[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:40

Wat een interessant topic. Moeilijk project heb je, maar heel mooi hoe je haar deze kans geeft. Ik volg mee, met mijn eigen project in mijn achterhoofd. :) een heel ander paard qua karakter overigens, niet echt vergelijkbaar. Maar toch heel interessant.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:47

Stille meelezer komt heel even onder haar steen vandaan:

Ik heb een hartslagmeter, welke ik ook een paar keer om heb gehad in training omdat de mijne ook van die plotselinge vluchtreacties kon geven zonder duidelijke aanleiding. Ook een paar keer met trailerladen oefenen om gedaan. Het gaf inderdaad wel info, en vooral de info dat flight reacties niet persé een opbouw er naar toe hoeven te hebben. Dit is een grafiekje van een heftige flight reactie van mijn paard:

Afbeelding

Dit was overigens voor mij de druppel om de training toch verder uit handen te geven, omdat ik er te weinig mee kon op dat stukje. Het probleem bleef te ongrijpbaar voor mij. (Voor hem was de ruiter op dat moment het enige / grootste probleem. Qua desensibilisatie waren we op dat punt al heel ver gekomen).


Qua zakje op het filmpje;
Ik heb eerst geleerd te 'touchen'. Eerst mijn hand, dan willekeurige voorwerpen etc. Nieuwe en 'enge' dingen heb ik vervolgens ook altijd eerst laten touchen ter introductie;
Ik houd een voorwerp, bijvoorbeeld de stick met zakje, stil voor hem. Hij moet zelf naar het zakje toe bewegen om het te touchen, raakt hij het aan met de neus, geef ik meteen release door het weg te halen. Zo ben ik steeds verder gegaan, door hem ook zijn als te laten buigen om het zakje te touchen, zodat hij in de beweging komt en de spiertonus doorbroken wordt. Dat zie ik in jouw filmpje ook terug als je het zakje voor haar borst houdt.
Daarna laat ik hem achter het zakje aandraaien, er achter aan lopen etc. Iedere keer dat hij toucht: release.

Pas als hij daar ontspannen mee is, ga ik zijn lijf aanraken, beginnend bij een punt waar hij het zelf nog kan zien. En zo steeds verder.

Dit was een methode die bij mijn angstige paard erg goed werkte wua introductie van nieuwe dingen. Het kan ook steeds heel kort en goed gefaseerd. Introductie van nieuwe voorwerpen ging zo ook steeds makkelijker en sneller en juist omdat hij zelf leerde er naartoe te stappen (en dus leerde kijken en nadenken) is hij heel makkelijk geworden met nieuwe dingen. Hij vindt nog steeds wel eens iets spannend, maar kijkt nu in plaats van meteen het hazepad te kiezen. :)


Ik vind het een mateloos interessante case. Ik blijf volgen. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:28

Hilary schreef:
Die meting zitten twee dikke artefacten in, waarschijnlijk door kort contactverlies, maar je ziet wel duidelijk wat de hartslag doet :j


Klopt inderdaad. :j

Wat er deze sessie te zien is zijn steeds kleine stijgingen van spanning waarna hij weer ontspant. Er zat een ruiter op zijn rug en hij moest wegstappen (stijging), halthouden en weer even stilstaan / ontspannen (daling). De stijging was een vluchtreactie "uit het niets": hard rennen en blinde paniek, tot hij zijn ruiter kwijt was. Daarna daalt de hartslag weer.

Op zich is de meter een mooi hulpmiddel, maar in de praktijk merkte ik dat hij toch niet veel uit de kast kwam en ik vooral toch wilde blijven "kijken en voelen".
Zijn huidige trainer is ook meer van dat laatste, dus hij ligt al weer even in de kast.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 08:39

Ik ben het op zich met je vrees eens, maar wil wel meegeven dat pijn niet de oorzaak hoeft te zijn van (al dan niet extreme) angstreacties.
Mijn paard is lichamelijk 100% goed, maar had extreme vluchtreacties. Hij moest echt leren dat er andere antwoorden bestonden dan vluchten, en dat kost veel tijd, geduld en inzet. Echter was zijn angst logisch te verklaren (semi wild opgegroeid paard van 4 jaar oud). De angst voor de ruiter was minder logisch te verklaren, maar achteraf (na uitgebreid overleg met zijn huidige trainers) toch ook wel...
Pijn is een veroorzaker van hevige reacties die absoluut uitgesloten moet worden (ik vind het namelijk ook echt wel hevige reacties van dit paardje) maar wat niet altijd opgaat als veroorzaker van die reacties..

Dat is zo'n stukje van... konden ze maar praten.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:30

Dat is een van de redenen geweest dat ik toch voor een, weliswaar langer, traject bij de stal van mijn eigen instructrice ben gegaan. Ik word mee 'getraind', eerst in werken aan de dubbele lijnen, daarna in het hangen en nu in het rijden zelf. Ik heb minimaal eenmaal per week 'les' met hem, al vanaf het begin. Volgens mij is dat overigens voor meerdere trainingsstallen mogelijk, dat je als eigenaar samen met je paard leert werken voor het mee naar huis gaat, alleen dan niet persé gedurende het gehele traject.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:10

Hier ook nog steeds een stille maar trouwe volger :j
Wat een fijn filmpje, ze oogt inderdaad heel los in haar lijf. :) Ik zie geen spanning, maar 'gewoon' een blij paard. :) Dubbele lijnen is leuk he? Sinds ik daar ondersteunende lessen in krijgt is hij in alle vlakken ook zo veel lichter geworden.
Multibridle heb ik inderdaad ook een poos gebruikt omdat hij er fijner op reageerde dan op een kaptoom.

Ik vind het zeker niet minder interessant nu ze zo de goede kant op gaat en lekker haar ontspanning kan vinden. Ik heb dat traject ook doorlopen met de mijne, en juist dan wordt het fijn werken. Met (aan) angst en onzekerheid kan je werken, maar met ontspanning kun je nog zoveel meer en wordt het voor allebei ook écht leuk. :D Dat is uiteindelijk toch het doel.
Ik ben geen actieve reageerder, mede omdat ik ook niet het idee heb dat ik dé kennis in huis heb en me dus ook niet altijd op mijn plaats voel om iets te zeggen. Ik heb toevallig ook een (voormalig :D ) angstig paard en heb een heel intensief traject doorlopen en nog steeds is hij nog lang niet uitgeleerd en ik met hem evenmin. Daarom vind ik dit topic ook zo leuk, leer ik nog meer van bij.

Maar je hebt zeker gelijk Peetstap, uiteindelijk leren we juist van en met elkaar door elkaars ervaringen te blijven delen. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:39

Kasmir schreef:
Leuk Leo, heeft die van jou wat meegemaakt waardoor hij/zij angstig is geworden of ook grotendeels karakter en aangeleerd gedrag?


Geen van beide eigenlijk :) ik heb hem als 4,5 jarige volledig groen gekocht. Hij was letterlijk nooit in handen geweest en is praktisch wild opgegroeid. Dat maakte dat hij alles heel erg eng vond in zijn nieuwe leven.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:23

Dat soort filmpjes vind ik inderdaad ook heel erg triest... Ik vind het intrigerend om ze te bekijken Gini, maar wel met een duidelijk gevoel dat ik het zo graag anders zou zien in de paardenwereld. Ik word er verdrietig van dat kinderen op veel plekken nog steeds leren dat een zweep oké is, dat trekken oké is en dat vooruit schoppen oké is. Dat is vrij zwart-wit gesteld en gelukkig gaat het ook op plekken wel goed, maar er kan nog zoveel verbeteren in alle disciplines..

Fijn dat Roxy zo lekker gaat. Leuke filmpjes en update weer. Haar reactie op het hoofdstel komt me ook soort van bekend voor, zo kon die van mij ook reageren bij het introduceren van nieuwe dingen. Of het dan de geur is of omdat hij niet wist wat hij kon verwachten van dat Onbekende Artefact in mijn handen.. Ik ben er nooit echt achter gekomen. Hij keek (en kijkt) ook altijd wat ik meebreng. Hij onderscheidt feilloos welk halster waarvoor bedoeld is (weide/paddock halster of traininghalster, hoofdstel of gewoon een halster wat ik onder zijn hoofdstel doe tijdens het werken. Hij weet het allemaal precies. :) )

Ik ben benieuwd hoe ze het dubbele lijnen verder op gaat pakken :j

Filmpjes van Peetstap ga ik zo ook bekijken.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:07

Nou ik vind dat idd heel netjes en als een prima reactie van Rox klinken TS :j fijn zeg!

Qua bitje, kneveltrensjes liggen idd fijn stabiel maar ik kon er geen dun genoeg naar mijn zin vinden. Ik vind veel bitjes al snel te dik voor paardjes met weinig ruimte in hun mond. Ik heb ook een hele zoektocht gehad en ben wel (weer) geeindigd met een Myler, level 1. Stabiel bitje dat fijn in de mond ligt. Ik heb er eentje tweedehands kunnen kopen, scheelt toch weer aanzienlijk. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:39

Ik heb er 50 euro (dacht ik) voor betaald, goed gebruikt bitje maar nog heel netjes.

Ze groeit goed zo te lezen :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:23

Ah ja dat herken ik ook wel, het rijden stiekem best missen :o ik les gelukkig 1x per week en soms vaker maar het onbevangen zelf rondhobbelen mis ik best wel. Ooit :D
Klinkt gaaf die trektochten!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:32

Wat een leuk filmpje! Wat is ze al enorm vooruit gegaan, knap hoor :j ziet er echt goed uit, mooie stukjes. Juist door dit werk zal ze ook steeds sterker worden en haar houding langer vol kunnen houden.

Ik heb 1 tip; zelf laat ik de lijnen altijd achter me aan slepen; ik sta als het ware tussen de lijnen en heb zo geen hele bos in mijn hand en kan daardoor ook makkelijker doseren in mijn hand als dat nodig is.
Plus dat ik echt een ramp ben met teveel touw in mijn handen, ik krijg een enkele longeerlijn nog in de knoop :+
Nadeel is wel dat de lijnen vies worden, vooral bij vochtige bodem. Ik hang ze dan even te drogen zodat ik ze de volgende dag weer uit kan kloppen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 08:14

Wat een mooie mijlpaal zeg!!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:45

Wat een prachtige quote... :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:59

Gaaf!! +:)+ *\o/*

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Amazonbot, jazzejam, Ninouschka, sterregoud, SuusvL, Vagabondo, vilheide en 43 bezoekers