[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 16:46

Aangezien ik al een tijdje kennis wou maken met 2 rassen die me erg interesseerden (de Akhal Teke en Rocky Mountain Horse), werd er tijdens een weekje vakantie in Friesland een dag vrijgehouden om een bezoek te brengen aan 2 fokkerijen van deze rassen. Na het overlijden van mijn KWPN merrie vorig jaar in september, begon het stilletjes aan toch te kriebelen om uit te kijken naar een eigen paard.
Het was absoluut nog niet de bedoeling om hopeloos verliefd te worden, maar Akhal Teke Aliaa heeft mijn hart helemaal veroverd! Zodra ik de merrieweide in kwam, is zij bij mij komen staan en heeft Aliaa me de hele tijd gevolgd tot ik de weide uit ging. Ze was zo lief en aanhankelijk, zonder opdringerig te zijn. Ik kreeg Aliaa niet meer uit mijn hoofd... Na een heftige discussie met mijn vader, heb ik hem toch kunnen overtuigen om de dag van ons vertrek naar huis, nog eens langs stoeterij Argamak te rijden. De merries stonden helemaal achteraan de weide te grazen. Er was 1 merrie die uit de kudde naar ons toe gestapt kwam en dit was Aliaa... :D Toen wist ik zeker dat ik haar wou.

Aliaa is een bijna 3-jarige Akhal Teke merrie waar tot nu toe weinig mee gedaan is. Ze heeft lekker in de kudde kunnen opgroeien. Gisteren ben ik opnieuw naar stoeterij Argamak gegaan en is het contract ondertekend. Aliaa is nu officieel van mij, zaterdag 19 mei gaan wij haar halen! *\o/*

Genoeg gepraat, hier enkele foto's van Aliaa... :D

Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik nog niet zoveel foto's, maar ik heb nog een aantal verkoopsfoto's doorgestuurd gekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 01-08-20 00:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Volg tag in titel geplaatst/ titel aangepast


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 20:25

bigone schreef:
Gefeliciteerd, heb de indruk dat Akhal's zelf hun baas kiezen. Fijne en lieve mensen waar je haar gekocht hebt, heel veel succes met haar. Ze is prachtig.

Dank je! :D
Dat was ook meteen de eerste gedachte die in mij op kwam, dat zij mij uitgekozen had! :)) Ik had zoiets al gelezen van bokker JoSav. :P Het klinkt heel erg penny-achtig, maar het is zo bijzonder. <3
Het zijn inderdaad fijne mensen op stoeterij Argamak. :j


Besje schreef:
Wat een leuk paard!! Veel plezier ermee!

Dank je! :D


lideli schreef:
Wauw gefeliciteerd!

Veel geluk met dit droompaard <3

Dank je! :D

Ik ben zo benieuwd naar het moment dat ze eindelijk in België is...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 22:07

xTitanic schreef:
Wat een prachtig paard :D

Dank je! :o


Lynnepinny schreef:
Super mooie merrie! Ik had er ook al wat over gelezen in het Akhal-Teke topic. Echt een ras waar ik nog eens kennis mee zou willen maken :o

Pas maar op dat je niet hetzelfde voorhebt als mij en je onverwacht met een Teke naar huis komt... :')


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 10:59

Wauw uitgelicht, super leuk! :D


Lynnepinny schreef:
Retjethorse schreef:
Pas maar op dat je niet hetzelfde voorhebt als mij en je onverwacht met een Teke naar huis komt... :')


Oh jee, daar moet ik nu nog even niet aan denken als aankomend student (al zou het vast wel gezellig zijn :P)

Een bezoekje brengen aan een Teke die niet te koop is? :D Dan loop je het risico niet om met een naar huis te komen. :')

LukieBradley schreef:
Wat een prachtig dier! <3
Ik denk dat ze ook voorkeur voor jou had! :D
Maar dat idee had ik ook bij mijn paardjes :j
Ben benieuwd hoe het verdergaat met haar bij jouw!
Dank je! Ik ben ook zo benieuwd om haar te leren kennen! :j

Kimmie25501 schreef:
Gefeliciteerd! Prachtig paard!

Dank je! :D

marindexo schreef:
Wat een mooi dier! Heel veel plezier ermee!!
Dank je, dat komt vast wel goed! *\o/*

gett schreef:
Gefeliciteerd, toch wel erg bijzonder dat ze jou uitgekozen heeft!

Dank je! Ik kan het zelf soms nauwelijks bevatten dat ze mij gekozen gekozen heeft, echt zo bijzonder... <3 Soms durf ik het zelf niet te geloven. :') Afgelopen donderdag heeft de vrouw waar Aliaa staat gezegd dat ze haar eigenlijk zelf wou aanhouden om te fokken, maar omdat Aliaa zo naar mij toe trok, heeft ze haar dan toch verkocht aan mij. :P

Jannexjolink schreef:
Wauw wat leuk! Als ze uit haar haren komt ziet ze er denk ik al heel anders uit! :+ s leuk beestje zeg! <3 maak je hier een volg topic van? Ga je haar beleren?
Zodra ze haar wintervacht kwijt is, zal het een heel ander paard zijn! :)) Nu staat ze 24/7 buiten in een kudde en werd er eigenlijk weinig tot niets met haar gedaan. Nu zijn ze wel meer met haar bezig om haar voor te bereiden op de reis naar België. Toen ik haar deze week gezien had, was ze al flink wat haar kwijt. :P
Of ik een volgtopic ga maken weet ik nog niet. Als jullie dat graag hebben, wil ik dat zeker doen. :j Ik ben zelf eigenlijk niet het type dat een topic regelmatig update (uitstelgedrag...). :') En echt veel spannende dingen gaan we de komende maanden nog niet doen.

Ik zou haar graag zelf beleren, onder begeleiding. :j Maar dat zal nog niet voor meteen zijn, ik vind haar er nog erg puppy uitzien en ook mentaal denk ik dat het nog wat te vroeg is voor haar. Eerst rustig wennen aan het leven in België, want dat er voor haar heel anders zal gaan uitzien dan wat ze gewoon is. :) Ik heb geen haast om te gaan rijden.

Azmay schreef:
Prachtig dier, ben erg benieuwd hoe het jullie gaat vergaan.
Lijkt een een geweldig karakter wat bij het ras hoort iig :j

Dan zijn we samen benieuwd! :D
Ze neemt alles heel goed op, en hoewel ze nerveus was afgelopen donderdag, was ze nog steeds erg goed te hanteren, enkel opgesloten staan op stal was ze niet blij mee. :+
Ik was ook erg verbaasd over de hengsten bij stoeterij Argamak! Nadat we Aliaa terug in de kudde gezet hadden, werd er een merrie meegenomen naar de hengsten om te kijken of zij gedekt kon worden. Alle hengsten meteen gek aan het doen. Toen een meisje een hengst uit stal nam om hem te poetsen en op te zadelen, bleef hij netjes los staan en was het gekke meteen over. :wow:

davinci2412 schreef:
Gaaf paard! Mag ik vragen hoe je die kleur noemt? Lijkt me geen gewoon donkerbruin ofzo?

Dank je! Ik denk zelf dat Aliaa smokey black is. Maar op de site staat donkerbruin, op het koopcontract smokey black. :P Ik ben van plan om het te testen, dan heb ik zekerheid en ik vind het stiekem ook gewoon leuk om te weten. xD Ook naar het fokken van een veulen toe is het wel leuk om te weten welke genen ze heeft. :))

Neon schreef:
Leuk gefeliciteerd met je nieuwe paard :D
Dank je! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 19:51

Jolien87 schreef:
De meeste mensen komen na hun vakantie thuis met een koelkastmagneet maar dit is het betere werk. Wat is ze mooi, ik snap wel dat je die niet kon laten staan.
Gefeliciteerd en vele mooie jaren met elkaar gewenst.
Tja, wat kan ik daarop zeggen... O:) Hopelijk maak ik er geen gewoonte van of ik durf niet meer op vakantie gaan. _O-

CathyTBP schreef:
Wat een mooi paard!
En wat bijzonder dat ze zelf haar baas heeft gekozen <3 . Ik stem voor een volgtopic! :P
Ik zal er eens over nadenken om een volgtopic te openen, voorlopig heb ik het nog even druk met mijn stage (laatste week dus veel werk :P). :P

AnnetteFlame schreef:
Wat een prachtig verhaal zeg, dat ze jou zo gekozen heeft. Heeel veel plezier met haar, lekker van genieten!
Dank je, ga ik zeker doen! :D

joey2010 schreef:
Wat een prachtige merrie!
Ik kan me voorstellen dat je voor haar gevallen bent.
Alhoewel ze jou heeft uitgekozen +:)+ .
Heel veel plezier samen.
Zij heeft mij echt weten te charmeren, in eerste instantie was ze me zelfs helemaal niet opgevallen... := Pas toen ze me door het hele weiland begon te volgen en aandacht wou, is mijn oog echt op haar gevallen. :')

truus1957 schreef:
Wat een leuk dier! Daar ga je vast nog heel veel plezier mee beleven.
een vraagje, ben nogal leek qua lichaamsbouw, maar is ze wat lang in de rug, of lijkt dat zo?
Dank je! :D Dat plezier maken zal vast en zeker wel goed komen. :))
Dat is wat typisch voor de Akhal Teke, die lange rug. :j Bij Aliaa vind ik het nog heel goed meevallen. :P

Granoek schreef:
Leuk paard, gefeliciteerd!!
Dank je! :D

gerlindie schreef:
Heel knap paard!
Na de topics van JoSav, spreken ze mij ook echt enorm aan :j
Door JoSav en Muzanna ben ik op het ras verliefd geworden, zonder er ooit een in het echt gezien te hebben. Alleen heb ik altijd gedacht dat ik niet met hun intelligentie zou kunnen omgaan, maar nu heb ik weinig keuze. :+

SVRL schreef:
Ja, een topic! Nogmaals gefeliciteerd en tuurlijk stem ik ook voor een volgtopic. *\%/*
Je hebt het gevonden! :D Ik kan echt niet wachten tot zaterdag! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:39

Placebo schreef:
Wat een knap paard, gefeliciteerd!
Dank je! :D

ieris schreef:
Nogmaals gefeliciteerd! Snap dat je niet kunt wachten tot zaterdag, echt spannend hè.
Heel veel plezier met haar!
Ja echt, zo spannend haha. :P Ik ben echt zo benieuwd hoe ze gaat reageren en ik ben natuurlijk ook benieuwd om haar echt te leren kennen. :o

SVRL schreef:
Ik wil zeker wel eens komen kijken. Heb dit ras nog nooit in het echt gezien. :-)
Je bent welkom! *\o/* Ik kom ook zeker nog eens naar Quick kijken! Zou ik deze zomer eens moeten inplannen als dat voor jou past. :j

xChoco schreef:
Veel plezier met haar, maar dat gaat volgens mij wel goed komen! :)
Vast wel zeker? :)) Op zich ben ik niet veeleisend, zolang ik maar lol met de knol heb. :D (En de knol met mij liefst ook... :') )

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:36

JoSav schreef:
Jaaaa, daar is ze! Ik ben zo blij voor je! Jammer dat je door omstandigheden niet ook even met Muzanna hebt kunnen knuffelen, maar ik denk dat je dat al lang weer vergeten bent. Ik wens jullie alle geluk samen! <3
Dank je! :D
Jammer inderdaad (en nog niet vergeten :D), maar ik begrijp het wel hoor! Als ik in jouw situatie zou gezeten hebben, zou ik ook niet zitten te wachten op bezoek... Er komt vast nog wel een moment dat ik langs kan komen en dan kan ik meteen Muzka mee knuffelen (als je haar niet verkoopt tenminste >;) ).

leeslampje schreef:
Wat een mooie merrie!!

Ik vond Akhal Teke’s vroeger erg lelijk. Nu erg mooi, intrigerend. Weet je toevallig hoeveel Akhals er in Nederland rondlopen? Ze lijken me hier vrij zeldzaam.
Dank je! :D Intrigerend zijn ze zeker! :))
Hoeveel Akhal Teke's er ongeveer in Nederland rondlopen, zou ik echt niet weten, maar ik denk niet dat het er veel meer dan 50 zullen zijn. Bij stoeterij Argamak hebben ze er makkelijk een stuk of 20 rondlopen denk ik, verder heb je Muzanna (en nu ook Manari Nur) van Josav en nog een aantal Teke's bij bokkers waarvan ik weet dat ze in Nederland staan. Maar een exact aantal...

Miefje schreef:
Wat een knap aansprekend paard zeg <3 Tekes vind ik erg gave paarden!
Dank je! :D Eens ze die wintervacht kwijt is, zal ze er nog knapper onder vandaan komen. :P

Chantal_1978 schreef:
Gefeliciteerd met je prachtige paard. Ben zelf ook echt gecharmeerd van de Akhal Teke <3
Ze laten je ook weinig keuze he, die Teke's! :D Heb je al eens een AT van dichtbij gezien? :)

SVRL schreef:
Deal, we spreken komende zomer af! :7
Doen we! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 18:53

Chantal_1978 schreef:
Citaat:
Ze laten je ook weinig keuze he, die Teke's! :D Heb je al eens een AT van dichtbij gezien? :)


Nee nog niet. Toevallig gisteren op de site gesnuffeld waar jouw paardje vandaan komt. Ik vind het een prachtig ras
Zeker doen als je de kans krijgt! Je dag komt nog wel, ik was ook zeker al 2 jaar aan het roepen dat ik het ras in het echt wou zien. :')
Op stoeterij Argamak is trouwens vorige week het eerste veulen geboren, super schattig! <3

kydaula schreef:
Wat is ze leuk!
Heel veel plezier samen <3
Dank je wel! :D Ik ben echt al aan het aftellen tot ze naar huis komt!

Vandaag al flink bezig geweest om alles op stal klaar te maken voor haar komt. *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:09

namiro schreef:
leuk paard! gefeliciteerd en veel plezier samen :)

Dank je! Ik ben nu onderweg om haar te gaan halen! *\o/* Nog zo'n 250 kilometer. So excited. :))
En ik heb een raam achter mij dus ik kan haar in het oog houden tijdens de rit naar huis, hoezo overbezorgd? :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 12:20

Afbeelding

We zijn onderweg naar huis! :D :D :D
Ze was heel braaf bij het laden. Nu staat ze ook heel rustig, bochten vindt ze niet zo leuk. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 15:40

Bijna thuis! Net even getankt dus een selfie moment. :D Normaal doe ik niet mee aan selfies nemen. :')

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 21:35

ieris schreef:
Leuk hoor! Fijn dat het laden zo goed ging. Ziet er ook uit als een fijne vrachtwagen.
Mooie foto!
Hoe vind ze het bij je thuis?

Ja echt, ik heb haar door mijn oom laten laden, omdat ik zelf gewoon zo nerveus en opgewonden was... :') Ik wou haar niet aansteken en mijn oom blijft altijd wel kalm en kan goed met dieren omgaan. Ze ging wat aarzelend de camionette op, maar ze is er uiteindelijk heel vlot op gegaan voor een eerste keer.
We hebben speciaal zo'n 2 paards camionette gehuurd omdat ze daarop meestal makkelijker te laden zijn dan een trailer. Voor zo'n lange rit vond ik dit ook wel veiliger.
Op haar stalletje gaat het ook echt super! Ze is heel kalm, maakt graag ruzie met haar buurvrouw en het hooi gaat goed binnen. }> Ongelooflijk hoe rustig zo'n jonkie kan zijn, maar ik ben zo trots op haar! <3 Ze bleef rustiger dan ikzelf. :+

Morgenvroeg moet ik helaas gaan werken, maar de meisjes op de stal houden haar in het oog en gaan mij op de hoogte houden. Ook gaan mijn ouders waarschijnlijk enkele keren langsgaan. Ze zijn allemaal verliefd op Aliaa. :D

Jamie_mansur schreef:
Retjethorse, Fijn om te lezen dat Aliaa braaf tijdens het laden was en goed is aangekomen.
Ga haar zeker missen op stal! :( Heel veel plezier met haar!
Aw, nu voel ik me bijna schuldig dat ik haar gekocht heb... :') Mocht je eens in de buurt zijn, ben je altijd welkom om haar eens te komen bezoeken! :j We gaan ons best doen om het haar naar haar zin te maken. :D

Edit: ik vergeet nog foto's toe te voegen... :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De boxen zijn heel ruim en open, ze leek er echt graag in te staan. Ze stond naar de avond toe zelfs al wat te slapen, tot ze zag dat ik met haar eten bezig was. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 11:04

gett schreef:
Fijn dat ze zo kalm is. Mooi hoofdje heeft ze, ze heeft wel veel manen voor een teke zeker?

Mijn moeder heeft net een berichtje gestuurd dat ze super lief is! <3
Ze heeft inderdaad vrij veel manen haha. :D En haar hoofd is echt heel erg fijn. Ik dacht dat mijn kwpn merrie al een fijn hoofdje had, maar toen ik gisteren het halster aandeed, moest ik het nog flink verkleinen. :')

SVRL schreef:
Oeh, ik gok erop dat jij gaat vinden dat je werkdag veel te lang duurt! :Y)

Hoop dat je straks nog lekker kan gaan knuffelen en gaaf haar dan een extra knuffel van mij erbij.
Verschrikkelijk lang... |( Laat het dan ook nog eens vrij kalm zijn waardoor de tijd traag vooruit gaat...
Straks knuffelen is wel zeker haha. :D Ze staat nu nog op stal denk ik dus ga ik haar zeker nog wat op de weide laten. Ik zal haar een extra knuffel geven! :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 12:36

Verschrikkelijk zeg. Normaal is het op de dienst geriatrie altijd enorm druk, maar uitgerekend vandaag weer niet. :+ Normaal zou ik daar blij mee zijn. :')
Om 15u06 heb ik gedaan! Nog 2.5 uur. *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 23:02

Aliaa blijft me verbazen hoe makkelijk ze wel niet is in de omgang... <3 Alles is prima en het woord eng lijkt niet in haar woordenboek te staan. :D Op stal is iedereen onder de indruk dat ze zo rustig is en verder windt ze iedereen om haar vinger, euh hoef. }> Zelfs mijn vader gaat meerdere keren per dag kijken, hoewel hij er geen fan van was dat er opnieuw een paard zou komen. :P

De bak was heel erg spannend, na 5 minuten was ze al aan het rollen. :') In de weide was de badkuip voor welgeteld 5 seconden eng, dus die moest nader onderzocht worden. :j Conclusie: badkuipen zijn heel handig als je dorst hebt. *\o/*
Borstelen was prima, leuk toch als je in het middelpunt van de aandacht staat? :D Ze vond het enkel niet fijn toen ik vanavond naar huis ging. :P
Oh en stoelen waar het baasje in gaat zitten zijn ook totaal niet eng.

Afbeelding

Mijn prachtige glimworm! <3 <3 <3

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 12:16

dena_mii schreef:
Wat leuk dat jullie elkaar hebben gevonden! Vind het een bijzonder ras en leuk om te volgen!

Die glans is typisch iets voor Akhal Tekes toch?

Tot nu toe ben ik nog niet teleurgesteld over mijn Teke (en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren haha }> ).
Voor uitleg over metallic bij AT's verwijs ik je even door naar uitleg van bokker JoSav. :o
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=1331952&p=98182697#p98182697
Metallic komt inderdaad regelmatig voor bij de Akhal Teke, maar niet elke Teke heeft metallic. Zelf denk ik niet dat Aliaa metallic heeft. :)

Aliaa doet het echt heel goed en begint me stilletjes aan meer uit te testen. :') Al blijft ze wel braaf hoor, maar af en toe kijkt ze eens of ze mag bijten. :j
De hoefsmid is ook al langs geweest en die was ook onder de indruk van haar. :D Verder doe ik nog niet zoveel met haar op wat poetsen en knuffelen na. Ik heb het vrij druk met nog een aantal dingen die ik voor haar moet regelen en school. Plus dat het veel te warm is naar mijn zin. :')

Afbeelding

Voorbereiding op een vliegendeken (want ja, die dingen eten je echt op >;) ):

Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 17:16

En dank aan de modjes om mijn topic in een volgtopic te veranderen! :D

Zo trof ik Aliaa vanochtend in stal aan:

Afbeelding

Ik moest eerst even bekomen van de schrik, omdat ik dacht dat ze koliek had (inclusief kreunen en rollen). :') Aangezien ik mijn KWPN kwijtgeraakt ben aan koliek, ligt dat toch nogal gevoelig. _O-

En het vliegendeken is ook toegekomen! In de weide kan Aliaa niet schuilen voor de dazen, vandaar de beslissing om er toch maar een deken op te leggen dan. :j Eens het erop ligt, is het allemaal prima. :D

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 17:42

Het scheelt niet veel he! :D Maar met dit deken zijn haar manen en voorpluk toch ook volledig ingepakt, zeker omdat ze nog erg veel jeuk heeft aan haar manen en staart. :\

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 12:40

JoSav schreef:
Oei, misschien testen op SME?
Verder staat die boerka haar goed. :D

Wat is SME juist?
Boerka... Dat mijn moeder het maar niet hoort. _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 19:09

Retjethorse schreef:
JoSav schreef:
Oei, misschien testen op SME?
Verder staat die boerka haar goed. :D

Wat is SME juist?
Boerka... Dat mijn moeder het maar niet hoort. _O-

Na even zoeken (ik had daarnet niet veel tijd) ben ik op staart- en maneneczeem uitgekomen. XD Ik weet niet, ze schuurt ook niet de hele tijd, maar enkel op stal. Haar manen schuurt ze niet aan, die zien er goed uit. Wel heeft ze heel erg veel last van schilfertjes en korstjes in haar manen en staart (en rug), mogelijks dat dat de jeuk veroorzaakt?
Er moet toch een dierenarts langskomen voor haar identificatie te bevestigen (lang leve de database :') ) dus ik ga het zeker eens vragen. :j


ieris schreef:
Fijn dat het zo goed gaat bij jullie!
Die Rambo deken is echt heel fijn bij jeuk, die had ik ook voor mijn andalusier, hielp heel goed.
Ze ziet er relaxt uit hoor!

Ik hoop echt dat het deken verlichting gaat bieden! Voorlopig nog niet echt resultaat te zien, maar goed, ze heeft het nog maar anderhalve dag op gehad. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 21:45

SVRL schreef:
Hmm, Bacardi had ook die schilfers een schuurde ook aan de staartwortel en een stuk van zijn manen. Heb hem voor zijn oedemen op puur drainage staan, verkopen ze hier gewoon bij de Horta. Geen idee of dat spul er voor iets tussen zit, geef het nu al bijna 2 jaar, maar hij schuurt wel minder. Bacardi heeft trouwens geen zomereczeem.
Er zijn veel paarden die schuren en geen eczeem hebben. Op stal hebben er ook veel jeuk en zijn het geen eczemers. Mijn kwpn deed het ook, maar dat was makkelijk op te lossen met baby olie. XD
Dit heb ik vandaag bij Aliaa ook opnieuw op haar staart gedaan en goed ingemasseerd. Vandaag ik heb ik haar niet zien schuren en kwamen er veel schilfers los uit haar staart.

Maar man, wat heb ik een jaloers paard haha. Vandaag vroeg iemand of ik haar paard op de weide kon zetten en dat vond Aliaa maar niets. :D Zij wou aandacht. XD Ook op stal is ze jaloers als ik het paardje naast haar aai. :') Dan gaat ze de kreng uithangen naar dat arme dier. }>

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 13:22

JoSav schreef:
SME is idd staart- en maneneczeem of zomereczeem. De kans is natuurlijk heel erg klein. Ik heb zelf nog nooit een Teke met SME gezien, maar durf het ook niet zomaar uit te sluiten.
Verder kan jeuk verschillende oorzaken hebben. Bij Muzanna komt het weleens van teveel suikers (komt nu nooit meer voor) of als ze een erg vieze staart heeft en het gaat broeien. Kwestie van wassen en probleem opgelost. Maar het kunnen ook allerhande infecties en luizen en vul maar in zijn. Gewoon even navragen bij de DA.

Jaloezie is heel herkenbaar. Mijn merrie is gewoon beledigd als ik een ander paard aandacht geef. Nee, dan wil ze niks meer van me weten. :=
En ja, dat andere paard zal het iig wel weten! Grrr.... “mijn mens!”
Haar staart is wel erg vies, ik heb hem nog niet kunnen wassen, maar ben stilletjes aan wel bezig om Aliaa te laten wennen aan de wasplek. Sowieso vindt ze vaststaan aan 2 kanten niet fijn, dus bij het gewone poetsen doe ik dat niet meer, maar bij de wasplaats wel. Haar benen en de onderkant van haar staart heb ik al afgespoten. Verder dan dat ben ik nog niet gegaan omdat ik niet teveel wil overdrijven in een keer, zeker omdat ze er nog niet echt veel vertrouwen in heeft. :P
Suikers zou misschien ook wel kunnen, hoewel ik er echt op probeer te letten. Qua voer krijgt ze nu Pavo Vital en Pavo Care4Life die ik aan het mengen ben met Vitalbix Breed&Grow en de lucerne van Vitalbix. Ze krijgt ook wat worteltjes bij haar voer, maar dit zijn kleintjes en maximum een stuk of 4 per dag (afhankelijk van hoe groot ze zijn). Ik beloon haar met stukjes wortel, maar dit hou ik af van haar eten. Verder voert mijn moeder ook wel een aantal wortels als ze op bezoek komt, hoewel ik niet wil dat ze extra wortels voert, maar luisteren doet ze toch niet... Mijn moeder moet overal lekkers en snoep in proppen. -O-
Verder staat ze overdag op de weide en krijgt ze hooi van de stal gevoerd, maar ik heb geen idee hoe rijk het hooi is.

SVRL schreef:
En dan wil jij mijn uk op logies? Arme man, in plaats van een lief vriendinnetje, krijgt hij een krengetje als gezelschap. :+

Nah, leuk toch dat ze je al zo graag ziet! <3 <3
Daar zeg je wat. :+ Ik moet wel zeggen dat Aliaa tot nu toe alleen nog maar op de merries zo gereageerd heeft (en zeker als die merries hengstig zijn :') ), een ruin heeft nog niet voor haar neus gestaan, dus geen idee hoe ze op een knappe en charmante man als Quick zou reageren. :P

Vandaag was Aliaa nogal ongeduldig toen ik op stal aankwam, meteen beginnen krabben met haar hoef en ook tijdens het poetsen was ze ongeduldig. :') Om haar rechter achterhoef uit te krabben, begon ze weer heel erg met haar been naar voor en achter te 'trappen' (het is niet echt trappen maar ik vind het alles behalve prettig als ze dat doet en toch wel gevaarlijk) dus ben ik als straf weggelopen van haar en even achter een hoekje verdwenen. Dat vond ze niet leuk. _O- Toen ik hoorde dat ze gekalmeerd was, ben ik terug gegaan en opnieuw die hoef gevraagd en toen kon mevrouw wel netjes stilstaan en de hoef laten uitkrabben. >;) Dan heb ik haar goed beloond natuurlijk. :D
Terwijl ze op de weide stond, ben ik een tijdje in de weide gaan zitten waarop ik genegeerd werd, ik begon te twijfelen of ze wel wist dat ik er was, want ze leek wel doof. :') Tot er in het bos aan haar weide een of andere vogel verschrikkelijk veel kabaal begon te maken en Aliaa meteen mijn richting uit gespurt kwam, dat vond ik dan weer geweldig. <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 14:09

Die reactie vind ik ook geweldig! :))
Leuk dat je volgt! Ik vind haar zelf ook prachtig, maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld. :o Als ik toch een opmerking over haar zou moeten maken, dan is het dat ik liever iets meer wit zie. :P Maar dat donkere hoofdje heeft zeker ook zijn charmes. :D Een voordeel heeft het weinige wit, ze is makkelijk mooi te houden. xD

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 12:01

Ik weet het, vandaar dat ik de wortels sowieso al uit het voer haal als ik weet dat mijn moeder geweest is of nog langs gaat. :( Op stal heb ik ook al verwittigd dat ik niet wil dat ze gevoerd wordt omdat ze zo sober zijn. Ik heb gisteren nog ruzie gemaakt met mijn moeder omdat ze gewoon overdrijft met altijd te willen voeren. Bij het minste dat Aliaa in haar ogen goed doet, moet ze iets krijgen. Bij mij krijgt ze enkel een beloning wanneer ik weet dat ze het ergens moeilijk mee heeft en dit braaf laat doen (bijvoorbeeld voetjes geven in het begin. Verder beloon ik veel met een aai, een glimlach en 'goed zo meisje!'. Ik durf ook eens wat brokjes nemen, dan krijgt ze 's avonds gewoon dat tikkeltje minder van de brok. :P

Ik vind niet dat je fel over komt hoor, je hebt gelijk. En ik zal het zeker eens laten lezen door mijn moeder aangezien ze naar mij toch niet wilt luisteren. :+
Voor beloning snij ik de wortel sowieso in stukjes. Aliaa is niet echt een moeilijke op gebied van voeding, als ze maar kan eten. :')

Ondertussen is Aliaa 3 jaar geworden (al hebben we dat niet gevierd, een schande... :P). En ik ben bezig om een les Parelli te regelen. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 19:28

Een klein verslagje van deze avond:

Vandaag zag ik dat er balken in de bak lagen, dus die wou ik wel even uitproberen met Aliaa, het gevolg: Aliaa wilt er pas overstappen als ze in de balken gebeten heeft... :') Nadat ze in 3 balkjes gebeten had, wou ze de laatste 2 wel doen zonder te bijten. :j
Daarna ben ik doorgegaan naar de wasplaats. Vaststaan tussen 2 touwen vindt zij niet zo leuk, maar ze deed het heel goed! Ik heb rustig haar benen afgespoten en daarna ook haar borst en schouders, omdat ze gezweet had. Ze was zo braaf dat ik besloot om meer naar achter te gaan (het is toch een vrij smalle gang en ondanks dat ze braaf is, neem ik liever niet teveel risico's) en haar staart mee af te spuiten. Haar staart kon ik mooi tot boven afspuiten en ze is zo braaf gebleven! <3 Conclusie: als het morgen goed weer is, ga ik haar staart eens wassen, dan is alle troep er hopelijk uit en heeft ze minder last van jeuk (al lijkt hij al properder te zijn en zie ik haar minder/niet meer schuren). :D

Nadat ze gegeten had, was het tijd voor nog wat foto's.

Waar gaat dat hoofd met mijn paard naartoe? >;) Haar hoofd lijkt echt gigantisch op de foto, maar ze heeft echt een heel klein en fijn hoofdje. :D

Afbeelding

Nadat ik nog voor haar stal had opgeveegd en de borstel op kant gezet had, heeft Aliaa niet beter gevonden dan de borstel naar mijn hoofd te gooien... Gelukkig kon ik nog op tijd wegduiken. :')
Dit dacht Aliaa er zelf van:

Afbeelding

Vanochtend had ik ook mijn touwhalster van mijn KWPN gepast en het was niet te groot! *\o/* Ideaal want mijn eerste Parelli les staat gepland op 20 juli. :D

Afbeelding

Kusje? :D

Afbeelding

En hoe moet ik ooit naar huis kunnen gaan als Aliaa mij elke dag zo aankijkt wanneer ik vertrek... :=

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Happy16, Heide83, Katootje7791, SunnyHorse, Ubermetrics, vicky en 99 bezoekers