Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 18:03

Dat vraag ik me af.

ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Met warme temperaturen rijd ik niet...paard is al veel sneller over verhit als ik. Als mijn paard zijn dag niet heeft ( en ja dat merk ik ), prima heb ik ook wel eens niet, laat ik hem met rust.
Ff weinig tijd? Zorg ik liever dat zijn weiland en stal schoon zijn dan dat ik ga rijden.
Is het paard oud of geblesseerd? Kan je toch ook lekker knuffelen/poetsen/wandelen?

Of mensen met een slecht passend zadel als antwoord...ja volgende week komt er een ander en wilde toch ff doortrainen....


Ben ik de enige die er zo over denkt? Dat je een vriendschap hebt met het dier en je het beste voor hebt met het dier ipv alleen aan rijden te denken?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:06

Ik heb mijn paard wel gekocht om op te rijden, niet om naar te kijken in de wei.

Dat wil niet zeggen dat ik elke dag rijd oid. Ik vind knuffelen en poetsen ook wel leuk (paard wat minder, die houdt veel meer van eten en zijn vriendjes).
Maar de basis is een paard die z'n natje en droogje heeft (dus: eten, drinken, schone stal, sociaal contact en beweging). En dan komt mijn plezier: rijden.
Dat wil overigens in mijn geval zeggen dat ik nu niet rijdt, ik vind het te warm om actief bezig te zijn, dus dan hoeft paard het ook niet :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:15

LoveBodin schreef:
Ik heb mijn paard wel gekocht om op te rijden, niet om naar te kijken in de wei.

Dat wil niet zeggen dat ik elke dag rijd oid. Ik vind knuffelen en poetsen ook wel leuk (paard wat minder, die houdt veel meer van eten en zijn vriendjes).
Maar de basis is een paard die z'n natje en droogje heeft (dus: eten, drinken, schone stal, sociaal contact en beweging). En dan komt mijn plezier: rijden.
Dat wil overigens in mijn geval zeggen dat ik nu niet rijdt, ik vind het te warm om actief bezig te zijn, dus dan hoeft paard het ook niet :)

Hier ben ik het mee eens

Mijn paard staat momenteel met en blessure en daar baal ik natuurlijk van (ook omdat het voor haar sneu is natuurlijk) maar ook omdat ik het rijden mis. Ik heb haar inderdaad niet gekocht om er naar te gaan staan kijken. Maar nu ik een tijdje niet kan rijden kunnen we wel weer het grondwerk/vrijheidsdressuur etc oppakken, lekker naar het strandje etc. opzich geen probleem maar ik ben toch blij als we straks weer kunnen rijden. En zij ook overigens, ze vind het niks aan om niet te kunnen rennen

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:18

Cinnepin schreef:
Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Ja

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:20

Ik zie het ook hoor, dat rijden het belangrijkste is. Op zich vind ik het niet erg, tenzij het dier er 'last' van heeft. Zoals dat het zadel niet past en tóch getraind moet worden.
Ik zelf heb een 1,5 jarige gekocht en ondertussen is hij 3. We wachten tot hij minimaal 4 is voor ik erop klim om te rijden. We doen enorm veel leuke andere dingen samen. Veel leuker zelfs dan alleen maar rijden. Heb ook 2 jaar lang een fjord verzorgd wat totaal niet naast de deur was, ging ik ook niet altijd rijden. Soms ging ik der alleen maar uitgebreid borstelen. :D

Ik zou niet snel een shetje kopen, maar dat is ook meer omdat ik (op den duur) wel af en toe een ritje wil kunnen maken buiten alle andere leuke dingen om. En om nou op een shet te gaan zitten? En als ik dan toch zou moeten betalen voor een paard, kies ik wel voor 1 waar je 'alles' mee kan. Maar rijden is lang niet het belangrijkste.
Maar het 'scheelt' wel, niet elk paard/zadel is blijkbaar geschikt voor mijn heupen. Heb zelfs een tijdje amper pijnloos kunnen lopen. Toen maar bedacht om een 'rijpauze' te maken. Tot nu toe lijkt het te helpen. Ben benieuwd hoe het zal gaan met mijn eigen paard. En anders, tjah, anders minder rijden. Rijden met pijn is niks aan. :+

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:21

Voor een gewoon knuffelhuisdier vond ik een paard wel een beetje duur ja. Dus ik heb ze zeker om op te rijden. Natuurlijk vind ik dat ik er de verantwoordelijkheid voor heb dat mijn paard voorzien wordt in zijn behoeftes en een prettig leven heeft, maar uiteindelijk heb ik hem ook voor mijn eigen plezier.

Elisa2

Berichten: 37141
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:23

Nee hoor, ik was vroeger wel heel ambiteus en wilde graag rijden. Maar sowieso nooit ten koste van een paard en daarnaast stond/ staat een paardwaardig leven en goede verzorging altijd voorop bij mij. Wat weleens confronterend was..want ik was prof werkzaam in de paarden en dat sloot niet altijd aan bij mijn visie.

Respect voor het dier heeft bij mij altijd voorop gestaan.
Maar het is natuurlijk wel leuk/ fijn als je daarnaast met je paard een beetje kunt doen wat je graag wilt.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:25

Ik sluit mij aan bij Cinnepin.. Voor mij is de vriendschap met mijn paard zeker vele malen belangrijker dan rijden..

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:28

Ja, het rijden is zo belangrijk. We missen het zeer. Maar welzijn van paardjes gaan voor en dat betekent al anderhalf jaar niet rijden, aan de hand revalideren, dure uitgaves doen. Want, het rijden is heel belangrijk, maar het zijn ook onze vriendjes en wat niet kan gaat niet, dus pech gehad. Dat doet verdriet want we hadden anders wel honden gekocht. Maar belang van paardjes staat altijd bovenaan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:31

Ik heb mijn tinker als 5 jarige gekocht om op te rijden maar helaas dikke pech ipv rijden ben ik al 5 jaar aan het dokteren.
Das de andere kant van " het sprookje". Maar ooit....ooit maken we die bosrit en genieten we voor 1000!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:32

Ik heb geen eigen paard, ik rij ook maar 1x per week, maar het rijden is voor mij heel belangrijk. Het doet iets met me, wat ik bovendien ook eigenlijk nergens anders vind. Niet in omgang met paarden vanaf de grond, en ook niet in andere sporten of hobby's.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:33

Ik heb er 6 en nummer 7 op komst, msar rijd niet.. Men ook niet. Dus nee, rijden is voor mij absoluut niet het belangrijkste. Nooit geweest ook :)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:36

Ik heb mijn paard om mee te ontspannen. De ene dag is dat een wandeling, de andere dag een dressuurmatig rondje door de bak en de derde dag lekker poetsen. Rijden vind ik belangrijker, maar plezier staat bij mij op één.

nanda1980Jarig

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:37

Het rijden is zeker niet het belangrijkste, maar daarom heb ik wel een paard aangeschaft. Het staat echter niet bovenaan mijn lijst om te doen. Heerlijk poetsen is ook ontspannen. Afwisseling vind ik voor ons beiden belangrijk, dus ik probeer wel 1x per week te rijden (bakwerk of buitenrit), 1x grondwerk of longeren, en dan kijk ik wel hoeveel ik verder nog kan doen. Meestal zit er ook wel alleen poetsen bij. Of ik ga gewoon wandelen. Ik heb er ook wel eens perioden bij dat ik totaal geen tijd heb om te rijden. Ik ga liever uitgebreid poetsen dan even vlug rijden. Daar doe ik hem geen plezier mee, tijd nemen juist wel. Het rijden moet leuk zijn (ontspannen) voor beiden. Juist doordat ik vond dat ik te weinig weinig tijd kon nemen voor het rijden (en omdat ik niet alleen maar wilde rijden) ben ik gestopt met de wedstrijden. Ik heb er nog nooit spijt van gehad. Heerlijk om te doen waar je zin in hebt en om dingen te ontdekken en om te doen.
Mijn grote vriend is daardoor ook echt veranderd, we hebben een betere band en wanneer ik hem rijd en het idee heb dat hem iets dwars zit, stap ik af en gaan we lekker wat anders doen.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:38

Ik heb mij pony wel gekocht om op te gaan rijden
Al rijd ik er nu al ruim 7 maanden niet op ivm tijd gebrek en geen verlichting aan de bak..

Over een jaar of 3 zijn de kinderen groter en bied het mij weer meer vrijheid en dan is rijden weer makkelijker in te plannen..
Daar kijk ik wel naar uit

Maar nu longeer en poets ik hem
En doe eens wat grondwerk
Vind ik voor nu prima

Zijn stal en alles er omheen is elke dag netje uitgemest en schoon.. Vind dit belangrijk

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:40

Shadow0 schreef:
Ik heb geen eigen paard, ik rij ook maar 1x per week, maar het rijden is voor mij heel belangrijk. Het doet iets met me, wat ik bovendien ook eigenlijk nergens anders vind. Niet in omgang met paarden vanaf de grond, en ook niet in andere sporten of hobby's.


Dit dus. Het is zo speciaal. .....

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:46

Sodeletuut schreef:
Ik sluit mij aan bij Cinnepin.. Voor mij is de vriendschap met mijn paard zeker vele malen belangrijker dan rijden..


Hier nog 1.
Onze band is voor mij specialer dan erop zitten.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:46

Als het paard moet lijden voor het rijden niet maar anders is rijden zeker wel belangrijk voor mij

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:52

Ik ben er heel eerlijk in dat ik mijn paard heb om er wat mee te doen ja. Paardjes aaien kan ik op de manege, nog gratis ook.

Maar het is niet omdat ik wil rijden dat ik niet aan mijn paard denk. We gaan regelmatig lekker op buitenrit, doen (freestyle) grondwerk, er zijn ook genoeg dagen dat ik haar enkel knuffel en poets. Met niet passend materiaal wordt niet gereden, met blessures wacht ik ook langer dan de DA nodig acht. Better safe then sorry... En ik heb al genoeg naast mijn paard gestaan wegens operatie of blessure door een trap van een ander paard, tsja dat is pech voor mij dan, zij gaat voor.

Wat warm weer betreft, ik heb een gek beest, die geniet ervan. Ik heb er altijd veel eerder last van dan zij. Ik rij dus wel, maar zo laat mogelijk en niet zo intensief, 20-30 minuutjes losrijden met veel stap tussendoor.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:55

Rex_Rolfo schreef:
Cinnepin schreef:
Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Ja

Ik ook. Dat wil niet zeggen dat je door omstandigheden soms niet kan rijden, maar onze pony wordt in principe 365 dagen per jaar gereden.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:01

Ja, rijden is voor mij belangrijk. Ik heb m'n paard ook niet omdat hij zo mooi in de wei staat, het kost me veel tijd en geld dus het mag best plezier opleveren. Maar dat wil niet zeggen dat andere dingen niet voor kunnen gaan :) Mijn paard is absoluut mijn maatje en ik kijk ook zeker naar hem!
Dat verschil moet heel duidelijk zijn, denk ik. In de openingspost wordt wel een heel zwart-wit beeld en uitersten geschetst... Rijden als "belangrijk(ste)" kan heel goed staan naast andere principes en wil ook niet altijd zeggen dat andere dingen niet voor kunnen gaan.
Gezondheid staat bij mij altijd op nummer één, net als het algehele welzijn. Als ik merk dat bijvoorbeeld de rijbak erg zwaar is (mijn paard heeft daar moeite mee), rijd ik minder lang en intensief, helemaal niet of ga een rondje langs de weg. Mocht mijn "rijtijd" heel onverhoopt ten koste gaan van zijn buiten-zijn-tijd (wat niet meer dan een paar dagen per jaar zal zijn, maar toch), dan ga ik ook kort of niet. Als we trainen is goed ook echt goed, ik probeer vooraf te bedenken wat ik die dag wil oefenen en als het goed gaat, stop ik. Ook als dat na 20 minuten is, dan ga ik niet voor míjn lol een uur volmaken.
En sinds vorig jaar hebben we ook het werken aan de dubbele longe ontdekt, ik zie dat hij (en ik) daar vooruitgang in boekt en dat probeer ik ook zeker 1 of 2 keer per week mee te pakken in plaats van rijden. Omdat het in zijn voordeel is, dus laat ik rijden voor wat het is.
Ik zeg ook vaak dat ik net zo kan genieten van een hele tijd borstelen en tutten, spelen in de paddock of gewoon kroelen in de wei. Dat is ook echt zo. Toch blijft rijden "speciaal" en fijn. En kunnen we niet rijden, dan niet, maar toch vind ik rijden wel belangrijk.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:03

LoveBodin schreef:
Ik heb mijn paard wel gekocht om op te rijden, niet om naar te kijken in de wei.

Dat wil niet zeggen dat ik elke dag rijd oid. Ik vind knuffelen en poetsen ook wel leuk (paard wat minder, die houdt veel meer van eten en zijn vriendjes).
Maar de basis is een paard die z'n natje en droogje heeft (dus: eten, drinken, schone stal, sociaal contact en beweging). En dan komt mijn plezier: rijden.
Dat wil overigens in mijn geval zeggen dat ik nu niet rijdt, ik vind het te warm om actief bezig te zijn, dus dan hoeft paard het ook niet :)


Hier ben ik het volledig mee eens. Als ik niet had willen rijden had ik wel een hond of iets dergelijks gekocht.
Maar ik zal nooit ten koste van mijn paarden perse gaan rijden.
Dus mankeert mijn paard iets, past het tuig niet goed of wat dan ook, dan rijd ik niet. En als ik geen tijd heb is het jammer, dan gaan vrije beweging, sociaal contact en natje en droogje voor rijden.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:03

Ja, daar koop ik paarden c,q. pony's voor. Niet voor het mooie uitzicht.

Nu mag ik niet meer rijden maar mennen kan ook :j

Ze mogen wel van hun pensioen genieten, dank ze niet af na gedane arbeid maar ze zijn allemaal met een gebruiksdoel gekocht.

Voor het aaien heb ik de katten en voor wandelen de honden.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:04

Ja

Maar nooit ten koste van het paard.

Vandaag en gisteren rij ik bijvoorbeeld niet. Heerlijk weer voor mij, maar zij zit nog deels in de wintervacht en het zijn de eerste warme dagen van het jaar. Altijd even nodig om terug gewoon te worden.

mygoldeneye

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:18

Nee hoor. Voor mij is rijden zeker niet het belangrijkste. Ik heb hem gekocht omdat ik gewoon gek op hem ben en niet voor mijn rij plezier. Ik heb plezier in alles wat ik voor hem moet doen en alles wat ik met hem doe. We rijden natuurlijk wel maar ik vind borstelen, wandelen, spelen/grondwerk etc. minstens zo leuk, leuker zelfs. Gewoon de omgang met hem word ik blij van.
Maar elke dag rijden? Absoluut niet daar vind ik niks aan en hij ook niet.