[VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

[VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 00:48

Hallo! :wave:

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, vanaf aanstaand voorjaar ga ik samen met mijn zus een paarden vakantie stalling aanbieden in Rockanje (ZH), met het strand praktisch in de achtertuin. De stal waar onze eigen paarden staan huren wij vanaf nu namelijk in zijn geheel, waardoor er 2 stallen vrij zijn gekomen en we in totaal een hectare aan weiland hebben.

Het lijkt ons super leuk dat andere mensen ook kunnen komen genieten van de mooie omgeving en vooral het brede en rustige strand wat op 10 minuten stappen ligt. Het strand is 11km lang en is het héle jaar toegankelijk voor ruiters (en honden). Er zijn verschillende routes en rondjes die je kunt rijden, van een uurtje van 5 a 10km tot dagtochten van +/- 40km. Waarbij je naast die 11km over het strand ook stukken door de duinen van het natuurgebied Voornes Duin gaat en om het Oostvoornse Meer heen kan rijden. Maar op een zwoele zomer avond kan je natuurlijk ook een heerlijke avond zwemsessie direct voor de deur in zee doen.

Zelf wonen wij 3 minuten van de stal vandaan en hebben onze eigen paarden hier al bijna 5 jaar staan. De staleigenaresse heeft zelf ook altijd gereden, maar heeft nu door andere hobby's geen eigen paard meer. Ze staat er volledig voor open dat wij dit gaan opzetten. Dus we hebben groen licht en nu is het nadenken over waar te beginnen. :):)

Daarom leek het mij leuk en handig om op bokt te gaan inventariseren, wat de meeste wensen zijn en natuurlijk ook voor tips, tricks en ervaringen. Ik wil regelmatig updates plaatsen over de aanpassingen die we gaan maken, hoe het er voor staat of waar we tegenaan lopen. Dus... mocht 'naar het strand op vakantie gaan, mét je paard' nog op jou droom lijstje staan, volg ons zeker en wie weet! :))



Wat we willen aanbieden qua stalling:

- 2 Nette binnen stallen 3.5 x 3.5m, tegenover elkaar met tralies aan de voorzijde en een ruime stalgang,
- Stallen op vlas,
- 2 goed omheinde weides, met schrikdraad, met de mogelijkheid om er 4 vlakken van te maken en dan dus 4 paarden apart ruim neer te kunnen zetten,
- Goed voordroog hooi in hooinetten op stal en mits nodig in slowfeeders op de wei,
- Het uitmesten van de stallen en weides doen wij,
- Eigen krachtvoer meenemen, voeren kunnen wij doen,
- 2 Zadelkasten,
- Voldoende verlichte ruimte binnen om te zadelen/poetsen,
- Warm water om af te spuiten (buiten),
- Een 20x40 buitenbak (bij veel regen is deze niet droog),
- 1 trailer kan op het terrein geparkeerd worden, meer trailers, of vrachtwagens kunnen op een parkeerplaats 100m verderop.


Helaas hebben we (nog) niet de mogelijkheid om ook slaapplekken aan te bieden. Maar aangezien Rockanje en omgeving vrij toeristisch is, zijn er verschillende campings, b&b's en hotels op nog geen 5 minuten afstand. In de toekomst willen we gaan kijken of we kunnen gaan samenwerken met dit soort accommodaties. Korting op je overnachting als je via ons boekt bijvoorbeeld.


Andere activiteiten in de buurt:
- Mogelijkheid tot het huren van MTB's en normale fietsen,
- Op 5km afstand van Rockanje ligt een 13km lang MTB parcours,
- Ik heb zelf nauwe connecties met een Sup/wind/kite/golfsurfschool (mijn werk) aan het Oostvoornse Meer, waardoor ook hier gemakkelijk het e.a. mee geregeld kan worden,
- De duinen van West Voorne zijn enorm. Hier kun je dagen in ronddwalen tussen de Schotse Hooglanders, 'wilde paarden' en staat het bekend om de vele soorten vogels,
- Leuke en lekkere restaurantjes en strandtenten,
- Historisch plaatsje Brielle ligt op 10minuten afstand van Rockanje.


Voor nu willen we ons gaan focussen op:
- Het klaar maken van de wei, herindelen, nieuwe palen en schrikdraad erin,
- Stallen tiptop in orde maken (1 waterbak is nog niet aangesloten),
- Gehele terrein wat meer opruimen,
- Op zoek naar zadelkasten,
- FB pagina opzetten,
- Ruiterroutes kaarten maken met alle ruiterpaden en mogelijke routes die je kunt rijden,
- Tips betreft het getij en de windrichting,
- Foto's en filmpjes maken van de stalling en de omgeving.

Dus dat :) Wij zijn echt super gemotiveerd en kunnen niet wachten op dat we de eerst gastpaarden mogen gaan ontvangen! En we zijn heel benieuwd wat jullie er van vinden?



Alvast een eerste impressie van ons plekkie:

Binnengang stallen
Afbeelding

Stallen gezien vanuit de bak
Afbeelding

Aanliggende weides
Afbeelding

Een van de ruiterpaden door de duinen
Afbeelding

Bijna bij het strand in de winter
Afbeelding

Een van de opgangen naar het strand
Afbeelding

Hoog zomer, zwemsessies in de rustige zee
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 06:43

Super leuk! Rockanje is voor mij ong. 3 kwartier rijden dus ik volg :)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:11

Wat een superleuk idee! Ik ken jou als vriendelijke, enthousiaste bokker en volgens mij zijn jij en je zus een leuk stel (heb jullie wel eens zien rijden bij de DAWRA).

Als ik zo kritisch mag zijn: zou het niet een idee zijn om naast wat je nu van plan bent ook een meer zelfzorg-optie aan te bieden? Zo wil ik bij voorbeeld absoluut niet hebben dat mijn paardjes voordroog krijgen, ik zou dus mijn eigen hooi mee willen brengen. Ook uitmesten en water op peil houden geef ik niet graag uit handen.

Is het de bedoeling dat vakantiepaarden bij jullie eigen paarden staan of apart? Is er ook een mogelijkheid om paarden buiten te laten staan of moeten ze verplicht ('s nachts) op stal?

Bovenstaande zouden voor mij afwegingen zijn. En voor jullie wellicht dingen om nog even samen te bekijken, als jullie dat niet al gedaan hebben :)

Succes! Leuk voor jullie ook op deze manier veel paardenmensen te ontmoeten en blij te kunnen maken :)

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:19

Ik dacht dat je in de zomer alleen 's avonds en 's morgens vroeg het strand op mocht met de paarden?

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 13:26

He wat leuk dat er al reacties zijn, heel erg bedankt!

Ah 3 kwartier rijden is goed te doen Tarico :j Leuk dat je volgt!

Koper, bedankt voor het leuke compliment, we doen ons best haha. Ookal gaat het enthousiast zijn snel vanzelf als we met paarden bezig kunnen zijn, soms zelfs wat té fanatiek :Y).

Heel fijn voor het meedenken!
Dit zijn inderdaad punten waar we zelf ook mee bezig zijn geweest. We zijn zelf ook al regelmatig naar de Veluwe geweest met de paarden, waardoor je een beetje kan vergelijken hoe het er dan op accommodaties aan toe gaat.

Ik denk dat alle opties wel gewoon mogelijk moeten zijn. Zeker qua voer, ik ben daar zelf ook heel kritisch in en als ik het hooi op locatie niet vertrouw heb ik altijd eigen voorraad mee. Dus eigen hooi/kuil of wat dan ook, moet zeker geen probleem zijn.

Ook qua voeren is het natuurlijk geen probleem als men zelf wilt voeren, maar aangezien er natuurlijk geen overnachtings mogelijkheden op het terrein zelf zijn, kan ik het me voorstellen dat mensen liever niet 2x per dag nog heen en weer willen. Onze eigen paarden zijn niet gebonden aan voer tijden, dus gast paarden kunnen gemakkelijk op andere tijden gevoerd worden, wanneer men dit zelf graag wilt doen.

Wat betreft water, in de stallen zijn automatische drinkbakken. Op de weides werken we met een lange tuinslang en speciekuipen, als iemand liever zelf deze vult is dat natuurlijk ook geen probleem. Of eigen emmers met water in de wei zet. (Zo doen wij het zelf vaak op andere locaties als ik de niet geschrobde waterteilen niet vertrouw ;) ).

Qua mesten is wellicht het enige wat voor ons lastiger is om uit handen te geven. We zijn best netjes en zuinig op ons materiaal en terrein en willen dat graag zo houden. Daarbij doen we zelf wekelijkse onze mest wegbrengen, waardoor we in de problemen komen als er onverwachts 5 kruiwagens extra in de mestkar gegooid worden (om even in extremen te denken). Financieel zou je dan natuurlijk ook een lagere prijs moeten kunnen aanbieden, maar ons kost het dan waarschijnlijk niet veel minder. Kans op meer vlas verbruik en meer mestafvoer, of juist achteraf nog een vieze stal waardoor het weer meer tijd kost om de boel weer voor de volgende in orde te krijgen.
Qua wei zelf mesten weet ik ook uit ervaring dat niet iedereen even secuur mest, waardoor je dan achteraf voor vertrek moet controleren (waar ik niet zo van houd) of zelf achteraf alsnog aan het mesten bent.
Natuurlijk zal dat niet bij iedereen het geval zijn, maar ik denk dat het we daar praktisch gezien wel een lijn in moeten trekken.
Voor mensen die niet graag willen dat wij mesten met het paard in de stal, of dat wij het paard buiten zetten, kunnen we in overleg kijken wat er mogelijk is qua tijdstippen van het mesten. Mocht dit echt een issue zijn.

Zelf ben ik op een aantal accommodaties geweest waar werd gemest door de mensen van de stal en eigenlijk beviel dit heel goed haha. Ookal waren de stallen dan niet zo schoon als dat ik ze zelf zou willen. Als je op vakantie bent vind ik het altijd wel een luxe als je dan niet na 3u rijden ook nog hoeft te mesten. Maar het zal voor mij niet iets zijn waarvoor ik juist wel of juist niet naar die bepaalde plek zou gaan. Dit is natuurlijk mijn ervaring, dus ben erg benieuwd wat daarvoor de voorkeur is voor anderen.

De vakantie paarden komen apart te staan van onze eigen paarden. We zullen komende weken wat meer foto's maken van welke stallen voor de vakantie paarden zijn en welk deel van de weide. Tussen de weide van de gasten en onze eigen paarden willen we overal 2 meter ruimte tussen hebben en de omheining met palen en schrikdraad. In onze eigen weide gebruikte we nu vooral prikpaaltjes, maar dat vind ik niet degelijk en veilig genoeg voor paarden van buitenaf.

Waar we nog over in dubio zijn, een van de twee stallen grenst aan de laatste stal van onze eigen paarden. Met tralies in de zijwand. Ik twijfel om deze zijwand toch dicht te maken, voor de rust van mijn eigen paard en toch een stukje veiligheid. De gast paarden hebben dan 3 dichte wanden met 3 ramen en aan de voorkant tralies. Onze eigen paarden lopen ook in en uit de stal, waardoor het denk ik voor de gast paarden fijner is als ze hun minder zien, wanneer deze op stal staan.

Het is zeker ook mogelijk om de paarden 's nachts buiten te laten. Zomers blijven onze paarden ook buiten op de wei. Hierdoor is het eventueel ook mogelijk om 4 gast paarden te huisvesten. We hebben alleen geen paddocks, dus in natte maanden zou ik geen paard 24/7 op de wei willen zetten, maar zomers geen probleem.


@Electra, er is 1 heel klein stukje waar je zomers niet het strand op mag, maar hier loopt achterlangs een ruiterpad door de duinen heen. Hierdoor kan je alsnog de volledige lengte van het strand rijden, ook hoogzomer overdag. Heel uniek in Nederland volgens mij haha. Ook rondom het oostvoornse meer mag je het gehele jaar de hele dag rondom rijden.

De rode lijn is het strand deel wat je het hele jaar mag rijden. Bij Rockanje een klein hap eruit, waar je via het ruiterpad door de duinen achter de drukkere strandpalviljoens kan. Bovenaan het plaatje kan je dan ook nog een paar km naar links boven over het strand, langs de Slikke van Voorne een mooi stuk natuurgebied.
(De blauwe lijnen zijn andere paden, die de ruiterroute website automatisch erin zet).

Afbeelding

Hier nog 2 foto'tjes van het Oostvoornse Meer. Doordeweeks uitgestorven en ideaal om met je paard te zwemmen. Geen golfslag, loopt heel geleidelijk af en voor veel paarden een wat 'veiliger' gevoel doordat het wat minder groots oogt als het strand. Alsnog is een rondje rondom het gehele meer 13 Kilometer, waarnaast bijna overal een fietspad loopt, dus perfect te combineren met familie/vrienden die mee zijn op de fiets.
Tevens mag je hier je auto langs de waterrand parkeren en 's avonds aan het water BBQen, oja en honden mogen hier ook het gehele jaar los lopen en zwemmen tot ze niet meer kunnen <3

Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:41

Bedankt Canisia,
Wij gaan meestal naar Ouddorp, maar niet in de zomer.
Dan gaan we de volgende keer eens in de zomer naar Rockanje. ;)
Wij zitten vlakbij, dus voor ons is een overnachting niet interessant.
Wij gaan (net als jou) regelmatig een weekend naar de Veluwe, dit voorjaar een keer naar de Loonse- en Drunense Duinen.
Voor ons is het altijd noodzakelijk, dat wij kunnen verblijven op het terrein van de stal. Wij zoeken daarom naar een B&B of Hotel met paardenstallen.
Wat wij altijd heel fijn vinden is, om een ruiterroute mee te krijgen, als je op onbekend terrein bent.
Maar daar lijkt me bovenstaand plaatje goed genoeg voor!
Krachtvoer nemen wij altijd zelf mee en wij voeren altijd zelf, behalve het hooi/kuil. Mesten maakt ons niet uit, we willen het zelf doen, maar als het gedaan wordt, ook prima.
Belangrijkste zoekoptie voor ons is altijd het gebied, met name of er mooie ruiterroutes zijn. Daarna komt B&B en voor paarden is een vereiste 's nachts op stal en het liefst met een weide of paddock.

Ik wens jullie veel succes!!

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:40

Leuk idee!

Ik volg even omdat ik ook altijd weekendjes naar de veluwe ga en nu lijkt me dit een keer wat anders!

Wanneer wouden jullie de eerste gasten ontvangen?

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:00

Wat een leuk idee! Ik zit even met je mee te denken en ik heb dan nog de volgende vragen:

Hebben jullie specifieke openingstijden in gedachten, of mogen gasten altijd het erf op?
Hoe zit het met 'bewaking' bij de paarden, maar bijvoorbeeld ook bij de trailers (ook op dat parkeerterrein). Hangen er camera's, is het erf afgesloten etc.?

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 18:03

Leuk leuk alle reacties en meedenkers! :))

@Electra, aah ja ik heb zelf nog nooit bij Ouddorp gereden, alleen bij Burg Haamstede. Daar is het bos ook wel erg gaaf! Maar inderdaad een groot voordeel bij Rockanje is dat je er altijd op mag. Met laag water heb je een mega breed strand en zeker doordeweeks is het ook hoog zomer uitgestorven. De opgang bij Oostvoorne kan wat drukker zijn met Kitesurfers wanneer het hard waait. Ik weet niet waar je vandaan komt met de trailer, maar bij de dam (hellevoet kant) kan je goed parkeren (gratis). Bij Rockanje kan je goed op 1e en 2e slag parkeren (wel betalen). Bij Oostvoorne bij Restaurant aan Zee kan je ook prima parkeren (gratis).

Idealiter willen we ook overnachtingen aanbieden, maar voorlopig moeten we het nog even hiermee doen. Maar wie weet ooit. In uitzonderlijke gevallen moet een campertje of met mooi weer een tentje voor een nachtje ook niet het probleem zijn, maar we hebben geen verdere faciliteiten qua toilet, dus dat is wel een dingetje.

Ja ruiterroutes lijkt mij ook heel fijn om mee te krijgen, zelf nog nooit echt meegemaakt dat we die kregen. Hierom zijn we ook van plan om alle leuke routes (incl. kilometer afstanden en type ondergrond en drukte) uit te stippelen en als een soort welkomst pakketje mee te geven aan de gasten. En hierbij de tips en tricks, qua bijvoorbeeld de getijdes en windrichtingen, wat het plezier van de rit nog wat meer kan vergroten :D .

Bedankt voor de input! Klinkt bekend zo zien wij het zelf ook graag.

@lobbewikjem, bedankt voor de reactie! We zijn nog een beetje afhankelijk van het weer. De weides zijn we nu aan het weghalen qua oude bedrading. Dan willen we hem gaan bemesten zodra het droger is en daarna alle omheining erin knallen. We hebben zelf een beetje richting april/mei vakantie in ons hoofd, maar als er animo is voor eerder.. dan moeten we even harder doorklussen :Y)

@Kim_W, openingstijden willen we wel een beetje aanhouden, daar de stallen op het prive terrein van mensen liggen. Ons normale tijden zijn 8uur 's ochtends tot 22u 's avonds. Maar wij zelf zijn regelmatig op pad voor wedstrijden en vertrekken dan om 6uur of komen pas om 1u 's nachts terug. Dus wat dat betreft, in overleg is alles mogelijk. Mochten er mensen willen dauwtrappen of een schemer rit willen doen, is dit geen probleem. Het liefst alleen dat we even een seintje krijgen en wij de staleigenaren op de hoogte kunnen stellen dat er geen paniek is ;)

Het erf zelf is 's nachts afgesloten met een hek. De staleigenaren wonen hier met het gehele zin, waardoor er vrijwel altijd wel iemand aanwezig is. Het erf heeft 1 smalle oprit, voor het woonhuis langs en verder volledig omgeven door een sloot en de aangrenzende tuin van 2 buren. Aan de andere kant van 1 sloot woont onze paardenbuuf, waarmee we samen elkaars paardjes in de gaten houden. Dit zorgt ervoor dat het paarden gedeelte relatief 'verdekt opgesteld' ligt. We hebben geen camera's in de stallen hangen, maar mocht dit een issue blijken voor veel gasten is dit natuurlijk de overweging waard.

De trailer op het erf kan op de oprit staan, als er echt noodzaak is kunnen we er ook 2 kwijt. De parkeerplaats 100m verderop is een openbare parkeerplaats, waar regelmatig aanhangers, bussen, carpool auto's worden geplaatst. Onze trailer overnacht hier ook wel eens, wel zetten we er dan altijd een disselslot op.
Mochten er vaak meer dan 2 trailers tegelijk komen, denk ik dat wij zorgen voor een wiel en disselslot welke dan in bruikleen kunnen worden gebruikt. Just to be sure.

Bracht mij zelf eigenlijk wel gelijk op de vraag, zijn er mensen bekend hoe het zit qua verzekeringen? Wij stallen onze paarden regematig ergens, op wedstrijden in binnen en buitenland, bij vakantie adresjes. Maar wat gebeurd er als er een paard (je gaat er nooit vanuit hoor, maar toch) gestolen worden?
En zijn er speciale dingen waar we aan moeten denken qua schade verzekeringen o.i.d.?
Zelf zet ik mijn paard toch vaak ergens neer 'op eigen risico', maar ik weet niet of iedereen er zo over denkt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:11

Omdat dit een volgtopic is over het opzetten van een bedrijf verplaats ik dit topic naar [PP] Paardenpraat.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 00:45

Ah sorry, bedankt voor het verplaatsen!

Door het vriezen en nu weer een storm op komst, is het werken aan de wei nog even uitgesteld.
Maar hier twee foto's van de twee gast stallen.

Momenteel eentje nog in gebruik als opslag en de andere nog in gebruik door een van onze paardjes.(De aanhanger in de gang verwijnt natuurlijk ook nog ;))

De 2 stallen liggen recht tegenover elkaar.
Afbeelding


Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:57

Als ik en mijn stalgenootje met onze pony's ik vakantie gaan, zoeken we een stal met zanduitloop / paddock met schuilstal. Weiland is leuk en jullie zijn zo te lezen erg strak in het uitmesten van de wei, maar daar vertrouw ik niet altijd op. Ik heb geen zin in wormbesmetting, dus gaan ze tijdens hun vakantie niet in de wei (we gaan dan wel met ze aan de hand grazen).

Ik zou dus graag een stal met zanduitloop zien, of een zandpaddock met schuilstal. En ik wil graag m'n eigen hooi voeren :j

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:27

Ik wil ook altijd graag den afsluitbare kast voor zadel, hoofdstel enz.
Bij de Cantharel hebben ze hele fijne.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 01:20

Bedankt voor jullie reactie's en de input! :j

@Hilary, idealiter is ook voor ons dat het ideaal beeld, helaas in de situatie van nu is het (nog) niet mogelijk om ook paddocks te hebben voor gast paarden. Mocht het goed weer zijn, kan de bak als paddock gebruikt worden, dus als het daarom hangt bij iemand specifiek kunnen we altijd kijken naar de mogelijkheden. Eigen hooi meenemen is natuurlijk ook geen probleem.

@Electra, top! Die staat op ons lijstje om te regelen. Per stal een eigen afsluitbare zadelkast en ik denk dan met een sleutel die je dan de dagen dat je er bent zelf mee kan nemen. Op deze manier kunnen we onze eigen zadelkamer ook gesloten houden voor mensen van buitenaf en heeft iedereen zijn/haar eigen stukje voor de spulletjes.

Hopelijk kunnen we zondag verder aan de slag in de wei! :):)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:06

Wat leuk! Ik volg mee. Mijn paard staat in Vierpolders :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:22

Wat een leuk idee! Jammer dat ik net verhuisd ben. Anders was ik graag een keer komen logeren. Of nou ja, Jim dan :D

Eigen voer zou voor mij inderdaad ook een vereiste zijn. Hoe vaak ga je ruwvoer voeren? Of pas je dat per gast aan? In voerbeurten of juist onbeperkt kan nogal verschillen per paard. Of moeten gasten dit zelf doen?
Bij aankomst schoon gemeste stallen/wei.
Paddock zou ik voor de toekomst zeker eens voor kijken, voor de gras-gevoelige paarden. Niet meteen als uitloop, maar als buitenmogelijkheid ipv wei.
Zadelkast vind ik niet zo nodig, maar wel een ruimte die afgesloten kan worden waar de zadels en andere spullen in kunnen. Omdat het kleinschalig is, hoeft dat niet per sé een aparte kast te zijn. Dat zou anders zijn wanneer er meerdere vakantiegangers tegelijk zijn. Maar dat zal hier niet aan de orde zijn.
Hoe zit het met toezicht in geval van nood? Stel, er gaat een paard door het draad of iets?

Routerroutes meegeven zou ik niet doen. Maar ik heb wel op een vakantiestalling al een paar keer meegemaakt dat er een kaart ophangt of in de stal ligt om je routes te kunnen uitstippelen. Veel mensen werken toch zelf wel met een app/tracker, waardoor routes niet echt meer nodig zijn. Hooguit als inspiratie.

Verder vond ik het ook altijd fijn als er een informatie kaartje lag of hing met noodnummers van dierenarts en hoefsmid.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 00:24

@mjwb, leuk dat je volgt! Altijd welkom en spread the word! :))

Ha Amanda, gelijk een reden om een weekendje terug deze kant op te komen toch :D
Wij zien zoveel strand dat we altijd graag weer een weekendje veluwe pakken haha. Jij bent van de zomer die bomen ook wel even zat en dan kom je gewoon een weekendje uitwaaien en afkoelen bij ons haha ;)

Bedankt voor de input in elk geval!
Ja ik denk dat voor bijna iedereen eigen voer wel standaard is. Is ook iets wat je gemakkelijk mee neemt vanuit huis.
Qua ruwvoer hebben we de mogelijkheid om onbeperkt te voeren, ook op de wei (en op de bak). Mocht iemand bijvoorbeeld liever 3x per dag willen, is dit ook te regelen.
We willen werken met een groot fijnmazig hooinet op stal (met het vlas is dat toch wel fijner) en in de wei met een pallet box waar een hooinet in zit.

Zelf zijn we denk ik behooorlijk netjes (iets van de rede waarom we geen pension klanten meer erbij nemen, aangezien wij altijd alles aan het opruimen waren :Y) ). Dus uiteraard schone stallen en elke dag een schone wei. Dit is ook mede de rede waarom we het liefst zelf mesten, dan weet ik zeker dat alle drolletjes eruit zijn.

Paddocks zou inderdaad ideaal zijn, maar ik vind het zonde om op een deel wei zand te gaan storten, wat dan in de winter weer modder wordt. En om nou drainage te gaan leggen op een wei wat hier officieel "de Drenkeling" heet en niet mijn eigen grond is :+
De bak zou mogelijk zijn als paddock, maar alleen wanneer het goed weer is en onze eigen paarden 24/7 op de wei staan. Wanneer het regent mogen zij namelijk schuilen op stal en daarvoor moeten ze door de bak heen om van wei naar stal te komen.
Maar als het om een paar uurtjes per dag gaat, is het altijd wel te regelen natuurlijk. Zal per persoon en per paard ook een hoop verschillen. Dus we houden alle opties open en voor mogelijk haha.

Zadelkasten komen in de gang naast de gasten boxen. Ook een stukje voor ons zelf, zodat wij onze eigen zadelkamer niet open hoeven te stellen voor jan en alleman. Het kan natuurlijk zijn dat er 2 verschillende komen met ieder 1 paard, dus ik denk 2 kasten met ieder een eigen slot wel zo praktisch.

Toezicht qua nood, de staleigenaresse is eigenlijk elke dag vanaf 1/2u thuis van werk (op wat boodschapjes doen o.i.d. natuurlijk na). Zomers werk ik zelf vanaf 12u en ik doe dan eigenlijk altijd 's ochtends vroeg de paarden. En mijn zus of stalhulpje is er eigenlijk altijd eind van de middag/'s avonds. Daarbij woont de staleigenaresse op het erf, met man en zoon, dus die houden altijd een oogje in het zeil.
Of onze paardenbuurvrouw, die een keer een belletje gaf toen een van onze paarden met een deken in 100 stukjes aan zijn nek in de wei stond :'). Zo houden we elkaars paardjes ook in de gaten.

Ik denk dat de routes hier wel handig zijn, ookal zijn er natuurlijk niet zoveel opties als in de Veluwe, maar dat er iig bekend is waar de strand opgangen zijn en welke polder routes leuk zijn. Anders vermoed ik dat iedereen vooral strand heen en weer rijd, terwijl er nog genoeg moois te zien is. Je kan tegenwoordig ook routes maken in Endomondo, als je die dan publiekelijk zet en een naampje geeft, kunnen mensen die gewoon in de App openen en volgen. Ik denk dat we zoiets doen.

Oke ja we zaten te denken aan een soort 'welkomst pakketje', met leuke restaurantjes en plekjes in de buurt en inderdaad ook daarbij de handige telefoonnummers. Wel slim om die ook gewoon in de stalgang te hangen. Thanks! We hebben een groot bord in de gang, dus daar kan het perfect opgehangen worden :j.

Hier nog 3 foto'tjes.

Vandaag tijdens mijn hardloop rondje met de honden. Op de kop tussen Rockanje en Oostvoorne. Altijd een uitgestorven strand <3
Afbeelding


De strand opgang in Oostvoorne vanuit het ruiterpad.
Afbeelding

Een van de 2 strand opgangen in Rockanje vanuit het ruiterpad.
Afbeelding

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:39

Leuke foto's! Het strand van Rockanje is mij zeer bekend, hebben veel vrienden (En instructrice) daar wonen. Voor ons is het helaas niet de moeite om te overnachten, maar ik vind het leuk om te volgen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:34

Oh... ik bedoelde eigenlijk dat ik graag minstens 1x per dag de wei schoon wil hebben van mest. Maar vooral ook omdat ik graag wil kunnen zien hoe het met ze gaat: hoe ziet de troep eruit (zeker op vreemd terrein wil ik weten of ze niet in de diarree schieten van de stress/ander gras/noem maar op), hoeveelheid, enz. Iemand anders weet dat niet van mijn paarden. Dus die merkt het ook niet als het anders is dan thuis.

Maar misschien is dat wel gewoon een dingetje van mij hoor. Ik doe dat soort dingen graag zelf.

Boxen tegenover elkaar vind ik wel jammer. Als het twee losse gastenpaarden zijn dan maakt het natuurlijk niet uit maar twee paarden die elkaar al kennen, en dan in een vreemde omgeving, zou ik juist naast elkaar willen hebben staan zodat ze bij elkaar in de buurt zijn en kunnen snuffelen enzo.

Als ik jullie was zou ik wel een dichte wand maken tussen jullie eigen paarden en de gastpaarden. Je weet maar nooit of er eentje iets onder de leden blijkt te hebben.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 22:16

Leuk Electra dat je de omgeving kent. Spread the word dan maar hé :))

@Koper, ja ik ken het helemaal hoor, houd graag de mest van me eigen paard in de gaten. Maar ik vermoed dat als iemand op vakantie is met zijn/haar paard, je ook wel 2-4u per dag met je paard bezig bent, dan zal hij ook wel een keertje mesten. En wij mesten vaak 's avonds, dus is er overdag nog genoeg te vinden in de wei ;)

We hebben het helaas niet zelf gebouwd speciaal voor vakantie paarden, logistiek gezien is naast elkaar niet mogelijk. Ze kunnen elkaar in elk geval wel zien. Ik ben al op heel veel meer locaties geweest met wedstrijden, waarbij je blij moest zijn dat je paard een ander paard kon horen. Op de wei kunnen ze de hele dag samen, of naast elkaar. Daar kunnen ze ook op blijven, dus dat lijkt me niet echt een probleem.

Ja ik denk voor de rust van me eigen paarden ook wel fijn als er een wand tussen zit. Qua ziektes e.d. blijft het sowieso een risico wanneer je andere over de vloer haalt.

Dit weekend bezig geweest met deel 1 van de weides leeghalen van alle oude draden. We zijn nu bezig met inventariseren hoeveel nieuwe palen e.d. erin moeten, ook voor de buiten omheining.
Van mij mag het wel even wat droger gaan worden zeg..

Afbeelding
Afbeelding

En vrijdag ochtend nog even genoten van de achtertuin. Uitgestorven strand met een heerlijk zonnetje erbij <3

Afbeelding

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:45

Canisia,
Je hebt niet zoveel aan mij, mijn stalgenoten/kennissen zitten allemaal binnen een half uur op het strand, dus overnachten zo dichtbij zullen ze niet snel doen.
Jouw potentiële klanten zitten denk Ik, in het oosten en/of midden van het land. Voor ruiters waarvoor het te ver is om even op en neer te gaan naar het strand.

Misschien kan je 'samenwerken' met campings/hotels in de buurt? Zodat vakantiegangers weten dat zij hun paarden kunnen meenemen? Ik kom nl. best vaak Duitse trailers tegen en ik weet dat er in Zeeland best vaak toeristen hun paarden meenemen op vakantie.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:07

Het klinkt leuk. Mijn paarden breken de boel af op stal dus ik zou ze dan wel graag 24/7 buiten hebben. Eigen voer mee en het liefste geen voordrooghooi. Je zegt zelf hooi meenemen mag altijd. Hoe zie je dat voor je? Moeten de mensen dan balen hooi in de auto meenemen? Daar ik vind ik het persoonlijk echt een nadeel dat je ergens anders zou moeten overnachten.

De bak zou ik geen gebruik van maken, kom om te rijden op het strand niet om in de bak te rijden.

Eigen Zadelkast zou prettig zijn :j

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 00:27

Wiehoee vanavond is onze Facebook pagina de lucht in gegaan *\o/*

https://www.facebook.com/thebeachranch/

Afbeelding

Helaas door de vorst nog niet verder kunnen werken aan de weide, maar deze week komt de loodgieter om 1 oude kapotte waterbak aansluiting te repareren. En we zijn wat onderdelen aan het inslaan voor het maken van de zadelkasten.

@Dayanaera, 24/7 buiten is natuurlijk een mogelijkheid. Eigen hooi meenemen is voor ons ook geen probleem en er is genoeg ruimte om dit tijdens de vakantie droog op te slaan. Hoe een eigenaar het zelf meeneemt is ieder voor zich haha. Wij bieden aan incl. goed ruw voordroog hooi, dus dat is dan eigen keuze.

Hooi zelf meenemen is opzich prima te doen, heb zelf vaak meerdaagse wedstrijden gedaan en nam dan ook vaak eigen hooi mee voor 2 paarden. 2 Grote (25kg) hooinetten in de trailer voorin vastgemaakt en soms nog een grote vuilniszak met zo'n 25/35kg in de auto/camper mee.

De bak is tevens de uitloop paddock van onze eigen paarden en we trainen hier zelf ook dagelijks in. Dus het is ook wel de bedoeling dat iemand vooral komt om buiten te rijden ;) Maar mocht iemand even willen longeren of in de bak willen rijden is dat geen probleem, hij ligt er immers toch.

@Electra, hihi nee jullie zitten zelf ook al lekker dichtbij het strand, genieten! Yep onze doelgroep is vooral het midden en oosten van het land. We willen inderdaad met restaurants en hotels e.d. gaan samenwerken. Ik zelf werk ook bij een grote Beachclub met hotel, dus daar kan ik sowieso een leuke deal mee maken.
Duitsers, dat is wel een goede tip! Heb wel wat connecties met duitse westernruiters, wellicht kunnen zij onze pagina eens delen. Thanks voor het meedenken! :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:06

Klinkt alsof jullie het behoorlijk op een rijtje hebben :j
Als ik de Veluwe (over een heeeeeeeele lange tijd) eens zat ben, kom ik gewoon naar jullie toe :D
Ik blijf jullie volgen.
Andersom zijn jullie overigens ook welkom op de Veluwe hoor!