is het normaal..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

is het normaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 11:29

Dat een oude eigenaar bij verkoop van zijn paard kan vragen om contact te blijven houden en als dat kan nog eens te komen rijden? Ik heb een leuke pony gezien hier bij mij in de buurt. De eigenaar heeft erg veel moeite om het dier te verkopen en wilt graag weten hoe het met hem blijft gaan en eigenlijk de voorwaarde af en toe nog eens langs te mogen komen om te rijden. Ik vind langs komen prima maar erop rijden een tweede afspraak waar ik me eigenlijk niet zo in kan vinden. It. Ik vind komen kijken geen enkel probleem... Maar ik zit niet zo te wachten op maandenlang een oude eigenaar die wilt weten hoe het met zijn dier gaat
Het probleem is dus dat het dier in de buurt staat dus de eigenaar makkelijk kan langskomen.. Ik hoor van vele mensen hier op stal dat het altijd wel los loopt. dat ze vaak nog een of twee keer komen kijken en dan stil wordt.. maar ja toch..... Het komt zowieso niet in een contract te staan oid.. Ik snap de eigenaar wel.. die heeft er echt moeite mee maar ja ik denk wel.. als het paard verkocht wordt verderop in het land zie je hem nooit meer. nu kan je langsrijden en zie je hem staan.. Erop rijden vind ik een brug te ver..
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 02-02-18 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: is het normaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:29

Is normaal dat ze het vragen maar jij hoeft dat niet goed te keuren

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:30

Even komen kijken prima, maar komen rijden niet. Jouw paard, jouw regels.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:31

Ik vind contact houden als vraag niet heel gek, maar het recht behouden om erop te mogen rijden wel.
Verkocht is verkocht, verkoop hem dan niet maar verlease hem, als je er de beschikking over wil blijven houden.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:32

Ik zou dat er bij zeggen. Prima als je (op afspraak/na bericht!) wilt komen kijken af en toe maar er op rijden gaat mij een brug te ver.

Ik zou het ook niet willen hoor, je bent geen manege....

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:35

Ik heb niet zo'n fijne ervaring met 'mag ik contact houden?' na de aanschaf van een paard. Oud-eigenaar woonde niet eens in de buurt, maar bleef zich bemoeien met mij en mijn paard. Dus ik zou het niet zo gauw meer goed vinden, zeker niet als oud-eigenaar dichtbij woont.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 02-02-18 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:35

Contact houden is op zich niet abnormaal. Ik heb op fb wel enkele mensen die veulens van mij hebben en omgekeerd ook. Zo heb ik het asiel waarbij ik er heb geadopteerd en de vorige eigenares en tevens fokster van mijn rijpaard ook op Facebook :) Maar rijden, dat is inderdaad een heel ander verhaal. Rijstijlen verschillen altijd en dan kan het goed zijn dat jij het totaal niet fijn vind wat een ander doet. Ik zou zeggen dat kijken een optie is maar rijden niet.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:37

Ik heb bij de verkoop van mijn pony ook aan de nieuwe eigenaresse gevraagd of ik zo af en toe eens mag komen kijken hoe het met haar ging. En zei vond dit geen probleem, ze zei zelfs je mag komen rijden wanneer je wil, sleutel van de kast ligt daar en daar.. Ik ben een keer geweest toen ze een wedstrijdje had. Daarna ben ik nooit meer geweest. Maar in de wetenschap dat ik langs mocht komen wanneer ik wou was toch wel fijn, ondanks ik eigenlijk niet meer ben geweest.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: is het normaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:39

Ik vind het fijn om de vorige eigenaars van mijn paarden foto's te kunnen sturen en laten weten hoe het gaat, maar dat is ook gewoon sterk afhankelijk van met wat voor mensen je te maken hebt..
Wij klikten toen gewoon heel goed en nu nog steeds, ik vlieg er volgende week weer naartoe :')
En als zij naar hier willen komen om de paarden te zien mag dat zeker, zou ik heel fijn vinden.
Maar dat is ook gewoon omdat zij zich totaal niet bemoeien met wat ik doe, als je bij de verkopers geen gemakkelijk gevoel hebt zou ik echt mijn gevoel volgen.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:41

Contact houden is prima, dat verwatert toch. Maar rijden komt voor mij over alsof ze het dier niet meer willen betalen en er toch beschikking over willen houden. Zul je zien dat ze straks 4 keer per week met haar cappie op komt om te rijden.

Kunnen ze beter verleasen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:43

Ik zou het gewoon duidelijk zeggen. Leuk als we af en toe kunnen afspreken dat je langskomt, maar ik wil niet dat je er op gaat rijden.

Ik snap je volledig... Afscheid nemen is moeilijk, maar als je dat niet kan, dan moet je je paard niet verkopen.

Overigens heb ik zelf ook twee keer gehad dat de oud-eigenaren graag contact wilden houden. Voor mij geen probleem, juist leuk om mee te kunnen overleggen, zij weten immers heel veel over het paard. Af en toe was het voor mij ook erg handig, want ik kon bepaalde vragen over het paard sturen, bijvoorbeeld hoe ze bepaald gedrag eerder aan hadden gepakt of over welk merk zadel er eerst op lag. Maar na een paar weken/maanden kwam het er op neer dat ik berichtjes en foto's stuurde met hoe het ging maar nooit wat terug kreeg, ze hadden er uiteindelijk toch niet zo veel behoefte aan. Ook prima, je weet van te voren niet altijd hoe moeilijk je het er mee gaat krijgen. :) Nu heb ik ze op Facebook en zien ze af en toe wat foto's voorbij komen, dat werkt voor iedereen fijn. :))

Overigens zijn ze nooit wezen kijken, ze zagen dat het paard het prima had en voelden zelf de behoefte gewoon niet. Maar nu had ik ook een fijne klik met beide oud-eigenaren, een beetje dezelfde visie qua paarden houden/omgang, als dit niet zo was geweest was er denk ik ook wat minder contact geweest. Ik heb niet zo veel trek in de bemoeienis van een vorige eigenaar :=

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:44

Ikzelf zou heel benieuwd zijn om te weten hoe het met 'mijn' paard gaat als ik hem zou verkopen.

Andersom kan ik dat ook goed begrijpen, ik heb tot nu toe 3 eigen paarden gehad. Waarvan er 1 intussen overleden is, maar alle 3 oude eigenaren wilden nog graag een keertje komen kijken. Prima.
Maar geen van alles is ooit gekomen. Wel heb ik de oude eigenaren op FB. Dat vind ik ook prima. Kunnen ze hun beestjes toch nog een beetje volgen.
Ook de oude eigenares van James heb ik nog op FB. Heb James 5,5 jaar gehad en is al 2 jaar dood. Maar de oude eigenares vindt het nog steeds leuk om mijn paardenupdates te volgen, ookal is haar oude paard er al lang niet meer.

Gewoon leuk contact vind ik prima, maar ze moeten niet gaan bemoeien hoe ik met het paard om ga. Daar hebben ze niets meer over te vertellen. Gelukkig gebeurd dat ook niet in mijn geval hoor. Maar stel dat dat zou gebeuren, dan is het klaar.
Je mag komen kijken, maar ik bepaal :) Uiteindelijk verwaterd het meetsal wel.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:46

Ik zou zeggen, volg vooral je gevoel. Als je er geen goed gevoel bij hebt, dan niet doen. Er staat genoeg leuke paardjes te koop.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 11:47

ik vind langskomen geen enkel probleem.. juist leuk dat je interesse toont in je oude paard/pony.. je bent welkom als ik er ben en lekker samen poetsen en kroelen en ff wandelen of laten grazen is prima. Maar ik heb moeite met het rijden. Ik zie daar de meerwaarde niet van in....

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: is het normaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:49

Dan moet je dat gewoon echt niet doen, ik heb ook liever geen vreemden op mijn paard tenzij ik het zelf vraag. Want ik vraag het niet als ik niet denk dat zij ongeveer dezelfde manier van rijden hebben als mij, dus dan gebeurt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:49

Dan moet je dat gewoon zeggen TS. Ik vind het ook maar een rare eis.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:53

ik zou het gesprek aan gaan en haar eens vragen waarom ze af en toe wil rijden, misschien kom je er toch samen uit. Zou wel bij mezelf blijven hoor en als rijden een no go blijft het ook zeker niet goedvinden. Maar wellicht kun je haar gewoon ook geruststellen in waar zij zich druk om maakt.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:53

Mijn vorige eigenares heeft me toendertijd toegevoegd op Facebook, is eenmaal komen kijken naar Blizzard. Ze heeft zich nooit bemoeit met wat ik deed. Toen ik hem echter ging verkopen, heb ik haar het wel laten weten en ook waarnaartoe. Als ik hem had laten inslapen, had ik haar een bericht gestuurd of ze nog eens wilde komen.

Waarnaartoe mijn paard is verkocht, heb ik contact met de huidige eigenares. Dat komt omdat zij een goede vriendin van mij is. Ik ga bewust niet naar 'mijn paard' omdat de verzorging in mijn ogen nooit goed genoeg kan zijn als die van mij, dat is natuurlijk onzin! In de lente, zomer ga ik er wel naartoe. Ik mag wel nog komen rijden.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:54

Verkocht is verkocht. Als mensen een paard willen met die emotionele klik en erop willen rijden en langskomen?? Neuh dank je. Dan hadden ze hem niet moeten verkopen.

Ik heb ook wel wat contact met de nieuwe eigenaar van mijn vosje. Maar haar op het hart gedrukt dat ik geen stalker ben en ze mij niets verplicht is. Echt niets. De bal ligt bij haar.

En nee verzoekjes om te komen rijden?!! Zou niet eens in mij opkomen.

Dus je mag dat best weigeren. Gaat hij niet akkoord, paard laten staan. Kijken naar een Andere

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:57

Ik heb zelf ook nog contact met de vorige eigenaar van mijn paard. Ze komt wel niet langs maar heb haar op fb. Zo kan ze toch zien hoe t met m gaat, mocht ze langs willen komen en rijden zou ik daar voor 1x niet zo'n probleem van maken maar regelmatig komen rijden nee dat gaat mij te ver.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:01

Nee hoor, TS! Eens een mail met wat foto's, misschien eens een mooie wedstrijduitslag doormailen, prima; maar langskomen en zelfs rijden gaat veel te ver. Voor je het weet heb je een irritante bijrijder die alles veel beter weet dan jij. ;)

Grenzen stellen: verkoop onder jouw voorwaarden (af en toe een mailtje) of ze houdt het paatd maar zelf als ze er toch geen afscheid van kan nemen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:05

Ik vind dat ze het volste recht heeft om het te vragen. Ik bedoel, nee heb je, ja kun je krijgen. Maar daarintegen vind ik dat jij net zoveel recht hebt om het te weigeren. Als ze dan niet aan je wil verkopen, tja. Dat is haar keuze.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:06

Ik heb ook nog af en toe contact met de eigenaar van mijn vorige paard. Stuur regelmatig een app'je naar haar, met een leuke foto ofzo. Ze is een keer langs geweest in november (heb het paard april vorig jaar gekocht) en dat was heel leuk en gezellig. Het weer zat niet mee, anders waren we even gaan wandelen aan de hand oid :)

Maar rijden zou ik inderdaad ook niet zo fijn vinden. Net als dat ik het niet zo fijn zou vinden moest het oude baasje hier meerdere keren per week langs komen, paard is nu wel van mij, dat gevoel zou ik moeilijk hebben als de oude eigenaar zich er constant mee 'moeit' :) .

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:10

Ik snap dat ze contact willen houden, maar erop rijden vind ik inderdaad wel een beetje veel van het goede. Ik zou dus ook gewoon zeggen dat ze best langs mogen komen maar dat je rijden niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:39

Ik heb toen ik een van mijn paarden verkocht ook gevraagd contact te blijven houden. Heb nu via de app nog geregeld contact over hoe het gaat. Ben van de zomer 1x wezen kijken hoe het ging met haar en daarna niet meer omdat het rust geeft om te zien dat je paard gelukkig is waar die nu is.
Ik mocht trouwens ook erop rijden, dus heb ik ook die dag even gedaan. Maar ik zou nooit zonder afspraak langskomen of iets.