19 jarig paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:03

Ik heb 2,5 jaar geleden een 18 jarige gekocht voor mijn vriend die beginnende ruiter is. Echt mijn beste paarden aankoop ooit! Hij heeft in die 2,5 jaar nog nooit wat gemankeerd en hij is nog steeds vlot maar ook zeer betrouwbaar.

Maar daar staat wel tegen over dat er geen man over boord was als hij na een maand onbruikbaar zou zijn (kan met een twee jarige ook gebeuren maar de kans is met een wat oudere toch groter). Ik heb namelijk de ruimte en de financiƫn om zorg te betalen of om hem met pensioen te zetten (en evt een nieuwe te kopen) mocht dat nodig zijn.

Voor mij was het risico dus niet zo groot. Maar ik ben nog elke dag super blij met mijn oudje waar ik beginners met een gerust hart een buitenritje op kan laten maken.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:08

Ik kocht mijn merrie toen ze 19 was, wordt 27 in mei en dat is haar niet aan te zien. Aan dierenartskosten heeft mijn bijna 7 jarige ruin me de afgelopen 6 jaar 8keer zoveel gekost! En dan tel ik de castratie niet mee! Dus als hij gezond is en het klikt, gewoon doen. Een paard wat al 19 is geworden zal wat voorzichtiger zijn, ook met zichzelf.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:23

Believe schreef:
Zou hem in ieder geval zeker even gaan keuren, en op de foto zetten ivm artrose.

Als hij helemaal gezond is denk ik zeker niet dat de leeftijd een probleem is. Van die oudjes kun je juist veel leren. :j

Bij een 19 jarige zullen ze altijd iets vinden op foto's hoor. Ik zou een goede paardenkenner meenemen en alleen klinische keuring. Als het dier gezond is, en je hebt een klik zou ik het gewoon doen. Natuurlijk heb je er mogelijk korter plezier van, maar dat kan je met een jonger paard ook overkomen helaas.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 25-02-18 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:24

Ik zou het je aanraden.

Mijn paard heb ik als 2-jarige gekocht want 'dan kan ik er zo lang van genieten'. Nu is ze 2 weken terug op 6-jarige leeftijd overleden. Dus als dat je tegenhoudt: gewoon doen!

Daarnaast heb ik de tijd dat ik haar had (naast alle mooie momenten) ook veel strijd gehad, die zul jij minder tot niet hebben met een ervaren paard.

Veel plezier met het kijken! Altijd super spannend en leuk!!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:18

Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel. Uiteindelijk toch ook een peesblessure gekregen. Verder vielen de kosten wel mee hoor, maar ze heeft nu een jonger dier en ze rijdt veel onbevangener. Een weekend mee op kamp, geen probleem ;). En je kunt altijd pech hebben, ook met een jong paard natuurlijk. Maar de kans dat je met dit paard nog minimaal 5 jaar alles kunt doen is wel een stuk kleiner.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:22

@Diddykong
Maar 17 is nog helemaal niet oud voor een paard.
Ze zijn dan nog niet bejaard.
Ik heb er nu 2 van (nu) 18, maar die gaan gewoon mee op (lange) buitenritten en er wordt af en toe mee gesprongen.
Mijn arabiertje heb ik vorig jaar overgenomen (hij was toen 17) en in de bloei van zijn leven.
Deze is vorig jaar gewoon mee geweest naar de paarden4daagse.

Salinero was 18 toen hij nog mee deed met de olympische spelen.
Bonfire was 17 bij zijn laatste OS.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:28

Ik heb een nu 22 jarige merrie, ze heeft wel een peesblessure nu, maar dit staat los van haar leeftijd. Ze is namelijk nogal van de gekke sprongen in de wei, dat kan uiteindelijk ook elk paard gebeuren. Het is een super enthousiaste en gezonde merrie, die nog altijd vol energie zit en erg druk is. Ze wil graag uit wandelen en tot haar blessure heb ik haar nog volop getraind.

Zoals gezegd moet je gewoon naar het paard kijken! Sommige paarden zijn op wanneer ze de leeftijd van 20 jaar bereiken terwijl anderen tot hun 30e nog enthousiast en gezond doorlopen. Een keuring is daarin natuurlijk nooit verkeerd, maar ik zou hem zeker niet zomaar laten staan om de leeftijd als je een klik met het dier hebt. :)

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:36

Je eerste eigen paard?
Zelf wat onzeker, niet echt beginner maar je voelt je ook niet echt gevorderd.
Dan zou ik juist voor een wat ouder en betrouwbaar paard gaan!
Lekker gaan kijken, uitproberen, en mocht het klikken even laten keuren. Garantie op weet ik veel hoeveel jaren rijplezier heb je met een 3 jarige ook niet ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:45

Diddykong schreef:
Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel. Uiteindelijk toch ook een peesblessure gekregen. Verder vielen de kosten wel mee hoor, maar ze heeft nu een jonger dier en ze rijdt veel onbevangener. Een weekend mee op kamp, geen probleem ;). En je kunt altijd pech hebben, ook met een jong paard natuurlijk. Maar de kans dat je met dit paard nog minimaal 5 jaar alles kunt doen is wel een stuk kleiner.

Salinero was 18 jaar oud toen hij nog naar de olympische spelen ging? Bij ons op stal staat een 23 jarige, we noemen hem opa maar die is nog heel fris en fruitig. Echt stouter dan 9 jarige. Dus dit is echt heel verschillend per paard hoor! Ik zou wel een klinische keuring uit laten voeren en goed naar zijn manier van bewegen kijken. Neem altijd iemand mee die er goed verstand van heeft. Ik vind het juist een goed idee als eerste paard!

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:02

Shirley schreef:
Op die leeftijd is altijd wel te vinden, mag ook!
Maar als het het dier niet belemmert in zijn normale doen en laten, weegt dat m.i. niet op tegen de ervaring die zo'n dier heeft en hoeveel zekerheid en rust hij kan bieden aan een beginnende ruiter.

Kan.
Hoeft niet, want hier stuitert ook een 21-jarige nog dagelijks briesend en met opgeheven staart in het rond, die zou je de helft van zijn leeftijd nog niet geven :))

Ga lekker kijken en rijden met hem.
En als de klik er is, neem dan nog een keer een kenner of je dierenarts mee voor een snelle keuring.

Dit dus. Mijn vierentwintigjarige gaat in het voorjaar gewoon in zweefdraf in het rond, met de staart omhoog en de neus in de lucht. Uit zichzelf. Past bij d'r karakter dus ze doet het. Daarnaast is ze een wijze en enorm lieve mammapony. Altijd in voor een knuffel. Altijd zacht, aan de binnen- en aan de buitenkant. De meeste mensen die haar voor het eerst meemaken valt het op wat voor fijne energie ze heeft. "Er zit echt helemaal niks kwaads in haar", "wat een fijne, geaarde pony" enz krijg ik dan bij voorbeeld te horen. Eigenlijk is het jammer dat ze zo klein is, als ze groter was zou ze mijn ideale rijpaard zijn.

Overigens heb ik in de leeftijd 12 - 18 de meeste kosten gehad. Aan mijn bejaardje ben ik per 6 weken 30 euro kwijt aan extra onderhoud, in de zomer iets minder. O ja en de tandarts komt wat vaker langs. En wie weet heb ik geluk. Maar ik ben denk ik niet de enige met een gezond bejaardje. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat mijn meissie een shetlander is, een warmbloed is bij voorbeeld wel eerder oud ja, gemiddeld gezien. En ze heeft heus d'r dingetjes, koliekgevoelig (shettendingetje plus de boel zal met die 16 veulens die ze gegeven heeft ook wel eens wat klem hebben gezeten) en een losse knie. Weinig weerstand (wat prima op te vangen is). Ze heeft een leven achter zich. Maar ze heeft ook nog wat voor zich.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-02-18 10:12, in het totaal 3 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:07

Ik vind het verstandig om een "ervaren leermeester' te kopen als je zelf wat onzeker bent en wil genieten.

Ik heb 2 kennissen met beide 1e paard sinds 2017

1 kocht die ervaren leermeester en heeft veel plezier (paard is 20)
1 kocht toch een 9 jarige en kan haar paard inmiddels niet meer zelfstandig uit de box halen en naar de bak lopen (laat staan rijden)

Ik kreeg vroeger een 23 jarige als eerste pony (mijn opa was paarden man) en achteraf wat wat dat verstandig en wat heb ik genoten van mijn oudje)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:13

Omdat je zelf niet zo zeker bent is zo'n ouder paard meestal erg fijn.Ik zou zeker even gaan kijken.Ik heb hier een stel oudjes staan die niks mankeren en waar nooit geen DA bij komt.Er staat er ook 1 van 14 die niet meer gereden mag worden.Dus gezondheid van een paard ligt aan het paard en niet aan de leeftijd.Voor het zelfde geld kan je er nog 10 jaar lekker mee rond hobbelen.

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:13

Het is denk ik handig als je iets over de voorgeschiedenis weet. En laten keuren natuurlijk. Ik had een 19 jarige met een knieblessure overgenomen. Bij de keuring was hij recht maar de afgelopen 1,5 jaar maar heel beperkt kunnen rijden. Nu rij ik een 23 jarig paard bij die al jaren nergens last van heeft en gezond is. Je moet het per paard bekijken, los van de leeftijd.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:13

Vind het wel grappig dat veel mensen het afraden.
Zodra ts een topic geopend had dat ze een jong paard wil kopen maar weinig ervaring heeft en rustige ritjes wil maken, had iedereen haar geadviseerd een wat ouder paard te nemen := :=

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:38

Het is maar net hoe ze met het paard zijn omgegaan, is er altijd lomp mee gejaagd dan ging dat paard aan mijn deur voorbij, is het een paard wat met zorg is behandeld en gereden waarom niet? (heb ooit een 9 jarige gekocht die volledig kapot was gereden, heb daar na 3 maanden al weer afscheid van moeten nemen).
Hou er rekening mee dat je er mee werk mee kunt hebben, gebit, lastiger op gewicht krijgen, stijver in de ochtend en bij koud weer dat soort dingen. Ik heb nu 2 17 jarige staan, 1 heb ik al sinds zijn 9e en daar weet ik van dat hij goed is, de ander hebben we net in december gekocht, weet ook grotendeels het verleden, mis 1 jaar zeg maar. Hij oogt goed, is verder gezond en aktief en is voor mij voldoende voor wat ik er mee wil doen.
Laat een dierenarts het paar klinisch keuren, dan weet je meer dan als je zelf naar het paard kijkt, jij kijkt met andere ogen dan een dierenarts, dat kost je de wereld niet maar je weet wat meer. Neem iemand mee als je gaat kijken, iemand die eerlijk naar je durft te zijn.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:49

Wij hebben die van ons gekocht toen ze 19 of 20 was, ondertussen is 24 en ze is nog zo fit als het maar kan. Deze winter wel voor het eerst een regendeken op maar dat is meer omdat ze geen gebruik maakt van haar inloopstal en gewoon met stromende regen in de wei staat en dan kan ze je ook nog aankijken van 'ik ga echt die stal niet in hoor'.

We hebben haar afgelopen zomer voor de kar beleerd en een lange rit onder het zadel met harde galop draait ze haar hoef niet voor om. Springen vindt ze ook helemaal geweldig. Waar we vorig jaar nog flink de hoogte in gingen passen we nu wel wat meer op, maar dat is meer ons idee 'ze is 24 dus echt hoog doen we niet meer'

Bij ons was het wel zo dat mijn zusje mee was met kijken en ze zo op kon stappen en weg kon rijden, na even in de bak kon ze zo de weg op langs trekkers, trailers enz enz.

Kijk vooral naar de klik en luister naar je gevoel.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:34

Er is ook niks mis met een ervaren wat ouder paard, maar dat kan er toch ook een van 10-14 jaar oud zijn? In de meeste gevallen heb je dan langer plezier van je paard. En natuurlijk zijn er genoeg paarden van 20+ die nog hartstikke fit zijn, maar ik zie toch ook veel die dan beginnen te kwakkelen en beginnen met het krijgen van kleine kwaaltjes. Herstel gaat meestal ook wat moeizamer en het evenwicht is gewoon wat sneller verstoord. Waarbij ik ook zie dat als ze eenmaal gaan kwakkelen, dit vaak langzaam maar zeker achteruit gaat. Aan de andere kant, garantie heb je nooit ;). Ook een jong paard kan plotseling niet meer te berijden zijn. Dus als TS dit paard helemaal geweldig vindt, than go for it +:)+

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:35

xZiva_ schreef:
Vind het wel grappig dat veel mensen het afraden.
Zodra ts een topic geopend had dat ze een jong paard wil kopen maar weinig ervaring heeft en rustige ritjes wil maken, had iedereen haar geadviseerd een wat ouder paard te nemen := :=


Ja dat was ook niet handig geweest. Maar er zit imo nog heel veel tussen een jong dier en een paard van 19. ( Bijvoorbeeld 10, 11, 12 etc ;) )

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:40

Zapje schreef:
Mijn ervaring is ook dat oudere paarden meer kwaaltjes hebben, wat meer moeite en meer geld kost. Maar de ervaring en de rust die een ouder paard heeft kan heel fijn zijn. Tegen een lage aanschafprijs en met weinig rijambities zou ik het overwegen.

Eens met bovenstaande. De kans dat je 19 jarige wat probleempjes gaat krijgen is natuurlijk meer aanwezig dan bij een 10 jarige. Maar dat is een afweging die jezelf alleen kan maken. Denk er wel goed over na. Tuurlijk zijn er hele fitte 20+ paarden, maar er zijn er ook genoeg waar afscheid van genomen moet worden als ze die leeftijd hebben.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:42

xZiva_ schreef:
Vind het wel grappig dat veel mensen het afraden.
Zodra ts een topic geopend had dat ze een jong paard wil kopen maar weinig ervaring heeft en rustige ritjes wil maken, had iedereen haar geadviseerd een wat ouder paard te nemen := :=

Mijn advies zou zijn een paard van 10 tot 14 jaar voor een ruiter met weinig ervaring. Uiteraard staat het temperament en karakter van elk individueel dier voorop.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:45

Als jij je er goed bij voelt, doen. Maar bedenk wel dat je nu zeker een goed potje klaar moet hebben liggen. Bij 'oudjes' heb je sneller kans op ziektes en gebreken en hun weerstand wordt ook steeds slechter. Als je daar vrede mee hebt en je je echt veilig voelt (i.v.m. onzekerheid) op het paard, houd ik je niet tegen!
PS: laat hem goed keuren en zeker op artrose!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:52

Ach, mijn paard wordt 30 in mei en gaat nog prima dagelijks mee met ritjes, ook af en toe langere ritten doet hij nog prima. De meeste kosten had ik eraan toen hij 20 jaar jonger was.
Foto's zou ik niet doen, gewoon klinisch keuren en voor een reeel bedrag meenemen.
Dan heb je er wellicht nog ruim 10 jaar plezier van...

Anoniem

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:12

Vind het wel apart dat mensen een jonger dier aanraden. Aangezien een jonger dier ook oud word.. een jonger dier zal ook vaker jolig zijn als een wat ouder paard.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:17

Ik zou het niet doen. Gewoon om dat de kans op kosten toch groter is.
En daarbuiten; de kans op zorgen.
Met een tijdje ben je er aan verknocht en doet het je verdriet als er wat aan de hand is. En hoewel ie gerust in de 30 kan worden is de kans statistisch gezien toch groter dat je eerder zorgen hebt om eentje van 19 dan een jongere

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:25

Een gezond paard van 19 kan prima. Mensen vinden 19 oud, omdat teveel paarden te vroeg kapot zijn of wat mankeren, maar dat hoeft echt niet.

Leeftijd zegt niet alles. Ik heb meer jonge paarden laten gaan, dan oude. Mijn paarden nu zijn 19, 20, 20 en 25. Die van 25 loopt echt super nog. Zij was vroeger van ons en nu op haar 20e vewaarloosd en broodmager terug gekocht. Nu haar zoon, die bij ons geboren is ook een jaar geleden terug gekocht en die is nu 19. Loopt ook prima.

Ik pas mn eisen wel wat aan, maar dat komt wel omdat de merrie niet veel goed gereden is en dus erg broodmager bij ons kwam. Zij moet vooral nog een leuk leven bij ons hebben. Haar zoon heeft wedstrijden gelopen en hoeft ook niks meer, maar kan het wel.

Er zijn net zoveel jonge paarden die wat mankeren. Vorig jaar net een 7jr laten inslapen en 20jr terug bijvoorbeeld een 8 jarige.
Ik had het er nog met de veearts over; als ze eenmaal ''goed'' oud worden, worden ze ook nog wel ouder. Kwakkelen begint meestal al eerder dan bij 19 en zou je nu moeten zien.