[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 19:37

Hallo bokkers!

Ik open dit topic om mijn voortgang bij te houden over de zoektocht naar een westernpaard. Ik merk in de laatste week dat ik het erg moeilijk vind om een paard te zoeken die bij mij zou passen. Vorige week ben ik verliefd geworden op een plaatje, maar was het paard al verkocht voordat ik kon komen kijken. Is het herkenbaar dat het zo moeilijk is om een westernpaard te vinden? Of ben ik, of is mijn budget, niet realistisch genoeg?

Eerst maar even wat over mij:
Zo'n 10 jaar geleden begon ik met paardrijden. Zoals vele braaf in rondjes achter elkaar op de manege. Omdat op mijn manege eigenlijk alleen maar dressuur gereden werd, is dat ook waar ik mee bezig was. Op mijn 14e kreeg ik de kans om een eigen paard te kopen. Mijn droom kwam uit!
Helaas bleek dit niet het avontuur waar ik op gehoopt had. Het uberbrave paard, geschikt als allereerste eigen paard, liep na verplaatsing op een regelrechte ramp uit. Leren rijden heb ik wel gedaan, maar voornamelijk leren blijven zitten en springen wanneer het paard te steil omhoog kwam en zich liet vallen (paard was medisch helemaal in orde). Een aantal jaar heb ik geploegerd en geprobeerd er wat van te maken, maar moest beseffen dat ik dit niet kon oplossen. De hulp die ik kreeg was zeer karig en ronduit slecht te noemen. Hij was veel te veel voor mij. De moeilijke beslissing kwam dan ook om mijn paard te verkopen naar iemand die wel met hem verder kon komen. Mijn hart brak.
Enige tijd later kon ik niet wegblijven en besloot ik het gat te vullen met lekkere buitenritten. Dus heb ik heel wat uren in het bos doorgebracht. Ik heb ook een aantal ruiterweekenden in het buitenland mee mogen maken (aanrader!) en heb daar voor het eerst kennis gemaakt met het recreatieve western rijden.
In Argentinie kreeg ik mijn vriend zo ver om een paar dagen op een ranch te verblijven, waar uiteraard ook gereden werd. Ze hebben daar hele toffe criollo's! En weer dat fijne lange teugeltje en die relaxte zit.
Ik was om. Eenmaal gesetteld bij mijn vriend besloot ik op zoek te gaan naar westernlessen in de buurt. Gelukkig vond ik een hele leuke instructrice die basis Reining lessen gaf op een aantal geschikte paarden op een manege. Wat gaaaaaf! De hele sfeer, manier van rijden en contact met het paard sprak mij zo aan dat ik onmiddellijk verliefd werd. En dat Reining.. wat een kick!
Inmiddels een jaar verder komt opnieuw de mogelijkheid om een eigen paard te kunnen kopen. De tijd, het geld en de behoefte zijn er. Eigenlijk is het de perfecte timing. Dus... ben ik inmiddels tientallen lijstjes verder en ben ik langzaam aan begonnen met zoeken op internet.

Vandaag de dag heb ik een aantal afspraken gemaakt en wil ik graag bijhouden hoe de weg naar een nieuw paard gaat verlopen. Morgen ga ik drie paarden bezichtigen: een 9 jarige QH merrie, een 5 jarige Paint merrie en een 3 jarige QH merrie. En dat terwijl ik in mijn 'eisenlijstje' perse een ruin wou hebben. (voor wie interesse heeft, wil ik wel wat meer informatie via PB versturen).

Mijn 'eisenlijstje':
1. Ik woon aan de rand van 500 km aan ruiterpad, op de Veluwe. Daar wil ik van gaan genieten! Een cool, braaf paard die alleen naar buiten kan is dus een vereiste.
2. Ik heb nog veel te leren op westerngebied en mag zeker weer wat meer bevestigd worden in mijn rijden. Een paard die al bevestigd is zou voor mij het beste zijn (waarom kijken naar een 3jarige??)
3. Leeftijd is niet heel belangrijk, maar ik wil wel wat jaren vooruit kunnen samen. Ongeveer max 12 jaar.
4. Voorkeur voor Quarter / Paint. Appaloosa is ook leuk. Niet heel streng vereiste, mag ook ander ras.
5. Reining vind ik heel gaaf, maar kan ik alleen beoefenen op een stal met reiningbodem (verder weg), dus Reining beleerd is leuk, maar hoeft zeker geen wedstrijdtopper te zijn (ik wil vooral recreatief western rijden, maar zou het wel leuk vinden om een keer mee te doen met clinics of een onofficieel wedstrijdje).
6. Prijsklasse rond 5000, kan nog bijgesteld worden.
7. Klinisch, rontgologisch en 5 panel getest en in orde.

Ik ben zoo benieuwd naar morgen!!

live a life you will remember


b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 23:00

Dank je wel!

Net een uitnodiging gehad om naar een brave Andalusier te komen kijken.. niet western gereden maar wel heel braaf alleen in het bos en werkelijk prachtig om te zien. Maar ik heb niet voldoende ervaring om een paard om te scholen, of is dat een proces van veel training en goede begeleiding. Ik vraag me af of je gewoon zoveel mogelijk verschillende paarden moet gaan bekijken en rijden of dat je wat meer kritisch moet zijn en het hopelijk binnen een aantal keer raak is.. Ik doe nu het eerste, heb deze week 4 paarden op de planning waarvan 2 eigenlijk niet zijn wat ik zoek (1 driejarige en 1 niet-western). Lastig Lastig!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 23:16

@ Justkid Dat is precies wat ik ook zoek inderdaad! Ik weet van de verschillende foklijnen, maar kijk wel naar alles. Ik zoek ook geen wedstrijd topper :)
Mag ik vragen hoe jij ooit aan jouw paard bent gekomen?

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 00:40

Thnx gaucho! Dat is inderdaad belangrijk voor mij. Ik heb woensdag een afspraak staan. Gaat trouwens om een 13 jarige ruin. Zouden er voor jullie redenen zijn om een paard met deze leeftijd juist wel of niet te gaan bekijken? En hebben jullie nog tips om extra op te letten?

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 01:23

Hoi Superpony.
Wij hebben elkaar volgens mij al een keer via pb gesproken. Ik ben net verhuisd, dus nog op zoek naar passende instructie. Op zich genoeg basisinstructie maar nog wel op zoek naar specifieke westerntrainer.
Mijn oud trainer gaat voor een tweede bezichtiging mee, dus daar ben ik heel blij mee! Goede tip idd, ik denk dat ik zelf heel snel "verblind" raak.

live a life you will remember


b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 19:00

Wat een dag :')
Eerste paard (9 jarige QH merrie) was erg leuk. Niet western beleerd, maar gewoon 'western gereden'. Wat dus inhield dat ze op 1 hand rond te sturen was. Heel vriendelijke merrie, mocht overal aankomen en stond makkelijk los. Ook stukje op straat voelde ze erg veilig. Deze merrie is vrij prijzig, zit een stuk boven mijn budget. Eigenlijk te duur voor wat ze kan. Ik betwijfel ook of zij gelukkig zou worden van meer op stal staan, aangezien zij nu 24/7 buiten staat. Vond het ook lastig haar wat door te rijden, omdat ik een beetje gespannen was en er goed op je gelet werd zeg maar. Ik twijfelde een beetje over het gevoel. Denk wel dat het een heel braaf paard is om buiten mee te rijden en mogelijk wel in staat om iets verder te leren.

Tweede paard (5 jarige paint merrie) was totaal niks voor mij. Rende zo ongeveer onder mij door en viel niet rustig mee te draven. Snel afgestapt. Had ook het gevoel dat ze wel omhoog zou komen of mij alle hoeken van de bak ging laten zien. Bij het voorrijden vond ik haar ook veel te druk en onrustig met het hoofd. Op stal daarentegen echt een super leuk paard.

Derde paard van vandaag.. de 3 jarige QH merrie. Begon goed met nukkig gedrag op stal (ze probeerde me zelfs te bijten). Eenmaal op de poetsplaats heel ander paard. Knuffelen en nieuwsgierig. Luisterde braaf en had respect voor mijn ruimte. Eigenlijk niet genoeg geprobeerd, heb bv de voetjes niet eens opgetild. Voorrijden zag er relaxed uit. Paardje is 3 maanden onder het zadel. Zelf rijden ging fijn, wat een rust straalde ze uit. Galop moet nog iets bevestigd worden, maar een beginnende rollback, begin van een spin en een goede "ho" (kleine stop) zit er al heel goed in. Onwijs leuk paardje om mee aan de slag te gaan denk ik.

Ik moet het allemaal even laten bezinken. Mocht ik de 3 jarige nemen (uiteraard nog een 2e keer kijken) dan zou ik haar eerst nog een maand op training willen laten staan en samen "intrainen". Voordat ik haar hier naar toe zou verhuizen. Het is wel een uur rijden, maar dat heb ik er wel voor over. En uiteraard met hele goede begeleiding hier verder samen leren. Het gevoel was wel heel goed. Ik ga zeker een 2e bezichtiging inplannen, maar moet even goed nadenken of ik dit avontuur aan kan/wil. Vandaag kreeg ik te horen "karakter is karakter, als dat goed zit, kun je beter een goede 3 jarige hebben dan een niet passende 10 jarige".

Morgen ga ik de 13 jarige andalusier proberen! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat voelen.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 19:38

Goede opmerking troi! Ik had wel het gevoel dat de klik onder het zadel er met de 3 jarige was, vandaar de overweging. Ik heb inderdaad geen haast en ga ondertussen vooral verder, morgen dus de andalusier!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 21:52

Leuk dat jullie meedenken! Daar heb ik zeker wat aan. Welkom voor de 'nieuwelingen' :)

@justkid pb gestuurd

@Retjethorse Wat naar van je paardje, sterkte nog!

Ik probeer al 2 weken lid te worden van Western Paarden op Facebook, maar wordt niet toegevoegd. De beheerder reageert ook niet op berichten. Ik gok dat ze het druk heeft. Maar idd: daar wil ik graag ook mijn zoektocht uitbreiden!

Mochten jullie nog do's en dont's hebben voor de aankoop of waar ik wel en juist niet moet kijken, graag! (Mag ook pb)

Aahh wat spannend allemaal dit. Ik heb echt moeten bijkomen met een wijntje op de bank :')
Ik wil toch een tweede keer kijken bij de 3 jarige, omdat ik wel het gevoel heb dat het kan gaan werken (met wat meer investering dan bij een coole, bevestigde 10 jarige). Maarrr.. morgen eerst de andalusier! Verder nog niks op de planning, dus als jullie wat leuks zien staan: heel graag! :)

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 22:04

@Retjethorse Dat kan dus kennelijk niet haha. Ik had het al aan een paar mensen gevraagd inderdaad. Er is ook maar 1 beheerder pff.. hopelijk kijkt ze snel even wie lid willen worden en wordt ik toegevoegd.. En inderdaad, nog een keer kijken kan geen kwaad toch!

@justkid Thnx! Ik heb een verzoek voor lidmaatschap aangevraagd

@murphypower Jaa top! Dank je wel. Dit klinkt heel fijn. Helaas wel 3,5 uur rijden voor mij :') Die tweede ook heel leuk! Duitsland zeker ook een optie (iemand zin in tolken? :p) Misschien even een dagtrip plannen

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 22:16

Dank jullie wel!

Super raar dat die optie erbij staat idd.

@murphypower Daar heb ik inderdaad al contact mee gehad!

Ik zal jullie morgen gelijk een nieuwe update sturen :) ben heeeeel benieuwd!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 10:38

superpony schreef:
Er staat zat te koop, maar je moet het wel weten inderdaad.

Karakter, is karakter, ben ik het zo bij aankopen niet mee eens. Karakter kun je niet direct goed beoordelen vind ik. Baasje kan nerveus zijn, kijker is soms nerveus en dat heeft al invloed. Daarnaast houden en voeden mensen hun paard misschien totaal anders dan jij gaat doen.

Die eerste staat 24/7 buiten zeg je, wat natuurlijk super fijn is voor haar. Ze is daaronder relaxed etc. Maar kan net zo goed dat zo een paard op stal de boel afbreekt en ook onder het zadel eerst wat energie kwijt wil. Hoeft niet, maar kan wel gebeuren, zeker bij een niet goede match met koper.
Mijn merrie is al 24 en die zou ook weer veranderen met op stal staan naar wat meer heksen gedrag soms. Staan 24/7 buiten samen en blijft zo, maar wij hebben geen problemen als zij wat karakter toont bijv. Voor een ander kan het intimiderend zijn soms.

Je hebt pas 3 paardjes bekeken, dus ik zou vooral veel meer gaan kijken en ook goed onderhandelen over de prijs. Maar altijd naar de 5 panel test vragen. ook zij zgn kruisingen en sowieso laten keuren.


Ja precies! Vandaar mijn twijfel of ze (nr1) bij mij net zo relaxed en gelukkig zou zijn. Ik vind weidegang heel erg belangrijk en heb alleen stallen geselecteerd waar dit in grote mate aanwezig is, maar geen 24/7 stal.

En ik ben het ook eens met je uitleg over wat invloed heeft op de perceptie van het karakter, vandaar dat ik minstens een aantal keer wil komen kijken. Hoewel ik wel denk dat je een goede inschatting kan maken van het basiskarakter. En ik snap ook dat dingen als voeding, de manier van houden, omgang en rijden daarin het beste en het minder fijne in een paard naar boven kunnen halen.

Uiteraard zal ik gaan keuren, zoals de laatste eis in mijn lijstje aangeeft. Het zou verschrikkelijk jammer zijn om een paard te kopen en binnen de kortste keren de medische molen in te moeten gaan (hoewel er natuurlijk altijd iets kan gebeuren)

@murphypower thnx! Die laatste past wel echt in de rest van het lijstje. Ik zit eraan te denken om een dagtrip te maken en dan verschillende paarden op de route aan te doen. Dan kan ik ook richting België of Duitsland. Anders is dat echt bijna, of meer dan, 4 uur rijden enkeltje.

Ik ga over een uurtje rijden naar de volgende.. spannend!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 17:03

Vandaag...

Ik ben verliefd geworden. Wat een paard! Echt een heerlijk ding. Slaapt niet, maar is wel megabraaf en alleen in het bos te rijden. Wel op z'n Engels, maar aan een lang teugeltje laat hij wel veel reactie zien. Mijn vermoeden is dat hij echt wel geschikt is om recreatief-western te rijden. Stops en spins zitten er dan misschien niet in, maar dat buiten rijden is voor mij ook echt de belangrijkste eis. En dat kan die!

Op stal een grote knuffel, heel makkelijk in de omgang. Respect voor mijn ruimte en loopt netjes achter me. Onder het zadel heel relaxt, maar wel wakker. We hebben een uur in het bos gereden (eigenaresse reed op een ander paard mee). Ook een stukje alleen gereden, was wel even gek dat het andere paard opeens weg was, maar de spanning die hij liet zien was er ook na een paar passen weer uit. Heel relaxt aanspringen in draf en galop. Ik heb niet zijn snelheid uitgetest, maar dat is iets om samen een keer te doen. Voor nu een heel fijne buitenrit gemaakt met alle gangen, gekke paadjes, spannende dingen en een uit-het-niets-opduikende hond. Alleen plassen waren niet zijn favo uitdaging. Hij is heel gemakkelijk te rijden, zowel met contact als op een langere teugel. Ik denk echt dat hij een western stijl van rijden heel makkelijk gaat beheersen. Bij de vorige eigenaresse heeft hij altijd alleen buiten gereden en zeer lange afstanden afgelegd.

Nu komt het. Het is een hengst. Ja, serieus, een Spaanse, voskleurige hengst. Al was daar niks van te merken. Hij heeft wel 1 x gehinnikt naar een ander paard (waarschijnlijk merrie) die langs kwam lopen en was direct weer met zijn aandacht bij mij. Desondanks staat de castratie voor vrijdag op de planning.

Jongens, ik weet niet wat ik allemaal moet typen. Ik ben zooo enthousiast! Dit is echt een gaaf dier, het klikte meteen en ik vind zijn gangen en karakter echt heerlijk. Het is dan wel geen western-beleerd paard, maar verder wel alles wat ik wens. Oh, en hij is 13. En een hengst. Oké, dat zat niet in de planning, maar beide stoort mij niet (het is geen hengst in zijn gedrag en rijden, hij wordt gecastreerd en 13 kan nog jaren plezier zijn).

Ik ga morgen nog een keer rijden (hij staat ook nog eens redelijk in de buurt) en eind van de middag komt de veearts langs om hem klinisch te keuren. Hij is in juli rontgologisch goedgekeurd, maar mocht deze veearts reden zien om dat te herhalen wil ik dat wel laten doen.
Mocht hij goedgekeurd worden.... Dan wordt hij van mij!!
(Hij blijft dan nog even op deze stal om bij te komen van de castratie)

Aaahhh zo blij. Ik kwam zo rustig van hem af. Echt precies het type connectie en paard wat ik zocht. Ik ben heel benieuwd hoe jullie mijn verhaal lezen en wat jullie ervan vinden.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 17:19

Jaa inderdaad een andalusier! Ik ben nog steeds niet over mn enthousiasme heen :') helemaal lyrisch

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 01:15

Wat een lieve reacties, dank jullie wel! Ik zal morgen even op alles reageren. Voor nu zitten mijn gedachten al laaang en breed bij morgen haha <3 Duimen dat alles goed gaat! Slaap lekker allemaal

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 10:16

Ik word nog blijer van jullie reacties. In mijn zoektocht heb ik niet perse gezocht naar 'HET gevoel', omdat ik er niet altijd van overtuigd ben geweest dat je dit direct gaat voelen. Een klik moet ook groeien. Maar met dit paard heb ik wel gelijk een heel veilig en rustig gevoel, waardoor het rijden en de omgang heel natuurlijk voelt. Ik heb zelf echt nog wat te leren in mijn spanning loslaten (mede door de ervaring in OP), maar daar was gisteren weinig van te merken.

Vannacht natuurlijk gedroomd over Pancho (zo is hij genoemd). Ik heb opgezocht wat het betekent; kalmte, rust, tevredenheid, 'vrij land'.. en ergens ook hotdog :')
Ik merk wel dat ik wat zenuwachtig ben over de castratie. Wat nou als hij inderdaad helemaal gaat veranderen, het is al zo'n lief paard. Hij heeft nooit gedekt. Maar het is ook zo lastig om een hengst te huisvesten, ondanks dat het zo'n brave is. En ik kan mij voorstellen dat die hormonen die door je kop en lichaam vliegen ook niet fijn zijn als je er nooit wat mee kan/mag doen. Buiten dat is een castratie toch wel een flinke ingreep.
Het heeft wel tot resultaat dat ik de eerste weken lekker op de grond kan starten met het opbouwen van een band. Samen wandelen en wat rustige grondoefeningen doen. Ik denk dat dat de samenwerking uiteindelijk alleen maar ten goede gaat komen. Misschien kunnen jullie mij wat vertellen over ervaringen met castratie op latere leeftijd?

Ik ga vandaag nog lekker een keer rijden. Zal ook een stukje in de bak meenemen om te voelen hoe hij het daar doet, maar naar wat mij verteld is is hij daar ook makkelijk en braaf. Ik was heel erg aan het nadenken over stalling, aangezien de plek waar ik graag zou willen staan op dit moment vol zit. Enerzijds denk ik, ik laat hem gewoon helemaal herstellen op de plek waar hij nu staat (+/- 2 maanden) en hoop dat er dan een plek vrij is op ' mijn' stalling, anderzijds is er op andere stallen in de buurt wel ruimte en zou ik tijdelijk een andere plek kunnen hebben, om hem vervolgens weer te verhuizen als er plek is op 'mijn' stal. Jullie kunnen misschien al lezen dat ik neig naar het eerste. Het is voor mij een half uurtje rijden, dus zeker wel te doen.

Nou, super spannend allemaal! Ik ga rond een uur of 11 weer die kant op en de DA komt rond 16.30 om te keuren. Mocht alles in orde zijn, dan zal ik wat foto's plaatsen :) Ik hou jullie op de hoogte!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 20:12

Afbeelding

Afbeelding


Daar is hij dan: Meet Pancho <3
Hij is helemaal goedgekeurd!

Ik kan niet beschrijven hoeveel dit met mij doet en ga dat dan ook niet proberen.

De castratie staat voor morgen gepland, daarna gaat hij sowieso twee weken de wei op om te herstellen. Dan even aankijken hoe hij het doet en laat ik hem nog een tijdje op deze (super fijne) stal staan om samen een band op te bouwen en volledig te herstellen.

Ik ben een heel blij ei!!
Ga nu het web afsurfen naar leuke nieuwe spulletjes. Ik heb Pancho met een Engelse set en een western (recreatieve) set kunnen overnemen, dus dat scheelt al heel veel. Ik ben wel toe aan een wijntje.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 20:15

Afbeelding

Omdat ik het niet kon laten, zijn prachtige verkoopfoto.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 23:54

Dank jullie wel! Ik vind het zelf ook echt een prachtig paard <3 en z'n karakter is nóg leuker haha.

De avond maar even ingewijd met het invetten van alle spullen :')
Ben best zenuwachtig over de castratie morgen. Op aanraden van de DA gebeurt dit staand. Daarna dus lekker de wei op waar ik hem kan opzoeken en stukjes kan wandelen. En dan maar afwachten hoe lang hij nodig heeft om te herstellen.

Ik ga eens even goed gebruik maken van die Black Friday haha. Nog tips voor een mooie, vooral goede westernpad?

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 19:45

Afbeelding

Ik mag dan wel mijn ballen missen, ik ben nog steeds een hengst ~~}>

Het is helemaal goed gegaan! Ik heb even gekoeld en gestapt samen. Súper braaf. Net of er niks is gebeurd. Natuurlijk even afwachten hoe het verder gaat, maar positief gestemd vandaag. De castrateur vroeg nog "weet je het héél zeker, hij is wel heel erg braaf" voordat hij bijna het licht uit zijn ogen sloeg toen hij begon te snijden :Y)
Hij is wel wat extra plaatselijk verdoofd voor de pijn, waardoor vervoeren naar de wei te laat en donker werd. Vandaar een nachtje stal, goed stappen en koelen en morgenochtend lekker de wei op.

Bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels een wolviltenpad (en nog een heleboel hebbedingetjes <3 ) besteld, heel saai grijs maar eerst maar eens kijken hoe het ligt voordat ik een blanket aanschaf.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 14:21

Haha Joolien, inderdaad. Wat een prachtig ras. Een Spanjaard is voor mij als kind altijd een droom geweest, maar ik dacht ze te sensibel voor mij waren.

Bedankt allemaal :) Ik kan nog niet echt geloven dat deze knapperd nu echt van mij is <3 Het oog wilt ook wat, maar is voor mij nooit een eis geweest. Om dan een compleet pakketje te vinden is onbeschrijflijk leuk!

Qua zadel: ik heb spullen kunnen overnemen en laten aanpassen waar nodig. In de toekomst zou ik wel een iets betere kwaliteit westernzadel willen aanschaffen, maar wacht ik even hoe hij zich hersteld van de castratie en later na opbouw van de spieren.

Even een plaatje van hoe hij er bij staat <3 (zien jullie de foto recht?). Hij staat nu met twee haflingerbroertjes. Gelijk een leuk contact samen en natuurlijk even showen hoe geweldig hij is. Kwam wel kalm over. De trailer in was iets minder kalm, maar is met wat geduld ook goed gegaan.


Afbeelding

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 17:50

Merci merci <3 leuk dat jullie allemaal meelezen!

superpony: Ik had nog niet gereageerd op een eerdere post van jou zie ik. Ik kan inderdaad goed gebruik maken van de tijd die we nog op deze stal blijven staan en onder fijne begeleiding een start maken samen. Hoe lang ik daar blijf, hangt af van het herstel van Pancho en daarna van de ruimte op de stal waar ik wil komen. Ik gok zelf dat ik zeker 1,5 maand blijf en mogelijk zelfs 2. Erg fijn om op zo'n prettige plek te mogen beginnen!

Hebben jullie leuke ideeën om samen uit te voeren tijdens de hersteltijd?
De eerste week ga ik hem sowieso even laten bijkomen, een klein stukje wandelen en vooral poetsen/kroelen. Als hij daarna voldoende rust heeft gehad wil ik wat rustige grondoefeningen proberen voor soepelheid en om de band op te bouwen. Het lijkt me leuk om wat tips of oefeningen van jullie te horen :)

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 20:00

Hahaha Granoek, dat geloof ik meteen!

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 13:17

Afbeelding

Arme jongen. Volgens mij houdt hij niet zo van nattigheid :+

Vandaag lekker een stukje gewandeld en gekroeld. De wond ziet er goed uit, is al wat aan het indrogen en geen opvallende zwellingen of warmte. Hij is wel een beetje uit zn doen; wou de slobber met antibiotica niet (laatste dag). Even opletten of hij de brok en kuil wel goed eet (gras wel in ieder geval). Ik vind het toch nog steeds spannend hoe ik hem ga aantreffen op de wei hoor.

Hij lijkt het ook goed te kunnen vinden met de broertjes. Mooi om te zien, want dit is voor het eerst dat hij echt gaat socialiseren. Op het eerste gezicht een wat onderdanige positie in de groep, maar ze mogen niet in de buurt van zn achterwerk komen.
Ik ben heel benieuwd hoe onze band zich gaat vormen deze week <3

Ps: westernzadel zat erbij, past prima (ook na laten kijken) en geen spijkers oid, maar is geen topkwaliteit. Dus in de toekomst wel een mooie aanschaffen. Voor nu lijkt het mij prima voor buitenritten en met een dikke wolvilten pad. Werk onder het zadel, in de bak, zal ik toch beginnen met zijn dressuurzadel (hulsebos), omdat hij Engels gereden is. Rustig aan de overstap maken als we aan elkaar gewend zijn geraakt en het opbouwen afgerond is. Ik heb alle tijd ;)

Oh trouwens, welke kleur noemen jullie Pancho? Ik heb hem gekocht als koffievos, maar weet het zelf niet zeker.
Laatst bijgewerkt door b0hemian op 27-11-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 16:43

Dank jullie wel! :') echt een verzopen katje ja.
Ik zal proberen foto's te plaatsen, al zal het de aankomende weken niet zo spannend worden omdat ik hem vooral rustig wil laten herstellen. Maar toch is het ook erg leuk om straks terug te lezen hoe het allemaal is gegaan!

Thnx Granoek. Ik hou het ook maar op koffievos dan :+

Temperaturen is een goede tip! Raar dat de castrateur en DA daar eigenlijk ook niks over hebben gezegd.

live a life you will remember

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:17

@superpony Dat is ook zo :') op de verkoopfoto op pagina 3 vind ik hem meer richting een gewone rode vos neigen, maar op andere foto's wel duidelijk een stuk donkerder. Het is ook maar net hoe het licht valt haha. Ik vind hem zelf "in het echt" toch wel wat meer koffievos. Maar hey, ik ben echt geen kleurenexpert dus was benieuwd wat jullie hem geven.

@marilu Is chestnut niet de Engelse benaming voor vos? Zo had ik hem in mijn hoofd zitten in ieder geval, maar misschien wel altijd verkeerd gedacht haha :x

@Azmay Dank je wel! Super leuk, want dat is precies waar ik ook naar toe wil. Heb je zelf ook ergens een topic? Kan voor mij wel heel interessant en leuk zijn :Y)

@mvdbijl Dat hoop ik ook haha! Nee, hengstengedrag bestaat tot nu toe alleen uit hinniken. Zijn hele lichaamshouding verandert daarmee amper. En idd, ik wil hem sowieso het aankomende jaar alleen in ruingroep hebben staan. Hij moet eerst leren socialiseren en op stal en in de bak/buiten met merries gaat prima dus blijf ik dat vooral ook doen.

live a life you will remember


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, Laarvv, oblix, paljaslaura, Renkle, schumiegirl, Sjors050, sterregoud, XladyX en 95 bezoekers