Mode in de paardenwereld!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:42

Mode in de paardenwereld, best wel leuk om te zien. Elk decennium zie je weer dingen veranderen :)

In de jaren '80 / '90 had je witte koordsingels, fluwelen caps met strikje, en je rijbroek was beige of blauw. Frontriemen zag je met wit/rood of wit/groene driehoekjes, zilver- of koperkleurige vierkante steentjes, of een klein bitje in het midden. Zadeldekjes waren dun en van simpel katoen. We droegen veel te grote paardenjassen en hadden rubberen rijlaarzen, of lage laarsjes met chaps (al dan niet met franjes aan). Populaire zadelmerken waren Wintec en Stübben, als je tenminste al wakker lag van een merk of een goed passend zadel.

Rond 2000 werd alles al wat moderner en kwamen de gekleurde dekjes in de mode! Gedaan met het eeuwige donkerblauw en bordeaux! Hoe opvallender de kleurtjes hoe liever, en het was al helemaal mooi als je paard er bijpassende bandages bij droeg. Het wit-onderlegde hoofdstel deed zijn intrede, samen met de eerste sporen van eenvoudige bling bling op je frontriem. Je cap was inmiddels flink gemoderniseerd, rijbroeken minder ouderwets. En als het kon, dan ruilde je je rubberen laarzen om voor een lederen versie. Zwarte en zwartbruine paarden werden de norm voor het ultieme sportpaard.

Rond 2010 wilden we terug wat meer kleur in de ring zien, en kwam de vos weer wat meer in. De meeste dunne sjabrakken in de winkel waren ondertussen definitief vervangen door dikke pads. En vond je zowel op internet als in de paardenwinkel de meest prachtige frontriemen, want simpele blingbling is helemaal geëvolueerd naar stijlvol-net-echt-diamanten-spul. Wat dan ook overal op terug te vinden is: van je cap tot je zweetdeken! Bandages werden plots echt not done, mensen schakelden integraal over op peesbeschermers of zelfs helemaal niets om de benen.

Inmiddels, bijna 2020, hebben steeds meer ruiters een anatomisch gevormd hoofdstel / neusriem / singel / ... Het hoofdstel is vaak een combinatie van een wit-onderlegde neusriem, met een blingbling frontriem. Gekleurde dekjes lijken wat minder populair geworden, en worden vaker vervangen door wat meer 'serieuze' kleuren zoals bruin, donkerblauw, zwart of wit (soms ook weer met veel bling bling). En waar de dekjes weer donkerder worden, geldt het tegengestelde voor de paarden: paarden met een kleurtje zijn hot! Onze ruiterkledij bestaat al lang niet meer uit een simpele rijbroek met een oude katoenen T-shirt, maar is helemaal thermisch, elastisch, strak en modern voor wie dit wil!

En zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden te bedenken! :)

Wat vonden jullie typische modeverschijnselen?
En vooral, wat is er NU echt helemaal hip, en wat zal de nabije toekomst brengen volgens de trendwatchers hier?

Brand los! *\o/*

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:59

Het wordt steeds duurder.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:01

Ik vind dat een eervolle vermelding voor de ruitjesbroeken ook op zijn plaats is :')

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:02

Dure caps, caps met zo'n lelijke grote klep, broeken met siliconen, rijlegging, zadelsierraden, customizen van laarzen en cap.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:04

Leuk hoe je het omschreven hebt! :j Ik vind juist dat je tegenwoordig met huismerken ook echt niet voor aap loopt, Epplejeck heeft leuke en betaalbare spullen. En mocht je eens geld over hebben kan je echt wel slagen want er zijn zoveel mooie (en inderdaad ook dure!) spullen tegenwoordig

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:05

Alles kan nu naar eigen smaak worden gemaakt, custom wordt steeds meer de norm. Steeds meer keuze in boom en bitloos. Touwhalsters in alle kleuren en versieringen, waar ze 10 jaar geleden weliswaar in alle kleuren maar bovenal vooral simpel en functioneel waren.
Prints op dekjes, beschermers, halsters etc.


Overigens allemaal vanuit het positieve beschreven :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:06

November108 schreef:
Ik vind dat een eervolle vermelding voor de ruitjesbroeken ook op zijn plaats is :')

Bwhaha, de ruitjesbroek idd _O_. Je kon rond 2010 geen winkel binnenlopen of daar hingen ze :D.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:11

Wat heb je dot ontzettend leuk geschreven zeg :D
En idd de ruitjesbroek, die kan niet missen :')

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:12

Stapje voor de ruitjesbroek: de ribbroek <<)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:16

Leo schreef:
Stapje voor de ruitjesbroek: de ribbroek <<)


Jaaaa in het donkerblauw groen of paars

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:17

De rijlegging! Ik denk dat die veel groter gaat worden en de rijbroek minder populair maakt, al denkn ik niet dat de rijbroek helemaal zal verdwijnen

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:19

Wat ik tegenwoordig overal lijk te zien zijn saddle jewels, Rambo Micklem hoofdstellen, rijleggings en barebackpads.

Geef mij wat bereft dekjes maar de mode van een aantal jaar geleden. Ik kan tegenwoordig bijna geen dekjes vinden die ik leuk vind. Doe mij maar Scapa dekjes, Eurostar stripe-in pads en Harry's horse stripe/block pads.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:23

Westhof schreef:
Wat ik tegenwoordig overal lijk te zien zijn saddle jewels, Rambo Micklem hoofdstellen, rijleggings en barebackpads.

Geef mij wat bereft dekjes maar de mode van een aantal jaar geleden. Ik kan tegenwoordig bijna geen dekjes vinden die ik leuk vind. Doe mij maar Scapa dekjes, Eurostar stripe-in pads en Harry's horse stripe/block pads.

Eurostar stripe-in, dat waren fijne dekjes.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:36

Ellen_ov schreef:
De rijlegging! Ik denk dat die veel groter gaat worden en de rijbroek minder populair maakt, al denkn ik niet dat de rijbroek helemaal zal verdwijnen

Ja maar die dingen vind ik echt wel een uitvinding :+: zitten zo lekker...
Alleen hebben de meeste weer geen zakken zodat ik in de zomer weer na moet denken waar ik mijn telefoon laat op buitenrit :+

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:02

Ja dat is inderdaad een onhandig iets...waar laat jeje telefoon en sleutels. Voor sleutels zit er vaak wel zo'n klein vouwzakje aan de binnenzijde maar telefoon kan ik niet kwijt en op buitenrit wil ik die wel mee.

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:04

Ik heb daarvoor een klein heuptasje. Niet fashionable, wel heel handig :) Ik vind rijden met een mobiel in mijn zak sowieso niet fijn, mijn iPhone is daar te groot voor.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:04

Ik heb zowel bij die van Opal Equestrian als Aztec Diamond een vak voor mijn telefoon zitten. De rijlegging is echt een perfect item! Ik reed al langer in leggingbroeken, maar nu zijn ze er speciaal voor ontwikkeld.

De ruitjesbroek was inderdaad ook echt een trend, zoveel mensen hadden er 1.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:09

Vroeger hadden we frontriemen met zo’n zigzag patroon! Was helemaal in. (20 jaar geleden denk ik) en lage neusriem dan.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:09

Burberry was ook helemaal hip toen

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:10

Ik heb nog steeds een ruitjesbroek in de kast, nauwelijks gedragen want hij is wat te krap maar vind de broek erg mooi :D

Nessie schreef:
Ik heb zowel bij die van Opal Equestrian als Aztec Diamond een vak voor mijn telefoon zitten. De rijlegging is echt een perfect item! Ik reed al langer in leggingbroeken, maar nu zijn ze er speciaal voor ontwikkeld.

De ruitjesbroek was inderdaad ook echt een trend, zoveel mensen hadden er 1.


Ik heb de losse vakken gezien in die rijleggings maar glijd je telefoon daar niet vanzelf wat uit tijdens het rijden?
Een heuptasje is ook een optie maar dat vind ik zo warm en klef worden op de heupen gegeven moment.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:10

Happy Valley truien in alle kleuren. Iedereen had er een vroeger op de manege met verschillende paarden printen.

Afbeelding

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:15

Rond 2000 droegen wij een tijdje van die katoenen bandplooibroeken, al dan niet met ruitjes. Stiekem hoop ik dat dat weer in komt, zaten heerlijk en heel handig met grote zakken :D

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:19

Die hele hoge Anky rijbroeken, en dan vooral je shirt in de broek zodat je het logo zag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:02

Hahaha erg herkenbaar allemaal!

En de ruitjesbroek vond ik niet eens zo lelijk :D

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:10

_Tristan schreef:
Happy Valley truien in alle kleuren. Iedereen had er een vroeger op de manege met verschillende paarden printen.

[ Afbeelding ]


Ja die inderdaad! Of die dekjes met allerlei Disney figuren