'Geen maneges of handelaren'

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 12:07

Hoi,

Regelmatig lees ik bij een advertentie: Handelaars of maneges hoeven niet te reageren. Maar, hoe denken jullie daarover?

Mijn mening:
Zelf vind ik het wel logisch dat je je trouwe vriend niet naar een handelaar doet, aangezien hij vaker in het handelscircuit raakt en je hem natuurlijk wel een goed thuis gunt. Bij maneges daarentegen, heb ik een beetje een twijfelgeval. Als ik een paard had die onverhoops weg moest en er reageerde een manege-eigenaar op mijn advertentie, zou ik eerst daar gewoon een dagje op stal gaan kijken. Is de omgang met de paarden en de huisvesting goed? Dan zou ik hem daar best aan willen verkopen. Vreselijke manege, veel getrek en geschop? Dan niet.

Nou, wat denken jullie hierover? (:

Lous

Berichten: 24245
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:11

Soms ligt het ook gewoon aan het paard. Ik wilde mijn toenmalige pony niet aan een manege verkopen omdat ze het niet fijn vond om door teveel verschillende ruiters gereden te worden. Daar werd ze chagrijnig van en als ik er dan zelf weer opzat moest ik echt een paar keer flink werken om haar op het punt te krijgen waar we samen gebleven waren.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:13

Mijn paard staat in pension op een manege en daar gaan ze heel goed met de dieren om. Vroeger wilde ik ook niet verkopen aan een manege, nu kijk ik daar anders tegen aan, omdat je nu ziet dat het ook een prima plek voor je paardje kan zijn.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:14

Aan een handelaar zou ik mijn pony ook niet willen verkopen, omdat je dan nooit weer waar hij terechtkomt. Ik zou het toch wel fijn vinden om te weten bij wie hij terechtkomt. Als je hem particulier verkoopt kun je ook mensen uitkiezen bij wie je een goed gevoel hebt, een handelaar verkoopt hem gewoon aan de eerste en beste die het geld ervoor wil betalen.

Aan een manege zou ik mijn pony ook liever niet verkopen, omdat ik weet dat hij meer op zijn plek is bij één vaste persoon. Maar als ik moest kiezen zou ik hem liever naar een manege doen waar ik zeker weet dat hij daar kan blijven en goed verzorgd wordt, dan dat hij het risico loopt om van plek naar plek te verhuizen. Ik zou dan inderdaad wel kijken hoe het er daar aan toe gaat op de manege.

Hoe dan ook zou ik, als ik mijn pony ooit zou moeten verkopen, hem het liefst gewoon aan een particulier verkopen bij wie ik een goed gevoel heb.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:14

Tsja particulier verkopen is ook totaal geen zekerheid dat hij dan goed terecht komt. Ze kunnen zo weer doorverkocht worden, toch te hardhandig gereden worden al dan niet door bijrijdsters, de huisvesting kan veranderen.. Hier in de omgeving zijn ook nog best veel stallen waar de paarden veel op stal staan dus een goede manege is dan helemaal niet zo veel slechter dan. Dus ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:14

Ik zou ook niet willen verkopen aan een manege. De maneges hier in de buurt zijn kwa niveau om te huilen, in de winter komen paarden hier amper tot niet buiten (er is 1 manege waarvan ik weet dat de paarden dagelijks een aantal uur los komen, afgewisseld in groepjes in de buiten of de binnenpiste en bij mooi weer op de weide.)
Harnachement is op bijna geen enkele manege wat het moet zijn (en ik ben pro-boomloos) én geen enkele manege werkt met onbeperkt ruwvoer en slowfeeders.
Dan praten we nog niet over het niveau en de hulpmiddelen tijdens het rijden + het feit dat mijn trekpaard niet in een normale box van 3*3 past.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:16

Heb mijn paard toen de tijd aan een gehandicapten manege verkocht.
Ik had er geen klik mee en had toen ook 2 paarden, de verkochte wou meer aandacht en vond het niet leuk om de aandacht te moeten "delen" had ik het gevoel.
Verkocht aan die manege en er word dagelijks wat mee gedaan en het paard is helemaal opgefleurd.
Denk dat het ook heel erg aan licht wat voor manege maar ik zou het geen punt vinden.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 12:17

Lous schreef:
Soms ligt het ook gewoon aan het paard. Ik wilde mijn toenmalige pony niet aan een manege verkopen omdat ze het niet fijn om door teveel verschillende ruiters gereden te worden. Daar werd ze chagrijnig van en als ik er dan zelf weer opzat moest ik echt een paar keer flink werken om haar op het punt te krijgen waar we samen gebleven waren.

Daar kan ik zelf ook nog wel inkomen ja, want het is natuurlijk niet leuk om te zien hoe een fijne, energieke pony naar een slome chagrijn gaat. Niet ieder paard kan je vermaken met manegewerk natuurlijk :)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:21

Ik zou niet snel zeggen dat ik niet aan een manege zou verkopen, maar dat is wel heel afhankelijk van het paard en de manege. Ik denk dat mijn bijrijdpaard ongelukkig zou worden als manegepaard en aan de maneges hier in de buurt zou ik in ieder geval geen paard verkopen omdat paarden vrijwel de hele dag op stal staan (maar zo zou ik ook niet particulier een paard aan iemand verkopen als ik van te voren al weet dat het daar de hele dag op stal komt te staan). Als ze goed gehouden worden, dus lekker veel buiten, afwisseling in het werk en goed gereden worden zou ik er - mits het bij het paard 'past' - niet per se een probleem mee hebben.

Handelaar zou ik ook niet snel doen omdat ik, als ik een paard had, dit toch zou willen verkopen aan iemand bij wie ik een goed gevoel heb. Is natuurlijk nog geen zekerheid, maar wel wat meer dan bij een handelaar.
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 09-08-17 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:22

Ligt aan de manege. :)
De manege waar mijn pony stond zijn ze heel goed voor de dieren; in het verleden heeft mijn pony zelfs nog wat lesjes gelopen als ik te weinig tijd had. Ze lopen namelijk hooguit 1,5 uur per dag en hebben sowieso iedere zondag vrij, maar meestal worden niet alle paarden elke dag ingezet.
Hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstalletje in een mooie kudde; onbeperkt ruwvoer en er word volledig gekeken naar wat het paard individueel nodig heeft. Een ouder paard krijgt wat meer rust.. etc. En wat ik ook een hele belangrijke vind: kinderen mogen er niet de hele dag omheen hangen.

Maar ik heb dat ook anders gezien waar ze in 'stand' stalletjes stonden dat de kinderen om twee uur 's middags al in de box (ofja stand) kwamen zitten terwijl ze om vijf uur pas les hadden. Die dieren kwamen ook maar twee uurtjes per dag buiten.

@Duhelo
Het kan dus wel degelijk ook anders, hier beschikken de manege paarden altijd over ruwvoer. :)

Handelaar vind ik anders, die wil het paard sowieso ook voor een prikkie komen ophalen; daar beginnen we niet aan.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:26

Wat is handel? Als jij je paard te koop aanbied voor een X bedrag, je dingt wat af en bent daarmee tevreden en vervolgens ziet de nieuwe koper er geld in en zet het dier paar weken later op internet; heb je dan recht van spreken?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:30

Je hebt handelaren en handelaren. Ik heb in verleden regelmatig een onbeleerd paard gekocht en deze na 1,5-2 jaar weer verkocht. Ik ben dan inprincipe een handelaar maar ik maak de paarden met geduld zadelmak en rijd ze verder door en doe van alles met ze. Ik heb er ook geen haast mee. En reken niet uit of ik er daarna nog wel wat aan overhoudt na alle kosten. Wel vraag ik meer voor het paard dan waarvoor ik het zelf heb gekocht. Ik zelf verkoop een paard niet aan een echte handelaar. Krijg wel eens reacties op verkoopadvertentie met voor x bedrag haal ik hem vandaag nog op. Nou dan weet ik genoeg. Ik wil nooit dat een paard zo'n handel in gaat. Manege ligt er heel erg aan wat voor manege het is. Hoe ze met de paarden omgaan enz maar en ligt aan het paard wat te koop staat. Maar het liefst verkoop ik en paard aan een particulier iemand. Zodat het paard 1 op 1 aandacht krijgt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:32

xBontfire schreef:
@Duhelo
Het kan dus wel degelijk ook anders, hier beschikken de manege paarden altijd over ruwvoer. :)

Handelaar vind ik anders, die wil het paard sowieso ook voor een prikkie komen ophalen; daar beginnen we niet aan.

oh, ik ben ervan overtuigd dat het ook anders kan!
Stel dat ik een manege vind waar de paarden zoals je zegt lekker buiten komen overdag, of liever dag en nacht buiten met schuilstal en droge staanplaats, onbeperkt voer, goed tuig en de lessen een beetje deftig van niveau zijn (ok, iedereen moet leren rijden, maar het is nog een verschil tussen 20 beginners hun eerste draflessen in een groep van 15 ruiters te geven terwijl ze teugels vasthouden en de paarden in de mond zitten te hangen, en lessen waar een beginner eerst onafhankelijk leert zitten aan de longe in alledrie de gangen, vooraleer ze uberhaupt teugels in de handen krijgen, en dan bij voorkeur de eerste lessen met een sidepull ipv op bit, bijvoorbeeld), dan zou ik er niet echt een probleem mee hebben om paard naar daar te verkopen, mits een proefperiode dat ik kan zien dat paard het ook echt wel aankan (niet ieder paard kan iedere dag door een andere ruiter gereden worden) en het leuk vindt.

Nu nog een dergelijke manege oprichten hier in belgie :+

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:34

Mijn paard staat op de manege waarvan ik hem gekocht heb. Als ik hem ooit zou moeten verkopen zou ik hem liever aan deze of andere goede manege verkopen dan aan een vreemde (handelaar of particulier).
Ik weet van deze manege dat de paarden het goed hebben (goede verzorging, licht werk, (bijna) altijd in de kudde op de wei).
Maar ik begrijp ook wel dat niet alle paarden geschikt zijn om door verschillende mensen bereden te worden. Die van mij kon (kan) dat prima.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:37

Nee, mijn paarden zouden ook niet naar een manege gaan. Niet om de verzorging. Dat is over het algemeen gewoon goed.
Maar er rijden toch altijd verschillende mensen op de paarden en ik ben van mening dat dat die van mij niet ten goede zouden doen.
Ze zijn heel gevoelig en een stuiterende, trekkende en "schoppende" ruiter wil ik niet.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:42

Duhelo schreef:
oh, ik ben ervan overtuigd dat het ook anders kan!
Stel dat ik een manege vind waar de paarden zoals je zegt lekker buiten komen overdag, of liever dag en nacht buiten met schuilstal en droge staanplaats, onbeperkt voer, goed tuig en de lessen een beetje deftig van niveau zijn (ok, iedereen moet leren rijden, maar het is nog een verschil tussen 20 beginners hun eerste draflessen in een groep van 15 ruiters te geven terwijl ze teugels vasthouden en de paarden in de mond zitten te hangen, en lessen waar een beginner eerst onafhankelijk leert zitten aan de longe in alledrie de gangen, vooraleer ze uberhaupt teugels in de handen krijgen, en dan bij voorkeur de eerste lessen met een sidepull ipv op bit, bijvoorbeeld), dan zou ik er niet echt een probleem mee hebben om paard naar daar te verkopen, mits een proefperiode dat ik kan zien dat paard het ook echt wel aankan (niet ieder paard kan iedere dag door een andere ruiter gereden worden) en het leuk vindt.

Nu nog een dergelijke manege oprichten hier in belgie :+


Ah ja deze is wel in Nederland inderdaad :Y)
De manege waar ik het over heb hebben een max. van 6 lesklanten per uur. En inderdaad moet er voor je de groep in mag privéles genomen worden waarin je aan de longe de draf (en daarna de galop) beoefend. Het harnachement wordt jaarlijks voor alle dieren gecontroleerd of het nog past.

En dan nóg kan dit bedrijf winst maken, dan denk ik wel waarom het voor andere manege's zo nodig is om de dieren helemaal uit te melken. %)
Moet daarbij ook zeggen ik vind het altijd lastig een goede voorstelling te maken over slechte maneges, ik ken deze plek al heel mijn leven en heb er vroeger ook leren rijden en ik weet niet beter dan dat ze altijd het beste voor hebben gehad met de paarden.

Maar goed daar gaat dit topic niet over; dus verder zal ik er ook niet over doorgaan. Maar ik wil wel even laten zien dat het ook anders kan - mits het paard het geen probleem vind om veel verschillende ruiters te hebben - hoeft het leven op de manege niet erg voor ze te zijn.
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 09-08-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38217
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:45

Het is heel simpel, wil je 100% tegen gaan dat je paard in verkeerde handen terecht komt dan moet je hem houden. Natuurlijk komen er veel paarden wel goed terecht maar zekerheid heb je nooit. Ik dacht ook eens een dier te verkopen aan, zo op het oog, fantastische paardenmensen. Drie maanden later heb ik hem terug gekocht, om te janken zo slecht ze daar behandelt(qua rijden en omgang) werden en dat was een hele goede naam. Paard was fris en vrolijk bij verkoop, veel plezier in het werk. Na drie maanden een robot en gewoon een dood vogeltje. Op wedstrijden waren er al mensen die het hadden gezien, dus dit was ook een extreem geval. Hij is nooit meer weg gegaan.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:52

Ik vind zo'n zinnetjes vaak zever omdat ik heel vaak advertenties zie met behoorlijk hoge prijzen.
Denken die mensen dan echt dat een handelaar of manege interesse heeft in een hoofdprijspaard?
Zoiets hoeft toch geen enkele handelaar of manege.

En aan de andere kant,als je dan nog een lage prijs hanteert,en je zet dat bij je advertentie,denk je dan dat jantje kantje zich voorstelt als handelaar?
Neen hoor,die stelt zich dan voor als jantje kantje droomhuisje en alsnog trappen mensen daar dan in en wordt paard wat later gewoon doorverkocht.

Zoiets zou ik er nu nooit bijzetten,dan heb je gewoon al meer kans dat mensen wel eerlijk zijn tov zichzelf.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:10

Er is verschil tussen de ene handelaar en de andere. Een talentvol paard voor een aardige prijs kan voor een handelaar in duurdere paarden zeker interessant zijn. De handelaren in goedkopere paarden zullen niet reageren en een manege ook niet. Ik noem maar een voorbeeld, wij hebben een goede d-pony te koop gehad voor 5000,- . Daar komt geen een manege of handelaar in het goedkopere segment op af. Maar we kregen wel een bekende handelaar op het pad, met meteen de klant en haar instructrice bij zich. Eind van het liedje hielden er 3 er 1000 euro aan over (handelaar, tussenpersoon en instructrice). Klant kon 8000,- afrekenen. Maar dan moet je ook wel een dier hebben dat het in zich heeft om verder te komen. Daar komt echt geen manege op af.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 09-08-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:16

losstaand van het feit of een manege al dan niet een paardvriendelijke huisvesting hanteert, zou ik mijn paard nooit aan een manege verkopen. Vrees dat er vrij snel gevaarlijke situaties zouden ontstaan en wie is er aan het einde altijd de dupe? Juist, paardlief. Dus nee, dat risico neem ik niet.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:21

petitparis schreef:
losstaand van het feit of een manege al dan niet een paardvriendelijke huisvesting hanteert, zou ik mijn paard nooit aan een manege verkopen. Vrees dat er vrij snel gevaarlijke situaties zouden ontstaan en wie is er aan het einde altijd de dupe? Juist, paardlief. Dus nee, dat risico neem ik niet.


Tja, als je paard er niet geschikt voor is houdt het sowieso al op.
Ik denk dat TS de vraag gewoon in het algemeen stelde; zou je het überhaupt overwegen of niet.

Ik heb mijn paard wel aan een manege verkocht. Het was een enorm lief, braaf en veelzijdig dier dat gek was op aandacht en zich niet hechtte aan 1 persoon. Ze was het ideale paard en heeft op die manege enorm veel mensen heel gelukkig gemaakt met haar aanwezigheid. Ze stond goed gestald, kreeg goede beweging, werd goed in de gaten gehouden, kwam op het land en kreeg goede medische verzorging toen ze niet goed was. Toen ze ouder werd en het werk niet meer aan kon ivm blessures heeft de manege netjes volgens afspraak contact met mij opgenomen over 'hoe nu verder'.
Ik zou hen zo weer een paard verkopen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:22

Ik denk dat zulke mensen gewoon het liefst meteen een adres voor hun paard/pony hebben en niet willen dat hij eerst verhuisd naar een handelaar en van daaruit weer naar een klant. Of nog verder gehannes met proefperiodes en dat het dier na een proefperiode eerst weer naar de handelaar gaat en dan weer naar een ander. Ik zou dat zelf ook zeker niet willen. Maar ja, je hebt er vanaf het moment dat je jouw paard aan een particulier verkoopt niets meer over te zeggen wat er eventueel in de toekomst met het dier gebeurt. Zekerheid heb je gewoon niet.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:19

Om te beginnen: er zijn ook veel particulieren die met een mooi praatje een goedkoop paard willen kopen om die vervolgens met winst door te verkopen ...

Maar een goed sportpaard kun je prima via een erkende paardenhandelaar verkopen. Je krijgt er vaak meer voor en als het echt een goed paard is hoef je ook niet bang te zijn dat je paard niet goed terechtkomt. Bovendien neemt zo'n handelaar jouw een deel van het risico uit handen. Verkoop kan ook in commissie; dan verkoopt de handelaar het paard voor jou en krijgt hij zelf een percentage.
Ik weet dat er in het lagere segment ook goede handelaren zijn - een kwestie van rondvragen (op Bokt bv :-)).

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:25

Ik vind dat altijd onzin. Jij verkoopt, dus moet je de gevolgen ook kunnen verdragen.
Wie zegt dat er geen stroman gebruikt wordt, of dat de nieuwe eigenaars niet in een situatie terechtkomen dat ze moeten verkopen en dan mss het paard alsnog de handel in komt.

Vaak is samenwerken met handelstallen ook een meerwaarde.

Een van mijn beste pony's (europees gesprongen) is uiteindelijk ook manegepony geworden. Verhaal is niet leuk, maar je verkoopt en achteraf heb je niets meer te zeggen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:30

Wij hebben zelf een manege. De paarden worden super verzorgd. Lopen 1 a 2 uurtjes per dag, hebben vaste verzorgers, fysio en zadelmaker komt bij ze als het nodig is. Elk jaar netjes de tandarts. Oftewel, ze worden net zo goed verzorgd als mijn eigen paard. En even als reactie op, mijn paard kan niet tegen stuiterende ruiters, wij zoeken ook echt alleen maar superbrave paarden die daar wel tegen kunnen mocht het een keertje voorkomen. Als ze daar niet tegen kunnen zijn ze gewoon niet geschikt voor manegewerk en dan wil ik ze ook niet. Een keertje uit balans, wat gestuiter, een keer per ongeluk been ertegenaan, daar zoeken we ze ook op uit dat ze daar goed mee om kunnen gaan