Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:20

Graag!!
2 van de 3 kennen de menpositie al. Maar gewoon simpel rechtuit en voltes. :j
Nummer 3 zal ik eerst heel voorzichtig moeten kijken hoe hij reageert op teugel over de rug en daarna over/achter de kont. :=

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:28

Ik doe aan lange teugelen met mn paard omdat ik er zelf niet op kan. De mevrouw waar ik les bij wil gaan nemen heeft ook meerdere e-books geschreven. Ook op youtube filmpjes over te vinden.

Maar om goed met grondwerk/lange teugelen te starten kan je hier denk ik wel wat mee:
http://www.atletischerijkunst.education ... 2edruk.pdf

Ik vind bij haar overeenkomsten met Rien, ook qua oefeningen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:40

Hier die tip van sjolvir, over eerst buiging dan travers i.p.v. te willen smokkelen en vanuit de hoek al kont naar binnen te duwen : top tip! Sindsdien gaan ze veel beter!!!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:25

Hoi, ik doe ook mee! Ik lees hier al een tijdje mee maar kom nu ook maar gewoon meepraten :+

Ik ben zo fan van die cursus! En als proef op de som: mijn jonge peerd wilde linksom niet fijn aangalopperen. 9 van de 10 keer verkeerd. Iemand had daar een vraag / filmpje over gesteld. Zijn tips toegepast en sindsdien springt ie 9 van de 10 keer goed aan. I like! En vooral omdat het met slim rijden is.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:53

Mandarijn12 schreef:
Hoi, ik doe ook mee! Ik lees hier al een tijdje mee maar kom nu ook maar gewoon meepraten :+

Ik ben zo fan van die cursus! En als proef op de som: mijn jonge peerd wilde linksom niet fijn aangalopperen. 9 van de 10 keer verkeerd. Iemand had daar een vraag / filmpje over gesteld. Zijn tips toegepast en sindsdien springt ie 9 van de 10 keer goed aan. I like! En vooral omdat het met slim rijden is.

Hoi .die vraag heb ik dan gemist. Ben wel benieuwd naar wat Rien zn antwoord was. Ik had het met mijn guppie ook, maar gelukkig gaat dat nu goed.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:15

Hier blijft het toch erg moeilijk hoor, de eerste keren ging het prima met de contactteugel en een schuimmond maar nu lijkt ze haast wel bang voor de hand icm been. Gisteren dan toch wat ontspanning uiteindelijk, met name de draf is een heikel punt. Ze loopt helemaal weg van het been, uiteindelijk moet je toch ook een keer terugnemen dus dan komt je hand eraan en dat is dan weer niet prettig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:21

Komt ze niet terug op je zit? Ik rij bijna zelden terug op hand.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:08

Als ze iets meer ontspant wel, dan kan je gewoon uitademen en dan komt ze braaf terug. Maar het komt voor dat ze heel gespannen wegloopt en dan kom ik met m'n zit niet meer zo ver omdat ze zich dan afsluit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:14

En dan reageert ze dus ook bangig op je hand? Heeft ze altijd moeite met correct reageren op je been? Want als ze dat nog niet kent, zou ik haar een pasje of twee laten vertrekken en dan heel rustig terugvragen. Desnoods liever een volte opsturen met je hand voor je zodat je niet enkel op je hand terugmoet?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:07

poes schreef:
En dan reageert ze dus ook bangig op je hand? Heeft ze altijd moeite met correct reageren op je been? Want als ze dat nog niet kent, zou ik haar een pasje of twee laten vertrekken en dan heel rustig terugvragen. Desnoods liever een volte opsturen met je hand voor je zodat je niet enkel op je hand terugmoet?


Voltes opsturen doe ik nu inderdaad zodat ze van nature wat afremt. Mind you, ze is nu 15x onder het zadel oid dus het is allemaal nog heel pril. Vertrekken is nog niet echt sprake van omdat ze alleen maar heel hard gaat.

Wat ik gisteren heb gedaan is eerst de spanning eruit laten lopen in draf aan een contactteugel met wat voltes. Paar overgangen naar stap en weer heeeeel voorzichtig naar draf, uitvoerig belonen als dat goed gaat. Idem met galop, dus paar keer heel voorzichtig aanspringen en dan weer de ontspanning rustig vragen.

Ik heb vorige week les gehad waarbij ik haar terug moest vragen op de buitenteugel en wat stelling vragen middels wat druk met het binnenbeen. Dat is iets teveel geweest vermoed ik want hiervoor was ze toch een stuk relaxter.

https://www.youtube.com/watch?v=AsMilervGN8
Hier was ze voor de tweede keer onder het zadel, het draftempo ligt de laatste paar keer echt een stuk hoger.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:15

Pantykous schreef:
poes schreef:
En dan reageert ze dus ook bangig op je hand? Heeft ze altijd moeite met correct reageren op je been? Want als ze dat nog niet kent, zou ik haar een pasje of twee laten vertrekken en dan heel rustig terugvragen. Desnoods liever een volte opsturen met je hand voor je zodat je niet enkel op je hand terugmoet?


Voltes opsturen doe ik nu inderdaad zodat ze van nature wat afremt. Mind you, ze is nu 15x onder het zadel oid dus het is allemaal nog heel pril. Vertrekken is nog niet echt sprake van omdat ze alleen maar heel hard gaat.

Wat ik gisteren heb gedaan is eerst de spanning eruit laten lopen in draf aan een contactteugel met wat voltes. Paar overgangen naar stap en weer heeeeel voorzichtig naar draf, uitvoerig belonen als dat goed gaat. Idem met galop, dus paar keer heel voorzichtig aanspringen en dan weer de ontspanning rustig vragen.

Ik heb vorige week les gehad waarbij ik haar terug moest vragen op de buitenteugel en wat stelling vragen middels wat druk met het binnenbeen. Dat is iets teveel geweest vermoed ik want hiervoor was ze toch een stuk relaxter.

https://www.youtube.com/watch?v=AsMilervGN8
Hier was ze voor de tweede keer onder het zadel, het draftempo ligt de laatste paar keer echt een stuk hoger.

Persoonlijk vind ik dat ook teveel voor n paard wat net paar keer onder de man is geweest. Ik "pak" met mijn jonkies geen stelling. Ik wil ze eerst lekker recht hebben en tempo controleren. Dan komen ze vanzelf beetje bij beetje meer aan je been en dan komt de buiging om je been vanzelf.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:31

enjoy86 schreef:
Persoonlijk vind ik dat ook teveel voor n paard wat net paar keer onder de man is geweest. Ik "pak" met mijn jonkies geen stelling. Ik wil ze eerst lekker recht hebben en tempo controleren. Dan komen ze vanzelf beetje bij beetje meer aan je been en dan komt de buiging om je been vanzelf.


Daar zijn we het over eens :j Daarom de les ook gestopt en nu weer terug naar helemaal het begin, de ontspanning komt wel weer. En via CGJ een goede tip voor instructie, die moet me alleen nog terugbellen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 07:57

Sluit ik mij ook bij aan. Rien zegt voltes ik ben met zo'n jong ding juist heel veel rechtuit gaan rijden. Ook daar had die van mij dan de neiging om zichzelf 'van de zijn benen af te draven'. Ik liet hem doen wat hij moest doen om overeind te blijven voor zijn gevoel en remde alleen als de gang waar ik in zat echt onregelmatig werd.
Of dat juist is weet ik niet maar het voelde toen gewoon beter om eerst rechtuit te rijden.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:51

Met zo kort erop laat ik ze ook nog gaan. Net aan contact en verder moeten ze op eigen benen leren lopen. Tempo controle nog niet mee bezig dan.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:50

Met een jonkie is het anders inderdaad, eerst op de benen leren lopen. Ik heb ook veel stukken rechtuit meegepakt.

Jongens ik ben zo blij. .. Ik heb heel onverwachts twee hele leuke instructeurs getroffen op stal. Ze kwamen alleen maar voor 2 dagen over maar toch, Wat heeft het ons goed gedaan! Ik heb een eerste sprongetje gemaakt en ik kon niet trotser op hem zijn.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:32

Goed zo :D

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:06

Ik heb morgen les van iemand die ook bij Rien lest, zin in!

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:05

Pantykous schreef:
Ik heb morgen les van iemand die ook bij Rien lest, zin in!

Wat leuk!!benieuwd hoe t bevalt

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:35

Pantykous schreef:
Ik heb morgen les van iemand die ook bij Rien lest, zin in!


Leuk, succes!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:16

Pantykous schreef:
Ik heb morgen les van iemand die ook bij Rien lest, zin in!


Mazzelaar, wij moeten het doen met filmpjes en elkaar. :+

Hier soort van paardloze week gehad, morgen mag Toobs na week niksen weer voor het eerst aan de bak. Geloof niet dat hij het erg ovnd, alleen ik vond het bezwaarlijk krijg ik het idee :')

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:30

Met dank aan CGJ, blijkt er hier een om de hoek te zitten!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:09

Pantykous schreef:
Met dank aan CGJ, blijkt er hier een om de hoek te zitten!


Wat tof, veel plezier!

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:16

Weten jullie iemand regio Zaanstad toevallig? Paardlief behandelt door osteo en ga hem vanaf feb weer oppakken. Nu vooral vanaf de grond aan het werk. Maar zou wek zo nu en dan les willen van iemand die vergelijkbaar is met rien

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:08

Snap echt niets van dressuur. Zit jumping amsterdam te kijken. Als ik denk joepie, fijn, vriendelijk gereden dan krijgen ze in de 60%. Als ik denk hmmm niet mijn ding, geen lekkere aanleuning, krijgen ze in de 70%.
:')

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:31

oh ja dat is nu! Ik ga snel kijken