Paard andere naam geven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:11

Ik heb wat moeten wennen aan de naam van mijn paard, maar later vond ik deze juist prima.
En ach, het paard wordt niet anders van.
Ik verwonder mij wel over dat sportnamen-gedoe.... Het is maar waar je blij van wordt.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:53

Nomen est omen.Als ik op zoek ben naar een nieuw paard dan vraag ik altijd naar de naam. Een van de redenen die me ertoe kunnen overhalen om een soms lange tocht te gaan ondernemen naar een bezichtiging.natuurlijk is een naam te veranderen,maar als een paard een naam heeft die voor mij echt een slechte betekenis heeft dan zal ik minder gauw gaan kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:10

Namen op papier komen bij de quarters meestal uit de voorouders, dus weet je met wat voor bloed je te maken hebt meestal. Van de quarters heb ik een deel van stamboek naam als roepnaam. Maar hoor ook veel stalnamen die er totaal los van staan.
Mn vorige quarter was hengst en had een roepnaam die ik kende van wat merries, dus wilde ik niet. Hij kwam ergens te staan en vroegen een naam. Ik noemde hem rooie, dus is het Red geworden.

Bij mn new forest net zo. De shet hebben we zelf een naam gegeven.

In de praktijk kort ik toch alles af en roep maar wat, vaak een koosnaampje. Ik vind het zelf verder niet belangrijk. Hele gekke of lange namen zou ik veranderen, maar niet op papier.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:12

Wij wilden de naam van onze pony ook veranderen, maar toen hij eenmaal van de trailer kwam, vonden we het allebei echt een "Pepper" en dus hebben we het maar gelaten :') Zijn roepnaam is Pep/Peppie/Puppe/Pup.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:19

anjali schreef:
Nomen est omen.Als ik op zoek ben naar een nieuw paard dan vraag ik altijd naar de naam. Een van de redenen die me ertoe kunnen overhalen om een soms lange tocht te gaan ondernemen naar een bezichtiging.natuurlijk is een naam te veranderen,maar als een paard een naam heeft die voor mij echt een slechte betekenis heeft dan zal ik minder gauw gaan kijken.


Oke dit is toch wel het raarste wat ik vandaag op bokt gelezen heb _/-\o_

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:26

Mijn eerste paard heb ik gekocht zonder zijn naam te weten. Op stal werd ie Sacharel (Sacha) genoemd. Hij bleek volgens het paspoort Valentino te heten. Ik noemde hem Vallie, Tino of Tinus.

Mijn tweede paard heette Napoleon. Hem noemde ik meestal Nappie. Hij was geen Napoleon. Echt een vrolijke goedzak was hij, geen norse kleine dictator :') Toch vond ik zijn naam wel leuk.

lara1510

Berichten: 107
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:05

Mijn paard heet in zijn paspoort Zidane maar toen we hem kochtten heette hij Prince, niet dat hij daar naar luisterde toen... Dat hebben we zo maar gehouden, op zijn naambordje staat Prince Charming omdat we hem zo begonnen te noemen door zijn gebedel en zijn lieve karakter. De pony van mijn nichtje heette Ginger, afgekort Gigi, zij luisterde hier ook niet naar dus dit hebben ze verandert naar Luna.

Achja, what's in a name..? ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:15

superpony schreef:
Namen op papier komen bij de quarters meestal uit de voorouders, dus weet je met wat voor bloed je te maken hebt meestal. .


Bij warmbloeden ook.

In Duitsland zegt de eerste letter vaak uit welke hengstenlijn een paard komt.
Bij het Trakhener stamboek wordt juist de letter van de moeder aangehouden.

Bij het KWPN word bij de merries vaak vernoemd. De beginletter volgt het alfabet(bij hengst en merrie) en een merrie krijgt dan een variant van de naam van de moeder.

Mijn paard heet dus Bazinetty II, moeder Ninetty, grootmoeder Bazinetty, overgrootmoeder Inetty etc etc..

Als ik de naam van mijn paard aan een kenner vertel weten ze vaak al wie de Fokker is.(of in iedergeval uit welke lijn ze komt)

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:18

lnvdh schreef:
Ik weet dat dat op paspoort moeilijk os of geld kost maar zijn er meer die hun paard na aankoop een andere naam hebben gegeven? Ik vind de huidige naam niet zo mooi dus wil hem een andere roepnaam geven... ben benieuwd hoeveel anderen dan ook gedaan hebben

Ik snap je vraag niet. Wil je de naam in het paspoort laten veranderen of wil je je paard een roepnaam geven?

In geval van het eerste zou je het beste even contact kunnen opnemen met het stamboek. Maar waarom zou je, dat paspoort en de naam die er in staat heb je toch alleen voor "officiële" gelegenheden nodig? Wat maakt het dan uit hoe mensen hem oproepen op een wedstrijd of keuring oid?
NatasjavE schreef:
superpony schreef:
Namen op papier komen bij de quarters meestal uit de voorouders, dus weet je met wat voor bloed je te maken hebt meestal. .


Bij warmbloeden ook.

In Duitsland zegt de eerste letter vaak uit welke hengstenlijn een paard komt.
Bij het Trakhener stamboek wordt juist de letter van de moeder aangehouden.

Bij het KWPN word bij de merries vaak vernoemd. De beginletter volgt het alfabet(bij hengst en merrie) en een merrie krijgt dan een variant van de naam van de moeder.

Mijn paard heet dus Bazinetty II, moeder Ninetty, grootmoeder Bazinetty, overgrootmoeder Inetty etc etc..

Als ik de naam van mijn paard aan een kenner vertel weten ze vaak al wie de Fokker is.(of in iedergeval uit welke lijn ze komt)

Is echt niet alleen bij warmbloeden zo. Mijn merrie (NSPS) heet op papier Elranda (want geboren in het jaar van de E). Haar moeder heet Wiranda. En ze heeft een veulen gehad wat Melanda heet. Daarnaast is de stalnaam natuurlijk ook een giveaway bij welke fokker ze vandaan komt :+ Overigens komt ze (ook) uit de lijn van Kismet van Bunswaard. Dat is haar vader, en de fokker heeft die hengst veel gebruikt. Maar dat kun je aan haar naam dan weer niet afzien :D Haar vorige eigenaar noemde haar Kleintje. En bij mij heet ze Pony (maar meestal zeg ik poppetje of ponypopje. En een enkele keer trut).
Mijn ruin heeft de zelfde naam als zijn grootvader, met dan uiteraard de stalnaam van de fokker er bij. Hij heeft ook een beginletter, maar dat is een dingetje van die stoeterij daar. Die hebben een tijdje beginletters gehad. Vanuit het stamboek (NSIJP) hoeft dat niet. Daar is de regel juist dat de naam IJslands moet zijn. Anders mogen ze niet in WorldFengur :+ Er is op IJsland zelfs een namencomité. Voor paarden dus. Naast dat van het comité voor namen voor mensen.

Roepnaam hebben die van mij ook. Twee zelfs. Eentje voor dagelijks gebruik (Vos en Pony), en ze hebben ook allebei een Chinese roepnaam. Naast natuurlijk hun officiële namen in het paspoort. Die namen gebruik ik alleen bij de veearts/op wedstrijd/in communicatie met de fokker.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:39

SaraViavia schreef:
anjali schreef:
Nomen est omen.Als ik op zoek ben naar een nieuw paard dan vraag ik altijd naar de naam. Een van de redenen die me ertoe kunnen overhalen om een soms lange tocht te gaan ondernemen naar een bezichtiging.natuurlijk is een naam te veranderen,maar als een paard een naam heeft die voor mij echt een slechte betekenis heeft dan zal ik minder gauw gaan kijken.


Oke dit is toch wel het raarste wat ik vandaag op bokt gelezen heb _/-\o_

Met een naam trek je een bepaalde energie aan.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:44

Citaat:
Met een naam trek je een bepaalde energie aan.


Dat zou kunnen, maar daar geloof ik niet zo in. Een naam is gewoon een naam. Ik had mijn paardje net zo goed Loki of iets kunnen noemen. Was het paard niet anders om geworden

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:50

Rock heet Konrad op zijn paspoort, maar dat is niet meer dan een formaliteit. Hij is voor ik hem kocht nooit in handen geweest laat staan bij naam genoemd, dus hij heeft gewoon de naam Rock-it gekregen en op het folie over zijn paspoort zit een stickertje met die naam zodat men iig het juiste paspoort weet te vinden :+
Laten aanpassen vind ik niet nodig. Was het een stamboekpony geweest had ik dat denk ik wel gedaan :j

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:50

anjali schreef:
Met een naam trek je een bepaalde energie aan.

:j

Daarom heb ik, toen ik dit besefte, die van mij nog een roepnaam gegeven. Iets die wat zegt over hun, en die ik alleen zelf gebruik.

Als ik óver die van mij praat zeg ik dus meestal Vos of Pony. En als ik tegen ze praat niet altijd ;) Vooral mijn ruin spreek ik aan met zijn tweede alleen-voor-hem-en-mij bijnaam. Die past zó goed bij hem.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:19

Mijn paardjes worden op wedstrijden uitgebracht onder hun stamboeknaam. Als geste, "eerbetoon" zoals je wil, aan hun fokkers.

Voor dagelijks gebruik heb ik bij 1 pony de roepnaam aangehouden die zijn fokker aan hem gegeven heeft, omdat ik hem leuk vond (Jou-Jou,uitgesproken als Zjoe-Zjoe... en ja... ik gebruik de volledige naam :D ) De roepnaam van mijn merrie (Punzel) is een door mij bedachte afleiding van haar stamboeknaam.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 00:31

nee hoor ik hoef niet te veranderen op paspoort. Zijn naam is op zijn stamboom al anders als zijn paspoort maar vind beide namen niet leuk. Zelf willen we hem nu Sam gaan noemen.. maar hij is wel al 6 en luisterd al 6 jaar naar zijn paspoort naam dus vind het ergens wel weer beetje gek.. Maar ik vind zijn huidige naam niet leuk en wil de negatieve periode die ik met hem heb gehad ook afsluiten door hem een nieuwe naam te geven.. nieuwe start nieuwe naam... maar ergens blijft het een beetje raar..... maar goed heel veel hebben het dus gedaan dus als hij morgen goed gekeurd wordt krijgt hij gewoon snel zijn nieuwe naam.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:32

anjali schreef:
SaraViavia schreef:

Oke dit is toch wel het raarste wat ik vandaag op bokt gelezen heb _/-\o_

Met een naam trek je een bepaalde energie aan.


Maar het dier heeft de naam niet gekozen. Ik zou geen paard laten staan vanwege een naam en heb er ook nog nooit problemen door gehad.
Hoe doe je dat dan met papierloze paarden? Kun je alles noemen....Zegt niet dat het paard nooit een ''verkeerde'' naam heeft gehad, het staat alleen nergens gemeld.

Mijn New Forest heeft ook fokkers naam voor zijn naam. Quarters is meestal combinatie van ouders, maar er zijn wel stallen die hun naam of afkorting toevoegen.

Het zegt natuurlijk niet dat iemand niet een top naam aan een minder paard kan geven.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:37

Punz schreef:
Mijn paardjes worden op wedstrijden uitgebracht onder hun stamboeknaam. Als geste, "eerbetoon" zoals je wil, aan hun fokkers.

Voor dagelijks gebruik heb ik bij 1 pony de roepnaam aangehouden die zijn fokker aan hem gegeven heeft, omdat ik hem leuk vond (Jou-Jou,uitgesproken als Zjoe-Zjoe... en ja... ik gebruik de volledige naam :D ) De roepnaam van mijn merrie (Punzel) is een door mij bedachte afleiding van haar stamboeknaam.

Mijn kater heet Juju. Uitgesproken als Dzjuudjuu :))

Eerbetoon aan de fokker vind ik een mooie. De naam is weliswaar wat ongelukkig gekozen (betekent onder andere: "paard met witte voeten", waar hij er precies 0 van heeft) maar hij zal toen hij net geboren was wel erg lichte benen gehad hebben ofzo.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:52

Ik ken heel veel paarden die eigenlijk anders heten dan hoe ze genoemd worden


Mijn lease paard heet op papier Salou, op wedstrijd heet ze Sensibel en op stal Belle. Het kan allemaal haha.

Mijn eigen merrie heeft in het paspoort en op stal gewoon allemaal dezelfde naam, Esprit (Spriet)

Mochten we gaan starten wil ik graag haar sportnaam veranderen, maar in wat weet ik nog niet.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 01:14

Mijn paard heet op zijn paspoort gewoon A :+ . In het verleden werd hij Ninja genoemd maar dat vind ik dus niks. Nieuwe start in het leven, nieuwe naam dus zijn volledige naam is Against All Odds en zijn roepnaam is Odje, Zodje of Dodje <3 .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 01:45

Als ze in de weg lopen, hebben ze hele andere namen, maar ik hou mn toon heel aardig, dus merken ze niks van. Ze hebben dan echt al heel veel namen gehad :)

Als je een paard leert kennen met een naam, is het best even wennen om hem een andere naam te geven en die ook te noemen. Als een paard nog geen naam heeft, gaat dat een stuk makkelijker. Althans, dat vind ik.

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 05:59

Toen ik die van mij kocht heette hij bulshitt op papier. En ja, ook echt met 1 l en 2 t's. Ik kwam toendertijd nog vaker bij de mensen waar hij ongepland geboren is en hun hadden hem Bullforce genoemd.
Dus na 2 dagen toch maar het paspoort opgestuurd, ten eerste om natuurlijk de eigenaar te wijzigen, gelijk maar zijn naam terug veranderd naar Bullforce. Scheelde qua kosten in mijn geval denk ik dat hij alleen een paspoortje heeft en geen raspapieren en wat dan al nog meer.
Zo op stal noemen we hem gewoon Boelie, en dat vond ik wel altijd een leuk koosnaampje, dus vandaar dat ik niet een geheel eigen naam verzonnen heb.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:17

Mijn fjord hebben we gekocht als Bram. Toen we van stal veranderen zij iemand zoek zijn chipnummer op bij het fjordenstamboek ( hij had een paspoort van het hackney stamboek dacht ik). Dus chipnummer opgezocht bleek hij Svenngard te heette, roepnaam Svenn. Nu is bij 1 van de vorige eigenaren het paspoort kwijt geraakt en hebben ze een nieuw paspoort aangevraagd bij een ander stamboek en andere naam.

Mijn tinker en andere fjord hebben gewoon hun eigen paspoort namen Betsy en Enya

LiannePuthzy

Berichten: 6965
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 07:45

Mijn paard heet puthzy (poethzy) roepnaam gewoon (smeer)poets, vind t echt een lelijke naam maar zo heette ze al, en indien mijn ma der eerst zeker 1 jaar als verzorgpony had waren we er ook al aan gewend

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:00

Mijn paard heet Agnetha, maar we noemen haar Aagje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:10

Wij korten de naam af. Chaplin vind ik ook geen superleuke naam, maar het past bij hem. Al noemen we hem 9 van de 10 keer Chap. Pony van onze dochter staat er nu een week, heet Cato en ik maak er nu al geregeld Tootje van. Gaat geheel ongemerkt, het is er uit voor ik er erg in heb. Komt misschien omdat mijn naam door vrienden vroeger ook altijd afgekort werd.