Keuring 3 jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:27

Hi,

Afgelopen weekend ben ik naar twee paarden wezen kijken. Een keuze kunnen maken en tot besluit gekomen. Het paard waar ik een klik mee had wordt verkocht, omdat de eigenaar in het ziekenhuis ligt. Zijn kinderen regelen nu alles wat de paarden betreft. Het gaat over een 3 jarige ruin, groen van het land. Nu wil ik het paard klinisch laten keuren, maar dan moet het paard naar de kliniek. Voor mij geen probleem, voor de verkopers wel. Zij hebben me net aangegeven dat ze het liefst zsm alles willen regelen aangezien ze slecht nieuws vanuit het ziekenhuis hebben gekregen en er anderen zijn die hem per direct willen.

Wat zouden jullie doen? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik weet niet of ik een paard zonder te keuren durf te kopen.. Al loopt hij verder prima.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:29

Bij twijfel, niet doen.
Wat je kan doen is kijken of je een DA kan vinden die op locatie kan komen. En dat je zsm een DA kan laten komen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:30

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik heb nu twee keer de fout gemaakt om hem niet te laten keuren en kan mezelf wel voor mn kop slaan. Ik koop nooit meer een paard zonder eerst klinisch en röntgenologisch te laten keuren

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:32

kan je geen verkoopcontract opstellen dat je hem koopt en als achteraf bij eventuele afkeuring de koop kan ontbonden worden? Wel geen idee of dit 100% waterdicht is en dan de vraag of de huidige eigenaars hier achter staan. Moeilijke beslissing...

Stel dat ze ook niet bereid zijn om een contract op te stellen, zou ik eventueel ook een dierenarts tot daar laten komen, in hoeverre dat mogelijk is.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:54

Goed nieuws dus tot zover. Ik heb toch gevraagd of ik hem kan kopen en bij afkeuring terug kan brengen en ze zijn ermee akkoord gegaan. Ik zal een contract opstellen en hopelijk wordt hij goedgekeurd

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:03

xanttshe schreef:
Goed nieuws dus tot zover. Ik heb toch gevraagd of ik hem kan kopen en bij afkeuring terug kan brengen en ze zijn ermee akkoord gegaan. Ik zal een contract opstellen en hopelijk wordt hij goedgekeurd



Ik zou het niet zo doen.... Je zal altijd zien dat hij wordt afgekeurd en dat ze dan geen thuis geven... Waarom niet eerst keuren en dan pas aanschaffen? Als ze dat perse niet willen zijn er ongetwijfeld nog tig andere paarden die wel voldoen aan je criteria.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:06

En krijg je dan ook je geld terug?

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:08

Op locatie laten keuren er zijn zat mobiele DA'en.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:10

Zijn er dierenartsen omgeving Twello die wel op locatie willen komen? Het paard staat namelijk in een wei en geen een dierenarts wilt komen om te keuren. Ben al de hele ochtend bezig met bellen. Hulp is welkom, want dan heb ik uiteraard meer zekerheid.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:16

In een wei kun je ook geen paard keuren. Dat zal toch echt op een geschikte locatie moeten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:18

Vreemde dierenartsen dan.
Mijn vorige pony werd ook gewoon in de wei gekeurd. Meer dan buigproeven en draven op een verharde stuk en hart/longen beluisteren en gebitscontrole houd het niet in.

Als je naar de kliniek wil denk ik dat je ook foto's wil laten nemen?

Als die volledig groen is,laat hij zijn benen dan wel aanraken/optillen en zich vastzetten en eventueel longeren?

Edit:
Klinische keuring
De basiskeuring is een klinische keuring. Een klinische keuring houdt in dat de dierenarts de algemene gezondheidstoestand van het paard nagaat. Hij bekijkt de algemene conditie: staat het paard netjes te blinken in zijn vacht? Heeft hij een heldere blik? Zijn de hoeven in goede conditie?
Verder wordt ook geluisterd naar het hartritme en gaat de dierenarts na of hij geen vreemde geluiden hoort zoals ademhalingsstoornissen of abnormale darmgeluiden.
Typisch aan een klinische keuring is dat ook buigproeven worden uitgevoerd. Hierbij worden de benen van het paard gedurende een minuut in een bepaalde gebogen houding vastgehouden en laat men het paard daarna wegdraven op harde ondergrond. Een gezond paard zonder mankementen zal hier geen hinder van ondervinden en zal rad wegdraven. Een paard met eventuele been-, gewrichts- of peesproblemen zal kreupel uit deze buigproef komen.
Ook wordt het paard bekeken op de volte in draf en galop om eventuele onregelmatigheden op te sporen.

Bron: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... paard.html

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:23

Rizette schreef:
In een wei kun je ook geen paard keuren. Dat zal toch echt op een geschikte locatie moeten.

Dat werd mij ook verteld ivm de ondergrond. Ik wil het paard wel brengen, maar de verkopers hebben daar de tijd er niet voor geven ze aan..

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:25

xanttshe schreef:
Dat werd mij ook verteld ivm de ondergrond. Ik wil het paard wel brengen, maar de verkopers hebben daar de tijd er niet voor geven ze aan..


Wel een beetje vreemd want het kost niet veel meer dan dan keuren op locatie

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:25

Art_Ificious schreef:
Vreemde dierenartsen dan.
Mijn vorige pony werd ook gewoon in de wei gekeurd. Meer dan buigproeven en draven op een verharde stuk en hart/longen beluisteren en gebitscontrole houd het niet in.

Als je naar de kliniek wil denk ik dat je ook foto's wil laten nemen?

Als die volledig groen is,laat hij zijn benen dan wel aanraken/optillen en zich vastzetten en eventueel longeren?

Edit:
Klinische keuring
De basiskeuring is een klinische keuring. Een klinische keuring houdt in dat de dierenarts de algemene gezondheidstoestand van het paard nagaat. Hij bekijkt de algemene conditie: staat het paard netjes te blinken in zijn vacht? Heeft hij een heldere blik? Zijn de hoeven in goede conditie?
Verder wordt ook geluisterd naar het hartritme en gaat de dierenarts na of hij geen vreemde geluiden hoort zoals ademhalingsstoornissen of abnormale darmgeluiden.
Typisch aan een klinische keuring is dat ook buigproeven worden uitgevoerd. Hierbij worden de benen van het paard gedurende een minuut in een bepaalde gebogen houding vastgehouden en laat men het paard daarna wegdraven op harde ondergrond. Een gezond paard zonder mankementen zal hier geen hinder van ondervinden en zal rad wegdraven. Een paard met eventuele been-, gewrichts- of peesproblemen zal kreupel uit deze buigproef komen.
Ook wordt het paard bekeken op de volte in draf en galop om eventuele onregelmatigheden op te sporen.

Bron: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... paard.html


Tot nu toe geen succes.. hij laat zijn benen aanraken en tilt ze ook op. Het is een onwijs lief en rustig paard. Ik wil hem alleen klinisch laten keuren, maar wat ik al zei.. de DA geeft aan dat de keuring niet 100% zal zijn, aangezien de ondergrond niet geschikt is.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:25

Hoe wilde je een compleet groen paard laten keuren? Longeren op de harde en zachte? Buigproef en aan de hand mee rennen? Mijn 3 jarige die nu net uit de opfok komt zou dit niet begrijpen en daar sta je dan... eerder röntgen keuren en klinisch voor lief nemen.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:27

davinci2412 schreef:
xanttshe schreef:
Dat werd mij ook verteld ivm de ondergrond. Ik wil het paard wel brengen, maar de verkopers hebben daar de tijd er niet voor geven ze aan..


Wel een beetje vreemd want het kost niet veel meer dan dan keuren op locatie


Kosten voor nu maakt me ook niet veel uit. Heb liever een gezond paard en zekerheid. Ze hebben geen tijd omdat hun vader die eigenlijk de eigenaar van de paarden is met een herseninfarct in het ziekenhuis ligt. Zij willen alle paarden zsm verkopen omdat ze geen tijd of verstand ervan hebben.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:32

Als je een gezond paard wil klinisch èn röntgenologisch laten keuren en je niet op deze manier laten opjagen door de verkoper. Dat ze zeggen dat er een andere koper is hoeft niet waar te zijn.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:55

xanttshe schreef:
Kosten voor nu maakt me ook niet veel uit. Heb liever een gezond paard en zekerheid. Ze hebben geen tijd omdat hun vader die eigenlijk de eigenaar van de paarden is met een herseninfarct in het ziekenhuis ligt. Zij willen alle paarden zsm verkopen omdat ze geen tijd of verstand ervan hebben.

Als je zekerheid wil ga je voor een klinische keuring op een geschikte locatie en evt een rontgenologische keuring erbij. Want als ik je verhaal zo hoor, kan de dierenarts waarschijnlijk op die locatie inderdaad geen goede inschatting maken van het paard.

Het klinkt mij erg in de oren alsof ze je willen haasten en stressen zodat je toch een paard koopt waar misschien iets mis mee is, en dan zit jij met de gebakken peren.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:00

Paard is dus nog groen en op het land? Dan lijkt het me ergens logisch dat de kinderen ( ik neem aan niet echte paardenmensen) het gewoon liever op eigen hof willen doen.

Zeker voor een klinische keuring is dat transport mss ook niet ideaal en best risicovol. Er van uitgaande dat het allicht een van de eerste keren zal zijn dat dat beestje daar op moet en dit mss niet geheel vlekkeloos verloopt en aldus de keuring kan beinvloeden ( stress, mss wat mistrapt etc)

Als het een leuk paard is dat je interesseert, zou ik gewoon je dierenarts daar laten keuren.
Paard is meer op zijn gemak, jouw dierenarts is onafhankelijk, dus ansich maakt dat niet veel uit.

Niet altijd spoken zien waar ze niet zijn.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:03

bulck schreef:
Paard is dus nog groen en op het land? Dan lijkt het me ergens logisch dat de kinderen ( ik neem aan niet echte paardenmensen) het gewoon liever op eigen hof willen doen.

Zeker voor een klinische keuring is dat transport mss ook niet ideaal en best risicovol. Er van uitgaande dat het allicht een van de eerste keren zal zijn dat dat beestje daar op moet en dit mss niet geheel vlekkeloos verloopt en aldus de keuring kan beinvloeden ( stress, mss wat mistrapt etc)

Als het een leuk paard is dat je interesseert, zou ik gewoon je dierenarts daar laten keuren.
Paard is meer op zijn gemak, jouw dierenarts is onafhankelijk, dus ansich maakt dat niet veel uit.

Niet altijd spoken zien waar ze niet zijn.


Dat is ook wel waar alleen kan ik geen dierenarts vinden. Mijn dierenarts is van België. Afstand is te ver. Omgeving Twello als er DA’s zijn hoor ik het graag!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:08

xanttshe schreef:
bulck schreef:
Paard is dus nog groen en op het land? Dan lijkt het me ergens logisch dat de kinderen ( ik neem aan niet echte paardenmensen) het gewoon liever op eigen hof willen doen.

Zeker voor een klinische keuring is dat transport mss ook niet ideaal en best risicovol. Er van uitgaande dat het allicht een van de eerste keren zal zijn dat dat beestje daar op moet en dit mss niet geheel vlekkeloos verloopt en aldus de keuring kan beinvloeden ( stress, mss wat mistrapt etc)

Als het een leuk paard is dat je interesseert, zou ik gewoon je dierenarts daar laten keuren.
Paard is meer op zijn gemak, jouw dierenarts is onafhankelijk, dus ansich maakt dat niet veel uit.

Niet altijd spoken zien waar ze niet zijn.


Dat is ook wel waar alleen kan ik geen dierenarts vinden. Mijn dierenarts is van België. Afstand is te ver. Omgeving Twello als er DA’s zijn hoor ik het graag!


Contacteer je dierenarts, vaak heeft hij wel een contact. En dan prik je gewoon een datum.
Voel je toch teveel druk, dan moet je het maar laten gaan. Ze weten dat je van België bent, dus je hebt dat niet op een paar dagen geregeld.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:18

Zouden jullie dmv een contract het paard meenemen, helft van het bedrag betalen, op eigen stal laten keuren en bij goedkeuring de rest van het bedrag betalen en bij afkeuring het paard terugbrengen?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:26

Dan zou ik er eerder voor kiezen om dat te doen maar ipv eigen stal keuren, direct naar een kliniek door te rijden, en dan eventueel meenemen/terugbrengen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:28

xanttshe schreef:
Zouden jullie dmv een contract het paard meenemen, helft van het bedrag betalen, op eigen stal laten keuren en bij goedkeuring de rest van het bedrag betalen en bij afkeuring het paard terugbrengen?



Afhankelijk van de grootte van dat bedrag zou ik dat nog wel doen ja, maar dan wel keuren op een kliniek daar in de buurt. Maar ik gok dat de eigenaren daar niet mee akkoord gaan. Meer dan de helft betalen en dan meenemen op de gok dat het paard terug mag bij afkeuring zou ik zéker weten niet doen.

Dat deze mensen zo zitten te pushen klinkt echt niet koosjer hoor.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:35

Probeer DAP de Driehoek eens, die zit in Voorst en Twello geloof ik! :j

Wat mij betreft zit er wel een luchtje aan, maar dat is niet aan mij om te oordelen.