en dan lig je in het ziekenhuis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 00:25

Hallo,
Gisteren van mijn paard gevallen, gewoon thuis bij het rijden. Ze verschoot, net op dat moment een windvlaag, ik kon het niet uitzitten en daar ging ik. Ik zag meteen dat het niet goed was, mijn voet stond volledig gedraaid. Ziekenwagen gebeld (mug meegekomen voor medicatie) en afgevoerd. 24h later ben ik ondertussen geopereerd, en zitten een aantal schroeven en een plaatje in mijn enkel.
Minstens 6 wejen gips en 4 weken elke belasting vermijden. oliebol happens :-)

Wie geeft er ookal zoiets voorgehad? Zijn jullie nadien gewoon weer opgestapt?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:31

:(:) Beterschap.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:35

Beterschap!

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 00:41

Oooh dankjewel!
Genezen zal het normaal wel, maar het zal wel tijd kosten (1 van de breuken zat nog eens vlak naast een zenuw), maar ik hoop vooral dat ik geen schrik ga gepakt hebben. Ik weet dat het niet mijn paard haar schuld was, maar toch... ze zeggen "gewoon terug opstappen nadien", maar is het idd zo simpel (ik hoop van wel )

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:52

Ik ben vroeger heel ongelukkig gevallen een aantal keren zelfs. Afkloppen heb ik nog nooit iets gebroken. 'er gewoon terug opstappen' is vaak heel makkelijk gezegt. ;) Ik zou misschien eventjes het vertrouwen terug winnen door bv: wat aan de hand te lopen en dan rustig weer opstappen en gewoon op het gemak. In iedergeval veel beterschap gewenst!

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:56

Hier hetzelfde gehad. Heel veel sterkte in ieder geval. Dat worden lange weken. (Sidenote: ik heb uiteindelijk vier maanden niet kunnen lopen waarna ik weer rustig mocht belasten. Door een infectie. Al die tijd antibiotica gehad omdat het niet wilde weggaan).

Ik ben uiteindelijk 10 maanden later pas weer met rijden kunnen beginnen. Nu af en toe met vlagen rij ik nog met samengeknepen billen, maar dat is dan op het moment dat ik niet lekker in mn vel zit. (En op dat moment doet mn been dus ook niet wat ik wil en dan kom je uiteindelijk in een neerwaartse spiraal).

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 01:07

xPareltje schreef:
Ik zou misschien eventjes het vertrouwen terug winnen door bv: wat aan de hand te lopen en dan rustig weer opstappen en gewoon op het gemak. In iedergeval veel beterschap gewenst!

Mijn plan is iemand te zoeken die haar voorlopig wil rijden en dan eerst beginnen met uitstappen en dan zo langzaamaan weer oppakken, maar eerst genezen natuurlijk

Anoniem

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 01:52

Ik heb door een val mijn heup gebroken gehad.
Op mijn paard kon niemand anders en had er een hard hoofd in maar ben na 3 maanden toch weer opgestapt.
Wel behoorlijk lang angstig geweest, jaartje of 4. Sinds 2 jaar is dat pas weer echt over.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 03:21

Sterkte!
Hoop dat het herstel voorspoedig verloopt

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:04

Hier een zelfde geval gehad. Met opstappen ging er iets mis waardoor hij achteruit sprong, omhoog kwam en met 4 benen tegelijk de lucht in sprong. Doordat ik met mijn rechtervoet nog niet in de beugel zat en hij een slidingstop maakte uiteindelijk het niet kunnen uitzitten. Eraf gegleden en in het wegdraaien is hij op mijn voet gaan staan. 2 weken moeten wachten op operatie en een hoop ellende gehad ben ik 5 maanden later weer begonnen. Hij heeft al die tijd op de wei gestaan en vakantie gehad. Omdat het probleem met opstappen was ontstaan en hij daarna nooit meer een zadel om gehad had was ik daar wel even heel angstig mee. De eerste keer opstappen. Heb hem toen opgezadeld, gelongeerd en heb toen heel lang getwijfeld om op te stappen omdat ik toch wel angstig was. Uiteindelijk heeft iemand anders de allereerste keer opstappen gedaan. Stond die heel chill op rust. Vervolgens hebben ze een paar keer tegen mij moeten zeggen, huppakee gewoon doen.
Daarna nooit meer angst gehad. Vertrouw hem altijd voor de volle 100%.

Wel onwijs balen van je voet! Hopelijk niet al te veel pijn en herstel je voorspoedig!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:46

Ik heb al heeeeeeeeeeel veel ongelukjes gehad := en ik ben 21 jaar jonger dat TS

Zal ze even optellen;

1) verstuikte knie: 4 j geleden aan het spelen met mijn kleinste pony (heb hem nog steeds, maar er is al een oudje en een paard bijgekomen) twee weken niet rijden( toen zadelpoetshouderding gebruikt als rollator :D om toch even naar mijn paarden te kunnen gaan)

2) gebroken schouder: met neckrope aan t rijden op mij inmiddels gepensioneerde wedstrijdpony (met pensioen maar mag hier als het tijd is hemelen) 3 (!) maanden niet rijden.

3) verrokken heup: paardlief vloog uit de bocht op wedstrijd en we knalden tegen een houten EHBO huis aan, waartegen een brancard stond, drie keer radenwaar ik op was gevallen _O- volgende dag wel hop terug op wedstrijd hoewel ik twee weken eigenlijk niet mocht rijden O:)

4) veulentje tam aan t maken en ik loop, zet een stap mis en knie verokken.

En natuurlijk ook een paar blauwe tenen van een paar zeer lompe paarden

Nog beterschap TS

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:20

Zo, dat is schrikken zeg.
Heel veel beterschap :(:)

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:32

Ik heb een keer mijn rug gebroken, gelukkig stabiele breuk
Mag blij zijn dat er geen zenuw banen geraakt zijn en ik alles weer kan.
Wel lang revalidatie traject gehad,paard uit logeren gestuurd bij famile.
Had paard niet eens nodig om te vallen, viel van mestbak ( matten waren glad van de regen en viel achteruit).

Tweede keer met voet aan de bakrand blijven hangen en pony nam een sprong vooruit.
Voet als een meloen, zware kneuzing en ingepakt gaan werken.
Die voet kan ik nog steeds laten 'knakken'.

Snap nooit zo dat mensen direct weer die drang hebben om te willen rijden.
Je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het toch echt een hele tijd mee doen ;)

Beterschap!

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:46

jumpyhorse schreef:
3) verrokken heup: paardlief vloog uit de bocht op wedstrijd en we knalden tegen een houten EHBO huis aan, waartegen een brancard stond, drie keer radenwaar ik op was gevallen _O- volgende dag wel hop terug op wedstrijd hoewel ik twee weken eigenlijk niet mocht rijden O:)

Kei-grappig. Die EHBO-ers zullen ook wel eens gek gekeken hebben

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:47

ravellie schreef:
Ik heb een keer mijn rug gebroken, gelukkig stabiele breuk
Mag blij zijn dat er geen zenuw banen geraakt zijn en ik alles weer kan.
Wel lang revalidatie traject gehad,paard uit logeren gestuurd bij famile.
Had paard niet eens nodig om te vallen, viel van mestbak ( matten waren glad van de regen en viel achteruit).

Tweede keer met voet aan de bakrand blijven hangen en pony nam een sprong vooruit.
Voet als een meloen, zware kneuzing en ingepakt gaan werken.
Die voet kan ik nog steeds laten 'knakken'.

Snap nooit zo dat mensen direct weer die drang hebben om te willen rijden.
Je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het toch echt een hele tijd mee doen ;)

Beterschap!

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:51

ravellie schreef:
Snap nooit zo dat mensen direct weer die drang hebben om te willen rijden.
Je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het toch echt een hele tijd mee doen ;)

Beterschap!

Dat snap ik. Rijden is niet alles, maar anderzijds, zelfs al rij je niet kan er ook iets stoms gebeuren.

Tis ni dak er bij wijze van spreken morgen terug wil opzitten, ik hoop vooral dat ik het na de genezing ng ga durven

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:08

Ik zit al 9 weken thuis nadat ik mijn knie brak door mijn eigen schuld (opstappen zonder eerst aan te singelen).Gelukkig staat mijn paard in volpension.Eerlijk gezegd weet ik niet of ik er weer opdurf.Want zo'n operatie (ik heb nu een plaat en schroeven in mijn knie) is niet niks.Momenteel mag ik nog niet eens lopen zonder krukken.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:13

Veel beterschap TS! :(:) Wat zal jij geschrokken zijn, wanneer mag je weer naar huis?

Als het een gerust stelling kan zijn... Ik ben ondertussen 5 maanden geleden op ongeveer dezelfde manier gevallen. Paardje schrok ergens van en daar ging ik, poef tegen de grond, met een gebroken ruggenwervel en 3 maanden revalideren als gevolg...

Ik ben zo'n 2a3 maanden bezig met grondwerk lesjes nu, om zo terug vertrouwen te vinden en ondertussen een week geleden heb ik voor het eerst terug op mijn paardje gereden! Heel rustig aan (stapwerk) en met begeleiding van mijn instructrice, deze week ook voor het eerst weer alleen gereden en dat is spannend maar het voelt wel heel vertrouwd!

Paard lief heeft overigens ook 5 maanden stil gestaan in die tijd (met ondertussen een koliekoperatie...) we zijn samen weer begonnen.

DeMaJai
Berichten: 281
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Gouda

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:39

Beterschap

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:31

Ik heb toen ik een jaar of 12 was mijn pols gebroken bij het opstappen, en toen moest ik er terug op van de lesgeefster. Na een rondje er af, want ik had enorm veel pijn.
Enkele maanden geleden gevallen bij het springen na een (te) lange afstand, waardoor ik vol op mijn rug viel. Ik had een klein scheurtje in mijn onderrug, maar niets al te erg dus.
Toen ik jong was zette ik zelf altijd parcours'tjes op om zelf te springen, hiermee heb ik mijn ligamenten in mijn voet gescheurd, pas de dag erna naar spoed gegaan. Zover ik me herinner viel die pijn wel mee

Anoniem

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:36

Oeps! Geen talusfractuur hoop ik?

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:38

Veel beterschap ts !!
Hoop dat je snel naar huis mag van het ziekenhuis !

Ik ben er in januari afgedonderd en zit nog steeds thuis met 6 gebroken ribben kapotte zenuwen en een half werkende long.

Hoop binnen 2 maand weer op een paard te kunnen stappen

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: en dan lig je in het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:40

Oei, dat klinkt niet bepaald fijn! Beterschap ts! :(:)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:04

Harry18 schreef:
jumpyhorse schreef:
3) verrokken heup: paardlief vloog uit de bocht op wedstrijd en we knalden tegen een houten EHBO huis aan, waartegen een brancard stond, drie keer radenwaar ik op was gevallen _O- volgende dag wel hop terug op wedstrijd hoewel ik twee weken eigenlijk niet mocht rijden O:)

Kei-grappig. Die EHBO-ers zullen ook wel eens gek gekeken hebben

jep, de volgende dag keken die mij ook aan van "mens, wat doe je op dat beest? ga terug in je bed!"

nope, pijnstiller en gaan

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:06

Ik heb niet veel breuken gehad, wel de nodige hersenschuddingen en hersenkneuzing.
Achteraf blijk ik bij 1 klapper m'n heup te hebben gebroken. Heb ik 7 jaar niet door gehad en heb ermee door gereden, klagend na het afstappen hoeveel pijn het deed maar nooit beseft dat het gebroken was...