Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:28

Wat leuk! Ik meld me :D Ik zal even iets over de pony vertellen die beleerd gaat worden in 2018.

Ik heb Lars 2 jaar geleden gekocht als 6 maanden oud hengstje. Ik wou eigenlijk zelf een veulen fokken maar dat is jammer genoeg een verdrietig verhaal geworden;

Ik had dat afgelopen seizoen ervoor mijn rijpony laten dekken/insemineren door Gio de rode fjordenhengst die ook op bokt te zien is (hele seizoen geprobeerd) maar helaas is dat niet gelukt en kwam de dierenarts met de conclusie dat ze heftig cushing had en dat werd zo snel zo erg dat ze vorig jaar ingeslapen moest worden.

Via de eigenaar van Gio ben ik in contact gekomen met de fokkers van het 1e veulen van Gio (hij dekte toen voor het eerst). Zij wilden eventueel hun veulen wel verkopen. Ik heb 1x gekeken en hem meteen mee genomen.. Nu staat hij dus alweer 2 jaar in onze 'achtertuin' :D

Lars is heel bijzonder van karakter. Hij is heel erg kalm en rustig. Super braaf en helemaal gek op mensen en aandacht. Hij is echt mijn oogappeltje.

Even zomaar de barebackpad erop gelegd en de singel vastgemaakt 2 weken terug.. Maakt hem niks uit joh.

Afbeelding



xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:43

@ Rocymax; Jeetje 3 maanden al..? Wat was daar de reden van? Dat ze voor de fokkerij waardeloos was dus maar snel weg moest? -O-
@kleinvosje; Jeetje wat een onderneming! En super stoere naam :j Hou ik van. Hoe oud is hij?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:01

Oja jij was degene die bekritiseerd werd omdat je voor de keuring aan te oefenen was in dat andere topic.. -O- Ieder zijn mening maar ik denk echt; jong geleerd is oud gedaan. Ze worden er zo braaf en makkelijk van als je op jonge leeftijd al wat oefent.

Ik ga zelf nog niet longeren ik ben iets meer van het lange lijnen erachter omdat ik niet zon fan ben van voltes lopen de hele tijd. Maar daar ben ik ook nog niet mee begonnen. In oktober staat eerst het hoofdstel/bit oefenen en wandelen op het programma.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:48

Welkom iedereen :D

Ik hoop dat Lars wel nog iets gaat groeien. Hij is nu 1.41 en hoop op 1.45. De verwachting was wel iets hoger maar 1.50 gaat hij echt niet meer halen.

@mirjamalvaro; Hihi nee ik niet in ieder geval.. Ik ben van mening dat je echt naar je paard moet kijken wat kan qua belasting en werk :j Met 2,5 oefenen en met 3 rustig aan beginnen met zadelmak maken en rijden kan imo echt prima. Mits het paard een beetje body heeft en de frequentie laag is.

@Limoncello; Ik heb jouw topic een keer gelezen en wat een commentaar kreeg jij toen zeg. Oei :(:)
Ik vind het heel knap dat je doorzet en zo je best doet.

@SVRL; Wauw wat een beauty ! <3 <3 Moet eerlijk zeggen dat ik haar nog wel heel smal en jong vind ogen. Of is dat het ras? (Ik zit in de fjorden/Shetlanders/Quarters dus ik heb vooral ervaring met bredere pony's).

@Sbravour; Ik woon ook in Noord-Holland maar ik weet niemand eigenlijk. Behalve Marcel Beukers maar die doet het alleen op eigen locatie volgens mij?

Ik ga het beleren van Lars zelf doen samen met een vriendin. Ik heb zelf genoeg rij ervaring en vorig jaar mijn Shetlander samen met diezelfde vriendin beleerd voor de sulky. Ik vind het zo fijn dat de pony's aan huis staan en ik ze heb vanaf 6 maanden oud. Ik ken ze al door en door en heb heel veel vertrouwen in Lars :j Ben totaal niet bang om erover een aantal maanden op te stappen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:18

Oh je was niet van plan om er al snel echt op te rijden :D Sorry heb daar overheen gelezen. Ik vind het ras trouwens echt zó gaaf.. En die kleur <3 Ja snap dat je gek op 'm bent.

1 seizoen kan al zoveel doen voor die jonkies.. Lars was van het voorjaar echt ook veel meer baby dan nu :j

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:16

@Kabayo; Ziet er goed uit! Silver lijkt het ook echt te waarderen om aan 't werk te gaan :j
@Sbravour; Ach je bent toch goed bezig. Die 1e stapjes zijn zo gezet en iedereen doet 't lekker op eigen tempo. Lars kent ook nog niet zo heel veel. Heb op dit moment alleen de basis erin zitten en ga vanaf 12 oktober (autist haha ik wil pas beginnen als hij 2,5 is :') )

Oh en ik ga zelf niet naar Marcel Beukers hoor, ik ken hem niet en zijn manier van werken ook niet. Alleen mensen die bij hem geweest zijn met hun paard. Ik doe het lekker zelf thuis.

@Luna2006: Wat goed zeg! Knap van jullie.
@xziva; Wauw beauty hoor :j Beleren voor de sulky was voor mijn kleintje echt een eitje. Maar jij wilt haar dus ook ohz? Hoe 'groot' is ze? Oh en ik koop voor mijn kleintjes altijd spullen van de mini horse shop, die maatjes zijn gewoon top.
@limoncello; Ik vind hem er juist goed uitzien hoor nu. Mooi glanzend en gezond.
@ricie; Leuk! Ook een zwarte Shet voor de wagen! Ziet er leuk uit hoor, volgens mij doet ze het goed.
Hoe hoog is ze? Ik heb hier ook een Shettie van 88cm voor de sulky lopen. Vorig jaar zelf beleerd met een vriendin die veel ervaring met mennen heeft. Ging echt zo makkelijk.. Niet te geloven. Ik was altijd een dressuur ruiter en nu men ik gewoon 4x per week en gaan we volgende maand wedstrijden rijden :D (dressuur en vaardigheid) Mijn Shet vind het echt heel erg leuk in ieder geval.

@Toydoll; Wooooow wat een gave :D Ik heb toen je je vorige pony had altijd met veel plezier jullie foto's bekeken. Mag ik vragen waarom je overstapt op een andere pony? Er is toch niks naars gebeurd?
Enne ik heb heel veel vertrouwen in Lars dat hij 1.45 gaat worden en dat is ook prima hoor. 1.50 zou leuk zijn maar vanaf 1.45 is 't prima :D

Mijn shet heb ik trouwens ook veel mee gefietst hoor tijdens het beleren. Ja ze was soms ook onstuimig maarja ze moeten toch beweging en verkeersmak worden. Voor de koets heb je straks ook 'alleen' je teugels dusja langs de fiets braaf zijn is al een goede stap toch, alles moet geoefend worden.

En voor de beentjes is dat alleen maar goed joh. Natuurlijk opbouwend maar dat weet je zelf ook wel :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:27

Hier een fotootje van vanmorgen 09.00 We waren om 08.30 van huis gegaan :D
Heerlijk een buitenritje gemaakt. Ik ga altijd vroeg want hier rijden nogal veel grote vrachtwagens en tractors. Ik vind dat je als kleine mencombinatie dan toch wel kwetsbaar bent. Gaya deed het super. Zij is in juli 4 geworden en is echt zo braaf.. Super trots op haar. Zelf beleren geeft wel super veel voldoening hoor :D <3

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:08

Aha :D Ja ik snap het. Gaaf filmpje hoor :D Die vriendin waar ik Gaya mee beleerd heb rijdt ook samengesteld voor de wagen en ik vind het te gek om te zien altijd.

Indoor Nijkerk zitten we ook voor weer vooraan bij de finale (ze rijdt ook mee maar gaat er niet vanuit dat ze finale mag rijden, ze heeft net een nieuw paard en is pas 1x gestart).

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:13

Gaya stond hier binnen 3 weken voor de sulky. :o Van het 1e keer longeren met tuig tot de sulky erachter :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:23

Ja vonden wij ook super snel maarja ze gaf nérgens om.. Alles was goed en ook de 1e keer sulky erachter boeide haar niks.. Ze vindt alleen groot verkeer spannend maar dat is logisch en gaat nu al een heel stuk beter dan in het begin. Ze doet niks wat echt heel gek is maar daar moeten we wel aan blijven werken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:19

Hoefsmid vond Lars prima. Hoefstandaard oefenen we elke keer en gaat nu eigenlijk heel goed. Heb zelf wel direct geoefend ongeveer 1x in de 2 weken toen hij hier net kwam (6 maanden oud). Vastzetten gaat ook prima, ook tussen 2 touwen. Nooit een seconde gedacht dat hij daar nou van moest schrikken ofzo :')

Dat krukje is een goed idee! Ga ik ook binnenkort eens doen :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:11

Ik oefen wel met hoofdstel voordat de tandarts is geweest. Ik laat hem wel even kijken maar geen behandeling ofzo. Mijn hoefsmid is ook tandarts dus dat komt wel goed uit, die kijkt regelmatig even of alles goed gaat.

De jonkies gaan de aankomende tijd ook wisselen, dan kan die tandarts elke maand wel komen :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:52

Grappig om te lezen dat er toch best veel mensen en paarden zijn die vastzetten eng en/of spannend vinden. Ik heb daar totaal niet bij stil gestaan en denk ook hoe meer je erover gaat nadenken hoe groter dit soort dingen worden. Natuurlijk verschilt het heel erg per paard maar hoe meer je denkt; misschien vindt hij dit wel eng; hoe enger hij het gaat vinden en hoe heftiger ze reageren. Ik heb dit zelf met groot verkeer als ik met de pony's buiten ben. Gelukkig heeft Lars daar totaal geen last van maar mijn Shetlander die ik beleerd heb voor de wagen zou waarschijnlijk een stuk verder kunnen zijn maar mijn eigen angst houdt dat toch een beetje tegen denk ik.

@nynkster; Welkom! Gave pony :D Mijn Shet is vorig jaar beleerd voor de sulky.
@Ricie; Leuke onderleggers! Ben weg van die legerprint <3 Bij mijn tuig heb ik geen onderleggers nodig en vaak zie je dat het gaat schuiven.. Welk tuig heb jij voor de pony? Ga je er zondag achter lopen? Mijn vorige fjord heb ik ook wel eens een appelbitje voor gehad maar dat was geen succes. Die kauwde ze kapot met een week of 2.
@SVRL; Haha herkenbaar die 1e foto :+ Lars is daar ook een kei in, beetje klieren als het hem te lang duurt. Maarja ook dat moeten we oefenen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:35

Leuk ! :D Ik heb Zilco tuig en ben daar super tevreden over. Past super, is heeeel makkelijk in onderhoud (ff de waterslang erover en klaar) en is licht. Wel duur maar dat merk je ook qua kwaliteit :j

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:59

@Kabayo; oh wat leuk veel plezier :D
Binnenbak is wel heel fijn want het is echt rotweer.
@Hillary; Dat viel mij ook op bij het filmpje inderdaad. Dat zie je mensen vaak doen trouwens, net op het verkeerde moment de angst/schrikreactie gaan belonen :j Het is echt een goeie om daar op te blijven letten.

De hoefsmid/tandarts was vandaag weer bij ons! Het ging hartstikke goed en zn tandjes zijn ook gecontroleerd. Hij heeft nog niks gewisseld :(:) 3poot ook weer geoefend. Hij is er niet wild van.

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:21

Super leuke foto’s !! Haha jij zit er straks echt zo op :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:04

Gaaf :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:38

@ponyqueen; wat leuk ! Ik heb ook voor Arthur gekeken :D Maar ik ben voor Lars gegaan Haha. Hij is prachtig.

@kvulden; ik ga erop als hij echt 3 is (dus vanaf april niet januari). En dan 1x per week max een halfuur rijden. Dat wil ik het 1e jaar zo houden. Vanaf 4 opbouwen naar 3 keer per week tot 45 min.

Ik ga vanaf nu (hij is precies 2,5) 1x per week oefenen met de trailer, wandelen buiten, naar het strand/bos, oefenen met het hoofdstel, het zadel, en uiteindelijk lange lijnen (ik ben niet zo van het longeren met jonge paarden) en grondwerk oefeningen doen om hem sterker te maken. Ook met lange lijnen alvast wat draven en rechtrichten zodat hij al veel teugelhulpen kent als ik erop ga.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:59

Ik heb een fjord !

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:22

Kabayo schreef:
wie laat zn paard volgend jaar dekken?
Ik wel. Kan ze even een dik half jaar weer 'op adem ' komen

Ben benieuwd wie nog meer


Ik niet hoor :D Wordt niks denk ik :')

Ik ga met Lars morgen trailer training doen :D rijd december doen we mee aan een schriktraining en dan wil ik dat het laden 100% bevestigd is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:24

Wij hebben vandaag trailer training gedaan. Het ging heel goed en Lars was echt mega braaf. Hij is wel echt een binnevetter want toen ik hem eraf haalde (we hadden een rondje van 5 minuten gereden) was hij wel aardig aan ‘t zweten.
Super trots op hem <3

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:46

@kvulden; Nee vind ik niet te vroeg. Mijn Shetlander is ook beleerd op 3 jarige leeftijd :j
@sbravour; Ah wat stoer! Ik vind het er altijd zo sneu uitzien he :(:)
@ricie; he wat vervelend.. Snap dat je baalt. Denk inderdaad ook even een weekje rust en als het dan nog steeds zo is even de tandarts laten kijken.
@artificious; inderdaad een zeil, vlaggetjes, een kliko en daar iemand mee laten rollen/lopen, ballonnen, paraplu's, ballen (groot en klein, ze verkopen ook grote bij de action), een grote vlag, lege plastic flesjes waar ze doorheen moeten lopen..
@kabayo; ben ik met je eens! Ik doe het niet altijd direct in m'n post maar ik lees en reageer wel altijd bij. Leuke foto met je paard :D Volgens mij is die van jou ook al redelijk 'bomproof' of niet?
Spannend dat je haar laat dekken. Ik heb er in het algemeen slechte ervaringen mee :o Maar ik en mijn merrie hadden gewoon heel veel pech.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:41

TinekeVD schreef:
Wat betreft schriktraining, balkjes waar je tussendoor moet en overheen, zeil inderdaad, maak aan een tak stroken vast van bijv blauwe vuilniszak waar je tussendoor loopt, als een soort van vliegengordijn. Maar ook spelende kinderen is heel goed, ik laat onze zoon regelmatig even met zijn bestuurbare auto rijden, dat maakt een raar geluid, of hij vliegt met zijn drone, is ook zo leuk en ze worden er braaf van.

En leuk in de trailer oefenen, wij moeten ook weer eens, maar het is zo vroeg donker. We deden ghadir er weleens in als we naar de ponyclub waren geweest en dan nog even een rondje met hem rijden.

Wat betreft het reageren op elkaar, ik probeer het wel, zet er alleen geen namen bij, want die weet ik dan niet mee, moet soms echt veel blz bijlezen hoor, pffff


Ik open bokt meestal op 2 pagina`s en begin dan met reageren op de laatste reactie die na mijn eigen laatste bericht kwam. Dan hoef je niks te onthouden :D

Dit is algemeen bedoelt hoor, zeker niet tegen een persoon gericht ofzo;

Dat meelezen is hartstikke leuk maar als je meeleest en daarna alleen je eigen verhaal neerzet is dat niet zo aardig. Dus ik snap Kabayo wel :j Even een paar reacties geven kost misschien 5 minuutjes. :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:50

Correct me if i’m wrong maar het komt op mij soms een beetje over alsof je erg veel focussed op dingen die hij eng vindt.. Of misschien eng vindt, of eng kan gaan vinden? Ik zou dit nu juist 1000x doen zodat het normaal wordt. Hij krijgt toch al een hele tijd een halster om? Dan is er toch geen enkele reden om dat opeens eng te vinden?

(Allemaal positief en goed bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd) :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:05

Maar had hij eerder geen problemen met halsteren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Charlies, Dandy200, Herfstblad, jusdepomme, lovelucydan, Sweetgirl1 en 158 bezoekers