[VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

[VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 13:09

Hoi!

Geen idee of het gaat lukken, maar we (José, Silly_Woman op bokt en ik) gaan proberen hier verslag te doen van onze belevenissen in aanloop naar en tijdens het WK boogschieten te paard georganiseerd door onze trainer Christoph Némethy in Pomáz, Hongarije.

De afgelopen weken zijn we vooral bezig geweest met de voorbereidingen.

Het zal af en toe zwaar zijn en dat kan je relatie onder druk zetten, dus om te voorkomen dat we hierdoor uit elkaar gaan hebben we vorige week even de band verstevigd :+

Afbeelding

De wei hebben we zo klaargemaakt dat het voor de verzorger eenvoudig is de paarden gras bij te geven.

We hebben een systeem gemaakt om bogen en pijlenkokers veilig mee te nemen in de auto:

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk een heleboel nieuwe pijlen gemaakt:

Afbeelding

Verder veel regelwerk, maar gisteren zijn we dan eindelijk vertrokken! Het afscheid van onze lieve kat was natuurlijk wel even zwaar:

Afbeelding

We zijn al een heel eind opgeschoten, momenteel moeten we nog zo’n 400 kilometer en hebben we ruim 1000 gereden. De bodem van de auto hebben we bedekt met oude doelpakken zodat we onderweg en straks tussen de trainingen door nog wat kunnen uitrusten:

Afbeelding

Het WK is van 5 t/m 8 juli en er doen in totaal 6 Nederlanders mer. We volgen met andere horsebackarchers (onder wie ook Nederlanders die niet aan het WK meedoen) een intensief trainingskamp

Nou, de lunch is naar binnen gewerkt dus we gaan zo weer rijden! Reacties zijn welkom! We horen graag waar jullie meer over willen weten!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 22-06-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Volg tag in titel geplaatst


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 15:16

Bedankt voor de felicitaties en de leuke reacties! We hebben weer pauze, dan een paar uurtjes rijden nog :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 18:32

We zijn aangekomen!

Afbeelding

Nu even bijkomen in het hotel. We zouden rond het spitsuur door Boedapest hebben gemoeten, dus de navigatie stuurde ons op een mooie toeristische omweg met slingerende weggetjes door de bergen:



En we kwamen een nogal opvallend bord tegen, een andere kijk op ‘rijden op de achterhand’:

Afbeelding

Nu tijd om wat slaap in te halen :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 18:35

rayoow schreef:
Hoop volgend jaar een jaarling aan te schaffen. Voor de shetlanders ben ik wat te groot :')
Geven jullie les in belgie?


Een paard van ons gebruiken kan natuurlijk ook :)

We hebben in het verleden wel sporadisch les gegeven in België en er zitten daar erg leuke en enthousiaste mensen. Enige probleem is een locatie vinden mét paarden die we kunnen gebruiken en waar we regelmatig terug kunnen komen, niet al te ver rijden van Kaatsheuvel als het kan. Als je iets weet?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 11:15

Goed idee om op zoek te gaan maar locaties in België! Gaan we mee aan de slag als we terugkomen.

Het trainingskamp begint morgen, ze verwachten daar rond de 30 deelnemers als ik het goed heb begrepen. Aan het WK zelf doen zo’n 120 mensen mee.

Vandaag zijn de ‘gewone’ lessen nog bezig. Blijft leuk om te zien, kinderen van een jaar of 9 die zonder begeleiding een paard poetsen en opzadelen.

Foto’s van de voettraining:

Afbeelding

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 13:24

Zie hier waarom wij niet de ilusie hebben dat we dit kunnen winnen. Gergő en zijn twee kinderen (allemaal grote talenten) in actie tijdens de training:


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 00:01

Inmiddels zijn alle Nederlandse deelnemers aan het trainingskamp aangekomen. Claire en Janneke van de Horsebackarchers of Holland en Kimo en Tjitske, leerlingen van ons. Het is al erg gezellig dus het belooft een leuke week te worden!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 14:56

Bedankt!

We hebben vanochtend een heerlijke training te paard gehad. De stemming zit er goed in. De Nederlanders zijn met zeven ruiters goed in de meerderheid, verder zijn er een Finse, een Amerikaanse, een Australische en een hoop Hongaren natuurlijk.

Op de video stukken van de training van vandaag: eerst José, dan ik, dan onze leerlingen Kimo en Tjitske en omdat ze op de ultrasnelle Chili zit nog de Finse, Anni.

Niet in beeld omdat ze bij mij in de groep zaten: Claire en Janneke van de Horsebackarchers of Holland en Siem.


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 15:46

Op naar de voettraining!

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 20:15

julius_juut schreef:
Oh wat leuk dat je een volgtopic hebt gemaakt! Dit vind ik prachtig! :D


Meteen een vraag: Hoe houden jullie die partij pijlen klaar in de hand? Daar zit vast een techniek achter.


Inderdaad. We ‘schikken’ de pijlen van te voren als een soort waaier zodat je de pijlen hee snel een voor een kunt pakken.

gerlindie schreef:
Man, hoe raakt ze ooit iets op die Chili :')
Ik meende men uit één van je vorige Topics te herinneren dat je kon opgeven of je een langzaam, snel of ultrasnel paard wilde.
Kan dat nu weer?


Ja, maar de keuze zal door het grote aantal deelnemers iets beperkter zijn. En het komt allemaal wat professioner over. Vorig jaar spraken ze nog van ‘deadly fast’ maar nu is dat ‘very fast’ :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 16:01

Wat foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 22:04

Ja wij gebruiken ook nog eens extra lange pijlen omdat we ankeren (het punt waar je de pees heen trekt) op de knobbels van je sleutelbenen (de tweede vanaf je boog gezien). Normaal ankeren boogschutters op hun mondhoek, maar het hoofd is tijdens het rijden nogal beweeglijk dus dan is ankeren op je sleutelbeen gemakkelijker. Maar de afstand is dan groter en dus heb je wat langere pijlen nodig.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 23:02

De grotere treklengte maakt de boog wel ‘zwaarder’, maar dat is niet de voornaamste reden dat wij lichtere bogen kiezen. Gewone schutters hebben nooit haast bij het schieten, alleen nauwkeurigheid speelt een rol. De meesten zullen zelden meer dan 2 pijlen per minuut schieten. Wij schieten er te paard ongeveer iedere 2 a 3 seconden 1. Je kunt het vergelijken met gewichtheffen. Als je een gewicht 1 keer moet optillen mag het best een flink gewicht zijn. Maar als je datzelfde gewicht opeens 8 keer binnen 20 seconden moet optillen, wordt het lastig. Dus dan heb je liever een wat lichter gewicht.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 13:28

Mijn lichaam begint gewend te raken aan het ritme hier, twee keer per dag rijden op de zadels hier, het eten, de lange dagen, het geeft allemaal wat pijn in het begin maar als je er eenmaal in zit gaat het oefenen ook beter.

Een foto van vandaag:

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 15:06

De action cam levert ook leuke beelden op:


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 15:21

Toch wel weer het een en ander aan interessants gebeurd in een dag tijd. Christoph Némethy is zelf erg druk met de voorbereidingen van het WK, dus krijgen we nu les van zijn meest getalenteerde leerlingen. De 17-jarige Agy en haar 19-jarige broer Levy. Agy kende een paar jaar geleden nog maar een paar woorden Engels en was nogal verlegen, maar nu neemt ze goed de leiding en geeft ze erg goede tips om je techniek te verbeteren. Zij en haar broer geven eigenlijk meer aanwijzingen en meer specifiek dan Christoph dus we zijn erg tevreden.

Er zijn wat veranderingen in de techniek doorgevoerd, we moeten nu nóg verder uittrekken, bij het laden en bij het begin van het uittrekken richten we de boog 10 graden omhoog zodat je schouders beter op een lijn eindigen en ze leggen nog meer nadruk op de pauze voor het lossen van de pijl. Ook weer een paar dingen opgehelderd gekregen, bijvoorbeeld dat je de pijl aan het begin van het uittrekken nog vasthoudt en tijdens het uittrekken pas overschakelt naar het trekken aan de pees, onbewust deden we dat al een beetje maar als je dat bewust doet gaat het toch beter.

Gisteravond hadden we een toeristisch uitstapje naar Szentendre dus vanochtend konden we het geleerde voor het eerst in de praktijk brengen te paard! Ik heb nu bedacht dat ik niet te veel pijlen ga schieten. Ik kan er vrij eenvoudig 8 uitschieten, maar dan is er soms maar 1 raak. Als ik er 5 schiet, zijn er meestal 3, soms 4 en soms 2 raak. Als ik dat consequent op minimaal 4 krijg en een paard neem dat er 14 seconden over doet, zou ik op mijn gedroomde score van 150 moeten uitkomen. Die score is mijn doel voor dit WK want dan wordt je volgens Christoph internationaal opeens een stuk serieuzer genomen en dan krijg je uitnodigingen voor supertoffe andere wedstrijden over de hele wereld :)

Ook interessant vandaag was de aankomst van de eerste extra paarden die voor het WK van alle kanten worden binnengesleept. Er zijn iets van 70 paarden nodig voor het WK en zoveel hebben ze er hier lang niet staan. Niet ieder paard kent dit kunstje en dus moeten ze overal vandaan komen. Aan de kampdeelnemers de taak om ze alvast aan deze baan en het terrein te laten wennen, en dus vroeg Christoph vanochtend: "Who wants to die?" Ik zei nog "I want to die" maar toen waren de nieuwe paarden al ingedeeld.

Even later hadden we binnen 5 minuten 2 valpartijen. De eerste had ik niet goed meegekregen wat er gebeurde. De tweede was een ruiter die eigenlijk een heel snel paard wil, maar ze zat op een wat langzamer paard. Toen ze die wat extra aandreef was het paard daar niet zo van gediend en dus bokte hij haar eraf.

Verder de action cam nog uitgeleend aan een Finse dame die op de razendsnelle Chili reed, zal daar later het filmpje van erop zetten als ik haar toestemming heb.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 19:39

Yes! Ik mag het filmpje van het supersnelle paard delen dus hier is hij:


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 22:26

Vandaag het paard gevonden waar ik de competitie op wil rijden: Tündér! Een heerlijk paard dat erg goed reageert, zo goed zelfs dat ik weer even moest leren mijn kuiten van het paard te houden want anders ging ze sneller dan het plan was. Nu hopen dat ze niet opeens twee keer zo snel gaat als er publiek is, camera’s langs de baan staan en drones rondvliegen.

Als alles gaat zoals we willen deel ik Tündér deze competitie met iemand van het Nederlandse team die haar ook wel ziet zitten. Toch fijn om te weten dat er niet een of andere idioot als mederuiter op komt te zitten als het allemaal zo gaat als we hopen.





Leuk detail: Tündér is Hongaars voor fee :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 10:07

Het gezelschap is deze week verder gegroeid. Inmiddels zijn er mensen uit Iran (Ali, de grote beer uit dit filmpje van de Grand Prix van vorig jaar: https://youtu.be/3i58R9rw8q4), Finland, de VS en Denemarken bij gekomen. Opvallend veel mensen van gemengde afkomst; José is half Spaans, twee Amerikanen zijn half Iraans, twee mensen die voor Canada uitkomen, komen oorspronkelijk uit Hongarije. Een meisje uit Denemarken heeft Nederlandse ouders...

Vandaag is het slecht weer en de paarden en de deelnemers kunnen een rustdag gebruiken, dus....

Afbeelding

Zwemmen bij Aquaworld in Boedapest!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 17:07

xelodi schreef:
arno8 schreef:
Leuk detail: Tündér is Hongaars voor fee :)


Zeker een leuk detail!
Alleen.. Hoe spreek je dat uit? :')


Geen garantie dat het klopt, maar ik geloof tuundeer ongeveer en dan de t een beetje als het engelse th uitspreken.

Eefje_Sammy schreef:
Leuk Paardje
Ik had nog een vraagje over die Finse dame op dat snelle paard.
Hoeveel pijlen schiet zij gemiddeld in 1 run en hoeveel daarvan zijn raak?


Volgens de regels moet je om de tijdbonus te krijgen minstens drie pijlen schieten waarvan minstens een raak. Dat is dus ook haar strategie, bij het betreden van de baan schiet ze een pijl, dan zijwaarts in het zijwaartse doel en vervolgens nog achterwaarts bij het verlaten van de baan. Het zijwaartse schot is bijna altijd raak en voorwaarts en achterwaarts bijna nooit. Maar een keer had ze alle drie de doelen in het midden geraakt, dat is dan dus 3 keer 4 punten plus een tijdbonus van zo’n 11 seconden die ze onder de toegestane 20 zit. Bij elkaar dus 23 punten en dat is echt hoog. Als ze altijd zo zou schieten zou ze snel in de top 10 eindigen maar in de praktijk gebeurt dat niet snel. Ook kan het voorkomen dat ze het zijwaartse schot mist en de rest ook en dan heb je dus 0 punten voor die run. Ik vind het dus een riskante strategie maar zoals christoph zegt: voor het publiek is het geweldig om te zien.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 14:26

crazycactus schreef:
Met hoeveel pond schieten jullie??
Wij als gezin doen al een paar jaar aan boogschieten en ik heb een paar weken geleden in stilstand al eens van mijn paard een paar pijlen geschoten (nadat we dat eerst vanaf de grond ernaast staand geoefend hadden natuurlijk, paard gaf er niets om <3 ) en het lijkt me heel leuk om er mee verder te gaan.


Beginners schieten meestal met 20 pond. Zelf zitten we nu rond de 26 pond. We schieten veel pijlen achter elkaar op relatief kleine afstand dus veel pond hebben we niet nodig. Ook trekken we de boog verder uit (ikzelf zo’n 34 inch) waardoor we eigenlijk zwaarder trekken. Christoph Némethy heeft een boog van ongeveer 33 pond. Maar het verschilt heel erg. Ali (uit Iran) heeft een boog van 60 pond, maar hij focust meer op een snel paard en precies geschoten pijlen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 20:53


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 09:45

Gisteren hebben we de Poolse track kunnen uitproberen. Dat is een slingerende track die iedere wedstrijdorganisator zelf mag verzinnen, waarbij wel een paar regels moeten worden aangehouden. Zo moet er steeds minimaal 30 meter zitten tussen het moment waarop de ruiter op een doel schiet en zijn er veiligheidsvoorschriften.

Het lijkt een beetje op eventing, maar dan zonder hindernissen en je moet tussendoor pijlen schieten. De track gaat hier over een weiland op een berg en gaat dus voortdurend omhoog of omlaag. Het paard dat ik gebruik versnelt behoorlijk als ik de teugels loslaat, maar ze zorgt wel dat ze haar balans houdt. Ik weet alleen nog niet zeker of ik wel aan schieten toe ga komen. Bij het oefenen mochten we niet schieten, maar ik was al heel druk bezig om haar op een goede manier door de track te krijgen.

Ik hoorde dat Ali, die een veel sneller paard heeft uitgekozen, al heeft besloten de Poolse track niet te rijden. Ik zag hem gisteren wel oefenen dus ik weet niet in hoeverre dat waar is.

De track heeft 4 punten waarbij het moeilijk wordt om op het doel te schieten. Een zijwaarts doel staat links langs de track en is vlak voor een kruising waar je rechtsaf moet sturen. Ik zou dan dus moeten schieten en vervolgens keihard naar rechts moeten trekken in de hoop dat het paard dan de goede richting op gaat. Wat ik ook kan doen is het doel een stuk ervoor al schieten zodat ik meer tijd heb om te sturen.

Dan is er een neerwaarts schot waar ik rechts moet passeren. Maar daar is aan de rechterkant ook de weide waar haar maatje staat. Toen ik tijdens het oefenen alvast iets naar rechts stuurde om rechts te passeren sloeg ze dus opeens 90 graden rechtsaf en lag ik er bijna naast (zie video).

Het grootste deel van de track is overigens afgezet met elastisch breekbaar koord maar daar was dat dus niet het geval. Dan is er een doel waar je een sprong moet maken en tegelijk opzij moet schieten. De sprong is er nog niet maar het paard neigde er nu al naar om dat gedeelte te ontwijken. Dus als ik mijn handen niet aan de teugels heb en ondertussen een pijl probeer te schieten zal het niet gemakkelijker worden. Verder is er een neerwaarts doel waar je een krap rondje omheen moet galopperen terwijl je naar beneden schiet. Nu is dit paard goed afgericht, maar niet zo magisch goed dat ze zonder teugelgebruik in galop een berg af rent en beneden aan de berg een volte van 4 meter galoppeert...

Nu is het nog niet 100% helder hoe de doelen precies worden geschoten dus het kan zijn dat sommige dingen gemakkelijker zijn dan ik denk. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat het een hele opgave worden. José rijdt beter dan ik en heeft ervaring met eventing. Haar paard staat hier ook gestald en was een stuk rustiger op de track, dus dat gaf een veel meer ontspannen beeld. Zelf heb ik nog geen ervaring met springen en of mijn paard dat ooit heeft gedaan weten we niet, dus we gaan vandaag in de rijbak kijken of een sprongetje wil lukken.

Verder zijn de Fransen afgelopen weekend gearriveerd met hun paarden. Het wordt dus al aardig druk hier. Ook hebben we geholpen met het opzetten van de yurts waar veel wedstrijddeelnemers in slapen. De Hongaren hebben voor de televisieuitzendingen overal cameratorens opgezet zodat de cameraploegen alles goed kunnen volgen. Het begint er dus al best mooi uit te zien allemaal.

Headcam video:


Video met beelden vanaf een cameratoren:

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [VOLG] WK boogschieten te paard in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-18 22:10

Vanavond was de openingsceremonie. Korte inspirerende toespraken met als centrale boodschap: we hebben verschillende religies, culturen en achtergronden, maar we hebben hetzelfde doel: deze sport samen groter maken en elkaar helpen beter te worden. Morgen aan de slag!

Afbeelding

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-18 22:34



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, lletam, Plus_en_Min, tienus63 en 114 bezoekers