Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Celine_Famke

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:29

Haha ik kom hier een beetje te laat denk ik... Maar wil toch nog even een berichtje plaatsen. Weet niet in hoeverre het hier actief blijft, maar lijkt mij leuk om verhalen te delen. En ja.. Dat past het best in dit topic aangezien ze in 2017 beleerd is :P

Ik heb 2,5 maand terug een nieuw paard gekocht. Zij was wel al zadelmak, maar verder nog niet veel gereden.

Even wat informatie over mijn paardje:
Ze heet Shenna, is 1,67m nu, merrie en is 04-06-2013 geboren. Ze is een Fries (Onne 376 x Beart 411).
Begin 2017 is Shenna zadelmak gemaakt bij haar vorige eigenaar. Daarna heeft ze weer een halfjaar op de wei gestaan. Daarna hebben zij er voor het eerst op gezeten. Daarna weer een periode niets en sinds kort pas weer opgepakt. 2,5 maand terug heb ik haar overgekocht en nu ben ik weer opnieuw begonnen met haar zodat we het lekker rustig aan doen. Eerst weer wat gelongeerd met zadel en hoofdstel, maar ze gaf (zoals verwacht) geen kick. Dus er rustig op gegaan.

Op dit moment doen we ongeveer 4x per week iets. En zo'n 1 a 2x per week rijden en de andere keren wandelen, grondwerken of longeren. En ze pakt het allemaal eigenlijk heel goed op! Sturen gaat al top, gas en rem snapt ze ook goed! Ze begint nu zelfs de ontspanning ohz al op te zoeken en stelling en buiging begint langzaam te komen. Ik probeer weinig te vragen, vooral haar zelf te ontspanning op te laten zoeken, en dat gaat prima zo! Zelfs onze eerste stukjes galop zijn een feit :D
Met longeren hebben we zelfs al cavaletti's meegepakt en dat gaat ook super! Braaf paard :D
Wandelen doen we nog in de naaste omgeving, de woonwijk door en het kleine bosje door. Ze is nog niet verkeersmak dus daar werken we op die manier wat aan.

Hier een foto van ons gister! Trots op de puppy!

Afbeelding

En ik heb toevallig gister avond ons eerste ITP-topic gemaakt: [RIJ-ITP] PuppyFries Shenna ITP! Once you go black, you never go back!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent)
Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017 Ik zal je nooit vergeten meisje! Y;(

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:44

Sorry dat ik de laatste tijd zo afwezig ben geweest. Zal proberen weer meer te reageren en mee te lezen! Had het zo enorm druk.

Hier gaat het allemaal wel goed eigenlijk! We doen maximaal 4x per week iets (longeren, wandelen of rijden). Meestal haal ik die 4x niet eens omdat ik het vrij druk heb. Maar Shenna pakt het allemaal top op! Ze ontspant steeds meer, zoekt lekker mijn hand op, wat ze eerst totaal nog niet deed ivm onbalans. Het enige puntje is dat ze soms nogal naar binnen wilt vallen, maar dat komt vanzelf wel goed. En de galop redden we nog niet langer dan een halve lange zijde, want daarna gaan we zo plat door de bocht dat ik bang ben dat we vallen haha. Friezen issue ook een beetje haha! Ze begint wel de galophulpen al beter te begrijpen en dus hoef ik het kusgeluidje steeds minder te gebruiken.

Laatst ben ik voor het eerst erop gegaan in het bos! Ben erheen gewandeld aan de hand. Langs een schooltje waar de kinderen net buiten aan het spelen waren. Gillen, schreeuwen, rennen en met ballen gooien/schoppen en met karretjes rijden etc.. Was even flink spannend, maar na even stilstaan en twijfelen liep Shenna toch braaf mee :D Eenmaal in het bos eerst een stukje wandelpad gepakt en blijven lopen. Maar ze was heel braaf. Dus gekeken of opstappen wilde lukken (is soms nog wel eens een probleempje nog). Eerste keer liep ze weg. Tweede keer bleef ze super braaf staan! Dus opgestapt en een stukje over de wandelpaden gestapt. En ze deed alsof ze nooit anders gedaan had <3 Dus toen de ruiterpaden opgezocht en daar een klein stukje overheen gereden. Die zijn natuurlijk een stuk smaller en liggen dieper, dus qua omkeren etc niet heel fijn. Ook zitten er behoorlijke afdalingen en hellingen in. Omhoog vond ze prima. Naar beneden weigerde ze soms, maar na lang volhouden toch gelukt. Ben niet heel ver gegaan, al gauw weer omgekeerd en terug gereden. Uiteindelijk weer afgestapt en het laatste stukje bos gewandeld en daarna terug naar stal gewandeld. Top paard! Was zo onwijs trots! :D

Verder is de osteopaat laatst ook langs geweest. Niet persé omdat ik ergens tegenaan liep, maar wilde gewoon weten hoe het ermee stond. Ik kreeg alleen maar complimenten! Er was gewoonweg niets te doen, alles was soepel en enorm goed! De osteopaat zei dat ze maar eens in de 6 maanden zo een 'correct' paard tegenkomt. Was dus erg blij daarmee!

Wat fotootjes :D Sorry voor de slechte kwaliteit, heb ze even van Instagram geplukt. Maar gaat om het idee :D

Cavaletti's lopen <3
Afbeelding
En balkjes ohz!
Afbeelding
In het bos <3
Afbeelding
Afbeelding
Bokken als ze een cavaletti omgooit :')
Afbeelding
Gewoon een knap paard <3
Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:13

bobje26: Wat een leuk paard zeg! Ziet er goed uit! Wat fijn dat het zo lekker gaat.
Calanddra: Welkom in het topic, natuurlijk ben je hier ook welkom! Wat een knappe paarden heb je zeg!
thoranLOVE: Ziet er goed uit! Lekker relaxt en ongedwongen.
Madje1992: Fijn dat je er een goed gevoel bij heb en top dat ze het rustig aan doen. Kan je er straks zo op wegrijden!
suikermeisje: Aah geweldig zeg! Wat een top paard is het ook. Heerlijk!
xPearl: Oh jeetje, wat een avontuur zo haha. Fijn dat het nu beter gaat!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:06

Wat leuk al die jaartopics! Ik heb Shenna nog geen jaar dus kan helaas niet zo'n topic maken haha. Wel heb ik een topic gemaakt van sneeuwfoto's! :D

Maar hier ligt alles een beetje stil nu qua trainen en zo. Wij hebben alleen maar een buitenbak en die is door het slechte weer ontzettend nat.. Dat is zo vervelend! Ook de bak op de club waar ik regelmatig ga rijden is doorweekt. Balen! Dus de afgelopen tijd doe ik niet zoveel met Shenna, behalve regelmatig longeren. Ach, komt wel weer! Ik heb geen haast. Ze is nu 4,5 dus op zich hebben we genoeg tijd haha!

Vandaag trouwens wel voor de allereerste keer er een keer op gezeten zonder zadel! En ze was super braaf, ze heeft geen stap verkeerd gezet! :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:12

Ik kan helaas niet echt een stal vinden die aan mijn eisen voldoen die een binnenbak hebben!

Want ik wil namelijk 's winters dat mijn paard lekker overdag buiten kan, waar ze kan rennen en spelen en knuffelen met andere paarden. En gevoerd wordt.
En 's nachts op stal met onbeperkt hooi. + zelf krachtvoer regelen.
En ik wil dichtbij het bos/duin/strand :D

Overal waar ik nu een binnenbak tegenkom staan ze 's winters naar mijn idee veel te veel binnen of op een te kleine paddock of individueel etc.. En krijgen te weinig ruwvoer of het ligt niet in een mooie omgeving..

Ach ja.. Voor nu doe ik het maar met deze stal haha! Staat ze tenminste met 30 vriendjes elke dag op een enorm stuk land. En naast het bos :D + grote stal, onbeperkt hooi en eigen krachtvoer. Met de natte buitenbak 's winters moet ik het dan maar even doen helaas.. Haha!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:31

Oh wat heerlijk dat je dat gevonden heb! Dat is vast niet hier in de buurt? Haha! Als ik zo een stal zou vinden zou ik meteen overgaan! :P

Wij hebben ook alleen een buitenbak en mijn paard is ook nog nooit in een binnenbak geweest, dus ik weet ook niet hoe ze daarop zal reageren. Ze is best een schijtbak dus waarschijnlijk vind ze het wel eng haha!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:14

Iedereen de beste wensen voor 2018 nog he! :D

Hier gaat alles ook zijn gangetje. Vanwege het slechte weer en tijdgebrek zijn we nog niet echt heel actief bezig met rijden, maar goed ze is nu 4,5 jaar oud dus zat tijd nog! Heeft geen haast. Toch merk ik wel al dat ze echt vooruit gaat!

Vandaag samen met mijn bijrijder naar de rijvereniging gewandeld, die bak ligt er wat beter bij. Ik ging er eerst even op. Shenna was ontzettend druk. Eerst al weglopen/ rennen toen ik opstapte. Ik bleef eerst hangen met de intentie alsnog op te stappen maar sprong er toch maar af toen ze begon te rennen haha. Daarna bleef ze gelukkig braaf staan alleen ging ze suuuper hard stappen en was ze erg gespannen. Het duurde ook wel een flinke tijd voor we door alle hoeken konden haha. Gek beest. Maar uiteindelijk deed ze het geweldig goed! Toen ging mijn bijrijder er ook even op en kon ik het vanaf de grond zien. Top paard! Zag er fijn uit. Heb ook wat foto’s gemaakt (helaas geen foto’s van dat ik erop zat). Na het rijden was ze echt gesloopt haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:34

Hier is het eigenlijk heel erg rustig nog steeds, ik loop op het moment stage in de televisiewereld en maak zo'n 45- 55 uur per week. Daarom ook weinig tijd voor Shenna. Gelukkig staat ze nu 24/7 op het weiland (winterland, geen gras, alleen zand en hooi). Dus ik hoef er niet perse iedere dag naar toe. Al probeer ik dat wel. En mijn bijrijder komt ook regelmatig gelukkig. Vooral in de weekenden doe ik nog wat met haar.

Maar het is niet alleen vanwege stage dat het trainen even stil ligt. De zadelmaker is laatst geweest en de boom moest even aangepast worden, maar blijkbaar was het zadel vanbinnen vast geroest en nu is het zadel dus overleden verklaard.. Balen! Heb al een nieuw zadel besteld, maar Shenna heeft een korte rug en ik heb juist meer ruimte nodig ivm lange benen... Dus dat is een reteduur grapje, maar wil wel iets goeds nu, want met mijn vorige zadel was ik al tijden niet tevreden. Maar goed, een rib uit m'n lijf :')

Hopelijk is het zadel binnen 6 weken er en kunnen we weer wat gaan rijden. Over 7,5 week ben ik klaar met stage. Dan kunnen we helemaal weer aan de slag! Mijn doel is toch wel om deze zomer een keertje naar het strand heen en weer te rijden :D

Maar goed, we doen niet helemaal niks hoor! Vooral lekker spiertjes kweken met longeerwerk en lekker buiten wandelen als het weer mee zit. Een schriktraining hier en daar. Shenna doet ontzettend haar best en is zo'n fijn dier om mee te werken!

Voor de rest staat ze gewoon lekker paard te staan in de weide met zo'n 40 maatjes :D Dus ze mag echt niet klagen haha. We doen het lekker rustig aan!

Even wat fotootjes :D

Tijdens het wandelen:
Afbeelding

Cavaletti's :D :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schriktraining! :
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:47

Hoe gaat het hier ondertussen met alle paardjes? :D

Hier zo'n 5 maanden nagenoeg niets gedaan, alleen zo nu en dan gelongeerd. Ik had stage dus had het super druk en niet veel tijd, en geen zadel want dat duurde ruim 11 weken!

Maaaaar....
Mijn gloednieuwe, op maat gemaakte zadel is eindelijk binnen! <3

Crown Suzannah (voorheen Ideal). Donkerbruin (Sala) met cognac welting en facing <3 Zo blij mee!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:12

Ja ben er echt zo ontzettend blij mee! Bedankt :D

En ik denk dat je het alleen maar goed doet om lekker rustig aan te doen. Gewoon aanvoelen wat wel en niet kan! Tijd zat, toch? :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:47

Jeetje, XxChelsey1xX, wat schrikken zeg! Bah. Nare situatie, dat wil je echt niet meemaken! Hoe gaat het nu?

moniek21: Welkom hier! Leuk paard heb je zeg! Mooi aan de maat ook! :D Ziet er goed uit!

Hier gaat het allemaal wel goed eigenlijk :) Shenna is ondertussen ook alweer 5 geworden :D Time flies!
En hoewel ik het momenteel erg druk heb met stage, trainen we gestaag verder. Galop gaat de laatste tijd echt in een stijgende lijn, ik ben zo trots! Dressuren gaat sowieso over het algemeen heel goed. Ik merk alleen nog heel erg dat ze aan het begin van de training héél veel energie heeft en ik constant het tempo moet proberen te verlagen, terwijl ze aan het eind van de training heel vermoeid is en dan juist wat trager wordt. Maar dat is natuurlijk logisch, de conditie moet nog even goed opgebouwd worden :D

Buitenritjes gaan ook top. We zijn verhuisd naar een andere stal, weer een nieuw stuk bos hier. Echt top paden en een geweldige omgeving. Dus we trekken er lekker vaak op uit! Genieten. Doet haar ook heel goed en ik merk dat het haar galop ook echt sterker maakt. Plus haar uithoudingsvermogen natuurlijk! Top. Ze is echt heel braaf buiten. Zowel op de weg als in het bos. Binnenkort strand maar weer een keer proberen. Dat vond ze de aller eerste keer wel heulllll eng haha.

Laat ik wat fotootjes showen van Shenna :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En in het bos <3
Afbeelding

Gisteren weer lekker een bosritje gemaakt van +- 2 uur. Echt genoten. En vandaag even gelongeerd aan de lange lijnen en daarna volledig los. Ze is zo knap! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie