[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:46

Fijn dat je iemand hebt gevonden!
Succes en veel plezier.


Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:23

Wat heb je zelf ooit met Khava gedaan? Ik weet dat ze al uit logeren is geweest om beleerd te worden, maar als ik hetgeen je nu opschrijft lees komt ze me wel heel groen over. Uit de wei halen en meelopen zijn toch wel basis dingentjes. Je hebt haar toch al vanaf veulen?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:33

Maar als je een westernzadel oplegt ben je toch niet aan het western rijden? :) Misschien moet je eens een paar lesjes nemen op een westernpaard dan kun je kijken of het wat voor je is? Anders ben je gewoon aan het rijden met een western zadel. Is ook geen punt hoor, maar dat is nou niet echt over een andere boeg gooien. :D ;)

Ik ben benieuwd wanneer je doorpakt met Khavanna. Ze was toch al beleerd? Is daar helemaal niets meer van te merken? Je beschrijft haar nu als een wilde 3 jarige die zo uit de opfok kwam terwijl ik me hele andere verhalen herinner uit je voorgaande topic. Volgens mij kon de dame die haar heeft beleerd wel goed met haar uit de voeten toch?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:13

Oh wat jammer! En komt die dame nog bij je aan huis? Of is die nog herstellende? Hopelijk kun je straks als de lente komt lekker aan de slag.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:29

En wat als je Jaopie nou ook mee neemt?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Mijn tip is eigenlijk ook wacht even tot het droog is. De lente kan nooit lang meer duren en die extra maand niets doen maakt ook niet meer uit.

Maar dan moet je wel echt aan de bak! En doorpakken! ;)
Gewoon in de wei aan de gang met grondwerk. Als je een goede communicatie hebt opgebouwd, vertrouwen en leiderschap dan zal ze je overal volgen. Begin met na elke grondwerksessie even uit de wei. Klein stukje dat pad op. Belonen als ze even rustig staat en dan weer terug.

Oefen ook in de wei met Jaopie en Khavanna samen te lopen. Als je consequent weer met ze aan de slag gaan zullen ze vast wat makkelijker zijn. Daarbij kun je ook veiliger werken op een droge bodem. Als er dan gerend, gebokt en gesteigerd moet worden dan zullen ze in elk geval niet zo snel uitglijden.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:40

Oh terpetijn... Ik zoek net je eerste volgtopic op over Khavanna en die ben je gestart in juli 2014... Wat staat er nu nog in de weg om eens met deze merrie aan de gang te gaan?

Heb je er nog wel lol in? Wil je wel met haar gaan rijden of hoeft dat eigenlijk niet zo voor je? Dat kan prima natuurlijk, maar nu is het net of er steeds wel weer wat met haar moet zijn waardoor jij niet kan doorpakken. (het stuk ijzer in haar voet nu even buiten beschouwing gelaten)

Rijd te nog op Jaopie? Gaat dat wel naar je zin?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:30

Pferdchen schreef:
Natuurlijk is het geheel aan TS wat hij wel of niet doet. Al marineert hij ze voor op de bbq, niemand heeft daar wat over te zeggen.

Ik lees vooral dat er geschreven wordt over een tweestrijd: TS geeft aan graag met zijn paarden aan de gang te willen, maar toch lijkt hij zijn doel niet te bereiken en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Suggesties doen, is dan ook niks mis mee. Het bekijken vanuit de beleving van het paard is evenmin niks mis mee. TS kan gedane suggesties zelf beoordelen en zelf besluiten er wel of niet iets mee doen.

TS schrijf vooral verder! Ik lees vanaf het begin van dit topic trouw mee en kijk uit naar weer een volgend bericht


Dit was ook mijn reden om te vragen naar TS zijn terughoudendheid rondom het trainen van zijn paarden. Helemaal niet aanvallend of belerend bedoeld, maar ik bespeur ook een patroon. TS zegt steeds de training op te willen pakken, maar vind altijd weer een reden om dat toch niet te doen. Soms kan een stukje bewustwording dat doorbreken.

En nogmaals TS, al laat je ze voor altijd in de wei staan, mijn zegen heb je hoor. :D Maar als je je daar dan bij neerlegt heb je wellicht ook niet steeds de tweestrijd die ik nu wel bespeur.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:28

Sterkte... :(:)

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:00

TS, zou het je niet toch motiveren om weer eens bij iemand te gaan lessen?

Voor mijzelf is dat altijd wel een stok achter de deur om mijn training aan de gang te houden. Naast de dagelijkse verzorging van mijn 4 paarden vind ik het ook al snel goed om even een dagje over te slaan... :o En ongemerkt gaan er dan toch steeds weer periode overheen, helemaal in de koude winter, waarbij training op een te laag pitje staat. Als ik dan weer wat met mijn paarden doe merk ik hoe fijn ze het vinden. Toch een release van opgekropte spanning en energie, ook al staan ze buiten.

Als ik les heb houd ik regelmaat. Kan ook grondwerk lessen zijn hoor, hoeft niet perse rijden te zijn.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:10

Ik wil ook geen bijrijder hoor. Alleen ik rijd op mijn paarden en hooguit mijn instructrice om wat voor te doen. :o Toevallig werd ik vandaag nog ondervraagd door collega's die zichzelf uitnodigde om een keer te komen rijden. Ga maar lekker naar de manege is mijn antwoord dan, daar zijn ze voor. :D

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:22

Gefeliciteerd met je nieuwe vriendin! Mooie naam ook Stella. Veel geluk samen.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:16

Wat een lieverd! Veel geluk met haar.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:57

Even laten testen dan weet je het zeker en dan haar leven aanpassen als dat nodig is. Maar eerst de dierenarts inschakelen.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:17

:(:) Niet in paniek raken, daar heb je niet aan en Khavanna ook niet. Maak een afspraak met de dierenarts, laat goed onderzoek doen en stel samen een plan op.

Wat voor een hooi heb je deze winter gevoerd? Onbeperkt? Anders overgaan ook naar een schraler soort hooi, aangezien het ergers is geworden, ook zonder gras. Allerlei tips en tricks vind je in de diverse topics hier op bokt, maar ik zou echt eerst even je dierenarts inschakelen voordat je van alles gaat verzinnen.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:17

Je voert van Vitalbix maar weinig dus daar doe je natuurlijk een stuk langer mee dan met een zak gewone biks. Je hebt denk ik wel mazzel met het mooie weer, dan kun je een beginnetje in de wei maken met beweging geven.


Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:41

Vitalbix DC is ook niet om aan te komen. (kan ook niet met die kleine hoeveelheid die je daarvan voert) Dat is echt voor de vitamine/mineralen bedoeld en moet worden aangevuld voor paarden die iets extra's nodig hebben. Bijvoorbeeld wat extra kilo's of juist meer energie. Meng het met luzerne als je wat extra eiwitten wil voeren. Daar knapt de bovenlijn meestal ook wel van op, in combinatie met de juiste training natuurlijk. Anders is bietenpulp altijd wel fijn, eventueel met zemelen.

Je kan Vitalbix ook advies op maat vragen.

Ben je ook al bezig met wat training voor beide paarden?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:17

terpentijn schreef:
@Jessix, wel met Khava, J. moet eerst eens zijn gezonde zelf worden, daar ga ik nu no way een zadel op leggen zonder dat ik weet wat er met hem aan de hand is.
Longeren bezorgt hem veel stress, dat is het laatste wat hij nu nodig heeft.

Kh. vindt alles in toenemende mate leuk, ze heeft wel lol in wat grondwerk. Binnenkort gaat ze "naar de overkant" om daar een aantal sessies aan de longe te lopen, om vervolgens in de ronde paddock aldaar weer OHZ te gaan.


Wat mankeert J dan? Ik dacht ook niet perse aan rijden hoor. Meer wat grondwerk, longeren, etc. Fijn dat je wel weer met Kh. aan de slag bent en ze dat ook goed op pakt en leuk vind.

Wat zijn je vervolg stappen nu dan met de dierenarts? Ga je nog voor verder onderzoek?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:19

Anoniem schreef:
terpentijn schreef:
Kh. werd ook verdacht van PPID volgens Bokt
Hier was mijn reactie op gebaseerd.

Ik zou gewoon uitgebreid bloedonderzoek laten doen en dit ook wel meenemen. Niet dat ik haar er perse van verdenk hoor, maar als je toch even alles na laat kijken zou ik dat wel mee laten prikken. Dan weet je het zeker.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:40

Ik zou de laatste zijn die zou zeggen dat je iets met je paarden moet doen. Maar goed (!) bewegen is goed voor mens en dier. Doormiddel van oefeningen kun je de lichamelijke conditie en daarmee het welzijn van een paard zeker wel verbeteren. Voor mijn paarden is het ook een manier om zowel lichamelijk als geestelijk te ontspannen. Ze vermaken zich prima met elkaar, zorgen zelf voor heel veel beweging (hengsten dus veel spelen), maar ik merk zeker wel verschil als ik ze wat training aanbied.

Vermagering kan ook voor een deel het wegvallen van de spieren zijn. Met name de bovenlijn wordt minder als je je paarden niet regelmatig over de rug laat lopen. Dat hoeft allemaal niet met rijden te gebeuren, er zijn heel veel manieren om een paard te trainen om zijn lijf goed te gebruiken.

TS weet dit zelf ook en zou hier ook graag mee bezig zijn. Althans dat blijkt wel uit dit topic en uit het vorige. Ben het dan wel eens met mijn voorgangers hier, dat er steeds wel iets is in het leven van TS wat voor hem een reden is om niet door te pakken. Dat is geen oordeel, maar gewoon iets wat blijkt uit alles wat er geschreven is de afgelopen jaren. Hopelijk lukt het deze keer.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:46

Ik vind niet dat wij daar over kunnen oordelen. Je komt soms in een situatie waar je niet bewust voor hebt gekozen... Zo gaat het leven soms. Ik hoop dat je het vol kan houden, TS. Het valt niet altijd mee om de juiste balans te vinden en te houden tussen wat moet en wat je zelf wil.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:52

Denk aan alle tijd die je samen met hem hebt doorgebracht, alles wat je samen hebt gedeeld, alle gesprekken die je hebt gevoerd. Dát is waar het om gaat, niet die laatste fase.. Jullie hebben samen geleefd, alles is waarschijnlijk al gezegd en gedaan tussen jullie. Nu kun je er alleen maar voor hem zijn, naast hem zitten en zich net als hij berusten in zijn lot.

Ik hoop dat dit een schrale troost voor je is. Mensen (en dieren) verliezen is altijd moeilijk. Ook al zijn ze oud, je wil ze nooit missen. Veel sterkte. Y;(

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:15

Is die bloedwormen besmetting echt vastgesteld door de dierenarts? Misschien wel goed om daarin verder begeleid te worden door middel van testen en indien nodig opnieuw ontwormen. Als dat nog steeds een probleem is, dan zal extra voeren weinig aanzetten.

Hoeveel speedibeet geef je nu? Droog bedoel ik dan? Daarvan mag je best veel geven hoor. Vitalbix zelf zet niet aan, dat is enkel bedoeld voor vitamine/mineralen. Luzerne kan ook helpen en natuurlijk olie.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:43

tamary schreef:
Begin maar rap op te bouwen naar zeker 1 volle voerschep + water en dat 2x per dag. 3 handjes is leuk als snack, niet als hoofdmaaltijd. Ik heb oudere pony destijds vrij rap op gewicht gekregen (moest weer naar 400kg op meetlint) met 1 volle voerschep 50/50 bietenpulp & grasbrok/100kg gewenst gewicht + vitalbix, totaal dus 4 volle voerscheppen per dag. Dat was duidelijk in 1-2 maanden er weer aan. Hooi was op dat moment bijzaak, want daar at hij niet genoeg van/haalde hij niet genoeg uit.

Kijk dat scheelt mij weer typen. :) Handjes is niets op een paard van een paar 100kg. Zelf voer ik graag Subli, senior priores of zo iets. Voor de bovenlijn meer eiwitten, dus luzerne o.i.d. En om het af te maken een scheut lijnzaadolie er door.

Als je tijd hebt is 2x daags natuurlijk altijd beter.

En ik zou je dierenarts vragen voor bloed- en mestonderzoek. Meten is weten.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:15

Anoniem schreef:
Volgens mij betaal je in het najaar (de maand Oktober?) alleen voorrijkosten van de dierenarts voor zo'n test.
Ik weet niet of dat bij elke dierenarts zo is.

Ja dat klopt. Volgens mij betaal je ook voor het bloed afnemen, maar het onderzoek is dan gratis.

Fijn dat het voer aanzet. Ik zou wel eerdaags die onderzoeken laten doen bij J. Als hij nog wormen heeft dan is het wel verstandig daar voor te behandelen. Wormenkuur herhalen of indien nodig een andere werkzame stof inzetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers