[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-17 09:15

7 september | longeren

Gisteren Desperado gelongeerd met de pessoa. M'n osteopaat raadde aan hem hiermee regelmatig te trainen en dan vooral lang,laag en actief. Desperado is duidelijk nog aan het zoeken naar een goede houding en ik moet hem hierbij vooral ook op z'n tempo attenderen. Hij hoeft niet te racen, maar hij heeft de neiging te langzaam te gaan draven. Daar was ik gisteren eigenlijk best tevreden over en hij luisterde heel goed naar m'n stem hulpen. Ik kan hem zonder (longeer)zweep gemakkelijk longeren. Ook de galop gaat steeds makkelijker en beheerster.

Afbeelding

De pessoa hangt nog redelijk los en bovenstaande foto was nog in het begin. Uiteindelijk zocht Dex steeds meer ontspanning op en liep hij lager. Zouden jullie de pessoa strakker instellen? Want hij hoeft van mij ook niet helemaal opgekropt/vast te staan.

Ook heb ik even met m'n Micklem hoofdstel staan proberen. Ik ben eigenlijk heel erg fan van zo'n type hoofdstel, waarbij echt is gedacht vanuit de schedel v/e paard. En bitloos vind ik het hoofdstel niet verkeerd zitten, maar met bit lijkt het maar niet passend te komen voor Dex:

Afbeelding

Ik heb bovenstaande foto gisteren ook in het topic van de anatomische hoofdstellen gezet. En mede met mij waren er bokkers die inderdaad ook de pasvorm voor Dex niet ideaal vonden. Dat bevestigde wel waar ik al voor 'vreesde'. Daarom maar besloten een nieuw hoofdstel te kopen om hiermee met bit te kunnen rijden, en de micklem bewaren als kaptoom en bitloos hoofdstel. Nu begon oorspronkelijk mijn zoektocht naar een cognac hoofdstel weer. En er zijn zo bizar veel zwarte of donker bruine hoofdstellen..maar mooie/goede kwaliteit cognac hoofdstellen zijn wel een uitdaging. Ik heb nog even nagedacht over de premiera varianten, maar vind toch de neusriem (4.5cm) iets te dik.

En m'n leerverf moet toch maar weer uit de kast worden gehaald. Want ik heb onderstaand hoofdstel besteld. Eerst even passen en mee rijden, en als deze goed bevalt, dan maar verven:

Afbeelding


Svadilfari1 schreef:
Wat doen jullie het samen goed! En wat een fijn paard is hij! Hij lijkt het leren leuk te vinden. Genieten dat het zo gaat!


Dankjewel! Ontzettend leuk om te horen. En Desperado vind nieuwe dingen leren en werken inderdaad heel leuk. Hij zet zich zo fantastisch in. Het is echt genieten inderdaad :)

Nadiine__x schreef:
Jaaaa! Super goed!! *\%/*

Het kost veel tijd en geduld maar uiteindelijk komen ze er wel *D
2 jaar geleden, akkie kende de galop al wel maar. Bleef achter vaak in draf hangen, en verschil voelde je niet.. Lastig trainen :=
Met 2 maanden sprong hij achter ook aan, kneiter hard gingen we de bak door! Maar hij deed het dus was blij :)F

Nu 2 jaar later heeft hij de verzameling gevondennen sinds kort bied hij opgerichte galop aan *\o/*

Leuk om te zien dat ze er uiteinde best komen en er ook echt schik in hebben om nieuwe dingen te leren.

Het allerleukste vind ik nog als ik dan naar de veluwe ga en een lang zandpad heb (de paden hier zijn niet veilig genoeg ervoor helaas) en ik geef gas voor harde draf, dat dan die oortjes erop komen, ik zijn achterbenen "voel" uitzwaaien, en daaaaar gaaaaaan weeeeee! ~~}>
En een simpele ophouding en hij houdt weer in en pakt weer een net dressuur drafje, dat vind ik ECHT genieten! (en akkie duidelijk ook <3)

Ja de verzameling is bij ons duidelijk nog niet gevonden := hahaha. Maar wat leuk om jullie ervaring te horen! En daar gaan we gewoon rustig naar toe werken.

Het onderstaande herken ik zo erg! Ik kan hem hard laten draven (Oh zooooooo gaaf!) en dan even later weer gewoon ontspannen. Wat zijn het toch een top paarden he! *\o/*

Hoe gaat het met jullie? Ga jullie topic weer even bijlezen *D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-17 11:12

Alpha89 schreef:
Ik denk wel dat de pessoa wel strakker kan zodra hij het helemaal gewend is. Ik longeer er ook regelmatig mee maar ook nog vrij los, want er moet idd wel bewegingsruimte blijven. Toch zou het ietsjes strakker kunnen maar ik wil ook niet té strak want dat werkt alleen maar averechts. Ze duikt dan op de voorhand en gaat dan stijf worden. Maar het moet wel weer zodanig goed zitten dat de achterhand er lekker onder komt, als ie te los zit dan gebeurt dat niet haha.
Ben ook wel benieuwd wat ongeveer de ideale stand is voor zo'n pessoa.

Ook ben ik benieuwd wat voor hoofdstel dat is (merk). Ziet er mooi uit!


Leuk weer wat van jullie te horen! Hoe gaat het? :)

Het is niet de eerste keer dat hij aan de pessoa liep, op de foto hieronder was de 2e of 3e keer dat hij ermee liep. Hier staat de pessoa net zo straks als de foto van gisteren, maar aangezien hij lager loopt heeft hij meer ruimte. Ook liep hij gisteren een stuk actiever en vind ik z'n achterhand er beter onder treden. Maar hij lijkt wel weer veel ruimte te hebben.. Ook ik ben heel benieuwd wat de ideale stand zou zijn! Misschien volgende keer ietsje strakker zetten en kijken hoe dat voor Dex is. Even blijven proberen :)

Afbeelding

Het is trouwens dit hoofdstel: https://www.kramer.nl/hoofdstel-Glitter.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=320541&ci=263093&depvar_index=%3C320541%3E%3C320541..F...BR%3E

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-17 18:39

9 september | heerlijk gereden

Oh even een m'n enthousiastme delen. Ik heb vandaag heeeeeerlijk gereden! Dex begrijpt m'n binnenbeen steeds beter en zoekt steeds meer m'n hand op. Het tempo is nu al een stuk constanter.. ooh ik ben zo blij en het was zo fijn!

Lekker in de buitenbak, in het zonnetje. We begrijpen elkaar onder het zadel steeds iets beter. Ik ben zo trots op Dexxie. Hij doet zo hard z'n best. Gewoon zo trots!

We hebben ook weer een rondje galop gedaan. Hij sprong super aan (zonder balkje) aan allebei de kanten. Het ging al minder in race-stand als vorige keer.

Wat is het toch een heerlijk paard <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 19:42

10 september | Grondwerk

Ondanks dat veel van m'n updates gaan over trainingen, doe ik ook nog lekker veel grondwerk met Dex. Vandaag hem geprobeerd 'Turn' aan te leren :



<3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 10:42

Ik zal eens reageren op al jullie lieve reacties :D

Svadilfari1 schreef:
Je mag trots op Dex zijn en jezelf! Wat moet dat een fijn gevoel zijn steeds meer als een team voelen. En echt goed mbt beheersing vd gangen wat jullie nu al bereikt hebben!

Dankjewel, wat een ontzettend lieve reactie! Het is inderdaad een fantastisch gevoel en ik ben vooral zo trost op Dex!

Granoek schreef:
Netjes! Zo heb ik het mijn Dex ook geleerd voor hij in de koets ging, met linksom en rechtsom. Jouw Dex leert ook echt snel hé!

Leuk een paarden-naamgenoot! Ja Dex leert ontzettend snel en probeert direct mee te denken, wat heel lief is, maar niet altijd makkelijk haha :o

vimer schreef:
Wat een knap paard! Ik volg. Sta jij toevallig op Stal van Gils van Chantal en Bernard? :)

Dankjewel! En ja, we staan inderdaad op Stal van Gils? Jij ook? Of in de buurt? :)

mememe schreef:
Leuk om zo nog wat van Desperado mee te krijgen, hij heeft bij ons op stal gestaan namelijk.

Leuk! Heb je je bericht aangepast? Ik dacht vanochtend meer te lezen := . Maar leuk dat je Desperado kent. Heb je het over de stal van Frank? En het schuwe is er 100% vanaf, gelukkig. Was dat nog erger toen hij net bij Frank stond? Jeetje! Hij wordt nu echt bestempeld als super sociaal, en zelfs kleine kinderen 'lopen ermee weg'.

Alpha89 schreef:
Excuus late reactie, maar hier alles goed! Weer op wedstrijd geweest met goede resultaten. We gaan ons voorbereiden op de L2 nu! Ik ben trots! <3

Wat super gaaf hoe je hem laat keren! Je hebt echt een leuk paard, ik ben fan :o ga zo door!
dat met pessoa is idd even uitvogelen hoe ie het beste zit!

Oh wat doen jullie dat goed! Rijden jullie weleens wedstrijden in de buurt? Ik zou wel eens willen komen kijken, als je dat leuk vind :)

En Thanks!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 12:18

14 september | Rijles, longeren & knuffels
Longeren
Afgelopen maandag heb ik Dex weer gelongeerd met de pessoa. Hierbij heb ik veel afgewisseld in lengte en afstelling in hoogte. Het viel op dat wanneer ik hem iets korter zette, dat juist voor extra spanning zorgde. Daarnaast was het interessant te zien hoe hij reageerde op afstelling in hoogte (laag, midden, hoog). Als hij hoog afgesteld stond, liep hij een stuk actiever dan wanneer ik hem lager instelde. Ook blijft hij het moeilijk vinden om in draf lengte te nemen en met z’n hoofd lager te lopen.

Wel had hij veel moeite met galopperen deze keer. Hij leek niet te willen aanspringen en viel er na een paar passen weer uit (tijdens de galop is de pessoa los). Normaal springt hij aan op stemcommando + hand commando (hand omhoog), nu werkte dat totaal niet. Toen ik er een longeerzweepje bij pakte en deze ‘klapte’, schrok hij opeens zo dat hij zelfs stond te bibberen. Hem rustig bij me geroepen, hij stopte even z’n hoofd in m’n armen en erna was het weer goed. Toen kon ik ook weer met het zweepje over hem heen zwaaien terwijl hij (nog wat gespannen) bij me bleef staan. Erna ging de galop gespannen, maar hij deed het wel erg braaf.

Na de galop kwam de ontspanning in draf weer langzaam terug en hebben we het goed kunnen afronden. Erna ook nog heerlijk met hem een tut momentje gehad, het is zo’n knuffel!

Net na het los instappen:
Afbeelding

Drafje (hoog afgesteld met meer lengte)
Afbeelding

Dit is Dex zijn stiekeme blik naar mij, of hij al mag stoppen met uitstappen :))
Afbeelding

Rijles
Dinsdag hadden Dex en ik rijles. En ik keek er ontzettend naar uit, want ik had zaterdag zo heeeeerlijk gereden. Helaas krijg ik hem tijdens de les niet zo ontspannen en soepel als afgelopen zaterdag. Stelling op de linkerhand gaat steeds beter en tijdens de voltes en hoeken buigt hij netjes in. Stelling op de rechterhand is echt nog een uitdaging. Zo netjes als hij op m’n linkerhand m’n binnenbeen aanneemt en daarom heen buigt, zo moeilijk gaat dit op de rechterhand. Hij ‘valt’ er doorheen en ipv netjes de buiging naar binnen volgen, kijkt hij naar buiten. Dat was dus ook de focus van deze les.

Maar goed, er ging ook veel wel goed. Hij zoekt meer en meer m'n hand op, loopt ontspannen en in stap kunnen we voorzichtig wat pasjes wijken nu hij m'n binnenbeen zo goed snapt (links). Daarnaast is zijn tempo actief en constant. Dus voor de korte tijd dat we onder het zadel bezig zijn, kan ik echt niet klagen
We hebben ook de galop weer getraind. Hij sprong weer netjes aan zonder balkje in de hoek, dat alleen vind ik al ontzettend knap! Dex raakt ontzettend enthousiast v/d galop en wil dan eigenlijk niet meer stoppen. Zelfs op de rechterhand bleef hij in een kleine volte (dan lukt het wel :') ) enthousiast door galopperen haha. En als je hem dan terug krijgt naar draf, springt hij het liefste direct weer aan. Stiekem heel schattig.

Ik ga met longeren ons nu iets meer focussen op de rechterhand. We doen elke dag al buig oefeningen en, dan heeft hij geen probleem om netjes naar rechts te buigen. Dus ik zit er aan te denken binnenkort eens wat stellingsoefeningen te doen aan de hand. We weet valt voor die kant het kwartje dan ook, ondanks het ook gewoon moeilijk voor hem is. Ook ga ik hem weer wat vaker bitloos rijden, wie weet helpt hem dat ook. Oh, en als het goed is komt er a.s. weekend een vriendin mee naar Dex. Ik zal haar eens vragen wat rijfoto's te maken :) .

knuffels
Gisteren was een rustdag voor Desperado. Na m’n werk was ik even langs gegaan om hem z’n eten te geven. ’s Avonds ben ik met een vriendin nog even langs geweest om te knuffelen. Ondanks dat hij lekker hooi had om op te knabbelen, stond hij liever heel de tijd met z’n hoofd in m’n armen. Wat een schatje is het toch! Oh en het aller-aller-aller-allerliefst.. wil hij oor-kriebeltjes

Afbeelding

Is het geen knapperd? :o

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:35

16 september | bitloos oppakken

Aangezien ik met Dex bitloos begonnen ben en hij daar toen veel ontspanning in vond, v.d. week geprobeerd weer bitloos wat dressuurmatig(basis, buiging, tempo, ontspanning) te rijden. Bitloos doen we vaker, maar dan voornamelijk met lange teugel wat rondrijden.

Hij was heel druk en alles was redeelijk spannend in het begin. Op de poetsplaats waren de borstels veranderd in vleesetende monsters. Vóóral het schapenbondje. Nieuwe witte hokjes voor de dressuurwedstrijd v/h weekend? Die eten vosse paarden! Mensen in de kantine? Die bijten! Zoiets :')

Maar goed, hij ging er wel netjes langs. Ook was het weer even wennen om de teugel aan te nemen, zo licht contact als mogelijk is met bit, zo hangt hij als je de teugels aanneemt op bitloos. En aannemen is echt niet kort.

In stap veel buig oefeningen gedaan maar ook dat ging matig. Dex wilde vooral snel lopen als een plank en alles in de gaten houden. Eenmaal iets ontspanning en de overgang tot draf ingezet. Dit werd al snel hard draven met af en toe een galop pas, de ontspanning was ver weg.

En na wat schuine bochten, eivormige voltes en afgesneden bochten weer terug naar stap. Of nee, ik wilde terug naar stap. Dex wilde hard. Het duurde lang voordat we weer rustig stapte, waarbij ik m'n zit en ademhaling goed moest gebruiken. In stap wilde hij weer voornamelijk snel, rondkijken en plank-zijn.

Dat vertaald wel een beetje naar de rest van de rit. Ik heb héél veel gestapt, wat uiteindelijk met lichte buiging en ontspanning gebeurde. Als de stap ontspannen was, dan rustig proberen te draven. Maar dat bleef in standje: HARD. En Stilstaan? dat was het allermoeilijkst.

Dus helaas! Ik stapte wat teleurgesteld af, maar toen hij tijdens het na-poetsen zn hoofd weer in m'n armen legde was het goed. Hij is jong, doet z'n best en we gaan gewoon rustig verder trainen. Ik maak ook fouten, samen met les komt het goed.

Daarna nog even bij hem in stal gezeten waarbij het hetzelfde leek te willen zeggen, terwijl hij elke hap voer boven m'n hoofd at/verkruimelde :Y)

Nog een fotootje van toen ik aankwam:

Afbeelding

poes schreef:
Schattig :)

Buigt hij wel al correct in rechts? Ik heb altijd geleerd: eerst correct recht op de volte, dan inbuigen en als laatste pas met stelling erbij.


Je heb gelijk :). Eerst recht, buiging en dan stelling. Waar links met correcte buiging en stelling gaat, gaat rechts af en toe met correcte buiging, stelling is nog niet aan de orde.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 14:10

Aan het wachten op Dex z'n nieuwe hoofdstel. Hij zou gisteren worden geleverd, maar door 'onmacht' niet gebeurd :? . Vandaag tweede kans en hij zou tussen 9 en 13.00 bezorgd worden.. wacht nog steeds.. Volgens de klantenservice was de courier te laat begonnen maar komt het wel deze middag!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 11:49

Gisteren een heerlijke buitenrit met Dex en m'n vriend gehad. We hebben voor het eerst de provinciale weg overgestoken naar het grotere natuurgebied. Het was prachtig weer, Dex was fijn te rijden. Kortom: top rit!

Paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

In ons laatste foto topic vind je meer foto's: Prachtige buitenrit met m'n puppypaard

Oh en ik heb ook net nog een leuk filmpje van de beelden van gisteren gemaakt. Niks speciaals, maar gewoon even mee op buitenrit:

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 11:05

poes schreef:
Te leuk die buitenrit!

Interessant verslagje over bitloos! Ik vind het eigenlijk heel positief! Blijkbaar snapt hij het spelletje met bit dan wél eeg goed en heeft hij er ook respect voor. Mss ligt bitloos hem gewoon niet of moet hij het nog keren of had hij zijn dag niet :) de mijne is op bit ook licht en bitloos lukt niet. Dan niet, heb er wel nooit op doorgeoefend.

Interessante manier om het ook te zien! Ik vond het eigenlijk heel jammer dat het bitloos niet zo goed ging. Maar met bit loopt hij op een veel fijner contact, lichter etc. En dat is dan vriendelijker, dan dat ik met bit aan z'n neus moet blijven 'hangen'. Maar wie weet, dat we het over een tijdje weer oppakken. Ik wil hem voor nu niet teveel verwarren, hij moet onder het zadel al nog zoveel leren :)

darkadia schreef:
Mooie actiefoto! Filmpje kijk ik als ik weer ergens WiFi heb Haha.

Gaaf hé! *\o/*

Fayah2 schreef:
Ik had het al gezegd ik vind hem echt geweldig leuk

Het blijft stiekem toch wel leuk om te horen :o :D

kally schreef:
Knapperd...leuke hoor dat het zo goed gaat....

Ja het is echt genieten!

vimer schreef:
Wat knapperd! Ik heb een paar jaar geleden een paardje geleast daar op stal en ben goed bevriend met de dochter :D . Erg leuk om te zien hoe het steeds beter gaat!

Oh wat leuk, het is een hele fijne stal. En ja, ik kan zo genieten van deze stappen voorruit :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 10:52

29 september | Instructrice en witte vlekken

Aangezien ik vorige week wat meer met Dex heb gedaan, heeft hij deze week wat meer rust. Ik probeer standaard 2 keer te rijden en maximaal 3 keer per week. HIerbij heb ik 1 keer les (of train ik dressuurmatig/basis) en is de training intensief. De tweede keer is of een buitenrit of een halfuurtje bak werk waarbij de training matig intensief is. Als ik 3 x rijd, dan longeer ik 1 x. Als ik 2 x rijd longeer ik 2 keer (waarvan 1 x met pessoa en 1 x los met balkjes). Gewoon, even ons trainingsoverzicht :)

Afgelopen dinsdag heeft mijn instructrice op Desperado gereden. Het was héél interessant om te zien. De bedoeling was dat ze zo ook een beter idee heb wat ik voel als ik op hem rij, en daarnaast zou ze me helpen om Dex te leren je binnenbeen aan te nemen en wat buigoefeningen. Vooral het aannemen van m'n binnenbeen blijft lastig.

In het begin was Desperado het er totaal niet mee eens. Er heb hiervoor pas 2 andere mensen op gezeten, die niet meer hebben gedaan dan met een los teugeltje gestapt. Toen mijn instructrice erop ging en wat meer van hem verwachtte (op de hoefslag blijven, contact met de teugels en lichte buiging) heeft hij het eerste 20 min alleen maar met z'n hoofd lopen schudden. Terwijl ze de teugels echt zo strak niet had. Zelfs als ze de teugels lang liet, bleef hij dit doen. Dit doet hij bij mij ook af en toe, maar dan houdt het na 1 x op. Na die 20 minuten accepteerde hij haar meer, begon te ontspannen, stopte met schudden, en toen lukte het aannemen van het binnenbeen ook steeds beter.

Het was ook heel interessant om te zien dat hij bij haar veel rustiger liep in tempo. Bij mij heeft hij de neiging om toch snel te zijn, dan neem ik hem rustig terug, en dan blijft hij of een tijdje constant of het tempo neemt langzaam toe, maar bij haar liep hij eigenlijk in een heel rustig en constant tempo. Dus het is interessant om te kijken wat ik doe in mijn rijden om ervoor te zorgen dat hij sneller wil/gaat. Interessant voor de volgende les!

Na een 35 minuten ben ik nog even opgestapt. En als ik m'n binnenbeen aanlegde, ging hij zowaar opzij! Oh wat was dat ontzettend fijn, want daar liepen we echt tegenaan. Zo kon ik nu ook voltes vergroten en verkleinen, wat echt heeeeel fijn was. Daarbij buigde hij ook netjes mee (om m'n binnenbeen). Kortom: trots! Ik hoop dat dit aanhoud en we vanaf hier weer stappen kunnen maken. Ik heb v/d week verder niet gereden, dus ik ben heel benieuwd de volgende keer dat ik opstap. Goed, lang verhaal over m'n les. Maar ik vind het reuze interessant om dit zo te kunnen zien (normaal voel je het alleen als je erop zit).

Daarnaast heb ik afgelopen week wat grondwerk met Desperado gedaan, ik heb hem 1 keer los gelongeerd met een focus op de galop. Hierbij telkens korte rustige stukjes en belonen. En de bedoeling was dat hij na de galop ook rustig terug ging in draf ipv race-draf haha. Het gaat steeds iets beter en hij ontspant steeds meer tijdens de galop en draf :)

We hebben ook lekker gewandeld. En tijdens het poetsen en wandelen viel mij op dat Desperado steeds witter wordt. Toen ik hem net had was hij nog helemaal vos, en toen in de overgang naar z'n zomervacht kreeg hij wat witte haartjes bij z'n buik en kont. Ik had verwacht dat hij in z'n wintervacht weer donkerder zou worden, maar hij wordt wéér lichter. Straks hou ik een schimmel over :')

Bijna witte vlekken:
Afbeelding

overal witte haartjes:
Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-17 10:49

30 september | hoogtepunt en baal -moment

Gisteren uitgebreid de tjjd genomen voor Dexxie. Hij was in een knuffel bui en ik heb hem een uur gepoetst en geknuffeld. Hij vindt het vooral fijn als je bij zn oren kriebelt, zo schattig!

Daarna hem rustig opgezadeld en een nieuw hoofdstel met lage neusriem geprobeerd. Helaas is maat full bij Dex vaak te kort in lengte. Deze lage neusriem kon maximaal komen op de plek waar je een reguliere (gecombineerde) neusriem plaatst.. veel te kort dus, helaas.

Erna weer eens met de Micklem gereden. Ik merkte echt nog effect van de vorige les. Hij ging op m'n binnenbeen netjes met buiging de bochten door! Blij haha. In stap zocht hij direct m'n hand op, dus dat was ook erg fijn.

In draf ging het tempo erg hoog, dus veel geprobeerd om het tempo te verlagen. Dit ging met momenten goed, dan begon hij ook meteen te ontspannen en mee te buigen. Heel fijn! Ik ga de volgende les echt even inzoomen op mijn houding, want ik denk dat ik iets doe waardoor hij sneller wil.

Daarnaast hebben we veel overgangen gedaan, geoefend met stilstaan (moeilijk!) en weer een galop meegepakt. En ga er even voor zitten.. maar de galop ging beheerst!! Voor het eerst in de bak dat we een rustige galop konden doen, een grote volte en weer een rustige overgang naar draf. Echt, bijna tranen omdat ik het zo knap van hem vind.

Daarna ook op z'n moeilijke kant gegaloppeerd. Eerst even racen, terug genomen en weer rustig aangesprongen. En alsof het kwartje was gevallen, bleef hij in een beheerste galop, konden we een volte maken en weer terug naar draf! *\o/*

Wat ben ik toch ontzettend trots op m'n puppy. Hij doet het allemaal zo braaf, met zoveel werklust. Niks is te gek of teveel.

Helaas volgde na dit hoogtepunt een flink baalmoment. Aangezien het opeens begon te regenen verhuisde we van de buiten- naar de binnenbak en stapte ik hem aan de hand uit. Desperado volgt me altijd, dus ik houd hem verder niet vast. Ik had de teugels ver naar achteren gehangen..maar hij had jeuk aan zn been, wilde schuren en stapte toen in z'n teugel. Reactie? Schrik! Hoofd omhoog en een sprongetje, hoofdstel geknapt. Hij stond erna gelukkig meteen weer bij me stil en duwde z'n hoofd tegen me aan, zo kon ik hem bevrijden uit de teugels..gelukkig niks met Dex en goed afgelopen..behalve voor m'n Micklem

Afbeelding

Misschien dat de schoenmaker iets voor ons kan betekenen. #fingerscrossed!

Anchee schreef:
Iedere keer als ik foto's voorbij zie komen ben ik toch wel weer helemaal verliefd! Knap paard!!

Wou je trouwens een tweede hoofdstel of ga je je Micklem wegdoen? (misschien heb ik daar overheen gelezen) :)


Lief berichtje!

En ik ga m'n micklem niet wegdoen (als deze nog gered kan worden haha). Ideaal om bitloos mee te rijden en als kaptoom om te longeren. Ook rij ik er nu nog wel eens mee, aangezien ik geen fijn passend hoofdstel kan vinden met Dex z'n lange hoofd :=

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-17 17:13

Granoek schreef:
Oh nee toch!
Maar beter dat het hoofdstel knapt dan dat het bit door zijn tong gaat ofzo


Zeker! Dat is het allerbelangrijkste .

Nadiine__x schreef:
Gosh wat zonde van je hoofdstel!!

Tip voor een goed passend normaal hoofdstel.
Laat er 1 aanmeten van Bridle2fit!

Bij mij is. Bianca van joy4horses geweest en mijn merrie heeft nu een prachtig goed passend hoofdstel omdat alle onderdelen los samen gesteld worden!

Ik was voor het hele hoofdstel zonder frontriem en teugels 140 kwijt, dus ook zeker niet duur!

[ [url=m/a6yJt4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zag je hoofdstel al voorbij komen. Zo mooi! Ik heb ook even gekeken naar bridle2fit, maar helaas hebben ze geen lage neusriemen ;(

Meer tips zijn overigens welkom :o

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 08:55

Nadiine__x schreef:
Wil je perse een lage neusriem dan?
De neusriemen zijn wel ingesneden bij het bit en anatomisch achter de oren :)


Het liefst wel ja :)


Dancer schreef:
Bridle2fit heeft lage neusriemen. Ik heb hem ook. Kijk even bij tweespan ruitersport

Oh geweldig! *\o/* Ik heb meteen een email gestuurd naar een bridlefitter bij mij in de buurt. Tweespan ruitersport is aan de andere kant v/h land haha.

poes schreef:
Er zijn ook wel zadelmakers die wat voor je kunnen maken. Ik rij ook met mijn zelf gemaakt hoofdstel (door mezelf :D )


Oh gaaf. Heb je een foto?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 11:59

2 oktober | Buitenrit, fotoshoot en bridlefitter
Gisteren heb ik weer eens met Desperado buiten gereden. Het waaide hard en hij was duidelijk fris. Alles wat net iets spannender. Eenmaal in het bos kon hij toch in een rustig tempo draven en hebben we een fijne rit gehad. Op de terug weg konden we weer met een los teugeltje naar stal stappen. Toch weer trots op m'n baby paard!

Wel merkte ik dat hij soms in draf in tempo-overgangen wat gekke passen maakt. Het is alleen op het moment dat ik hem iets terug vraag nadat hij zelf in draf het tempo verhoogt. Op het moment dat ik hem terug vraag (stemcommando en/of een kleine ophouding), komt z'n hoofd omhoog, 'mankt' hij 1 a 2 passen en daarna loopt hij weer ontspannen verder. In stap is er niks aan de hand, en in draf ook niet buiten bij verlangzamen v/h tempo. Heb hem ook nog even los laten draven, maar dan is er niks te zien. Hij is niet gevoelig op z'n rug en benen. Vandaag met longeren even kijken hoe hij loopt bij tempo overgangen en wellicht even de osteopaat bellen.

Oh en we hebben eindelijk de foto's binnen van een fotoshoot in April. Is het geen plaatje? Ik heb er een leuk fototopic van gemaakt :o > hier het fototopic

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb volgende week woensdag een afspraak met iemand die een hoofdstel van Bridle2fit komt aanmeten, en ook meteen meedenkt voor een bit. Fijn! Ik ben echt super benieuwd :j

Felien_Kyra schreef:
Mm ja balen van je hoofdstel... doe je helaas niks meer aan, gewoon maar blij zijn met hoe goed het rijden daarvoor ging :D


Positief omdenken! Het rijden ging inderdaad heerlijk :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 19:28

poes schreef:
Mijn eigen gemaakt hoofdstel is een heel gewoon modelletje met lage neusriem hoor, maar eigenlijk kan een beetje zadelmaker alles voor je maken. Qua prijs moet dat wel in de categorie micklem kunnen. Op mijn insta staat hij vast wel ergens met hoofdstel (femmiewemmie) :) anders zet ik er vnv eentje op.


Mooi simpel hoofdstel! Ik heb je meteen even gevolgd haha.

Ik laat de 11e een 'bridlefitter' komen. Zo benieuwd!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 15:11

Nadiine__x schreef:
Dat hupsje doet mijn draver ook, hij doet het als hij iets moeilijk vind of niet begrijpt ;)
Inderdaad alleen in draf en alleen met schakelen ;)
Ze zijn gebouwd om te stuwen, dat dragen wat wij van ze rahen, moeten ze echt leren :)


Leuk, en zo snel al!! Ben benieuwd wat je ervan vind!


Jij was vroeg op _/-\o_ haha.

Maar fijn dat jij dit ook herkent. Toevallig vandaag met nog wat mensen gepraat en ook die herkennen het allemaal met hun draver. Dat stelt me toch wel wat gerust. Ondanks dat ik het wel even in de gaten blijf houden!

En ik ben inderdaad heel erg benieuwd naar volgende week. Ik hoop dat er iets moois uit te maken valt voor Desperado. Kan niet wachten :):)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 14:21

5 oktober | Mishandeling op dierendag

Gisteren was het dierendag. Dé dag waarop ik in het zonnetje hoor te worden gezet. Een lekkere taart met wortels, een uitgebreide poetsbeurt met die lekkere rosborstel, extra kriebels bij mijn oren en lekker spelen met m'n vriendjes.. Helaas besloot mijn eigenaar me te mishandelen. Uitgerekend op dierendag! In plaats van een lekkere worteltaart kreeg ik een vieze witte substantie. 'Wormenkuur' noemde ze het. Ik was het er niet mee eens en probeerde mijn hoofd omhoog te doen zodat ze er niet bij kon. Toen maakte ze het halstertouw korter. Bah!

Om haar terug te pakken keek ik daarna arrogant bij elke kriebel, wortel en lief woordje. Nee dit vergeet ik niet snel!


Als we Dex een stukje in m'n volg-topic zouden laten schrijven over dierendag :')

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 19:05

Granoek schreef:
Hah!
Duke had het helemaal over zijn voorgevel hangen. Was een volledige tube kwijt van 1000kg om voor 450kg binnen te krijgen


Het was zelfs zo erg dat ik straks een na-test doe omdat ik niet zekrr weet of hij wel genoeg heeft binnen gekregen :=

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 16:13

10 september | Een gevallen kwartje en de tandarts

Gisteren kwam de tandarts voor Desperado. Het stond sowieso al op de planning, maar aangezien hij wat aan het schudden is met het rijden toch de tandarts iets eerder gebeld. Ik vond het toch wel heel spannend.. Want hoe zou hij reageren? Zo'n jonkie.. oké oké, toegegeven, ik was vooral zenuwachtig omdat ik tandartsen zelf niet zo graag zie hahaha :')

De tandarts was goed op tijd. Dex vond het uitpakken/halen van de spullen vooral heel spannend. Maar de tandarts reageerde daar top op! Even Dex knuffelen, tot hij ontspannen met z'n hoofd tegen de tandarts aanstond. Misschien als mijn Tandarts zoiets doet, vind ik het ook leuker! De klem vond hij wat minder leuk, maar hij liet de tandarts heel braaf z'n werk doen. Gelukkig niks heftig, alleen wat bijvijlen want het was nogal scherp. Ik mocht ook even voelen van de tandarts. Het verschil voelde je goed! Erna was Dex gewoon weer ontspannen en stond direct met me te knuffelen. Hij is duidelijk een stuk stoerder dan z'n baasje haha

Oh en erna stond hij weer lekker op hooi te knabbelen, zal dus wel weer goed zijn! /3

Vorige week hebben we weer even in de binnenbak gereden. Ondanks dat hij altijd werklust heeft en z'n best doet, was onze band heel anders onder het zadel dan op de grond. Bij een buitenrit merkte ik eens dat hij best druk kan zijn, maar als ik dan afstap, hij direct z'n hoofd tegen me aanlegt en ontspannen is. Ook in de bak kan hij heel relaxed achter me aan lopen, maar zodra ik erop zit stapt hij altijd flink door. Niet erg, maar soms wel lastig.

Afgelopen week heb ik heel erg getraind op rust. Rustig in stap, rustig in draf, rustig in galop en stilstaan. En ondanks dat hij daar in het begin nóg heter van werd... viel opeens het kwartje! Hij kon rustig stilstaan (en ontspannen). Ik kon stilstaand z'n nek lekker kriebelen zonder dat hij dramde om weer vooruit te mogen, wat was dat fijn! En in stap was het tempo normaal te noemen, in draf wilde hij nog wel eens hard vooruit, maar ook al veel meer rust. Ook ging de galop weer goed. We hebben dit keer zelfs de volledige bak op de hoefslag kunnen galopperen zonder standje race!

We hebben nu onder het zadel een soort van kalmheid gevonden, die we vanaf de grond al een tijd hebben. Daar ben ik zo ontzettend blij mee! En natuurlijk blijft het een voorwaarts paard, maar het is heel fijn om daar wat meer in te kunnen schakelen. En ook gewoon even op z'n hals te kunnen kriebelen, zonder dat hij bijna vooruit springt. Écht fijn.

Morgen komt de fitter van Bridle2Fit, dus ik ben heel benieuwd hoe het rijden straks gaat met een aangemeten hoofdstel en gevijlde tanden!

Granoek schreef:
Hahahahahahahaha!
Duke moet binnenkort ook weer, kijk er al naar uit.
Dexter is gelukkig niet zo een moeilijke klant


Ik heb pas zoiets slims gezien op Facebook. Iemand had een dikke winterpeen uitgehold en hierin de spuit 'verstopt'. Dan doet het paard z'n mond wél open en spuit je het meteen. Wellicht dat het werkt :o alhoewel, dan moet je geen paard hebben dat heel gulzig de wortel afbijt..

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-17 13:29

12 oktober | Bridlefitter

Gisteren kwam de Bridlefitter bij Dex. Ik had er ontzettend veel zin in. Ze heeft eerst Dex z'n hoofd en halsaanzet nagelopen. Zo kon ze even voelen waar hij gevoelig was en waar z'n zenuwen liepen. Ze liet me ook zien dat z'n kaakspieren scheef zijn, dat was me nog nooit opgevallen. Leuk om zo weer meer te leren :D .

Zo weet ik ook direct waarom het vinden van een goed passend hoofsdtel zo'n crime was. Hij heeft veel kaak, een langer hoofd en een smallere neus.. Dus! Haha. Daarnaast hadden we direct door dat een lage neusriem voor Desperado niet fijn was, daar was hij gevoelig op. Ook was hij heel gevoelig voor druk achter z'n oren, dus het kopstuk was belangrijk.

We hebben hoofdstellen van Bridle2fit gepast. Desperado was lekker ontspannen en vond het wel prima om verschillende hoofdstellen te passen. Zolang ik hem lekker kriebelde over z'n ogen of onder z'n kin vond hij het allemaal maar leuk haha. Helaas bleken toch de hoofdstellen van Bridle2fit niet ideaal te zitten, ondanks de verschillende maten.

Toen heeft ze er een PS of Sweden bijgehaald en hier reageerde hij eigenlijk direct heel erg fijn op. Bij het andere hoofdstel bleef hij onrustig en wat schudden met z'n hoofd, maar bij de PS of Sweden bleef hij eigenlijk heel relaxed. Het kopstuk is wat breder geworden waarbij z'n oren mooi vrij liggen. We hebben toen met wat neusriemen gepast, en er was er eentje die goed zat. Nu had hij als neusriem zelfs maat cob! De rest moest wel allemaal lekker groot haha.

We hebben toen op het laatst ook een bit aan het hoofdstel bevestigd, zodat hij niet alle hoofdstellen al met bit moest passen. Waar hij normaal met het bit z'n mond open blijft doen, stond hij nu gewoon rustig af en toe te kauwen en te ontspannen. Zo gaf hij zelf héél duidelijk aan dat dit hem wel goed zat. We hebben dus een (samengesteld) hoofdstel gevonden dat hem goed past *\o/*

Nu zou ik jullie dolgraag een foto van Dex met z'n nieuwe hoofdstel laten zien.... Maar ik ben vergeten een foto te maken haha. Ze gaat nu de onderdelen bestellen in het bruin en wanneer het binnenkort komt ze langs en maakt ze hem meteen op maat. We moeten nu waarschijnlijk even 2 weken wachten.

Maar om jullie toch alvast een beetje mee te laten kijken wat foto's.

Het is dit hoofdstel:
Afbeelding

Met het volgende kopstuk:
Afbeelding

Ik kan niet wachten tot we hem hebben. Dex reageerde zo ontzettend goed op het hoofdstel! Dus happy me! Al eet ik de komende maand enkel crackers denk ik :') #ribuitm'nlijf

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-17 09:39

Ik heb zojuist een boete binnen gekregen van €240,- voor het rijden door rood licht. Kan me er niks van herinneren, maar ik ben geflitst.. Van dat geld koop ik gewoon nóg zo'n hoofdstel. Balen! ;(

Nadiine__x schreef:
Wat fijn dat jullie zo geslaagd zijn!! Grappig he dat ze zo duidelijk hun voorkeur geven?!
Vond dat bij pluis echt fijn om te zien!

En mijn draver heeft juist een neusriem xl nodig en de rest full _O-

Het is inderdaad echt zo leuk om te zien hoe ze hun voorkeur aangeven. Paarden 'praten' toch echt wel terug op die manier. En grappig dat het bij jouw draver juist omgekeerd is, haha.

Ik vind het hoofdstel van Pluis toch wel echt té mooi hoor! Het is dat de PS of Sweden zo goed zat, maar pfoe.. haha

FFDP schreef:
Lijkt me wel super interessant zo'n 'hoofdstelpas-sessie' :p
Hier een draver met maat XFull in alles, echt niet handig :')

Hier dus niet de enige met een draver met een groot hoofd :o haha. En het was inderdaad heel interessant om eens mee te maken! Gebruik jij shires hoofstellen? :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 16:01

15 oktober | Rustig weekje, dipje & rijden in de buitenbak

Afgelopen week hebben we een rustig weekje gehad. De tandarts en de bridlefitter geweest, maar voor de rest deden we het lekker rustig aan. Zelf zat ik een beetje in een dipje en dat vergroot Dex af en toe. Zo zijn we donderdag wezen wandelen, en ondanks hij goed verkeersmak is, was hij bijna overal bang voor. Auto's waren spannend, blaadjes waren spannend etc. Maar als hij mocht grazen vergat hij de auto's en wind direct, dus of het nu echt zo eng was.. :?

Zaterdag had ik lekker de tijd genomen om hem uitgebreid te poetsen en wat grondwerk te doen. Hij begint nu nog eens te verharen dus ik ben benieuwd hoe dik hij in z'n vacht komt. Tot nu toe valt het reuze mee! Hij stond trouwens van het poetsen heerlijk te genieten. Het is dan zo'n knuffel. Dan geniet ik echt van dat moment samen :). Met het grondwerk merkte ik weer dat hij mijn stemming vergrootte. In plaats van enthousiast/nieuwsgierig naar de oefeningen liep hij vaak van me weg en ging bij de uitgang v/d longeerbak staan. Hij kwam met wat overtuiging altijd wel weer terug, maar raakte niet heel enthousiast. Dus maar positief afgesloten.

Zondag hebben we even gereden in de buitenbak. Hij begon heel heet/actief en wilde alleen maar hard. Zelf blijf ik - voor m'n gevoel - rustig, maar hij blijft dan zo voorwaarts. Uiteindelijk kwam er een stalgenootje ook de bak in, en even pratend met haar rond gestapt. Na dat praten was Dex heeeeeerlijk te rijden! Rustig, beheerst en ontspannen. Ook de galop ging weer fantastisch.

Het lijkt me dus duidelijk dat ondanks ik wel het idee heb rustig te blijven - en andere me ook rustig vinden en geen overduidelijke spanning in m'n zit zien - ik toch teveel ermee bezig ben. Want zodra ik hem naast het andere paard laat stappen en zelf vooral aan het praten ben en hem alleen niet te snel laat lopen om te blijven praten, daar kalmeert hij dus wel van. Daarna konden we zelfs rustig in draf en ontspanning rijden. Ik ga dus zeker kijken hoe ik dit kan aanpakken. Misschien eens met muziek instappen, zodat ik me daarop kan focussen. Of juist wat vaker proberen in te stappen met stalgenoten.

Kortom: er blijft voldoende uitdaging en verbetering mogelijk. Het is fijn om te zien dat hij me zo spiegelt, al is dat niet altijd even leuk haha.

Vanavond ga ik samen met m'n vriend en Dex even het bos in. Even lekker het gas erop en het hoofdje leeg maken! /3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 20:08

Nadiine__x schreef:
Ik heb ooit eens de tip gekregen om met rustgevende muziek te gaan rijden zoals bach bijvoorbeeld.
Bij mij werkte het zeker ;)


Ga ik inderdaad maar eens proberen! :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 09:00

16 oktober | PUBER

Gisteren wilde ik 's avonds samen met m'n vriend een lekkere buitenrit maken in het zonnetje. Aangezien ik door file iets later was, waren we bang dat het te snel donker zou worden en besloten we toch maar op stal te blijven. En we kwamen samen op het idee om dan in de buitenbak kleine sprongetjes neer te zetten en met Dex te gaan 'springen' voor het eerst!

Dex had andere plannen. Eenmaal op de poetsplaats kon hij niet stil blijven staan, hij bleef maar heen en weer lopen en gevoelig reageren op z'n lichaam. Ik maakte me dus meteen zorgen: is er iets mis? Hem los in de longeerbak gezet en even laten lopen.. Hij liep zuiver, maar was direct ontzettend vervelend aan het doen. Als ik hem linksom wilde laten gaan, draaide hij in een schijnbeweging om naar rechts. Dan galoppeerde hij even of ging hard draven. Hem weer laten draaien, dan ging het linksom even goed, hij begon in draf met z'n neusje naar de grond te lopen.. Maar op het moment dat ik heel even naar m'n vriend iets zei, sprong hij weer in een schijnbeweging naar rechts.

Alleen als ik goed oplette en overdreven netjes met mijn houding ging staan, bleef hij linksom netjes lopen. Dan kwam er ook ontspanning, neusje naar de grond, briesen en de galop ging rustig en netjes. Maar elk onbewaakt moment sprong hij de andere kant op. Ook rechtsom was er veel ontspanning als ik oplette, maar anders sprong hij linksom >;)

Door de warme dag - en het gekke springen - was hij binenn no-time bezweet en we hebben hem wandelend uitgestapt. Hij was al een stuk rustiger, maar leek totaal vergeten dat hij achter/naast me moest lopen ipv voor me. Keer op keer corrigeren, en een enkele keer belonen als hij goed reageerde.

Eenmaal terug op stal weer gepoetst. Hij legde weer lief z'n hoofd in m'n armen en zo vonden we samen weer even onze rust terug. Toen kon hij wel stilstaan en genieten. Z'n lichaam na gelopen (rug, hals, kont, benen), maar nergens reageerde hij gevoelig.. Is hij dan toch aan het puberen? -O-

poes schreef:
Wat ik doe: ik ga hardop praten. En dan niet zomaar, maar alsof ik een clinic aan het geven ben. Klinkt heel dwaas maar werkt! Ik benoem heel droog wat er gebeurt, en wat ik dan logischerwijs kan doen. Dat haalt heel erg de emotie (lees:frustratie) eruit en dan rij ik veel beter!

Ik probeer wel altijd liedjes te zingen :o. Misschien dat dat praten ook helpt, het valt te proberen! Thanks :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ashley1, BETUWE, Bo_San, DDD3, Diortje_vds, Dries1990, eshz, Fudge, IngeK, laura_estee, mirriejj, Vagabondo, vera_pino en 122 bezoekers