[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:34

Leuk joh die schriktraining :j

Misschien is het de moeite het hooi eens echt te wegen en hoe lang staat hij nu "zonder ruwvoer" in de paddock?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:51

Hooi is sowieso minstens 8kg per dag. Maar eet hij dus niet alles van op. Hij eet liever het stro. :\

Staat +- 6-8u op de paddock. Met dus zeer weinig ruwvoer want dat beetje gras is quasi niks.
Maar hem op een andere wei zetten gaat niet. Volgende week gaan de niet-bereden paarden terug de grote weides op. Maar limo mag er niet bij. Dit allereerste plek omdat hij nu al lastiger te pakken is sinds hij met twee merries staat. Wordt nu dus als laatste pas binnen gezet dan komt hij wel. Ik krijg hem wel goed gepakt als ik hem wil "trainen" of wandelen, al gaat hij soms wel achter één va de merries staan.
Maar op de grote weides is er meer kans dat hij zich gewoon niet laat pakken. Hij haalt dit geintje soms ook uit als ik hem 's avonds nog in de bak loslaat om zich even uit te leven na een hele dag regenweer.

We kunnen dit natuurlijk testen maar als het werkelijk zo is als ik denk dan gaan we uren bezig zijn met hem weer vangen en dit zal het vertrouwen schaden.

Anderzijds ben ik dan bang voor hoefbevangenheid oid omdat hij dan teveel gras in een keer kan opeten.

Als ik ga wandelen mag hij ook altijd grazen tussen de fruitbomen. Maar dat is dus een beperkte hoeveelheid gras.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:55

Als hij liever stro eet zou ik toch bang zijn dat je het verkeerde hooi hebt.
Zelf zou ik hem wel op de grote weide zetten denk ik, prima training om zich rustig te laten pakken. Ook belangrijk, dan maar eens het risico alleen een aai te bereiken in een training ipv longeren :o

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:02

Ik weet niet hoe het zit met een recente wormkuur? Soms kan dat ook ineens de reden zijn waarom ze weer iets qua gewicht terug nemen. Of natuurlijk het verharen

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:03

6 kg hooi is eigenlijk niet veel vind ik, zeker als hij nog morst. En als hij liever stro dan hooi eet, heb ik mijn bedenkingen bij de kwaliteit.

Niet logisch trouwens dat je geen hooi mag bijvoederen in paddocks/weides (en dat ze nog niet op de wei mogen), hier zitten ze met 7 samen en dan worden er in een kale wei minstens 7 hoopjes hooi gelegd.

Mss toch de grote wei riskeren de dagen dat jij erbij bent om hem binnen of buiten te zetten? Als pensionhouder hoor je dat te weten dat er altijd wel es eentje wat moeilijker doet, is deel van hun job lijkt me.

Luzerne zou ik zeker geven, in jouw geval mss wel een kleine emmer daags in het begin. En mss es mestonderzoek laten doen of ie wormen heeft?

Edit: ik zie net dat ik de reacties hierboven min of meer herhaal.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:07

Azmay schreef:
Als hij liever stro eet zou ik toch bang zijn dat je het verkeerde hooi hebt.
Zelf zou ik hem wel op de grote weide zetten denk ik, prima training om zich rustig te laten pakken. Ook belangrijk, dan maar eens het risico alleen een aai te bereiken in een training ipv longeren :o

Heb voordroog ook geprobeerd (paarden in de stallen buiten krijgen voordroog) maar dat moet hij na 2 happen niet meer hebben.
Hooi is ook steeds van andere weides dus niet elke keer hetzelfde. Maar echt altijd laat hij een deel liggen.
Als ik hem 's avonds zelf binnen zet gaat hij meteen stro knabbelen en het hooi bekijkt hij niet.

Grote weide is helaas écht groot (gemakkelijk 1 ha groot) dus daar zetten en risico lopen niet meer gepakt krijgen doe ik liever niet. Omheining is ook niet zo superveilig. (Vorig jaar een aantal paarden uit ontsnapt via de sloot).
Bijkomend proprobleem, er is geen toezicht op de weides. Dus als er iets gebeurd is er niemand die het ziet. (Denk aan conflict tussen paarden, gewond paard, paard in de sloot,...)
Oh en geen schuilplaats tegen zon of regen.

Als er een stuk afgespannen mocht worden en toezicht was meermaals per dag had ik het wel echt overwogen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:21

Oei hij is idd wel aan het afvallen. Ik zou hem idd ook gewoon mee op de grote weides laten gaan, het is super dat hij veel buiten kan staan maar natuurlijk is het belangrijk dat hij gedurende die uren dan ook gewoon kan eten. Hij krijgt ook veel zand binnen op deze manier denk ik. Na een paar dagen op de grote weide zal hij het wel niet meer erg vinden om even gevangen te worden hoor. Vanaf dat ze weten dat ze daarna toch gewoon weer lekker buiten mogen vinden ze het helemaal niet meer erg leerde ik uit ervaring.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:27

Mijn ervaring is helaas anders.
Misschien dat het inmiddels wel anders is nu hij beter in de hand is op stal.
Maar zoals ik al zei door anderen is hij zelfs op de paddock lastig te pakken sinds hij met twee andere samen staat. Dan moeten ze eerst de anderen weghalen, dan lukt het wel hem te pakken.
Maar dit doe je niet even op een groot weiland.

Bij mijn kennissen stond hij in een 0,8ha groot weiland en liet hiu zich niet pakken. Moest je hem echt de afgezette paddock in lokken en deze sluiten. Maar dat had hij zéér snel door.
Om die reden had ik daar de wei opgesplitst. Maar iemand gooide roet in het eten door hem steeds in het grote stuk te zetten als ik afspraak had met de dierenarts of Osteopaat. Met gevolg eerst half.uur liggen vangen voor hij behandeld kon worden.
Om die reden ook weg gegaan want niemand had het gedaan. (Paard gaat niet even onder 3 draden door met ferme klap stroom of over 1m40 springen).
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-04-18 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:31

Geef je hem elke keer dat je hem pakt wat lekkers? Schijfje wortel ofzo?

Mijn haflinger had in het begin ook erg problemen met zich laten vangen. Toen steeds omgekocht :')
Als ze zich nu niet wil laten vangen is dat omdat ze moet poepen _O- (rare merrie wil eerst poepen voordat ze gepakt wil worden)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:35

hagelslag schreef:
Geef je hem elke keer dat je hem pakt wat lekkers? Schijfje wortel ofzo?

Mijn haflinger had in het begin ook erg problemen met zich laten vangen. Toen steeds omgekocht :')
Als ze zich nu niet wil laten vangen is dat omdat ze moet poepen _O- (rare merrie wil eerst poepen voordat ze gepakt wil worden)

Ja.
Bij kennissen deed ik dat ook elke keer. Steeds als ik daar kwam had ik een emmer met voer bij. Maar zelfs als hij in de paddock stond rende hij eruit. Je kon de emmer in de paddock zetten maar zodra je afkwam om de paddock te sluiten sprinte hij gouw naar buiten.
Zijn slimme dieren hoor :')
Heb ook vaak genoeg eten gegeven zonder paddock te sluiten en er gewoon te zijn. Omdat dit ook aangeraden werd. Maar dat werkte niet om hem mijn vertrouwen te geven. Dan ging hij ver van me vandaan staan. (Heeft zo de eerste maand geduurd, tweede maand mijn tactiek aangepast).

Ook hier op de manege moest hij de eerste drie maanden op de kleinste paddock omdat hij op een grotere gewoon van je weg liep. Ookal had je lekkers bij.
In begin moest er zelfs een touw gespannen worden omdat hij zelfs op de kleinste paddock lastig te pakken was.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:36

Zou je echt hem van de weide houden omdat je hem dan niet meer kan pakken?
Gewoon oefenen. Mijn merrie liet zich ook niet pakken maar nu ik gewoon veel oefen en vaak wat meeneem laat ze zich wel vangen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:45

Nynkster schreef:
Zou je echt hem van de weide houden omdat je hem dan niet meer kan pakken?
Gewoon oefenen. Mijn merrie liet zich ook niet pakken maar nu ik gewoon veel oefen en vaak wat meeneem laat ze zich wel vangen.

Hij moet ook getraind kunnen worden. Als ik er 1 maand bv niet mee ga werken ga ik weer vanaf 0 kunnen beginnen met rechtrichten.
Dat is ook de bedoeling niet. (Weggegooid geld dan aan de lessen en behandelingen van de Osteopaat en dat geld groeit ook niet op mijn rug of aan een boom)

Vergelijken met andere paarden vind ik tevens ook nutteloos. Géén enkel dier is hetzelfde.
En aangezien limo nú na 3 weken samen staan met andere paarden zich nog steeds niet laat pakken door anderen kan je er van uit gaan dat dit spelletje nóg sterker wordt zodra hij meer ruimte heeft om van je weg te gaan.

Ik herinner me tevens dat een stalgenoot haar leasepaard ook op de wei gezet had omdat die te mager werd. Maar mocht er dan ook niet meer mee wandelen of mee naar stal komen om te rijden. Weide = rust werd toen gezegd.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-04-18 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:54

Vind het wel slecht dat je je eigen ''gemak'' verkiest boven de gezondheid van jouw paard. Als hij niet goed genoeg eruit ziet zal hij ook niet mooi spieren aanmaken en heeft je ''rechtrichten'' totaal geen zin.

Misschien is het dan eerst zaak dat je gaat werken aan vertrouwen/laten pakken voordat je verder gaat met training. Als je een paard alleen maar kan pakken in de stal lijkt me dat niet echt goed

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:55

Hier krijgen ze hun krachtvoer nadat ze van de weide komen. Ze weten dat en ze lopen zelf hun stal in (is natuurlijk niet overal mogelijk) maar routine ontwikkelt zich na een tijd echt wel. Hou ook in je achterhoofd dat Limo steeds ouder en stabieler wordt. Je moet hem af en toe opnieuw een kans geven voor dingen die in het verleden niet lukten. Ik zeg; test het een aantal keer en wie weet verrast hij je en verras jij jezelf.

Hij is inderdaad echt wel wat schraal en meer gras zou mooi zijn. Daarmee kan je hem misschien nog meer helpen (hij moet nog uitzwaren) dan met die paar trainingen die je in het begin zou missen vanwege het niet kunnen vangen. Ik probeer het maar even op een andere manier te bekijken.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:58

Maar als hij nu ondanks je trainingen zo invalt lost dat an sich waarschijnlijk niet heel veel op. Het is goed dat je dingen overdenkt, maar je moet niet altijd van het slechtste uit blijven gaan :) Als jij in je hoofd houdt dat het niet lukt om hem te vangen zal het ook niet lukken.

Jullie zijn samen inmiddels een heel stuk verder, geef het een kans!

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:05

Art_Ificious schreef:
Nynkster schreef:
Zou je echt hem van de weide houden omdat je hem dan niet meer kan pakken?
Gewoon oefenen. Mijn merrie liet zich ook niet pakken maar nu ik gewoon veel oefen en vaak wat meeneem laat ze zich wel vangen.

Hij moet ook getraind kunnen worden. Als ik er 1 maand bv niet mee ga werken ga ik weer vanaf 0 kunnen beginnen met rechtrichten.


Ah interessant. Begin bij de basis -> je paard uit de wei kunnen halen IS trainen. Jij wil andere stappen. Hij is nog piepjong, begin bij de basis.
Lekker de wei op, oefenen met vangen en lukt het niet? Jammer, volgende keer beter. Hij zal er alleen maar beter van worden als hij lekker buiten kan staan met soortgenoten en kan eten en groeien.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:10

Inderdaad goof, ik zou het probleem gewoon nu meteen aanpakken en niet steeds uit de weg gaan. Probeer er mee aan de slag te gaan ts, dan lukt het je vast binnen no time om je paard te vangen uit de wei.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 17:12

SinneJ: probleem hier is echter het volgende:
Wei = 24/7 dus ook snachts en krijgen dan geen krachtvoer bijgevoerd. Komen dus ook niet terug naar stal 's avonds, dit laatste was echter wel handig geweest om te trainen op vervoerd worden met de trailer.
Smorgens wordt er gecheckt of ze nog water hebben en 's avonds idem. Meer wordt er niet gedaan dan.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:14

Top juist! Lekker de wei op. Eten, spelen, groeien.
Waarom wil je perse 'trainen' met een trailer als je pony nog niet eens de wei uit te halen is?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:14

Art_Ificious schreef:
SinneJ: probleem hier is echter het volgende:
Wei = 24/7 dus ook snachts en krijgen dan geen krachtvoer bijgevoerd. Komen dus ook niet terug naar stal 's avonds, dit laatste was echter wel handig geweest om te trainen op vervoerd worden met de trailer.
Smorgens wordt er gecheckt of ze nog water hebben en 's avonds idem. Meer wordt er niet gedaan dan.

Maar dat is toch ideaal? Ben jij de enige die er "last" van heeft dus kan je in alle rust oefenen. Krachtvoer zelf geven is ook het probleem niet als ze zoveel gras hebben halen ze daar het meeste wel uit :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:19

heerlijk toch! kan hij mooi groeien. Als jij dan elke dag met zn bakje krachtvoer komt komt hij op een gegeven moment vanzelf naar je toe sjokken

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:19

Art_Ificious schreef:
SinneJ: probleem hier is echter het volgende:
Wei = 24/7 dus ook snachts en krijgen dan geen krachtvoer bijgevoerd. Komen dus ook niet terug naar stal 's avonds, dit laatste was echter wel handig geweest om te trainen op vervoerd worden met de trailer.
Smorgens wordt er gecheckt of ze nog water hebben en 's avonds idem. Meer wordt er niet gedaan dan.


Aha dat verandert de zaak.

Train je met voedsel beloningen? Dat lijkt misschien wat vergezocht, maar hoe positiever je de training kan maken, hoe vaker paarden er naar uitkijken.

Naast positiviteit is ook consequentie en vooral voorspelbaarheid iets wat maakt dat paarden training als aangenaam ervaren, zeker zo'n stresskippen als Limo. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dat niet doet, maar je mag daar gerust een tijd in overdrijven; dezelfde oefening op dezelfde plaats vragen. Elke keer corrigeren voor hetzelfde ongewenste gedrag en elke keer op exact dezelfde manier..

Ik zou de eerste week dat je hem op de grote weide zet ook proberen zoveel mogelijk tussendoor even naar hem te gaan en enkel een wortel te geven en een aai en weer weg.

Hij zal heus wel leren dat hij iedere keer terug mag naar de weide, maar het is even een zure appel om door te bijten. Ik geloof echter wel oprecht dat meer gras voor jou een enorm trainingsvoordeel zou geven want dan pas kan hij gaan uitzetten. Zelfs als je nu een paar weken minder traint, zal het profeit in de weken erna van de snellere spieropbouw en waarschijnlijk rust in het Koppie zorgen dat je sneller vooruit gaat dan nu.

Ik begrijp alleen niet waarom je staleigenaar er een probleem mee zou hebben als enkel jij hem zou moeten vangen, of lees ik dat verkeerd?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:22

Ik denk dat menig paarden eigenaar jaloers is hoor.
Mijn pony is nu ook wat dunner door het verharen, maar die staat nu de hele dag buiten, vers gras, vers hooi en een klein beetje brok, omdat ze anders als een hert door de wei stuitert :’).

Hij is jong, laat m lekker spelen met vriendjes. Wij hadden op het werk ook draken met naar binnen halen, maar met geduld (en soms valsspelen met snoepjes) ging dat goed.
Je paard op halen is al training, en stel dat je hem ooit moet verkopen om wat voor reden dan ook, of jij kan een poosje niet komen dan willen andere mensen hem ook uit de wei kunnen vissen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 17:29

Spelen?
Dan zou ik eerst moeten uitzoeken welke paarden überhaupt spelen.
Die twee merries waar hij nu bij staat in ieder geval niet.
Die leggen hun oren plat zodra limo begint rond te rennen en bokken.
Vooral die bonte laat limo niet snel in haar buurt komen of uit zijn dak gaan.
Meerennen en elkaar kroelen heb ik helaas nog niet gezien. (En ben gisteren hele dag op stal aanwezig geweest lekker in de zon gezeten en toegekeken naar de paarden in de paddock).

Tevens weet ik nóg niet OF limo wel de wei uit gehaald mag worden zodra hij erop staat. Of je er überhaupt in mag omdat er andere paarden bij staan (ivm risico dat een ander paard per ongeluk mee de wei uit gaat).

SinneJ, ik snap je wel. Maar voedselbeloning werd mij afgeraden om geen opdringerheid te creëren.
En die zure appel heb ik helaas al héél lang moeten door bijten vorig jaar gedurende de 4 maanden dat hij 24/7 weidegang had. Kreeg hem toen niet eens van wei naar wei verplaatst. Na 5 meter meestappen aan de lijn trok hij zich los.
Ok dit doet hij nu niet meer, maar daar heeft hij nu de ruimte ook niet voor.
Soms wil hij zich nog eens lostrekken als je hem de paddock wil inzetten. Vooral mensen die hem voor het eerst buiten zetten maken dat wel eens mee :')

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:34

Haha wauw, je mag je eigen paard toch wel uit de wei halen? Wat een onzin is dat van die stal...