Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:43

Wat ik trouwens erg fijn vond om te horen hoe Rien het oplost als een paard iets eng vind. Zo probeer het meeste tijd ook. (Laatste keer met Sterre nog 5min in een hoek gestaan maar ze durfde echt niet, moeders erbij in de hoek en toen durfde ze te gaan kijken. :D )

Oh echt nina? Dan valt dat mij weer mee haha.
Ik hoorde mijn naam wel vaak trouwens. Of waren er zoveel Mirjam's }:0 >;)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:44

mirjamalvaro schreef:
Wat ik trouwens erg fijn vond om te horen hoe Rien het oplost als een paard iets eng vind. Zo probeer het meeste tijd ook. (Laatste keer met Sterre nog 5min in een hoek gestaan maar ze durfde echt niet, moeders erbij in de hoek en toen durfde ze te gaan kijken. :D )

Oh echt nina? Dan valt dat mij weer mee haha.
Ik hoorde mijn naam wel vaak trouwens. Of waren er zoveel Mirjam's }:0 >;)


En hoe lost hij dat op?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:50

Paard laten kijken, gerustellen. Rustig weg stappen. Volgebde rondje eventueel weer laten kijken. Ergste spanning vloeit meestal weg als paard het enge heeft kunnen aanraken met de neus.
Vooral niet zelf gespannen gaan doen of gaan doordrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:16

Die tip van Rien gebruikte ik al een tijdje bij mijn merrie, maar mooi dat ze het volgende rondje er weer ril op reageert. Volgens mij wennen sommige plekken nooit (naar de mening van mijn merrie) :D
Ik heb het vaak genoeg geoefend op schrikplekken en op een gegeven moment lijkt er een stijgende positieve lijn in te zitten. Maar ja, als ik er dan bv een week niet langs ben geweest kan ik van voren af aan beginnen. Herkenbaar? Of juist helemaal niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:20

Promisse schreef:
hoe bedoel je dat Jillaroo? les 1 onderdeel 3 video 2?
Met les 1 bedoel je dan module 1? en ik zie dan alleen maar video's. Maar bij video 3 staat er maar 1. Dus ik snap niet wat jij bedoelt. Kan aan mijn blondheid liggen.

Module 1, en dan kiezen voor 1-3 voorwaartse drang, 2e video

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:42

Inxs schreef:
Die tip van Rien gebruikte ik al een tijdje bij mijn merrie, maar mooi dat ze het volgende rondje er weer ril op reageert. Volgens mij wennen sommige plekken nooit (naar de mening van mijn merrie) :D
Ik heb het vaak genoeg geoefend op schrikplekken en op een gegeven moment lijkt er een stijgende positieve lijn in te zitten. Maar ja, als ik er dan bv een week niet langs ben geweest kan ik van voren af aan beginnen. Herkenbaar? Of juist helemaal niet :')

Met Eliana helaas erg herkenbaar. Die lijkt echt dingen te zoeken.
Tip gekregen van instructeur om eens om de 10minuten lange teugel te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:10

mirjamalvaro schreef:
Inxs schreef:
Die tip van Rien gebruikte ik al een tijdje bij mijn merrie, maar mooi dat ze het volgende rondje er weer ril op reageert. Volgens mij wennen sommige plekken nooit (naar de mening van mijn merrie) :D
Ik heb het vaak genoeg geoefend op schrikplekken en op een gegeven moment lijkt er een stijgende positieve lijn in te zitten. Maar ja, als ik er dan bv een week niet langs ben geweest kan ik van voren af aan beginnen. Herkenbaar? Of juist helemaal niet :')

Met Eliana helaas erg herkenbaar. Die lijkt echt dingen te zoeken.
Tip gekregen van instructeur om eens om de 10minuten lange teugel te geven.

Heb je dat al geprobeerd Mirjam?
Ik denk dat als ik dat uit ga voeren dat ik in no-time elders sta _O-

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:51

Voor mij ook herkenbaar inderdaad en ik probeer het sinds een maand ook op te lossen zoals rien dat zegt. Werkt super goed ik zet er altijd stil en laat er kijken dan na een minuutje gaat dat hoofdje ontspannen omlaag alsof er niks aan de hand is. Helaas op wedstrijd is hier nooit de tijd voor om dit in elke hoek te doen dus dat gaat dan weer niet maar thuis gelukkig wel

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:52

Ik heb het helaas ook gemist ik dacht dat het 21.15 was zag om 21.00 pad dat het al was begonnen.. maar van de week even terug kijken

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:42

mirjamalvaro schreef:
Paard laten kijken, gerustellen. Rustig weg stappen. Volgebde rondje eventueel weer laten kijken. Ergste spanning vloeit meestal weg als paard het enge heeft kunnen aanraken met de neus.
Vooral niet zelf gespannen gaan doen of gaan doordrukken.


Helaas werkt dit bij mijn bijrijdpaard niet. Ik laat hem heel vaak rustig kijken maar dit helpt niets. Volgend rondje is het weer raak. Hij kijkt echt overal naar en let dan totaal niet meer op mij.
In de binnenbak kunnen we heel fijn rijden, maar in de buitenbak is hij steeds met andere dingen bezig. Ik probeer hem af te leiden door allerlei figuren en dergelijke te rijden, maar als hij bij een ‘schrikpunt’ in de buurt komt zie je hem al vanaf een halve bak afstand kijken, zet hij zijn hals erop en let hij totaal niet meer op.

Nu rijd ik hem ook maar twee keer per week, maar het blijft wel heel vervelend..

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:46

Het hangt denk ik ook enorm af van het paard en het 'schrikken'. Mijn merrie kan bij dingen die ze spannend vindt beter even kijken en eventueel achter moeders aanlopen, dan is het goed. Ze kan ook enorm loeren als ze alleen in de bak is en de rest nog in het land staat en dan moet ze juist aan het werk. Of bij dingen die ze wel hoort maar niet ziet en wel erg eng vindt, moet je haar ook juist aan het werk zetten, maar dan valt er ook niks te kijken en bouwt ze met stilstaan juist nog meer spanning op.

Dat kunnen voor omstanders 3 dezelfde scenario's zijn, maar vragen wel om andere aanpak. Spannende dingen moet ze kijken, enge dingen heeft ze steun/leiding nodig door doorrijden. En veel stem bij beide, zij reageert enorm op prijzen met stem, dan voel je de spanning afvloeien(als het kan)

(Ik heb het bizar druk en lijf werkt niet mee, dus ik lees af en toe op telefoon mee. Kom weer actiever terug als het wat rustiger is)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:55

@maanlicht dat is erg vervelend inderdaad. Ik weet natuurlijk niet hoe jij hier verder op reageert maar ik dacht ook altijd dat het bij mijn paard niet op te lossen viel dat ze nou eenmaal schrikkerig was.
Een aantal keer hebben er andere mensen op gereden (instructrice en een keer een vriendin) die allemaal totaal niet angstig aangelegd zijn. Bij hun allemaal schrok mijn paard niet 1 keer ze keek niet eens en ze liep de volledige bak zonder problemen door terwijl ik in die periode op een volte van 15 bij 15 bleef omdat we geen een andere kant op konden zonder dat ze vervolgens de hele bak door rende.

Dit kwam dus overduidelijk door mijn eigen spanning/oplettendheid. Toen ik het heb geprobeerd te negeren en gewoon met lange teugel overal langs liep (ook al vond ik dit heel spannend) en af en toe stilstaan om te kijken was er niks meer aan de hand en nu gaat het echt super.

Nou wil ik niet zeggen dat dit bij jou ook zo is hoor bij iedereen kan het ergens anders door komen, maar het zou een optie kunnen zijn?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:00

Kijkerigheid is best lastig inderdaad.
Mijn sensibele paarden reed ik er schoudervoor op af en langs, zelf geconcentreerd op behoud van de de tact en rustige bemoedigende stemhulp. Schrikproblemen had ik met name in een vreemde omgeving, dus op wedstrijd. Laten kijken duurde 10 rondjes x paar minuten (met veel gesnuif en gesnork), zoveel geduld had de jury zelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:37

@Maanlicht, en of dat vervelend is! Ik herken het maar al te goed. Voor mij is het rijden voor de ontspanning en om mijn hoofd te kunnen legen. Maar met het schrikachtige gedrag heb ik achteraf (na het rijden) alleen maar een kater ipv een 'voldaan' gevoel. Ik heb ook echt serieus overwogen om mijn merrie te verkopen aan een ruiter die meer ervaren is dan ik dat ben. Maar ja, wat dan? Het rijden op een mak schaap vind ik ook niks :=
Als ik dan de eigenschappen van mijn merrie naast elkaar zet mag ik mij in de handen knijpen met haar overige goede punten. Het rare is ook dat zij op zich heel braaf is en erg volgzaam, werkt graag voor je en is bovenal eerlijk, en leert snel. Het zijn allemaal stuk voor stuk positieve punten, alleen dat schrikgedrag dat is wel zo'n puntje waar ik wat minder gecharmeerd van kan zijn.
De meeste ruiters op stal denken dat ik het wat overdrijf met haar schrikken, tot het moment dat zij er getuige van zijn en ook aangeven dat ze dat soort reacties niet achter haar gezocht hadden. Het is er echt één met twee gezichten in dat opzicht.
Ik heb er verschillende instructrice's bij gehad die, zonder te weten wat een ander er van zei, aangaven dat er op dat moment geen reden was voor een schrikreactie terwijl die er wel komt door bv opzij te springen of de billen intrekt, klaar om een sprintje te trekken of weg te schieten, of ineens strak en onder spanning te staan.

Maar goed, zo gaande weg word ook ik steeds meer "ervaren" en heb wel geleerd om meer naar de positieve punten te kijken dan de mindere, het schrikken en behoorlijk wakkere gedrag, hoort nu éénmaal bij haar. Het enige wat ik er mee kan doen is zorgen dat ik leer om er goed mee om te gaan en mij niet te laten meenemen in haar spanningsveld.

@MywishMax, het is idd een kwestie van aanvoelen wat op dat moment de beste aanpak is. De ene keer stap je af om ze aan de hand er langsheen te leiden. Het andere moment is met een beetje aanmoediging op te lossen. En soms is stilstaan en laten snuffelen weer beter. Zelf ga ik altijd maar van mijn gevoel uit en vaak blijkt dat ook de beste remedie te zijn. Al stuit dit vaak wel op enig commentaar van omstanders en instructie :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:03

Omstanders weten het altijd beter. :')
Zo eens op wedstrijd, Eli weer eens volledig tegen het been in aan het gaan, steigeren etc. Op dat moment werkte streng toespreken. Dus ja dat deed ik gewoon. Komt er andere ruiter langs; ja en zo is ze weer braaaf. Euhmmmmm dat bepaal ik zelf wel he? :=

Om 10min pauze inlassen nog niet gedaan. Dit maandag besproken en daarna niet meer gereden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:11

Lees en kijk nog steeds met belangstelling mee met jullie in dit topic, en kan rijtechnisch niet veel toevoegen alleen maar veel van jullie leren hier.

Maar mbt het schrikken en angst wat bij aantal steeds terugkomt, is het wellicht een hint om es te kijken naar de manier waarop Tucker dit aanpakt.
Niet dat je direct zijn cursus moet gaan doen, want veel kun je gewoon lekker zelf trainen zonder kosten te maken :)*

Maar hij werkt net zoals met jullie ook met dressuurpaarden met pit in hun lijf en daar hoort vaak een spitsig karakter bij.
Met een mak schapie kom je de wedstrijden niet door :D
Ik heb zelf veel baat gehad bij zijn methode , of liever gezegd, mijn springer ruin is er veel relaxter door geworden.
En dat werkt weer terug naar je eigen gemoedstoestand natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:16

Ik ben benieuwd of dit helpt Mirjam, hoop natuurlijk voor jullie van wel :-)

Ach ja, omstanders en sommige intructrice's. Mijn merrie was op een keer echt totaal van het pad af. Gevoelsmatig was mijn ingeving om af te stappen en haar op die manier gerust te stellen, wat vaak in die situatie wel werkt trouwens. Dit mocht dus niet en moest ik blijven zitten. Ik zat toen als ruiter wel stevig in tweestrijd wat te doen hoor.
Lang verhaal kort, ik ben afgestapt, merrie gerustgesteld, rondje aan de hand gewandeld en weer opgestapt en klaar. Dan maar dwars en eigenwijs/eigenzinning, maar tegen mijn gevoel in dat past mij niet zo eigenlijk.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:26

Precies Inxs :j Eigen gevoel volgen of bespreken met iemand die zowel paard als jou kent wat een andere goede oplossing kan zijn. Je weet alleen pas of het echt een goede oplossing is als je het probeert, haha. Mijn vorige paard had enorme singel/zadeldwang. Die kon met spanning echt enorm ontploffen met opstappen, als ik hem voelde opbouwen dan vloog ik er af om aan de hand te stappen. Dat deed ik sowieso altijd en op wedstrijd wat uitgebreider. Was ook onzin, tot er iemand anders afgegooid was, omdat ze het niet serieus nam.

Mirjam, heel vervelend idd. Ik heb dat aantal keer gehad met afgroeten met Beeb, dat omstanders het zo zonde vonden want met flink rijden in de proef zou hij meer leren en ik alsnog goede punten halen. Maar als ik afgroette deed ik dat niet omdat ik bang was voor slechte punten, maar omdat ik voelde dat hij afsloot en dus ook niks zou 'leren'. Dan groet ik af en als de jury het goed vond bleef ik even rustig rond rijden zonder dat we van alles moesten doen. Heb denk ik 2 of 3 proeven af moeten groeten in al die jaren. Flow heb ik nog niet mee afgegroet, omdat zij niet zo afsluit en het bij haar dan 'beter' is om haar te leren dat ze ook in een proef moet reageren op hulpen.

Peetstap, mijn merrie is een mak schaap. :') Die vind maar heel weinig dingen écht eng. Dat je met een mak schaap de wedstrijden niet door komt ben ik het niet helemaal mee eens. Heet in het werk vind ik erg fijn, maar dat hoeft niet samen te hangen met schrikken. Is wel vaak zo, maar ik heb er toch al een aantal op een rij die heel heet en scherp worden in het werk, maar aan de andere kant weer dood braaf zijn en van heel weinig onder de indruk. Maar je hebt wel weer gelijk dat het heel goed is om dat aan te pakken!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:37

Promisse schreef:
hoe bedoel je dat Jillaroo? les 1 onderdeel 3 video 2?
Met les 1 bedoel je dan module 1? en ik zie dan alleen maar video's. Maar bij video 3 staat er maar 1. Dus ik snap niet wat jij bedoelt. Kan aan mijn blondheid liggen.



Ik bedoel module 1, in de nieuwe opzet. En dan onderdeel 3, dat gaat over voorwaartse drang. En dan de 2e video, vooral het laatste stukje.

https://training.dressagepro.nl/van-bas ... rix-les-3/

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:39

Laatste keer wedstrijd ook afgegroet. Leverde ook vreemde blikken op. Ja sorry ben er niet om te verongelukken en paard over de zeik te helpen. :+

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:34

Ik groet ook af bij te veel stress. Wedstrijd rijden moet leuk zijn voor beide (vind ik).

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:35

Peetstap schreef:
Lees en kijk nog steeds met belangstelling mee met jullie in dit topic, en kan rijtechnisch niet veel toevoegen alleen maar veel van jullie leren hier.

Maar mbt het schrikken en angst wat bij aantal steeds terugkomt, is het wellicht een hint om es te kijken naar de manier waarop Tucker dit aanpakt.
Niet dat je direct zijn cursus moet gaan doen, want veel kun je gewoon lekker zelf trainen zonder kosten te maken :)*

Maar hij werkt net zoals met jullie ook met dressuurpaarden met pit in hun lijf en daar hoort vaak een spitsig karakter bij.
Met een mak schapie kom je de wedstrijden niet door :D
Ik heb zelf veel baat gehad bij zijn methode , of liever gezegd, mijn springer ruin is er veel relaxter door geworden.
En dat werkt weer terug naar je eigen gemoedstoestand natuurlijk.




@INXS De tip hierboven kan ik me bij aansluiten. Het blijft ontzettend lastig met schrikkers, maar ook ik heb goede tips van Tristan Tucker gehad. Op wedstrijden doe ik vaak zijn 'patroon' onder het zadel om het paard in een relaxte modus te krijgen. Het mooie van TRT is dat het paard leert om met spannende situaties om te gaan in het algemeen en niet alleen minder gevoelig wordt op een specifieke situatie / hoek / kabouter. Je moet wel af en toe blijven oefenen ermee, anders zakt het weg.

En loslaten voor of bij het schrikpunt werkt ook echt, al blijft het echt moeilijk. Ik heb altijd een bokriempje aan het zadel, daar houd ik mezelf aan vast zodat ik zelf niet bijdraag aan de spanning en er niet afval als ze toch wegspringt. Dan een beetje been en teugels lang(er) erlangs, eventueel nog 'braaf' roepend erbij, maar dat hoeft vaak niet eens (maar het zorgt wel dat ik blijf ademen ;-)).

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:43

Peetstap schreef:
Dan een beetje been en teugels lang(er) erlangs, eventueel nog 'braaf' roepend erbij, maar dat hoeft vaak niet eens (maar het zorgt wel dat ik blijf ademen ;-)).


Haha precies dit laatste inderdaad, blijven praten alleen maar zodat je zelf blijft ademen haha heel herkenbaar

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:03

Bedankt voor de tips! Gelukkig is het bij hem alleen kijkerig en versnellen, hij gaat er niet vandoor. Maar is en blijft vervelend. Vanmorgen les gehad ook hiervoor in de buitenbak, maar er was nu niets aan de hand. Moet zeggen dat in de engste hoek een weiland is waar maandag niets in stond en nu stond er een paard (dus minder eng?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:59

jillaroo schreef:
En loslaten voor of bij het schrikpunt werkt ook echt, al blijft het echt moeilijk. Ik heb altijd een bokriempje aan het zadel, daar houd ik mezelf aan vast zodat ik zelf niet bijdraag aan de spanning en er niet afval als ze toch wegspringt. Dan een beetje been en teugels lang(er) erlangs, eventueel nog 'braaf' roepend erbij, maar dat hoeft vaak niet eens (maar het zorgt wel dat ik blijf ademen ;-)).

Ja stom natuurlijk, dat ik daar niet eerder aan dacht, ik ben soms ook zo'n helder licht >;)
Ik heb vorig jaar een periode gehad dat ik op advies van instructrice trouwens, om er met een losse teugel langs te stappen. In dit geval ging het om de open deuren van de binnenbak waar mijn merrie, bij het langslopen van anderen op het erf, weg schoot. Het probleem ging van kwaad naar erger en werkte averechts.
Het heeft er van dat zij, als ik de teugels los laat, zij mijn ondersteuning kwijt is. Dit kan ook kloppen omdat zij aan de hand ook schrikkerig en gespannen kan zijn, maar wel bij mij blijft. Ze kijkt hooguit al snuivend naar wat ik er mee doe. Echter onder het zadel mist zij de steun van mij er naast. Dus dat kwartje moet echt nog even vallen. Met sommige dingen gaat dit al wat beter, maar blijft een werkpunt. Wat ik nog het meest lastige vind is dat zij met regelmaat schrikt van zaken welke eigenlijk helemaal niet om te schrikken zijn. Een tweetal weken terug reden we ontspannen in de buitenbak, tot het moment dat er een vlinder opvliegt, nou mis was het. Voor ik er erg in had stonden we rechtsomkeert.
Er stonden naast de bak een paar paarden te grazen en één daarvan maakte een tevreden bries. Ook hiervan schrok ze en sprong naar voren en opzij. Zij hersteld zich gelukkig wel snel met dit soort kleine dingetjes. Je schrikt zelf ook van haar reactie, tenminste ...ik wel. Na die tijd lach ik er om, maar leuk is anders.

Soms heb ik wel eens de indruk dat zij zo opgaat in het werk dat zij opschrikt door iets wat voorbij komt. Net als iemand bv ineens achter je staat als je ergens geconcentreerd mee bezig bent. Zou dat kunnen denken jullie?
Het is in ieder geval nog een heel leerproces voor beide om er mee te dealen.

Ik zal eens een aantal filmpjes van Tristan bekijken of ik daar iets mee kan :)

Wat betreft het afgroeten op een wedstrijd door een aantal van jullie kan ik alleen maar waarderen. Ik heb dan wel geen wedstrijd ambities, maar zou zelf ook afgroeten en tot ziens. Zoals al eerder genoemd, het moet wel leuk blijven natuurlijk.