Waarde paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 22:43

Hallo,
Ik weet niet of het hier goed staat... :+

Ik sta dus op het punt een paardje te kopen.
Ik zal hem eerst even voorstellen:
Hij is een vosse ruin van 9 jaar oud en ongeveer 1m80 hoog.
Hij heeft last van zomereczeem en dit is jammer genoeg nog nooit behandeld geweest, ook heeft hij hiervoor geen deken op.
Hij is ook nog nooit bij de hoefsmid langs geweest, (de eigenaar deed af en toe zelf eens een stukje van de hoeven af als ze te lang werden), hierdoor zijn zijn hoeven heel erg plat en brokkelen ze aan de randen.
Hij kent ook geen veearts, want met vaccineren is hij ook niet in orde.
Bij de eigenaar staat hij 24/7 op een grote wei met inloopstal. (hij is nu wel een beetje dik van het vele gras :o )
Wat hij wel kent ( en wat ik hem heb geleerd) is een halster dragen en een hoofdstel (met bit), zijn hoeven uitkrabben, borstelen, meelopen aan halster.
Gebonden staan kent hij (nog) niet.

Ik ken dit paard al lang en goed doordat mijn eigen paardje 8 jaar lang bij hem op de weide heeft gelopen.
Het is ook daardoor dat ik hem wil overkopen.
Ik zou hem graag behandelen voor de zomereczeem en zijn hoeven weer mooi laten maken.
Ik ben me ervan bewust dat dit veel tijd en geld zal kosten.
En als hij dan medisch gezond is, wil ik hem beleren onder het zadel.

Nu vraag ik me af wat een aanneembare prijs is voor zo'n paard?
Waar ik me aan kan verwachten kwa kosten voor het behandelen van de zomereczeem?
En of dat ik mij zorgen moet maken over de gevolgen van het niet bekappen?

Ik heb zelf al eens rondgevraagd op stal en de meeste zeggen niet veel meer dan de slachtprijs...
( ik heb zelf geen enkel idee van wat de slachtprijzen zijn)
De eigenaar zei zelf 1200 euro ( wat ik erg veel vind voor een paardje van die leeftijd die niets kan en medische problemen heeft...)
Zijn laagste verkoopprijs is uiteindelijk 800 euro geworden.
Is dit een juiste prijs voor dit paard?

Graag hoor ik jullie ervaringen en ideeën. :)

groetjes ;)
Laatst bijgewerkt door RianneH op 03-07-18 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:48

Een 9-jarig paard die nog amper iets kent, en verwaarloosd (ik vind nooit naar de hoefsmid/veearts, geen behandeling tegen exceem verwaarlozing) vind ik zelfs €800 aan de hoge kant. Paard kan nog niet eens vaststaan... Ik zou er echt max €500 voor geven. Als je overweegt hem te kopen, laat hem klinisch en rontgologisch keuren! Ik hoop dat zijn volgende eigenaar wat beter voor hem gaat zorgen...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:53

Als paard verder gezond is en niks mankeert is 800 wel een oké prijs denk ik. Als blijkt dat ie ook nog spat etc heeft zou ik er niet eens aan beginnen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:56

Ik ga mee met Absolem. En dan zou ik ook direct een tandarts laten komen als de rest ook nooit gedaan is!

Paardenfann4
Berichten: 1335
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:57

Als hij verder gezond is dan is 800 euro niet zo'n rare prijs. Die hoeven is een kwestie van de hoefsmid erbij en de eczeem kun je bestrijden met een goede eczeemdeken. Dus als hij verder goed is hoeft dat allemaal niet zo wereldschokkend duur te worden. Zit er ook een papier bij of weet je dat niet?

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:58

Phoe ik zou ook slachtprijs geven. Dus €200 ongeveer, misschien iets meer.
Aangezien het vele werk wat je er aan hebt en gaat krijgen en de waarschijnlijke verassingen die te voorschijn komen zou ik echt niet meer geven

paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 23:09

Paardenfann4 schreef:
Als hij verder gezond is dan is 800 euro niet zo'n rare prijs. Die hoeven is een kwestie van de hoefsmid erbij en de eczeem kun je bestrijden met een goede eczeemdeken. Dus als hij verder goed is hoeft dat allemaal niet zo wereldschokkend duur te worden. Zit er ook een papier bij of weet je dat niet?



Hij is gechipt maar heeft geen stamboekpapieren

paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 23:21

Change3x schreef:
Ik ga mee met Absolem. En dan zou ik ook direct een tandarts laten komen als de rest ook nooit gedaan is!



Ja was ik ook van plan, zal na 9 jaar wel eens nodig zijn :n

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:33

een negen jarig paard nog alles moeten leren zou ik niet aan beginnen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:38

mala26 schreef:
Phoe ik zou ook slachtprijs geven. Dus €200 ongeveer, misschien iets meer.
Aangezien het vele werk wat je er aan hebt en gaat krijgen en de waarschijnlijke verassingen die te voorschijn komen zou ik echt niet meer geven


@mala26 Hoe kom je erbij dat 200 euro de slachtprijs is voor een paard?

TS

Denk dat je voor 800 euro geen gek avontuurtje hebt.

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:17

Eh omdat ik dat kreeg voor die van mij
Is al een tijd terug maar heel veel meer waard worden ze niet, of wel dan

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 05:52

mala26 schreef:
Eh omdat ik dat kreeg voor die van mij
Is al een tijd terug maar heel veel meer waard worden ze niet, of wel dan

https://www.nieuweoogst.nu/meer/marktpr ... n-en-ponys
De prijzen liggen wel wat hoger voor een ouder dier van 1.80.

Ik vindt de prijs van 800 euro ook nog niet zo gek als die voor de rest gezond lijkt.

Binnen een paar maanden kan je echt een mooie transformatie zien, dan heb je echt eer van je werk.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:13

Bij nader inzien is sluiten erg rigoureus en zijn er enkele herkenbare onderdelen uit de OP verwijderd, maar is het topic verder toegestaan en daarom weer open.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Waarde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:23

Ik zou bij mezelf na gaan wat je uiteindelijke doel is voor dit paard. Wil je hem echt nog actief gaan beleven en berijden of zou dit gaan om wat buitenritten en een beetje dressuur matig geschool. Opzich is negen nog niet heel oud en muts verder gezond zou ik er best 800 voor over hebben.

Heb mijn paard gekocht met hevige zomereczeem en heb het nu zo onder controle dat ze amper schuurt.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:32

Als ik om me heen kijk is tussen de 500 en 800 niet zo hoog.
Je kan wel aangeven dat natuurlijk de begin kosten alleen al wel gelijk nodig zijn en misschien daarmee nog kan zakken met de prijs.

Mijn pony is 6 jaar en heeft ook al jaarlijkse inentingen en dus nu eerst zijn basis entingen weer moeten krijgen. Hoefsmid. Tandarts. Ontworming etc. Zat al gauw aan de 300 euro voor alles. Maar heb ook maar 230 totaal voor hem betaald :D

Ps. Zomerexceem is niet echt een remedie voor je kan hoogstens wat zalfjes etc krijgen en proberen zo min mogelijk knutten in de buurt van hem te krijgen. Zomer eczeem deken etc is ook al gauw 40 a 80 euro.

Meer kan je niet doen!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:38

Een groen paard van 9 jaar dat je al 8 jaar kent en zonder (grote) medische problemen voor 800 euro... Die zou ik persoonlijk niet laten staan.
Akkoord met 800 en gooi er nog een paar honderd tegenaan voor tandarts, dierenarts en hoefsmid: dan ben je rond voor 1500 euro max. Laatste die zogezegde zomereczeem eens uitpluizen en misschien is het een allergie die goed te behandelen is.

Als je een beetje handig bent in het opleiden van paarden dan heb je daar over een jaar een fijn rijpaard aan.