Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:35

Stuur je PB

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:05

:wave:

Hallo allemaal, ik kom dit topic even binnengevallen voor wat vragen betreft de cursus.

Hoe ervaren jullie de combinatie tussen lessen en deze cursus? Was het makkelijk om iemand te vinden die in deze zelfde lijn meedenkt?
Hoe ervaren jullie het werkboek?
Iemand ervaring met deze cursus in combinatie met een paard dat vanuit zichzelf niet snel ontspant?
Hoe is het niveau van de cursus voor iemand die eigenlijk geen handige ruiter is, maar wel wil verbeteren.

Ik lees over het algemeen goede verhalen over deze cursus, maar vind het wel een hoop geld voor een "internet cursus" waarbij ik mijzelf afvraag in hoeverre ik zelf goed kan leren van filmpjes.
Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar ik wil graag een goede overweging maken en mij op de juiste manier laten informeren.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:21

Zo Zorro had hem ook in ene keer door. Wel nog wisselende stukjes natuurlijk, maar hij heeft nog nooit zo los in de kaak gelopen. :=

Mis_lizje
Op het moment les ik niet, dus daar kan ik je geen antwoord opgeven.
De 7 jarige merrie is extreem snel gespannen en bij haar werkt het ook erg fijn.
Onhandige ruiter, geen idee. Het principe is heel makkelijk. Alleen moet je het net ff weten.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:15

mirjamalvaro schreef:
Zo Zorro had hem ook in ene keer door. Wel nog wisselende stukjes natuurlijk, maar hij heeft nog nooit zo los in de kaak gelopen. :=

Mis_lizje
Op het moment les ik niet, dus daar kan ik je geen antwoord opgeven.
De 7 jarige merrie is extreem snel gespannen en bij haar werkt het ook erg fijn.
Onhandige ruiter, geen idee. Het principe is heel makkelijk. Alleen moet je het net ff weten.


Klinkt fijn dus betreft het oplossen van spanning. Zijn de filmpjes en uitleg wel fijn in simpele taal?

Heb toen de tijd het boek Das gymnasium des pferdes in het nederlands gekocht omdat het mij was aangeraden, echter vond ik dit erg moeilijk te lezen en had vooral het idee dat er belangrijke stappen (voor mijn gevoel) werden overgeslagen.

Iemand toevallig nog een kortingscode over? :o

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:23

Ja, zijn in simpele taal, wordt heel eenvoudig uitgelegd eigenlijk.
De filmpjes die er van origine bij zaten vond ik wat moeilijk, aangezien paarden en ruiters ehhh, van ander niveau waren dan ik, veel hoger zeg maar.
Gelukkig is dat ondertussen verandert en zitten er heel veel filmpjes bij van ruiters en paarden waar ik me in herken qua fouten en onvolkomenheden.

En qua les, tja, dat vind ik ook een groot probleem, dat sluit niet echt aan in mijn geval. En toen ging mijn instructeur ook nog bij iemand anders lessen, waarvan ze de wijsheden weer op haar leerlingen probeert over te brengen en die passen me niet altijd.

Ik wordt helemaal gek af en toe van iedereen die loopt te mauwen dat zijn neusriem strakker moet, omdat ie anders loopt te vogelen met zijn tong en mond. (wat weg is als hij fijn is) En het feit dat er steeds geroepen wordt, dat ik hem er meer aan moet houden met meer druk, ik wil en kan niet met meer druk rijden, grom!!! En dan loop je dus hopeloos vast, want lessen en je instructie's totaal negeren gaat ook niet, al probeer ik dat voor groot deel al 2 1/2 jaar, wat ook al zwaar geirriteerde niet begrijpende instructeurs heeft opgeleverd. (kan mede niet zo rijden als ik zou willen vanwege ongelukje dat ik toendertijd heb gehad)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:23

Strakke neusriem verhaal herken ik. Of dat bitten strakker zouden moeten etc. Flikker op, zit goed nu en word niets meer aan veranderd. :')

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:54

mirjamalvaro schreef:
Strakke neusriem verhaal herken ik. Of dat bitten strakker zouden moeten etc. Flikker op, zit goed nu en word niets meer aan veranderd. :')


Inderdaad. :j

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:58

mirjamalvaro schreef:
Zo Zorro had hem ook in ene keer door. Wel nog wisselende stukjes natuurlijk, maar hij heeft nog nooit zo los in de kaak gelopen. :=


Ik vind het op het filmpje van de eerste dag ook helemaal niet zo verkeerd hoor, je ziet hem zoeken. Geef het even tijd, de haast gaat er wel uit.

Wanneer heb je de wedstrijden gepland? Anders gewoon even uitstellen. Ik zou niet teruggaan de dag vantevoren, daarmee verpest je het vertrouwen in je hand dat je nu juist opbouwt. Dat is zonde van de moeite.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:13

8 oktober en voorlopig de laatste. Kon hem vandaag fijn oprichten, mooi door de kaak heen en veel minder druk dan eerst. Dus zit zeker vooruitgang in. Zal morgen eens kijken of er stukje gefilmd kan worden.

Vandaag is de 3 jarige stukje gefilmd. Ook erg tevreden mee.
https://youtu.be/jmNJiPD5CA8

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:22

Top, hij pakt het snel op dan.
Driejarige ziet er ook fijn uit hoor, lekker schuimbekkie...

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:29

Nou ik kan er in hoor :-) Sinds vrijdagavond. Ik heb meteen snel zoveel mogelijk bekeken, beluisterd en gelezen en ik heb er nu al wat aan gehad.
Ik heb alleen een vraagje. Er staat bij Q&A dat de datum van de eerst volgende webinar, plus een link waarmee je er voor aan kunt melden, ergens bovenaan staat. Ik zal wel kippig zijn maar ik kan het niet vinden. Weet iemand waar het staat?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:41

Leuk dat jullie filmpjes en foto's neerzetten!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:26

Promisse schreef:
Nou ik kan er in hoor :-) Sinds vrijdagavond. Ik heb meteen snel zoveel mogelijk bekeken, beluisterd en gelezen en ik heb er nu al wat aan gehad.
Ik heb alleen een vraagje. Er staat bij Q&A dat de datum van de eerst volgende webinar, plus een link waarmee je er voor aan kunt melden, ergens bovenaan staat. Ik zal wel kippig zijn maar ik kan het niet vinden. Weet iemand waar het staat?


Die moeten ze denk ik nog plannen. Bij andere cursus staat het er namelijk wel en bij deze niet. :)

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:19

Meer mensen vandaag ook op het live event? Ik heb zojuist vast een plekje gezocht op de tribune. Erg leuk om Rien weer eens live les te kunnen zien geven!


Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:50

Nee thuis de paarden trainen hier. Hoop wel dat we het later ergens terug kunnen kijken.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:57


miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:48

Fijne filmpjes hoor! Persoonlijk vind ik het helemaal niet vervelend als men hier veel filmpjes plaatst. Kan je alleen maar van leren.

Vandaag nog geen tijd om zelf aan de cursus te beginnen omdat mijn vader jarig is.

Zal zelf ook even wat foto's optrommelen. Misschien wel fijn om voorruitgang bij te kunnen houden. Filmpjes heb ik niet zo veel helaas.

Hoe we in 2015 begonnen:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A7FB9E7

maart 2016, toen begon het gezeur met zadels en ben je 3 tot 4 maanden weer zoet tot je een ander passend zadel heb.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A472A5A

augustus 2016
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A7E8767

december 2016. In overleg met fysio met thiedeman gaan rijden.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A456755

mei 2017, eerste keer de ring in was niet echt een succes. Hier in de omgeving heb je weinig mogelijkheden om op ander terrein te mogen oefenen en zijn er ook weinig onderlinge wedstrijden waar je beetje in mag stromen. Dus oefenen met vreemd terrein stond zowat gelijk met officieel starten. Toch nog 177 punten weten te scoren, maar die waren naar mijn idee niet verdiend.
Afbeelding

Nu lopen we vast op het stuk ontspanning en aanspanning.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:50

@mirjamalvaro, dat gaat toch heel lekker? Je bent net begonnen met contactteugel rijden, weet niet hoe je daarvoor reed en hoe Zorro verder opgeleid was.

En vooral plaatsen, topic was beetje dood gebloed.

@Miss_Lizje, dat met ander terrein is hier ook heel lastig, vandaar dat ik blij ben met alles buiten de deur en daar ook wel eens op een soort skippybal zit en dan is ehhhhhh contactteugel niet echt een optie als het idee is dat ik niet dwars door anderen heen rij of over het terrein inclusief hekjes heen spring en stuiter. Kost me dan echt wel tijd om dat tot ontspanning om te keren.

Contact teugel en aanleuning, maar dan anders.. proest..houding is bagger, maar dat was meer damage control, moest er wel boven op blijven zitten.
Maar moet zeggen, was daar wel blij mee, niet alleen fijn in de dressuur aanleuning in alles wordt fijner, oke, af en toe remmen wel ietsje stuk als ze enthousiast werd en hier en daar nood bocht gedraaid, daar was het iets meer dan contact.
https://boktimg.nl/img/m/Q27QvJ.jpg

Ben aan het twijfelen over starten of niet en zo ja, wat.... maar de moed en energie ontbreekt. Vond het altijd leuk om te doen vandaar.

Zwarte gaat beter lopen, maar daar hik ik tegen contactteugel probleem aan ik vind dat ik hem met te veel druk moet rijden (nou kan ik ook totaal niet uit de voeten met druk vanwege mijn nek).
Dus tja... lastig..
Filmpjes van de zwarte, jammerlijke kwaliteit.
Ons probleem nog steeds, aanleuning, daardoor verlies ik hem, zucht... Dus we ploeteren verder.

draf halt
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 484327374/

drafje
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 530994036/
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 467660709/
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 550994034/

appyement, met uche onregelmatigheden
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 517660704/
hi hi, ook maar eens in gallop proberen dan ?
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 497660706/

wissel
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 454327377/

sb
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 444327378/

travers
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 564327366/

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:40

Volgens mij ben jij heel streng voor jezelf sjolvir. Beeldkwaliteit is hier slecht op foon, maar wat ik zie ziet het er toch best goed uit. :)

Ik ben nu sinds woensdag bezig met contactteugel. En gaat super vind ik zelf. Kijk er moet nog hoop verbeterd maar het contact teugel gebeuren gaat goed. :P

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:48

Hey hey allemaal,

ik ben benieuwd wie er gisteren allemaal waren. Ik heb (van wat ik heb meegekregen door alle drukte) genoten van Rien's uitleg. Ik ben vandaag met Morgan's training bezig, maar morgen hoop ik nieuw materiaal toe te kunnen voegen aan de website. Maar pin me er nog even niet aan vast; misschien dat ik dinsdag even een "vrij moment" moet inplannen want is de laatste tijd gekkenhuis.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:07

*\o/* nieuw materiaal altijd welkom :P

En die van Morgan volg ik ook, ook een vraag ingezonden voor de QenA. :))

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:49

Hoi allemaal!
Na heel lang mee te lezen in dit topic en lang getwijfeld te hebben om me voor de online training aan te melden (vond het toch wat prijzig) , heb ik dat vorige week toch maar gedaan. En daar heb ik zeker geen spijt van *\o/* ! Mijn paard pakt het erg fijn op, ondanks hij 20 is. De contactteugel word steeds meer bevestigd, had niet verwacht dat dat in 4 a 5 trainingen al zo'n verschil zou zijn. Betrap mezelf er nog wel geregeld op dat ik soms toch nog te veel ga tegenwerken met mijn hand :o

Gisteren was ik ook bij Dressagepro live, en was echt super leuk om Rien zo live te zien. Je zag ook in een korte tijd echt al grote verbeteringen bij de paarden en ruiters.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:09

Oke, dank je Mirjam.
Nee super leuk juist, dat er filmpjes worden geplaatst! Als ik handiger zou zijn dan zou ik het ook doen.
Ik zit hier ook ieder vrij momentje achter de comp en heb al sinds ik vrijdag ben ingelogd niet meer naar het bos geweest omdat ik wil oefenen. Arm paard :-) Morgen gaan we lekker naar buiten. Even verse moed opsnuiven.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:25

Leuk dat dit topic weer actiever is!
Hier ook nog steeds erg tevreden! Al moet ik wel zeggen dat ik af en toe wel Mn eigen draai er aan geef.
Nu aan het opbouwen na heel lang stil gestaan te hebben.

Ik vroeg me af of er al een planning is voor een q&a van Rien. Anders moet ik binnenkort maar even iemand regelen die een stukje kan filmen :)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:01

Leuk om te zien Sjolvir, MirjamAlvaro en MissLizje! Zeker blijven plaatsen. Ik vind de fjord er ook erg knap uitzien hoor Sjolvir, met die koe. Fijn dat iedereen vooruitgang boekt, ik zelf ook (met horten en stoten).

Wel een nerd-verzoek, willen jullie je cameravrouwen/mannen vragen om de telefoon horizontaal te houden? Ik kan echt niet tegen die verticale filmpjes waar het paard steeds uitloopt... (sorry, is mijn lievelingsergernis) :#