[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 13:40

Ik ben nog wat leuke dingen te weten gekomen over Callista!

Ik heb gisteren contact gehad met de stal waar Callista vandaan komt, ze heeft geen afstammeling omdat de fokker nooit het dek geld voor de hengst heeft betaald. Ze heeft dus ook niet rechtstreeks als fok merrie gediend, wel 2 keer als draag merrie! Haar vader zou Cicero Z zijn, een hele mooie afstamming dus!! Dit zou ik kunnen laten onderzoeken door DNA, maar kan haar niet in het stamboek laten opnemen tot dat de oorspronkelijke fokker het dek geld heeft betaald. Jammer maar afstamming is wel goed en ben niet van plan te fokken!

Even voor het idee, dit is Cicero : http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... x-RANDEL-Z


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 14:28

Ja! Ze kan blijkbaar ook heel goed springen. Heb het nog niet geprobeerd maar ze springt toch over de longeer paaltjes :+ echt tof om zo wat meer te weten te komen!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 19:31

Vandaag op aanraden van de instructeur schriktraining gedaan, ik kopieer even zijn whatsapp berichtje met tips;

Ook schriktraining mag je al doen. Ik doe dat wel eens met een speelbal die ze in de stal ophangen. Mag ook een zak van 30x30cm+- zijn. Daar een halstertouw aan gespen. Je neemt haar aan een lange touw en laat de bal voor haar op de grond slepen waardoor zij de bal volgt. Gaat dat goed dan zwaai je zachtjes met de bal richting haar tot ze uiteindelijk kan verdragen dat de bal haar overal raakt. Dat bouw je uiteraard rustig op. Nog een goeie: neem een dressuurzweep, maak daar een plastic zakje aan op het einde. Verder idem. Eerst slepen voor haar en laten volgen. Tot je haar er overal mee kan aanraken en flapperen. Hier is het héél belangrijk dat je telkens je met dat zakje naar haar toe gaat of aanraakt en zij krijgt stress of spanning je het zakje precies op dezelfde plaats laat tot zij ontspant, niet meer beweegt of er naar slaat. Het weg halen is dan haar beloning. Het leert haar bij stress of spanning af te wachten, in te schatten en rustig te blijven ipv direct te rennen. En dat is altijd handig :)

Zo gezegd zo gedaan! Vandaag een zak aan een dressuur zweepje geknoopt en aan de slag gegaan. Het was allemaal nog heel eng, maar het ging wel oke! 2 keer is ze in paniek echt weg gelopen, maar daarna kwam ze gelijk los terug naar mij toe. Volgende keer gaan we gewoon terug proberen en kijken hoe het evolueert. Ik ben zo blij met mijn instructeur! Hij is echt heel begaan en super paard gericht.

Verder was Callista echt een varken vandaag, had haar gisteren helemaal gepoetst en ze was echt super schoon, maar vandaag had ze in de weide echt helemaal uit haar dak gegaan volgens de stal eigenaresse, met als gevolg dit :+
Afbeelding

Ze staat wel lief te kijken maar echt een varken!! Heb haar snel even gepoetst en dan maar een deken opgelegd, want met dit weer zal het niet veel beter worden.

Overmorgen opnieuw schriktraining doen! Heb ook een springbal dus ben heel benieuwd hoe ze daar op gaat reageren. :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 17:16

Super Rivaldo dankjewel! Heb nu niet veel tijd maar ga het zeker bekijken. Engels is ook geen probleem, bedankt voor de moeite van het opzoeken!! Wel grappig inderdaad ook een schimmel en zo een zakje :P Ik probeer het op dezelfde plek te houden maar dat is idd in de praktijk niet altijd mogelijk. Probeer het dan wel op ongeveer zelfde afstand en hoogte te houden. Ik ga nog eens filmen ook! Doe ik met longeren en grondwerk ook regelmatig en dan veeeel terug kijken. Dan zegt mijn vriend dat ik egocentrisch ben hahahaha :')

Ben er vandaag heen geweest met een nieuwe uitdaging, een springbal! Eerst lichte aarzeling en na wat toertjes draaien kon ik haar er zo goed als overal mee aanraken! Slepen over de grond is nog eng, maar niet blinde paniek eng dus das wel tof! Plastieke zakjes zijn ook veel enger natuurlijk :+
Springbalfie!
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 21:06

MVasbo schreef:
Leuk om te zien dat het beter gaat. Ik heb ook een Zangersheide. Zit bomvol met karakter Haha


Tof! Welke hengst? Heb ook al in de gaten dat ze echt een grapjas is ja :+


Vandaag even lekker gaan knuffelen en poetsen, toen vond ik een klein plastiek verpakkingkje van een poets blok. Ideaal om nog wat mini schriktraining mee te doen! Veeeel minder eng dan de grote zak. Zelfs slaap verwekkend
Afbeelding

Zag gisteren deze ook nog voorbij komen, moest ik ook hard mee lachen :')

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:50

@MVasbo, ja die gekke karakters krijg je vaak het meeste van terug!

Ik heb gisteren nog eens les gehad! Ik had de afgeholpen 2 weken heel veel bezig geweest met longeren. Dit was dus ook fel verbeterd.

We hebben de piste half af gezet en dan is de instructeur begonnen met longeren om te kijken hoe we geëvolueerd waren, positief dus! Daarna zelf gelongeerd, ook hier weer tips en oefeningen mee gelegen. Het vergroten en verkleinen, tempo wisselingen,... hier kunnen we mee verder!

Daarna zijn we echt van basis af aan terug begonnen voor het rijden. Eerst voet in de beugel en stil blijven staan, dat ging vanzelf. Dan hangen, iets spanning maar geen echte paniek. Dit een paar keer herhaald tot we konden stappen terwijl ik er over hong. Daarna op gestapt. :)

Man toch spannender dan ik dacht! Toch beetje zenuwen na de vorige keer. Daarna hebben we aan de longe gestapt. Met een neckrope (halstertouw) voor de veiligheid van mezelf en een zekerheid, deze hield ik mee vast met mijn buitenland. Alles ging erg goed gelukkig! We hebben gestapt en op beide handen ook paar voltes door gedraafd. *\o/* het aanrijden was voor mij best eng want daar ging het vorige keer mis. Als ik onzeker ben neig ik sterk om haar terug te nemen, dit bezorgt haar dan weer stress en dat is dus iets waar ik zelf heel erg op moet letten. Maar het ging goed dus! Ik heb aan de instructeur voorgesteld of het een goed idee is dat hij haar een paar keer rijd, we hebben besloten dit niet te doen. Ik zal waarschijnlijk nog wel foutjes maken en zo moeten ik en Callista er alletwee aan wennen. Als hij dan altijd perfect rijd dan gaat calista mijn acties soms helemaal mis begrijpen.

Vanaf nu gaan we elke week les nemen. Ik mocht zelf oefenen met op en af stappen en evt rondjes rond stappen, draven best onder begeleiding voorlopig. Echt terug van 0 opbouwen zodat het voor ons alletwee terug fris en correct er in zit!

Ook neem ik volgende week een zadel op proef, een euroriding VZH zadel, een Opal. Iemand hier ervaring mee? :)

Een positieve update dus!! Ik zou zo graag een keertje in de toekomst kunnen kijken. Heb mezelf al gek verklaard om een groen paard te kopen maar ik heb door het vele grondwerk zo een band met haar, het is het werk helemaal waart!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 15:32

Ja ik ben echt super blij met mijn lesgever! Voorlopig staat er woensdag nog een les gepland maar het weer is niet echt optimaal voorlopig :brr:

Morgen avond zou ik normaal gezien een zadel ophalen om te testen, maar als er niet gereden kan worden stel ik het nog uit. Mag het een week op proef nemen dus wil wel effectief iets kunnen doen dan.

Verder nog niet op stal geraakt deze week, dadelijk even aaien maar met de sneeuw ook niet meer dan dat, ben benieuwd hoe ze er op reageerd!

Een tijdje geleden is mijn zus verkeerd terecht gekomen met een val van haar fjord, met als gevolg een gebroken ruggenwervel. Ze mag tot de zomer niet meer rijden, heb nu met haar en mijn instructeur afgesproken om met de fjord ook af en toe les te nemen. Dan kan ik iets comfortabeler aan mijn houding werken en blijft Jules (fjord) ook in beweging! Ben vandaag ook nog even bij mijn zus en haar paardjes geweest. Vlekje is de Shetlander die erbij staat, deze hebben we ondertussen al zeker 18 jaar. Zij was eigenlijk mijn echte eerste pony <3

Afbeelding

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 16:18

Dankjullie! Helaas staat ze nu al bijna 2 dagen op stal.. ik ben er vandaag en gisteren even naartoe geweest zodat ze even kan lopen in de piste. Gisteren was ze heel rustig maar vandaag echt een bommetje.

Ze schrok van elke auto en ging helemaal showen. Toen ik haar binnen wou halen schrok ze nog een keer waardoor ik uitgleed, gelukkig nog in de piste. Niks gebeurd gelukkig. Wat mij betreft heb ik haar dan liever buiten in de sneeuw... maar de andere paarden gaan niet buiten en alleen word ze heel onrustig. Moeilijk moeilijk..

Wat doen jullie bij sneeuw? Snap wel dat het amper te doen is om haar buiten te halen maar 2 dagen op stal ruzie staan maken met de buurvrouwen is ook niet echt optimaal.
Afbeelding
Foto is in het begin toen ze nog lekker rustig was.


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 15:33

Ja ik heb aangegeven dat ik der wel graag naar buiten heb maar als er sneeuw ligt doen ze het niet ivm de veiligheid. Kan ook moeilijk vragen om haar alleen naar buiten te halen want daar wordt ze ook niet gelukkiger van.

Les van morgen zal vast ook niet door gaan :( jammer dat ik nog niet verder met haar sta! Zou graag aan de hand een sneeuwwandeling gaan maken maar vertrouw dat nog niet goed genoeg en na 2 dagen binnen is ze ook echt een energie bommetje.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 17:15

Lekker stil hier!

Ik heb het super druk gehad en weinig tijd voor callista. Maar dat wordt nu weer beter gelukkig. Vrijdag avond heb ik haar aan de longe gehad, zonder enige afzetting erbij! Ze had heel wat dagen op stal gestaan ivm het weer, en toen kwamen ze ook nog een dag jagen waardoor de paarden ook binnen stonden. Hier werd ze duidelijk wakker van :+

Ze was heel hevig, maar wel braaf! Ze heeft een paar keer veel ronde's gegaloppeerd, maar zonder echt weg te willen lopen, ze deed braaf haar rondjes maar dan gewoon op top speed haha. Ze is max 5 keer uitgedraaid en meestal viel het te corrigeren door haar er even door te halen, positief dus!

Vanavond ga ik een VZH zadel halen om een weekje te testen. Wil dat vanavond dus nog even passen en haar longeren. Woensdag hebben we weer les! :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 20:48

Zo ben het zadel gaan ophalen. Was een hele lieve vrouw en ik kreeg er vanalle spulletjes bij. Nu hopen dat het zadel past.

Ik heb zelf de indruk dat het te lang is voor haar rug, maar ik ken er zelf echt niet genoeg van. Woensdag met de instructeur even kijken. (Als mensen goede zadelpassers weten die tot net over de Belgische grens komen bij antwerpen?)

Heb enkele foto’s, weet niet of jullie iets kunnen zien hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 21:01

Dankjewel voor de tips! Ik heb idd gemeten aan de hand van de laatste rib en dit kwam er toch net iets te ver achter naar mijn gevoel. Deze is trouwens een medium boom 18 inch. Had gehoopt dat het gelijk goed zou zijn maar dat zou wel wat te mooi om waar te zijn zeker :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 11:05

Bedankt voor je reactie, daar vreesde ik idd al voor! Had het even los opgelegd ivm de lengte. Ken er zelf niet genoeg van om het volledig te beoordelen dus heb het daarom gewoon even zo gedaan. Ga morgen wel even met de instructeur kijken maar hij gaat terug moeten vrees ik. Jammer want leek me een heel fijn zadel!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 22:25

Vandaag weer een suuuper fijne les gehad! Ik heb het zo getroffen met mijn lesgever, echt zo zo zo blij mee. Man met veel geduld en ook echt gewoon liefde voor paarden. Correct maar toch ook zacht, alleen maar lof!

Vandaag begonnen we met longeren, zonder prikpaaltjes en hupla als vanzelf! Het longeer probleem is er echt zo goed als uit, super fijn dus. We hebben daarna de longe nog bevestigd aan de singel zodat ik hier ook verder mee aan de slag kan gaan, zo kan ik iets meer stelling enz vragen aan haar onder de longe.

Ik ben er dus ook weer op gestapt vandaag! Ik ben echt nog wel onzeker na de val, maar het gaat steeds beter en beter. Neckrope mee in de buitenhand en gewoon doorrijden. Ook dit ging goed. Doorstappen na een overgang vind ze nog moeilijk, ook het feit dat ik er op zit en dat er iemand aan de longe staat vind ze verwarrend. Dan kijkt ze soms echt naar mijn lesgever van 'maar wat moet ik nu doen???' . Samen even zoeken maar het ging echt super fijn. Toen we klaar waren haar lekker veel knuffels gegeven want ze was echt top!

Lesgever heeft nog paar foto's gemaakt. Betere lesgever dan fotograaf (maar ik ben fotograaf dus ieder zijn vak :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het zadel lag trouwens ook goed, met het aansingelen was het al een compleet ander gezicht. Mijn lesgever heeft het helemaal na gekeken en vond het er prima uitzien. Ik ga nog even een zadelmaker laten cheken voor de zekerheid maar normaal gezien zou het geen probleem mogen geven. Heb er vandaag ook mee gereden en dat ging ook goed. :) Alleen maar tof nieuws vandaag!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 19:17

Ik heb van die mono beugelriemen gekregen bij mijn nieuwe zadel. Nu heb ik even daar beugels aan gehangen, maar ik ben niet zo groot en bij mij blijft er veel beugel over. Hoe werk je dat weg? Ik dacht misschien met iets zacht aan elkaar maken? Zag van die hoesjes, maar het stuk is zo groot dan zie je niks meer van de riem.


Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 14:44

Afknippen lijkt me eng, maar durf het wel proberen heb ze er gratis bij gekregen dus dat scheelt haha.

Ik heb een paar gekke dagen er op zitten, paard van mijn zus heeft vrijdag ernstige koliek gekregen. Hij moest geopereerd worden. Hier zijn we dus al enkele dagen van onder de indruk. Gelukkig is de operatie goed verlopen en stelt hij het naar omstandigheden goed. Nu hopen dat hij het eerste eten enz goed gaat verteren. Mijn zus heeft ook een volgtopic, dat vind je hier;
[VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Ik ben wel gewoon bij Callista geweest, dat gaat gek genoeg ook allemaal door ondanks de vervelende situatie. Gisteren was ze echt een bommetje, niks dan galloperen staart in de lucht een brok spanning. Ik heb een half uurtje een poging gedaan tot longeren maar het was echt gewoon rondjes plat door de bocht rennen. Jullie snappen wel dat mijn hoofd er ook niet echt naar stond en dan ben ik er maar mee gestopt.

Vandaag poging 2, de eerste paar rondjes was het weer lopen lopen lopen, ik dacht 'hier gaan we weer' :( Maar gelukkig verminderde het snel. Ze deed super goed haar best hierna. Paar keer miscommunicatie, maar dat kan ik haar dan ook wel vergeven! Daarna nog even los in de piste laten staan terwijl ik rustig op het krukje zat. Even genieten van die gekke knuffel knol.
Afbeelding

Afbeelding

Woensdag hebben we weer les! Dan ga ik haar dinsdag wel even longeren zodat ze zeker niet té veel energie heeft zoals gisteren.

Fijne feestdagen iedereen verder!! /3 {:)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 17:04

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben nog altijd super blij met haar, ondanks dat ze heel erg hevig is tegenwoordig. Woensfag hadden we les maar het is een longeer lesje geworden, Haha.

Ze was al minder hevig dan de vorige keer, maar het waaide best wel en veel water in de piste. Na een half uurtje longeren was ze ik principe wel klaar om te rijden maar we hebben samen beslist van het een keertje over te slaan. Volgende keer als ze zo hevig is moet ik haar eerst even losgooien best. Stomme is dat ze pas begint te lopen aan de longe, als je haar los in de piste laat is er niks aan de hand :+ volgende keer even Laten lopen dus.

Heb ook foto’s van haar zadel aangesingeld nu, ziet er veel beter uit!
Afbeelding
Afbeelding

Het paardje van mijn zus is ondertussen trouwens thuis gelukkig! Donderdag waren we hem gaan bezoeken nog op de kliniek en vandaag mocht hij naar huis.
Afbeelding

Donderdag nog even gaan knuffelen met Callista na ons bezoekje aan Jules. Ze houd er echt van als je haar hoofd aait Haha.
Afbeelding

Ennnn woensdag waren de nieuwe zadel kasten klaar!! Echt suuuuper groot. Alles kon er met gemak in. Nu moet ik niet steeds spullen van thuis meenemen echt heel fijn.

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 13:08

Dankje voor de leuke reacties!! Mijn zus heeft idd ook een volgtopic hier. Gelukkig gaat het voorlopig allemaal heel goed met Jules en vlekje.

Ik ben vandaag ook weer bij Callista geweest. Bedoeling was evt longeren maar de piste was echt een zwembad. Dan maar even gepoetst en los gelaten in de piste. Tijdens het longeren houd ze echt niet van water, dus ik moest super hard lachen toen ik mevrouw ineens dit zag doen :')
Afbeelding

Afbeelding
Plons :+

Callista moest even een nieuwjaarsduik doen volgens mij, Haha. Ik kon er wel om lachen, ze had er zoveel plezier in.


Nu staat ze terug op stal om te drogen, ging ze ook gelijk in het stro rollen. Schimmels Will be schimmels zeker?

Fijne jaarwisseling gewenst allemaal! Y)(^)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 21:08

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Ja een vieze mie is wel het minste dat je kan zeggen haha, ze zag er vandaag al heel wat beter uit!

De instructeur vond het een fijn zadel, en na het aansingelen en juist leggen was het ook niet te lang. Ik moet ook deze boommaat echt wel hebben en volgens hem lag het goed. Op de aansingel foto's zie je ook wel duidelijk een verschil tegenover gewoon los.

@Larissa, ja ik doe idd ook veel grondwerk dan! Vandaag heb ik haar ook gewoon in de regen gelongeert.

Ik kan echt geen staat maken op dit paard :+ Vorige week sleurde ze me bijna de bak door aan de longe, nu een week NIKS gedaan en ik had een mak lammetje in mijn handen <3 Ze houd wel echt niet van water aan de longe, maar ik geloof haar niet meer na haar plonsbad van vorige week :+

Morgen normaal gezien les, nog even kijken of het kan doorgaan want ze voorspellen heel slecht weer en de piste is sowieso al erg nat!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 11:33

Leuk dat je volgt porcelain!!

Nee les heb ik afgezegd, het waaide zo erg. En de piste was ook echt een zwembad. Leek me verstandiger om dan gewoon volgende week opnieuw te proberen. Wil haar vandaag weer even longeren en als ze weer zo braaf is als dinsdag wil ik graag paar rondjes er op stappen. :) Even kijken of er dan iemand mee wil / kan komen voor de zekerheid. Jammer genoeg niet echt veel paarden lovers in de familie (buiten mijn zus maar die heeft een ruggewervel gebroken pas dus dat is wat lastig). Als ze echt braaf is durf ik het wel even alleen aan, met stappen heeft ze gelukkig nog nooit gek gedaan. (Is niet heel slim ik weet het, maar je moet wel iets als je altijd alleen bent..)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 17:12

Vandaag weer aan de longe na dinsdag! Ze was voorwaarts maar goed te doen. Ze blijft zich dan af en toe uit draaien, meestal als ze door plassen moet :+ maar na een tijdje gaat het dan wel fijner!

Heb er ook even gewoon op gezeten, mijn moeder was uiteindelijk komen kijken dus dan wou ik toch graag even een stapje verder gaan nu ik niet alleen was. Ze had wel wat spanning toen ik na het hangen enz er op ging zitten. Dus heb echt gewoon even gezeten, paar pasjes gestapt die ze zelf zette, maar echt niks been of stuur gedaan. Wou geen risico nemen. Ben er dus na een minuutje weer af gegaan. Ze is wel erg braaf met stilstaan bij het opstappen dat is wel aangenaam!

Hier stapte ze zelf een paar pasjes, alles lekker los om zeker geen extra spanning te geven.
Afbeelding

Poseren, duidelijk allemaal interessante dingen :+
Afbeelding

En dan lekker terug naar de stal waar het eten stond te wachten!
Afbeelding

Woensdag weer les! Kijk er naar uit. Kan niet wachten tot de lente, gewoon weer een droge piste enz zal ook veel fijner werken!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 19:45

Oh dat is inderdaad een goeie! Merk dat ik soms zelf idd onbewust toch veel spanning heb, dat voelt ze natuurlijk ook.

Vandaag ging het zoooo fijn! Echt heerlijk. De piste is weer droog en Callista was super rustig en mega braaf. Lekker gelongeerd veel stap draf overgangen, totaal geen probleem. Ik was helemaal gelukkig! Daarna nog even los grondwerk gedaan in de piste om nog extra tof af te sluiten. Snel even gefilmd!


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:09

Zo weer een update!

Woensdag hadden we een lesje, hoewel het dinsdag als vanzelf ging het longeren, was het woensdag weer een ander verhaal. De piste was terug nat en daar doet ze toch altijd beetje lastig over.

We begonnen dus al met een beetje spanning van aan de longe, dit vloeide wel af gelukkig! Toen er op. Ze had het echt moeilijk vandaag, veel aan gedraafd maar altijd gelijk terugvallen en heel veel spanning bleef ze vasthouden. Na dat ze 4 keer haar rug bolde tegenover mij hebben we besloten om af te stappen, mijn lesgever heeft haar dan aan de longe er wel even echt door gezet. Hier was ze wel van onder de indruk. Overigens echt op een correcte manier! Vooral indruk gemaakt met lichaamstaal enz, absoluut niet een mep gegeven of wat dan ook.

We waren alletwee beetje geschrokken van haar reactie, de lesgever wil even afwachten wat de lente geeft. Als ze weer meer op de weide kan enzo mag ze dit echt niet meer doen. Voorlopig kunnen we het nog afschuiven op de piste enz. Wat ik ook wel echt denk, dinsdag was ze fantastisch braaf, en dat was wanneer de piste droog was.

Vandaag ben ik weer bij haar geweest! Opgezadeld en longeren maar, ze stond nog binnen toen ik aankwam dus ze was eerst lekker fris. Na 5 minuten rondjes galloperen en beetje de speelvogel uit de halen begon ze te kalmeren. We hebben zooo fijn gewerkt vandaag! Als ze echt goed ontspand haal ik de longe door het bit en dan aan de singel, zo kunnen we beginnen werken aan lichte stelling. Dit ging ook geweldig goed vandaag! Zo tof.

Met het afzadelde merkte ik een wondje op aan haar voorbeen. Ze heeft een scheur in haar hoef aan de linker kant, de DA en hoefsmid hebben bevestigd dat dit absoluut geen probleem mag zijn. Maar nu heeft ze daar toch een wonde. Ik vermoed dat ze er op getrapt heeft, maar wil even zeker zijn dat het geen mok is door het litteken weefsel dat daar zit. Wat denken jullie?
Afbeelding

De hoefsmid komt normaal gezien binnenkort langs, dus dan kan die er ook even naar kijken. Maar ik ben benieuwd! Heb het nu afgespoeld en daarna ontsmettende zalf aan gesmeerd.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:03

Ja ik heb geen idee hoe lang ze nu al binnen stond. Ze was fris omdat een paard op de weide begon te galopperen. Ik woon dicht bij stal! De paarden komen wel buiten, maar 1 voor 1 op de paddock. Dus als er een ander paard buiten staat kan ik haar niet buiten zetten. Maar vandaag stond er een paard op de weide en dan zet ik de mijne nadien idd op de paddock. Als ik merk dat ze niet buiten komt ga in ook savonds even losgooien. Verder echt een super fijne stal en ik snap het ook zeker. Ze vind op stal staan ook niet vervelend heb ik de indruk, maar voor haar energie heb ik haar toch liever zo veel mogelijk buiten.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:13

Heel afhankelijk van het weer! Vandaag stond er bv wel 1 op de weide. Het is een heel klein schalige stal en ik kom eigenlijk veruit het meeste van iedereen. De stal bazen zetten zelf gewoon de paarden binnen en buiten, normaal gezien komt ze wel elke dag buiten dus. En vanaf dat de weides toegankelijk zijn staan ze van 9-5 ongeveer buiten. Dat vind ze dan ook helemaal prima. Zo lang buiten nu is echt een luxe! Lijkt me geweldig.

Maar het is niet zo dat ze helemaal gek wordt als je der buiten zet. Ze gaat rollen en dan staat ze gewoon stil te staan :+ ga nu proberen om in het weekend wat meer overdag te gaan. Wou bv vandaag graag aan de hand buiten gaan wandelen, maar dan ben ik alleen en durf ik dat toch nog niet helemaal aan. Als iemand toevallig in de buurt woont, altijd welkom Haha!

Jou verhaal stelt me ook weer gerust! Ze heeft totaal geen vals karakter, in tegendeel! Ze is vaak gewoon erg onzeker en vind het moeilijk om die spanning dan los te laten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, Vagabondo en 27 bezoekers