[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 22:46

Dit is niet anders hoor. Dit doet hij best wel vaak en alleen als we les hebben. Als ik gewoon zelf door de bak heen rij is er niks aan de hand. Als ik het idee had dat hij ergens last van had dan had ik allang iemand erbij gehaald, maar dit is gewoon klieren. Ik ken hem langer dan vandaag haha! Dankjewel voor de tip!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:56

Dravers zijn hier idd goed in. Galoppeert en draaft hij goed aan de longe?

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:01

"Dralop" _O-

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 05:39

Jeetje wat een avontuur die endurance wedstrijd. Gelukkig met nette waardes uit gereden en hadden jullie verder niks.

Betreft dat niet willen draven of in dralop gaan... heb ik hier ook een korte periode gehad als hij iets heel moeilijk vond of moe begon te worden in zijn spieren. Al ging hij dan daadwerkelijk alleen nog in galop ipv in draf. Ook hier was het juist vaak in de les, omdat er dan iets meer gevraagd werd. Hierop hebben we direct de inhoud van de lessen wat aangepast en was het probleem opgelost. Tip die ik je mee wil geven: blijf kijken en luisteren naar je paard, want een paard doet zelden of nooit iets om maar gewoon te klieren. :)

Wat ik trouwens dan wel weer grappig vind: is dat hij voor draaft en achter galoppeert. Meestal is het andersom bij dravers.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 09:56

Met buitenrijden, in de wei, aan de longe en als ik zelf in de bak rij dan draaft en galoppeerd hij gewoon goed. En meestal doet hij het 5 weken niet en dan de 6e week wel en dan 3 weken niet en dan de 4e week wel.

In de lessen rijden we vooral veel voltes, gebroken lijnen en wijken we veel. Maar ik ga het er over hebben met mijn instructrice. Dankjewel voor de tips!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:47

Hoe is het met jullie? :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 13:47

We hebben een beetje een struggeling de laatste tijd maar verder gaat het wel goed! Dankjewel voor het vragen! :D

Vorige week vrijdag wilde ik lekker een rondje buiten gaan stappen, alleen dat ging helemaal niet goed. Ze zijn bij ons op stal veel dingen aan het verbouwen en ze hebben ook andere tegels geplaatst waar je het erf af gaat. Daar begon hij al moeilijk te doen. Hij ging echt niet over die tegels heen en sprong elke keer achteruit. Uiteindelijk heeft iemand ons eroverheen geholpen en toen zijn we het erf af gegaan. Het stukje naar de dijk waar we normaal 2 minuten over doen, daar hebben we toen 20 minuten over gedaan. Hij wilde niet langs de huizen waar hij al honderd keer langs is gelopen. Hij weigerde gewoon en begon als een gek achteruit te lopen. Ik kreeg hem gewoon niet meer vooruit. Ook rondjes draaien hielp niet want hij stopte maar niet. Toen hij met zijn achterbenen half de sloot in gleed stopte hij pas en toen gingen we weer vooruit. Met veel moeite heb ik hem voorbij de huizen gekregen, naar de dijk. Daar schrok hij van elk blaadje, takje, noem maar op wat hij zag. Toen we bij het einde van de dijk kwamen schrokken we ons dood want er kwam een kettingzaag minder dan een meter voor ons door de bosjes heen. Ducky sprong naar achteren met vier benen en toen bleef hij maar achteruit lopen de dijk af. Hij stopte maar niet en hij bleef maar harder naar achteren gaan. Hij struikelde uiteindelijk over zijn eigen benen en toen lagen we weer op de grond. Ik lag op mijn rug en hij stond al weer. Hij zat zeg maar een soort van op de grond. Naja verder niks aan de hand want hij bleef bij me, maar toen ik hem pakte sprong hij nog een keer omhoog. De meneer met de kettingzaag had volgens mij niks door want die bleef gewoon door gaan, maar eerlijk gezegd heb ik daar verder niet meer aan gedacht. Ik heb geprobeerd om nog op te stijgen, maar Duck was zo over de zeik dat het niet lukte. Ik ben terug naar huis gelopen en daar heb ik al zijn benen gekoeld. Maar hij had verder niks en heeft nu nog steeds niks. Wel heb ik nog aan de hand met hem geoefent om over de nieuwe tegels op het erf te lopen. Uiteindelijk is dat wel gelukt.

De dag daarna ben ik samen met iemand anders naar buiten gegaan. Weer hetzelfde probleem bij de stenen, terwijl hij aan de hand er wel overheen loopt. Echt frusterend. We zijn een klein rondje gegaan langs de Albert Heijn. Hij vond letterlijk alles eng, schrok van alles en alleen bij de AH deed hij normaal. Ik snap er niks van...

Zondag die dan daarna heb ik hem gelongeerd en daarna heeft hij tot gisteren op de wei gestaan. Ik had afgelopen week elke dag twee toetsen en die gingen even voor. Het ging toch al niet zo lekker, dus misschien was een weekje in de wei wel goed voor hem.

Gisteren kwam hij op me af gestormd in de wei, oortjes naar voren en met een sliding stop, stopte hij voor me. Helemaal blij om me te zien. Dat is dan toch wel weer fijn :). Ik heb hem gelongeerd met enkele lijn en eigenlijk niks moeilijks gevraagd. Gewoon stappen en draven en rechtsom een galopje. Hij was harstikke braaf! Alleen alle bouwmaterialen en dingen die er op stal liggen die vond hij eng. Daar liep hij met een grote boog omheen.

Vandaag ben ik twee uur buiten met hem gaan wandelen. Er waren veel schrikmomenten (echt dan schrik ik me echt dood als hij een eens opzij springt) en hij wilde op veel plekken niet verder. Maar met geduld is hij toch verder gaan lopen. We kwamen een bankje tegen die hij doodseng vindt dus daar ben ik op gaan zitten en heeft hij 5 minuten lang gekeken alsof ik gek ben en alsof het het engste ooit is. Toen kwam hij toch maar even kijken en vervolgens ging hij om het bankje heen grazen. We zijn ook langs de AH gegaan en dat ging ook goed. Hij sprong wel bijna over me heen maar toen heb ik hem weggeduwd met mijn zweepje.

Morgen gaan mijn buurmeisjes mee naar stal want die willen hem graag zien en misschien ga ik dan wel weer een rondje buiten lopen. Maandag en woensdag heeft hij vrij want dan heb ik nog twee toetsen. Misschien dat ik woensdag avond wel nog even ga wandelen.

Ik denk dat ik het maar weer vanaf de grond ga opbouwen, het buitenrijden want ik vind het doodeng dat hij maar achteruit blijft lopen zonder te stoppen... Misschien dat ik met hem kan gaan fietsen en anders gewoon lekker veel wandelen. En misschien als ik weer zijn oornetje op doe dat het anders is? Alleen ik wil wel eerst van het achteruit lopen afkomen.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:18

Respect voor je geduld met Ducky en dat je het toch blijft proberen met hem! Vervelend dat hij ineens weer zo schrikkerig is en jullie weer samen gevallen waren :( maar gelukkig goed afgelopen. Is er iets veranderd qua voer? Meer op het gras bijvoorbeeld?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:49

Klinkt idd alsof het voor hem plots te veel is. Heb je zelf mss wat meer stress over je examens? Lastig hoor!

Zelf verlies ik buiten erop heel snel het vertrouwen dus daar heb ik weinig tips voor. De mijne is braaf maar weet, helaas, ook dat ik tegen achteruit gaan vrij machteloos ben. Heel vervelend als ze dat doen!

Azn de hand dien wij ook vaak maar ik heb niet altijd het gevoel dat dat de dingen onder het zadel oplost. Kun je niet met iemand mee naar buiten?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:46

Voor hoe ver ik het weet is er eigenlijk niks veranderd kwa voer en zijn dagelijkse ritme. 's Morgens gewoon altijd om half 7 brokjes (halve schep), dan om 7 uur de wei op en rond 8/9 uur 's avonds (soms 10) weer naar stal waar zijn brokjes (halve schep) voor de avond weer klaar liggen. Na het rijden/longeren krijgt hij slobber, maar dat geef ik nu al een paar maanden. En af en toe een handje muesli.

Ik denk ook wel dat het er te maken mee heeft dat er veel verbouwd wordt op stal en dat er elke dag weer andere veranderingen zijn. Ook hebben we de grote schoonmaak op stal gehad waarna hij luidt stond te briesen in zijn stal. Hij vond het zo raar dat heel zijn stal schoon was.

Misschien heeft dat er ook mee te maken dat ik zelf gestrest ben geweest voor mijn examens en allerlei omstandigheden die gebeurd zijn, alleen die stress is er al veel langer.

Ik kan een keer per week mee met een meisje naar buiten en misschien in de vakantie dat ze dan meerdere keren kan. Misschien dat we het zo weer op kunnen bouwen.

Ik probeer nu in ieder geval gewoon lekker veel te gaan wandelen en ik ben van plan om donderdag een rondje alleen naar buiten te gaan. Ik doe dan gewoon weer zijn oornetje op, misschien dat dat ook een te grote verandering was? Alleen dan begrijp ik het niet want zijn oornetje is er nu al een paar maanden af en het is eigenlijk geen probleem geweest. Maar ik heb alle tijd en vertrouwen dat het wel weer goed komt!

7 juli hebben we weer een endurance wedstrijd en dat vindt hij leuk. We rijden dan met twee andere ruiters en paarden samen :)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:16

Wat is de samenstelling van het krachtvoer? Een hele schep krachtvoer kan best wat teveel zijn....

Ik vind jou altijd zo'n doorzetter en vind het zo goed dat je zoekt naar oorzaken! Maar is hij nou helemaal betoeterd! Hij heeft gekoerst, een bankje moet hij gewoon langs lopen, en wat er allemaal ook veranderd is: gevaarlijk doen en achteruit lopen is nooit oke.

Eigenlijk is dit niet een nieuw probleem, maar het gedrag wat hij met longeren deed maar dan buiten, kun je degene die jou daar mee heeft geholpen benaderen?

Goed trouwens dat je het laat terwijl je zelf gestressed ben, dat zou echt nutteloos zijn!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:21

De voerscheppen die ze op stal gebruiken zijn zeg maar de helft van zo'n standaard gele voerschep. Het is ongeveer 1/4 wat hij krijgt van een standaard voerschep. Ik heb daar zelf verder geen verstand van, maar vergeleken de andere paarden krijgt hij het minst van allemaal. Evenveel als de A pony bij ons op stal. Misschien dat ik gewoon moet vragen of ze hem voortaan een handje kunnen geven?

Ik snap ook echt niet waarom hij een eens alles eng vindt waar hij al honderd keer langs is gelopen. Ik snap dat hij schrok van die kettingzaag die uit de bosjes kwam, dat was ook gevaarlijk want voor hetzelfde geld waren we gespietst als we net wat verder reden. Alleen het achteruit lopen is gewoon niet leuk en dan zeker bij de sloot, dan spring ik er gewoon liever vanaf dan dat we dadelijk beide in de sloot liggen.

Dat meisje die heeft bijna nooit tijd. Zij is ook degene waarmee ik samen naar buiten kan. Zij denkt dat hij zo vervelend doet omdat hij de omgeving zat is, maar dat denk ik zelf niet. Ik denk niet dat hij zomaar een eens de omgeving zat is, want buiten lopen is buiten lopen en we rijden echt niet elke dag hetzelfde rondje.

Het is in ieder geval nooit saai met Duck. Elke keer hebben we wel wat :')

Dankjewel!!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:40

Pfieuw heftig! Dat achteruit lopen moet eruit! Dat is veel te gevaarlijk voor jullie beiden!! Hij is ook slim he. Ik zeg niet dat hij niet gespannen is en echt iets wel eng vindt, maar hij maakt er weer een spelletje van. Bij de dingen die hij vroeger niet eng vond, hoeft hij nou ook niet zó onnozel te doen.

Ik vrees er een beetje voor dat dezelfde aanpak als bij het longeren vereist is: Duck even erg duidelijk maken dat dat gedrag niet gewenst is!

Je bent zo'n doorzettertje, hier geraak je ook wel uit hoor. Straks heb je ook vakantie en meer tijd.
En, nog succes bij de proeven!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:33

Ik wil nog wat aanvullen ... Alhoewel ik helemaal niets over jou te zeggen heb :) , wil ik eigenlijk niet dat je alleen met Duck buiten gaat, ook niet aan de hand. Wanneer hij achteruit zou beginnen lopen/trekken, sta je daar mooi machteloos, verzeil je ev in een gevaarlijke situatie en heeft Duck alweer "gewonnen".

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:25

Mijn ervaring is dat een ander paard erbij hierbij lang niet altijd helpt...

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 10:12

Ik dacht dat mijn reactie geplaatst was, maar niet dus -O-

Lukasje - Super lief van je dat je zo bezorgd bent! Ik heb alleen niet echt iemand die met mij mee naar buiten kan/wilt. Mijn broertje gaat van het weekend wel gezellig mee op de fiets, dus dan ga ik het proberen.

Ik denk dat het gewoon weer een van zijn fases is. Het longeren gaat nu super goed, waardoor hij nu weer vervelend gaat doen met rijden. Volgens mij is hij gewoon een mega puber en probeert hij van alles om maar niet te hoeven te werken.

Misschien moet ik als hij weer achteruit loopt gewoon een tik met mijn zweep op zijn kont geven? En dan een keer echt een goede. Ik ben alleen bang dat hij dan nog sneller en meer achteruit springt.

Nog een weekje en dan heb ik vakantie. Dan heb ik heel de zomer om het rijden weer goed te krijgen :)

Poes - Met een ander paard erbij gaat het wel beter maar alsnog schrikt hij een eens van alles en het achteruit lopen doet hij ook met een ander paard erbij. Ik weet niet wat slim is om te doen eigenlijk. Met een ander paard gaan oefenen of gewoon weer zelf buiten gaan oefenen. Want ik wil gewoon zoals voorheen alleen buiten kunnen rijden zonder dat hij alle kanten opspringt en als een mongool achteruit loopt

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 13:48

Kreeg net een appje dat een stalgenoot vanavond wel mee naar buiten wilt. Dus ik ben benieuwd! Ik laat het wel weten :)

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:05

Ik weet niet of die tik van bovenop, van de ruiter uit, wat gaat uithalen. Je raakt hoogstens zijn bil of gat. Dat lokt niet meteen een voorwaartse reactie van Duck uit. Hij krijgt die tik mss beter van iemand die achter/naast staat, achterlangs van zodra hij achteruit begint te gaan.

Wees voorzichtig!!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:07

Het buitenrijden ging heel goed. Hij liep in een keer het erf af en hij is wel een paar keer onnodig geschrokken, maar niet zo erg als de vorige keer. Het was echt een fijne rit!

Toen kwamen we terug het erf op. Hij deed wel wat moeilijker om over de stenen te gaan en hij liep weer achteruit. Maar ik heb echt mijn hielen in zijn buik geport en toen stopte hij uiteindelijk met achteruit lopen. Toen heb ik mijn zweep aangelegd en liep hij wel over de stenen heen. Toen liep ik gewoon met een lange teugel naar stal waar ik altijd pas afstijg. We lopen het hoekje om, ik zet hem stil om af te stijgen en een eens gaat hij er keihard vandoor recht onder de stallen door. Ik moest dus helemaal op zijn hals gaan liggen en ik was echt hulpeloos. Ik kon helemaal niks doen. Toen gaf hij ook een soort bok/trap en toen rende hij naar het stukje tussen de kantine en de kasten door naar de bak. Ik kon daar weer rechtop zitten. Toen heb ik hem keihard omgedraaid om het grof te zeggen en hem een tik gegeven met de zweep op zijn hals. Toen ging hij weer ervandoor terug naar de stallen en moest ik weer helemaal liggen. Er stonden zoveel mensen te kijken en niemand kwam helpen... Gelukkig kwam de staleigenaresse me helpen en heeft ze nog even met ons rondjes gelopen om de stal heen totdat hij normaal deed.

Ik was zo bang! Ik zal even een foto zoeken om te laten zien wat ik bedoel. Want boven de stallen zit een dak en die is erg laag als je op je paard zit. Ik moest echt helemaal gaan liggen anders zou ik serieus gewond kunnen raken aan mijn hoofd/nek. Ik vond het vreselijk om zo machteloos te zijn en daar te liggen terwijl hij zich als een mongool gedraagde. Ik was zo mega boos en verdrietig! Heb echt even lopen schelden van binnen...

Oude foto van vorig jaar, maar dit is het dak:
Afbeelding

Ik weet eerlijk gezegd even niet meer wat ik moet doen. Zijn zadel is echt pas nog aangepast, tandarts is in februari nog geweest, hoefsmid is pas nog geweest. Ik snap het niet. Moet ik een fysio/osteopaat er bij halen?

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:14

Jeetje wat ontzettend rot dat hij nu zo tekeer gaat steeds! Je zou voor de zekerheid een fysio of osteo kunnen laten komen om met medische uit te sluiten maar het kan natuurlijk ook iets echt gedragsmatigs zijn.
Je vriend is ook vertrouwt met jullie samen toch? Misschien kan hij een paar keer mee?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:22

amandananana schreef:
Jeetje wat ontzettend rot dat hij nu zo tekeer gaat steeds! Je zou voor de zekerheid een fysio of osteo kunnen laten komen om met medische uit te sluiten maar het kan natuurlijk ook iets echt gedragsmatigs zijn.
Je vriend is ook vertrouwt met jullie samen toch? Misschien kan hij een paar keer mee?


Dan ga ik volgende maand de fysio er voor de zekerheid bij laten komen. Ik heb een keer de osteopaat erbij gehad maar daar had ik geen goed gevoel bij. Weten jullie nog een goede (wel betaalbare) fysio in de buurt van Brielle?

Helaas is hij mijn vriend niet meer :(. Ik vertel alleen de reden liever niet openbaar

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:31

Ik heb goede ervaringen met Marty van Mourik, die is osteo en fysio. Ik sta zelf in Zwartewaal dus hij komt vast ook in Brielle.

Jeetje, sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Sterkte ermee!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:36

Ik ga hem opzoeken, dankje! :)

Nee dat snap ik, zo vatte ik het ook niet op haha. Dankjewel!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:31

O spijtig van je relatie. Sterkte!

Lijkt toch dat er iets hem niet lekker zit. Misschien idd de verbouwingen en de veranderingen op stal?

Er daar zo vandoor gaan is wel echt bizar.

Ik zou er goede begeleiding bijhalen. Desnoods een handige lesgever/ruiter die hel een paar keer overneemt? Al is het maar om te weten of zij het ook zo random vinden.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:38

Jeetje wat een eng gedrag steeds. En wat ontzettend spijtig van je relatie, veel sterkte daar mee :(:)

Het gedrag kan van alles zijn, lichamelijk maar ook tussen zijn oren. Het klinkt bijna een soort 'overprikkeld', alsof zijn emmertje eerder vol zit dan anders.
Staat hij in een groep? Moet hij daar veel zijn mannetje staan?