[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 13:54

Captain schreef:
Maar als je van voren geen contact hebt, dan kun je hem toch ook niet opvangen op het moment dat je van achter naar voren rijdt?

Je moet wel even in kindertaal praten hier hoor :P
Wat bedoel je?


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 13:10

Oooh ja dat ken ik wel wat je zegt, had dat andere bericht precies niet goed gelezen!
Maar het is ook echt niet de bedoeling hem altijd zo te blijven rijden hoor want wat jij zegt weet ik (normaal) ook gewoon. Maar als hij op deze manier wat meer zelf durft te gaan lopen wil ik het op z'n minst proberen en dan gaan we gewoon van daaruit verder.
Komt nog bij dat zijn conditie beneden alle peil is gezakt nu haha, dus na een half uurtje is hij zijn we moe :+ Maar ik vind het idee hierachter veel aangenamer dan de lessen die wij 1,5 jaar gevolgd hebben waarbij hij maar moest draven en ik mijn teugels maar wat korter moest houden als hij er tegenin ging. Als hij het niet snapt dan doet hij het gewoon niet, heb het altijd geweten maar heb niet naar hem geluisterd dus daar gaan we nu eerst voor.
We gaan nu leren kruipen voor we gaan lopen :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 17:49

Vandaag was Judith van Neer hier van Vital Equine en die heeft beide paardjesmolen onder handen genomen :)

Duke eerst, die was natuurlijk al wat cranky dat hij bij Dexter weg moest dus die hebben we maar kiet laten wachten :')
Ik wilde hem laten nakijken omdat hij dus natuurlijk vast had gezeten met zijn been en ze merkte wel blokkades in zijn andere achterbeen (wat hij dus in die periode wat overbelast heeft door kreupel lopen). En ze merkte wat aan zijn darmen, toen die losgewerkt waren ging zijn buik ook hele tijd knorren haha.
Hij wilde dus ineens rechtsvoor geen voet meer optillen maar verder deed hij het echt heeeel goed! Super brave 2-jarige hengst, ik had er niet voor durven tekenen maar hij heeft me verbaasd vandaag :)

Afbeelding


En dan Dexter, die vind alles wel prima natuurlijk. Stond er nog net niet bij te slapen..
Dexter zat wat vast in zijn lendenen maar over het algemeen waren beide paardjes dik in orde! Yes, opgelucht.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de vergelijkingsfoto weer boven gehaald:
Vorig jaar

Afbeelding

Nu


Afbeelding

We zijn weer helemaal klaar voor de zomer, tuig nagekeken, paarden nagekeken, alles weer in orde!

Lieffiessss <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 19:14

Ja had niet het idee dat Duke nog echt last had van dat ongelukje maar wel fijn dat het bevestigd is nu :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 14:38

Ja ik vind het wel heeeel fijn om dit hele 'proces' gewoon van zo dichtbij te zien. Wat was het een klein guppie toch! Ik zie hem nog van de vrachtwagen af komen met zijn veulenkoppie.

Heerlijk rustig dagje vandaag, paardjes uit hun winterweides gehaald en lekker laten grazen (stiekem want deze wei wordt eigenlijk nog een beetje gespaard :+ )
En de veulentjes weer lekker naar buiten!

Dit wordt 1000x dezelfde foto maar nét anders haha, maar ik kan hier uren naar kijken
Neusjes in het gras, mijn favoriete uitzicht <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En Duke moest even de macho gaan uithangen..
Afbeelding

Afbeelding

Zijn wondje weer helemaal rood door die KAK vliegen grrrr, gelukkig een levensvoorraad blauwe ontsmettingsspray op stal staan hahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 16:44

Haha ja het is me er eentje. Je ziet op sommige foto's ook het wondje op zijn been wel


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-18 16:43

Daphara schreef:
Mooi die neusjes in het gras!
Je hent echt een prachtig stel paarden!

Deze had ik niet gezien maar dankjewel!

Duke is vandaag voor het eerst helemaal onder de tuinslang geweest :D voetjes deed hij al prima maar de rest hadden we nog niet geprobeerd want ik ben meestal alleen.

Vandaag ook weer alleen maar het was nog niet te heet buiten dus ik wilde het toch proberen. Ging eigenlijk aardig goed! Wat draaien links en rechts en af en toe was nerveus maar dat mag ook, is ook eng allemaal.
Verder liet hij het prima doen, lekker afgespoten en dan fijn rollen. Alleen zalf op die wonde doen dat blijft nog even een puntje :')

Hij is gemeten op 1m65! En het lijkt alsof ik hem elke dag zie veranderen maar ik kan er niet mijn vinger op leggen wat er nu precies veranderd is haha. Hij ‘klopt’ steeds beter, verhoudingen en vorm enzo. Hij ziet er echt best goed uit nu! :) Ik zie dat hij zich beter voelt in de winter maar als ik zie hoe schraal hij vorig jaar stond aan het begin van de zomer ben ik erg blij met hoe hij er nu bij staat.
Ik wou een foto maken van een net gewassen pony maar pony bleef niet stil staan, er ontbreken dus verschillende ledematen op de foto’s of stukken van ledematen :P


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En met Dexter nog eens een rondje gedaan zonder zadel met het touwhalster wat ik nog steeds best eng vind. Waar is de tijd dat ik zonder zadel of hoofdstel door de wei ging crossen :') nog steeds een beetje schrik van toen hij me er af getoeterd heeft. Maar langzaam weer opbouwen, komt goed :D scheelt ook dat hij niet ver zal rennen als ik hem grasjes laat eten

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 23:22

Ik wilde vandaag een filmpje maken van het rijden, voor mezelf om te zien waar we aan kunnen werken.
Echter is het filmpje niet veel speciaals geworden maar de aftermovie vond ik wel interessant :D

Ik wilde na het rijden nog even zonder zadel wat er op rond hobbelen omdat ik dat nog wel spannend vind en ik had de camera op een weidepaal gezet dus die filmde nog haha.
In het filmpje zie je verschillende dingen:
1. Hoe Dexter nog steeds niet stil kan blijven staan bij een krukje (of bierbak in ons geval)
2. Hoe klim ik zonder zadel op Dexter (ja, klimmen.. dat lees je goed)
3. Hoe reageert Dexter op de spanning die ik heb zonder zadel

En die laatste is misschien nog wel het leukste want je ziet echt hoe ontzettend voorzichtig hij wordt. Gaat niet vooruit, hele tijd stilstaan, niet willen vertrekken. En ik merkte ook dat ik hem zelf gewoon terug nam zodra hij een pas zette, als hij wilde vertrekken ging ik op de rem. En dan stopt hij dus, dat vind ik stiekem wel prettig :)

En na een tijdje zie je ook, als de tractor eindelijk voorbij is, dat ik veel rustiger ben en dat hij dus ook gewoon relaxed gaat stappen :)

Ik zat nog steeds niet helemaal lekker maar dat komt wel weer.
Hij is ook gewoon zo ontzettend rond, hij hoeft maar een pas opzij te zetten en dat glij ik er dus gewoon naast hoor. Kan ik nog zo stevig zitten maar bij een glijbaan is er ook maar 1 mogelijke richting en dat is toch echt omlaag :+

Anyway, hier is het filmpje


En ik ben vanavond nog even lekker langs Duke gegaan, die gewoon helemaal in het zweet stond. Ik vond het raar want zo warm was het helemaal niet vandaag... Tot ik zijn vriendje zag en die was ook helemaal aan het zweten, die zullen dus wel weer aan het klieren zijn geweest :=

Duke ziet er wel super goed uit! Komt weer een aardige grasbuik op maar niet meer zo erg als vorig jaar. Mag niet klagen nu :)

Afbeelding

Afbeelding

En zijn vriendje dan ook nog even, die is wel al 2 jaar geworden, Duke pas 3 juni.

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:22

Ja normaal als hij zo vervelend doet met dat krukje dan zet ik hem gewoon bij elke pas die hij zet terug, tot hij stil blijft. Dus zet hij een pas naar achter dan haal ik hem terug naar voor, zet hij om naar links, duw ik hem terug naar rechts. Dit werkte super snel bij het paard van mijn zus maar Dexter lijkt het weinig te interesseren. Als ik op het krukje sta en ik wil hem naar het krukje halen dan draait ie namelijk zijn kont weg en staat hij met zijn hoofd naar het krukje.

Wat ik hier nu op het filmpje doe is eigenlijk geen goed voorbeeld want dat deed ik nog nooit eerder :') maar ik merkte dat hij zijn billen om gooide zodra ik langs hem ging staan op op dat krukje te stappen, en dat deed hij niet als ik aan de andere kant langs hem ging. Dus ik dacht loop eens wat rondjes want dat kent hij normaal en misschien legt ie dan de link dat ie moet blijven staan haha :D
Je ziet trouwens dat gele krukje staan, die was iets lager. Er is nog 10min video weggeknipt waarop ik via dat krukje probeer op te stappen maar dat ging dus niet :+ scheelt zich maar 5 cm

Ik ben er een tijdje terug best hard af getoeterd maar dat was mijn eigen schuld, ik kroop wel eens vaker op zijn rug gewoon in de wei via de voerbak om dan gewoon te zitten in het zonnetje. En de laatste keer kwam daar een van die merries met haar oren in haar nek en haar kont naar ons toe en daar schrok Dexter natuurlijk van weg. En dan heb ik dus totaal geen grip haha.

Ja bbp is zé-ker een goed idee maar ik wil dan gelijk ook een fatsoenlijke en die zijn al snel zo duur :/
Als ik de loterij win wil ik zo’n fellsattel van christ, maar zo niet dan vind ik zo een FRA dardo (die zadelvormige) ook mooi, of iets gelijkaardigs.
Daar ben ik dus inderdaad wel voor aan het sparen :D


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:30

Ja antislip broek wil inderdaad ook wel helpen! Heeft Annie iets van schoft? Vraag me altijd af of dat makkelijk zit maar dan denk ik weer: die schoft moet toch ook ergens in de weg zitten :+ zal het wel merken bij Duke :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:35

Oh ja Captain dat is wel fijn dan hahahaha. Ik zak ook wat naar achter maar dat is door Dexter zijn enorme spierenpartij (vet schouders)

Hahaha lenig? :') ‘Vroeger’ kon ik via het gele krukje :D en mijn vriend kan het vanaf de grond whuuutttt

Op het andere filmpje, van het rijden, had ik laten zien hoe ik opstap zonder krukje (maar met zadel) maar dat doe ik normaal nooit. Maar als ik er ooit af val in het bos ofzo wil ik er wel terug op kunnen.
Alleen als je dat op bokt zet krijg je gelijk zo’n commentaar en daar heb ik niet echt zin in. Misschien knip ik het er nog af, hoewel het filmpje verder ook niet echt bijzonder is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 10:11

Ja maar met zadel is er geen probleem, hoef mijn beugels ook niet langer te maken ofzo. Zal eens kijken of ik een filmpje vind want ik heb dat volgens mij wel ooit gefilmd :D anders laat ik hem morgen nog eens showen :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 11:39

Zo druk gehad met werk, paardjes staan thuis! Verslag en foto’s volgen maar voor nu maar weer een oproep; ik zoek tips voor wondverzorging.
Duke zijn been is nog steeds open, gaat soms dicht met een korst maar dan na een paar dagen weer gewoon aan het bloeden.
Heb geprobeerd het met rust te laten en dat helpt niet, honingzalf doet een beetje maar echt veel te weinig, groene leem geprobeerd en dat deed niks, water afspoelen oké maarja dat geneest niks, ontsmetten doe ik maar helpt niet aan de genezing. groene spray voor runderen doet niks, neocutigenol (met antibiotica) werkt normaal wonderen maar deed niks...
telkens als het een beetje geneest en het groeit dicht dan jeukt hem dat korstje en gaat hij er aan bijten. Dan is het dus weer open. Wil het wel verbinden maar met de warmte lijkt me dat alleen maar broeden. Ik weet het even niet meer

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 12:02

Ik denk dat hij het zelf doet, er is hier niks waar hij aan kan schuren.. en het kan ‘s avonds dicht zijn en ‘s morgens weer open.

Peesbeschermers komen denk ik niet hoog genoeg maar kan ik eens voor kijken, gaat dit niet broeden?

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 12:20

Oh dat ziet er akelig uit hahaha. Die peesbeschermers met gaten in zouden dan betekenen dat ik er geen verband onder doe (ivm luchten) maar dan zit de sluiting net aan de wond en dat gaat schuren denk ik.. zou er liever niks hards op doen

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 12:21

Bandageren ben ik ook aan het overwegen.. ik moet toch iets hé. Misschien maak ik er wel eens een apart topic van, de zeikerds dan maar even laten voor wat het is (er zijn er altijd die het niet eens zijn haha) en dan komt daar misschien nog wat uit dat ik over het hoofd zie

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 15:47

Nee die heb ik ook nog niet geprobeerd idd.
De groene leem had ik 1x geprobeerd toen iemand me die tip gaf, maar toen zei de DA dat ik dat beter niet had gedaan, ik heb hem daarna dan ook niet meer herhaald.

Heb mijn DA geappt en ze komt in de loop van deze week toch even langs :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 19:20

Oh ja wel lid maar niet gezien, eens onderzoeken

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 19:34

Thanks! Dinsdag komt de DA

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 15:12

Krijg net een berichtje van een vriendin die DA is (zij werkt bij de praktijk waar ik dus de afspraak had voor dinsdag) dat haar baas haar had gestuurd (zij woont super dichtbij) en dat ze eventueel vanavond al kon komen, yay!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 09:58

Ze had gezegd je kunt het wel verbinden maar als je de oorzaak niet aanpakt gaat hij het gewoon weer open trappen. En zij denkt dat hij nog steeds last heeft van mijten, ik moet dus nu zijn been scheren, wassen met betadinezeep en dan weer behandelen met sebacil :/ beetje schrik voor. Daarna zou ze het wel verbinden om te kunnen genezen, maar eerst de oorzaak aanpakken.

Het is dus ook niet raar blijkbaar dat de andere paarden het dan niet hebben, dat hoeft dus niet per se. Is niet hetzelfde als luizen

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 08:38

Bij gebrek aan ballen aan mijn lijf om te beginnen scheren (en ik heb nog niemand gevonden die me kan helpen) ga ik straks een poging doen tot op zijn minst al been wassen en weer eens ontsmetten, heb Betadine zeep en Betadine zalf gehaald. als het goed gaat knip ik misschien met een schaar al wat haar weg maar als ik hem pijn doe dan trapt hij (wat ik kan begrijpen, moet me ook altijd inhouden om de tandarts niet te slaan) en heb een beetje schrik dat ik dan die schaar in zijn been ram ofzo. Horrorscenario's in mijn hoofd :+
Oké heb even besloten dat ik niet ga knippen vandaag :')

Wou gisteren een stukje met hem gaan wandelen en dat ging ook niet helemaal vlekkeloos, alleen niet Duke zijn schuld maar die van dikke Dexter -:(-
Nam Duke uit de wei, ging prima want: braaf beest. Maar de uitgang van de wei gaat vlak na het poortje best een beetje steil omhoog (berm) en Duke ging uit de wei maar bleef stil staan toen ik achter hem stond om de draad weer dicht te doen, omdat dat omhoog gaat zag hij mij niet meer goed en dat begreep hij niet. Dus ik kreeg nét die draad niet dicht en Dexter stond al op de loer, klaar om zijn slag te slaan.
Ik wil Duke 2cm draaien met zijn booty en Dexter schiet tussen Duke en de poort in, en sandwiched hiermee mijn hand (met handvat van de stroomdraad er in) tussen zijn dikke kont en die van Duke.
Die merkt dan dat hij er niet tussen past en blijft stil staan, maar natuurlijk als ik de stroomdraad in mijn handen heb moet je daar gewoon niet te dicht bij komen, basic science!
Dexter komt dus tegen de stroom, die schiet naar voor en ik voel het handvat mijn duim pletten auwww.

Nu zit ik dus met een dikke blauwe duim en een nieuw dilemma: hoe krijg ik straks Duke uit die wei.
Ga het eens proberen met vliegenspray, als ik daar wat dramatisch mee ga schudden en sprayen dan heeft Dexter er schrik van, misschien blijft hij dan uit de buurt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 09:02

Nee Dexter interesseert zich vrij weinig in zwepen als hij zijn zinnen heeft gezet :P Andere optie is de tuinslang gewoon open draaien maar dan ben ik Duke ook kwijt denk ik haha.

Had nog geluk dat die bruine hengst niet over de draad durfde te stappen die op de grond lag gisteren, die had ik niet zo makkelijk terug kunnen vangen als Dexter denk ik :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:47

Daphara schreef:
Misschien knippen met een verbandschaar? Die is kort en stomp van voren, dus kun je moeilijk mee uitschieten.

You underestimate my dumbness :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CynThier, desireeee_x, djinnie, GekOpFjorden, Mieke, Miiej en 43 bezoekers