[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 23:33

Afbeelding

Toen in september 2017 de appaloosa die ik heb ingereden helaas toch niet geschikt blijkt voor intensief rijden ben ik opzoek gegaan naar een ander verzorgpaardje. Zo doende is Roxy op mijn pad gekomen, een 6 jarige arabier die nog niet ingereden is maar wel pogingen tot zijn ondernomen. Ik ben wezen kijken en voelde direct een klik met dit sensibele paardje dat alleen maar opgepompt in de adrenaline kon draven en galopperen. Overleg met de eigenaresse gehad en zij is akkoord gegaan Roxy te verhuizen naar de stal waar ook de appaloosa Luus staat zodat ik ze beide kan blijven zien en Roxy lekker lang buiten komt te staan. Alle props naar de eigenaresse die 11km met Roxy naar stal is komen wandelen omdat trailer laden helaas nog niet te doen is.

Ik ben nu krap een jaar verder, en alhoewel Roxy verbeterd is blijkt het toch een lastiger project te worden dan ik had verwacht. Afgelopen zomer gingen we met grote sprongen, heb ik over haar rug mogen hangen en wilde ze graag met mij aan het werk. Nu met de wisselingen van het seizoen wordt het allemaal weer een stuk lastiger en geeft Roxy aardig wat tegengas. Het leek mij een leuk een volg-topic aan te maken om voor mij de motivatie hoog te houden en tips te krijgen van mijn mede-bokkers.

Ik ben erg veel bezig met het horsemanship vanaf de grond, rechtrichten aan de hand, desensibiliseren. Daarbij probeer ik rekening te houden met het plezier van het paard in het werken, ik wil graag dat niet alleen ik maar ook m'n paard het naar haar zin heeft en zich prettig voelt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 02-10-17 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 23:48

Hier komt het afgelopen jaar in een vogelvlucht zodat jullie een beeld hebben waar ik mee bezig ben. Uiteindelijk doel is van Roxy een rijpaard te maken..

17-12-2016
Genieten van dit expressieve paardje dat mijn geduld heel goed kan testen maar er ook heel veel voor terug geeft. Valt trouwens niet mee, filmen en de juiste lichaamshouding handhaven tegelijk xD.


18-03-2017
Soms voelt het als een voorrecht om met dit heerlijke dier te mogen werken. Met veel kleine stapjes kom je er ook, vandaag een barebackpad opgedaan en ze gaf geen kick.


11-06-2017
Als je jeuk hebt... dan moet je krabben. Is het op een rare plaats, dan kriebel je ernaast :+
Afbeelding
Afbeelding

07-08-2017
Ik kreeg inmiddels best vaak de vraag of ik al op Roxy zit, het antwoord is nog altijd 'nee'. Wat ik dan wel al die tijd doe? Behalve desensibiliseren ben ik ook bezig met haar rechtrichten aan de hand. Door systematische oefeningen probeer ik haar lijf symmetrischer, soepeler, evenwichtiger en sterker te maken zodat ze het ruitergewicht straks in balans kan dragen. Bijkomend voordeel is dat ze straks ook de knopjes al kent voordat ik erop ga zitten. En daar is nog zát werk in te verzetten. Deze oefening van schoudervoor, keertwending schouderbuiten weer een keertwending en wijkend terug vergt nog wel wat oefening voor ons beide x).


03-09-2017
Er komt in de galop ook steeds wat meer ontspanning, dit was voorheen iets wat ze alleen vol adrenaline kon.


12-09-2017
Zelfreflectie.. zó belangrijk met het werken met paarden.

Roxy begon vandaag met als een gek door de bak galopperen zonder contact met mij te maken. Toen ik merkte dat ik mij daar enorm aan irriteerde en daardoor een katalysator van haar gedrag werd ben ik de bak uit gelopen en heb ik het gangpad in de stallen geveegd. Toen ik terugkwam stond Roxy rustig in de bak te wachten en was ik weer zen.
Vervolgens hebben we ontspannen kunnen werken en heb ik voor het eerst een beetje over haar rug gehangen. Mevrouw vond dat prima :). Neem rustig de tijd als het niet goed gaat om bij jezelf na te gaan wat er in jouw eigen energie/uitstraling kan verbeteren. Probeer het eens, het werkt een stuk beter dan het blijven voeden van elkaars frustratie.


17-09-2017
Maar helaas zoals jullie weten... Met paarden werken is met ups en downs, gemaakte fout van deze sessie: er vanuit gaan dat alles wat afgelopen weken geen probleem was daardoor automatisch nu ook geen probleem zou zijn. Iedere dag is anders en zo moet je ook iedere dag goed luisteren naar wat je paard aangeeft. Roxy staat hier met het aansingelen al strak, ik dacht echter dat het wel mee zou vallen omdat ze t bb-pad al zó vaak probleemloos om heeft gehad. Fout dus! In het 2e filmpje zie je hoe ik dacht dat ze haar spanning had afgevloeid in de stap, inschattingsfout!.. ik had het pad tussen het eerste en het 2e filmpje wel al aantal keer opnieuw opgelegd en vast gemaakt. Uiteindelijk heeft ze wel nog ontspannen met het bb-pad gelopen/gedraafd maar hangen was vandaag uiteraard geen optie. Aan het eind spanning laten afvloeien in het werk zonder tuigage, maar hierin zie je dat ze toch spanning overhoud.




De laatste tijd gaat het wat minder, ze heeft minder zin om te werken. Wil eigenlijk geen tuigage om en maakt in veel dingen spanning. Ik heb besloten nu de schriktraining iets meer op te pakken.

23-09-2017
Ik bekap de paarden zelf en wilde Roxy weer bekappen, vriendin gevraagd haar beet te houden en zo begonnen met haar voorvoet bekappen. Ze gedroeg zich voorbeeldig tot ze ergens (werkelijk geen idee waarvan) van schrok, ze draaide zich voor dat een van ons het doorhad om en sloeg direct naar mij uit met een achterbeen. Ik voelde een hoef langs mijn kaak zoeven, had de modder op mijn lip zitten maar dank mijn beschermengel dat ik met de schrik vrij kom. Helaas met Roxy niets meer te beginnen, wil niet eens meer een voetje optillen en zit vol adrenaline. In de bak gezet en de andere paarden maar bekapt, toen nog 1x een voetje opgetild maar meer zat er helaas niet meer in vandaag.
Afbeelding


28-09-2017
Op sommige dagen moet je gewoon erkennen dat het trainen even niets wordt en een ander plan maken. Roxy had met het van de wei halen al geen zin om het halster om te laten doen, dan weet ik genoeg. Gelukkig heb ik dan nog mijn geheime wapen: super-appaloosa Luus die altijd wel zin heeft om iets leuks te doen, en kan ik daardoor Roxy stiekem alsnog een beetje bij de training betrekken.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 16:16

Lindeeee schreef:
Wat leuk dit, ben erg benieuwd hoe je het aanpakt! Ik ga volgen!
Gezellig, ik ben ook nog een beetje zoekende in wat nu wel werkt en wat niet.

Cer schreef:
ik dacht eerst dat t tweede filmpje de eerste keer was dat ze met een BB-pad liep.. maar jij bent er nu een
jaar mee bezig en daarvoor is er al geprobeerd om r onder het zadel te krijgen?
Of lees ik het verkeerd?

(ik geef overigens geen reactie, kritiek of tips, alleen de vraag of ik het goed gelezen heb :) )
Dat was inderdaad de eerste keer met barebackpad. Ze heeft voor ik ermee aan de slag ging wel een longeersingeltje om gehad en ook 1 keer een zadel. Met het zadel is ze zo hard gaan rennen in de longeercirkel dat ze in de paniek onderuit is gegleden, niet echt een goede ervaring dus. Longeersingeltje maakt ze ook veel spanning/bokken op. Ik sta overigens en dat is voor iedereen geheel open voor reacties, tips en kritiek. Of nouja kritiek, gewoon als volwassenen onderling discussiëren en ideeën uitwisselen.

freetorun schreef:
Interessant volgtopic. Ik volg jullie erg graag en ben benieuwd hoe je dit verder aanpakt. Het klinkt als een lange/lastige/uitdagende weg. Succes!

Dankjewel, ik denk inderdaad niet dat ik hier 1,2,3 mee klaar ben.

mooney schreef:
Leuk paard en mooi dat je zo de tijd wilt nemen.

Ik moet wel zeggen dat ik vooral bij de filmpjes van 17 september een beetje de vibe krijg van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Het is natuurlijk een filmpje, ik kan de subtiele dingen die gebeuren niet zien en er mist een hoop context. Toch krijg ik een beetje de indruk van een paard dat wellicht angstig is aangelegd, maar ook heeft geleerd om een dikke middelvinger op te steken en bij gebrek aan duidelijkheid eigenlijk de touwtjes in eigen handen neemt. Jij blijft daarbij wel heel mooi rustig, maar wellicht ook een beetje passief. Tijdens het belonen met voer is ze in mijn ogen ook nog niet in een mindset die je moet willen bevestigen (of probeer je haar met voer daar te krijgen?).
Nogmaals, het is puur mijn interpretatie van iets wat ik op een (klein) scherm voorbij zie komen. Dus het kan heel goed zijn dat jouw beleving heel anders is.

Heb hier zelf ook een sensibel Arabiertje lopen die vroeger ook het padje af en toe kwijt was, zijn niet de makkelijkste types maar ze geven je wel vaak voldoening als iets lukt. Hoop dat jullie snel de weg naar vooruitgang weer vinden.

Ik snap je reactie en zal even wat context bij de video leveren :).
Roxy heeft geleerd met alles wat eng is als een gek te gaan galopperen/bokken zonder daarbij na te denken. Ze gaat dan eigenlijk haar benen achterna maar haar hoofd doet dan niet meer mee. Op het filmpje van 17-09 hoor je me al zeggen 'ze maakt wat meer spanning dan normaal', ze was onrustig en ik zette toch door met het pad vastmaken omdat ze dat in mijn hoofd nu wel moet kennen en accepteren. Je ziet dat het haar toch teveel wordt en ze daarbij reageert door te steigeren, ik laat haar even gaan maar ze blijft steigeren en geef vervolgens een waarschuwende "Hé". Op die waarschuwing blijft Rox staan en lijkt in ieder geval even na te denken ipv alleen maar te doen en niet te denken. Ik kies er op dat moment voor om een voertje laag aan te bieden (had lager gekund) en haar vervolgens aan de hand te stappen, ze is op dat moment inderdaad niet in de mindset waar ze moet zijn maar ik beloon haar voor het feit dat ze stopt met het paniek gedrag en na gaat denken. Ik hoop daarbij dat ze door kauwen nog wat spanning afvloeit, als dat niet gebeurd besluit ik haar aan de hand te gaan stappen (daar vloeit ze uiteindelijk wel wat in af). Als ze afvloeit doe ik het pad weer af, vervolgens weer een paar keer op en af. In het tweede filmpje heb ik het bb-pad al een aantal keren op en af gedaan en ermee gewandeld, ik wil haar iets meer lengte geven voor een drafje maar helaas had ze toch nog teveel spanning en begon met bokken. Ik wil voorkomen dat ze dan in het rennen en galopperen riedeltje komt wat haar zo eigen is dus zodra het lukt roep ik haar naar me toe en stap ik haar weer aan de hand.

Wat ik met Roxy vrij snel heb ontdekt is dat een 'sterke' ruiter haar juist enorm nerveus en onzeker maakt, ze heeft ruimte nodig om zich te ontplooien en op haar gemak te voelen. Iedere keer als ik denk 'nou paard nu even niet zeuren' bouwt ze spanning op tot een nerveuze adrenaline bom. Luus (de appaloosa) is heel anders, daar moet je af en toe tegen zeggen joh even geen grapjes gewoon doen wat ik zeg en dat is dan oke, sterker nog als je dat niet doet gaat ze d'r eigen gang. Dat is bij Roxy echter niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 03-10-17 16:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 08:33

08-10-2017
Les gehad, Roxy begint zich duidelijk steeds meer op haar gemak te voelen. Daar komen ook gedragsveranderingen bij kijken, minder angst en meer dominantie. Vandaag bezig geweest met regels stellen en direct reactie + zeer consequent respect voor mijn eigen ruimte. Mooi om te zien hoe ik inmiddels wat meer kan corrigeren zonder dat ze over haar toeren raakt. Als ik in het begin met de leadrope eigen ruimte had geclaimd zou ze aan de andere kant van de bak gaan staan en niet meer dichterbij komen, nu doet ze netjes het pasje achteruit wat ik vraag. Nog mooier om te zien was dat ze zich prettig voelde met de strengere regels en daar perfect in ontspande. Voor mezelf een eye-opener dat ik iets te lang ben blijven hangen in haar oude angstige gedrag en haar gedragsontwikkeling niet als zodanig heb herkent.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 21:36

Caira schreef:
Knap hoor dat je zo’n project oppakt. Ik zie een paar dingetjes: ik zou lager belonen en wachten tot ze iets meer spanning loslaat voordat je een stap verder gaat. Ook zou ik met lagere stem belonen, hoge stem is hoog in energie is stress uitzenden.

Lage belonen viel mij idd ook op, moet lager. Moet zeggen dat ik daar ook wel een beetje schrok van haar uitbarsting. Ze maakte wel spanning maar had niet verwacht dat ze zou gaan steigeren omdat ik een paar dagen ervoor nog had gehangen. Je ziet mij daar dus ook wel geschrokken zijn %). Maar doe het vaak onbewust nog te hoog, als ik eraan denk doe ik 'm bewust lager idd. En dat hoge stemmetje, echt vreselijk! Ben hard aan het werk dat te minderen :+

Mer1980 schreef:
wauw ik vind het echt super super super knap dat je het zo aanpakt, ik had haar direct bij Gert van 't Hof gezet, maar dat is dan echt puur omdat ik 1) de capaciteiten niet heb om met dit soort paarden om te gaan en 2) (wat eigenlijk ook al bij 1 hoort) absoluut het geduld niet := (ik ben best wel een zenuwleier)

Ik ga volgen en ik ben benieuwd wat je allemaal nog met haar gaat bereiken. Heb je al een einddoel voor ogen? En hoe zit de eigenaresse erin? Ik bedoel daarmee meer zoiets als: een paard waar je eigenlijk niets mee kan is net zo duur als een paard waar je wel wat mee kan. Het is best een dure hobby om een paard te houden voor een ander waar niets mee te bezeilen valt.... behalve en wortel geven :=

Einddoel niet echt, we gaan zien hoever we komen. Zou leuk zijn als we er een beetje een fatsoenlijk rijpaard aan over houden. Heb idd dat gesprek met de eigenaresse gehad maar die is enorm gek op dat dier en wil haar alle kans geven om zich te ontwikkelen. Als het mij niet lukt wordt het een ander verhaal, maar zo'n paard is ook weer lastiger verkopen uiteraard en ze wil d'r eigenlijk niet kwijt.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 19:53

Nadat ik vandaag met Roxy heb gewerkt heb ik ook een stalgenootje even laten 'voelen' hoe het is om met haar te werken. Mooi om te zien is hoe Roxy daar nadat ze wat met elkaar op de cirkel hebben gecommuniceerd echt even tijd nodig heeft om dat te verwerken.

Ook nog een klein beetje gehangen, dit ging goed totdat ik iets te veel druk gaf en Roxy met een bok vooruit sprong. Daarna wel weer met een arm over haar heen kunnen leunen zonder al teveel stress, maar was duidelijk erg spannend.


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 11:38

Dankjulliewel :). Roxy haalde vanmorgen weer het bloed onder m'n nagels vandaan. Ze was enerzijds wat dwars en reageerde naar mijn standaard niet vlot genoeg op m'n hulpen maar als ik haar daarop corrigeerde was ze erg snel over haar toeren. 2x de bak uitgelopen om even tot 100 te tellen en uiteindelijk hartstikke goed kunnen afsluiten dus dat was prettig.

Zo ziet het eruit trouwens wanneer je alles in het leven eng vind maar dol op eten bent :+

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 20:00

Mer1980: Dat is het aparte, de eigenaresse van dit dier heeft haar bij de fokker vandaan en was daar ook regelmatig te vinden dus weet eigenlijk alles van Roxy. Zij is hartstikke goed voor Rox en zou d'r nooit kwaad doen. Er zijn wel dingen onhandig gegaan die Roxy als onprettig heeft ervaren maar niets waar de meeste paarden niet gewoon overheen zouden komen. Ben bang dat dit ook een groot gedeelte karakter is, super onzeker.

Swartbeessie: Ze staat met een super nuchtere appaloosa merrie van dezelfde leeftijd, in de zomer 24/7 buiten en met slechter weer gaan ze in de nacht naar binnen. Ik gebruik de appaloosa regelmatig om met Roxy te trainen, dan doe ik bij de stippel het longeersingeltje om en zo wordt Roxy daar ook nieuwsgierig naar en krijg ik 'm bij haar ook op. Er staat nog een Arabier op stal maar die staat nu apart van de merries, is een 8-jarige ruin die tot zijn 6e hengst is geweest en die heb ik Roxy al meerdere malen zien dekken waardoor Roxy hormonaal totaal uit balans raakt. Maar dat staat eigenlijk al heel de zomer apart van elkaar. Rox vind zeker stabiliteit en rust bij de appaloosa, was ook erg blij toen ik ze van de zomer samen zag liggen slapen in het zand.
Deze situatie is wel pas sinds een krap jaartje toen ik met haar aan de slag ben gegaan en ze dus is verhuisd. Daarvoor stond ze grotendeels op stal op een manege, ik heb het idee dat die omgeving voor Roxy veel te veel was en ze daar erg overprikkeld raakte + te weinig beweging.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 15:04

Vandaag wel een leuke sessie paarden coaching gehad met Mia Euwes van Ostara coaching (http://www.ostara-coaching.com).
Het was voornamelijk een try-out om te kijken hoe Roxy als sensitief dier geschikt is als demo paard maar het wat stiekem best leerzaam/confronterend. Er werden op een gegeven moment pionnen en papieren neergelegd en dat waaide weg maar Roxy schrok eigenlijk nergens van en was heel relaxed omdat ik vooral met mezelf bezig was en niet zozeer iets van Roxy wilde. Geeft te denken hoeveel van haar gespannen gedrag ook door mij (en wie er dan ook mee omgaat) wordt aangewakkerd. Ik zal er nu actief aan blijven denken dat kleine duiveltje op de schouders te negeren die zegt 'het gaat toch niet lukken'. Ook deken opdoen was op het eind helemaal geen probleem, ze stond keurig ontspannen stil terwijl ze dat vaak toch spannend vind.

Ik heb weer stof om over na te denken en mee aan de slag te gaan :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 16:31

StalNollie Omdat de situatie eigenlijk niet handig was, degene die Roxy beet had was bang dat ze van alles zou doen maar liet haar daarbij ook veel te lang waardoor Rox met met een bok ook echt zou kunnen raken. Ik stond er eigenlijk alleen voor op dat moment en dat is niet handig. Dan kan ik beter een stapje terug doen en goed eindigen dan doorgaan en in het ziekenhuis eindigen. De volgende keer pak ik het op met iemand die het niet eng vind haar dan beet te houden, achteraf had ik ook niet moeten gaan hangen maar ze voelde op dat moment erg relaxed dus dacht kan wel even. Was dus idd niet zo handig, inschattingsfout aan mijn kant maar je hebt gelijk volgende keer even met de juiste persoon oppakken.

Vena Nee dit was voor het eerst in die hoek, deze voerbak kende ze wel al maar ze had op dat moment stress en dan ziet het er dus zo uit.

Eigenlijk zou ik een hele sessie moet laten zien, voor een wat beter beeld want het is niet dat ik haar heel de dag aan het omkopen ben met snoepjes en alles prima vind wat ze doet :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 17:48

Nog een update omdat ik net met Roxy bezig ben geweest (iets met weekend en niets te doen).

Zadeltje erbij gepakt en heerlijke sessie gedaan. Ze heeft 1x gesteigerd met het op de rug leggen van t zadel maar uiteindelijk stond ze heel aardig ontspannen met het zadel op d'r rug :) (geen singel geen beugels dat is de volgende stap xD). Toen ik d'r los klikte toen ik klaar was bleef ze ook gewoon rustig bij mij staan terwijl ik t zadel nog beet had dus dat is positief.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 22:33

Vena: heb de hele avond filmpjes van de trust Technique op z'n website zitten bekijken, super interessant bedankt voor deze tip :D.

Peetstap: ik hoop ook echt dat het een fijn positief topic blijft. Ik doe mijn best met de intentie dit dier echt te helpen. Er zijn vast mensen die zich storen aan mijn manier van omgang net zoals ik mij stoor aan hoe sommige andere omgaan met hun paard. Ik hoop dat we elkaar allemaal in ons waarde kunnen laten en iedereen die het leuk vind mag meedenken en meelezen. Dit topic heb ik aangemaakt voor mijn progressie en voor tips zoals die van Vena hierboven. Ik zal niet met alles wat doen (dat kan ook niet) maar ik denk dat we allemaal bij elkaar veel kennis hebben dat kan leiden tot een blij en ontspannen paard.


Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:24

Art_Ificious: de eerste keer oke met zadel kan ik me nog wel voorstellen, dan worden ze er toch n beetje door overrompeld. Beetje hetzelfde idee als een paard dat de eerste keer probleemloos de trailer oploopt maar daarna weigerd. Staat idd flink strak op de foto's, singeltje accepteerd hij zo te zien wel al? Dat is een stap :).

Peetstap: onrust komt imo echt vanuit angst, ze kan verder eigenlijk echt ontzettend relaxed zijn. Alles wat voor haar binnen het bekende valt doet ze relaxed.

Dankjulliewel voor de rest, reageer via m'n telefoon en dat gaat toch net onhandig x).

Morgen hopelijk weer werken met singel of zadel oid. Ligt er een beetje aan hoe ze aanvoelt.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 13:53

Peetstap wil nu vast zeggen dat ik heel blij ben met je post, ik ga er strak uitgebreid op reageren maar dit is precies de verdieping die ik zoek :D. Ik moet nu gauw fotograferen (zit even tussen 2 opdrachten door achter de pc om de foto's op m'n harde schijf te laden).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 20:32

Peetstap: Heerlijke respons ga proberen stuk voor stuk te reageren maar heb hier veel aan, dit soort analyses kan ik mee groeien en daarom laat ik ook de slechtere stukken zien ipv alleen de rainbows en unicorns :P Ik ken het filmpje inmiddels al bijna uit m'n hoofd omdat ik hem al zo vaak heb bekeken om ervan te leren, ik film mezelf best vaak om dat later te kunnen analyseren. Zijn vaak filmpjes van een camera op statief dus dat is niet zo fijn kijken aangezien het beeld niet volgt.

Peetstap schreef:
Wat ik zelf zie met de ogen van angst training en niet met jou blik: "ben bezig met je barepack"
Bij de eerste zijwaartse stappen geeft ze al aan dat ze gefrut aan lijf niet ok vindt, bij dat je hoort "ik zie het" ben je al over haar leergrens heen en is het wegwezen hier
Dan hou je haar korter, dat versterkt haar angst want je plaatst druk op moment dat ze ruimte wilt.
die ruimte krijgt ze bij omhoog komen (zere handen van ?) en dan doet ze pas wat je zou willen: zijwaarts zich verplaatsen met blik op jou gericht.
Logisch dat je hard :"he" roept en nuttig want hiermee haal je haar uit de afsluitmodes van wegwezen

Ik ben sowieso altijd de reden van explosie-gedrag. Ik voelde haar hier wel opbouwen maar heb het (super stom) genegeerd omdat ze in mijn hoofd dit al kende dus ik dacht dat het wel kon. Grote fout, veel van geleerd. Ik zie nu inderdaad dat met het kort pakken ik de boel laat escaleren. Geen zere handen overigens, ik laat het touw zonder druk door mijn handen glijden :+

Peetstap schreef:
Dan geef je haar lijn hoog, je mag me niet omver lopen maar stilstaan.
Daaraan zie ik dat je veel grondwerk doet, +:)+ ze begrijpt je direct.

Is inderdaad direct mijn respons zonder over na te denken, mooi om te zien dat ze ondanks de stress toch op dit signaal reageert.

Peetstap schreef:
Dan gaat het effe kwa training mis, je beloont haar met stem, en ook nog met voedsel.., dat kwartje valt dan precies verkeerd, vanuit paard zelf beloon je haar nl voor gedrag net getoont en heb je haar dus zeker niet zelf een oplossing laten zoeken, en das cruciaal in angst training

Guilty as charged _-:( Op dit moment was ik geschrokken van haar gedrag en ventileer ik mijn eigen stress op deze manier. Niet handig, zeker niet omdat ze in deze situaties juist steun nodig heeft.

Peetstap schreef:
Ik moet het doen met kleine slechte kwaliteit video.. maar ze toont rond 026-027 volop spanning als je met haar wegloopt.
Zij loopt ook voor je uit ipv van dat ze je volgt, ze gaat dus in haar eigen wereldje door, en jij mag meelopen.
Je lijn staat ook strak, ze trekt jou mee = geen ontspanning, paard zit in eigen bubbel en leert van je : weglopen is blijkbaar ok.
Heel cruw: je laat haar aan haar lot over en geeft haar geen steun en kom maar mee leiding.

Tip: laat dit paard voorlopig niet naast je lopen op schouderhoogte maar net achter je, zodat ze jou mag volgen, jij bepaalt in softheid waar jullie heen gaan.
Doe dit consiquent overal en altijd.. :)
Ken je follow the rail ?, fijne oefening voor dit paard, mag je gerust elke training stukje doen.

Op dit moment wilde ik alleen maar voorkomen dat ze nogmaals zou gaan bokken en tot nu toe heeft ze dat nog nooit gedaan als we samen lopen. Nu je dit zo analyseert kan ik dit inderdaad beter aanpassen dank :D.
Leuk dat je dit zegt, ben hier sinds kort mee bezig. Eigenlijk nu alleen nog met ik loop achteruit en zij loopt achter mij aan in mijn tempo in plaats van haar (veel snellere) tempo. Zit nog veel werk op dit gebied. Ben niet bekend met follow the rail, ik heb even op youtube gekeken en zie alleen filmpjes onder het zadel. Heb je ergens een link of kun je zelf kort toelichten wat het inhoud en hoe ik hiermee aan de slag kan?

Peetstap schreef:
Op 0:25 geeft ze duidelijk aan dat ze steun bij je wilt, ze wil rust hebben bij je, draait achterhand naast je. (ken je het verschil hoofd naar trainer - of naast je willen staan ?)
Je reargeert (best logisch) zelf afwachtend en stapt ook wat terug , houd afstand en pakt haar kort onder halster om te gaan stappen.
Hier had je juist in vertrouwen dichtbij haar moeten zijn, hier beloon je haar pas, geef haar rust, diepe rust, al is het 5 minuten, laat haar contact maken met jou, steun zoeken.
Super is het als ze met haar neus jou hand zoekt en gaat afkauwen & zuchten, dat is een paard wat steun bij je wilt, is veel emotie bij jou ?, prima laat het maar toe, want dat maakt een band met elkaar.
Een paard wat jij hier hebt snapt dit, wees er zuinig op.
Dat kun je prima, want laat je op andere video lange tijd zien.

Op dit moment ben ik helaas wat van haar geschrokken (valt op het filmpje niet goed te zien maar ze springt altijd enorm naar mij toe, waarschijnlijk om toch steun te zoeken wat wel intimiderend werkt). Ik kan mij voorstellen dat het hoofd naar de trainer wat meer een confronterende positie is en naast elkaar meer een partnerpositie waaruit ze meer steun kan halen?

Peetstap schreef:
Bizar he zo snel paarden kunnen reargeren, en zoveel vertellen over wat ze denken of gaan doen.
Vet jammer dat ik niet beter beeld heb of erbij sta, want ik weet vrijwel zeker dat je kanjer dit allemaal al laat zien van te voren , te beginnen in haar oogopslag en haar gezichtplaatje.
Daarna komt de rest pas: oren, nek, spieren, lijf , benen, vluchten..
Alleen die dombo's van paarden kunnen dat zo razendsnel dat wij mensjes dat niet kunnen bij houden..

Ik noem Roxy altijd een heel 'puur' paard, ze is heel duidelijk in haar signalen. Dat is ook de reden waarom ik wel met haar wilde werken en van haar wil leren. De vibe die ik van haar kreeg toen ik haar voor het eerst (opgepompt in de adrenaline) door de longeercirkel zag crossen was een paard dat niets snapte van wat de bedoeling is en daardoor in angst en adrenaline de oplossing zocht.

Peetstap schreef:
Kijk es trots naar jezelf > 0:33 hoe jullie spiegelen in been +:)+ , kijk das de andere kant van dit soort fijne paarden.
Doe je wel es freestyle met haar spelen ?, rondrennen, achterhand omzetten, cirkels , uitdagen ?
Mischien lange lijnen ??
Krijg je haar wel freestyle wel es in de showmodes ?, en durf je zelf dan bij haar te zijn in getoonde bakruimte?
Toont ze dan respect voor jou positie ?, zoekt ze je op met eekhoornstaart erop, snuivend en hyper ?
Ben je dan bang voor haar ?

Freestyle spelen doe ik wel eens alhoewel ik mezelf betrap dat ik haar het liefst zo laag mogelijk in energie hou. Showmodus is erg snel gevonden maar ontloop ik het liefst dus al tijden niet meer aangehad. Meestal loop ik de bak uit als ze als een malle begint rond te racen. Ik zou dan contact met haar kunnen maken als ik haar naar mij toe zou uitnodigen, ik merk dat ik haar liever niet in mijn buurt heb al ze zo hoog in haar energie zit. Ik vertrouw haar op dat moment niet 100% en ben dan inderdaad wat angstig voor haar.
Lange lijnen is iets wat ik graag zou willen doen maar in de positie waarop ik dan moet lopen vertrouw ik haar gewoon nog niet genoeg. Bang dat ze naar me uit zal slaan zodra ze de lijnen ineens toch eng vind. Dubbele longe zou ik ook willen maar het singeltje accepteert ze nog minder als de bb-pad (heb het idee dat ze het rinkelen van de ringetjes eng vind).

Peetstap schreef:
Hoop op wat verdieping :)* in dit topic, steek er veel tijd in en maak (te)vaak mee dat er vrijwel geen reactie meer komt.
Bokt mag toch meer zijn als alleen maar "oooh en aaah''


Ik hoop dat dit een topic wordt met analyses waar iedereen wat van kan leren en zo te lezen ben ik niet de enige die dit soort reacties goed kan waarderen. +:)+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 22:58

Hilary leuk dat je aanhaakt :). Rox begint eigenlijk nooit met het racen, we beginnen praktisch altijd relaxed zeker als ik zonder tuigage op de cirkel begin met wat contact maken vind ze dat heerlijk. Het racen veroorzaak ik zelf, eerst bleef ik daar angstvallig van weg maar dat kan ik momenteel ook wat beter starten en afvloeien dus dat scheelt.

Zodra er iets langs Rox haar achterbenen 'aait' gaat ze daar nu echt nog enorm van slaan en rennen als ik een voorspelling moet doen. Wil eerst nog wat anders werk met haar verzetten voordat ik daaraan begin.

De tip van de longeersingel is geniaal, dan kan ik inderdaad kijken of het daadwerkelijk het ringelen van de ringetjes zijn dat haar angstiger voor de singel maakt dan voor het bb-pad. Of wellicht toch de andere drukverdeling dus dat vind ik een interessante om eens uit te zoeken :).

Het hoofd laten vallen heb ik haar eigenlijk vanaf het begin geleerd ivm andere mindset, nu merk ik dat ze daar erg graag op terug valt en dat vind ik voor nu nog prima. Voor haar is het imo een manier geworden om spanning af te vloeien.

sanne83 Ook welkom in dit topic :D. Lange lijnen etc lijkt me inderdaad iets voor de (verre xD) toekomst.
Dichtbij zit achteruit, achterhand en voorhand verplaatsen er al goed in. Wat ze voorheen alleen uit reactie deed op aanraking doet ze nu doordacht dus dat is al prettig.

Die volgende stap die je noemt, dat is denk ik de essentie van waar we naartoe moeten. Dat ze zelf leert om te gaan met dergelijke situaties :j

Ik heb om de week les van een imo kundige en fijne instructrice, via PB ben ik bereid haar naam te noemen maar in dit topic hoeft dat van mij niet zo nodig. Morgen heb ik weer les.

Peetstap Follow the rail is iets waar ik direct al handig mee aan de slag kan, top. En wat je zegt, een dominant dier is een hele andere uitgangspositie en in mijn ogen veel makkelijker om te buigen naar iets werkbaars x). Maar ik ga m'n best doen voor dit paardje en voor de eigenaresse die er dol op is.

Ben idd bekend met Featherlight en tucker en voest etc.

En nog even algemeen: Ik kreeg via PB nu 2x de tips over voer en hoe ze gehouden wordt.
Paard staat voornamelijk buiten, als het weer het toe laat 24/7 anders in de nacht op stal. Ze krijgt hooi en stro, 1/4 care4life daar overheen wat magnesium en er hangt een liksteen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 29-10-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 00:13

Ah nee heb het haar in het begin aangeleerd omdat ik een andere mindset tijdens het werken op de cirkel wilde, ze drukt haar rug zo enorm weg (ook veel spanning op die rug) en houd d'r bovenlijn erg strak. Ik heb de hoop door haar naar beneden uit te nodigen de bovenlijn wat te kunnen ontspannen.

Een medische check zou opzich wel weer eens een goed idee zijn, alleen laat ze zich dus ook niet zo goed behandelen. Tijdens dat soort dingen móet ze linksom, móet ze rechtsom, móet ze stilstaan en overal aangeraakt mogen worden en dat bouwt zo erg op dat ik niet het idee heb dat er een realistisch beeld naar boven komt.
Voordat ze naar de stal waar ik loop werd verhuisd stond ze op een manege waar ze eigenlijk 22-23uur op stal stond. Direct ook de reden waarom ik daar niet met haar aan de slag wilde.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 16:41

maitestar23 Heel herkenbaar stuk dat je ze in die toestand niet in je buurt wilt hebben terwijl ze het dan juist nodig hebben.

Heb gisteren les gehad, ging fijn. Wat los/aan het touw en met elastische singel/longeer singel bezig geweest. Vandaag was de sfeer op stal onder de paarden wat meer gespannen, zal een combi van de wind en het dalen van het kwik kunnen zijn. Uiteindelijk was Rox wel erg goed 'bij mij' ondanks haar spanning en heb ik haar idd ondanks de spanning bij mij steun laten zoeken. Zo hebben we samen zij aan zij een poosje naar de ritselende bosjes staan kijken en vloeide ze daar uiteindelijk goed op af. Wat follow the rail achtige oefeningen gedaan, ze volgt netjes achter mij alleen halthouden is wat vertraagt. Daar moet ze nog wat scherper op worden maar voelde al met al wel goed aan.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 18:08

Peetstap: Misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven. Ik kan haar wel overal aanraken, ze kan ook heerlijk genieten van een poetsbeurt en staat dan ook gewoon los stil. Alleen zodra er een DA komt kijken en alles móet wordt het een ander verhaal. In de zomer hebben ook kindjes vlechtjes in Roxy haar manen gelegd terwijl ze los stond te soezen in de zon. Die kant heeft ze ook, maar zodra er een plan komt waarbij er dingen van haar worden verwacht bouwt ze snel spanning op.

timokyana: Dat zou kunnen, maar ze laat ook echt hele fijne stukken zien. Dit is een paard die als ze het doet het ook echt voor jou doet.

sanne83: Dat is inderdaad wat ik bedoel. Mijn instructrice en ik houden ook altijd rekening met evt iets lichamelijks maar hebben voor alsnog het gevoel dat er vooral veel psyche in de weg zit. Ze reageert bijvoorbeeld ook al gespannen op een elastische deken singel losjes er omheen, ik geloof niet dat ze daar een pijnprikkel door ervaart. Kan natuurlijk wel dat ze pijn verwacht en daardoor gespannen reageert, maar dat blijft lastig uitzoeken. Voor alsnog hebben we bedacht dat ik met een los touw of elastisch singeltje ga oefenen zodat ik zeker weet dat daar geen pijnprikkel bij komt kijken. Ze kan daar met de goeie opbouw ook weer op afvloeien, en dat is eigenlijk met alles zo. Het gemiddelde paard heeft daar alleen na een paar keer geen probleem meer mee en voor Rox blijft het iedere keer weer een ding, alhoewel dat ook weer met de dag verschillend kan zijn. Voordat hier op wordt gezeten komt er zeker een medische check maar dat voelt voor alsnog een beetje als water naar de zee dragen. Ik ben zelf fysiotherapeut en masseer regelmatig haar spieren rustig een beetje los, de ene dag accepteert ze dat beter dan de andere. De (vanuit mensen beredeneerd weet niet of het bij paarden heel anders heet) erector spinea, lange rugspieren iig liggen bij haar ook aan weerszijde standaard hoger dan haar spinosi.

Ben stiekem wel blij dat mensen als jij en peetstap op deze manier meelezen en meedenken _/-\o_ :D Ik zie dat je soms ook rondes in Utrecht doet dus tzt misschien wel een keer een idee.

*Edit, hier zie je wat ik bedoel met hoe de rugspieren er aardig bovenop liggen. Natuurlijk staat ze hier ook niet goed waardoor het versterkt wordt, maar heb even geen betere foto. Alle andere foto's die ik heb neem ik een laag standpunt aan, voor de foto mooi maar dan zie je de rug niet xD.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 01-11-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 23:20

Sorry even stilte aan mijn kant, drukke periode gehad.

Hilary: Dat is lief thanks, als je het leuk vind maak ik daar gebruik van anders heb ik ook een vriendin die opleiding paardenmasseur doet die ik wellicht eens kan vragen :).
Peetstap: Hoe reageert ze als je haar vlak achter de oren haar aanraakt en aait?
Als ze in de juiste state of mind is, dwz niet teveel spanning heeft opgebouwd met wat anders vind ze dat prima en kan ze daar heerlijk op ontspannen.

Mag je vlak onder de manenkam de nek afstrijken heel luchtig en wat steviger?
Dat mag is geen enkel probleem.

Mag je je hand heel luchtig achter oren richting zijkant hals houden langere tijd ?
Als ze in de juiste state of mind is kan ze daar met haar oogjes half dicht en haar hals laag helemaal relaxed onder zijn. Heeft ze al spanning met iets anders opgebouwd is dat wat lastiger maar accepteert ze uiteindelijk wel en vaak wordt ze ontspannen van dergelijke aanrakingen.

-------

Eigenlijk gaat het momenteel heel goed. Vandaag een heerlijke succesvolle les gehad, longeersingeltje er een stuk of 10x op en af gedaan, ermee laten stappen en draven allemaal zonder spanning. Ze bouwde heel kort wat op maar liet vervolgens haar halsje weer vallen en kon helemaal op het eind haar aansingelen terwijl ze met haar oogjes half dicht stond. Zoals m'n instructie zei: het is met dit paard of ja of nee en daartussen zit niet zoveel x). Als ze dan ja zegt dan voelt dat ook zo super bij haar. We moeten wel echt eraan denken alle stapjes te doorlopen, iedere keer weer maar als we dat doen dan vind ze het ook wel prima. Ik moet bij haar niet denken, de laatste paar keren ging het goed dus vandaag is het ook geen probleem, want iedere dag is anders en ze kan iedere dag anders reageren. Aan het eind heb ik de dubbele longe eraan geklikt maar dan als gewone longeerlijn zodat ze de longe alvast leert kennen.

Huiswerk voor aankomende weken (heb om de week les) wordt iedere keer het singeltje gebruiken totdat dat een vanzelfsprekendheid wordt. Met dubbele longe als gewone longeerlijn eraan laten lopen en handwerk met de kaptoom doen met het longeersingeltje om. Als alles goed en relaxed gaat misschien de volgende les een stapje kunnen maken richting dubbele longe :D.

Momenteel dus super gelukkig met haar, ze gaat weer goed vooruit als we de stapjes maar klein opdelen en allemaal doorlopen. Ik zal morgen eens kijken of ik een filmcamera op 't statief kan zetten voor wat beelden.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 06-11-17 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:50

Heb nu 5min bekeken (zit op m'n werk geen tijd km alles te bekijken xD) maar dat is tot nu toe veel pressure en release. Dat pas ik zeker toe, moet de eest nog bekijken. Tip van t masseren is top, ga ik mee aan de slag :D.

Hier een filmpje van vanmiddag. Ik was van plan alles te filmen maar helaas vergeten m'n batterij op te laden dus hij viel na 12min training uit xD. Ze heeft erna ook met t singeltje gestapt en gedraafd.

Hiervoor heb ik zo'n 6min los van t touw gewerkt, daarna halster om gedaan wat aan t lijntje gewerkt en nu zie je weer de introductie van het singeltje.

Ik besef dat de timing van het singeltje eraf trekken rond 1.10min niet zo handig was. Heb een schouderblessure en m'n schouder deed me zeer in die bepaalde houding waardoor ik uit reactie t singeltje eraf trok.


Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 21:22

Voor de liefhebber nog wat beelden van het begin van de training (letterlijk camera aangezet en dit gedaan). Zo begin ik eigenlijk altijd los, daarna halstertje omdoen en daarna wat nog meer kan die dag.


sanne83: Dat sluipen is idd een dingetje :z m'n instructrice wijst mij er ook op. Ik ga morgen eens aan de slag met jouw suggestie :). Het 100x doen is idd nu mijn huiswerk tot het vanzelfsprekend wordt. Denk dat het eerder 1000x wordt maar we gaan er gewoon voor hihi.

Peetstap: Nee gebruik aanraking sowieso vrij veel, m'n instructrice heeft het altijd met 'door mijn hand heen ademen'. Klinkt een beetje zweverig maar dat visualiseren terwijl ik haar aanraak helpt wel om haar te helpen met afvloeien van de spanning.
Bedoel je met het grounden het tussentijds telkens wachten waarin ze haar spanning in rust kan laten wegvloeien? Daar heb ik verder geen commando voor.
Haar beide oren naar achteren tijdens het singelwerk ervaar ik zelf voornamelijk als al haar aandacht bij hetgeen wat ze spannend vind wat op haar rug gebeurd. Tijdens het loswerken kan ze nog wel eens zuur worden op de overgangen/wanneer ze teveel op haar binnenschouder valt maar dit is imo voornamelijk onbalans. Is ze om andere redenen zuur heb ik geleerd dat dit haar goed recht is maar hoef ik haar niet in mijn buurt te accepteren. Ofwel ze mag zuur doen een eindje van mij weg maar niet in mijn nabijheid (moeilijke oefeningen daar gelaten). Moet zeggen dat ze in het begin al erg boos keek met het naast elkaar lopen, daar zelfs naar mij kon happen. We hebben toen erg veel gewerkt in ieder ons eigen ruimte bewaren, zowel op afstand als dichtbij. Daar zit al veel verbetering in maar ze kan daarin erg uitgesproken zijn, under construction om zo maar te zeggen :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 15:46

Peetstap: Allereerst dankjewel voor de moeite van het bericht :).
Ah dat bedoel je met grounden, dat is bij mij eigenlijk bij ieder paard een soort basis conditie waarmee ik begin x). Poetsen, hoeven krabben etc doe ik ook altijd met al m'n paarden los in de bak. Had er nooit veel verder over gedacht omdat ik dat als een soort vanzelfsprekendheid zie :+. Ik bekap mijn paarden zelf en de appaloosa doe ik eigenlijk ook altijd los bekappen, dat lukt bij Rox nog niet helaas omdat bekappen nog wel een beetje een dingetje is.

Rox is super in het loswerken inderdaad, overgangen terug zijn op uitademen en groter en kleiner maken al door mijn tenen naar buiten te wijzen = groter en meer naar binnen = op kleinere cirkel uitnodigen.

Dankjewel voor het compliment :D

----------------------

Vandaag ging echt weer super. Ben bezig geweest met het met luchtige bewegingen afstrijken van Roxy met het singeltje. Iedere keer als ze begon te lopen gewoon doorgegaan en gewacht totdat ze stilstond én afvloeide. Daarna de druk er vanaf en zo weer verder. Ze bleef uiteindelijk netjes stilstaan toen ik het singeltje omdeed. Heb hem dit keer ook volledig (danwel in 3 fases) aan kunnen singelen. Als kers op de taart heb ik de dubbele longe eraan gehangen, 1 kant vast aan t halster en de andere kant over de rug (door de ringen van de singel) aan de andere kant van het singeltje vast. Ze vond dat laatste wel spannend maar ipv raar doen heeft ze even wat vlotter gedraafd en in dat vlotte tempo lukte het haar de spanning weer los te laten en haar hoofdje te laten zakken en vervolgens ook terug in tempo te komen. Vond ik zelf een hele fijne oplossing van Roxy (weer eens wat anders dan met 4 benen de lucht in springen).

Wat ik zelf erg grappig vond is dat het masseren bij de schouder niet zozeer voor release zorgde maar toen ik haar zoals door Sanne83 gesuggereerd bij de bovenste nekwervels begon te masseren ze uitgebreid begon te briesen, kauwen en hetgeen wat veulens uit onderdanigheid doen naar een ranghogere. Die soort kauwbeweging maar dan met mondhoeken ver naar achteren. Vind het sowieso apart dat ze dat nog steeds regelmatig doet op 6 jarige leeftijd.

Maar ook tussendoor als ze wat spanning had met het singeltje en ik masseerde wat net achter haar oren zorgde dat vandaag eigenlijk dat ze direct haar halsje liet vallen en de spanning uit haar lichaam verdween.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 21:53

Het spelen moet ik inderdaad wat meer op gaan pakken, wat luchtigheid voor ons allebei :). Ook omdat ze nu telkens als ik stop met de training aan het hek gaat staan wachten, ze is me dan gelukkig nog niet zat dus hihi :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 21:55

Lindeeee: Je paard een beetje losmasseren is super leerzaam om te doen, je leert je paard zijn spiertonus (spierspanning) kennen en voelt waar ze meer en minder spanning vasthouden. Sanne83 heeft op de vorige pagina interessante tips gegeven wat betreft het losmasseren van schouder/hals.

Rena100: Er zijn denk ik al 2 goede tips gegeven van sanne & hilary, heb je er al wat mee geprobeerd en zo ja hoe ging dat? :)

sanne83: Dat vind ik dus echt super interessant, dat kauwen met de mondhoeken zo ver naar achteren vanuit myofasciale spanning komt. Ze doet dit ook vaak nadat ik wat met haar gewerkt heb en haar wat tijd geef om het te verwerken. Zou ik dan kunnen aannemen dat ze tijdens het werk wat spanning opbouwt myofasciaal en dat tijdens het stilstaan en wat masseren/kriebelen dan loslaat? Ben erg gewend mensen te 'voelen' en ben veel meer bekend met de tonus en spieren (o.a. waar veel spanning in gaat zitten) daar, dus dit is toch een beetje zoeken waardoor ik dit soort opmerkingen super interessant vind.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft rechtrichten, mijn instructrice is op dat gebied veel bezig en begeleid mij hier in mijn ogen goed in. Je ziet op de volte nog dat ze naar buiten stelt en eigenlijk op de binnenschouder blijft hangen. Idealerwijs zou ze de binnenschouder moeten liften, meer gewicht op de buitenschouder gaan dragen en vanuit daar ook een neutrale of misschien zelfs binnenstelling aan gaan nemen. Dit soort dingen doe ik nu voornamelijk (en momenteel valt dat een beetje weg moet ik eerlijk toegeven) met teugeltjes aan de kaptoom aan de hand. Ik merk zelf dat ik nog vaak wat te voorzichtig ben met haar van die binnenschouder te vragen omdat ik dan soms mijn volte verlies, mijn instructrice zegt ook dat dat geen probleem is nu of het een of het ander vragen en straks allebei tegelijk.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Myrthe_bz, SemrushBot, Sterrenpony, StonedRomy en 73 bezoekers