[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 21:59

Goede vraag! Ik zit daar zelf ook een beetje mee te kijken. Volgens de instructeur zou ik haar bij wijze van spreken elke dag kunnen longeren. Ik probeer nu het volgende. Dinsdag longeren, woensdag les, dan vaak niets tot zaterdag omdat ik vrijdag avond vaak druk ben. Dan nog eens longeren en combinatie met grondwerk.

Maar als iemand hier ideetjes heeft hoe ik het anders kan doen. Ik ga ook vaak gewoon snel even kijken en een aai geven. Ik werk full time soms erg lange dagen en daarbij ben ik ook fotografe in bij beroep, dus door de week ben ik er altijd ’s avonds. Probeer haar niet 2 keer na elkaar te longeren tenzij dinsdag en woensdag zodat we woensdag gelijk met rust aan de slag kunnen.

Ik zat nu zelf te denken aan lange teugel werk voor het stuur er duidelijk op te zetten. Dit is ook minder intensief dus wel tof voor tussendoor denk ik! Iemand hier ervaring mee?


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 23:00

Een bijrijder wil ik voorlopig zeker niet. Ik vertrouw haar zelf nog niet genoeg dus ik wil ook niet zomaar iemand met haar laten werken zonder dat ik er bij ben, ze is erg onzeker.

Ik wil haar gerust meer longeren enz. 7 dagen vind ik wel te veel van het goede. Ik werk full time en als ze eenmaal door gereden is gaat ze ook geen 7 dagen in de week werken. Ik probeer het nu zo goed mogelijk te spreiden. Probeer 3 a 4 dagen in de week met haar te werken. Lijkt mij voldoende. Ze heeft veel energie maar dit is tegen de lente met weide seizoen gewoon weer opgelost. De piste is ook soms echt niet te doen en bij regen enz doe ik haar er ook gewoon geen plezier mee volgens mij. Energie uit zich ook in 10 min galopperen en daarna moet ik haar vaak echt vooruit branden.

Ik heb net met mijn instructeur afgesproken het even iets rustiger aan te doen, piste nat, geen les. En dat ik ondertussen het longeren ga uitbouwen. Dan willen we haar rond het weide seizoen terug gaan oppakken dat we in een keer deftig kunnen doorwerken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 08:22

Ik reageer straks even uitgebreid! Wil tussendoor even gewoon zeggen, ik heb haar 2(!) maanden. Dat is echt nog niet lang. Als ze moeilijk doet moet ze evengoed doorlopen. Ik wil gewoon niks forceren omdat ik merk dat ze heel gevoelig is. Longeren gaat erg goed tegenwoordig, in 5 sessies is dat uit draaien er volledig uit gegaan.

Ik zie haar ook liever meer buiten, en heb dit al een aantal keer aangehaald bij de stal. Ik ga nog eens vragen of ze een hele dag buiten kan ipv een paar uur. Dan is mijn probleem met haar energie opgelost. Ik zit hier zelf ook veel over te denken, heb al een paddock paradise gecontacteerd hier in de buurt, maar vanaf dat het weer beter is is mijn stal echt super fijn.. dus wil hier liever niet weg.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 10:27

Ben het zeker eens met jou free to run. Ik heb net contact gehad met stal en ze komt nu een 2 uur per dag buiten op de paddock. Ik heb gevraagd of ze evt heel de dag buiten kan maar dit lukt niet om dat de paarden een voor 1 buiten gaan op de paddock. In het weide seizoen staan ze allemaal op hun eigen stukje land van s morgens tot s avonds.

Ik vind het zelf vervelend, ik wil echt niet verhuizen, ze staat hier in het weide seizoen super goed. Maar 2 uur vind ik zelf ook echt heel weinig. Maar ik kan ook moeilijk eisen dat mijn paard meer buiten komt, want dan kan de rest minder buiten..

Ik ben zeker wel streng voor haar! Ik lijk in mijn berichten Mss een watje maar als ze poedersuiker doet aan de longe moet ze van mij ook maar werken tot ze normaal gaat doen.

Ik ga proberen vanaf nu 5 keer in de week te gaan en vanalles af te wisselen. Maar zoals al aan gegeven ik werk full time, ben daarnaast nog zelfstandig fotografe en ik zit in de jeugd beweging. Ik overweeg om met de jeugd beweging te stoppen om wat meer tijd te hebben, want mijn vriend wil ik ooit ook nog wel eens zien :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 20:26

Wat een nare en onterechte opmerking? Ik kan 4 tot 5 dagen in de week tijd vrij maken voor mijn paard. Denk niet dat dat te weinig is? Ik ga bijna elke avond na mijn werkdag en in het weekend ook een dag. Lijkt mij niks verkeerd aan. Vind dit allemaal beetje te gek voor woorden worden. In het begin handel ik allemaal te snel, ik ga wat trager, nu ga ik te traag?
Omdat ik geen 7 dagen naar mijn paard ga ‘had ik dat van te voren kunnen weten’?

Sorry maar ik doe alles wat goed is voor haar. Ik overleg met de stal eigenaars en ben inderdaad aan het kijken of ze samen buiten kan. Maar ik ga haar niet ineens van stal veranderen zonder het te proberen oplossen. Ze wordt verder uitstekend verzorgd.

Ben vanavond weer gezellig bij haar geweest. Ze is zo een lief paard! Heb het wondje op haar hoef gekuisd en lekker even getut. Haar hoofd kuisen vind ze helemaal geweldig, ze zou in je kruipen zo dicht komt ze dan. Maar het weer is zo ellendig!! Hopelijk snel lente!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 18:30

Vandaag fijn nieuws gehad! Callista kan meer buiten vanaf nu, de stal eigenaars hebben even gepuzzeld en een goed oplossing gevonden! Dus daar ben ik heel blij mee. :)

Het weer werkt ons wel erg tegen! Geen les dus vandaag. Maar mijn lesgever stuurde me wel een fijn motiverend bericht met een beetje een planning voor hoe wet het verder gaan doen met haar. Echt heel tof.

Vandaag heb ik mijn modder varken weer even gaan kuisen en het wondje verzorgt. Deze week zal alles op een laag pitje staan, ‘s avonds gaan wandelen wordt lastig. Hopelijk snel beter weer. :)

Kusjes <3
Afbeelding

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 19:19

Ja ik ben echt super tevreden. Het zijn echt ontzettend fijne mensen en zeker heel tof dat ze mee naar een oplossing hebben gezocht!

Moest mezelf na paar reacties toch echt even wijs maken dat ik het wel goed doe met haar. Gelukkig ook lieve pb’s gehad!! Bedankt hiervoor.

Ja hoop echt dat het snel weer lente is. Mijn instructeur stuurde echt een analyse zeg maar, hier even een stukje uit zijn bericht. Dan zie je ook weer wat voor een fijne echte paardenmens hij is “ Ik heb er eerlijk gezegd wel wat van wakker gelegen en over nagedacht. Dat rijden zou zeker nog in orde moeten geraken. Aangezien ze tijdens uw testrijden zeer braaf was en ze zeker niet mager was en dus niet fysiek braaf gemaakt werd. Bij mij laatste longering waarbij ik toch veel druk heb gezet en ze ook niet één keer bokte of dominant terug reageerde, toont dat ze niet van echt slechte wil is. Maar als ze maar gewoon zadelmak is, zal ze verder doorgereden moeten worden en lost het zich vanzelf op. Dus als het beter weer is dan bouwen we verder op en ga ik er zeker zelf op. Al na enkele keren rijden zal er al veel duidelijk zijn.”

Dus we gaan gewoon verder hoe we bezig zijn! En met beter weer even doorpakken en dan zien we wel hoe ze er op reageerd. Ik verwacht eerlijk gezegd goed. De vorige eigenaar had er stap en draf op zitten zonder enige problemen. Die was ook in het voorjaar kunnen starten dus komt gewoon goed. Ik heb geduld!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 19:18

Ik reageer morgen even uitgebreid! Ze gaat nu in ieder geval meer buiten maar met dit weer ligt alles even stil. En daar vind ik dat vayake een punt heeft. Ik kan haar wel door de plassen liggen jagen met het longeren nu, maar dat levert ook niet op.

Vayake hoezo vind je dat mijn instructeur te veel vraagt? Ik heb gisteren overlegd met een andere instructeur en we willen graag dat iemand nu volgende keer aan de longe net even iets meer gaat doorzetten. Maar ben benieuwd naar wat je bedoeld!


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 09:00

Vandaag staat ons eerste wandelingetje buiten op de planning! Twijfel een beetje of ik een bitje in zou doen voor de zekerheid of niet. Ik moet eerst een klein stukje langs een drukkere weg en dan kunnen we gelijk het bos in.. wat denken jullie?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 12:43

De regen is weer flink mijn planning aan het verpesten vandaag :\

Zal eerder even poetsen en beetje laten lopen worden, wil liever in goede omstandigheden eerste keer buiten gaan wandelen dan nu helemaal zijknat worden :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 13:01

Ja ik heb echt de minst productieve week gehad tot nu toe, het is gewoon echt niet te doen. De piste is ook echt gewoon suuuper nat. Amper te doen om zelf met botten door te gaan, dus ik ga ook niet moeilijk liggen doen om toch maar te longeren ofzo nu. Hopelijk snel beterschap!

Hoop dat de piste bij jullie beetje oke is! Zeker als je nog les hebt. Gaat die wel altijd sowieso door? Vind het wel fijn dat ik met mijn lesgever altijd ff het weer kan afwachten, maar soms ook vervelend tegenover hem om dan toch nog af te zeggen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 13:11

Ja ik vind het nu ook heel frustrerend, ik wil gewoon vooruit vanaf nu en echt stappen beginnen zetten. Maar ik wil dit ook gewoon gelijk op een goede manier kunnen doen. En het verschil tussen een natte en een droge piste in training is echt enorm. Dan toch liever nog wat wachten op het voorjaar. Heb uiteindelijk tijd genoeg!

Kan me voorstellen als je echt volop in training zit dat het wel vervelend is om echt een paar weken gewoon stil te moeten liggen. Ik kan perfect wachten want sta toch nog niet zo ver.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 14:41

Beschik niet over een trailer en kan best wachten op wat beter weer dus niet perce behoefte aan. Wanneer ze door gereden is en alles gaat goed wil ik evt wel kijken om bij de rij vereniging te gaan maar voorlopig niet echt behoefte aan!

Het is ook wel extreem slecht nu. Als het 1 dag droog is is de piste ook weer droog gelukkig, maar het regent gewoon elke dag!

Net ff langs gereden, trof dit aan :+
(Chek haar benen :') )
Afbeelding

Afbeelding

Beetje hopeloos om hier aan te beginnen poetsen om ze dan terug op de weide te zetten, dus gewoon lekker modder duiveltje laten zijn.

Pluspunt! Manen blijven aan 1 kant!! Hopelijk kan ik dat nu zo houden haha.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 15:27

@Anjali, Klopt helemaal! Zo denk ik er ook absoluut over. Ik zit er niets mee in om niet te 'werken' met haar. Gewoon even gaan kijken en poetsen enz haal ik ook veel voldoening uit.

@Nanoukkie, Ja het is natuurlijk wel frustrerend, maar nu ook niet het einde van de wereld! Ik vind het trouwens wel een tof idee om dat in het na jaar wat te doen, leert ze ook heel veel van.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:01

Ja dat gaat idd wel even aanpassen zijn! Maar niets aan te doen, gaat wel weer over gelukkig!

Ik vroeg me ook nog af hoe jullie voernijd aanpakken tegenover andere paarden. Callista kan zo lelijk uitvallen. Volgens mij omdat ze altijd in kudde heeft gestaan en hier ook waarschijnlijk beetje haar eten zal hebben moeten verdedigen. Maar ze vliegt echt met oren in de nek naar de tralies van haar buurvrouwen. We willen evt in het voorjaar een van de buren proberen te matchen in de weide, maar hoe ze er momenteel tegen doet vinden we het nog iets te vroeg. Ook mijn instructeur zei van doe dit nog maar even niet. Dus ik geef het nog wat tijd, maar ze doet wel erg lelijk vaak.

Vanaf dat ze denkt dat ik een koekje ofzo heb gaat ze dit verdedigen, verder is er niets aan de hand. Echt enkel met voeren dus heel duidelijk hier op. Heb al wel eens geprobeerd om haar te 'straffen' door haar voor te zijn met bij de tralies te komen, en dat werkt dan wel even. Lijkt me fijner voor haar dat ze gewoon zonder stress kan eten, en voor de andere paarden natuurlijk ook.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:25

Opzich het eten zelf gaat best goed, dan is ze gewoon bezig met de bak. Het is vooral wanneer er eten gegeven gaat worden. Vanaf dat ze het eenmaal heeft is ze gerust dat ze het niet kwijt gaat raken zeg maar. Een schot zal dus weinig oplossen want ze zien elkaar natuurlijk constant door de tralies.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:15

Zo eindelijk is het weer droog. Gisteren dus met een klein hartje de longe vast geklikt, ik had me voorbereid op een bommetje maar dat was niet nodig!

Ze was erg braaf. Toen de andere paarden van de paddock gingen was ze wel even dwars, dat vind ze dan allemaal te veel. Heb haar dan maar even gewoon vast gehouden en toen ze binnen stonden verder gewerkt. Ging echt heel fijn! Het galop commando kent ze nu ook goed, linksom is haar beste kant wel heel duidelijk!

Als het zo blijft kan de les morgen doorgaan! Wil dan dat de instructeur haar rijd ipv ik. Heb toch het gevoel dat ze hier even door moet en dat we dan meters moeten beginnen maken. Dus ben benieuwd!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 20:37

Update!

Ik ben ook suuuuper trots!! Longeren ging heel heel fijn vandaag. Zo fijn dat ik even mijn stoute schoenen heb aan getrokken en er gewoon ben op gekropen. Maar de vooruit kent ze los duidelijk nog niet. Opzij wil ze nog net doen voor me, maar stap :+ wat denken jullie daarvan? Aan de longe stapt ze zo weg, maar als ik er op zit dan is het gewoon stilstaan. Beter dan wegrennen en bokken natuurlijk Haha.
Lekker chill aan de longe
Afbeelding
Zelfs een eerste oortjes foto!!!
Afbeelding

En achteraf flink wachten op de poetsplaats <3
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:03

We zijn gaan wandelen! Niet ver, maar wel een heel stuk over de openbare weg. Ze werd beetje heet op het laatste dus toen voor de zekerheid maar terug gedraaid, toen ging de spanning er weer snel vanaf! Ik ben super trots, ze was echt braaf eigenlijk. Beetje kijkerig maar niet angstig dus heel tof.
Afbeelding

Eerst aan de longe gehad, ze begon heel vervelend maar na 5 minuten was het er wel af, ging ook fijn daarna!
Afbeelding
En helemaal laatst haar manen geknipt, ik knipte de eerste pluk en het sprong zo terug omhoog, oliebol toch wel kort :+ maar zat niets anders op dan verder te knippen. Gelukkig viel het uiteindelijk wel mee, en groeit ook wel weer terug mooi bij!
(na de eerste pluk te knippen |( )
Afbeelding
Toch maar verder genkipt
Afbeelding
Afbeelding
eindresultaat:
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 16:18

Ja haha, het valt in het echt wel mee, die voorste pluk die zo steekt had ze al. Die was afgeknipt voor haar hoofdstel, maar ik heb er iets minder kort af gedaan daar. Dus dat was al :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 22:00

@vayake, thnx voor de duidelijke uitleg.

Ik doe zeker ook andere dingen dan longeren, grondwerk los, vandaag ook gaan wandelen bv. Soms ook gewoon eens rustig gaan poetsen.

Ik kan me er in vinden dat het Mss saai wordt, maar het longeren en de hulpen daarvan wil ik toch graag goed bevestigd hebben. Zou liever ook vaker met haar werken maar ben 9/10 alleen dus om er dan op te kruipen. Deze week wel gedaan overigens maar niet eens in stap geweest. Reageerde totaal niet op mijn been. In het begin had ik dan een zweepje er bij om de been hulp te ondersteunen en dat werkte wel. Ga dit ook wel eens voorleggen aan de instructeur.

Bedoeling is wel dat hij volgende keer er op gaat, het liefste wil ik dat hij even met haar de basis dingen gaat doen, en dit inderdaad los. Zodat dat ook gewoon kan, als dat allemaal beetje oké gaat wil ik het met de stal eigenaresse ook op pakken, die geeft namelijk ook les. Zo zou ik toch al 2 keer in de week wat kunnen doen onder begeleiding.

Hoe zou jij de training nu verder uitbouwen dan? Ik wil rustig aan doen maar heb ook ergens het gevoel dat we idd te veel in het zelfde blijven hangen en dat we gewoon stappen moeten zetten. Maar opzadelen en hup erop durf ik nu toch echt nog niet. Aan de longe heeft ze toch 5 a 10 min nodig op een drukkere dag om te gaan ontspannen, dat durf ik er op nog niet gelijk er uit rijden. Maar ben benieuwd naar je mening. Nar die van iedereen trouwens! Ga het ook zeker met de instructeur overleggen.

Op welke foto vind je haar spanning hebben? Die is er natuurlijk soms maar over het algemeen valt dit redelijk mee. Bv vandaag startte ze met 5 min spanning en dan was het eraf. Ook heb ik er geen hulp middelen aan hangen, gewoon de longe en als ze goed gaat klik ik hem door naar de singel, heel rustige hulp dus. Omdat je aangaf niet van de hulpmiddelen te zijn.

Ben benieuwd naar de meningen hierover! Wil graag ook wat meer variatie, en sta voor vanalles! Wil ook niets overhaasten maar denk dat we beiden meer leren door meer te doen.

Manen lijken op de foto ook wel erg door het plukje vooraan, het valt in het echt gelukkig iets beter mee!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-18 19:36

De 7 games doen we idd. Vooral veel basis. Stilstaan, volgen, mee lopen, achteruit,.... van de week ook los cirkelen geoefend en dat ging ook goed.

@poes klopt, vanaf dat ze ontspanning toont gaan we ook schakelen enz! Ze laat het wel merken wanneer ze het saai vind en dan variëren we meer

Ben me nu beetje aan het inlezen in het lange teugelen. Lijkt me wel een goede basis voor stuur en start en stop. Zoek een instructeur hiervoor in mijn regio (antwerpen / Breda). Tips zijn altijd welkom hieromtrent! Ook hoe ik hier nu het beste heel basic mee kan beginnen enz!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 21:24

Bedankt voor de tips Larissa!

Ik heb niet veel te melden! Vriezen sneeuw veel regen,... dus nog geen les gehad. Wel veel bezig geweest en longeren gaat nu ook heel fijn. Moet zelf leren meer stil te staan wel! Heb nog een filmpje van vandaag.



Doen nu heel veel overgangen zodat ze dit ook rustiger gaat doen en ook leert haar spanning af te laten vloeien. Galop vind ze nog moeilijk maar ze luisterd al wel goed naar de hulp dus dat is wel heel tof! Zaterdag wil ik nog eens wat grondwerk doen en schriktraining. Dan binnenkort eens balkjes draven kunnen we wat verruimen enz oefenen. Ben benieuwd of ze bang gaat zijn van de balken of niet :+

De laatste tijd dus niet veel gedaan! Na het longeren standaard even oefenen met stil staan aan het krukje en hangen nu. Dat ze dit ook de normaalste zaak gaat vinden! Heb ook nog een mooi dekje gekregen van mijn zus! <3
Afbeelding

En nog een paar leuke foto’s van de afgelopen tijd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 22:08

Klopt! Proberen we ook aan te werken maar nu vind ik het vooral belangrijk dat ze geen spanning op bouwt en wanneer die toch komt dat ze die kan om zetten. Als alles goed gaat doen we ook veel verruimen enz natuurlijk. :)

Filmpje is ook een oefening op de overgangen natuurlijk !

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 11:27

davinci2412 schreef:
2 maart gaan wij keuren, bij goedkeuring ben ik de eigenaar van een jonge springgefokte merrie *\o/* *\o/*


Super tof!! Volgens mij moest je in het topic van mensen die in de toekomst een paard gaan kopen zijn wel, Haha. Maar heel leuk voor jou!! Wat zijn de plannen? Mijne is ook een springer dus ben wel benieuwd voor de toekomst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, hoogendroog, m0niekkkie, Mark0919, Ninouschka, Vagabondo en 43 bezoekers