[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 16:03

Zo wat een leuk topic om te openen dit! :):)

De titel zegt al veel, ik heb mijn eerste eigen paardje gekocht! Een grote maand geleden begon het terug te kriebelen. Ik maakte met mijn vriend een boswandeling, en we kwamen uit bij een eventing toernooi. Sinds toen liet de gedachte van een eigen paardje mij niet meer los.

Toen ik klein was kreeg ik een eigen shetlander, Vlekje. Zo veel plezier gehad met dat beestje! Nu werd ik al snel te groot voor der, maar we hebben haar nog steeds! Momenteel staat ze lekker op de boerderij bij mijn zus. Van de shetlander ging het naar mijn eerste verzorgpaard, Maaike. Een toffe maar redelijk onvoorspelbare fok merrie. Met haar leerde ik de echte kneepjes van het vak! Toen deze verkocht werd, heb ik nog lang een D-pony gereden van een kennis. Echter was ik hier zeker groot genoeg voor, en haar karakter was absoluut niet knuffel achtig. Tijdens mijn studies had ik ook niet zo veel tijd meer, dus het bezig zijn met paarden verwaterde een beetje.

TOT vorige maand dus! Ik begon wat rond te kijken, en toen zag ik de advertentie voor Callista! '7 jarige lieve merrie'.

Een super mooie schimmel, dus ik was wel heel erg geïnteresseerd. Dan maar gaan kijken!
Afbeelding

Stiekem was ik toen al verkocht, ze was zo lief! Echt een knuffel. De weide was erg nat en er was geen piste, ik kon dus niet meteen rijden. We spraken nog een keer af om te kijken wat dit gaf.
Afbeelding

Ook dit ging goed! Callista kent nog niet heel veel, maar ze was wel heel erg braaf. Ik heb een hele fijne instructeur gevonden, en ga met haar dus lekker vanaf de basis beginnen. Ze accepteert alles heel goed, dus dat komt vast in orde! :)

We gingen dus nog even afwachten, want er kwamen eigenlijk nog kijkers. Na 2 dagen kreeg ik een berichtje van de eigenaresse, dat ze echt graag wou dat ik Callista zou kopen, omdat ze vond dat we een klik hadden. Eigenlijk wou ik haar die dag ook sturen dat ik haar wou kopen, dus dat was helemaal perfect! <3

Vandaag werd ze gekeurd, dit vond ik super spannend! Ze had zich gisteren nog bezeerd in de stal. Gelukkig viel dat allemaal heel erg mee. Ze is dus goed door de keuring gekomen!

Morgen gaan we der ophalen!! Super spannend dus, ik heb een vrachtwagen geregeld want dat lijkt me iets comfortabeler voor haar. Ik hou jullie op de hoogte!

Afbeelding


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 08:18

Goedemorgen!!

Leuk al die volgers! Ik ben zo blij dat het ochtend is. Ben vandaag echt 5 keer wakker geweest, altijd even spieken op de klok of het al tijd was om op te staan, haha.

Om half 9 komt mijn nonkel met de vrachtwagen en dan gaan we ze halen!! <3


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 11:10

Oh zo leuk al die volgers!!

We zijn onderweg naar huis **\O/**

Ze was zo braaf! Ze was wel een beetje onrustig maar ze vertrouwde me wel en ze ging in een keer de vrachtwagen op! Erg flink dus. Zit momenteel achter in de vrachtwagen en kan van hier uit ook tot bij haar, momenteel is ze echt rustig en doet ze het allemaal geweldig flink!

Mijn vader, nonkel en zus zijn mee! Gezellige bende dus :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

/3

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 13:11

Ze is THUIS! :):)

Nu ja op stal. Ze heeft een heeeel fijne grote box gekregen. Lekker met 2 buren. Ze was zo braaf! Echt ongelooflijk. Ze heeft dit echt allemaal nog nooit gedaan, maar ze deed echt alsof ze het allemaal al kende. Echt stoere merrie!

Ze heeft echt een super ruime box, ik ben echt blij met de stalling die ik heb gekozen. Ik ben nu even thuis, en dadelijk ga ik terug om haar lekker op de weide te zetten voor het eerst.

Jullie snappen wel dat ik helemaal verliefd ben natuurlijk <3 <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door k_m op 01-11-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 18:33

Hoi allemaal! Even een mini update!

Voorlopig gaat alles heel goed. Enkel is ze wel tijdens het eten heel vijandig tegenover haar buurvrouw. (merrie's onder elkaar :Y) )Iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken? Ze staan naast elkaar met tralies tussen, maar de bakjes zitten naast elkaar in de hoek. Deze zitten vast, dus deze verhangen is al geen optie. Of zou dit gewoon nog wat wennen zijn?

Verder heb ik haar vandaag even in de piste gehad, eerst met een touw en gewoon heel basis. Ik stappen zij stappen, ik stoppen zij stoppen. Dit ging wel heel erg goed! Dus touwtje eraf. Ze volgde me zo braaf! Echt zo een leuk gevoel. Ik kon zelfs haar laten draven, en dan als ik ging stil staan deed ze gewoon braaf mee! :D Dus die basis zit er gelukkig blijkbaar heel goed op! Voorlopig ga ik me dus bezig houden met dit soort dingen. Zondag ga ik haar eens aan de longe proberen nemen.

Jammer genoeg geen foto's want ik was alleen. Met longeren ga ik kijken of ik iemand kan mee nemen om wat te helpen :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 19:52

Ja dat dacht ik inderdaad ook, misschien iets er tussen! Ik wil het nog wel een week tijd geven, omdat ze er nog maar heel net staat. Ze kan ook verhuizen naar een box waar ze apart staat, maar ik wil haar eigenlijk heel graag in deze box laten. Ga ik ook wel aangeven bij de stalhouders.

Van de bak zou een goede oplossing kunnen zijn, maar er zit een gat bij de tralies bij de voerbak, dan zouden de stalhouders echt in de stal moeten om te voeren. Voor hun kost dat toch extra tijd dus denk niet dat dat ideaal is..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 18:46

Bedankt voor de tips! Het ging al beter met voeren vandaag, de andere merrie had ook even van zich laten horen, en toen was Callista blijkbaar wel wat rustiger geworden, Haha.

Ze heeft echt een gekke maat van hoofd trouwens. Ik had gisteren een halster mee een cob. Deze was te klein, vandaag een nieuwe gehaald een full, te groot! :') had nog een ouder halster liggen ook een full, deze paste dan weer wel.. Morgen dus halsters gaan retourneren bij de winkel :+

Morgen ga ik het longeren eens proberen! Ben benieuwd. Nog een foto van vandaag <3

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-17 17:22

Het gaat al beter met het eten! Bedankt voor het meedenken, maar normaal gezien komt het goed. Heb ook heel lieve stal genoten dus das ook super tof!

Vandaag heb ik haar gelongeerd, ging eerst heel goed! Had alles af gezet met palen en balken. Op een gegeven moment had ze door dat er 1 stukje niet dicht was (ingang). En dan stopte ze daar steeds en ging ze achteruit wandelen. Heb dat dan dicht gezet en toen ging het na een tijdje ook weer beter. (Ze is nog 1 keer over een balkje gesprongen en dan stond ze aan de andere kant :+ ) . Ze was nogal panisch van de zweep ook merkte ik, heb deze dan weg gelegd en dat ging ook beter. Volgende week ga ik oefenen met haar aan de zweep te laten wennen, zodat ze weet dat dit niets eng is.

Toen ze op beide handen ontspannen stapte en ook kon draven zonder te protesteren ben ik er mee gestopt. Lekker fleece dekentje op gelegd en in de stal daarna!

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 17:39

Ik kon het niet laten !! :):) <3

Afbeelding

Vandaag voor het eerst 'thuis' op mijn knapperd gereden! Had haar eerst gelongeerd in de piste, ging vrij goed! Zonder iets van afspanning en ze deed erg haar best. Toen mijn zus aankwam was haar aandacht wel weg, dan ging ze vaak uit het niets stoppen en vlak voor me staan en gewoon niets meer doen. Hier gaan we dus nog wat aan werken!

Na het longeren er even op gekropen! Opstappen enalles gaat heel goed. Ze reageerde enkel niet super op mijn beenhulpen, net als bij het proef rijden. Dan maar een dressuur zweepje er bij genomen, hier was ze in het begin echt heel bang van. Ze snapte echt niet van waar dat dan ineens kwam. Maar het loonde wel! Na 5 minuten reageerde ze al beter op mijn beenhulpen.

Afbeelding

Ook sturen gaat eigenlijk goed. Ze is in stap heel licht te rijden, op mijn zit reageert ze heel goed. Ik denk echt dat ze erg leergierig is.

Afbeelding

De draf aanrijden was eerst ook nog een dingetje, maar na een paar keer proberen ging het goed! De eerste draf was ze heel sloom (maar wat liep ze ruim!! :+ ik werd echt uit men zadel gekatapulteerd haha).
Na een iets actiever drafje en een volledige volte in draf hebben we lekker uit gestapt. Daarna nog even samen gespeeld in de piste.

Afbeelding


Top dagje dus!! <3

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 16:16

Dank jullie allemaal! Ja het gaat snel in een keer. We gaan natuurlijk wel in stapjes die ze zelf aangeeft prettig te vinden. Vandaag krijgt ze lekker een dagje rust. :)

Alhoewel ik mezelf echt moet tegenhouden om niet even langs stal te gaan, Haha. Ben er nu elke dag geweest en het is de bedoeling om dinsdag donderdag en in het weekend te gaan. Dus vandaag geef ik mijn vriend nog eens aandacht ipv Callista :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 20:04

Ik heb nog wel een video van gisteren als jullie dat leuk vinden! Is best saai gewoon een minuut stap haha. Maar dan zie je wel dat ze heel zacht te sturen is!


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:15

Ik had nog een vraagje voor jullie! Wat denken jullie qua dekens? Ze wordt niet geschoren en heeft voorlopig nog best wel wat vetjes. Maar net als deze ochtend was het toch wel al wat koud. Er zit een deken bij wat ik een 200 grams deken schat. Verder heb ik nog niets voor haar (buiten de fleece).

De fleece wil ik sowieso op doen als ze bezweet in de stal gaat, maar nu twijfel ik over hoe ik het met buiten dekens zal doen. Ik denk zelf om te wachten tot het echt overdag ook vriest met haar iets op te doen. Wat denken jullie?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 18:56

Als het echt hard regent komt ze niet buiten omdat de weides dan kapot gaan. Dus ik denk dat het voorlopig idd wel gewoon zo kan dan! Ze gaat savonds gewoon op stal idd. Mss is een regendeken tegen het vies worden nog wel een idee, ze is echt een varken heb ik al mogen ondervinden :+

Vandaag heb ik weer even wat grondwerk gedaan in de piste. Morgen ga ik nog eens longeren en rijden als mijn vriend mee kan!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 19:10

Super! Dankjewel voor alle tips. Omdat ze zeker genoeg vetjes heeft gaan we het voorlopig dus gewoon zonder doen. Als het echt veel kouder wordt kan ik dan nog bekijken hoe of wat.

Goede tip SuperZodiax, dankjewel!

Mijn echte naam is trouwens Kelly, omdat jullie mij altijd k_m noemen, haha. Kelly mag dus ook gewoon :-)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 14:39

Iemand tips voor een fijne body protector? Wil toch maar eentje aanschaffen voor de zekerheid. Wil vooral 1 die niet te veel belemmerd. Ga denk ik maar eens bij de EJ kijken van de week!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 16:10

Was toevallig in de buurt van de EJ en heb er 1 gevonden! Lijkt me wel wennen maar wel veilig!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 16:51

Ik heb ook een horka gekocht!

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 19:06

Hij werkt in ieder geval :Y)
2 bok tirades mogen ontvangen vandaag, heb een paar vingers goed zeer gedaan. Maar rug enz niks last, blij dus met de protector!

Zal later Uitleggen hoe het gebeurde, nu eerst even eten en wat ijs leggen :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:33

Oké dus update. Gisteren merkte ik dat ze hengstig was. Ze was redelijk kalm dus ik had er niet veel aandacht aan gegeven. Heb haar even gelongeerd en dit ging ook relatief goed. Ze heeft wel regelmatig de tik om gewoon te stoppen en achteruit te beginnen wandelen. Dan houd ik de , lijn strak tot ze stil staat en dan drijf ik haar weer vooruit. Is dit een goeie methode volgens jullie? Met de zweep zwaaien geeft alleen maar meer achteruit gaan dus dat werkt niet. :Y)

Daarna dus gaan rijden, na 5 minuten werd ze door groot verkeer langs de piste erg zenuwachtig, in de bocht besliste ze dan ook om grote bokkensprongen te maken, waardoor ik er af vloog en toen ging ze als een gek de piste door rennen. De body protector had goed zijn werk gedaan en ik had niet veel pijn gelukkig. Na beetje uit te razen (halve minuut ofzo). Kwam ze terug naar mij. Ik er terug op dus en toen ging het in stap heel goed. Toen ik een draf wou aanrijden zelfde verhaal, kop omlaag rug bol en rodeo bokken. Dat kan ik dus niet uitzitten jammer genoeg :+ , deze keer toch echt mijn hand zeer gedaan, en de teugels waren kapot omdat ik haar bleef vasthouden in mijn val. Toch nadien nog even op gezeten met 2 losse teugels dan maar. Wou haar eigenlijk toch echt nog in draf krijgen, maar toen ik wou aanrijden maakte ze weer het begin van een rodeo, dan heb ik haar terug gereden en nog enkele voltes enz gestapt. Heb dan besloten om toch maar te wachten met de draf nog te proberen tot de volgende keer. 2 keer vallen was wel genoeg.

Na de 2de val bleef ze wel ook gewoon stil staan dus dat was echt een kwestie van klieren volgens mij. Het zadel zou na gekeken zijn door een osteopaat dus volgens mij leer ik nu haar wilde kant kennen Haha.

Enfin pijn aan de handen dus, toxh maar even naar de dokter toen mijn vinger er zo uit begon te zien,

Afbeelding

En blijkt dus een pees af gescheurd en nu zit ik 2 weken in zo een spalk,

Afbeelding

Echt rot want ik werk als fotograaf en dat kan nu dus ook even niet... ik ga kijken hoe onze eerste lessen gaan en toch eens nadenken over laten doorrijden door iemand anders. Maar ik geef het nog wel een kans! Tenslotte was ze hebtstig en alle andere paarden stonden net op stal om te eten, ook ongelukkige timing dus..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:54

Ja moest zelf best wel lachen dat ik die BP net had! Heb echt nergens in mijn rug last van ofzo. Enkel beetje nekpijn maar echt minimaal. Ben dus wel echt blij dat ik dat ding heb. En vanaf nu ga ik het iedereen ook sterk aanraden!! Ik kan je zeggen, het helpt :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 12:00

@poes, met het longeren gebeurd het altijd heel erg snel, ik drijf haar echt voldoende maar met een halve seconde staat ze dan ineens voor me. Ik zorg echt dat ik haar achterhand goed begrens maar ze draait zich er gewoon uit dan.

Bedankt voor alle reactie's! Ik zit nu zelf idd ook na te denken over laten doorrijden. Echter zou ik het toch nog een keer willen testen in een normale situatie. De vorige keer was er namelijk echt niks aan de hand. Probleem is dus dat ik 2 weken niet kan rijden en dat dus niet kan testen.

Ik had ook les gepland staan volgende zaterdag, maar dat gaat nu dus ook niet lukken. Wel had ik ook contact met iemand die ook paarden doorrijd en ook zelf les geeft hier in, eventueel ga ik hem laten komen in deze 2 weken zodat hij kan rijden en zijn mening kan geven. Dan kan hij mij later ondersteunen in het lesgeven en indien nodig haar doorrijden.

Echt stom wel. De eerste keer dacht ik nog dat ze echt erg bang was van het verkeer, maar de 2de keer was het wel duidelijk dat het echt op mij gericht was. Ben inderdaad ook wel bang dat ze het spelletje van er af gooien snel door gaat hebben. Ik ga gewoon contact opnemen met die instructeur en dan zien we wel wat hij er van denkt. Hij is ook bezig met grondwerk enz dus het is sowieso leerrijk.

Gelukkig ben ik zelf niet super erg geschrokken en snap ik ook wel dat het er een beetje bij hoort. Maar ja liever gaat het gewoon goed natuurlijk :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 12:13

@Freetorun Ja dankjewel voor de tips! Ik ga denk ik ook eventueel prikpaaltjes en draad aanshaffen, dan kan ik een cirkel afzetten. Ik longeer haar nu heel losjes, waarmee ik bedoel dat ik heel erg mee wandel zodat het voor haar minder moeilijk is. Heb redelijk blijven staan ook geprobeerd en eigenlijk is het hetzelfde effect. Heb echt het idee dat ze me aan het uittesten is.

Heb ondertussen de instructeur een hele lap tekst gestuurd, ook ivm het longeren. Hopelijk kan hij snel langskomen! Is toch wel fijner dat ik samen met iemand er aan kan werken, die ook serieus kan ingrijpen wanneer nodig.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 12:15

Ja klopt inderdaad! Ben ook heel blij met jullie opbouwende tips. Ik ga er zeker wat mee doen en hopelijk kan de instructeur redelijk snel komen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 13:00

Bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik zeker wat mee.

Ze gaat ook niet zomaar stil staan nu, de instructeur doet ook grondwerk dus daar kan ik met hem verder mee aan de slag, en hij kan eventueel met haar rijden nu om de scherpe kantjes er van af te krijgen. Zo kan ik ook zonder les op het grondwerken verder gaan met de tips van de instructeur.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 16:00

@ denisewinter, dat dacht ik idd ook al. Maar ik wou sowieso les nemen en dan is dit nu wel een handig moment. Kom er dan vanzelf ook achter of het daardoor kwam idd.

@Rena 100, ik zal kijken of iemand een keer een filmpje kan maken! Ik vorm zo goed mogelijk een driehoek en probeer op hoogte of achter de schouder te blijven. En dan met de zweep achterhand begrenzen, ze is wel erg panisch van de zweep en als ik hier minimaal mee beweeg geeft ze eerder een vlucht draf reactie dan een gewone overgang naar draf zeg maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 112 bezoekers