Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:56

Zeker. Ik irriteer mij ook elke keer weer dat ik geen mooie vaste verbinding heb zoals op het perfecte plaatje. Aan de andere kant ze volgen wel mooi de hand.
En het vastpakken op binnenteugel soms is inderdaad die stomme onzekerheid. :=
Gelukkig heb ik al goed les ja. Elke keer weer zo blij mee. :):)

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:59

Dat vind ik ook hoor, Mirjam. Beeb wilde bijvoorbeeld snel achter de loodlijn kruipen, maar die kon wel weer heel goed halsstrekken. Ik had alleen moeite met hem opgericht en dan naar voren met neus houden. Geen perfect plaatje, want daar moet je verdomd handig voor zijn en zelfs dan lukt het niet continu.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:19

Mijn contact teugel duurt elke keer max 4 seconden tegenwoordig en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Komt echt wel goed mirjam! We zij hier allemaal om te leren.

Vandaag zijn we voor de tweede keer alleen samen buiten gaan rijden. Elke keer wel naar ontspanning toegewerkt maar dat was op sommige momenten toch niet mogelijk en dan pak ik m gewoon kort. Wil graag nog wel een tijdje in leven blijven zeg maar :)) we hebben op sommige momenten echt lol gehad samen, toen we een bus plus aanhang erachter gingen achtervolgen in galop en dat hij ineens heel enthousiast werd en er een rengalopje uitknalde. Lol met je knol! (De ruiterpaden hier zijn langs de weg gemaakt)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:58

Moet je hier komen Zuchini, ik zit op de Veluwe. Werkelijke fantastisch.
We kunnen ook een keer met iedereen hier die zin heeft, bij mij in het bos en op de hei gaan rijden :j 8-)

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:03

Promisse schreef:
Moet je hier komen Zuchini, ik zit op de Veluwe. Werkelijke fantastisch.
We kunnen ook een keer met iedereen hier die zin heeft, bij mij in het bos en op de hei gaan rijden :j 8-)


Klinkt geweldig maar ik woon op de Dominicaanse republiek {:}

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:25

Hahahaha oh ja dat is waar ook!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:16

Wat er bij mij dramatisch gaat en altijd weer een bron van wanhoop, is de stap. Op zich haal ik er op wedstrijden nog een 6 uit als ik heel voorzichtig rij, en een 7 op het uitstrekken, maar ze kan hele mooie keertwendingen rijden die er zelden uitkomen omdat ik haar niet voldoende durf te verzamelen en zetten in de stap. Dan loop ik namelijk het risico dat ze scheef gaat lopen, teveel terug gaat komen, richting telgang gaat etc. Dit is altijd al een probleem geweest en nog steeds lukt het me maar zelden en nooit zonder de uiterste voorzichtigheid. Los van wat ik allemaal verkeerd doe als oorzaak van dit probleem, is het feit dat ze het lastig vindt om haar bekken te kantelen denk ik de grootste reden van de moeilijkheden.
Als de stap ooit makkelijk gaat, dan hang ik de vlag uit! Maar of me dat lukken gaat.....

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:50

Ha Sterrr kan niet stappen. Bij het minste dribbelt zij aan. Bij langzamer stappen lijkt ze wel dronken. Nu werkt het bij haar wel goed om zo ver neerwaarts te vragen.

Zo in mijn topic uitgebreide post gezet. Jullie mogen mij ook aanvullen als ik iets verkeerd schrijf. :')

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:53

Stap is een ramp als die niet uit zichzelf goed is vindik. Vorige paard had een hele goede stap, tot een blessure, daarna koste het echt moeite om hem netjes te laten stappen. Dat lukte uiteindelijk, maar met spanning of verzamelen ging hij ook richting telgang. Zo vervelend, je kan zo weinig dan. Uitstrekken kon hij idd nog wel, dan vloeide de spanning af. Hoewel je bij hem altijd bleef zien dat zijn ene achterbeen niet meer zoveel controle had.

Ik denk dat je niet eens zo veel verkeerd hoeft te doen hoor, Promisse. Als ze die neiging hebben, om wat voor reden dan ook, is het minste beetje spanning voldoende. Ik hoop dat je iets kan vinden zodat het beter gaat!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:04

Om een stap goed te houden in verzameling en bij spanning oid van het paard is het heel belangrijk om ze goed over de rug te houden en de hals goed uit te kunnen laten schuiven. Dus op het achterbeen zetten en direct de hals weer wat uit laten schuiven {wel voldoende neerwaarts} zodat ze over de rug blijven, voorkomt dingen als scheef lopen/ teveel terugkomen/ telgang/ dribbelen etc.
Daarvoor moet je aanleuning dus al heel goed zijn, en het is precisiewerk dus als je voelt dat je paard al iets terugkomt direct aanvullen met je been en die hals laten vallen/ uitschuiven. Als je dit op deze manier thuis gaat oefenen dan krijg je er in de ring ook veel baat bij.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:17

Ben er weer, had donderdag avond hele reactie geschreven, op alles daaarvoor ging mijn experia kastje kapot.. dag internet.. dus tja.. ben nu weer on line, maar ga het niet over doen sorry.
En ben te moe.

En stap.. jup man, wat is dat lastig.. en die kleine van mij kan ook echt nog niet stappen ook, van nature al niet, terwijl haar moeder super kon stappen, zucht. Heps heeft ieniemini pasjes en wachelt aan de voorkant.
Toobs neigt nog wel eens naar lateraal, pffttt.

Ik had ook meer verwacht van de challenge overigens en mijn computer wil filmpjes van mijn camera niet plaatsen op FB, dus dat schiet ook lekker op.

Voor de humor, foto van gemaakt, Heps denkt zeer wisselend over wissels... en vliegend neemt ze iets te letterlijk, pretveter..
Afbeelding

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:17

Heps <3 wat een karakter.

Voor de stap, doen jullie ook grondwerk met het pessoa systeem of dubbele lijnen, om dit eventueel te verbeteren? Heeft bij die van mij goed geholpen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:44

Als ik longeer (laat ik eerlijk zijn Toobs is een eikel met longeren als je geen longeercircel hebt en onze p;addock vind ik te mul) dan doe ik het bij Toobs met dubbele longe, ik heb niets met hulpteugel achtige dingen.
Heps heb ik zelden gelongeerd, ja met zadelmak maken anderhalve keer ahum... Enkele longe.
En heb met die van mij wel gelangeleidseld, maar dat mag duidelijk zijn aangezien ik menner ben, hi hi . (of moet ik zeggen was... heb ze al 2 jaar niet meer ingespannen gehad |( )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:58

Ik rij minimaal een keer per week in het bos. Dat is echt heel fijn voor je stap.ze stappen altijd het beste als hun blik op oneindig kan.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:12

Ik ben zelf absoluut niet handig in dubbele longe / lange lijnen. Dat kan ik echt niet, waardoor ze te veel met neus op de borst gaan en ik krijg ze niet 'langer' dan. Ik longeer wel veel met pessoa, maar die zit zo los dat ze alsnog met kop omhoog kunnen komen. Ooit hulp gehad van fysio daarbij met een ander paard en ik moet zeggen dat ze daar heel fijn mee lopen, terwijl je niet dwingt. Dat doen we ook ongeveer 1 keer per week, ligt er aan hoe vaak we rijden die week.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:17

pol013 schreef:
Ik rij minimaal een keer per week in het bos. Dat is echt heel fijn voor je stap.ze stappen altijd het beste als hun blik op oneindig kan.


Bos.... kwijl..... hier geen bos.... weg weg en weg.... En die kleine van mij had net zo goed Keetje Tippel kunnen heten, die kan echt niet fatsoenlijk stappen is altijd tippelen. Ben Keetje Tippel aan het laden, duurt even :+ Bij Heps wil ik balken gaan proberen.

Toobs kwaliteit filmpjes om te janken, maar fb wil ze niet pakken van mijn camera dus overgefilmd van computer met telefoon, dat pakt ie wel. zucht...
Dit was tijdens de les, het aanhoudende commentaar heb ik er maar afgehaald :+ was zoiets van, actief houden achter, hij moet achter sneller en niet losgooien, achter sneller, hou constante aanleuing niet trekken, ook niet losgooien, niet losgooien! Hou hem bij elkaar, stil zitten, aanleuing houden, AANLEUNING niet losgooien. Nou ja, enzovoort...
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 938514961/

https://www.facebook.com/10001266076914 ... 231848065/

https://www.facebook.com/10001266076914 ... 421847646/

https://www.facebook.com/10001266076914 ... 018514153/

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:56

Toobs is leuk! Voor zover ik het zie heeft hij toch wel fijne aanleuning? Mag wat actiever, hij sloft nu wat. Maar dat weten jullie goed. :))

Hier vandaag Sterre gepakt. Stap en draf gaat echt goed, kon zelfs stukken rustiger tempo pakken. Joepie. Toen rechtergalop, flink hard maar zakte er wel in. Linkergalop was de rem naar de klote, zakte er niet in. Ging op gegeven moment alle kanten op knallen. Paar keer geprobeerd maar ging echt niet. Uiteindelijk kotsberoerd en duizelig afgestapt. Zo klote dat de galop niet wil. ;(

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:11

Kan de filmpjes niet goed bekijken. Maar dat licht aan mijn internet verbinding. Die wil soms nog wel eens filmpjes heel traag of niet afspelen.

Niet zo sip, mirjamalvaro. Zal voornamelijk met balans te maken hebben, dat ze daar moeite mee heeft. Komt vanzelf wel weer goed

leonie87

Berichten: 4460
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:30

Wat gaan jullie snel!

Wat betreft de stap. Ik vibd dat ook een lastige gang. Ik ga dan te geel nadenken en meehelpen waardoor ik hem in de weg zit. Heel veel buiten stappen zobder nadenken heeft erg geholpen.

Hier mijn filmpje. Helaas alleen warm up daarna geen camera man.
We hebben onlangs besloten een stapje terug te doen naar de basis. Het is hard nodig als ik dit zie...

https://youtu.be/u2szcQs0ttw

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 06:00

Wat vind je zo verkeerd dan Leonie?
Welk niveau rijden jullie?

leonie87

Berichten: 4460
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:41

@promiss we rijden M1. Ik hoop binnenkort even filmpje te maken wat later in de training.
Je ziet dat hij af en toe echt even de neus eruit trekt of soms juist te rond komt omdat ik wat te streng inkom. Hij word hier ook nog erg lang ondat ik vooral bezig ben met actief rijden, dat vind ik niet erg maar ik rijd te weinig terug waardoor hij over tempo loopt. In mijn houding: mijn benen wiebelen heel irritant en ik heb een knik in mijn heup/zij waardoor ik het evenwicht verstoor.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:10

Ziet er toch wel goed uit? Ja jij knikt inderdaad af en toe wat in en misschien komt je minimale wiebelbeen daar vandaan.
Misschien weer wat meer voltes meenemen maar echt stappen terug doen zou ik niet doen na dit filmpje?

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:47

Wat is de reden dat jij bij het losrijden al gaat doorzitten? Ik heb namelijk altijd geleerd dat je eerst moet beginnen met lichtrijden. En pas gaan doorzitten als de spieren warm en los zijn.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:11

Staptraining: heuveltjes / bultjes / dijkjes op en af stappen en eventueel sleepwerk. Leen een tuig en ga de bak slepen met een band... Verder blijft het heel lastig om stap die van nature slecht is goed te ontwikkelen. Ik merk wel dat als je ze onder de man het bekken laat kantelen (bijvoorbeeld door paar keer aandribbelen en met stokje op de staartaanzet) en dan wat naar de hand toe hals laten vallen de stap beter wordt. Maar blijft enorm lastig om ze op het achterbeen te houden zonder dat je het erger maakt qua takt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:17

Een tijdje geleden heb ik een aantal van jullie een filmpje laten zien waarbij meerdere malen naar voren kwam dat mijn merrie sprong mist in haar galop. Op filmpjes zag ik ook duidelijk terug dat zij meerdere malen aan de voorkant wel galoppeert, maar met haar achterbenen (een soort van) draaft. Ik ben daar mee bezig geweest. Nu heb ik daar een vraag over, namelijk de volgende;
Klopt het dat bij een juiste galopsprong de voorhand veel verder omhoog komt tijdens de galopsprong? Het geeft mij als ruiter het gevoel dat zij over balkjes galoppeert.

Natuurlijk, het gaat nog niet zoals ik het graag zou willen en is er zeker nog werk aan de winkel. Zij houdt het nog niet zo lang vol om haar sprong in de galop vast te houden, maar toch zitten er steeds vaker van deze momenten tussen. Dus eigenlijk hoop ik dat jullie antwoord bevestigend is :)