Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:40

Zoals de titel al zegt. Hebben jullie ook rijgewoontes waar je maar niet vanaf komt, of juist wel uiteindelijk vanaf gekomen bent?

Zelf heb ik in mijn systeem zitten dat ik bij alles mijn linkerarm vast moet zetten, dat ik naar voren ga zitten in de lijn naar een sprong toe en dat ik mijn tenen naar buiten steek.

Het is allemaal hard werken maar het blijft toch pittig :D

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:44

Ik knik in met mijn linker heup, altijd al gedaan. Sinds ik western rijd is het minder geworden (waar ik zit gaat het paard heen) en sinds een paar maanden rijd ik op een heel gevoelig paard in de les en word ik daardoor echt gedwongen om goed te blijven zitten. Daarnaast rijden zonder beugels voor verbetering balans en symmetrische zit.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:46

Mn armen ......
ik ben vrij lang en heb dus heel snel de neiging om mijn armen te strekken ...... en dus lekker pianohandjes te maken ! Moet ik altijd echt op letten.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:49

Ik steek mijn voeten af en ik zit scheef naar rechts... :))
Eerst was het zo erg dat zadels met rijden zelfs naar rechts gleden, oeps. Gelukkig is het al een heel stuk beter.

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:55

Schouders vastzetten, ellebogen strekken, naar voren vallen, onderbenen optrekken, handen te laag.
Wat voor mij hielp bij mijn ElleBogen was bij de E en de B als ik er langs reed kijken of ik ze wel had gebogen. Mijn schouders ontspannen controleerde ik dan bij de A en C. T gaat al beter maar we zijn er nog niet haha

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:02

Ik rij een ongelofelijk gevoelig paard sinds een tijdje. Eerste keer erop, een groot deel van m'n slechte gewoontes had ik al afgeleerd. _O-
Ik vind het heerlijk om met dit dier te rijden. Hij is ontzettend eerlijk.

Heb meerdere strenge instructrices gehad maar dat heeft bij mij niet veel geholpen.
Ik zat vaak met mijn bovenlichaam teveel naar voren en hield mijn benen er continue aan.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:03

Ik heb hele stijve schouders, zo erg dat ik na een uurtje buitenrijden flinke pijn heb (in de bak gelukkig minder). Het gaat beter nu ik me er bewust van ben en mijn instructrice let er ook goed op, maar het is nog te vaak dat ik het niet door heb.

Ik had ook nog een manegetrekje van heel erg op de teugels rijden, na bijna 3 jaar kan ik zeggen dat het er grotendeels uit is, maar vooral als mn paard weer eens naar de andere kant van de bak wil op de volte wil ik nog wel te veel met mijn binnenhand haar bij me houden.... maar het gaat steeds beter! Ook hier let mijn instructrice goed op :Y)

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:41

Ik zet m'n schouders altijd enorm vast, hierbij is pony de grootste leermeester want ik spanning = zij spanning. Maar doordat ik dan zo bezig ben in m'n hoofd met ontspannen en loslaten, doe ik dat onbewust ook met m'n handen waardoor m'n teugels een halve kilometer langer worden en ik m'n handen te laag/breed zet om contact te houden ipv m'n teugels op maat te nemen 8)7
Verder m'n benen/voeten afsteken of optrekken, naar voren leunen, niet kijken waar ik heen ga.
Wat mij het meest helpt is dat als ik 'correct' rijdt, het rijden echt véél beter gaat. Wanneer iets even niet goed gaat, kijk ik eerst kritisch naar mijn eigen houding, corrigeer ik dat en wanneer ik de oefening dan herhaal, gaat het direct een stuk beter :j

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Slechte rijgewoontes.. Hoe komen jullie ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:45

Ik moet mijn schouders meer naar achteren zetten en mn bekken meer laten meebewegen tijdens doorzitten. En mn rug niet te hol of bol willen maken

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:08

Ik heb ontelbaar veel slechte gewoontes :'). Maar waar ik me het meest aan erger is dat ik niet goed terug kan zitten. Bekken kantelen en mn schouders naar achter blijft gewoon n struikelblok :(
Vooral heel veel oefenen en er telkens aan proberen te blijven denken. En natuurlijk les nemen, mijn instructrice wijst me er gelukkig vaak op. Op de fiets probeer ik ook te oefenen dat het een soort 'gewoonte' wordt om goed rechtop te zitten haha

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 12:42

Het stomste vind ik altijd nog als je weet dat je het niet moet doen maar het toch doet :')

Als ik op een hindernis af rijd zeg ik altijd tegen mezelf "blijf zitten en blijf van je paard af, blijf zitten en blijf van je paard af, blijf zitten en blijf van je paard af" en dan zie ik de afstand niet en dan doe ik het tóch.

Zelfs als mijn vriend of instructeur het naar me aan het schreeuwen zijn _O-
En dan komt de frustratie en komen alle andere slechte gewoontes ook weer terug.. Zucht :')

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:57

Ik ga enorm voorover zitten, mede door rugklachten, maar ik weet het dondersgoed. Rechtop zitten. Iedereen roept het ook altijd naar me, maar toch gebeurt het telkens :') Als ik er zelf continu op let dan ben ik meer bezig met rechtop zitten dan daadwerkelijk rijden.

Oh en mijn linkerhand is een Duitser volgens mijn instructrice _O- Die is altijd wat strenger dan mijn rechterhand en ik heb geen idee waarom. Ik ben toch echt rechtshandig en heb totaal geen coördinatie over mijn linkerhand. Maar misschien is dat nou juist het probleem :')