Volg je paard, 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:19

Yes ik doe ook weer mee! Hopelijk verwaarloos ik het topic niet zoveel als vorig jaar _O-

Ik ben Britt, 22 jaar en heb sinds 12-01-2016 mijn eerste eigen pony gekocht. Haar naam is Zara, ze is een 11-jarige Duitse Rijpony van slechts 1.40m hoog. Extreem sensibel, rillerig en zeker niet de makkelijkste onder het zadel. Aan de hand daarentegen heel lief en fijn mee te werken. In 2016 heb ik haar 'opnieuw' ingereden vanwege haar traumatische verleden. 2017 stond in het teken van dressuurmatig oppakken en alles bevestigen. We hebben ook pas in 2017 onze eerste galop gedaan. Inmiddels hebben we al een paar wedstrijdjes meegepakt voor de ervaring, maar nog geen winstpunten gehaald. Helemaal niet erg want we zijn er ook nog niet helemaal klaar voor :P

Doelen voor 2018:
-Eerste winstpunt in de B dressuur halen!
-Lekker blijven lessen: moeilijkere oefeningen beter bevestigen
-Een springzadel aanschaffen
-Vaker gaan springen (lees: 1x in de week of 1x in de 2 weken)
-Buitenrijden: Een keer een leuke buitenrit maken in een natuurgebied!
-Weer meedoen aan de Paard&Leven Dag

Helaas is 2017 een beetje geëindigd met een stom ongelukje :+ Zara heeft zich afgelopen donderdag extreem verstapt in de longeercirkel nadat ze een gekke 5 minuten had. Ze maakt dan veel slidingstops om 180 graden weer om te draaien. Helaas ging de slidingstop een beetje mis en schoot ze met haar been langs de houten rand van de longeercirkel (zo'n opstaande rand om het zand tegen te houden), waardoor een stuk vel van haar been weg geschraapt werd. Ze stond direct op 3 benen en wilde haar been even niet belasten (ik was er helaas niet bij, maar stalgenoot/staleigenaren hebben super gehandeld!). Dierenarts is gebeld voor advies, boxrust gekregen, gekoeld en voorzichtig gestapt aan de hand enkele dagen. Daarnaast heeft de staleigenaar wondcrème gesmeerd.

Inmiddels is het een paar dagen verder en lijkt ze nergens meer last van te hebben. Ze loopt helemaal rad in alle gangen, toont geen pijn, laat het prima toe als je aan het wondje zit en het been ziet er prima uit. Niet warm of dik gelukkig. Ik was al bijna bang dat we het nieuwe jaar gingen inluiden met een dikke dierenartsrekening :=

Doelen voor januari
-Wond verder verzorgen
-Voorzichtig het longeren/werk weer oppakken
-Grondwerk: lekker blijven oefenen met dressuur aan de hand etc.

Onze laatste wedstrijd in november 2017:
Afbeelding


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:30

Hoe groot is Dexter eigenlijk? Lijkt me zo gaaf om een keer op zo'n paard te rijden <3 Maar ik denk dat we dan allemaal heel hard gaan lachen omdat ik enorm korte pootjes heb _O-

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:49

Granoek schreef:
Lievenamme, ik dacht even dat er stond 'doordat we inmiddels dakloos zijn' en schrok heel erg haha.

Ghostattack, hij is echt niet zo groot als hij lijkt hoor haha. Hij meet 17.2 hands of 178-180cm. Heb hem na Engeland nooit echt nagemeten. Ben zelf ook maar 1m68 dus niet van de grootste :D


Ik ben al minstens 10cm kleiner dan jij bent _O- Zijn kleur/aftekening zijn zo gaaf!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:03

Hier hetzelfde met drie stappen vooruit en dan weer achteruit. Maar uiteindelijk komen we er wel :))

Over de contragalop, die pak ik soms ook mee tijdens het rijden. Meestal ineens heel onverwachts, waardoor ze vaak terugvalt in draf van 'schrik'. Ze is namelijk geneigd om heel erg mee te denken tijdens het rijden en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Door dit soort verrassende oefeningen krijgt ze die kans niet en na 1 of 2 keer 'schrikken' gaat ze beter opletten en wordt ze fanatieker. Ik heb ergens ook een stukje contra op film staan, kun je mooi zien hoe bizar scheef ze nog is hahaha.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:20

Doelen voor januari
-Wond verder verzorgen
-Voorzichtig het longeren/werk weer oppakken
-Grondwerk: lekker blijven oefenen met dressuur aan de hand etc.

Eerste doelen van januari kunnen we al afstrepen. De wond heeft inmiddels geen verzorging meer nodig want die is zo netjes dichtgegroeid dat enkel het haar nog ontbreekt :+ Het rijden en longeren hebben we weer fijn opgepakt en blijkbaar heeft de minivakantie in december haar enorm goed gedaan. Ze is ontzettend fijn door het lijf en loopt super goed. Gisteren nog gereden en even getest of ze mijn zijwaartse hulpen goed snapte.. Stapt mevrouw ineens een keertwending om de achterhand _O- Helaas zit ze wel een beetje met haar gezondheid, ze hoest enorm veel en gisteren is de dierenarts ook voor de tweede keer geweest. Voor de zekerheid heeft een ze een kuur prednison en antibiotica gekregen en mag ze enkel nog gestoomd hooi. Hopelijk gaat dat helpen.
Afbeelding

Alvast de doelen voor februari:
- Het hoesten onder controle krijgen
- Een zitles bij mijn instructrice doen
- 24 februari naar Country Mill voor zadelcheck + evt nieuw springzadel
- Werken aan een stillere hand/constante aanleuning
- Stap-galop overgang oefenen

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:01

Succes bij de DA Dany94! Maagzweren zijn heel ruk, ik heb zelf twee keer op de kliniek gestaan met mijn pony :(:) Gelukkig na de laatste kuur medicatie en stalverhuizing nergens meer last van gehad!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:05

Leuk nog meer Instagrammers! Ik ben ook heel actief op insta, gewoon @ghostattack trouwens. Post daar meer over mijn paard dan op bokt eigenlijk :P

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:46

Fijn immanuele, 10 minuten is lekker dichtbij!

Hier gaan we aardig goed! Het hoesten is eigenlijk bijna weg, hooguit nog 2-3 kuchjes tijdens het rijden maar geen extreme hoestbuien meer. Op stal hoor ik haar eigenlijk helemaal niet meer. Maar we gaan niet te hard juichen hoor :P Rijden gaat overigens echt als een trein! Vandaag liep ze zo gigantisch goed, normaal hebben we altijd wel even een ruziemomentje.. Maar vandaag totaal niet. Zijgangen waren top, overgangen goed, aanleuning gewoon constant en ze was zo fijn aan het sjouwen. Ik voel mijn buikspieren nog steeds :') Afgelopen zaterdag weer eens gesprongen voor de afwisseling en dat ging ook super fijn. Morgen ga ik naar mijn instructrice toe om op één van haar paarden een zitles te doen, als het niet te slecht weer wordt tenminste..

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:16

Granoek schreef:
Werken >;)

:(:) Arme jij.

Hier ook prachtig weer, dus ik ga straks even naar stal. Geen idee wat ik ga doen, misschien even springen als dat kan. Morgenmiddag komt er een meisje kennismaken om Zara eventueel te leasen, dus dan ga ik sowieso rijden. Dat is dus eigenlijk ook een doel voor februari: een geschikte leaser vinden :+

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:11

Ghostattack schreef:
Alvast de doelen voor februari:
- Het hoesten onder controle krijgen
- Een zitles bij mijn instructrice doen
- 24 februari naar Country Mill voor zadelcheck + evt nieuw springzadel
- Werken aan een stillere hand/constante aanleuning
- Stap-galop overgang oefenen

Halverwege februari en we kunnen al enkele doelen afstrepen! We zijn nu echt gericht bezig met een constante aanleuning, met een nette stille hand en meer naar de oprichting. Wat voor mij enorm moeilijk is omdat ik nog met barebackpad rijd en geneigd ben om mijn hand te laag te houden. De stap-galop overgang hebben we een paar keer geoefend maar niet enorm vaak, die heeft echt nog veel meer oefeningen nodig. Daarentegen gaat de galop wel enorm goed, heel fijn, goede aanleuning en we kunnen zelfs een pasje opzij in galop.

Aankomende zaterdag naar Country Mill en dan hopelijk eindelijk weer de training MET zadel oppakken! Waarschijnlijk zullen we dan toch even een stapje terug moeten doen qua training, want het is een mieperd en rijden met zadel betekent spontaan dat ze de helft niet meer kan of kent :roll:

Nynkefleur, bizar dat een QHP pad zoiets kan veroorzaken! Ik gebruik ze zelf niet, maar vind het wel mooie pads.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:36

Aangezien het komende periode gaat vriezen en we daardoor niks kunnen doen, rond ik februari vast af :+

Ghostattack schreef:
Alvast de doelen voor februari:
- Het hoesten onder controle krijgen
- Een zitles bij mijn instructrice doen
- 24 februari naar Country Mill voor zadelcheck + evt nieuw springzadel
- Werken aan een stillere hand/constante aanleuning
- Stap-galop overgang oefenen


Vandaag zijn we weer naar Country Mill geweest.. En dat was echt nodig! Mijn dressuurzadel paste echt helemaal niet meer, dus die is helemaal aangepast en breder gemaakt. Ze zit inmiddels op een boommaat wijd :') Bedankt paard. We hebben ervoor gekozen om nog even geen springzadel te kopen, buiten het feit dat ze op dit moment ook niks geschikts hadden voor mij in een lagere prijsklasse. Ik ga doorsparen en dan ga ik de volgende keer met een groter budget voor een springzadel op pad.

Na 1.5 maand zonder zadel rijden vond ze het enorm spannend om weer met zadel te lopen. Daarbij maakte ze zich weer helemaal bol met het stappen en aandraven, puur vanwege de spanning en oud trauma ('Oei dit gaat vast pijn doen'). Het duurde even voordat ze diep zuchtte en de spanning losliet, maar daarna enorm fijn kunnen rijden. Stap, draf en zelfs een super fijne galop meegepakt. Aanspringen is altijd een puntje geweest, maar ze sprong nu heel goed aan zonder boe of bah :))

Daarna mezelf getrakteerd op een nieuwe Uvex cap omdat mijn Charles Owen te groot werd door een geplette vulling en ik vond hem veel te warm. Mijn handschoenen vielen de gaten in, dus gelijk maar dure Roeckl handschoentjes gekocht :o Al met al, geen springzadel maar wel een nieuwe cap, handschoenen, supplement en een goed passend dressuurzadel! Jammer dat het gaat vriezen, kunnen we alsnog niet rijden met zadel helaas haha.

Afbeelding

Doelen voor maart:
- Wekelijks lessen
- Rijden met zadel terug oppakken
- Aanleuning constant houden
- Wijken onder het zadel beter bevestigen
- Draf verruimen oefenen
- Wedstrijd meepakken!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:01

Oepsie, topic verwaarloosd :o :')

Absolem, leuk een buitenrit!

Hier wordt even alles overhoop gegooid, aangezien ik vanaf 1 mei een fulltime baan heb. Het is mijn allereerste baan dus dat wordt best even wennen denk ik. Mijn laatste doelen waren van maart zo te zien:
Ghostattack schreef:
Doelen voor maart:
- Wekelijks lessen
- Rijden met zadel terug oppakken
- Aanleuning constant houden
- Wijken onder het zadel beter bevestigen
- Draf verruimen oefenen

- Wedstrijd meepakken!

Het enige wat eigenlijk niet gelukt is, is de wedstrijd. De bedoeling was om die in april/mei zeker te gaan doen. Inmiddels gaat het rijden trouwens best wel prima, behalve dat ze toch weer af en toe wegkomt met de rechterbuiging. Ze vindt dat zo moeilijk en daardoor gaat de rechtergalop soms ook echt dramatisch. Helaas, blijven oefenen dus. Maar change of plans, mijn eerstvolgende wedstrijd kan pas in juni gepland worden haha.

Doelen mei
- Paard in goede zorg achterlaten voor ruim 3 weken want ik zit in Amerika voor mijn werk :o

Mijn instructrice en bijrijder gaan het werk van mij overnemen in deze weken, dus ik hoop een fijn paard te hebben als ik eind mei terug kom in Nederland. Tot ik vertrek is mijn doel: Lol met je knol en nog even genieten van het rijden :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:29

Wat fijn cindy!

Ik kan dit topic inmiddels wel verlaten ben ik bang :o Mijn pony heb ik helaas deze maand vervroegd met pensioen moeten doen. Ik ben nu opzoek naar een andere stalling voor haar waar ze fulltime grasmaaier kan zijn bij wijze van. Heel misschien trekt ze het nog om af en toe een recreatief ritje te doen. Voor ons helaas geen doelen meer voor 2018, behalve een goede stalling vinden.

Ik ben daarentegen wel opzoek naar een 2e pony om de sport mee in te gaan en heb al bezichtigingen gepland staan :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:34

Felien_Kyra, mijn pony heeft helaas chronische luchtwegproblemen. We hebben er alles aan gedaan qua stalbeleid, medicatie etc. maar het mocht allemaal niet baten. Ik wil haar niet meer te veel belasten met onderzoek en medicatie ivm haar verleden. Vandaar de keuze om haar vervroegd op pensioen te doen, hooguit nog wat stapritjes.

En inderdaad opzoek naar een 2e pony, heb wel wat op het oog :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:40

Voor zover 2018 nog duurt... Ik meld me weer!

Even voorstellen: Finn, 5 jaar, stokmaat 1.46, verder alles onbekend. Hij is voornamelijk gereden door jonge kinderen en heeft wat achterstallig onderhoud. Maar bovenal, hij is bomproof en dat zocht ik. Ik wil van hem een leuke allrounder maken :)
Afbeelding

Doelen 2018:
- Dressuurlessen nemen
- Spieren opbouwen!
- Achterstallig onderhoud wegwerken en hem 100% goed maken
- Buitenritten meepakken

Doelen september:
- Hoefsmid!!!
- Tandarts
- Zadelmaker (evt. oktober)
- 2-3x per week longeren om spieren op te bouwen
- Grondwerk / opvoedcursus

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:43

Ghostattack schreef:
Voor zover 2018 nog duurt... Ik meld me weer!

Even voorstellen: Finn, 5 jaar, stokmaat 1.46, verder alles onbekend. Hij is voornamelijk gereden door jonge kinderen en heeft wat achterstallig onderhoud. Maar bovenal, hij is bomproof en dat zocht ik. Ik wil van hem een leuke allrounder maken :)
[ [url=m/4EjMsI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doelen 2018:
- Dressuurlessen nemen
- Spieren opbouwen!
- Achterstallig onderhoud wegwerken en hem 100% goed maken
- Buitenritten meepakken

Doelen september:
- Hoefsmid!!!
- Tandarts
- Zadelmaker (evt. oktober)
- 2-3x per week longeren om spieren op te bouwen
- Grondwerk / opvoedcursus



In september meer gedaan dan ik dacht! *\o/*

Doelen oktober:
- Beginnen met dressuurlessen
- 1-2 keer per week longeren voor spieropbouw
- Meer vet/spier kweken
- Achterwaarts onder het zadel 'bevestigen'

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:04

Super fijn dat het goed ging Zilfstar! Zo'n centered riding les lijkt me ook gaaf, ik zit voor mijn gevoel altijd wel redelijk netjes en als ik dan mezelf terug zie dan schaam ik me kapot :') Ik zit zo bizar slecht! Snap echt niet hoe dat is gekomen in de loop van de jaren..

Cindy, fijn een nieuw plekje! Ben benieuwd hoe jullie verder gaan ontwikkelen :)

Wij zijn tot nu toe nog niet veel opgeschoten in oktober helaas. We hadden wat complicaties na de tandarts behandeling, waardoor we nog niet konden beginnen met lessen. Als het goed is kunnen we binnenkort wel beginnen! In de tussentijd heb ik hem een paar keer gereden, wat wel enorm goed ging. Hij doet erg zijn best, dus ik ben benieuwd hoe het gaat in de les. Wordt wel een enorm lang traject, want er zit zoveel werk aan hem.

Afbeelding
Hij begint al iets meer gewicht te krijgen en ook zijn bovenlijn begint meer bij te trekken.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:13

Ghostattack schreef:
Doelen oktober:
- Beginnen met dressuurlessen
- 1-2 keer per week longeren voor spieropbouw
- Meer vet/spier kweken

- Achterwaarts onder het zadel 'bevestigen'


Oktober is nog niet helemaal voorbij, maar toch even updaten :P We zijn weer back on track en hebben onze eerste les gereden. Het achterwaarts zijn we nog niet aan toe gekomen, omdat we nu eerst de basis (voorwaarts) goed bevestigd willen hebben. Maar toch fijn om al veel vooruitgang te merken in een relatief korte tijd! Dus alvast wat doelen die vanaf nu al gelden:

November doelen:
- Basis bevestigd krijgen: Voorwaarts rijden, scherper op de hulpen krijgen
- Aanleuning iets constanter proberen
- 2-3 keer per maand lessen
- Overgang stap-draf zonder hapering
- Overgang halthouden zoveel mogelijk op zit zonder storing
- Scheren! Gaat aankomende maandag gebeuren :))

Afbeelding

Afbeelding

Balen dat her werd afgelast Nissima! Hoe gaat het inmiddels deze maand? :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:49

Even omhoog schoppen, vroeg me ook af of er een 2019 topic is?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Clien_, candalisa, Heide83, Kmbrly, Lanoca, MairiMacBran, Marjo84, Mo_Noah, nafkedemi, Pferdchen, Unicorn79, Vadiz, Vagabondo, vicky en 77 bezoekers