Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:54

Ik had niet verwacht dat mijn filmpje zo live besproken zou worden. Dus dat was ff een schok. :')
Wel balen dat het zo haperde daardoor viel er naar mijn mening niets te beoordelen. :o
Maar goed we gaan maar zo verder want geloof dat hij al bij al vond dat we redelijk op de goede weg zaten.
Beetje erg moe hier dus vond het lastig te volgen. :z

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:09

Ik vond je filmpje iig wel interessant Mirjam. Ben benieuwd hoe soepel je hem krijgt en of dat verschil maakt!

Mijn vraag over kruisgalop is duidelijk beantwoord. Zijgangen dus, en dat doet ze gelukkig steeds beter. Vanuit een zijgang aandraven wordt wel wat moeilijk met want “aandraven” op zich is al niet altijd vanzelfsprekend met mevrouw tölt. :D vond het alleen een beetje spijtig dat rien ervan uit lijkt te gaan dat ik niet zou doortrainen.. is wel een beetje mijn job.. Haha.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:11

Jemig... ik loop 24 pagina's achter! Anyway, vanaf nu zal er elke maand een live Q&A zijn. Jammer dat het beeld haperde, maar hopelijk was dat goed op te lossen met de links die ik telkens in de chat plaatste. Bij mij op het scherm liep wel alles gewoon goed, dus ik weet even niet of het nu het internet van Rien was of die van mij. Het internet bij Rien op de Veluwe is soms wel een uitdaging ;)

Volgens mij kon Rien alsnog wel veel uit je video halen hoor Mirjam en inderdaad, het was niet alleen negatief. Er zitten ook goede dingen in! :)

Ik hoop dat iedereen het leuk vond en het leuk vond om Rien's tips te horen op de vragen en de filmpjes! Rien dacht volgende week een datum te hebben voor de Q&A in maart. Zodra ik die heb, zet ik hem op de website.

Hebben jullie ook allemaal het tabblad met updates gezien? Telkens als ik iets toevoeg of verander, kun je het teruglezen bij de updates.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:14

Connepon, kun je ook wat zeggen over de reactiesnelheid op ingestuurde filmpjes?

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:16

Pantykous schreef:
Connepon, kun je ook wat zeggen over de reactiesnelheid op ingestuurde filmpjes?


Die komen elke maand aan de orde in de live Q&A

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:17

Volgens mij was dat beetje algemene indruk van Rien over de deelnemers van de online training... veel goede bedoelingen, heel vriendelijk en correct... maar er mag wel wat doorgepakt worden en aan het werk :Y)
Vond de Q&A prima... heb wel de haperende beelden gekeken.. want kreeg het niet voor elkaar om alles tegelijk open te hebben staan. Maar heb mooi geluisterd... en er wel wat van opgestoken.

Voorlopig zit ook nog niet te paard... zijn beide projectjes nog niet aan toe.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:19

Oja, de replay staat er overigens op. Ik zie dat de filmpjes in de replay ook haperen. Ik ga de replay downloaden en daar de filmpjes in monteren, zodat de hapering weg is. Ik gok dat dat eind volgende week af is. Dan begint mijn allereerste officiële werknemer en dat is een mooie eerste klus :)

Ik wil ook even onder de video met de tijdsaanduiding erbij de verschillende vragen opsommen. Zodat als je een vraag zoekt, je precies weet in welke Q&A die staat en op welk tijdstip die wordt beantwoord. Lijkt me handig?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:20

Heb veel vragen gemist door mijn vermoeidheid helaas. :o
Leuk dat je mijn filmpje interessant vond. Ik vraag mij af of ik hem veel beter aan het lopen ga krijgen. Hik er erg tegen aan dat hij kort, gedrongen paard is. Maar we gaan er natuurlijk wel weer voor trainen!
En ach we hebben al 6wp in het ZZ-licht, moeten die laatste 4 toch ook wel lukken. :P ZZ-zwaar zou wel erg gaaf zijn als we dat halen. :o
We gaan het zien!

Conny moet het nog keertje terug luisteren. Dat kan toch? Was nu gewoon zo moe dat ik de helft gemist heb wat Rien zei naar mijn idee. :o
Die update pagina is trouwens geweldig!!

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:25

mirjamalvaro schreef:
Heb veel vragen gemist door mijn vermoeidheid helaas. :o
Leuk dat je mijn filmpje interessant vond. Ik vraag mij af of ik hem veel beter aan het lopen ga krijgen. Hik er erg tegen aan dat hij kort, gedrongen paard is. Maar we gaan er natuurlijk wel weer voor trainen!
En ach we hebben al 6wp in het ZZ-licht, moeten die laatste 4 toch ook wel lukken. :P ZZ-zwaar zou wel erg gaaf zijn als we dat halen. :o
We gaan het zien!

Conny moet het nog keertje terug luisteren. Dat kan toch? Was nu gewoon zo moe dat ik de helft gemist heb wat Rien zei naar mijn idee. :o
Die update pagina is trouwens geweldig!!


Gaat vast en zeker lukken Mirjam! Zet em op! :)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:30

Dank je Conny. Nu eerst aan de slag met Rien zijn commentaar. Ooit krijg ik meneer echt goed over de rug (hoop ik toch :') ) en dan valt bij mij vast het kwartje wat er nou bedoeld word met goede nageeflijkheid. Wat dat blijf ik moeilijk punt vinden. :))

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 02:26

Damn, nu pas thuis. Geen Q&A gezien dus en nu te moe om nog te gaan kijken. Morgen dan maar.
De reden was dat ik een wedstrijd gereden heb. Voor het eerst sinds tijden omdat het er na de verhuizing maar niet van kwam. Ze was echt super braaf en fijn te rijden. Alleen ik zelf moet beter om leren gaan met de spanning. Is dus nog echt een oefendingetje! Maar goed, 210 en 212 gereden. Dat zijn dus 2 winstpunten en ook nog eens 2x eerste prijs. Nu heb ik genoeg punten om naar het ZZ licht te gaan. Daar heb ik echt heel veel zin in.
De aanleuning was vooral in de 2e proef, toen de zenuwen wat minder waren, heel fijn. Kreeg als commentaar: correct gereden, mooi naar de hand toe. Dus dat was wel weer even heel leuk :-) Lang leven de cursus en mijn instructrice.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 04:05

Promisse schreef:
Damn, nu pas thuis. Geen Q&A gezien dus en nu te moe om nog te gaan kijken. Morgen dan maar.
De reden was dat ik een wedstrijd gereden heb. Voor het eerst sinds tijden omdat het er na de verhuizing maar niet van kwam. Ze was echt super braaf en fijn te rijden. Alleen ik zelf moet beter om leren gaan met de spanning. Is dus nog echt een oefendingetje! Maar goed, 210 en 212 gereden. Dat zijn dus 2 winstpunten en ook nog eens 2x eerste prijs. Nu heb ik genoeg punten om naar het ZZ licht te gaan. Daar heb ik echt heel veel zin in.
De aanleuning was vooral in de 2e proef, toen de zenuwen wat minder waren, heel fijn. Kreeg als commentaar: correct gereden, mooi naar de hand toe. Dus dat was wel weer even heel leuk :-) Lang leven de cursus en mijn instructrice.


Wat fijn! Goed gedaan dus, gefeliciteerd *\o/*

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 04:14

Ik had vanmorgen ook een fijne training, en zowaar ook weer witte lippenstift <<) eerste paar rondes waren echt met de aandacht overal behalve bij mij, hinniken naar de mooie dames, fris lopen doen en rondkijken. Toen heb ik m gewoon aan het werk gezet, geen enkel rondje 'gewoon' gereden. Gelet op mezelf, handen luchtig houden en dragen, mond smeuig maken, ontspannen, niet omlaag of omhoog laten duiken, correcte stelling en buiging overal in de hoeken en figuren .... overgangen netjes gedaan. Tempocontrole op zit en stem. Zijgangen meegenomen in de galop voor het eerst. Geduld niet verliezen en rustig opnieuw proberen...soms was meneer zoooo enthousiast....We waren allebei flink moe :)) Maar we zitten denk ik weer op het goede pad. De volgende Q&A ben ik er weer bij, dan let ik even extra op het tijdsverschil.

Mirjam: := dat is wel spannend, dat jouw filmpje zo live besproken werd, zal het morgen bekijken als ik de video krijg. Inderdaad zelf ook maar even terugkijken, wellicht dat het kwartje dan valt. En anders, misschien kunnen we je helpen om je vraag te formuleren?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:39

Zuchini. Ben bang dat ik het gevoel eens echt moet ervaren en dan ophetzelfde moment door moet hebben dat dat dan het goede gevoel is.
Gisteravond had ik beetje een -O- gevoel, een ja leuk dat kun je wel zo zeggen maar hoe ga ik dat in godsnaam voor elkaar krijgen?? Hoe dan??
:') :o Beetje paniek dat ik het never nooit ga snappen en kunnen. :+

Super van de winst, succes in het ZZ-licht. Vind die klasse niet moeilijker of makkelijker dan het Z2. :D

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:05

Ik miste gisteravond bij vrijwel iedereen een beetje het 'hoe dan'. Hij heeft heel goed aangegeven wát de ruiters moeten doen, maar niet altijd hoe ze dat dan moeten aanpakken. Ik snap dat zo'n filmpje bespreken heel anders is dan lesgeven waarbij je meteen met de combinatie aan de slag kan gaan, maar ik kan me je gevoel wel voorstellen.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:11

Oh gelukkig, vond mij alweer een ondankbare zeurpiet. :o

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:21

Net nog keertje rustig terug geluisterd. Fijn dat dat kan.
Wat ik eruit begrijp is dat mijn manier van rijden wel goed is, maar dat ik nu meer moet gaan gymnastiseren dmv van zijgangen en overgangen. Door dat te doen zou hij meer swung moeten krijgen, meer over de rug gaan lopen en meer sprong.

Die zijgangen, hoeveel passen doen jullie. 2 passen, halve lange zijde, hele zijde?
Ik doe meestal halve zijde, maar misschien kan ik beter 4 passen doen en weer recht stellen?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:29

connepon85 schreef:
Oja, de replay staat er overigens op. Ik zie dat de filmpjes in de replay ook haperen. Ik ga de replay downloaden en daar de filmpjes in monteren, zodat de hapering weg is. Ik gok dat dat eind volgende week af is. Dan begint mijn allereerste officiële werknemer en dat is een mooie eerste klus :)

Ik wil ook even onder de video met de tijdsaanduiding erbij de verschillende vragen opsommen. Zodat als je een vraag zoekt, je precies weet in welke Q&A die staat en op welk tijdstip die wordt beantwoord. Lijkt me handig?


Oh fijn dat je de filmpjes ertussen gaat zetten, want de replay is nu wel slecht te bekijken inderdaad. Ga ik volgende week verder kijken...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:37

Promisse schreef:
Damn, nu pas thuis. Geen Q&A gezien dus en nu te moe om nog te gaan kijken. Morgen dan maar.
De reden was dat ik een wedstrijd gereden heb. Voor het eerst sinds tijden omdat het er na de verhuizing maar niet van kwam. Ze was echt super braaf en fijn te rijden. Alleen ik zelf moet beter om leren gaan met de spanning. Is dus nog echt een oefendingetje! Maar goed, 210 en 212 gereden. Dat zijn dus 2 winstpunten en ook nog eens 2x eerste prijs. Nu heb ik genoeg punten om naar het ZZ licht te gaan. Daar heb ik echt heel veel zin in.
De aanleuning was vooral in de 2e proef, toen de zenuwen wat minder waren, heel fijn. Kreeg als commentaar: correct gereden, mooi naar de hand toe. Dus dat was wel weer even heel leuk :-) Lang leven de cursus en mijn instructrice.



Gefeliciteerd Promisse! Super knap.

@Mirjam : Ik rijd de ene keer twee passen opzij, dan een halve bak, dan weer iets ertussenin. Net zoals ik de ene keer twee passen vooruit rijd en de andere keer een hele korte zijde inclusief twee bochten of nog meer. Ik wil voelen dat er iets gebeurt. Dus als er een perfecte pas zijwaarts inzit, dan maak ik een overgang, of ga ik de andere kant op, of schakel ik. Of bij het vooruitrijden: als er geen electriciteit in het achterbeen ontstaat probeer ik het de ene keer door wat langer door te vragen, de andere keer door opnieuw te beginnen. Een beetje op gevoel dus, heb geen vaste regels daarvoor.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:48

Ok.
Moet mijzelf nu echt gaan aanleren om vaker de overgangen en zijgangen in te zetten. :j
Ben het namelijk wel met Rien eens dat hij soepeler en met meer swung moet gaan bewegen. :))

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:23

Je kunt ook op de volte extra flexen voor meer buiging.
- vanaf grote volte met buitenstelling wijken naar een kleinere volte
- buitenstelling op volte tot het paard nageeft, dan omzetten naar binnenstelling
- vanuit binnenstelling iets meer doorvragen tot paard loslaat in het kaakgewricht
- binnenhand van de hals naar binnen brengen (let op dat je hand niet te ver zakt) en zo paard uitnodigen verder te buigen
- vanuit deze doorgeflexte houding wijken naar een grotere volte
- langzaam de hals laten strekken, waarbij stelling en buiging behouden blijft

Je hebt dan meer buiging dan je volte vraagt; daarbij wel voldoende begrenzen aan de buitenkant om te voorkomen dat paard over de schouder naar buiten loopt.
Als je bent omgesteld naar binnenstelling en paard komt uit de nageeflijkheid: terug naar buitenstelling tot je weer nageeflijkheid hebt. Dan weer terug naar binnenstelling.
Ik vraag overigens stelling door mijn hand omhoog te doen, niet van de hals af. Stelling zit namelijk in het eerste stukje van de hals, buiging in de rest van de hals + lichaam. Vaak krijg je bij binnenhand van de hals voor stelling een valse knik vlak voor de schouder, waardoor je dus een rechte hals hebt met een 'hoek' erin ipv gelijkmatige stelling en buiging.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:56

Mirjam, ik denk dat het bij jou vooral om de lengtebuiging gaat toch? De buiging in de romp met name.
Wat ik zelf hele fijne lenig makende oefeningen vind zijn deze: eerst schouderbinnenwaarts op de langezijde. Een paar keer tot hij goed is. Dan vanuit de sb overgaan in de travers. Dat een paar keer. En dan vanuit bijv. de sb links een appuyement in naar links en na een aantal passen terug naar de hoefslag dmv wijken dus naar rechts, maar dan met de schouders naar links, dus de achterhand een klein beetje voor. Van daaruit eventueel weer appuyeren naar links. Worden ze heel lenig van en gehoorzaam aan je zijwaartse beenhulp.
Ik zou aanraden niet zozeer voor netjes te gaan ( als in proef netjes ) maar voor reactie. Dus eigenlijk de buigingen kunnen overdrijven en kunnen wisselen in de mate en richting.
Anders neem je het een keertje op, puur de zijgangen, dan kunnen we een beetje meekijken. Als je dat fijn vindt.
Laatst bijgewerkt door Promisse op 24-02-18 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:08

Hilary schreef:
Je kunt ook op de volte extra flexen voor meer buiging.
- vanaf grote volte met buitenstelling wijken naar een kleinere volte
- buitenstelling op volte tot het paard nageeft, dan omzetten naar binnenstelling
- vanuit binnenstelling iets meer doorvragen tot paard loslaat in het kaakgewricht
- binnenhand van de hals naar binnen brengen (let op dat je hand niet te ver zakt) en zo paard uitnodigen verder te buigen
- vanuit deze doorgeflexte houding wijken naar een grotere volte
- langzaam de hals laten strekken, waarbij stelling en buiging behouden blijft

Je hebt dan meer buiging dan je volte vraagt; daarbij wel voldoende begrenzen aan de buitenkant om te voorkomen dat paard over de schouder naar buiten loopt.
Als je bent omgesteld naar binnenstelling en paard komt uit de nageeflijkheid: terug naar buitenstelling tot je weer nageeflijkheid hebt. Dan weer terug naar binnenstelling.
Ik vraag overigens stelling door mijn hand omhoog te doen, niet van de hals af. Stelling zit namelijk in het eerste stukje van de hals, buiging in de rest van de hals + lichaam. Vaak krijg je bij binnenhand van de hals voor stelling een valse knik vlak voor de schouder, waardoor je dus een rechte hals hebt met een 'hoek' erin ipv gelijkmatige stelling en buiging.


Deze doe ik ook, dat werkt heel goed. En ook ik doe hand omhoog ipv opzij.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:12

Kan het inderdaad wel eens opnemen als ik die reeks uit probeer te voeren, want dat word lachwekkend slecht. Het is inderdaad voornamelijk lengtebuiging en het over de rug blijven. :o

Op de volte wijken etc doe ik ook ja.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:00

@ hilary, ik meende dat je stelling vraagt door je hand richting de hals te doen. Daarbij oplettend dat je hem niet óver de hals brengt. De inwerking is natuurlijk wel groter als je de hand ook nog omhoog brengt omdat dan het bit meer op de mondhoek inwerkt ipv op de lagen maar volgens mij is dat niet zoals de hulp klassiek gezien bedoeld is te doen. Nou kan ik het helemaal mis hebben hoor!