Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:23

Ik heb me ook aangemeld en de eerste video's bekeken. Die zijn helder en er zijn ook al een aantal vragen van deelnemers beantwoord, met nuttige en praktische antwoorden.Wat mij vooral aanspreekt is dat je heel systematisch meegenomen (lijkt te) worden in het doorlopen van de verschillende stappen in de africhting. Dat dwingt je om (nog) consequenter te zijn en ik denk zeker dat het de training ten goede komt. Ook geeft het me goede ondersteuning bij het lesgeven en kon ik gelukkig constateren dat ik zeker niet alles verkeerd doe :o


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:02

Goed nieuws! Ik ga gelijk kijken zo :-)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:32

Vandaag weer verder gewerkt met de contactteugel. Mijn net-terug-van-een-blessure dressuurferrari pakt het super op. Ze was heel tevreden na het werk en linksom ging echt heel fijn. Rechts zit nog wat oud zeer denk ik. Maar dat komt goed.

Ik rijd ook een Fries met slechte balans momenteel en daarbij vind ik het echt moeilijk. Als je hem in de 'houdgreep' neemt ziet het er best aardig uit, maar op z'n eigen benen zwalkt hij door de bak. Ik heb heel benieuwd of het bij hem ook gaat lukken met die contactteugel, maar ik neem maar even de tijd. Iemand anders al ervaring met een paard dat moeite heeft met zijn balans? Hoe lang duurde dat?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:05

connepon85 schreef:
Het is gelukt met het toevoegen van de nieuwe antwoorden van Rien (snoertje bij mijn ouders geregeld). Ik heb de vragen iets anders weergegeven zodat je makkelijker kunt terugkijken of er een vraag tussenzit die aansluit op datgene wat jij zelf tegenkomt.

@jillaroo fijn dat jullie het zo goed oppakken! En misschien even een kwestie van geduld en de tijd geven met je Fries? Zeker wanneer hij voorheen steun heeft gehad, kan het wennen zijn als hij opeens op zijn eigen benen moet lopen. Dan voelt het even alsof je misschien een stap terugdoet, maar uiteindelijk maak je een grote stap voorwaarts.



Dank Conny! Daar ga ik ook maar vanuit voorlopig :o Hij is zo scheef dat ik me wel steeds heel erg moet inhouden en opletten dat ik mijn hand alleen maar opzij doe en niet naar me toe haal. Hij vindt het ook helemaal niet leuk, hahaha. Snapt er niks van denk ik. /3

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:37

Cyta schreef:
...
Op de voorbeeldfilmpjes lijkt het voor mij soms alsof die paarden allemaal zo'n goeie balans hebben en het zo gemakkelijk gaat... Dan heb ik thuis wel een ander exemplaar staan :roll:



Ik ben dit met Cyta eens. Misschien is het een idee om ook nog een keer wat bonusmateriaal op te nemen met een paard met een minder goede natuurlijke balans? Een paard dat meer moeite heeft om op eigen benen te lopen en vrij scheef door de baan gaat?

Ik los het momenteel op door hem met mijn benen rechtop proberen te houden in het rijden naar de contactteugel. Dat gaat wel langzaam beter. Maar de verleiding om er te snel met de hand bij in te grijpen is erg groot. En ik vind het dan ook lastig om te bepalen hoeveel hand ik wél kan gebruiken, zonder terug te werken of te dwingen.

Zou hier ook graag nog wat meer aanwijzingen en oefeningen voor hebben. :j

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:05

Sjolvir schreef:
Malibu, ja erg he!? Zo moeilijk want ik weet dat als ik zonder er aan te sjorren keer links en rechts wat vraag dan klinkt ze erin en hopla zalig rijden, maar dan klinkt ze er ook vaak achter en dat wil ik dan weer niet. Maar zo moeilijk.... nu...

Room10, kan je de link wel geven :D :+
En indien filmpje voorzien van niet al te vernietigend comentaaar (zoals, zoek vooral andere hobby :Y) )wil ik het wel overwegen hoor als Conny enof Rien hem als voorbeeld filmpje zouden willen gebruiken.
Maar mochten we het problem dan ooit overwonnen hebben dat die halve minuut er ook nog aan wordt toegevoegd _O- (just kidding, dat laatste)

En he.. al loopt die van mij ondersteboven binnenstebuiten dressuur, 1 ding is me goed gelukt!
En dat pakt niemand af.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 284911695/
Verkeersmak is ze!



Complimenten hoor, wat iemand anders hierboven ook al zei, als je je paard zó verkeersmak hebt, dan alle respect verdiend. Zelfs als ze met hoofd overdwars in drie gangen door de bak gaat. Dat doet mijn ruin het liefst ook, en die rent dan ook nog weg als er een groep wielrenners of een harley davidson aankomt.

Eens met de eerdere commentaren, alleen Rien mag aanwijzingen geven, hahaha. Ik ga kijken of ik ook een filmpje kan maken van de ongebalanceerde stukjes van mijn ruin, zou graag weten of mijn manier van oplossen (met de benen vooral) inderdaad de juiste is. Het gaat wel beter, maar toch fijn om tips te krijgen. En het kan anderen ook helpen inderdaad.

Dus mensen, insturen die filmpjes. Die van Debby vind ik ook weer heel verhelderend. Wel had ik een hele boze merrie van de week toen ik de verzamel-oefening met het klein wegdraven vanuit 'schouderbuitenwaarts' probeerde. :D Ik neem maar even aan dat dat betekent dat het werkt...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:17

Hahaha - geweldige foto's Sjolvir. Leuk. Ik stond van de week naar mijn ruin te kijken, nadat iemand anders had gezegd dat hij er anders uit zag. Eerst vond ik hem gewoon te dik, maar in tweede instantie zag ik ook dat hij (na het rijden) veel compacter is. Geslotener. Hij loopt ook heel anders ineens. Kop nog wel vaak in de lucht, maar kan al veel beter op de eigen benen lopen zonder gezwabber.
Ben benieuwd waar dit heengaat. Zal hem even de laatste foto van je fjord laten zien, ter instructie ;-)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:06

Goed, ik had vrijdag dus een filmpje gemaakt. Camera op het statief, 25 minuten, vooral losrijden dus, want dan zie je het gezwabber het beste. Filmpje teruggekeken - zag zelf al van alles... Toch nog teveel stelling aannemen (terwijl dat anders aanvoelt), over het tempo rijden (hij voelt voor mij vaak te traag maar is dat dan niet altijd), nog steeds te weinig begrenzen aan de buitenkant (dat moet echt HEEL duidelijk).

Dus mezelf streng toegesproken ipv het filmpje opgestuurd. Van het weekend beide dagen met deze aandachtspunten in het hoofd gereden. Ging super! *\o/* Nu heel blij met mezelf als instructrice, hahaha. Nee geintje, maar dit filmpje gaat dus nog niet naar Rien. Zo lang ik zelf nog zo goed zie wat er mis gaat...

Maar goed, de moraal van het verhaal en tip vd dag: Maak filmpjes! Zelfs al stuur je ze niet op. Want je ziet zelf ook wel het verschil met de filmpjes van Romy en Rien... }>

Succes allemaal weer!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:54

connepon85 schreef:
Sjolvir schreef:



Leuk he?! Dan voel je je af en toe compleet belachelijk..
Maar ach.. voor aantal mensen ben ik toch al raar gezien mijn keuze in paarden. (voor zover het keuze is en niet het lot :+ )


Oh ja, dit is heel herkenbaar! Gewoon doen alsof er niets vreemds aan de hand is, lekker arrogant rechtop op je giraf gaan zitten en blijven oefenen. _/-\o_

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:01

connepon85 schreef:
Ha ladies, morgen ben ik bij Rien om alle vragen en filmpjes door te nemen! *\o/*

En wat goed dat je je eigen fouten zag. Het is inderdaad heel leerzaam en confronterend om jezelf op camera terug te zien. Goed van je hoor!

Ik kan eigenlijk ook gewoon weleens de camera op statief neerzetten ipv te wachten op dat mijn vriend eens zin heeft om mee te gaan en te filmen.



Ja statief is heel handig hoor. Al rijd ik ook wel eens per ongeluk uit beeld dan. Voordeel is dat ik niet extra mijn best zit te doen op het moment dat de camera aan staat. Dat leidt bij mij meestal tot een slechter resultaat dan wanneer ik gewoon mijn ding doe. :o

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:04

Hoera, werkboek! *\o/*
Ben heel benieuwd...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:57

Lauke schreef:
en wel leuk om te zien, na een klein stukje schouderbuiten en dan proberen weg te draven:

Mooi dat achterbeentje, alleen kan ze het dan nog niet helemaal bolwerken en komt ze er nog wat uit. maar zo leuk om te zien dat ze echt achter meer gebruikt da`n :):)



Leuk om te zien Lauke, mijn Fries wordt ook altijd een stuk beter van dat schouder buiten aandraven. Wel onder protest (knorrend en al) want moeilijk dat het is :D Heel herkenbaar!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:53

Lauke schreef:
Alleen nu even bummer, verna was gister ineens onregelmatig. Ik denk zelf dat t al een tijdje sluimerd en nu komen alle puzzelstukjes op hun plek. Al een paar weken wil ze links achter niet goed onderbrengen en heeft de moeite met de linker buiging. (Dit was eerst juist haar fijne kant). Ook was ze de afgelopen weken niet vooruit te branden. Ik dacht eigenlijk dat ze het gewoon moeilijk vond en ik miss iets te veel had gedaan en in combinatie met het warme weer toen, dus wat rustiger aan gedaan. En toen gister met t inrijden was ze prima, wel weer traag, moeite linksom en nu ook af en toe rechtsom dat ze niet wilde ontspannen. Na het losrijden geprobeerd iets meer te activeren en pats boem, onregelmatig #)
En het leek links achter vandaan te komen. Wat dus al elke keer aanvoelde als een zwakke plek met rijden.
Gekke is dat ze sommige stukken weer goed liep en andere stukken echt kreupelde.
Balen dus! En weet niet zo goed wat ik er nu mee moet. Verna is een hele harde en geeft echt zelden pijn aan. Kan ook geen pijnlijke plek oid vinden.

Ik kijk het de komende dagen even aan. Even niet rijden en maar een stukje wandelen oid.
Vind dit altijd zo lastig :\


Oh wat balen zeg. Staat ze achter wel goed binnendoor op de hoeven? Dat is voor Friezen vaak heel belangrijk, zeker als je de achterbenen/knieën gaat aanspreken. Ik hoop dat het meevalt en ze snel herstelt.

Mijn ruin heeft deze week zijn achterbenen echt 'ontdekt'. :D Zo ontzettend fijn. Het is nog maar kleine stukjes, maar het gaat. Echt waanzinnig en het horizontaal evenwicht komt ook opeens een stuk dichterbij.

Omdat bij mij hetzelfde gebeurt als bij jou, hij gaat wel schouderbuiten maar wordt dan stiekem snel recht voordat hij aandraaft, raadde mijn instructrice aan om eerst een lange zijde hele korte stukjes schouderbuitenwaarts te doen in stap. Dus paar passen sbw, dan weer recht, dan weer paar passen sbw, etc. Pas als hij het echt doet en naar mijn hand blijft lopen moet ik proberen een dribbel achter te krijgen en ook niet meer dan dat. Als dat lukt en hij naar de hand blijft lopen pas aandraven. Werkte heel goed voor mij en geeft nog meer controle. Ik hoop dat je het snel uit kunt proberen!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:13

@kitobeer Wat ontzettend naar, gecondoleerd.

Ook ik zou wel verder willen uitwisselen over de cursus, maar waar het staat maakt idd niet zoveel uit ;-)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:35

Cyta schreef:
Ik vind het ook een fijn initiatief, leuk om naar te kijken en te volgen, maar betwijfel of ik er zelf echt vooruitgang kan mee boeken. Denk dat ik bijv. nooit aan module 3 zou geraken...
Hopelijk komen er binnenkort weer meer filmpjes van lessen met Rien, lijkt alsof de boel beetje is stil gevallen...


Ik bekijk zelf de basisfilmpjes regelmatig opnieuw, elke keer weer een reminder en naarmate je verder komt in je rijden hoor en zie je ook weer andere dingen. Dus dat is tip 1.

Tip 2 is om in elk geval af en toe iemand mee te laten kijken of jezelf te filmen, zodat je kan zien wat er nog te verbeteren valt. Ik doe dat ook regelmatig.

Tip 3 is: zoek een instructrice (M/V) die in dezelfde lijn werkt. Ik ga maar 2x per maand, maar dan nog helpt het enorm.

Tenslotte, bedenk dat het voor ons gewone stervelingen zonder toppaard járen duurt voordat je van contactteugel naar volledige beheersing van niveau 3 bent. Al is het alleen al omdat je paard voldoende kracht moet opbouwen om de oefeningen aan te kunnen. Dus je kunt er best komen, met de cursus en wat persoonlijke ondersteuning, maar je moet het wel de tijd geven en blijven leren...

Persoonlijk vind ik dat juist het allerleukste. 8-)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:50

mirjamalvaro schreef:
Tip3: hoe vind je zo iemand? :P


Navragen en een beetje geluk. Ik heb even op je profiel gekeken, maar helaas geen tips voor die regio... Sorry! :o

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:54

mirjamalvaro schreef:
Strakke neusriem verhaal herken ik. Of dat bitten strakker zouden moeten etc. Flikker op, zit goed nu en word niets meer aan veranderd. :')


Inderdaad. :j

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:58

mirjamalvaro schreef:
Zo Zorro had hem ook in ene keer door. Wel nog wisselende stukjes natuurlijk, maar hij heeft nog nooit zo los in de kaak gelopen. :=


Ik vind het op het filmpje van de eerste dag ook helemaal niet zo verkeerd hoor, je ziet hem zoeken. Geef het even tijd, de haast gaat er wel uit.

Wanneer heb je de wedstrijden gepland? Anders gewoon even uitstellen. Ik zou niet teruggaan de dag vantevoren, daarmee verpest je het vertrouwen in je hand dat je nu juist opbouwt. Dat is zonde van de moeite.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:22

Top, hij pakt het snel op dan.
Driejarige ziet er ook fijn uit hoor, lekker schuimbekkie...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:01

Leuk om te zien Sjolvir, MirjamAlvaro en MissLizje! Zeker blijven plaatsen. Ik vind de fjord er ook erg knap uitzien hoor Sjolvir, met die koe. Fijn dat iedereen vooruitgang boekt, ik zelf ook (met horten en stoten).

Wel een nerd-verzoek, willen jullie je cameravrouwen/mannen vragen om de telefoon horizontaal te houden? Ik kan echt niet tegen die verticale filmpjes waar het paard steeds uitloopt... (sorry, is mijn lievelingsergernis) :#

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:06

Sjolvir schreef:
Hier ook ergenis nummer 1, had ik laatst mijn fototoestel aan iemand gegeven voor filmpje kregen ze het zelfs daar mee voor elkaar om hem verkeerd om te houden, dat vond ik wel hilarisch.. de generatie met wel telefoon, maar nooit een echt fototoestel bestaat dus ook al.. (ik ben nog van de telefoon met draaischijf tijd)


Hahaha, zou het dat zijn? Ik ben ook van die generatie...
Maar goed: Houd ze horizontaal mensen!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:18

Jeej nieuwe filmpjes!!


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:07

mirjamalvaro schreef:
Vandaag met Zorro wedstrijd. Complimenten van de jury over de mooie open aanleuning. En hij was erg blij met de losse neusriem. :))
219 en 228, dus 3 winstpunten rijker. :=



Jaaa wat goed zeg!!! Gefeliciteerd *\o/*

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:36

MarlyNyno schreef:
Ik heb ook even meegelezen en ook al jaren fan van Rien

Ik twijfel ook om aan de cursus mee te doen, maar zie hier wel veel positieve verhalen.

Hebben jullie allemaal kwpn's of ook friezen, fjorden etc?

Ik vind het altijd wel jammer dat er weinig koubloeden voorbij komen bij een masterclass o.i.d.



Ik heb een Fries en een KWPN'er. De Fries is helemaal in de 'revisie' gegaan met behulp van de online training en wat ik vooral merk is dat hij wat meer tijd nodig heeft dan de dressuurprinses. Hij was ook nogal slap en slungelig toen ik in januari begon (is ook pas 7). Veel van de dingen die ik in de filmpjes zie moet ik in kleinere stukjes knippen. Dat geldt waarschijnlijk trouwens ook voor nog jongere paarden.

Verder werkt het juist uitstekend voor hem. Met name het gericht zijn op de natuurlijke balans van het paard (bij een Fries is dat niet perse met zijn neus over de vloer) en het sterker maken van de achterkant, door de oefeningen die Rien de dames in de filmpjes laat doen, heeft enorm veel geholpen. Het is een ander paard geworden in de afgelopen 9 maanden.

Dus ja, juist ook voor andere rassen die soms dingen minder makkelijk aanbieden dan een dressuurgefokte KWPN-er, zeker een aanrader.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:43

Lauke schreef:
[ Video ]

Hierbij mijn filmpje :)
Lang niet perfect! Stoor me zelf mateloos aan de te lange teugels :Y)

Ook ff mooi in beeld wat ze dus rechtsom doet bij het schouderbuiten en wijken. Hoppa die schouder er uit. -O-



Wat ontzettend leuk om te zien, Lauke. Heel dapper hoor en ziet er al goed uit.

Mijn 10 cents (for what it's worth):
Ontspan je schouders en probeer je polsen ook recht te houden (zonder knikje). Kijk vooral ook over je paard heen ;-) Ik ben het met Mirjam eens dat de teugels wat korter kunnen zodat je je handen wat meer voor je kunt houden. En oh ja, zweep aan de buitenkant bij het schouderbuitenwaarts!

Heb je ihkv de stoelzit al eens geprobeerd om de beugels juist een gaatje korter te maken?

Zeker aan het eind wordt het echt al beter, ze doet wel echt haar best, mooi om te zien. Ik ben jaloers op het halsstrekken, hahaha. En dat voor een Fries ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 bezoekers