[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

larissa96

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:04

Gefeliciteerd met je paardje!

Ik zou zeker eens proberen om de bak af te zetten, dan heeft je paard wat meer steun aan de zijkanten en heb je de kans dat hij minder vaak omdraait. Wat ik van je verhaal begrijp is hij nog niet echt doorgereden toch? Ik heb altijd geleerd dat jonge paarden (zo beschouw ik jouw paardje nu ook maar even) vaak steun zoeken aan de bakranden en nog niet de balans hebben om op eigen benen een "klein" rondje te lopen. Dus een afgezet rondje zou je in dat geval zeker kunnen helpen:)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:04

Fijn dat het zo goed gaat en dat de paaltjes helpen!! Het kan echt een wereld van verschil maken haha.

Ik heb mijn deken laatst bij het Limburgs Ruiterhuis besteld daar waren ze flink afgeprijsd. En daarna heb ik een "reservedeken" die eigenlijk net zo goed zit en is bij ons bij de paardenwinkel in Wormerveer gehaald voor €30,- dus dat was goed te doen! :) Ze hebben geen webshop, maar je zou ze eens kunnen mailen. Ruitersport Zaanstad heet het.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:34

Fijn dat het nu zo goed gaat! Wat zei je instructeur van het zadel, of heb ik daar over heen gelezen?

Nog een antwoord op je vraag wat wij met slecht/sneeuw weer doen: ik pak dan vaak wat nieuw grondwerk of vrijheidsdressuur op en sinds kort zijn we begonnen met horse agility, echt een aanrader:D

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:58

k_m schreef:
Een bijrijder wil ik voorlopig zeker niet. Ik vertrouw haar zelf nog niet genoeg dus ik wil ook niet zomaar iemand met haar laten werken zonder dat ik er bij ben, ze is erg onzeker.

Ik wil haar gerust meer longeren enz. 7 dagen vind ik wel te veel van het goede. Ik werk full time en als ze eenmaal door gereden is gaat ze ook geen 7 dagen in de week werken. Ik probeer het nu zo goed mogelijk te spreiden. Probeer 3 a 4 dagen in de week met haar te werken. Lijkt mij voldoende. Ze heeft veel energie maar dit is tegen de lente met weide seizoen gewoon weer opgelost. De piste is ook soms echt niet te doen en bij regen enz doe ik haar er ook gewoon geen plezier mee volgens mij. Energie uit zich ook in 10 min galopperen en daarna moet ik haar vaak echt vooruit branden.

Ik heb net met mijn instructeur afgesproken het even iets rustiger aan te doen, piste nat, geen les. En dat ik ondertussen het longeren ga uitbouwen. Dan willen we haar rond het weide seizoen terug gaan oppakken dat we in een keer deftig kunnen doorwerken.

Hoe ziet haar dag er nu dan uit? Hoeveel uur komt ze nu deze dagen buiten? Het komt nu op mij over als dat ze met dit slechte weer steeds voornamelijk op stal staat, klopt dat?

Voor het weideseizoen begint duurt nog wel even, dus ik zou misschien toch eens kijken wat de mogelijkheden zijn om er nu meer beweging te kunnen geven. Bij de meeste paarden is 3 a 4x per week wat doen helaas niet genoeg, zeker als ze veel op stal staan lijkt me dat ten op zichte van het paard ook niet helemaal eerlijk.

Ik zou toch kijken of je er 4 a 5 keer van kan maken. Het zal me niks verbazen als ze dan al wat rustiger wordt. Let er alleen wel op dat longeren zeer belastend is, dus dat zou ik zeker niet 5 dagen in de week gaan doen. Maar er zijn ook genoeg andere leuke dingen om te doen met je paard vanaf de grond! Denk maar eens aan; rechtrichten, lange teugelen, vrijheidsdressuur, horse agility etc.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 06:57

k_m schreef:
De 7 games doen we idd. Vooral veel basis. Stilstaan, volgen, mee lopen, achteruit,.... van de week ook los cirkelen geoefend en dat ging ook goed.

@poes klopt, vanaf dat ze ontspanning toont gaan we ook schakelen enz! Ze laat het wel merken wanneer ze het saai vind en dan variëren we meer

Ben me nu beetje aan het inlezen in het lange teugelen. Lijkt me wel een goede basis voor stuur en start en stop. Zoek een instructeur hiervoor in mijn regio (antwerpen / Breda). Tips zijn altijd welkom hieromtrent! Ook hoe ik hier nu het beste heel 0basic mee kan beginnen enz!

Leuk dat je met lange teugelen wil gaan beginnen! Ik heb daar een paar jaar geleden wat lessen in gehad en doe het nu nog heel af en toe. Onderstaande beschrijving is hoe ik het geleerd heb.

Waar je het best mee kan beginnen is je paard leren stappen terwijl je dus naast zijn flank meeloopt met de teugels. Vaak vinden ze dit in het begin gek en gaan dan rondjes draaien o.i.d. Gewoon even doorzetten dat rechtdoor echt rechtdoor en voorwaarts is en dan moet het goed komen.

Daarna kan je alles gewoon langzaam opbouwen. Denk aan stap/stilstaan/sturen, het wisselen van kant dat je met je paard mee loopt dus eigenlijk het van hand veranderen, allerlei figuren sturen en daarna draven.

Toen dat goed ging begonnen we met schouder binnenwaarts e.d.

Je kan altijd nog even googlen op Piet Bakker, van zijn filmpjes bij clinics e.d. leerde ik ook vaak veel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie