Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:56

Zilver gaat goed zeg!

Ik ga proberen hier ook mee te reageren weer nu.

Dat hoofd van Olivia spreekt echt boekdelen :')
Hopelijk went ze snel een beetje.

Hier gaat Jorie inmiddels ook mee naast de sulky, gewoon aan een touwhalstertje draaft hij gezellig naast Alex. Hij moet alleen nog even leren dat ie niet mag grazen onderweg, dus hij heeft een paar keer een pets van de menzweep gehad. Hij doet echt goed zijn best, maar de eerste keer was hij na 5 meter al te wild geweest en had ie een streng van Alex tussen zijn benen. Alex stond gelukkig meteen rustig stil en toen tilde Jorie zijn been heel relaxed uit zichzelf weer terug, dus hij kan nu ook tegen strengen tussen zijn benen. Dit zijn foto's van onze laatste wandeling en onze eerste wandeling weer na zijn hoefbevangenheid dus hij was een beetje dol. Gelukkig was ie een week later alweer volledig opgeknapt, maar op gras komt ie niet meer komende winter.
Koetje kijken:
Afbeelding

Zoefff *\o/*
Afbeelding

Braaf de leiding nemen:
Afbeelding

Paardjes kijken, zijn hormonen zijn al een stuk verminderd:
Afbeelding

En nog even een idiote rolfoto van een paar dagen terug:
Afbeelding

Vandaag liep hij overigens weer mee naast de sulky en toen moest ie perse hinniken naar hun oude merriekudde, maar Alex liep stug door hihi. Dus ook dat leert hij nu lekker af en verder wandel en fiets ik zo af en toe eens met hem. Maar hij is wel echt moe na zo'n kort rondje naast Alex, dan draalt ie ook niet meer in de paddock als ik met Alex dan een groter rondje maak.

Alex en Jorie <3


Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:13

Even een fotootje van vandaag voor degene die vroeg hoe het eruit ziet als Jorie meegaat: Afbeelding

Jorie kent inmiddels alle commando's van ho tot ja mar voor galop. Alleen aan de longeerlijn kon hij niet normaal stappen totdat ik zijn schouder voorbij ging lopen om het tempo eruit te halen. Alleen ging hij dan of omdraaien, of stilstaan en bij het vooruit zetten meteen weer draven. Maar na een paar rondjes snapte hij wel dat ie gewoon moest stappen in cirkels om mij heen, dus daarna ook nog even commando's geoefend. Verder is het lange lijnen nog geen succes, hij probeert namelijk tegen het bit in te komen zo af en toe. Maar ach, dat komt nog wel en ik zit hem echt niet in de mond te sjorren, gewoon lichtjes sturen en verder heb ik de leidsels los. Dat kwartje qua sturen moet gewoon nog even vallen.

Sorry dat ik weer zo raar kom binnenvallen.

Wat is Zilver dapper! Jorie moet ook nog eens aan de schriktraining, wil in februari meedoen met de indoor van de shetlandermenritten en dan met Jorie het schrikparcours aan de hand doen. Daar zit oa zijwaarts stappen tussen twee balken en achterwaarts tussen balken door in verwerkt en rood-witte hangende linten en een zeil. Dus nog wat werk aan de winkel, want meneer schrikt soms nogal snel.

Knappe Kallistos <3

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:04

Jorie is in september nog geweest en als ik zijn tanden vergelijk met die van Alex heeft ie nog niks gewisseld. Hij is nu bijna 2,5 jaar, ik weet ook niet precies wanneer ze horen te wisselen. Hij begint nu overigens de lange lijnen ook steeds beter te snappen, ik heb hem vandaag dat even weer laten doen. Morgen is weer een longeer of met Alex meelopen dag voor hem. Hij heeft nu als schema vanaf vrijdag dit gedaan, longeertraining 20-30 minuten, lange lijnen 15-30 minuten, met Alex mee 30-45 minuten, gisteren rust en vandaag 20 minuten lange lijnen. Eigenlijk wil ik de lange rondes naast Alex beperken tot 1 keer per week, alleen hij heeft zoveel energie. Hij kon vandaag ook niet fatsoenlijk stappen :roll:

Himalaya zit toch alleen maar natrium in? Hier alleen een rode baksteen voor koeien van de welkoop, hun mineralen krijgen ze wel via het oerbalans poeder en de metazoa brokjes.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:22

Jorie wandelt al vanaf veulen leeftijd bijna wekelijks dus verkeer is voor hem al gewoon. Ik pak nu heel erg het lange lijnen op zodat het sturen ermee er al opzit. Zodra ik merk dat ie aan het wisselen is, houd ik daar namelijk weer mee op en dat is eigenlijk ook alleen maar mentaal werk. Verder was zaterdag het longeren de eerste 10-15 minuten echt ongecontroleerd rondrennen. Dat moet eruit, hij moet gewoon leren dat ie eerst netjes moet stappen zonder te grazen en dan stemcommando's oefenen en daarna mag ie misschien even rondrennen. Zodra hij dat netjes stappen doet, gaan mijn longeersessies terug naar 1 keer per week. Het rondje met Alex bestaat overigens uit 20 minuten draf en de rest van de tijd is of stappen of stilstaan, maar zijn conditie is hoog genoeg om onderweg ook nog eens met Alex te gaan lopen klooien. Dus hij staat nu puur even op 2 keer per week longeren en 2 keer per lange lijnen zodat ie het even snapt en zodra hij het snapt of begint met wisselen gaat het lange lijnen eruit tot aan mei en zodra hij het longeren snapt, gaat dat terug naar 1 keer per week. Verder wandel ik dan ipv het lange lijnen 1 keer en pak ik de schriktraining af en toe vijf minuutjes er dan bij. Dus dan doet ie drie tot vier keer iets per week.


Jorie komt niet meer op het weiland, vind gras nu te gevaarlijk voor hem, dus hij moet het doen met een maatje dat liever niet speelt in een paddock van 12 bij 8. Oftewel hij is heel blij met het rondje meelopen naast zijn vriend. En ook tijdens normaal wandelen, pak ik de galop even mee.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:57

Alex die doet alleen debiel de eerste galop en als ik hem wat aanmoedig, dat verwacht ik later ook van Jorie, anders gaan ze ook zo de eerste 10 minuten voor de wagen denken dat ze even debiel mogen gaan galopperen, omdat de stemcommando's gelijk zijn.

Wat braaf van Jack, Annikoe. Heerlijke koele kikker dus!

@Fransje, volgens mij heeft die belangrijkere bezigheden dan die plastic zak hihi :')

Wat heeft Puzzle toch een leuke deken, die is er helaas niet in Alex zijn maat <3

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:40

xZiva, hij is een shet toch? Als ie nu maar droog staat en genoeg hooi heeft om van binnenuit warm te worden dan komt het wel goed. Dan zijn ze algauw droog op de huid en dan is er niks meer aan het handje. Jorie is momenteel ook echt een natte dweil, lijkt net of heeft hij in een sloot gelegen. Maar hij gaat gewoon bewust in de stromende regen buiten staan, als ik dan haren opzij veeg, is de huid wel droog. Die vacht heeft echt een ongelooflijk goeie werking qua vocht bij de huid weghalen. Inderdaad wel in de gaten houden qua temperatuur, want slootwater kan echt ongelooflijk veel verkeerde bacteriën bevatten.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:11

Hier Jorie ook gelongeerd vandaag. Hij vond het wat gek om zonder zwaai van het touw te draven. Even een omschrijving erbij. Hij zou gaan grazen dus vandaar de eh eh. De eerste keer draf had ie stront in de oren dus dan gewoon het commando herhalen. Hij vond het wat gek dat ik het touw niet zwiepte. Eerste keer terug is te vroeg, had hem eerst nog moeten aansporen. Daarna keurig aangedraven, kom is om te voorkomen dat ie graast. Eh eh was een te grote correctie geweest, dan was ie er vandoor gespurt in galop. En dan keurig weer terug, hij vindt ho nog wat moeilijk omdat hij graag rent.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:30

Ja klopt, maar ik ben er wat terughoudend mee aangezien Alex dus 'goedzo' inmiddels opvangt als 'ho' en probeer dat bij Jorie te beperken. Bij mij is het zo zolang ze geen volgend commando krijgen, lopen ze helemaal prima. Ik probeer nu ook braaf uit bij Alex, want dat lijkt wat meer op 'draf'. Maar het klopt wel dat ze over het algemeen weinig stembeloningen krijgen. Voor Jorie is het pas echt een beloning als ik de 'ja mar' geef, maar dat kan ik niet filmen. Dat betekent galop in ovaal inclusief boksalvo's en gespring en scheten :')

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:00

In stap wegstappen is 'kom', 'ho'/ 'ho mar' is een gang terug en uiteindelijk moet ie dan binnen 20 meter stilstaan op 1 ho tenzij ik kom zeg in bv stap vanuit draf dan mag ie die gang blijven, 'rustig' is gewoon rustiger aan(eventueel 1 gang terug, bv bij honden), 'kom' is harder als ie al stapt/draaft. 'Eh eh' is gewoon dat ie geen gras mag snaaien en nogal een duidelijke correctie van slecht gedrag. 'Draf' is draf en 'ja mar' galop, maar die hoefde hij nu niet. Ik praat tussendoor ook met ze, maar die commando's houd ik aan. Klikken kan ik niet, ik ben geen paardenmeisje wat dat betreft :+

De 'let op' heb ik er later aan toegevoegd bij Alex, die gebruikte ik eerst niet, maar dan weten ze dat er een verandering van tempo aankomt. Maakt het des te duidelijker voor ze dus dat ze harder of langzamer moeten. En natuurlijk hun naam erbij. En dan kan ik hem ook in het algemeen gebruiken om ze bv alert te maken op gemeentemensen die daar aan het werk zijn, want dan zijn ze wat meer gefocust.

Op het laatst had ie zo iets van moet ik nu stil gaan staan of wat dan, dus dan herhaal ik kom meerdere keren. En ik zeg 1 keer 'net nei binnen falle' en zwiep dan met het touw omdat ie naar binnen viel.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:01

Jorie is nog steeds te dun desondanks dat ie er wel rond uitziet. Maar hij begint alweer bij te trekken. Het bevalt me alleen niks dat ie wondjes in zijn vacht krijgt en dus ruig in de vacht is. Riekt naar luizen, maar heb ze nog niet kunnen ontdekken. Misschien eens preventief sebacil erover. Tijdens de kou afgelopen weekend:
Afbeelding

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:55

Wat een heerlijke sneeuwfoto's, ik heb maar een topic aangemaakt van Jorie in de sneeuw, maar niemand op bokt lijkt het leuk te vinden zoals altijd :')
[ITP] Ook met een klein beetje sneeuw...
Ik heb de foto's qua helderheid en contrast wat aangepast, de galopfoto gaat op een kerstkaart, da's zo'n mooie haarscherpe actiefoto geworden.

Bij zijn de voetjes er al vanaf 1 maanden oude leeftijd opgepakt, dus ik hoef bij de voorbenen de knieën bij Jorie maar aan te tikken en hij tilt m al braaf op. Maar ik voed hem wel streng op hoor, hij heeft erg veel ontzag voor mij. Vertrouwen moet nog wat groeien verder, hopelijk werkt de horse agility clinic van de shetlandermenritten indoor clinic dag. Dan mag meneer even mee op de trailer naar Anogwattes(Almere? Amersfoort, I dunno :P )

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:33

Mooi dat je hond weer beter gaat. Tis ook niks als je dieren ziek zijn, vooral ook nog in combinatie met de leeftijd. Goed dat het geen giardia was. :(:)

Jorie voert op het moment ook geen fluit uit, af en toe eens lange lijnen langs de weg. Daarom was ie vanochtend ook zo hyper, zelfs toen ik terug ging poepscheppen in de paddock ging ie gewoon in galop ergens heen in plaats van rustig in stap. Eerste keer sneeuw was ook zo grappig bij hem, hij snapte niet hoe ie gras moest eten toen. Nu wel hoor, maar toen snapte ie echt geen biet van de witte spul :')

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:06

Mijn rekening van Jorie viel me mee. Was spoed op woensdagavond+ castratie en maar 450 euro inclusief medicijnen.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:37

Ik kan ook niet helpen met longeersingels, ik heb zo'n heel simpel Mini shet ding met een heleboel ringen. Voor lange lijnen gebruik ik gewoon Alex zijn schofttuig.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:39

Wat knap van Zilver! Jorie zou echt keihard aan de kletter gaan, die is qua gedrag daar nog wat te jong voor. Het longeren gaat wel goed en het lange lijnen ook langzaam aan.

Ook dapper van Puzzle dat ie zomaar even gewicht accepteert!

Wat is Elano massief aan het worden!

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:45

Jorie is nu al praktisch volgroeit en zijn koppie kan nu ook al dingen steeds beter verwerken. Desondanks dat doet ie hooguit twee keer per week wat. Vanaf mei mag ie beginnen met slepen. Dan gaat ie eerst gedeeltelijk kaal qua vacht en dan mag ie lekker beginnen met werk.

Jorie werd hoefbevangen na zijn castratie, maar als nog was ie in twee weken herstelt.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:37

Zei er hier iemand vies en nat?
Jorie mocht het nieuwe jaar ook rustig beginnen, want zijn te dikke vriend moest echt weer even aan de longe.
Afbeelding

En de te dikke vriend _O-
Afbeelding

Nog een gelukkig nieuwjaar allemaal overigens **\O/**

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:39

Ik zat op mijn mobiel, ik kan dan geen grote bijleesposts maken en ik moest nog naar de pony's, die zijn nu weer gevoerd en blij met wat eten in hun maag dat geen hooi is.

Maar ik vind het echt heel tof om te zien hoe jij Zilver aan het oppakken bent en je bent al zoveel verder dan ik ben met Jorie, maar ik heb er ook gewoon geen zin aan om hem veel op te pakken met dit weer en met mijn huidige verkoudheid. En met een andere pony die het werk meer nodig heeft. Dus ik bewonder je aan de ene kant best wel voor wat Zilver allemaal al kan, maar vind aan de andere kant longeren zelf dusdanig belastend dat Jorie het hooguit 1-2 keer per week doet en nu even helemaal niet wegens ons blub land. Wij gaan alleen aan de lange lijnen soms even de weg op en hij begint het steeds beter te snappen nu.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:26

Ik heb m bij een stand vandaan bij de outdoordag van de shetlandermenritten.
https://ruitersportwinkel.eu/voor-pony- ... ren-detail
Deze is het en dan maat minishet, Alex paste eerst het eerste en tweede gaatje, maar gisteren moest ie in het derde gaatje. Mijn shetten zijn hooguit 85cm, dus ik weet niet of je dan maat shet moet nemen, Druppie. Ik vind de lage ringen echt ideaal om met strotouwtjes Alex zijn houding te kunnen corrigeren.

Alex en Jorie <3


Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:59

@Kabayo, Jorie is inderdaad echt weer kleuter qua uitstraling nu, maar hij heeft dan in 2016 ook aardig wat klappen te verwerken gehad. Dus waarschijnlijk haalt ie dat nu weer in, qua mentaal is ie bereid en vindt hij het leuk om aan het werk te mogen. Ik heb ook echt het gevoel dat zijn kont weer te hoog staat voor de juiste verhoudingen. Ach, hij mag nog lekker jong zijn hoor!Verder zit ik nu ook binnen, ben snotverkouden en wil niet dat het erger wordt dan dit.
Afbeelding

Alex zijn hals is niet geschoren vanwege weer zoals vandaag, ze staan 24/7 buiten en dan heeft ie ook echt wat aan halshaar wat ie op kan zetten. Hij heeft wel een streep onderaan eruit, verder heb ik gewoon de deken qua patroon aangehouden.

@Mightyblue, zou je de singels niet gewoon met een soort verlengstok kunnen pakken en iedere keer als ie trapt dan de singels weer loslaten en opnieuw proberen? Dan heeft ie er denk ik gauw genoeg van omdat het dan veel langer duurt. Dan gewoon net zolang doen totdat hij een keer niet trapt en dan uitbundig belonen. Bij mij is Alex ook zo'n rotknol die je gewoon onder de duim moet houden en Jorie is gewoon braaf geboren.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:17

Jorie krijgt vitamine brokje van metazoa en verder even niks want de wiesern fasern komt morgen pas, dus ik heb niks om het Oerbalans poeder overheen te strooien. Ik ben nog zoekende naar iets om zijn darmen te ondersteunen wat ook in kleine verpakking tot max 5 kg verkrijgbaar is. Eigenlijk is alleen een vitamine brokje noodzaak nu, want er zit niks in het gras idd.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:21

Wow wat een verschil!


Sterkte nog even met fflur :(:)

Hier ook maar even een vergelijk, al zie ik pas echt de verandering als ie weer uit zijn wintervacht gaat. Ik merk voornamelijk dat ie roder wordt. Augustus:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:26

Ik vind Jorie zijn baard ook ideaal, kan ik hem zo aan meesleuren. Alex zijn baard is eraf, dat is wat makkelijker met riempjes vastmaken. Jorie mag in april/mei ook het scheerapparaat beleven als ie dan nog niet uit zijn vacht aan het raken is.

Wat een brave paarden allemaal zeg! Jorie is laat ik het gerust zeggen zeer explosief bij het lange lijnen. Hij reageert echt werkelijk op alles op het moment en rustig stappen is er niet bij. Ik dacht dat hij een slome zou gaan worden voor de sulky, maar hij is echt vlugger dan Alex _O-

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:15

Bij mij is Jorie in september weer aan de buurt bij de tandarts. Hij is op jaarling en twenter leeftijd ook al heen geweest. Verder staat hij nu even stil qua werk, maar hij vindt het lange lijnen al erg leuk. Discussie over leeftijd ga ik me niet in mengen, behalve dat ik echt niet vind dat kabayo teveel doet. Juist nu al rustig opbouwen zorgt ervoor dat die rug zo groeit dat ie gewend is aan die belasting van een ruiter. Al zou ik zelf wel tot de echte drie jaar wachten, maar dat is eigen keuze.

Alex en Jorie <3

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:59

Wat knap van Geronimo! Jorie maakt van alles wat plas heet nog een groot drama, dus dan dwing ik hem even. Vindt ie dat leuk? Nee, maar hij leert dan wel dat het niks is. Dus ja dan tik ik zachtjes met de zweep aan de kant naar waar hij probeert uit te breken en haal meteen de druk weg zodra hij richting de plas stapt. Het gaat nu al stukken beter daardoor. Hij wijkt heel makkelijk voor druk, maar het is een wat angsthazig aangelegd type.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esperanza, Lalladidoo, laura22, Poety, tienus63, xdesix en 46 bezoekers