[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:13

Instructrice heeft ook even gekeken naar het zadel afgelopen woensdag en mijn gevoel was weer goed. Haar linkerschouder is meer bespierd dan haar rechterschouder, waardoor het zadel te strak ligt op links. Verder ligt het zadel absoluut niet slecht, maar door deze scheve bespiering krijgt ze natuurlijk niet de juiste schoudervrijheid en wordt de linkerschouder geblokkeerd. Geen wonder dat ze dan in protest komt. Ik ben wel blij dat ik dit soort dingen zelf kan inzien en voelen, zodat ik zelf ook meer en meer kan gaan bepalen of mijn zadel wel of niet past.

Country Mill had ik al direct een mail gestuurd en ze hadden mij afgelopen vrijdag gebeld voor een afspraak, helaas zat ik toen net op de fiets en kon ik niet terugbellen. Dat wordt dus morgen, geen probleem haha. Er zit geen haast achter, de bedoeling is om ergens in februari terug te gaan :j Tot die tijd rijden we lekker met de barebackpad, wat ik echt totaal geen probleem vind. Daarmee kunnen we werken aan de scheve bespiering, zodat dat weer een beetje recht wordt als we bij CM op controle komen.

Het hoesten begint wel minder te worden merk ik, maar af en toe heeft ze toch nog stevige hoestbuien. Door de Ventipulmin komt er wat slijm los en dat hoor je nu ook. Volgens de dierenarts was dat een goed teken, dus laten we daar maar vanuit gaan.

Rijden gaat de laatste tijd ook weer gewoon fijn, we zijn weer helemaal back on track! Vandaag was ze in een hele fijne meewerkende bui en het was prachtig weer, dus perfect moment om goed te trainen. Daar hebben we goed gebruik van gemaakt, door te oefenen op de stap-galop overgang en contragalop. Soms vind ik het leuk om haar uit te dagen met echt moeilijke dingen voor haar. Haar reacties daarop zijn wisselend, mislukt het volgens haar? Wordt ze pissig :+ Lukt het een beetje, is ze trots op zichzelf maar wordt ze gigantisch enthousiast. Ze staat dan wel goed aan mijn hulpen haha. Onze trainingen bestaan nu voornamelijk uit tempowisselingen, schijnovergangen, progressieve overgangen en veel zijgangen. Nu de basis er redelijk in zit, wordt het meer puntjes op de i krijgen. Al werken we natuurlijk altijd nog aan de basis, dat blijft een belangrijk onderdeel.

En standje giraffe hebben we ook weer geoefend!
Afbeelding


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-18 18:55

Inmiddels alweer even verder, dierenarts is er nog bij geweest en inmiddels is het hoesten onder controle! Maar ik ga voor de zekerheid niet te vroeg juichen :')

Aankomende 24 februari hebben we weer een afspraak staan bij Country Mill. In de tussen tijd rijden we onze lessen nog steeds met de barebackpad :P Overigens gaat het rijden bizar goed, qua aanleuning hebben we eigenlijk geen problemen meer. Enkel bij het halthouden trekt ze zich eruit. Ze kan enorm fijn lopen en schrikreacties hebben we vrijwel nooit meer. Ook zijn we begonnen met de travers in stap, letterlijk net begonnen want ze snapt er nog niks van. Elke poging die ze doet beloon ik uiteraard haha.

Overigens begint ze in haar tweede jeugd te komen. Dat betekent dat ze op ontdekkingstocht is.. Ze pakt letterlijk alles vast, gooit van alles om (hele kruiwagens met hooi), flesjes op de poetsplaats krijgen vliegles, de sluiting van de staldeur aan de buitenkant is ook interessant geworden en het bovenluik van je stal kun je ook prima op kauwen :j Ik ben er alleen maar blij mee want zo leert ze zelf nieuwe dingen ontdekken en dat dat allemaal niet eng is. Longeerzweep? Die zou ze bijna zelf mee naar binnen nemen _O-

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 20:38

Afbeelding
*\o/*

Iets minder yay voor mijn portemonnee, maar he.. Soms koop je per ongeluk dure dingen toch? :') Nee zonder gein, ik wilde hem al heel lang maar vond (vind) hem eigenlijk veel te duur. Nu was hij in de sale en nog steeds veel te duur, maar toch maar gekocht.. Ben benieuwd of het werkt of dat ik nu even 150 euro heb weggegooid :o

Daarnaast, morgenavond hebben we weer les. Gisteren heb ik even lol met je knol gehad en zijn we door de bak gaan racen, ze durft nog niet goed te versnellen in galop maar het was leuk en vooral lachwekkend. Ze gaf ook één giga bok toen ze het even niet met me eens was, daar kan ik dan ook wel weer om lachen haha. Vandaag ook alleen even voor de lol rondgehobbeld in het zonnetje. Baal wel een beetje erg want ze begon ineens weer enorm te hoesten? :? Ze heeft de afgelopen tijd echt helemaal niet meer gehoest, niet in rust en niet tijdens het rijden, dus dit kwam wel weer even hard aan.. Hoop toch echt niet dat ik weer de dierenarts moet gaan bellen. Ik heb al één rekening liggen van 150 euro die niks heeft geholpen en ik wacht nog op de andere rekeningen. Snap er gewoon niks van, ze zit zo gigantisch goed in haar vel. Dat zie je niet alleen aan haar, maar je merkt het ook gewoon qua karakter. Na een dikke twintig duizend euro in twee jaar mag het toch hopelijk wel een keer klaar zijn? ;(

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 20:48

Nee was het maar een typfout :o Dat is dan wel inclusief alles hoor, van borstels tot dierenartsrekeningen tot nieuwe zadels en andere (onnodige) uitgaven. Allemaal in het kader van 'pony opknappen' :P

Overigens bezuinig ik ook echt nergens op, ik kijk niet naar de prijs, maar of het nodig is voor mijn paard. Dat betekent dus dat ik gerust 2000 euro neertel voor een zadel als dat de beste keuze is, of even 1500 euro aftik bij de dierenarts om haar volledig door te lichten, honderden euro's aan dekens omdat ze nooit goed passen, gesloopt worden of omdat ik een andere dikte nodig heb.. Wat dacht je van supplementen om haar te ondersteunen in stressvolle periodes of qua spieren. Niks is te gek :')

Maar ook hier komt er een soort van 'einde spaarpotje' in zicht, als in: Nu is het wel even genoeg en gaan we even iets minder proberen uit te geven hopelijk. Ik heb altijd minimaal 3000+ euro klaarstaan voor eventuele noodgevallen uiteraard.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 19:29

Deni11 schreef:
Wat een geld haha. in mijn familie had iemand ook een pony die hoeste, en die heeft lettelijk allés geprobeerd en toen opeens bedacht ze zich dat hij een paar jaar terug ook hoeste en dat verholpen was met chinese kruiden. Dus zij koopt chinese kruiden en gaat het voeren: hoppa hoest is weg. Misschien het proberen waard?


Thanks voor de tip! Ik voer inmiddels anijszaad en fenegriekzaad bij tegen het hoesten en tot nu toe lijkt het goed te zijn verminderd. Vandaag enkel nadat ik haar los in de bak had gelaten en ze zichzelf even helemaal uitgeput heeft gerend en gebokt :') Tijdens het longeren/rijden hoest ze vrijwel niet meer en ook op stal hoor ik haar niet meer.

Eclair98, Madje legt het al goed uit haha. Ik heb hem nog niet lang genoeg om gehad om echt te zeggen of er een verschil is, helaas nog geen tijd voor gehad. Ik ga er wel een Youtube video van maken op mijn kanaal, dus ik ga er binnenkort wel de tijd voor nemen! :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:25

Back on Track is ook wel een belachelijk duur merk vind ik :oo Helaas dit weekend ook geen tijd gehad om de Recuptex goed te testen, maar aangezien ik komende periode heel veel vrij heb komt dat wel goed!

Vanmorgen weer lekker gereden, ondanks dat het vrij hard waaide. Ze is sinds enkele weken enorm omgeslagen qua gedrag, positief uiteraard. Naast dingen vastpakken, omgooien en ermee zwaaien deert de wind haar ook niet meer. Voor een paar maanden terug konden we met dit weer niet fijn rijden, dan raakte ze enorm gestrest en moest ik enorm mijn best doen om mijn geduld te bewaren met al haar schrikreacties. Vandaag daarentegen niks aan de hand, ze loopt fijn door en de wind boeit niet meer. Af en toe nog wel wat schrikreacties, maar niet extreem en makkelijk doorheen te rijden.

Om even te laten zien dat ze echt alles vasthoudt:

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:49

De laatste keer was in september, dus het zadel heeft een half jaar lang perfect gelegen. Ze verandert alleen dusdanig qua bespiering dat het nu niet meer past, daar kan ik ook vrij weinig aan veranderen. Het gaat hier ook absoluut niet om millimeter werk, was dat maar waar want dan had het zadel nog aardig goed gelegen. Het zijn echt puur de spieren op de schouders die enorm aan het toenemen zijn.

Daarnaast kies ik er ook zelf voor om dan zonder zadel verder te rijden, deze pony heeft al genoeg problemen gehad in haar verleden en doorrijden met een zadel wat net niet 100% meer past vind ik niet eerlijk :n Dat laat ze ook duidelijk merken.

En ik wil weer een springzadeltje erbij denk ik :o

Edit: Overigens moest ik sowieso terug naar CM voor de controle, betreft een nieuw zadel en de vulling moet gecontroleerd worden.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:23

Valt wel mee, ik heb mijn barebackpad gepakt toen mijn instructrice ook het zadel even nagekeken had. Ik had zelf al wel zo'n vermoeden dat hij niet meer lekker lag doordat ze in galop lelijk begon te doen, dus gelijk mijn instructrice gevraagd om te kijken wat zij ervan vond.

We hebben wel wat zadel struggles gehad, maar dat ligt ook aan mij :o Mijn vorige zadel kon prima aangepast worden, maar kon ik zelf niet meer in zitten (rugpijn) dus er moest toen wel een nieuwe komen. Deze ben ik nog steeds super tevreden over! Hij zit zo gigantisch fijn en ze loopt er top mee, behalve dat ze nu te breed is geworden haha. Ik denk dat we inmiddels zeker op een boommaat wijd zitten.

Misschien dat ik er uiteindelijk voor kies om een zadelmaker aan huis te laten komen, maar dan zou dat puur zijn vanwege de afstand naar CM. Al vind ik het niet zo heel erg om daarheen te rijden hoor, mooie winkel :))

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:32

Lijkt me heel sterk, deze pony komt uit Duitsland en is pas sinds oktober 2015 in Nederland. Vorige eigenaar was Elegantia Horses en daarvoor kwam ze uit de handel :) Ik kan je ook helaas weinig vertellen over haar verleden, behalve dat ze op de paardenmarkt in Hedel heeft gestaan in 2015 en Elegantia Horses haar daar heeft gekocht. Daarnaast weet ik één oude eigenaar in Oost-Duitsland die haar toen heeft verkocht en uit het oog is verloren. Elegantia Horses heeft haar de naam Zara gegeven, pony is in Duitsland bekend onder de naam Typesse :j

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:38

Had zomaar gekund hoor! Het is ook niet een kleurtje wat veel voorkomt natuurlijk :))

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 21:58

Dat klinkt wel interessant zo'n correctiepad! Ik zit ook precies met zo'n paard wat qua spier ineens een soort bodybuilder kan worden :+ Gelukkig geeft ze dan ook direct aan als het zadel niet meer goed ligt, dat merk ik eigenlijk vrijwel direct met het rijden.

Apporteren, ja dat zei iemand anders laatst ook tegen mij :') Misschien moet ik het eens gaan proberen

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 20:41

Afbeelding

Zara is naar de kapper geweest.. :') Shoutout naar het plukje dat precies door de wind omhoog waait waardoor het net een Donald Trump kapsel lijkt. Oh wacht, die had ze al, want haar voorpluk is bijna exact gelijk aan Donald Trump zijn haar :+

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 14:24

Weer even een update!

We zijn nog steeds in een stijgende lijn bezig, tuurlijk doen we her en der wat stappen terug en weer vooruit, maar dat hoort er natuurlijk bij. Daarbij heb ik waarschijnlijk een leuke bijrijder gevonden die wat dagen van mij gaat overnemen! Ik ben namelijk afgestudeerd van mijn studie Medische Informatiekunde *\o/* Morgen heb ik een tweede gesprek voor een fulltime baan als Software Consultant, heel afwisselend dus. Vandaar ook de keuze voor een bijrijder voor de zekerheid, ik heb geen idee hoeveel tijd ik straks over ga houden.

Gisteren had ik ook weer les, de laatste les met barebackpad hopelijk! Want zaterdag gaan we naar Country Mill om het zadel weer passend te krijgen. Aan de ene kant ben ik enorm blij daarmee, aan de andere kant ben ik een beetje bang. Zadels blijft een ding voor haar, dus we zullen ontzettend veel stappen terug in onze training moeten doen. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar bij deze pony kun je geen zadel erop leggen en verder gaan waar je gebleven was helaas. Ze zal het zadel altijd associëren met iets negatiefs ben ik bang, zeker de eerste keren rijden weer. Daarentegen zit ze wel enorm goed in haar vel en helpt dat hopelijk mee om die negatieve associatie om te zetten in iets positiefs. Misschien valt het allemaal mee en accepteert ze het allemaal direct, dat weet je van tevoren gewoon niet.

De hooizak die ik een tijd terug had gekocht? Ja.. Wat zullen we daarvan zeggen? Die heeft ze vakkundig gesloopt :j De zak zelf is nog heel, maar de plekken waarmee je hem ophangt in de stal begeven het door haar enthousiaste getrek. Het is wel te maken, maar daar moet ik nog even over brainstormen. Om die reden heb ik dan ook een 'easyfill' hooinet gekocht en vandaag binnen gekregen:
Afbeelding
Voordeel: Ze kan hem rondslingeren en eraan trekken wat ze wil, want ze kan aan alle kanten eten.
Nadeel: Toch nog vrij moeilijk te vullen ben ik bang.

Ik ga deze dus uitproberen de komende tijd en anders moet ik verder gaan brainstormen. Ze krijgt het hooi nu weer tijdelijk los in de stal, dat gaat enkele dagen goed en daarna ontploft de hooibom weer en is de stal een grote zooi. Dat vind ik gewoon zo ontzettend zonde van het hooi en de stal wordt er zo vies van, je bent langer bezig met uitmesten en er moet vaker een nieuw pak vlas in. Dat vind ik gewoon enorm banketstaaf tegenover de staleigenaar :o Vandaar dus de zoektocht naar iets waarmee ze minder hooi knoeit én wat makkelijk te vullen is voor de staleigenaar.

De les van gisteren ging trouwens wel fijn, er zit zoveel meer rust in het koppie en het rijden is veel minder chaotisch. Af en toe nog wat spastische schrikmomenten bij haar, maar ze is steeds meer gefocust op mij en het rijden. Al hebben we soms ook dagen dat niks lukt :+ Nog even een crappy foto van gisteren aan het eind van de les, we hebben weer geoefend op de draf verruimen. Mijn houding is weer eens zoutzak much haha.

Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 20:35

Mijn dressuurzadel past weer! Mijn instructrice en ik hadden helemaal gelijk, hij paste echt helemaal niet meer. Beter gezegd, hij lag gewoon gigantisch ruk. Gelukkig kon hij perfect aangepast worden, hij is verbreedt naar een wijde boommaat (mediumwijd > wijd) en de kussens en vulling zijn naar haar rug aangepast. Helemaal blij met de top service van Country Mill weer!

Het rijden was in het begin even een grote brok spanning, want na 1.5 maand ineens weer een zadel op je rug is natuurlijk best spannend. Ze bolde zichzelf helemaal op en stond vrij strak en opgeblazen. Die reactie kennen we, dus gewoon rustig blijven, gerust stellen en relaxed doorstappen. Het duurde even een paar minuten, maar toen kwam er toch een diepe zucht en ontspanning. Daarna begon ze heel fijn te lopen. Aandraven was ook even opbollen, dan blijft ze toch nog even die spanning houden van 'oei gaat pijn doen', maar dat was één volte eigenlijk en daarna zakte de spanning weer af. Uiteindelijk liep ze enorm fijn, stille aanleuning en lekker over de rug. Zelfs een galopje meegepakt en die sprong ze zo ineens aan, zelfs zonder boos te kijken! :D

We zijn niet voor een springzadel gegaan omdat ze ten eerste voor een lager budget niks hadden liggen wat zou passen en ten tweede willen we haar weer goed laten wennen aan het zadel en fijn door het lijf krijgen voordat we er een springzadel op knallen. Ik ga doorsparen voor een groter budget zodat we wat meer keuze hebben, ik vind het toch wel enorm belangrijk dat het allemaal perfect past en niet dat het 'goedkoop' is omdat ik het niet meer dan 1-2x per week ga gebruiken.

Daarentegen heb ik alsnog veel geld uitgegeven.. Want ik heb een nieuwe cap gekocht _O- Ik was niet meer zo tevreden over mijn Charles Owen, veel te warm in de zomer en de vulling is enorm geplet waardoor hij nu niet meer lekker past. Veiligheid gaat boven alles, dus maar een nieuwe uitgezocht. Die uiteraard niet in de aanbieding was, want met mijn bizarre hoofd kun je nooit kiezen uit caps uit de sale 8)7 Ik heb aardig wat caps op gehad in de prijsklasse 100 euro tot 800 euro.. Maar enkel deze was direct comfortabel en goed passend. Oja en de gaten vielen in mijn oude handschoenen, dus nu ik toch bezig was met geld uitgeven ook gelijk een paar Roeckl handschoenen uitgekozen :+
Afbeelding

Stiekem baal ik nu enorm dat het gaat vriezen komende week en we daardoor vrijwel niet kunnen rijden :o

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 20:50

Ja ben benieuwd, ik vond deze ook niet bepaald goedkoop met 250 euro, maar prima zo. Jammer dat ik hem niet kan testen nu :P


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 17:21

petra8 schreef:
Ik blijf het leuk vinden hoe je ons hier en op youtube op de hoogte houd van jullie ontwikkelingen! Ik had haar ook te koop zien staan bij Lynn maar voor ons was ze helaas te klein, het is daarom zo leuk om te zien hoe het met haar is verder gegaan. Ik vind je echt een superbaasje!


Wat leuk dat jullie haar ook te koop hebben zien staan :) Lief compliment ook, dankjewel. Ik doe enorm mijn best om haar een goede plek te bieden waar ze zich kan ontwikkelen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 20:23

petra8 schreef:
Wij zijn altijd vol bewondering hoe begripvol, lief, zachtaardig en respectvol je naar haar blijft terwijl het je niet gemakkelijk gemaakt word, je hebt niet de gemakkelijkste pony en weg gekozen. Maar je blijft er voor gaan en dat verdient respect!


:o Dankjewel! Ik hoop hier ergens in de aankomende maanden te kunnen melden dat we onze eerste winstpunten gereden hebben, maar het heeft allemaal geen haast. Het gaat mij niet om die winstpunten, maar om het traject dat we hebben afgelegd en dat Zara dressuurmatig fijn door het lijf loopt.

Om maar gelijk even te laten zien dat we nog aardig wat te doen hebben:
Afbeelding

Vandaag de eerste keer met zadel gereden thuis, voordeel is dat dat minder spanning oplevert dan op een andere locatie. Toch vond ze het duidelijk heel spannend en moeilijk om te verwerken, ik heb het dus maar even bij stap en draf gelaten en dat heeft ze prima gedaan. Een aantal keer werd de spanning haar te veel en dan bolt ze de rug weer enorm op, enige oplossing is rustig doorstappen of draven en geen aandacht aan besteden. Ze laat de spanning dan weer enorm snel afvloeien! Uiteindelijk toch fijn kunnen rijden voor een eerste keer. Ze moet het duidelijk allemaal nog even verwerken in het koppie dat we nu weer met zadel rijden, door die spanning komt ze dus snel te diep en kruipt ze achter de teugel. Maar liever dat ze dat doet, dan dat ze de rug wegdrukt uiteraard.

Mijn lichaam moet ook weer even wennen, ik had gewoon serieus spierpijn na gisteren! _O- Ik ben totaal niet meer gewend om in een zadel te zitten, dus ik werd even hard op de feiten gedrukt. Daarnaast helpt het ook niet echt mee als het zo koud is dat je helemaal ingepakt bent met dikke kleding haha. Overigens ben ik wel super blij met mijn nieuwe cap, hij zit zo licht en fijn. Ook de handschoentjes zijn het geld absoluut waard.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 15:41

Haha ja dat was de eerste keer weer dat ik in een zadel zat! _O- Ik denk dat we altijd bezig zullen blijven met het zadel, maar dat neem ik dan maar voor lief :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 15:30

Inmiddels ruim een week verder met het passende zadel en ik ben enorm blij! *\o/*

Ondanks de vorst toch een aantal keer fijn kunnen rijden, de bak was niet bevroren dus dat scheelt al. Alleen met de extreem koude dagen heb ik weinig gedaan, dat kon ik zelf niet aan :+ Gisteren dus voor het eerst weer opgezadeld om lekker te gaan rijden en dat ging prima. Aandraven was weer even een paar voltes rug bollen en lopen poedersuiker, maar daarna ging het fijn. Linkergalop gaat ze me echt uittesten door de kont stijf te houden, met twee benen tegelijk af te zetten en dan met haar staart heel hard naar beneden te slaan. Echt alsof ze enorm boos wordt. Voorheen werd ik dan onzeker en stopte ik met rijden, dan dacht ik direct 'er is iets mis'. Inmiddels heb ik wel door dat dat niet het geval is en dat ze hier gewoon misbruik van maakte. Het enige wat helpt is voorwaarts rijden en genoeg ruimte aan de voorkant geven om naar voren te gaan, dat kost soms een paar keer opnieuw aanspringen (ze valt door dat vreemde bunnyhoppen zelf terug in draf). Uiteindelijk geeft ze het op en galoppeert ze ontzettend fijn.. :roll:

Vandaag was het dan helemaal mooi weer dus vol goede moed richting stal. Ik had niet verwacht dat het zo warm zo zijn, dus mistakes were made. Ik had mijn winterjas nog aan :') In ieder geval hadden we prachtig weer om te gaan rijden. Ze had er zelf ook ontzettend zin in en was heel fijn te rijden, paar flauwe schrikreacties om niks. Gewoon negeren en doorrijden dan maar. Linkergalop zelfde verhaal als hierboven, strakke kont en hopen dat ze eronder uit komt. Helaas voor haar trap ik er niet meer in en na een paar keer proberen zette ze een hele fijne galop in! Ze was heel fijn te sturen, tempocontrole was perfect en ze ging zelfs opzij voor mijn been. Aankomende woensdag hebben we weer les, de eerste les met zadel! Ben zo benieuwd hoe het dan gaat. Ga dan gelijk even bespreken wanneer we ons kunnen inschrijven voor een wedstrijdje, heb echt zin om weer een keer te gaan starten :D

Onze stalling is trouwens naast twee campings en er waren aardig wat kinderen aan het spelen daar. De bomen hebben natuurlijk nog geen bladeren, dus je kan de camping dan best goed zien. Dat vond ze toch wel heel interessant om te zien :P Daarna kregen ze in de paddock een hele berg wilgentakken omdat er een paar bomen weg moesten bij het huis. Paarden helemaal blij want die takken zijn niet alleen lekker om te eten, maar ook ideaal om mee te spelen.
Afbeelding

Gisteren tijdens het rijden had ik ook drie toeschouwers: Een fazant in de wei en twee duiven op de bakrand. Die duiven bleven daar ook echt ruim een half uur zitten kijken hoe ik aan het rijden was. Af en toe vlogen ze weg en gingen ze ergens anders zitten. Zara vond het helemaal geweldig, wilde ze het liefst aanraken :)) Een van de duiven vloog ook onder haar neus ineens weg en dat boeide haar helemaal niks. Wat dat betreft heb ik best een raar paard, draait 180 graden om voor niks en een fladderende duif die vlak langs haar neus en benen gaat is prachtig?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 19:01

Oh wat ben ik toch goed in updates plaatsen.. Not :+

We zijn ongeveer een maand verder en er is genoeg gebeurd. Onder andere een auto-ongeluk waardoor onze trekauto total loss is verklaard helaas. Het verzekeringswerk duurde wat langer dan gepland dus ik heb een goede 2 weken met een Karl koekblik rondgereden, maar we hebben sinds 2 weken een nieuwe trekauto godzijdank! Daardoor dus ook geen wedstrijden kunnen plannen natuurlijk.

Daarnaast heb ik het enorm druk gehad met solliciteren aangezien ik natuurlijk afgestudeerd ben. Maar goed nieuws! Per 1 mei ga ik aan de slag als Business Intelligence Engineer (een Young Professional traject) bij een groot bedrijf. Daarvoor moet ik ook een interne opleiding volgen, die plaatsvind in Ohio USA. Dat betekent dat ik de gehele maand mei niet naar Zara kan :') Gelukkig heb ik mijn bijrijder en instructrice die alles voor mij overnemen in die periode. Deze maand ga ik geen wedstrijd meer gepland krijgen ben ik bang, dus dat wordt weer een soort van meerjarenplan. Juni zal het op zijn vroegst worden denk ik. Ach, ik denk maar zo.. Hoe langer het duurt tot onze volgende wedstrijd, hoe meer ik de puntjes op de I kan zetten toch?

Nog even wat foto's van afgelopen periode:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh, voor de oplettende volger! Ik heb een nieuwe cap gekocht. De Charles Owen was me toch iets te warm en de voering was geplet waardoor hij niet meer lekker paste. Nu dus een ventilerende Uvex Perfexxion II! *\o/*

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 17:19

poes schreef:
Hoe is het met Zara?


Leuk dat je het vraagt! Qua rijden gaan we echt heel goed, super tof. In de maand mei heeft mijn instructrice wat met haar gewerkt en sindsdien gaan we nog beter haha.

Helaas kampen we nog steeds (of alweer) met hoesten. Ze lijkt enorm gevoelig te zijn voor stof, nu helemaal met dit droge weer. Voor haar longen rijden we nu dus eigenlijk vrijwel niet. Tijdje terug contact gehad met de DA en die raadde aan om de stallen volledig schoon te maken en het hooi ergens anders op te slaan. Schoonmaak is gebeurd en het hooi ligt grotendeels ergens anders, de bedoeling is zelfs de volledige schuur te verbouwen om de stallen nog luchtiger te krijgen. Mijn paard is namelijk niet de enige die zo hoest. Twijfel nog wel om toch weer even te bellen en om equisolon of iets in die richting te vragen, hopen dat dat net dat extra zetje geeft in de goede richting.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 18:36

Ja het ging een tijd eigenlijk heel goed, dat ze enkel paar kuchjes had met rijden en verder niks. Nu is het weer erger geworden sinds het zo droog is buiten, echt balen. Ze krijgt ook supplementen voor de luchtwegen, gestoomd hooi, brandschone stal, staat op vlas, veel buiten in de wei. Meer kunnen we op dit moment eigenlijk niet doen :(

Dierenarts weet ook niet waar het hoesten vandaan komt. In eerste instantie gingen we uit van de stoffige schuur, maar die is nu grotendeels schoongemaakt. Frappant ook dat het 3 van de 4 paarden betreft..

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 16:40

Helaas staat ze sinds gisteren nog slechter. Dierenarts erbij gehad vandaag en die heeft direct een afspraak gemaakt voor aankomende maandag op de kliniek. Ze gaan nu van binnenuit onderzoek doen. Ze denkt toch iets van een allergie of bacterie, dus we moeten uitzoeken waar het vandaan komt voordat we kunnen gaan behandelen.

Echt ontzettend klote dit. Lijkt wel alsof bij ons altijd alles mis gaat ;(

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 16:32

Even een update, aangezien we vandaag op de kliniek zijn geweest.

Zoals ik al had gezegd ging het vorige week erg slecht, ze had ook een terugslag in haar ademhaling waardoor we dachten aan een longontsteking. Nadat de dierenarts is geweest dus direct een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echografie en een bronchoscopie en nog wat andere onderzoeken. Met andere woorden, ze is weer van voor tot achter doorgelicht :roll: Uit de bronchoscopie viel direct op dat ze erg veel slijm in haar luchtpijp had, verder zag het er eigenlijk niet bizar slecht uit. Dus heeft de dierenarts aan staaltje genomen van het slijm om daarmee onderzoek te doen. De echoscopie daarna was eigenlijk ook geruststellend, de longen waren in principe prima.

Het slijm uit haar luchtpijp is dus onderzocht en daaruit kon er een soort 'diagnose' gesteld worden: Equine Asthma. Het staaltje wat ze onderzocht heeft was eigenlijk gewoon een overload aan allergische cellen, ze is dus gewoon ontzettend allergisch voor onder andere pollen. Zoals de dierenarts het uitlegde kan ze dit al haar hele leven hebben (genetisch) en komt het dan tussen 8 en 12 jaar naar boven, of ze ontwikkelen het totaal uit het niets. Beide zou mogelijk kunnen zijn, maar dat weten we niet en hoeven we ook niet te weten uiteraard. Maar het is dus chronisch.

Het behandelplan is als volgt: Twee weken lang 2x daags puffen met een babyhaler (ventolin en flixotide). En alle mogelijke stoffige plekken in/rondom stal helemaal schoonmaken. Dit zou haar uit de vicieuze cirkel moeten halen en het onder controle moeten houden.

Voor mezelf heb ik al besloten, mocht dit niet aanslaan na twee weken en ze blijft zo tobben met haar gezondheid.. Dan ga ik haar verhuizen naar een 24/7 buiten pensioenplekje. Ze gaat dan op een soort prepensioen, waar ze lekker paard mag zijn en af en toe wat recreatieve ritjes kan maken. Ik wil haar sowieso niet meer fanatiek in de sport hebben natuurlijk. En gezien haar verleden, het traumatische gedeelte, maar ook de afgelopen 2.5 jaar waarin haar gezondheid aardig wat te verduren heeft gehad, komt er een moment dat het genoeg is geweest. Haar gezondheid staat nog steeds boven mijn ambities en als dat betekent dat ze op een soort 'pensioen' moet om het draaglijk te houden, dan zij het zo.

Financieel is het voor mij haalbaar om een tweede pony aan te schaffen, gezien ik nog steeds wel wedstrijdambities heb. Deze optie houd ik op dit moment dus zeker even open. Zara blijft natuurlijk gewoon bij mij, die gaat echt echt echt niet meer weg. Ik wil haar alleen niet te veel meer belasten met allerlei onderzoeken, medicatie en dat soort dingen.. Alleen maar omdat ik per se wil dressuren? Dat vind ik gewoon oneerlijk tegenover haar. Ze krijgt haar behandeling waar nodig, alleen afhankelijk van hoe ze erop reageert wordt het wel of geen 'prepensioen' :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 18:20

Inmiddels twee weken verder en er is veel veranderd:

1. Met Zara haar gezondheid gaat het nog steeds erg slecht. De medicatie heeft niet geholpen, hooguit 1 of 2 dagen was het minder. Dat heeft mij doen besluiten dat ze definitief op vervroegd pensioen gaat en dus ook gaat verhuizen naar een andere stalling. Mocht ze het op een nieuwe stalling beter doen qua gezondheid, dan mag ze nog lekker recreatieve ritjes doen. Maar enkel zolang haar gezondheid/lichaam dat nog trekt uiteraard. Ze vindt het nu al prima om lekker niks te doen, ze geniet er duidelijk van. Misschien was het dressuurmatige geneuzel gewoon ook niks voor haar :o

2. Ik ben vandaag dus ook bij een stalling wezen kijken voor Zara. Het is een stukje rijden (hemelsbreed 12km, maar 2 rivieren over dus 30-40 minuten met de auto haha). Afstand boeit me echt totaal niks, het gaat me om de plek voor Zara natuurlijk. Meteen positief verrast! Enorm aardige mensen, erg mooie stalling met veel weides. Het stalgebouw wat ze hebben is nieuw en stofvrij, het dak is enorm hoog en de stallen zijn super geventileerd. In de zomer staan ze lekker 24/7 buiten en verder zo veel mogelijk (tot zover mogelijk is met het weer en de grond). Er zit ook een prima bak bij, voor de eventuele recreatieve ritjes.

Maar, ik heb via bokt ook een heel lief aanbod gehad voor een plekje voor Zara! En daar ga ik binnenkort ook even een kijkje nemen. Daarna ga ik een definitieve keuze maken :)

3. Goed, Zara is dus definitief met pensioen. Hoe zit het dan met mijn ambities? Ik heb, voor zover dat kan in 2 weken haha, goed nagedacht over wat ik wil EN wat financieel mogelijk is. Daarop heb ik besloten dat ik opzoek ga naar een tweede pony, die op de plek van Zara's huidige stalling komt te staan. Het heeft geen haast, uiteraard, maar dat betekent niet dat ik stil zit..

Ik ben vandaag dus bij de eerste potentiële pony wezen kijken :o Een ontzettend brave ruin, maatje groter dan Zara met 1.47m (Zara is 1.40m) dus ideaal voor mij. Hij was echt bomproof gewoon. Het rijden was echt ongecompliceerd, wat een heel gek gevoel gaf voor mij. Ik moest wel erg wennen aan zijn bewegingen, die een stuk groter en wat lomper zijn dan Zara. Er zit nog wat werk aan, aangezien hij nog de juiste bespiering mist. Maar dat vind ik niet erg. Dit proefritje heeft mij wel even wat realiteit gebracht: Ik zoek geen spectaculaire sportpony met geweldige bewegingen en blabla, nee ik wil een ongecompliceerde allround pony, opstappen en wegrijden en lekker doen wat ik altijd al wilde! Dat is dus onder andere dressuurwedstrijden, springen, crossen, buitenritten, lol met je knol etc. :))

Dus wie weet...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, IASCrawler, Jolynne en 112 bezoekers