Keer op keer pech met je paard(en)... wie nog meer?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Keer op keer pech met je paard(en)... wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 09:59

Dag, omdat ik de afgelopen jaren keer op keer pech heb met mijn paarden/pony's dacht ik wie heeft dit nog meer en hoe ga je ermee om? Misschien is het alleen al 'prettig' het eens op te schrijven en lucht dat ook op :-)
Ik persoonlijk ben er ondertussen zo klaar mee... hier mijn (past op... lange...) verhaal. En hier staat nog niet eens alles, maar dit zijn die er van de afgelopen jaren het meest hebben ingehakt zeg maar.

De pech begint in 2010 met het moeten laten gaan van onze Simba...
[IM] Een grote kleine man vertelt

In 2011 verloren we mijn grote schat Rizanta...
[RIJ-ITP] Not just another year...
in dit topic staat het verhaal kort samengevat. Wat een verdriet. Alle drie de paarden/pony's die in dit verhaal worden genoemd zijn er dus intussen niet meer... (zie verder in het verhaal).

Net voordat Rizanta overleed hadden we onze Welsh pony Alwyn verkocht, immers ik zou door met het grote paard. Tweespanmaatje van Alwyn was Snuitje. Die durfde ik niet te verkopen, want die draaide af en toe nogal door voor de wagen. Leek me verstandiger die 'op pensioen' te doen, zodat hij niet meer voor de wagen zou lopen. Helaas was het pensioen adres op zich prima, maar dachten ze anders over Snuitje en werd hij wel weer ingespannen. In 2012 overleed Snuitje doordat hij compleet verzuurde voor de wagen en niet meer bij is gekomen van tying up. Erg triest ben hier ook erg kapot van geweest.

Voor Rizanta had ik in 2011 een opvolger gezocht, Bente. Een tuigpaardkruising hackney. Leek in het begin allemaal prima. Maar ze kreeg af en toe een soort toevallen, dan was leek ze soort van staatsgevaarlijk. Ik dacht dat het aan mij lag. Ik was wat onzeker geworden door het gedoe met Snuitje en ben ook nog een keer heel hard van haar gevallen. DA erbij gehad, holistisch DA erbij. Osteo/fysio tandarts, hoefsmid etc maar het werd er niet beter op en niemand die iets zag aan haar wat niet kloptte... Het zou wel karakter zijn. Poeiers zus, poeiers zo, van magnesium tot zeewier en weer terug niets hielp. Dus ik besloot dat ik haar maar moest verkopen (januari 2013), blijkbaar waren we geen match. Ik dacht dat ik het niet meer kon. Jaar later, bleek bij nieuwe eigenaar, dat ze een zeldzame progressieve vorm van ataxie had. Waarschijnlijk toen ook al de reden dat ze bij mij ook al af en toe zo merkwaardig deed. Bente moest in 2014 na vrijwel een jaar in de wei uiteindelijk ook worden ingeslapen. Ze was toen nog maar 9 jaar. Wat heb ik me vaak afgevraagd had ik niet zus, had ik niet zo, ik wist wel dat er iets niet klopte... maar 'ze' zeiden dat het haar karakter was... waardeloos. Ook weer een trieste afloop...

Bente heb ik overigens niet echt 'verkocht' maar ingeruild op een kruising New Forest/Arabier, een pony van 1.43, Olympia. Ik dacht toen ik rijd haar in / beleer haar voor de wagen en verkoop haar weer. Immers met mijn ruim 1.78 en lange benen zag ik mezelf niet op haar rijden. Ze bleek een geweldige pony. Met haar enorm veel plezier gehad. Maar na 3 jaar besloot ik toch haar te verkopen. We zaten toen we middenin een verhuizing en verbouwing en ik kwam totaal niet meer aan rijden toe kwam (ik reed en mende met haar) en omdat ze toch wel erg klein voor me was (ik reed endurance met haar maar bijv dressuren in de bak e.d. dat ging gezien haar grootte / kleinte ;-) ) niet. Dat was 2015. Spijt heb ik er niet van, ze staat op een super adres en heeft het prima naar haar zin. Lichtpuntje in het geheel dus. En wie weet zou ik weer een paard kopen als ik er weer tijd voor had. Eindelijk een paard, zoals ik toen met Rizanta al zo graag wilde, 'gewoon' een leuk rijpaard om wat te dressuren, mee naar buiten, af en toe wedstrijdje, 'gewoon'...

September 2016, vorig jaar dus, stond er bij ons op stal een geweldig paard, ik vond haar zo mooi. Ze stond al te koop vanaf april. Elke keer zag ik haar weer, ik was vanaf dag 1 verliefd op haar en jawel, ik dacht ik trek toch weer de stoute schoenen aan. Ik kocht Cathey, een NRPS, van 1.66. Compleet laten keuren... (klinisch, rontgenologisch, want you never know) En jawel, helaas, ook dat ging weer mis. Of het kwam doordat ze vast heeft gelegen in de stal of dat het er al in zat, vanaf februari / maart ongeveer rijden we niet meer want ze heeft rugproblemen... of en hoe het af gaat lopen, ik weet het nog niet. Daarbij is het een drama bij hoefsmid, trailerladen... oftewel: weer een project -O- en dat wilde ik juist niet meer. Ja ik weet, het was misschien niet verstandig haar te kopen, want bij haar vorige eigenaar was ze ook al wat stakerig, maar ik dacht (stom!) dat los ik wel op. Ze is veterinair in orde, daar komen we wel uit. Niet dus. Of tenminste: tot nu toe nog niet, we zijn ondertussen bijna weer een jaar verder...

En nu heb ik in juni een dravertje Fred gekocht, een ruin, gewoon 'simpel' recht toe recht aan en met hem ben ik als een soort 'troost' vorige week een week gaan genieten op de Veluwe. Gewoon om eindelijk weer eens ongecompliceerd bezig te zijn. De zoektocht naar het 'gewoon leuke paard'... gewoon gezond waar je jarenlang plezier van kunt hebben. Wat een ellende... al die paarden de afgelopen jaren. Toch begin je er steeds weer aan omdat je er zo'n plezier aan kunt hebben en zo gek van die dieren ben maar wanneer komt toch eindelijk dat 'gewone leuke gezonde paard' ...


Hoe is jullie verhaal?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-07-17 10:42, in het totaal 5 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 10:29

Nee dat zou ik absoluut niet willen 'terug inruilen'... daar gaat het ook niet om en ik vind het op zich logisch dat je een keer een jaar hebt dat het met een paard wat tegen kan zitten, of soms ook langer.

Het gaat er ook niet om dat ik mijn paarden niet leuk vindt / vond, was/ben stapelgek met ze, maar door veterinaire vage toestanden, die niemand op kan lossen en waarvoor ik dan van alles probeer, rij ik nu al jaren, behalve met de pony, niet fijn paard. Elke keer is er weer wat. En dan niet zo'n klein beetje wat. Maar desastreus zeg maar.

De paarden / ponys die ik de afgelopen jaren heb gehad, heb ik ook langer gehad dan een jaar, meeste jaar of 2, soms 3 (behalve Rizanta die was na een half jaar overleden). Maar elke keer loopt het dus weer zo treurig af. Na allerlei trajecten en nu mijn laatste paard Cathey, dat is zo'n beetje 'de druppel', weer een 'misser'. Weer een project. Weer longeren, revalideren, osteo, fysio, hoefsmid, tandarts, speciale zadels, dekjes, hoofdstellen, bitten, geen bit, etc en weer 'gedoe'... wanneer houdt het eens op?

Denk dan, ben ik de enige die dit zo heeft of...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 11:40

Leatitia en Rina bedankt voor jullie verhaal.

Leatitia :(:) wat heerlijk dat je een fijn bijrijdpaardje hebt. Ik heb dit een paar keer geprobeerd en ik denk ook dat dat een super fijne 'oplossing' is. Heb toch Fred gekocht omdat ik zo graag weer wilde rijden en ik op dit moment geen bijrijdpaard zonder verhaal erbij kreeg aangeboden of bijrijdpaarden waar ik niet goed op kan zitten (heb iets met mijn bekken waardoor ik niet op brede paarden kan rijden). Denk dat je je aan een bijrijdpaard toch op een andere manier hecht dan aan een 'eigen' paard. Dat weer hechten aan een dier dat is onderhand iets waarvan ik zoiets heb van ik weet niet of ik dat nog wil. Elke keer weer die emoties, keuzes...

Rina wat je zegt een leven zonder paarden ik kan het me ook niet voorstellen -O- :(:) . Ik heb naast die ik heb beschreven ook nog andere paarden en pony's gehad. Maar het 'lastige' gedeelte is een jaar of 10, 11 geleden begonnen, toen heb ik een heel fijn paard nadat ik haar 9 jaar heb gehad verkocht wegens artrose en ik wilde verder met endurance, en op een of andere manier is het daarna niet meer stabiel geworden. Mede ook door gedoe bij mezelf maar hoe dan ook, het is zo...

Ik heb dit topic ook geopend om wat erover te kunnen praten met 'lotgenoten' want ik merk dat mensen die wel het geluk hebben jaren en jaren met hetzelfde paard te 'doen' het niet altijd kunnen of willen begrijpen. Logisch want het is ook niet te begrijpen als je het niet hebt meegemaakt aan de andere kant jammer want het kan iedereen denk ik op enig moment overkomen (denk ik dan toch nog steeds maar).

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 17:22

'Gelukkig' meer van dit soort verhalen... alhoewel het niet gelukkig is natuurlijk :\

Moet zeggen elke keer als ik weer een paar keer fijn heb gereden op een paard ik vrijwel alle ellende weer vergeet en er toch weer voor ga, maar ik word wel voorzichtiger in m'n emotionele binding.

@Suzan_bobar ach jouw Boobs... wat heb jij daarmee geworsteld toen met voor de wagen beleren. En wat heb je daarmee doorgezet, ging het net lekker kreeg hij dat been wat een drama was dat. Toch mooi dat hij er nog steeds is, pijnvrij! Maar kan me je keus bij Elvis heel goed voorstellen sterkte daarmee. En ik hoop dat je knie snel weer beter is echt zo sneu :(:)

@Farjen ook een verhaal zeg... hebben jullie zelf land dat je hem kunt aanhouden of staat hij in pension? Dat vind ik dan ook zoiets met al die paarden die er dan nog wel zijn, je hebt wel je maandelijkse kosten, en je kunt niet rijden. Natuurlijk kun je ook andere dingen met een paard maar wat je zegt, je gaat het op een gegeven moment zo missen. Ik persoonlijk ben ondertussen bijv zooooo klaar met longeerwerk :o

@Nono wat zonde... zet je ze op pensioen moet je alsnog zo snel afscheid nemen. En dan met je arabiertje... wat een toestanden achter elkaar weer... maar nu gelukkig met je draver *\o/* onze Fred is ook een draver en hij is erg leuk, alleen het idee was / is als Cathey weer OK is dat Fred dan, goed in gereden, weggaat. Twee paarden onderhouden is niet iets wat ik lang kan bekostigen. Heb eerder een dravertje gehad die ik weg moest doen omdat ik zelf in de poeier lag en dat was ook een keihard paardje. Hoop dat je heel veel geluk met haar hebt!

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 17:42

Klopt hoor daar heb je helemaal gelijk in. Nu moet ik zeggen dat er een belachelijk hoge vraagprijs voor haar was, in eerste instantie en dat ik denk dat het daardoor kwam dat ze zo lang te koop stond maar het is nooit een goed teken. Ze was erg stakerig (yep, ik had beter moeten weten....) en daardoor werd ze maar niet verkocht... Maar.... ze is wel helemaal gekeurd dus tja zeg het maar. Weet ondertussen dat dat ook niets zegt, heb dat vaker meegemaakt. Alles officieel goed en dan een paard wat een longprobleem ontwikkelde (die staat er in dit rijtje nog niet bij maar heb bijna 10 jaar veel plezier van dat paard gehad dus vind dat niet keer op keer pech) :)

Het gaat overigens nog steeds niet goed, kan nog steeds niet op Cathey rijden :\

Overigens heb ik jaren en jaren gehad dat ik hetzelfde paard had. Ben ondertussen in de 50 ... ( }:0 ) en tot mijn 45e zoiets gewoon jarenlang zelfde paard en dan zo eens in de 10 jaar een andere... maar laatste jaren ben ik werkelijk enorm aan de beurt... heb altijd wel paarden ook van anderen gereden, had ook vaak paardje erbij, voor verkoop, maar 'mijn' eigen echte paard, zoals ik dat dan ervaar, dat was altijd zo'n stabiele factor. Helaas is dat nu dus al jaren niet meer zo.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 15:48

Ik hoop eigenlijk dat het met Cathey toch nog goedkomt ...

@Elisa2 begrijp wat je wil zeggen en ben het er volledig mee eens. Je investeert in een paard etc.... maar ... soms is het zo dat ondanks alles (aankoopkeuringen, training, voeding, adviezen, management etc etc) het gewoon niet lukt, zeker als het een aantal keer achter elkaar gebeurt is dat echt vreselijk. Ik word er zelf heel onzeker van op een gegeven moment. Heb jaren en jaren paarden gehad zonder enig probleem maar nu... een en al ellende en dat achter elkaar...
Als iemand anders er nog gelukkig mee kan worden (bij een mismatch) dan is dat vervelend maar je kunt weer door, paard wordt verkocht en jij gaat weer verder (dan is het een kwestie van jammer maar helaas en neem je afscheid hoe lastig dat ook kan zijn) maar als het gewoon compleet niet meer berijdbaar is om wat voor veterinaire, vage of psychische reden dan ook dan is dat zo'n ellende... zeker bij van die jonge paarden... want je hebt ook nog zoiets van wat doe je dan? Paard zomaar in laten slapen of naar de slager, dat is nogal wat, maar weg doen voor gezelschap, je weet niet wat er dan mee gebeurt... zeker bij paarden die er op zich prima uit zien maar bij belasting veranderen in monsters of toch weer gaan kreupelen... begint bij de nieuwe eigenaar het hele circus weer opnieuw...

Het gaat hier (vrijwel) allemaal om paarden waarmee je simpelweg niet kunt groeien om allerlei redenen, het gaat alleen maar van je af. En dat is echt drama zeker als je het keer op keer hebt meegemaakt...

@iedereen die hier deelt bedankt voor jullie verhalen. Denk toch dat het een soort van troost als je leest dat je niet de enige bent die dit overkomt (en laten we hopen dat het voor iedereen tijdelijk is :(:) ). En het kan mensen die overwegen een paard te kopen misschien ook even van de rose wolk afhalen: er kan zoveel mis gaan.

@Farjen ja je hebt helemaal gelijk... ik zou met mijn paardje Cathey gaan verhuizen naar een luxe stal waar we ook wedstrijden konden rijden etc maar ik heb dat dus ook uitgesteld omdat ik zoiets heb van ik kan er nu niet eens op... dan ga ik niet 2x zoveel betalen terwijl ik alleen naar anderen kan kijken (frustrerend is dat)
@Hillebil ik ga voor je duimen!! Jeetje jij hebt ook al wat meegemaakt zeg :(:)
@Pelryo die zijn nog heel jong... lastig is dat he. Ik vind het ook zo kwetsbaar om ze 'weg te geven' als gezelschapspony heb daar zeer slechte ervaring mee (Snuitje)
@JoyCiej007 dank je. Op een gegeven moment deel je niet zo openbaar meer van alles want het is een komen en gaan lijkt het dan wel... ik hoop toch dat Cathey nog goedkomt en ondertussen heb ik vandaag weer lekker met Fred gereden, is soort therapiepaard :+
@butterfly84 zo :oo wat vreselijk... wat knap van je trouwens dat je toch weer wilt paardrijden hoop dat je je droompaard gaat vinden!

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 18:21

@lh wat een lijdensweg met een paardje wat zo vaak koliek heeft dat is ook zenuwslopend :(:) en zo'n sarcoid dat is zo pech hebben op zo'n rotplek waardeloos... en alle andere pech... heb je nu nog een paardje waar je mee kunt rijden of is dat het paardje wat dus doordraait in de trailer? Jammer is dat dat je er dan niet mee op pad kunt... vrachtwagentje al eens geprobeerd kunnen ze echt totaal anders in zijn? Geweldig van je andere pony 8-)

@rina ik heb eerder een dravertje gehad en dat was ook een goudeerlijk keihard paardje. Maar ik rij heel graag lange afstanden in het bos en pruts er dan wat bij in de bak. Cathey had ik echt speciaal gekocht voor dressuren maar dan had ik toch ook heel graag wat buiten gereden (andersom dus ;-) ). Voor het lekker buiten rijden en af en toe wat prutsen in de bak vond / vind ik een draver echt een heel fijn paardje. Maar uiteraard moet je wel net het type hebben wat jou past. Er zijn zoveel verschillen in dravers. Zowel Ushi (mijn andere dravertje) als nu Fred zijn behoorlijk goed gebouwd al zeg ik het zelf en zitten lekker in hun lijf. Soms heb je echt van die stekerige types, dat zijn niet de types die ik prettig vind. Zeker als ze gekoerst hebben of getraind zijn voor de sulky is mijn ervaring, en dat wat ik van anderen hoor, dat het hele fijne nuchtere types zijn want ze hebben al zoveel gezien.

@Ladygiroc dat zijn bikkels he, ja die zijn er ook. Stoere peerden :j

@Elisa2 als Cathey door osteo en DA 'goed' wordt gevonden dan gaat ze ook naar een professional want ik red het niet met haar, dat klopt hoor.

@Ladygiroc en de anderen, toevallig had ik het met een paardenvriendin van me over, we kwamen tot de conclusie dat er tegenwoordig echt andere types worden gefokt dan zo'n jaar of 15/20 geleden. Allemaal met lang voorbeen (Wat uiteraard een mooi front geeft, zeker) wat kortere rug, en dan die grote bewegingen op zo'n jonge leeftijd al zo gegroeid dat je denkt dat ze training aankunnen, maar ondertussen zijn ze nog hartstikke slap of redden ze het niet. Er wordt volgens mij ook veel te veel te snel gevraagd ook ivm alle competities die er zijn. Killing voor talentvolle paarden.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 07:12

@Suffie :oo pffff nog sterkte met dit alles :(:) als je al zo lang paarden hebt en het gaat tot dan toe redelijk OK (we hebben allemaal wel eens wat.... maar.... overlijden... of inslapen is andere koek) dan besef je opeens hoe zorgeloos het voor die tijd was.

Persoonlijk vond ik dat het na het overlijden van onze Rizanta nooit meer hetzelfde is geworden, dat zorgeloze. Het overlijden van Simba en Bente zagen we aankomen, Snuitje hadden we zelf niet in de hand (maar heb daar ook nachten, wekenlang zo van wakker gelegen, was zo erg), maar Rizanta was heel plotseling. Ik schiet nog altijd enorm in de stress als ik een paard zie met koliek verschijnselen of als een paard slomig in de stal / wei staat en niet wil eten oid.

@Ladygiroc vwb die plek van het zadel en waar je dat kwijt moet op sommige modern gefokte (en door stamboeken hoog gewaardeerde! Dus compleet verkeerd voorbeeldgedrag) paarden is mij ook compleet een raadsel. En dan heb ik het over een normaal zadel waar je 'vroegah' een paar paarden mee vooruit kon en wat feitelijk overal op paste, type Stubben, Euroriding, Kieffer, 18 inch, met medium boom.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:55

Klopt was het ergste wat ik ooit met een paard heb meegemaakt en ik hoop echt nooit meer zoiets heftigs mee te maken -O-

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 17:25

@Dorine92.... nope.... dat is geen juiste veronderstelling vandaar ook dit topic. En het idee dat iemand die dit alles overkomt, van nature minder oplet dan iemand die dit niet overkomt is ook niet juist :)
Citaat:
Ik geloof zelf dat de meeste ellende zit in de hele goedkope hoek (paarden met bemerkingen, paarden met wat gedragsprobleempjes, paarden die veel te vroeg ingereden zijn vanwege tijd=geld) en daarnaast in de doorgefokte raspaarden (dus ook kwpn). Voor mij dus idealiter geen raspaarden

Simba: goedgekeurd dekhengstje NMPRS
Snuitje: Welsh pony'tje A'tje
Rizanta: ja dat was een KWPN'er maar die is door iets overleden wat ik hier niet wil plaatsen maar dat is totaal niet te wijten aan enig gebrek of wat dan ook van dit paard (mag je vragen per pb) ik heb namelijk autopsie laten doen omdat het volkomen onduidelijk was waar dit paard binnen een paar uur aan overleed (in UTrecht op de parkeerplaats in mijn armen op de vrachtwagen ... |( ) en zelfs in Utrecht zeiden ze hoe kan dit gebeuren bij een paard wat zo goed in conditie is?
Bente: ook KWPN'er echter tuigpaardje, die zijn minder doorgefokt dan de rijpaarden
Cathey: NRPS
KWPN en NRPS zijn overigens geen 'rassen' maar mixen :-)

Vwb stalling net zo al mijn paarden staan op prima stallingen (afhankelijk van paard en de ambities van destijds en het type paard meer / minder luxe etc) en alle 'ongeluk' die ik heb gehad zijn niet veroorzaakt door iets op stal. Voeren regel ik vrijwel altijd zelf :-)

Citaat:
Ik heb zelf geen noemenswaardige pech gehad maar ik zit hier van nature al bovenop. Ik kan me voorstellen dat anderen wat "onbevangener" zijn begonnen


Dit topic heb ik ook geopend om aan mensen te laten zien dat 'iedereen' deze pech een of vaker achter elkaar kan hebben. En het is best wel heel heftig als dan bijv wordt verondersteld dat je van nature niet bovenop het welzijn van je paard zit. Want ook al doe je dat nog zo goed, dan nog kan je dit overkomen (wat je ook onder welzijn verstaat trouwens, daarover zijn de meningen verdeeld).

Er zijn vaak veel oordelen over het feit als je in een paar jaar een aantal paarden, pony's hebt ... tegen mij werd laatst gezegd dat ik had er al zoveel gehad, ik had er vast geen moeite mee zomaar een paard 'weg te brengen'... :oo -:(- maar daarover heb je helaas als eigenaar niet altijd alles te regelen en te vertellen, soms gebeuren dingen en kun je er echt helemaal niets aan doen.

Het 'waarom' van alle pech die je soms dus blijkbaar hebt, en sommigen meer dan anderen, is echt vreselijk... als je zoiets heftigs hebt meegemaakt met een of meerdere paarden kun je daar enorm over (blijven) nadenken, had ik niet zus, had ik niet zo, ja maar als... alleen als je paard is overleden is er geen als of maar meer dan is het afgelopen...

Dus dit topic is ook om deze eigenaren een hart onder de riem te steken, dat je niet de enige bent die zoiets vreselijks kan overkomen en ik hoop ook dat mensen zien dat het vaak uiteindelijk, weliswaar met een andere combi het wel goed komt of weer (een beetje :* ) goedkomt :(:)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-07-17 17:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 17:31

@Avanti wat fijn dat ze het paard wel hebben teruggenomen :j maar wat een verdriet heb je er hoe dan ook van... afgezien nog van de :$ super dat de pony het goed doet! +:)+

@Celine_Femke wat vreselijk zielig .... |( heb je nu nog wel een paardje?

@Neile jouw droompaard en dan zo eruit moeten stappen... herken je emotie :(:) je bent het toch weer gaan missen, hoop dat je hoe dan ook een ander fijn paard gaat vinden. Met wie je ook heel veel plezier kunt hebben.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 10:04

@Seltje :oo zoveel jaren bezig en dan nog zoveel kosten en dan zo weinig kunnen rijden.... of gewoon simpelweg genieten... :(:)

@No_No het blijft vaak gissen naar het hoe en waarom van iets... en ook wat je eraan kunt doen, wat Elisa schrijft soms maken DA's ook vergissingen, zijn ook maar mensen, en soms ook niet. Of dat je een keuze hebt tussen verschillende therapieën incl verschillende soorten trainingen en wat als je dan net de verkeerde kiest. Maar dat is idd altijd achteraf :-)

Mijn draver kan geweldig stappen, zijn draf is onder het zadel in de bak nog erg rommelig (met al die bochten in een 20x40 bak ;-) ), buiten is het ander verhaal 8-) en die galop heb ik het maar niet over =:) maar hij staat altijd als eerste bij het hek als ik er aan kom en hij is super welwillend en niet ziek, zwak of misselijk tot nu toe, so we keep our fingers crossed & just enjoy it :D

@Dorine principe wat bij mij veranderd is over de jaren heen is dat ik een enorme pietlut geworden mbt het voeren en het veel buiten zijn van mijn paarden, en het water wat ze krijgen. Ik wil precies weten waar het hooi / kuil vandaan komt etc. en ik wil ook precies weten hoe, wat, waar wordt gevoerd en dat mijn voer wordt gegeven als ik dat wil etc. Heeft zeker te maken met wat er is gebeurd. Kan echt wakker liggen over verhalen van hefststijlloos in hooi op enig moment in het jaar -O- botulisme enz dat had ik voordat dat alles gebeurd was nooit. Ik keek uiteraard wel naar het hooi of kuil of voordroog wat gevoerd werd, maar controleerde het nooit uitgebreid en accepteerde gewoon wat een stalhouder gaf. Heb zelfs periodes gehad dat ik alleen maar voerde wat ik zelf inkocht etc. en alles zelf wilde controleren. Gelukkig heb ik er onderhand weer enig vertrouwen in dwz dat ik niet elk pak kuil uitgebreid meer inspecteer (maar ik check wel altijd of het 'goed' is.... ) of elke dag overal langsloop maar ik hou altijd mijn ogen open op voer, wei en paddock vwb eten, drinken etc.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 18:06

Die baggert gewoon overal door en nog vrolijk ook :7 heerlijke paarden. Onze Rizanta overigens was ook zo'n type, zou nu 19 zijn geweest was ze er niet op 13 jarige leeftijd zo onverwachts uitgestapt.

Ach Debby34 wat erg... en wat een pech. Ik hoop dat je toch weer een fijn paard vind. Iemand in dit topic rijdt nu al jarenlang een paard bij, met veel plezier, wellicht dat dat anders een vorm is die iets voor jou is?

@Nouvel nou jullie hebben je portie ook wel gehad -O- :(:) ik vind het klinkt misschien raar, dit topic wel helpen in het een plek geven van al die pech. Vandaag ook met veel plezier Cathey gelongeerd, want we zitten nog steeds in het revalidatie-longeer-stadium :7 moest even aan het topic denken :)

Weet je, voor mij althans geldt dat ik niet zo nodig Anky van Grunsven wil zijn of zoiets, ik wil / wens 'gewoon een gezond paard'. Waar je jarenlang heerlijk mee aan het werk kunt zijn. Heb niet eens (meer) wedstrijdambities of wat dan ook. Wil gewoon lekker rijden en genieten liefst zonder al te veel zorgen (want je ziet van alles op een gegeven moment...). Wat dat betreft zet zoveel pech je wel met beide benen op de grond.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 20:49

-O-
ze ziet er idd op het oog geweldig uit. En wat je zegt, je weet niet wat 'er in zit'.
Als mensen Cathey zien zeggen ze ook wat een plaatje, en ja, daar ben ik ook voor gevallen. Daarbij is het ook een ontzettend lief dier.... Overigens kan zij bijv ook niet normaal naar de hoefsmid en haar voeten goed optillen ivm rugproblemen... Maar wat je zegt, verpakking is niet waar je op kunt rijden of mee kunt werken...

Ik heb geen ervaring met paarden die langzamerhand over loop der jaren dus ouder worden en meer en meer gebreken krijgen. Wellicht dat anderen uit het topic tips voor je hebben hoe je kunt zien of een paard zich niet meer prettig voelt en de tijd is gekomen om afscheid te nemen. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst ... :(:)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 11:45

@Schirocco24 pffff kwestie van zeer lange adem bij jouw paardje... maar je hebt wel fijn kunnen rijden lijkt het toch enige tijd? Van leverproblemen kunnen ze idd koliek krijgen (buikpijnen) en het kan ook wel heel goed herstellen. Grote vraag blijft natuurlijk heeft ze dit altijd al etc of is het recent. Dat is vaak zo moeilijk. Vraag is natuurlijk ook hoe is ze ooit in 'het handelscircuit' terecht gekomen... mijn ervaring is dat paarden die daarin terecht komen vaak al een hele weg achter de rug hebben....

Heb zelf ook wel eens geprobeerd een paard 'te redden', en dat is overigens ook aardig gelukt maar het blijven vaak wel paarden met een verhaal, of psychisch of lichamelijk. Ik heb na een van mijn vorige paarden besloten dat dus nooit meer te doen want je hecht je toch aan een dier, doet er alles voor en het blijft een 'gedoe'. Ik zoek het niet meer op.

Wat vrij weinig zegt overigens, in mijn geval... , want zoals je gelezen hebt kun je ook met niet-handelspaarden erg veel pech hebben :7

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 15:16

Nebraska, een van mijn paarden die ik wel heel lang heb gehad :D heb ik een aantal keer naar Den Hoek gehad ivm diverse klachten (elk paard heeft wel eens wat) en ik heb met hen uitstekende ervaringen. Overigens was het toen alleen nog maar Laarakker zelf plus een assistent #thegoodolddays :+

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 10:38

Ik zie hun altijd als mijn laatste redmiddel.... en dat doe ik al vanaf dat ze überhaupt bestaan. Andere goede dierenarts/holistisch DA is Steffi vd Laarse, zij heeft vroeger ook bij Eric Laarakker gewerkt. Alleen weet ik niet in hoeverre ze nog nieuwe klanten aanneemt. Ze werken ook goed samen met je eigen DA. Je kunt er vaak niet direct terecht, ze zitten hartstikke vol. Maar ze kunnen ook met je DA overleggen hoe en wat.

Een paard is een complex wezen en vaak wordt in de reguliere DA praktijk niet stilgestaan wat het ene effect op het andere heeft. Ze krijgen dat wel steeds meer in hun opleiding (EL geeft al jaren les aan diverse universiteiten over de hele wereld) maar het is wel iets wat niet hun eerste 'reflex' is. Zeker een paard met zo'n divers en langdurig beeld zou ik door een dergelijke DA (holistische) laten nakijken. Ik ben wel zelf altijd erg voor iemand met een DA achtergrond. Dus niet de 1e de beste om de hoek die zich zo noemt na een cursus of zo.

Denk dat hier in het topic veel mensen zitten onderhand die heel veel verschillende aanpakken hebben gehad bij heel veel paarden. Als je net als ik een aantal paarden hebt verloren om allerlei redenen, vaak vaag, dan ben je vaak heel de wereld van mogelijkheden al langsgegaan. Of dat je er echt bent geweest, of dat je de info hebt aangevraagd, alles hebt gewikt en gewogen en er iets over besloten hebt.

Dat is overigens ook wel een dingetje als zoiets als wat jou nu overkomt je vaker is overkomen, dat je zoveel weet, dat je ook iedereen wel iets kunt vertellen en aan alle paarden wel iets ziet. Erg vermoeiend soms. Reden waarom ik me vaak helemaal nergens meer mee bemoei := alleen als ik gevraagd wordt en dan ligt het nog aan de persoon (of de ellende van het paard) of ik er wat over zeg of zoiets...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 19:03

@xApple wat ontzettend jammer dat je grote troost kleiner blijft dan verwacht... ik had van onze Ollie, mijn leuke en gezonde pony :+ een veulen gekocht ook voor tweespan maatje. Veulen was geboren bij Ollie toen ik haar nog niet had. Hoe dan ook: Ollie was 1.43, hengst die erop had gezeten was 1.47 en jawel zoonlief ging ruim over de 1.50... dat spant dus niet en zeker niet als je ook nog wedstrijden wilt rijden.
Dus dat ging niet door :+
Als hij echt je oogappel is zou ik hem niet wegdoen trouwens maar goed, weet je situatie verder niet natuurlijk sterkte met de beslissing.

@Daks heb net je topic bekeken over het sloot-ongeluk :oo :oo :oo niet te geloven zeg. En dan al zoveel pech gehad. Heel veel sterkte met het herstel :(:)

@Amanda verlatingsangst is zo'n lastig iets. Heb dat ook gehad bij Ber, een pony die ik soort van opgevangen heb zo'n 3 jaar lang en eerlijk gezegd van die 3 jaar 2 jaar 'gedoe' waaronder dat ze dus helemaal doordraaide als Ollie uit de wei ging. Ze bleek ook niet op stal te kunnen staan als er ook maar een paard dreigde weg te gaan grote paniek (over boxdeuren springen etc...).... uiteindelijk heb ik een plek voor haar kunnen vinden waar ze 24/7 buiten kon staan en altijd tussen andere pony's. Want in een wat grotere groep bleek ze redelijk stabiel.
Kan de band goed herstellen of wat zijn de vooruitzichten?

Mijn prinsesje Cathey heeft momenteel rainrot, niet ernstig zoiets maar wel lastig, gevalletje in de categorie die hadden we nog niet gehad :list: :P

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 19:50

Kon Ber idd ook nauwelijks van de groep afkrijgen, wandelen buiten was vaak soort van kamikaze. Uiteindelijk was het wel goed als ik bij haar was, ook als ze geen andere paarden zag. Maar als ik dan weg liep draaide ze alsnog helemaal door :roll: dus altijd eerst echt alle spulletjes klaarleggen etc je kent het wel :7
Overigens een erg lastig iets om bij aankoop achter te komen, die verlatingsangst. Ik weet nu wat de signalen zijn (hinniken naar andere paarden, schrapen in de box waar ze staan, eigenaar zet paard niet vast terwijl je erbij bent, 'ze komt hier niet zo vaak' op dat gedeelte van terrein zeggen e.d.). Vorig jaar toen ik Cathey nog niet had en naar paardje aan het zoeken was bij paardje wezen kijken wat me zeer aansprak maar die vertoonde die signalen... ben er niet aan begonnen.
Voor Ber had ik zelfs op een gegeven moment een minipaardje gekocht, speciaal voor haar zodat ze een maatje had waar ze mee op kon trekken (ze stond samen met mijn andere pony en naast haar wei stonden ook allemaal pony's, maar had het idee dat het zou helpen als er nog een bij in de wei stond).
Dat hielp dus niets.... ze viel de mini zelfs aan in het begin dan denk je ook waar ben ik nu weer aan begonnen :x

Van mijn Cathey kan ik alles zeggen maar die staat heerlijk zen stil als ik met haar bezig ben zo fijn <3

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 21:02

Lekker dan >;)

Waar het bij Ber vandaan kwam weet ik niet. Heb er wel eens een soort paardenfluisteraar bij gehad (tja soms moet je wat :\ ) en die zei dat ze als jong veulen bij haar moeder was weggehaald en op transport was gezet. Ze kwam uit Polen dus ja dat had gekund.
Later bleek dat dat helemaal niet waar was :+ , ze was pas op 2.5 jarige leeftijd vanuit Polen via Duitsland hier terecht gekomen en komt bij een gerenommeerde stoeterij vandaan waar ze geboren is en dus op 2.5 jarige leeftijd verkocht.

Ber hechtte zich aan bepaalde pony's enorm en aan andere helemaal niet. Was sociaal gezien erg onhandig dier :(:)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 11:31

@x_danii
Citaat:
In de herfst komt er een nieuw bijrijdpaard mijn kant op. Hopelijk kan ik hier wel eens lekker mee gaan genieten. Als het ook deze keer fout gaat stop ik (tijdelijk) met de paarden, dan wil ik me eerst gaan focussen op andere dingen. Ik ben heel slecht in afscheid nemen en dat heb ik de laatste paar jaar iets te vaak en vooral te snel moeten doen .


Ik hoop het ook echt voor je! Ik heb ook vaak gezegd dat ik ermee stop, heb het ook wel eens geprobeerd, maar het is me tot nu toe nog steeds niet gelukt. Merk wel dat ik de 'echte' liefde voor een paard niet snel meer durf te hebben, ik heb het ook jaren niet meer echt gehad na het overlijden van Rizanta, ondanks dat ik in die periode wel paarden heb gehad, maar het is me met Cathey toch weer overkomen (en helaas ligt die in de lappenmand momenteel). Maar met Cathey is het nog geen verloren zaak dus ik blijf gewoon hopen dat we ooit over die paarse hei galopperen of zoiets :D of alleen maar stappen da's ook al heel wat :7

@Debby34 wat afschuwelijk zo'n ernstige shock :oo ik ben ook echt wel een persoon van een eigen paard eigenlijk... vooral ook omdat ik in het verleden ook wel paarden heb gereden van anderen maar die werden dan na een half jaartje of jaartje weer verkocht dan blijf je ook afscheid nemen...

@Suzanne F.
Citaat:
Er is echt iets kapot gegaan emotioneel ook. Ik kan het niet meer opbrengen om weer zoveel verdriet en ellende te ervaren, het is echt genoeg nu.
Kan me er alles bij voorstellen. Net als Femskie
Citaat:
Het kan zo mooi zijn en zo ontzettend leuk maar echt, als er aan de lopende band ellende is met de beesten dan is er helemaal niks aan.

Heb net heerlijke vakantie gehad en ben geestelijk gelukkig flink bijgetankt. Gedroomd dat ik heerlijk kon rijden op mijn Cathey. Voor de vakantie toen ik dit topic opende zat ik in een heel flink dal... kan er nu gelukkig weer even tegen hoop ik. Maar dat compleet reddeloze gevoel ken ook ik echt een beetje te goed ja. Alleen echt zonder paarden... ik weet niet of ik dat kan... denk dat er altijd wel weer eentje zal zijn anders was ik er denk ik allang mee opgehouden. De momenten dat je mooie dingen beleefd met je paard zijn zo geweldig. Onze week Veluwe met mijn 'troostpaard' Fred, dat was zo'n week genieten, dan denk ik echt wel ik wil echt niet helemaal zonder een paard.


Wel ontzettend leuk dat je appie nu drachtig is Femskie! Gaat dat allemaal goed tot nu toe?

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Isab123, mino1, Sanet, sterregoud, VosjeN en 42 bezoekers