[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 22:42

Zat wat oud beeldmateriaal te analyseren (nee joh paarden en mezelf verbeteren zijn voor de rest geen obsessie ofzo :') )

Moet hier wel even om grinniken, uitgesproken dier. Duidelijk not amused over mijn onduidelijke gedoe reageert Rox hier heel vergevingsgezind :o. Gelukkig zijn we inmiddels wel een stukje verder in onze communicatie, ik wat duidelijker en Roxy heeft andere manieren gevonden om zichzelf te uiten :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 23:18

Ik reageer nu via m’n telefoon dus alleen kort een update, morgen hopelijk wat meer tijd om uitgebreider te reageren :).

We hebben tijdens de les Roxy tussen de dubbele longe gehad :D. Alleen in stap en paar voltes draf maar het begin is er :).

Eigenaresse is nu ook rustig aan t kijken voor een goedkoop zadeltje om haar ook rustig aan t zadel te laten wennen. Wij dachten aan een wintecje, jullie nog suggesties?

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 17:58

Leuk al deze reacties en offtopic interessante informatie uitwisseling kan niemand erg vinden toch? :D

sanne83 schreef:
Bij grondwerk zie je natuurlijk wel veel "gewoon" kauwen en likken. Heeft te maken met het afvloeien van (een klein beetje) spanning. Als ze meer spanning hebben en dat loslaten, zie je vaak nog andere gedragingen erbij, zoals gapen, proesten, hals uitschudden, rollen en soms inderdaad kauwen in het extreme (met de mondhoeken trekkend of met de tong rollend). Ik heb zelf wel altijd het idee dat die "extra" gedragingen heel paard specifiek zijn, dus dat hetzelfde paard vaak hetzelfde gedrag laat zien. Mijn vorige paard was echt een gaper :D Als die iets moeilijks had gedaan, kon ik echt wachten op het gapen.

Ik probeer wel altijd persoonlijkheid van het paard en gedragingen, weer te koppelen aan wat ik fysiek voel, maar ik behandel niet altijd paarden waarmee ik grondwerk doe en ik doe zeker niet altijd grondwerk met paarden die ik behandel, dus kan niet altijd een hele specifieke link leggen.

Qua fysieke training ben je al lekker bezig dus, wat bedoel je met dat je de volte verliest? Ik doe dat inderdaad ook dat je eerst één ding vraagt en dan iets anders, net zo lang tot je die twee kunt combineren.
Ik begin zelf altijd met op de buitenschouder zetten en voorwaarts vragen afwisselen, lengtebuiging komt dan later, maar er zijn natuurlijk zoveel andere manieren om hetzelfde te bereiken :)


Roxy laat ze allemaal zien haha, gapen, likken, kauwen en die rare bek waarvan ik niet weet of dat een naam heeft. Met de volte verliezen bedoel ik als ik zonder touw werk en ik zet haar buitenschouder wat meer naar buiten ze in haar geheel naar buiten gaat en dus de volte afloopt. Met touwtje is dat natuurlijk niet aan de hand, rechtrichten doe ik sowieso niet los overigens.

Peetstap schreef:
Mooie vooruitgang, met d. Longe kun je zoveel meer aan oefeningen voor bereiden.
Had ze geen moeite met al die lijnen gefrut op haar achterwerk ? En langs de benen ?

Longe hebben we tot nu toe alleen nog over de rug gehad, dat was pittig zat hihi. Ze heeft er wel moeite mee maar kan er wel in ontspannen uiteindelijk.

Gini schreef:
Ken je dat gevoel dat je zo veel informatie krijgt en je wilt het allemaal opslaan, maar je bent bang dat je het niet zal kunnen onthouden. Dat gevoel krijg ik bij dit topic! Wat een leerzaam topic is dit, op zoveel vlakken. +:)+

Ik zou graag even willen inzoomen op 1 kort momentje in jouw training in het filmpje dat je geplaatst hebt op 7 november. Op 1:17 leg je het longeersingeltje over de rug van Roxy. Ze blijft rustig staan, laat het hoofdje zakken en jij beloont met een snoepje (en een stembeloning? dat hoor ik niet zo goed).
Op 2:04 doe je hetzelfde: longeersingeltje over de rug, Roxy blijft rustig staan en laat het hoofdje zakken. En dan... komt er geen snoepje, wel stem. Maar je ziet dat ze toch aan het denken gaat. Jij geeft geen snoepje, terwijl je dat daarnet wel deed, dus wat ik nu doe is vast niet het goede antwoord. En dan doet Roxy het enige andere antwoord dat ze kent: voorwaarts gaan.

Wat ik hierbij nu wil vragen:
1. Heb je het gevoel dat je niet te afwachtend bent? Dat je zo gefocust bent op de rust en ontspanning dat je daardoor soms te passief reageert met belonen en het verschil voor Roxy tussen dit is het juiste antwoord en dit niet een beetje vervaagt? En ze daardoor sneller naar een ander antwoord op zoek gaat.
2. Waarom kies je voor snoepbeloningen? Het kan een grote motivator zijn wanneer je met een moeilijk punt in de training bezig bent, maar ik krijg dan toch vaak het idee dat paarden iets toelaten/doen omdat ze er eten voor krijgen, dan dat ze daadwerkelijk ok zijn met wat je met hen aan het doen bent. Hoe kijk jij hier tegen aan?

Dank voor je feedback :)

Ik ben zeker te afwachtend in sommige gevallen, komt omdat ze me al een aantal keer bijna het ziekenhuis in heeft geslagen :+ maar daar moet ik zeker aan werken. Ze is echt watersnel en die achterbeentjes gaan soms veel te vlot. Als ik niet zo dicht langs haar hoef te werken ben ik wel wat meer geneigd de grens op te zoeken.
Snoepbeloning is eigenlijk iets wat ik altijd gebruik bij ieder dier, m'n hond, m'n paarden. Bij Roxy geen hele bewuste keuze, gebruik het ook niet iedere sessie overigens. Voornamelijk met het werk dichterbij waarbij het wat makkelijker gaat in de timing wil ik wel voeding als extra motivator gebruiken. Ben nu een filmpje van wat schriktraining aan het uploaden, zitten vast zat foutjes in aan mijn kant maar dan zie je dat ik ook zonder voedsel werk.

Peetstap: We zijn ook nog niet van plan er al een zadel om te knopen maar willen ons vast oriënteren in de mogelijkheden. Zelf heb ik voornamelijk ervaring met westernzadels dus kan haar daar niet echt in helpen. Vandaar dat ik naar jullie advies vroeg wat betreft zadeltje, liefst licht en ok voor het inrijden van een paard (tzt ;)) Ik ben nu een schriktrain filmpje aan het uploaden :)

quarterH: Goed hieraan te denken maar een paard wat medisch lijfelijk wat mankeert kan natuurlijk heftig reageren op een longeersingel, zadel oid. Maar een voederbakje of een plastic zakje? Ze heeft dit al vanaf veulen af aan en vrees dat er ook een hoop karakter in meespeelt.

joelledsr: Dank voor je reactie :). Heb inmiddels inderdaad begrepen wat te voorzichtig te zijn. Heb er voor nu daarom even voor gekozen wat meer ruimte op te zoeken zodat ze me niet kan raken als ze slaat en daarin iets meer door te pakken.

ruitje: Tzt moet dat misschien, of niet. Ik weet zeker als iemand haar er nu gewoon doorheen zet dat er ongelukken gebeuren, of voor het paard of voor de ruiter en waarschijnlijk voor allebei. Ik ben ook benieuwd hoe alles zich gaat ontwikkelen. Ik doe mijn best en probeer zoveel mogelijk uit dit topic te pakken als ik kan, en uiteraard regelmatig les.

Hoop dat ik zo een beetje iedereen heb beantwoord. Moet nu gauw gaan werken haha.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 19:25

Heb het nieuwe filmpje thuis laten uploaden in hoop der zegen maar zie dat er nu nog niets op YT staat dus denk dat ik vanavond (ben 22:00 klaar met werken) even moet gaan kijken waar het fout is gegaan xD.

Sanne: Dat vind ik dus inderdaad heel lastig. Waar pak ik door en waar ben ik zacht. Ik wil niet het vertrouwen verliezen maar ook af en toe een stap maken. Filmpje waar ik commentaar op hoop te krijgen is van schriktraining met een plastic zakje aan een longeerzweepje (zonder touwtje anders is de release niet goed xD). Kon haar uiteindelijk wel aaien maar ze ondergaat het dan, staat nog wel helemaal strak. Hopelijk komt in de strakheid ook vanzelf release.. Of moet ik juist weer een stapje terug naar een niveau waarin ze wel volledig los kan laten. Twijfels dus haha.

Tijdens mijn training ben meestal gewoon 'in het moment' en later als ik het terugkijk denk ik hmm had ik eerder moeten stoppen, stapje terug moeten doen, langer moeten vasthouden. De hamvraag is dan eigenlijk "hoeveel spanning is ok?"

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 00:26

Hierbij een stukje film van schriktraining met een plastic zakje. Ik zie zelf wel wat fouten waardoor explosies ontstaan maar hoor graag wat jullie er over te zeggen hebben.
Dat slaan zoals ze bijvoorbeeld op 4:42 doet kan ze naar alles en iedereen als ze iets eng vind. Daarom ben ik wat té terughoudend als ik dicht rondom haar werk, als ik haar dan plots laat schrikken kan het zijn dat ik die ineens tussen m'n ribben heb zitten want ze is best wel vlug xD.
Het stukje vanaf 3:40 heeft geen eind met afvloeien omdat m'n cameraatje er halverwege mee stopte x) Ze is uiteindelijk stil gaan staan en gaan kauwen toen heb ik het zakje weer weggehaald (beetje zelfde als rond 2:00).
Het beeld bestaat uit 2 delen, ik ben begonnen toen ze enigszins vooruitgang liet zien even gestopt en de stallen gedaan en na het uitmesten nog een keertje met haar gewerkt om de sessies kort te kunnen houden.

Ik vrees wel dat het 10minuten film vanaf een statief is, hopelijk hebben jullie de zin/tijd er even naar te kijken :)


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 00:48

Foutje nu als het goed is wel te zien?

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 00:59

ruitje schreef:
Hey wat leuk, het lijkt alsof ze er zelf op af wil gaan meteen, wat maait dat je het niet stilhoud en kijkt wat ze zelf doet?

Nu ga ik even verder kijken :)

Ik hou haar met dingen waarbij ze kan schrikken het liefst wat op afstand houdt. Ze kan flink uithalen en doet dit ook dichtbij als het zakje ineens wappert bijvoorbeeld. Ik hou dus voor mijn eigen veiligheid wat afstand en breng het zakje wat van mij af. Heb deze nieuwsgierigheid wel gebruikt door haar het zakje te laten volgen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 29-11-17 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 01:43

Ok nog even reageren en dan naar bed O:)

sanne83 schreef:
Als je haar aan wilt raken met het zakje, begin niet bij de neus. Als zij zélf wil aanraken, zal ze dat wel met de neus doen.

Eigenlijk is dat de enige plek waarbij ze het toeliet. Heb vanaf haar neusje naar wang naar hals naar iets schoft gemanoeuvreerd. Als ik direct schoft zou beginnen zou ze blijven rennen en slaan vrees ik en kan daar dan ook geen contact houden.

ruitje schreef:
Ik denk dat je hier in te hard gaat. Ik had haar zelf aan het zakje laten ruiken, het zakje op de grond gelegd en daar gelaten, het zakje op een grotere afstand van haar bewogen en dan was het genoeg. Op stal en herhalen tot ze dit doet.

Het gaat me met deze oefening niet zozeer om het wennen aan een zakje maar aan het omshapen van een angstreactie. Bij bijvoorbeeld de longeersingel of het zadel pak ik een rustigere opbouw maar dan wil ik dat ze dat ding geheel accepteert. Nu wil ik eigenlijk haar oplossing voor alles wat ze eng vind veranderen. Daarin is de balans zoeken lastig en lees nu al 2 verschillende meningen.

ruitje schreef:
3.30 ben ik benieuwd waarom je er daar voor kiest het contact met het zakje te veranderen in drijven met het zakje?

Eerlijk? Foutje :o . Wilde het zakje daar weghalen maar deed dit onhandig waardoor ze er van schrok en toen kon ik 'm niet meer helemaal weghalen dus werd het ineens een drijvend zakje.

ruitje schreef:
Rond 6.00 ga je enorm snel, zakje op zakje af, ik zou daar meer rust inbouwen.

Hier release ik op spiertonus. Op het filmpje niet te zien maar iedere keer als het zakje naar haar toe komt knijpt ze en spant ze alle spieren aan, zodra ze ontspant in haar spieren haal ik het zakje weg. Ging op dat moment inderdaad wat vlot maar vind haar daardoor niet opbouwen.

Snap niet zo goed wat je bedoeld over het stuk met druk en wijken?

sanne83 schreef:
Uit je beschrijving eerder vandaag, had ik het idee dat ze als reactie "bevroor" en dat kan heel lastig zijn.
Over dit filmpje ben ik eigenlijk vrij positief. Ze gaat afwisselend van angstig naar zelfs nieuwsgierig +:)+ Dat is echt een hele fijne eigenschap.

Bedoel op het laatst, daar had ik moeite met wanneer ik nu moet releasen. Ze ondergaat het 'aaien' met het zakje bij haar hals maar ontspant daar niet echt in. Langer door aaien lijkt me echter ook niet echt handig.

sanne83 schreef:
Ze is duidelijk zelf op zoek naar een oplossing voor het probleem, alleen denkt ze dat de oplossing rennen of trappen is :D Dit is echt de meest uitgelezen situatie om dat te draaien naar: als je iets engs ziet, sta stil en ontspan :D Als je dat nu aanleert, zal je dat bij elke situatie kunnen gebruiken tot ze dat uit zichzelf gaat doen.

Ja dat hoop ik met grote hopen te kunnen ombuigen, alles wat ze nu eng vind haalt ze naar uit of rent ze van weg en het liefst de combi van beide :+

sanne83 schreef:
Wat je echt heel goed doet, is het zakje bij haar houden als ze springt, rent en bokt. Top +:)+
Op het moment dat ze stilstaat, gelijk weg. Als dat goed werkt en ze stil staat, ga je naar: als je ontspant (iets van hoofd laag, likken, kauwen etc.) gelijk zakje weg en weglopen. Veel meer weglopen en terugtrekken. Laat haar naar jou toe komen.

Alles wat naar je toe komt, is eng. Alles wat van je af gaat, kan niet eng zijn. Dat is reden om er eens aan te gaan ruiken :D

Dankjewel en goede tip, het weglopen heb ik niet aan gedacht suf.. Dat is zo fijn aan dit topic <3

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 01:19

Wil allereerst mensen even bedanken zowel in het topic als via PB die mij een hart onder de riem steken. Fijn om te horen, ik stel mij in dit topic open en kwetsbaar op om ervan te leren. Soms is het wel eens lastig om te horen dat je dingen anders zou moeten/kunnen doen maar ik ga iedere keer met fris gewapend met extra kennis naar Roxy en denk zo wel steeds wat handiger te worden. Samen groeien we. De positieve input is super, we laten met z'n allen gewoon even zien hoe bokt ook kan en hoe het hoort te zijn +:)+ .

sanne83 schreef:
Mag ik vragen waarom je hier wel nadert en terugtrekt, maar aan het begin niet? Ik vind de manier waarop ze reageert in het begin van het filmpje een fijnere ingang om dit aan te pakken, dan bij het stilstaan. Dat doe ik zelf pas in een later stadium.

Omdat ik tijdens mijn training ook steeds een beetje leer, had toen al door dat ik niet goed release gaf en nu met het terug zien en de tips op het filmpje weet ik weer waar ik het beter kan doen.

Ik ga de volgende keer een wat andere opbouw inbouwen :). Er mist natuurlijk nu ook wel wat beeldmateriaal, heb voornamelijk de explosies en interessante stukjes er tussenuit gevist anders werd 't helemaal zo'n ellenlang filmpje. Maar heb nu wel een idee van hoe ik morgen met haar aan de slag ga :)

Art_Ificious schreef:
Pfoe die reageert véél extremer dan mijn ruin. Die van mij laat ik ook niet zover komen dat die gaat ontploffen, maar ergens naar stampen doet hij gelukkig niet, hij rent alleen maar, maar als hij rent is dat niet op de volte zoals Roxy doet, die van mij schiet rechtdoor weg wat de reden is dat ik hem vaak heb moeten loslaten als die ging rennen. (Blaren op mijn handen gehad zelfs kapotte handschoenen).

Ik zou veel meer retreaten nu wacht je idd te lang en dan ontploft ze dus.

Maar wel toont ze nieuwsgierigheid en dat mis ik bij de mijne toch wel een beetje. Echt erachter gaan met neusje over de grond doet mijne niet. Spelen met de stick deed die éénmaal tot de stick valt dan is het ook voorbij.

Vind vele reacties in dit topic ook leerzaam en omdat ik zulke niet in mijn topic krijg kopieer ik ze van hier zodat ik ze altijd kan teruglezen.

Ben stiekem wel blij dat dat trappen nu ook even op 't filmpje staat, dus inderdaad niet optijd teruggetrokken waardoor je explosies krijgt maar nu misschien wel wat mee begrip voor mijn sluipen rondom Roxy. Het is niet goed, moet het niet doen maar ze slaat wel echt en hárd als ze ineens iets eng vind :+. Zo ben ik tijdens het bekappen van haar voorvoet ook al een keer bijna in mijn gezicht getrapt met haar achterhoef (had de modder op m'n lip zitten) terwijl iemand haar beet had aan de voorkant.

Positief is dat het deken opdoen inmiddels bijvoorbeeld geen enkel probleem meer is, dat was in het begin ook spannend maar dat gaat nu goed :).

Nu gauw naar bed want het is alweer veel te laat en moet morgen weer fijn om 8:00 op m'n werk zijn :z .

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 11:10

Ze trapt niet naar mij toe maar naar iets wat ze eng vind en daardoor in haar ogen een bedreiging is zoals in het filmpje het zakje. Ze trapt niet bij het hoeven optillen maar ik bekap haar zelf, op dat moment gebeurde er iets waardoor ze wat wilde bewegen en daardoor verplaatste de hoefsteun zich. Daar schrok ze dusdanig van dat ze wegsprong en natrapte. Bij Rox is het altijd de combi van wegspringen en trappen, heb haar nooit alleen zien trappen zonder wegspringen. Het zijn altijd volledig begrijpelijke situaties en ze reageert dan puur uit instinct.
Ik verkies ervoor haar te leren dat trappen naar iets wat ze eng vind niets oplevert (zakje blijft gewoon bij haar) in plaats van haar te slaan en daarmee haar angst te bevestigen.

In de kudde zou de ranghogere (ranglagere overigens ook) inderdaad terug trappen maar gezien Rox het doet terwijl ze wegspringt zou er niets aankomen en daarna zou de kuddeleider het gedrag gewoon negeren. Als ze naar mij trapt geef ik daar uit automatisme uiteraard ook een reactie op maar ik ga haar niet achterna om te slaan.

Het is overigens ook niet iets wat dagelijks voorkomt, het is nu 3x gebeurd maar ik ben mij ervan bewust dat Rox haar instinct is wegrennen en naslaan en dat maakt mij af en toe wat te voorzichtig.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 01:06

Sanne83 & Peetstap jullie verwoorden het een stuk beter maar ben inderdaad echt niet van plan een bang paard te slaan. Dan weet ik zeker dat ik een jaartje werk zo weer weggooi. Behalve haar angstige kant heeft ze ook een heel mensgerichte, zachte kant en die wil ik graag zo houden :P

jannico schreef:
Ik reageer zelden op dit soort topics. In dit geval toch een uitzondering: Ik denk dat evidence based horsemanship door Martin Black en Stephen Peters je meer inzicht zal geven in wat er en waarom het gebeurt.
Dank voor deze tip, heb net tot mijn grote frustratie naar een epub gezocht maar die is niet te vinden dus er zit niets anders op m bij bol.com te kopen en 9-14 dagen op het boek te wachten. De titel is in ieder geval goed, evidence based daar hou ik van O:)

Gini: Grappig ik zeg precies hetzelfde, vind het een machtig mooi leerproces maar ben blij dat het niet mijn paard is, zelf zou ik echt voor een minder gecompliceerd geval gaan. Of als het geld me op de rug groeit een ongecompliceerd paard en dan zo eentje ernaast xD.
Dank voor je feedback daar kan ik wat mee :)

Dit paardje is op mijn pad gekomen omdat ik hiervoor ook een wat lastigere appaloosa heb gereden waar ik veel van heb geleerd en ook ontzettend veel bij heb fout gedaan. In mijn directe omgeving wordt niet zo heel veel met horsemanship gedaan en zo doende ben ik bij Rox gaan kijken en een beetje verliefd geworden op dit pure paardje. Soms mis ik 't rijden wel stiekem hoor, heb ik al in geen 2 jaar meer met goed fatsoen gedaan maar omgaan met paarden is wat mij betreft mooier dan het uiteindelijke doel erop te zitten.

Ruitje: Ik ben echt blij verrast met de kennis van jou en andere die dit topic in is komen zetten en ook telkens de tijd neemt om te reageren. Was in het begin een beetje bang voor de opmerkingen joh zet haar er even doorheen etc. Dat is namelijk iets wat gewoonweg niet werkt maar die reacties zijn maar weinig en in plaats daarvan een bak vol kennis.

Leuk ook omdat jullie die berichtjes niet krijgen uiteraard is dat ik ook verschillende Pb's krijg van mensen die vertellen dit topic te volgen en alle kennis die hier wordt gedeeld ook naar hun paarden te nemen.

-----

Ik wilde vanavond aan de slag met Rox maar helaas zat het baklicht tegen. Blijkbaar zit daar een storing in. Nadat de stoppen 2x zijn doorgeslagen heb ik het opgegeven en vandaag niets met haar gedaan (nouja lekker poetsen op stal en beetje zitten kijken hoe ze stond te eten xD). Zaterdag weer een dag mét daglicht xD.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 18:57

Peetstap: Dankjewel voor je compliment, moet zeggen dat dit topic ook enorm veel motivatie geeft :D. Dat rotknol doe nou niet zo moeilijk heb ik vooral als ik 'even' wat wil doen, daar kan ze zo slecht mee uit de voeten. Hoefjes krabben kan ik rondom bijvoorbeeld gewoon in de bak zonder dat ze wegloopt. Wil ik gisteren 'even snel' op stal hoefjes krabben omdat ik al lichtelijk dood was gevroren is het natuurlijk weer een groot punt. Dan zet ik d'r wel even vast aan het halster, doe 2 voorvoetjes en dan vind ik het wel even prima xD.

Het eind van de video is denk ik 5minuten voor het eind van de echte training (cameraatje houdt er af en toe spontaan mee op :+) Ik ben uiteindelijk geëindigd met aaien tot aan haar schoft + vanuit release direct op haar hals aanraken en daarna heb ik haar het zakje nog laten volgen door 'm laag over de grond te slepen. Het filmpje is niet de hele training, heb denk ik 2x 15minuten getraind met daartussen een uur pauze. Heb wel alle explosies eruit geknipt maar het werk van stilstaan zakje erheen en weer release, en gewoon wachten tot ze weer helemaal ontspant heb ik her en der wel eruit geknipt omdat dat voornamelijk herhaling is van stukjes die ik al laat zien in het filmpje.

Nog een vraagje: Heeft een van jullie ervaring met werken met een hartslagmeter? Het lijkt mij zelf best een interessante toevoeging om te kijken wat haar hartslag doet bij bepaalde prikkels.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:09

Bewust meer laten zien, die heb ik dus wel allemaal in het filmpje gezet. Zie nu pas dat je die inderdaad 2 kanten op kan interpreteren haha xD.

Hartslagmeter ben ik voornamelijk nieuwsgierig wanneer hij omhoogschiet en hoeveel als het zakje bijvoorbeeld nog een eind weg is. Misschien bouwt ze wel veel eerder op dan ik denk. Of ze laat gewoon wel alles zien en is toch een open boek x).

Zakje was de eerste keer, wel veel bezig geweest met dubbele longe laten wennen. Wel vaker veschillende schriktrainingen maar dit was geïnspireerd door het tucker filmpje haha. Maar ik weet zeker dat als ik 't zakje er weer bij pak ze weer even hard in paniekmodus schrikt, bij Rox moet alles 100x herhaald worden }:0

Ze staat op een mineralen korreltje, gebruik cavalor pianissimo als beloningssnoepje en ze krijgt iedere dag wat magnesium bijgevoerd. Verder hooi + stro en een liksteen op stal die ze goed gebruikt.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 10:32

Even snel reactie vanaf m’n telefoon: Hmm ja dat maakt het wel erg lastig, ook omdat het mijn paard niet is. Haar moeder scheen ook een aparte merrie te zijn. Wat ik wel interessant vind is het hormoonhuishouding opmerking. We hebben namelijk een Arabische ruin die tot zijn 6e hengst is geweest (nu 8 jaar) en deze moet helaas altijd apart van de merries. Hij vertoont nog echt hengstengedrag en zodra hij bij de merries staat is Rox volledig van dr padje af en kunnen we niet eens een halster omdoen, loopt ze alleen maar van ons weg.

Zelf ken ik een gedragstherapeut (goede die ook gewoon n opleiding heeft genoten) die mij met een eerder paard goed heeft geholpen. Ik denk dat ik toch eens contact met haar opzoek om te vragen wat zij van de casus vind. Denk ook dat ik de clicker er maar weer eens bij ga pakken, met Rox amper gedaan maar opzich een handige tool.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 19:21

Even korte reactie vanaf m’n telefoon. Uitgebreider komt zodra ik weer tijd vind voor m’n pc te kruipen xD

Vandaag weer met t singeltje bezig geweest tijdens de les. Heb voorlopig besloten gewoon een andere mindset te trainen, namelijk roxy leren spanning afvloeien. Singeltje etc zijn daarbij slechts tools en het omdoen daarvan geen doel opzich, geeft in mijn kop wat meer rust.

Mijn gevoel zegt overigens dat het niet pijn is maar gedragsmatig voor zover dat wat waard is x).

Wat ik tijdens deze training opvallend vond is dat ze iedere x als ik de singel weer afhaalde ze een stap naar mij toe deed (ongeveer in mij ging staan). Toen ze op een gegeven moment oké was met het singeltje deed ze dat niet meer (geen steun meer nodig)

Heb zaterdag & vandaag nog even met een ander paardje (ook Arabier) op stal gewerkt. Veel dominanter type, jeetje wat is dat relaxed haha. Daar tegen zei ik gewoon even niet ouwehoeren maar luisteren en toen was t goed en ontspande hij daarin. Dan merk ik toch wat met Rox allemaal niet kan. Had vandaag eerst de ruin en daarna Roxy en moest echt even gaan staan en wat ademhalingstechnieken doen om mijn energie dusdanig te laten zakken dat ik überhaupt met Rox kon werken x).

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 00:24

Dankjewel voor het meedenken en de tip :). Dekensingel heb ik idd ook en ook al mee gewerkt. Langere tijd omdoen zou ook kunnen helpen als ze enkel bang was voor de singel maar dat is helaas niet het geval. Het singeltje omdoen an sich is op het moment ook niet meer het doel (lukt overigens wel altijd, ook gewoon daarmee stappen, draven en halthouden) maar haar leren spanning op een gezonde manier af te laten vloeien. Het singeltje is daarbij een middel :). Moet dat iedere keer weer in kleine stapjes aan haar laten wennen.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 22:35

Heb het filmpje zonet bekeken, mooi duidelijk filmpje daar kan ik wat mee :). Grappig dat dat paard zich wel laat aanraken terwijl hij het nog zo’n spannend ding vind. Ben gisteren alleen beetje bezig geweest met targetten, gewoon omdat ze dat leuk vind (moet ook af en toe gebeuren haha). Morgen hopelijk nog ff met Rox aan de slag (baklicht is kapot echt waardeloos) en dan zal ik t zakje er weer eens bij pakken. Denk niet dat ik op zo’n snelle opbouw als op t filmpje moet hopen :P.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 00:54

Ja snap ik, ik wil echter wel dat ze echt alles rondom hun lijf kan verdragen voordat ik erover denk om erop te stappen :). 1 keer mijn nek breken door een val van het paard is wel vaak genoeg in m’n leven hihi.

Fijn dat je al vooruitgang boekt :D. Zadel is voor ons nog even paar stapjes te ver. Moet de singel die er nu toch zeker al wel een stuk of 30x op heeft gelegen nog steeds iedere keer stapje voor stapje opbouwen x).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 07:46

De terugval zijn we wel weer aardig van terug gekomen gelukkig. Bbpad accepteert ze weer alleen moet ik niet de fout maken te denken dat ze het nu inmiddels wel kent. Iedere dag is anders en ik moet het echt per dag bekijken wat wel of niet lukt.

Qua nek, heb een beetje een voorliefde voor niet de gemakkelijkste paarden zolang ze van een ander zijn. Dat is alweer jaren geleden van een pittige appaloosa merrie die ik met de kennis die ik in de jaren heb vergaard inmiddels zoveel beter snap. Helaas is ze overleden aan koliek en heeft ze geen profijt meer van mijn leercurve.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 18:55

Ghostattack: Ik heb van jullie inderdaad al stiekem topics gelezen (ben normaal gesproken voornamelijk een stille meelezer). Ik zeg altijd, vind het leuk veel te leren van de lastige projecten van anderen maar als ik ooit zelf een paard neem dan moet ie gewoon mak zijn :P

Jannico: Leuke input kan mij er ook goed in vinden. Je hebt het nu wel constant over jonge paarden zonder nare ervaringen. Heb hiervoor ook een jonge appaloosa ingereden en dat was wel echt anders werken dan dit. Dáarvoor ook nog met jong spul gewerkt maar dat was voornamelijk rijden. Toch kan ik mij erg goed in jouw tekst vinden, ben met Rox bijvoorbeeld ook begonnen met gewoon rondom voetjes geven. Dat soort dingen doe ik standaard zonder touwtje, evenals wennen aan deken op en af doen. Los echter functioneren Roxy en ik een stuk beter dan wanneer Roxy vast zit aan een touwtje en hoe meer toeters en bellen erbij komen hoe slechter alles lukt. Echter wil er een rijpaard van worden gemaakt moeten er toch toeters en bellen aan kunnen en moet het toch ook aan een touwtje gewerkt kunnen worden x).

Waves: Ik snap je gevoel met het zeggen dat ik wat duidelijker en groter kan zijn. Duidelijker kan nooit kwaad maar als je naar Roxy toegaat en je bent te 'groot' loopt ze letterlijk van je weg. Je kunt haar dan niet eens aan het halster vastpakken. Zacht en consequent werkt voor ons tot nu toe het beste.

Onder het motto "Your horse Will tell you whats right. If IT works keep doing it of IT doesnt change. En what ever works is iets wat rap werkt."
Ben ik vandaag weer even terug gegaan naar hoe ik het liefste werk. Met een clicker en zonder touwtje. Hele korte training vlak voordat het donker was, letterlijk het paard los in de bak gezet en er naar toe gelopen met m'n zakje omdat dat een training is die even kort kan x).

Excuseer het filmen, was gewoon even met m'n telefoon in 1 hand dus telkens met beloning zie je niets }:0

Deel 1. Praktisch helemaal aan het begin, hiervoor het zakje een paar keer getarget (laten aanraken met d'r neusje) maar dit was de eerste keer aanraken direct gefilmd.


Deel 2. Zit geen tijd tussen deel 1 en deel 2, gewoon even filmpje uit gezet zodat het niet 1 heel lang filmpje werd xD.


Deel 3. Was klaar en liep weg, had nog een beetje muesli in m'n zak dus dacht doe op een afstand nog even zwaaien, belonen als ze er niet voor wegvlucht en dan naar huis :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 21:57

Super gave ervaring lijkt me dat, wat je hebt gedaan in Amerika. Respect _/-\o_
Weet ook niet waarom mensen met een bak aan ervaring de moeite nemen in dit topic te posten maar ben er super blij mee :D.

Dat stukje wat je zegt over druk is echt 100% waar, ik ben er een hele tijd heel veel mee bezig geweest maar de laatste tijd weer te weinig. Goed, dat moet ik weer oppakken. We zijn in het begin vooral bezig geweest met 'to relax into pressure' . Helemaal in het begin kon ik m'n hand niet op haar kont leggen of ze deed al 5 stappen opzij, liet zich daar eigenlijk helemaal niet in aanraken. Daarom in het begin voornamelijk zijgangen, voorhand/achterhand besturen maar daarin ook rust vinden gedaan. Op een gegeven moment kon ik haar op de kaptoom op de cirkel met wat stelling vragen door (danwel luchtig) contact via de longe te houden, dat heb ik nu eigenlijk alweer te lang niet gedaan.

Morgen wordt 't rot weer en maandag komt een gedragstherapeute langs om mij hopelijk weer wat verder te helpen. Ik weet dat 't allemaal nog niet geweldig gaat, zo irriteer ik me aan de bovenste filmpjes weer dat ik af en toe click nadat ik 't zakje al los heb gelaten. Moet eerst clicken en dan release geven met het zakje. Maar ze gaat wel vooruit en ik leer zo ontzettend veel van haar & jullie :D.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 20:27

Peetstap schreef:
Zie dit bovenstaande gelukkig steeds terugkomen in de diverse meningen, en vooral dat zacht worden komt maar heel voorzichtig naar boven bij Roxy, net of geeft ze zichzelf die ruimte niet of laat ze het nog niet toe.
Van TS krijgt ze alle ruimte ertoe.

Ga straks es met laatste 3video 's aan de gang met bovenstaande als leidraad.
Wat me enorm opvalt is dat Roxy veel als bevroren aan de grond staat, ze verzet echt geen hoef, nog geen millimeter.

Dat viel me tijdens het trainen ook al op, ondanks dat ze alle ruimte heeft om te bewegen omdat ze niet vast staat. Dit zijn van die beleer-filmpjes waarbij het paard helemaal strak staat tijdens het opstijgen en vervolgens een enorme explosie geeft. Positieve vond ik dat ze op een gegeven moment ondanks het aanraken wel bleef kauwen op haar voer bijvoorbeeld, zijn kleine stapjes maar dacht daarin wel íets aan spanning afvloeien te herkennen. Heb er toen even besloten niets mee te doen maar denk nu achteraf dat ik ook wat meer 'chase the tiger' achtige spelletjes met haar moet gaan doen. Het enge ding achterna lopen, misschien er zelfs wat plezier mee maken. Vervolgens lateraal bewegingen vragen terwijl 't zakje in de buurt is etc. Hier is het momenteel alleen echt het weer niet naar, wat een sneeuw zeg. Gedragstherapeute hebben we vandaag ook niet door kunnen laten gaan, wordt volgende week.

maikeltje: Haha ja soms zijn ze koeler dan we denken. Merk nu dat als ik een paard 'strak' zie staan ik wacht op een explosie, er zijn echter ook zat paarden die dat weer kunnen laten afvloeien en gewoon door gaan. Dat zijn voor mij leermomentjes xD. Denk wel dat 't hondje blij mag zijn dat die dat grapje niet bij een Roxy-achtig type uithaalde, weet zeker dat Rox vol naar het arme dier zou hebben uitgehaald. Andere 2 paarden op stal hier zouden inderdaad denk ik ook weinig hebben gedaan.

Jannico: Ben het zó met je eens :D. Dat extreem lichte probeer ik er echt uit te trainen. M'n instructrice zegt eigenlijk dat ze eerst haar hoofd en dan haar benen moet gebruiken en Roxy heel erg de neiging heeft is haar benen te gebruiken en dan pas haar hoofd. Er is dan eerder sprake van reflex in plaats van reactie. Met Roxy zie ik veel liever dat ze even niet reageert, nadenkt en dan een gepaste reactie laat zien ipv direct een reactie geeft zonder er echt bij na te denken.

Het stukje wat je verteld over Try vind ik interessant, een gevoel dat ik heb dat jij zo goed onder woorden kan brengen. Heb het gevoel dat de 'Try' zoals je dat zo mooi zegt bij Roxy inmiddels helaas ver te zoeken is. Iedere echte fout die ik maak krijg ik direct terug, ze loopt dan letterlijk van mij weg of schiet terug in angstmodus.

Gini: Hihi denk dat je dat mooi verwoord, en zeker iets waar ik nu tegenaan loop. Heb hiervoor wel vaker met wat kleine probleem gedragingen gewerkt maar daar zat in het paard wat meer 'Try' zoals Jannico dat zo mooi zegt en dan kom je er samen wel uit. Roxy is echt wel al enorm vooruit gegaan t.o.v. vorig jaar, maar er is nog een lange weg te bewandelen. Maar allemachtig wat leer ik veel van dit dier, en wat zullen alle paarden waarmee ik in de toekomst zal gaan werken hier profijt van hebben.

Soms voelt het haast een beetje als profiteren van Roxy dat ik met haar werk en hierbinnen nog veel fouten maak. Anderzijds denk ik dat hier in de directe omgeving weinig vrijwilligers zijn die het er heel veel beter vanaf zullen brengen. Het liefst zou ik alles direct perfect doen en dit paard zo snel mogelijk helpen, maar er zijn voor ons allebei wegen te bewandelen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 00:29

Nee joh! Morgen ga ik weer naar roxy, klein beetje wat met haar doen en dan bouw ik meer rust in door jouw tips. Ik herken het namelijk direct nu je het aanhaalt, denk ook dat ze daardoor zo strak blijft idd. De situatie was ‘even snel’ en daarin wijs je mij terecht op mijn gehaastheid. Waarschijnlijk als ik niet met de clicker had gewerkt (want dat vind ze wel oprecht leuk/interessant) had Rox mij er zelf op gewezen door weg te lopen. Nu ik dit zo opschrijf, zou het kunnen dat die clickermethode mij een stukje “Try” geeft? Ze is dan veel minder snel geïrriteerd of weg als ik een fout maak, waarschijnlijk dat ik m er daarom graag bij pak.. Is zo maar een stukje hardop denken dit.

Het neuzen en nieuwsgierig doen heeft ze wel erg van zichzelf. Zolang het maar niet voorbij haar neus gaat vind Rox t best wel interessant. Dus weet wel zeker dat als ik iets spannends presenteer ze daar in eerste instantie wel heen wil en zelfs wel achterna wil. Zou nu graag ook dat stapje willen maken dat het ook voorbij haar neus ok is.

Wat betreft click + release. Dat is een negatieve + een positieve beloning. In dat opzicht inderdaad dubbelop, wellicht ook niet nodig. Voor mij is de clicker een tool om heel duidelijk te worden en ik denk dat daarom Rox daar erg goed op reageert. Of het nodig is? Denk het niet. Maar het brengt ons wel meer duidelijkheid. Zodra ik met de clicker aankom is Rox al heel eager om aan het werk te gaan. Vooral die eagerness is voor mij de grootste motivator de clicker erbij te pakken. Zou t kwaad kunnen niet alleen een negatieve beloning te gebruiken tijdens schriktraining?

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 10:28

Sanne83: Geen idee welke van de twee het is, misschien een beetje van beide. Ik heb zelf in ieder geval niet de neiging om met het touw te werken, ook als hij erom zit werk ik voornamelijk met lichaamstaal. Had vorige week les en toen werden de schapen omgezet wat natuurlijk enorm spannend is. Ze denderde toen in haar eigen adrenaline door dus moest overgangen gaan maken (tempo controle) ze reageerde niet op een overgang terug en toen had ik echt even hmm hoe ga ik haar laten reageren waarop m’n instructrice mij eraan herinnerde dat ik een touwtje beethad waarmee ik haar kon aansturen :+.

Ik denk dat het woord druk wel de key is en idd veel ruimer is dan alleen het touw. Voetjes geven is geen probleem tot het ‘even’ moet en er druk achter komt te staan. Voor en achterhand apart laten wijken, schouderbinndenwaarts, wijken in z’n geheel etc lukken wel maar daar zit wel een bepaald soort irritatie bij.

Ruitje: click betekend dat ze iets goed doet en daarop volgt een positieve beloning, veel duidelijker dan dat wordt het niet :).

Ik snap nooit zo goed waarom bij paarden alleen een negatieve beloning de norm is. Bij honden wordt heel veel en vaak gebruik gemaakt van een positieve beloning, ook en zeker bij ongewenst gedrag.

Roxy krijgt nu bij het tonen van het juiste gedrag een positieve beloning waarmee ik zeg ‘ja juist, dít wil ik zien’. Haar focus blijft bij beide varianten op het zsm weg laten gaan van dat enge zakje, alleen bij het een is het weghalen van het zakje beloning (negatieve beloning die bij de paarden bijna uitsluitend wordt gebruikt) en met clickeren voeg ik daar nog een positieve beloning aan toe waardoor ze het misschien nog wel leuk gaat vinden ook.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 01:41

Uitgebreide reactie volgt later, vandaag met al die sneeuw troep niets serieus gedaan.

Beetje pony pesten :P




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, BETUWE, Eeeeeeeeef, GoogleAdsense, kyrkelover, Marcato, Mjelleke, Nathachou, Noor17, sterregoud, Ubermetrics en 125 bezoekers