Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:08

Pantykous schreef:
Drafbalken is een meter er tussen. Dat is 1 grote stap. :D


Thanks :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:55

Galop 3,5 is vaak goed. Meestal kan je er dan ook over stappen en draven.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:59

ik zet altijd 5 voeten tegen elkaar aan tussen 2 drafbalken.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:21

Hier is het ongeveer 1 stap en 1 voet tussen de balken voor draf.
Voor Gáska sterker te maken heeft cavaletti aan de longe wel echt goed geholpen, in draf dan. In galop is dat echt teveel gevraagd, dat krijgt ze niet gecoördineerd. Kleine sprongetjes lukt wel maar zelfs dat doet ze meestal in kruis. Onder het zadel doen we heel soms wel eens drafbaljes, maar als ze toch eens balans verliest en dan naar tölt of zwein overgaat liggen alle balken in een soort mikado. En ik heb een hekel aan tig keer afstappen om de balken goed te leggen.. :+

Mijn andere merrie, Elja, is echt een ramp met bakjes lopen. Die heeft heel veel stuwkracht ipv draagkracht en gooit zichzelf er maar wat over :') zij wordt er eigenlijk alleen maar slechter en gespannen van. Beetje vreemd dier toch wel... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:50

Ik geloof dat ik 2 (normale) stappen en een beetje tussen de drafbalken heb. Draf maakt op zich qua afstand niks uit, mijn merrie is erg behendig met balkjes, zij pakt elke afstand eigenlijk heel goed op. In draf gaat zij zo soepel over de balkjes dat er geen aardigheid meer aan is :')
Ik leg ze ook regelmatig kris-kras neer, ook daar heeft ze weinig tot geen moeite mee. In galop moet ze nog wel eens zoeken, maar redt zich er tegenwoordig erg goed mee tot mijn verbazing! Meestal in de zomermaanden als onze grote buitenbak begaanbaar is leg ik een hele rits aan balken neer. Eerst helemaal plat en daarna bouw ik het uit waardoor je een heel "parcours" krijgt. Ze doet dan ook extra haar best, ze vind het allemaal prachtig! (eventueel kan ik een paar foto's plaatsen hoe zoiets er uit ziet).

Vanmorgen werkelijk heerlijk gereden! Zo fijn zelfs dat ik bijna niet meer af wilde stappen. Waarom heb je juist op zo'n dag nou de camera niet voorhanden |o

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:02

Paard dacht natuurlijk, geen camera! YES nu kan ik mijn best doen!
Heb ik ook vaak, loopt ie lekker niemand om het bewijs vast te leggen, loopt er een bagger dan heb ik een filmer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:17

Sjolvir schreef:
Paard dacht natuurlijk, geen camera! YES nu kan ik mijn best doen!
Heb ik ook vaak, loopt ie lekker niemand om het bewijs vast te leggen, loopt er een bagger dan heb ik een filmer..

Precies! Dat ja _O-

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:32

Heb mij ook al vaak afgevraagd wat ik nou toch anders doe zodra er een filmer staat. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:52

Nou sterker nog, met mijn merrie is geen land te bezeilen als er een filmer bij staat, ...de muts. Ik heb nu tweemaal iemand zo gek gevonden om mijn les te filmen, beide keren een waar drama. Ze doet dan ook zo stom, haalt dingen uit waarvan je zegt; "dat doet ze anders nooit". Als de camera op de bakrand staat gaat het verder wel goed. Al heb ik nu een aantal keren mee gemaakt dat wij heel fijn ons rondje reden en er geen camera aan stond. Dus ook ik pieker mij grijs haar wat er dan toch anders is.
Als ik het nou zelf zo spannend vind, daar is ook geen sprake van. Stom niet? :roll:

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ze het zo wie zo al spannend vind als er iemand door de bak loopt. Al heeft ze daar met les weer geen problemen mee.

Het is en blijft een apart ding _O-

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:08

Dat vind ik eigenlijk wel heel interessant. Aangezien paarden toch zeer sterk reageren op onze energie en onbewust letten we misschien op andere dingen als de camera aanstaat. Houding, stand van je handen, Misschien meer bewust van bepaalde zaken? Perfect willen doen?
Toen ik die ene keer les had in de afgelopen maanden := en daar toen ook iemand bijstond om te filmen was het ook 1 groot drama. Hij was zo hyper dat ik 10 minuten moest galopperen. En dan was het nog in piaffe enzo pffff. Kon wel janken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:09

Ach voordeel is wel dat ik fouten filmpjes redelijk makkelijk kan laten maken of maken, aangezien ik vaak genoeg loop te blunderkonijnen. Dus dat is dan wel weer practisch. (denk ik..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:58

Zuchini schreef:
Dat vind ik eigenlijk wel heel interessant. Aangezien paarden toch zeer sterk reageren op onze energie en onbewust letten we misschien op andere dingen als de camera aanstaat. Houding, stand van je handen, Misschien meer bewust van bepaalde zaken? Perfect willen doen?

Dat is wel het eerste waar je aan zou denken idd. Persoonlijk laat het mij totaal koud dat de camera meedraaid. Ik ben ook niet gefocused op de camera. Heb vaak genoeg dat hetgeen ik oefen niet eens op film te zien is omdat ik het precies, onbewust trouwens, uitvoer op een plek welke buiten het bereik van de camera valt. Wat ik dan weer heel erg handig van mijzelf vind :D
Wat het filmen door anderen betreft heb ik gewoon een ietwat gekke merrie. Zoals ik al zei vind ze het maar wat spannend als er iemand door de bak loopt. Ook als er iemand buiten langs de deur van de binnenbak loopt schiet ze er als een snoek vandoor. Het open ritsen van je jas is ook zo'n dingetje, of het dichtklikken van een drukknoop. Ze springt zelfs opzij van haar eigen plasgaatje in het zand.
Ze is verder ontzettend braaf hoor :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:05

Mijn merrie is ook angstig als iemand ergens anders gaat staan, schaduwen of anders gekleurde grond vind ze verschrikkelijk. :')
Meestal heeft zij veel eerder door dat er iets anders is dan mij. Dan ben ik eerst nog 10min aan het bedenken wat er dan toch anders is?

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:11

Precies Mirjam, daar krijg je soms toch echt een punthoofd van.
Valt zoiets nu onder de catagorie sensibel, ril of angst? Ik vind het zelf nogal lastig om er een naam aan te koppelen namelijk.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:15

Denk paard afhankelijk. Bij die van mij zou ik het afdoen als angst. Vandaag had ze ook zoiets, na het longeren mocht ze rollen. Dus gooi haar los in de bak, alleen, dys liep niet mee. Ze draaide om en keek echt met angst in der ogen naar mij. Toen ik rustig bleef staan zag je gaar ontspannen en ging dus toch maar rollen.
Als ik was weggelopen wat ze hoogstwaarschijnlijk in volle paniek gaan rennen.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:16

Nee die van mij kan dat niks schelen. Maar! De dag van de les gingen we binnen rijden in de rijhal . Dat doen we niet zo vaak want. .. het dak is van doek. Het klappert overal om je heen, en als het geregend heeft is het helemaal eng want dan komen op onverwachte momenten straaltjes water naar beneden langs de randen. Daarbij spring attributen, langs de bak stoelen, tafels, een bar, rotzooi en spullen. ...nee dat is zelfs voor de mijne een beetje teveel van het goede. Het zal wel wennen met de tijd. Maar echt, plasjes in het zand en ritsen? Ik heb met jullie te doen :(:)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:23

Wij hebben een overkapte bak. Met kippen die gerust hele gevechten houden in de bosjes, katten die om de bak rennen, kinderen die opduiken. De weilanden erachter. Nee een ritje met mijn paard is nooit saai...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:36

Tja, en wil je wel geloven dat als het stormt en we gaan rijden dat ze zo kalm en rustig is ondanks al het geklapper en gejank van de wind? Al vind ze hagel op het dak wel wat minder geloof ik.
Ook hebben wij marters tussen de plafondplatend van de binnenbak. Bij tijd en wijle jakkeren zij aardig een rondje mee en hoor je ze ook duidelijk krijsen en ravotten. Ook dat doet haar niks.
De logica van haar schrikmomenten ontgaat mij dan ook finaal. Dat heb ik dan ook maar op gegeven.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:51

Storm doet Eli dan ook weer niets. Wel eens in de hagel gereden en liep ze braaf door. Tribune langs binnenbaan beetje kijkerig misschien maar liep ze al snel langs. Zijn het soms zusjes Inx? :')
Marters hebben wij gelukkig niet.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 02:15

Inxs schreef:
Tja, en wil je wel geloven dat als het stormt en we gaan rijden dat ze zo kalm en rustig is ondanks al het geklapper en gejank van de wind? Al vind ze hagel op het dak wel wat minder geloof ik.
Ook hebben wij marters tussen de plafondplatend van de binnenbak. Bij tijd en wijle jakkeren zij aardig een rondje mee en hoor je ze ook duidelijk krijsen en ravotten. Ook dat doet haar niks.
De logica van haar schrikmomenten ontgaat mij dan ook finaal. Dat heb ik dan ook maar op gegeven.


Echt he! Paardje van een stalgenootje is ook zo'n druif :+ sensibel paardje, maar heeft geen enkel probleem met bovengenoemde overdekte bak. Maar op elke buitenrit flipt ie bij een willekeurige boom. De 48ste boom waar we dan langsrijden bv :+

Marters :\ flinke beesten! En ook nog eens beschermde dieren meen ik... gelukkig trekt je paardje zich er niks van aan dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:56

Door haar onvoorspelbare schrikreactie's durf ik het (nog) niet aan om een buitenrit te maken. In een bak komt ze niet zo ver, maar buiten heeft ze de ruimte en ik zie haar er wel voor aan dat ze het gas er op zet. Ik vind mij als ruiter daarin nog te onervaren om daar tijdig op in te kunnen spelen zodat het bv alleen bij een huppeltje blijft.
Op voorbereiding voor buitenritten neem ik haar wel regelmatig mee naast de fiets of lopend. Ze is kalmer als ze mij kan zien, dus fietsen en lopend vertrouw ik het wel en ben ik weinig onder de indruk van haar soms overdreven reactie's.

Een tijd geleden had ik haar ook mee, en bij mooi weer stikt het van fietsers en wandelaars in het bos. Onderweg zijn we dan ook het nodige aantal zonder problemen gepasseerd. Geen probleem zou je denken, het ging lekker soepeltjes allemaal.
En dan komt je ineens een man met een baard, op de fiets, voorbij.
...Ik had nadien liever gehad dat hij in zijn bed was blijven liggen die zondagochtend. Ze deed echt zo raar, het sloeg naar mijn inziens nergens op -O-

Maar goed, om ook on-topic te blijven :D Sinds kort heb ik toegang tot module 3. Wat ik wel jammer vind is dat er in 3 weinig eigen video's en vragen staan van leden.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:19

Buitenrit doe ik niet de dame. Ze wou laatste keer dat ik het probeerde in blinde paniek naar stal stormen omdat er fietsers aankwamen... nou dan blijven we lekker in de baan hoor.

Ik heb mijn eerste ritje op Zorro weer gehad. Hij liep heerlijk ontspannen, lekkere aanleuning. Super blij mee na maanden niets doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:08

Het moet ook geen kamikaze rit gaan worden nee. Het erf af onder het zadel zou leuk zijn, maar geen kwestie van moeten.

Wat een fijne opsteker Mirjam! Zoiets geeft niet alleen een geweldige kick, maar ook een boost en smaakt naar meer :))

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:03

Ja smaakt naar veel meer. :))

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:24

Een baard <:) het zou verboden moeten worden :+ het moet inderdaad wel verantwoord blijven. Ik vandaag dagje rust, meneer mag lekker paard zijn in de wei