Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:39

Jaaa eindelijk! Eindelijk kan ik mijn knappe zelfgefokte Knox FX (v. Chablis x Tango) over laten komen uit Nederland en dan volgend jaar zomer rustig aan eens wat aan het zadel laten wennen! Helaas zitten we nu nog 9000 km van elkaar vandaan, waardoor ik niet veel van hem kan meemaken, maar over 2 weken vliegen we naar Nederland en gaat er natuurlijk geknuffeld worden! (en gecastreerd maar dat hoeft hij nog niet te weten :') )

Dit is mijn monster op 2 jarige leeftijd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...



kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:48

Thanks! Paarden worden hierheen gevlogen. Helaas niet meer rechtstreeks van Amsterdam naar Calgary, maar ze vertrekken vanaf Luxemburg met een vrachtvliegtuig. Die staan lager in rang dan personenvervoerders dus de kans op vertraging is groter. Daarnaast zullen er ook wel stops in Amerika zijn. Ter vergelijking: een kennis van mij heeft vorig jaar een paard vanuit NL naar Calgary laten komen en dat beest heeft 18 uur in de vluchtcontainer gestaan. Erg lang dus en daar zie ik wel tegenop. Ze zorgen goed voor de paarden hoor, maar als ie niet wil drinken...
Naam vond ik ook stoer en niet standaard. Had ook Karma en zo op het lijstje maar was al veelvoorkomend, dus niet gekozen! Hij is van 24 juni 2015 dus nu 2 jaar en 3 maanden. Hij zal volgend jaar april of zo overkomen!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:50

Ja eindelijk!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:25

Wauw, jullie gaan snel zeg, leuke nieuwe paarden en ponies komen er voorbij.

Eigenlijk vind ik dit helemaal niet meer zo'n leuk topic, iedereen is zo leuk bezig met hun jonkie en ik kan niks. Nog 2 weken en dan zie ik mijn paardenkind weer, en dan ook maar 1 dag, en moet dan wederom wachten. Volgend jaar maart april komt ie hierheen, duurt nog veel te lang!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:09

Wauw, wat gaan jullie snel zeg, kan het bijna niet bijhouden!

Ik had nog niet aan het gebit gedacht, over twee weken, als ik in Nederland ben en op bezoek ga bij mijn baby, wordt ie gecastreerd, ik zal dan meteen even vragen of die dierenarts zijn gebit wil checken, hij is dan toch half onder zeil haha!

Verder heeft Knox het dan wel makkelijk, hij zal pas een hoofdstel/bitje in krijgen als hij hier in Canada is, en dan ook niet eens meteen, dus ergens volgend jaar mei of zo? Dan is ie op een maandje na 3.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:35

Die Ferdinand is een knapperd hoor! Mooi dier!

Ondertussen ben ik heel blij met alles wat jullie hier neerpennen. Ik schrijf alles op waarmee ik wil gaan werken zodra Knox hier is en wat ik wil dat hij moet leren. Hoefsmid en dierenarts kent ie al want dat wordt nu gewoon bijgehouden, ik merk over twee weken wel hoe goed hij het aan het halster doet. Voordeel van dat ie nu gecastreerd gaat worden is dat hij dan een paar weken in een gewone stal komt te staan en dus veel in de hand, kan ie veel leren!

Zodra hij hier is en uit de quarantaine komt ie bij mijn merrie op stal, en het eerste waar ik hem aan ga laten wennen is de wasplaats. De merrie is nu 13 en heeft dat nooit geleerd en banjert gewoon over je heen er weer uit, dat laat ik me dus niet gebeuren bij hem!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:11

odenxia schreef:
Je gaat alleen door de binnenste bitring dan onder de neusriem (aan de zijkant vh hoofd) en dan aan de lijn zelf weer vast. Of eventueel met een karabijn haak bevestigen. Zoals hieronder kan ook.

[ [url=m/V7QP7E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo doe ik het ook, maar dan met een lage neusriem.

De eerdere foto toont Lammert Haanstra. Ik heb een aantal malen met hem mogen werken tijdens de ORUN, en kan dus ook uitleggen hoe hij de lijn bevestigt. Hij haalt de clip door de binnenste bitring en slaat em er een keer omheen, daarna aan de buitenste bitring. Dit omdat je dan voorkomt dat je een soort notenkraker effect krijgt als er veel druk op de longe staat. Is niet echt fijn voor een paard.

Ook geleerd dat hij eigenlijk altijd met prikpaaltjes en lint een cirkel afzet. Geeft het paard toch een beetje begrenzing.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:43

EIN-DE-LIJK ben ik vandaag dan bij mijn paardenkind geweest. De planning was dat hij gecastreerd zou worden waar ik bij was, maar meneer liet meteen weer even zien dat hij een kind van zijn moeder is, en flipte compleet toen de dierenarts zijn gezicht liet zien en hem ving. Compleet over de zeik, klom bijna over de hekken en het hele castratie plan hebben we voor vandaag laten varen. De opfok-eigenaresse heeft hem uiteindelijk tot rust weten te krijgen en hij is nu uit de groep gehaald en op stal gezet.

Ik ga dus mijn handen vol krijgen aan hem, maar goed, daar had ik al wel een beetje op gerekend. Hij komt de komende maand wel veel meer in de hand doordat hij een maand uit de groep blijft en op stal komt. Een voordeel dus!

Maar jeetje, wat ben ik verliefd <3

Afbeelding

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:40

Wat leuk Kabayo, is idd Horsea. Jammer ja van de staart maar dat groeit wel weer aan. Manen zijn ook afgeknabbeld. Kan er niet heel erg mee zitten.

Hij komt volgend voorjaar naar Canada, als hij zich weet te gedragen tenminste!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:01

Welkom nieuwelingen, en wauw, wat een mooie foto's van paard en hond! Schitterend!

Hier ondertussen weer een teleurstelling betreft Knox binnen gekregen. Na de eerste mislukte castratiepoging waar ik bij was 2 weken geleden, nu ook een tweede niet gelukt. Ze kregen em niet verdoofd? Ik was er natuurlijk niet bij, zit alweer in Canada, maar was niet happy toen ik het vanmorgen las. Nu aan het bezinnen op andere oplossingen.

Verder een vraag aan jullie: krijgen jullie jonkies (onder de 3) krachtvoer oid? Of 'groeibrok'? Knox mag best wat groeien nog en weet niet precies wat hij kan krijgen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 04:41

Klopt wat jullie zeggen hoor, ze doen daar staande castratie. Hij breekt gewoon door de verdoving heen. Dus zal het een liggende moeten worden, en willen zij hem naar de kliniek hebben daarvoor. Maar dat kunnen zij niet doen want trailer kapot oid, of ik daarvoor dan een transporteur wil laten komen. En daar ga ik niet in mee, dat gaat zeker weten niet zachtzinnig en zal hem veel te veel stress opleveren. Ik baal er nu zo van dat ik zo ver weg zit en niet zelf erbij kan zijn om snelle beslissingen te nemen...

We zijn nu bezig om hem daarvandaan naar mijn vriendin te brengen alwaar hij inderdaad liggend gecastreerd zal worden en mijn vriendin er daarna een paar maanden mee aan het werk gaat. Hij moet gewoon meer in de hand gaan komen en leren mensen te vertrouwen en accepteren. Had er even een hard hoofd in gisteren na de nare berichten van gisteren maar mijn vriendin heeft me daar gelukkig uit weten te krijgen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:23

Murosch schreef:
kleinvosje, kunnen ze een liggende castratie ook niet gewoon aan huis doen? Dat deden ze bij onze hengst toen ook, gewoon liggend in de wei.


Even alleen een reactie hierop. Blijkbaar doen ze dat niet standaard op die stal, wist ik niet. Mijn vriendin is nu aan het rondbellen welke dierenarts het bij haar op stal kan komen doen, maar krijgt te horen dat het buiten het seizoen is en de grond al te koud kan zijn. Ze is er druk mee bezig voor me, wat ik heel fijn vind!

De opfok is in ieder geval opgezegd, dus uiterlijk 1eind november heeft mijn vriendin hem op stal.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:07

Goed nieuws, mijn vriendin heeft alles goed kunnen regelen bij haar op stal en alles gaat nu zsm in gang gezet worden. Ben ik heel blij om!

Ik kan helaas niet veel tops geven betreffende het sturen, anders dan een tweede persoon die de hulpen kan verduidelijken naast het paard. Maar niet iedereen heeft een helpende hand in de buurt natuurlijk!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:23

Dat hoop ik ook! Ik heb iig alle vertrouwen in haar en ze werkt zoals ik werk. Ze was een oud leerling van me toen ik nog in Nederland woonde!

Ze zei al dat ze Knox wel zelf aan zou houden anders hihi!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 06:17

Pff, ik heb even vluchtig door veel pagina's gelezen, ik ben veel te druk geweest om bij te lezen. We kregen onverwacht te horen dat er nieuwe huurders voor het huurhuis waar we woonden gevonden waren en of we er zsm uit konden. Wat uiteindelijk betekende dat we welgeteld 7 dagen hadden om het oude huis leeg te halen en superschoon op te leveren. Was even doorpezen zeg maar, en dan was ik ook nog twee dagen weg om een clinic te geven...

Maar anyway, on topic: mijn Knox is eindleijk verhuisd! Mijn vriendin heeft em gisteren opgehaald uit het noorden. Het laden vergde even wat tijd, ze wilde koste wat kost voorkomen dat hij zou gaan stressen en niet meer te hanteren was, en dat lukte gelukkig goed! 2,5 uur duurde het voor hij netjes in de trailer stond en aan de lange reis naar het midden des lands kon beginnen! Ik heb een paar foto's gekregen van toen ze thuis aankwamen en vandaag een stukje aan de wandel zijn geweest over het erf. Hij ziet er gelukkig heel kalm en relaxed uit en dat geeft me goede hoop dat het allemaal wel goed gaat komen met hem! Morgen (maandag) wordt hij als het goed is gecastreerd wat hopelijk ook zal bijdragen aan rustiger gedrag!
Afbeelding
Afbeelding

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:06

Ik denk niet dat er iets gebeurd is vandaag. Heb niets meer gehoord. Af en toe best lastig als je zo ver weg zit. Hoe dan ook, ze doen hun best om hem zo snel mogelijk geruind te krijgen want dan kan hij ook gewoon weer lekker naar buiten in een groep!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 06:24

*\o/* *\o/* *\o/* Knox is met succes geruind! *\o/* *\o/* *\o/*

Ging niet helemaal zonder slag of stoot, maar hij is nu hengst-af! Heel blij ermee! Ze hebben hem in de koeienstal gezet waar normaal de hoogzwangere dames ingaan vlak voor de bevalling haha, tijdens de castratie had Knox veel bekijks van de ladies!

Afbeelding
Ze hebben em gelijk maar een deken opgelegd, kon ie daar ook meteen aan wennen!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:22

Art_Ificious schreef:
Kleinvosje, wat wordt bedoelt met "zonder slag of stoot?"
Wel erg goed dat het uiteindelijk gelukt is. Nu maar hopen dat het niet te veel gaat zwellen.

Ik had een vraagje aan de mensen die zowel dressuur als jumping willen doen later.
Gaan jullie voor twee zadels of voor 1 veelzijdigheidszadel?
Ik wil namelijk beide doen maar een stalvriendin kreeg opmerkingen toen ze bij de dressuur met een VZH springgericht zadel reed. Ze zei wel dat het afhankelijk is of je bij de LRV of VLP rijd.

Ik heb een veelzijdigheidszadel springgericht die ik gebruik voor zadelmak maken. Maar wil daarna graag een aangemeten zadel die echt goed past en goed aan te passen is.


Ik weet niet of de uitdrukking zonder slag of stoot ook in België bekend is Art, maar wil idd zeggen dat het niet vanzelf ging. Hij is bij de eerste twee pogingen blijkbaar zó geschrokken van die dierenarts dat dat nu nogal een issue is geworden en hij echt bang geworden is. Heel jammer.
Ze houden em goed in de gaten gelukkig en lopen veel met hem,koelen waar nodig en ge en em veel tlc!

Wat je zadel vraag betreft: ik zou gaan voor 2 aparte zadels. Ik heb heel lang een vz zadel gehad maar ging zo vooruit qua zitten in een dressuur zadel. Voor de paar keer dat ik sprnog heb ik een leuk tweedehands zadelt op de kop getikt.
Even kijken of er een extra steun in je kast kan!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:29

Art_Ificious schreef:
Zonder slag of stoot kennen we wel maar was benieuwd wat er gebeurd was. :D


Toen ik er zelf bij was in oktober ging de dierenarts em met een lasso vangen, echt. Daarvoor klom hij bovenop de hekken en torende dus 2,5 meter boven Knox uit en dat vond hij dus erg eng. Hij ging hoog op de achterbenen en klapte bijna achterover. Sindsdien is alles en iedereen die over een hek klimt, al is het maar een laag hek, erg eng, en mannen zijn enger dan vrouwen. Ze hebben nu al gemerkt dat dat nogal een dingetje is geworden...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:54

Mee eens, maar helaas kan ik hiervandaan niet te veel gaan eisen natuurlijk. Ik ben al lang blij dat het achter de rug is en dat er nu gewerkt kan worden aan vertrouwen en rust!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:01

Murosch schreef:
@ kleinvosje sjee wat een domme actie zeg, hoe bezorg je een paard een trauma |o . Hopelijk lukt het desensibiliseren en houdt hij er geen angst aan over.



Mee eens hoor Murosh, ik zei nog dat hij niet moest gaan jagen maar ja, hij wilde niet lang wachten.

Ik baal er ook van natuurlijk, maar daar is nu niets meer aan te doen. Mijn vrienden zijn nu dagelijks met hem bezig en doen veel met hem, en de koeienboer doet ook zijn best. Meer kunnen we er nu niet aan doen!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:34

Kabayo schreef:
Kleinvosje fijn dat hij gecastreerd is ! Jammer dat hij zo bang is. Ik zou het alleen wel waarderen als je ook op de rest reageerd :o


Even een korte reactie hierop, aangezien ik in dit topic al echt we gereageerd heb op anderen, maar toevallig even niet meer. Ik heb er gewoonweg nog geen tijd voor gehad, wij zitten midden in een verhuizing die veel eerder dan gepland was. Bijlezen is al tijdvretend en doe ik meestal 's avonds in bed op mijn telefoon, en dan een bijleespost maken is gewoon erg lastig. Hopelijk zijn we dit weekend wel klaar met alles en kan ik er echt even voor gaan zitten.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 07:17

Mag ik onder mijn meelees-steen vandaan komen? Laatste keer dat ik hier geweest ben was hanf december, voelt als een eeuwigheid geleden. Heb net ook 'even' door veel te veel pagina's heen gelezen, er kwamen veel onderwerpen voorbij haha!

Wil even Murosch een hart onder de riem steken. Ik hoop dat je ondanks je verdriet toch een fijne kerst hebt gehad en mooie herinneringen op hebt kunnen halen van je moeder. Een ouder verliezen is niet niks, ik hoop dat je jezelf de tijd gunt om te rouwen. Sterkte.

Ik zag een aantal mooie nieuwe paarden voorbij komen, leuk! Goed om te lezen dat er nog meer zijn die niet voor hun tweede gecastreerd zijn, ik was al bang dat ik laat was haha!

Kabayo, als je het dan over lange manen hebt, wauw wat is jouw haar lang zeg, prachtig! Aan de ene kant zou ik ook wel zulk lang haar willen maar het kost zo veel tijd en is niet altijd even handig voor mij denk ik.

Las ook over ijzers. Als het even kan heb ik mijn paarden ook het liefst zonder, tenzij het medisch noodzakelijk is. Maar ieder heeft recht op zijn eigen mening en moet doen waar hij/zijn zich goed bij voelt!

Las ook nog over de keuze zelf zadelmak maken of wegbrengen. Ik ben er nog niet over uit. Wegbrengen naar een ervaren zadelmak-maker is wel 'makkelijk' en veilig, maar aan de andere kant, ik ben zo benieuwd naar het gevoel om als eerste op je eigen (zelfgefokte) jonkie te gaan zitten. Plus dat je bij wegbrengen vaak niet zo makkelijk overal bij betrokken wordt... En dan in mijn geval ook nog hier wegbrengen of in NL...

Dat even voor wat ik me meen te herinneren van de laatste paar pagina's. Sorry als ik niet helemaal overal op gereageerd heb, ik ga proberen vaker terug te komen in dit topic!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:12

Haha ok! Er zijn zoveel verschillende meningen over. Als ik een jaar eerder had geweten wat ik nu weet over de mijne had ik zijn zaakje er toch eerder af laten halen lol

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:36

Oei, inderdaad. Ik hoop dat het voor Knox nog op jong genoeg was om te helen van zijn trauma ervaringen tijdens de eerste twee pogingen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Clien_, Brandje_04, FCSA, Groetje, Marjo84, Nele80, Pferdchen, Vadiz en 80 bezoekers