Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 19:01

Na het lezen van een grote hoeveelheid topics over het (be)houden van een paard naast het studeren heb ik toch besloten om een soortgelijk topic te openen met een kleine draai.

Pasgeleden ben ik begonnen aan mijn tussenjaar na het bemachtigen van mijn Havo diploma, mijn plan voor het jaar is sparen voor in de toekomst zodat ik iig iets achter de hand heb.

Na het afronden van mijn tussenjaar ga ik beginnen aan een HBO-studie naar keuze, op het moment trekt Dier- en Veehouderij mijn aandacht. Hiervoor moet ik deelcertificaten halen voor economie, wiskunde en scheikunde behalen in dit tussenjaar. Dit staat nog niet vast, ik ben nog aan het rondkijken voor eventuele andere HBO studies.

Na het behalen van mijn Propedeuse of mijn volledige HBO-opleiding afgerond te hebben zal ik aan de studie Diergeneeskunde in Gent/Antwerpen beginnen, de planning is om dan op kamers (kot) te gaan omdat dit makkelijker is. Thuis wonen zou alleen een optie zijn als ik definitief in Antwerpen ga studeren, dan is de reistijd circa anderhalf uur.

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen met een soortgelijke situatie die naast een soortgelijke studie een paard houden, dit volledig op eigen kracht?

Mijn respect gaat naar de mensen die deze Bijbeltekst volledig hebben gelezen _/-\o_

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:40

Ik heb het gedaan, full-time studie aan de universiteit, 3x per week werken en 2 paarden. Heb aardig wat breakdowns gehad maar zo leer je jezelf ook goed kennen, wat je grenzen zijn etc. Je moet het er echt voor over hebben, want er zullen dagen komen waarop je je afvraagt hoe je de volgende zult overleven... maar ik vond het het allemaal waard hoor :)

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:58

Yes! Studeer nu 3 jaar, in twee steden gewoond en paard ook gewoon mee :j
Af en toe heb ik het erg druk met studie werk vriend etc, maar heb altijd iemand gehad die mn paard zooooo leuk vond dat ze m zelf ook wilde rijden. :')
Ik zou zeker niet zonder kunnen!! Het is vooral een kwestie van heuuul goed plannen! :j

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:04

Geen uni hier, wel HBO (verpleegkunde-deeltijd)

Ik ga 1 dag in de week naar school (meestal dagen van 09.00-20.00) en heb volgens de Hogeschool gemiddeld 40 uur per week studiebelasting. Dit redt ik echter niet qua tijd aangezien ik daarnaast nog 40 uur per week werk in een andere sector.

Daarnaast heb ik nog een paard die ik gemiddeld 5 x per week rijdt en ik ga gemiddeld 1 a 2 x per maand op wedstrijd.

Het is goed plannen! VL wilt soms ook nog aandacht :+ (en het huishouden ook :') )

Ik denk dat motivatie al de helft scheelt, mijn paard is mijn ontspanning en ik vind mijn opleiding erg leuk waardoor dit mij vrij gemakkelijk afgaat (in 1 jaar mijn P behaald met een gemiddelde van een 7,8)

Mijn mede studenten hebben meer moeite met de stof en werken niet of minder (max. 24 uur), dus het zal persoons afhankelijk zijn wat te doen is en wat niet.

Een concessie die ik heb gedaan is bijvoorbeeld dat ik niet perse een 9 of een 10 voor toetsen wil halen, maar ook tevreden ben met een 6 of een 7. Daarnaast heb ik 2 toetsen niet ingeschreven in de eerste 'kans' omdat het te druk was op mijn eigen werk. Ik heb deze toetsen later gemaakt toen het rustiger was op mijn werk en ik dus meer tijd had om mij voor te bereiden.

Mijn situatie is dus wel iets anders dan de jouwe, maar wellicht heb je er iets aan :)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:25

Het is inderdaad mogelijk, en vooral plannen en prioriteiten stellen. Wat in de praktijk vaak betekent dat er minder geld en tijd over blijft om nog leuke dingen te doen met vrienden. Zeker met de reistijd van 1,5u enkele reis waar je het over had. En dat je je soms inderdaad zult afvragen hoe je dingen voor elkaar moet krijgen.

Andere kant wordt je er ook heel creatief en inventief van, omdat je voor situaties komt te staan die je moet oplossen. Vakanties zul je altijd iemand moeten regelen die voor je beesten zorgt, als je ziek bent oid ook, of ze moeten volpension staan (wat in sommige regios flink prijzig is) etc.

Dus ja het is zeker mogelijk, maar niet altijd makkelijk, en soms gewoon echt wel zwaar.

Toch heb ik er nog geen moment spijt van gehad dat ik in mijn 3e jaar eraan begonnen ben. Overigens mijn studie uiteindelijk niet afgemaakt, maar dat stond los van het paard.

Edit: tijdens mijn 4 maanden stage ging ik 6:15 van huis, en vanaf stage meteen door naar stal en kwam om 22u in de avond weer thuis, en dat 5 dagen per week. Daarnaast deed ik dan ook nagenoeg niks anders meer. Maar ik vond het t zeker waard.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 19-07-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:28

Ik ga dit ook zeker volgen. Zelf ben ik ook een beetje aan het orienteren. Ik zit 5 dagen per week op school of stage. School is 1,5 uur rijden en stage half uurtje ongeveer. Stal zou ongeveer 10 minuten met de scooter zijn. Graag zou ik van andere mensen willen horen qua tijd hoe ze dat doen.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:43

Ik had mijn paarden gedurende mijn jaren aan de universiteit en dat was in retrospect de beste tijd om dieren te hebben :+. Wat had ik een tijd over.
Ik studeerde echter wel een letteren-opleiding met ongeveer 10 contacturen per week. De studielast was buiten die contacturen vrij groot, maar dat valt of staat niet met die twee uur per dag die ik met de paarden bezig was (stonden ook aan huis en ik ben gedurende mijn studie thuis blijven wonen. Er moest dus hoe dan ook voor gezorgd worden, maar de kosten namen mijn ouders voor hen rekening). Ik had in principe de ruimte gehad om een bijbaantje te hebben om de paarden te onderhouden, te studeren en te rijden, als ik dat gewilt had. Dat is anders gegaan, maar het had gekund :).
Als ik echter kijk naar de studielast van mijn jonger zusje, die een beta-opleiding doet en toevallig ook in Antwerpen op kamers zit, dan had ik het niet klaargespeeld. Die zit echt van maandag tot vrijdag 9 tot 5 op de universiteit met aanwezigheidsplicht. Als je dan ook nog anderhalf uur reistijd van en naar het paard hebt, een eventuele bijbaan erop na houdt om het paard te kunnen bekostigen en je studie-tijd buiten contacturen meerekent, dan wordt dat een last die je niet moet onderschatten. Het zal mogelijk zijn en vorige reacties bewijzen dat het kan, maar het zal heel nauwkeurig plannen vereisen, anders gaat iets eronder leiden en dat zal waarschijnlijk of het paard of de studie zijn. Voor beiden is dat doodzonde :).

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:45

Ik heb een full time baan gehad waarbij ik op zaterdag een hbo studie van 4 jaar erbij deed. Ik had een rijpaard en een jaarling. En er moest natuurlijk ook flink wat huiswerk gemaakt worden. Ja, ik heb het gered, en ik had zelfs nog een sociaal leven en plezier in alles wat ik deed.
Waar ik de tijd vandaan haalde ? Geen idee ;-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:48

Als je gaat studeren, dgk stel je voor, is wel echt voltijd studie, niet iets met 10 contact uren. Daarnaast stel ik me zo voor dat je bijbaantje nodig hebt om je zelf te kunnen onderhouden, in geval van met paard, meer bijbaan nodig om hogere kosten te dekken.
Alles kan, maar of het ideaal is?

Ik ben blij dat ik mijn universitaire studie lekker een leuk verzorgpaard had en pas een paard kreeg nadat ik was afgestudeerd.
Maar zoveel mensen zoveel smaken.

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:56

Selena schreef:
Ik ga dit ook zeker volgen. Zelf ben ik ook een beetje aan het orienteren. Ik zit 5 dagen per week op school of stage. School is 1,5 uur rijden en stage half uurtje ongeveer. Stal zou ongeveer 10 minuten met de scooter zijn. Graag zou ik van andere mensen willen horen qua tijd hoe ze dat doen.


20 min als alle stoplichten op groen staan... Moet door centrum rotterdam, verschrikkelijk... Staat het allemaal op rood, makkelijk 30 min :( :(

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:57

Ik heb een kleine 4 maanden geleden afscheid genomen van mijn pony door mijn studiekeuze... :(

Ik ga volgend jaar studeren in Utrecht, op kamers, aangezien ik anders 2x1,5/2 uur moet reizen per dag.
Ik heb mijn vwo niet fluitend doorlopen en merkte vooral het laatste jaar dat ik moeite had met het combineren van school en pony. Mijn pony was altijd enorm werkwillig en had er niet genoeg aan om een paar dagen ''alleen maar'' buiten te staan. We hebben overwogen om de pony mee naar Utrecht te verhuizen, maar ik kan nog totaal niet inschatten hoe veel tijd ik volgend jaar ga hebben. De pony thuis laten en een bijrijder vinden vond ik ook geen fijn idee.
Omdat ik mijn pony alle liefde en aandacht gun die ze verdient, hebben we de knoop doorgehakt en is ze van eigenaar verhuisd. Ze staat op een super adres met onwijs lieve mensen, op 3 kwartier afstand van Utrecht en ik mag altijd langskomen :)

Het was een rot besluit. Ik weet nog niet of het de juiste is, maar om het zekere voor het onzekere te nemen is dit het geworden. Ik wilde niet achter de feiten aanlopen mocht het allemaal niet lukken... Ik mis haar enorm, en wil wel graag bezig blijven met de paarden, maar ben nog aan het uitzoeken hoe dat allemaal gaat uitpakken volgend jaar :=

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:11

Interessant. K ben zelf ook n beetje aan t oriƫnteren,hoewel mijn situatie anders is dan die van jou (in september derdejaars universitaire studie met weinig contacturen). Anderhalf uur reistijd is te doen (heb ik zelf ook), maar in combinatie met veel contacturen lijkt me dit zwaar. Verder offer je hoe dan ook je studententijd op aan paarden en werken. En studententijd is niet alleen uitgaan, maar ook bijvoorbeeld waardevol commissiewerk en leuke contacten met studiegenootjes buiten de studie om. De vraag is natuurlijk aan jou of je dit erg vindt ;). Een eigen paard is ook erg waardevol en leerzaam. Eigenlijk is de keus mbt tijd/geld/prioriteiten nog niet goed te maken, nu je nog niet aan het studeren bent.
Heb je al een paard of overweeg je er een aan te schaffen?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:50

Sjolvir schreef:
Als je gaat studeren, dgk stel je voor, is wel echt voltijd studie, niet iets met 10 contact uren. Daarnaast stel ik me zo voor dat je bijbaantje nodig hebt om je zelf te kunnen onderhouden, in geval van met paard, meer bijbaan nodig om hogere kosten te dekken.
Alles kan, maar of het ideaal is?

Ik ben blij dat ik mijn universitaire studie lekker een leuk verzorgpaard had en pas een paard kreeg nadat ik was afgestudeerd.
Maar zoveel mensen zoveel smaken.


Aan de universiteit kan een voltijdstudie echt wel weken met 10 contacturen hebben hoor :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:52

Ik heb een opleiding van 4 jaar in 2 jaar gedaan waardoor ik schooldagen had van 3 x per week 09.00-18.30 en 2 x per week 09.00-17.00, reistijd kwam er nog bij (halfuur fietsen of 45 minuten met de bus) enkele reis daarna nog naar stal (halfuur fietsen) enkele reis

Verzorgsters of bijrijdsters heb ik bewust niet, dus heb het allemaal zelf gedaan. Elk jaar moest ik stage lopen, 1 zomer heb ik hem onder toezicht van mijn stalgenootjes op de weide gelaten voor 4 maanden omdat ik in het uiterste puntje van Zuid Limburg zat en de zomer erna liep ik 5 maanden elders stage (diensten begonnen op zn vroegst vanaf 04:30 en avonddiensten duurden tot uiterlijk 21:30) reistijd 1,5 uur enkele reis. Ben bij deze stage wel thuis blijven wonen dus heb paard zelf nog kunnen doen.

Het was pittig maar bij mij ontbreekt geen doorzettingsvermogen en omdat ik altijd al alle zorg voor mijn paard zelf heb gedragen was het eigenlijk vanzelfsprekend voor mij.

Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 21:59

@Eapy Je leert jezelf inderdaad kennen in dat geval en ik kan me ook voorstellen dat je je eigen grenzen leert kennen. Welke full-time studie heb jij gevolgd als ik vragen mag? Persoonlijk weet ik ook zeker dat ik ondanks alle mental breakdowns die ik ga hebben het 't allemaal waard gaat zijn, de paarden zijn voor mij ook echt een rustplekje en verder ben ik onwijs gemotiveerd voor mijn studie en leer ik (Thank the lord) ontzettend makkelijk.

@linnnde Zelf ga ik het ook druk hebben door de combinatie school, vriend en paard. Gelukkig vindt mij. Vriend het ook geen bezwaar om samen lekker te relaxen bij de paarden en denk ik dat hij soms zelfs op mijn paard weg zal hobbelen :+

@Liess__ Hahah VL wilt ook echt maar 'soms' aandacht, nee joh het huishouden doen we niet aan :P Verder is die concessie inderdaad een goede deal met jezelf, zo ga je ook niet over je grenzen heen en geef je jezelf wat ruimte om te ademen, dit ga ik ook zeker nodig hebben. Persoonlijk ben ik ook iemand die gelukkig vrij makkelijk de stof kan leren en qua inzicht ook niet zo zeer problemen heeft. Als ik ergens tegenaan loop kan ik er echter wel echt gas achter zetten gelukkig, werklust zit er wel deglijk in. Vooral als het je droomstudie is :)

@darkadia Het gaan inderdaad onwijs lange dagen worden maar gelukkig weet ik ook waar mijn prioriteiten liggen en ben ik bereid om dingen op te geven om andere dingen te kunnen doen. Ik ben liever mijn vrije avonden bij de paarden dan dat ik een drankje ga doen met vrienden, en gelukkig is vriendlief een beetje besmet met het paardenvirus dus vindt hij een paar avondjes stal ook wel een vernieuwde borm van romantiek :D

@Selena Ik denk dat het zeker haalbaar zou moeten zijn als de stal dichtbij huis is, vooral als je dan stage gaat lopen, en dus een kortere reistijd hebt. Verder zit ik inderdaad met dezelfde reistijd naar school mits ik thuis blijf wonen, de trein wordt mijn nieuwe thuis...

@Inujojo heel fijn dat de paarden ook lekker aan huis stonden, dat is voor mij alleen nog een droom :') Heel fijn dat je verder alle tijd hebt gehad naast je studie, het lijkt me ook fijn om gewoon even te kunnen denken "Ik ga even relaxen bij de paarden" en even je gedachtes op 0 kunnen zetten. Het is inderdaad heel veel plannen wat ik ook alleen maar verwacht, het meest aannemelijke beeld is dan ook op kamers gaan in Antwerpen of Gent en het paard daar in de buurt stallen, mits de stallingsprijzen het toelaten.

@ClauH Ik hoop dat ik het ook zo ga zien :+

@Sjolvir ik zie inderdaad in dat het geen appeltje eitje is inderdaad ook ivm contacturen en het studeren daarnaast, ik zal het ook zeker niet onderschatten, vandaar ook dit topic om de ervaring van meerdere mensen in mijn uiteindelijke oordeel mee te nemen. Een bijbaan is inderdaad nodig om alles te kunnen bekostigen. Nadat ik eenmaal een eigen paard heb gehad is het verlangen naar -weer- een eigen paard nooit weg gegaan, ik ben persoonlijk ook iemand die het fijn vindt om dingen zoals verzorging e.d. op een bepaalde manier te doen waarbij in geval van bijrijdpaard toch net iets te weinig zeggenschap is voor mijn comfort. En inderdaad ieder zijn eigen smaak :j

@NadineBlabla Ah... Wat rot! Ik berijp dat dit een onwijs moeilijke keuze is geweest, uit eigen ervaring is het verkopen van je eigen paard/pony ook echt geen pretje. Ik vind het wel eerlijk van jezelf dat je zowel tegenover jezelf als je pony eerlijk bent geweest en toch de knoop door hebt gehakt! Het is inderdaad echt allemaal aankijken van hoe of wat natuurlijk, want elk jaar is weer anders qua werkdruk e.d. Ik hoop dat het allemaal wel gaat lukken met je studie! Welke studie ga je volgen?

@KyraMyBest Zelf ben ik bereid om dat op te geven voor het geweldige rustgevende gevoel dat de paarden mij geven, met vrienden wat gaan drinken of fims kijen geeft mij toch niet de voldoening en de rust die ik nodig ga hebben in een tijd die zo moeilijk gaat zijn als de tijd aan de Universiteit. Op het moment ben ik niet in het bezit van een paard en overweeg ik er een aan te schaffen, na er een gehad te hebben is het verlangen toch nooit meer verdwenen en mis ik het onwijs.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:00

Eapy schreef:
Sjolvir schreef:
Als je gaat studeren, dgk stel je voor, is wel echt voltijd studie, niet iets met 10 contact uren. Daarnaast stel ik me zo voor dat je bijbaantje nodig hebt om je zelf te kunnen onderhouden, in geval van met paard, meer bijbaan nodig om hogere kosten te dekken.
Alles kan, maar of het ideaal is?

Ik ben blij dat ik mijn universitaire studie lekker een leuk verzorgpaard had en pas een paard kreeg nadat ik was afgestudeerd.
Maar zoveel mensen zoveel smaken.


Aan de universiteit kan een voltijdstudie echt wel weken met 10 contacturen hebben hoor :)


TS heeft het over dgk, dat is echt meer dan 10 contacturen. Nichtje van mij deed ooit rechten die zat ook meer thuis dan op de uni, maar dat is niet bij alle studies zo.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:18

Sjolvir schreef:
Als je gaat studeren, dgk stel je voor, is wel echt voltijd studie, niet iets met 10 contact uren. Daarnaast stel ik me zo voor dat je bijbaantje nodig hebt om je zelf te kunnen onderhouden, in geval van met paard, meer bijbaan nodig om hogere kosten te dekken.
Alles kan, maar of het ideaal is?

Ik ben blij dat ik mijn universitaire studie lekker een leuk verzorgpaard had en pas een paard kreeg nadat ik was afgestudeerd.
Maar zoveel mensen zoveel smaken.


Aan de universiteit kan een voltijdstudie echt wel weken met 10 contacturen hebben hoor :)[/quote]

TS heeft het over dgk, dat is echt meer dan 10 contacturen. Nichtje van mij deed ooit rechten die zat ook meer thuis dan op de uni, maar dat is niet bij alle studies zo.[/quote]

Nee inderdaad. Ik deed biologie en had regelmatig 4 dagen per week gewoon 9-17 op de uni ivm veel practica. Kan me voorstellen dat dit ook bij dgk het geval zal zijn.

EDIT: krijg de quote weer eens niet goed haha

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:21

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus weet niet of je wat aan mijn reactie hebt.
Ik heb tijdens mijn studie bewust gekozen voor het bijrijden van paarden in plaats van het zelf hebben van een paard. Dit omdat ik anders a zoveel moest werken dat ik geen sociaal leven meer over zou houden en b ik het zelf niet verantwoordelijk vond om een paard te houden als ik geen potje zou hebben voor onverwachte kosten. Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en in mijn geval zou dat zo zijn omdat mijn ouders niet mee betalen aan een paard voor mij puur omdat zij er niets mee hebben.

Op deze manier heb ik mijn ontspanningsmomentjes (ik heb nu ontzettend geluk met het bijrijdpaardje wat ik nu rijd, ik hoef maar te appen en ik kan hem pakken) zonder mezelf tien duizend keer in de rondte te werken. Een fulltime studie aan de universiteit is zwaar, het is niet voor niets de universiteit. Dat ga je in combinatie met een paard alleen halen met een retestrakke planning en een ijzere discipline. Ik vond dat het niet waard, maar jij zal dat voor jezelf uit moeten maken.

Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 23:41

@Melle Voor mij persoonlijk is bijrijden echt geen optie, ik wil namelijk iets voor het leven en ik wil dat ook zelf kunnen regelen en zorgen dat mijn paard het beste van het beste krijgt, liefde en al. Mijn ouders betalen ook niet mee aan een paard, dit niet omdat ze het niet zouden willen maar puur omdat het te duur voor ze is en dat neem ik ze niet kwalijk. Zelf heb ik mij ook al voorgenomen om eerst een aanzienlijk budget achter de hand te hebben voordat ik hier ook aan begin, dmv werken in mijn tussenjaar krijg ik dan ook de kans om dit op te sparen.

Zelf gaat het leren mij altijd goed af, ik onderschat de universiteit niet, maar ik onderschat mijzelf ook niet. Ik kan heel efficient en resultaatgericht werken, wanneer ik dan ook eenmaal een doel voor ogen heb streef ik hier ook naar en is dat voor mij te behalen. Ik ben bereid om mijzelf inderdaad deze discipline eigen te maken als dat betekent dat ik mijn moment rust kan vinden bij de paarden en zo alles in evenwicht kan houden. :j

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:48

Dag Ts. Zoals je kunt lezen kan het wel. Paard, studie en werken. Maar de vraag is of je dit wilt voor een aantal jaar. Ik had in mijn eigen studententijd een bijrijdpaard, studie, bijbaan en een sociaal leven. Dit was te doen. Maar ik woonde thuis en ging 'maar' 3 keer per week naar stal.
Toen ik ging werken lukte het niet meer en heb ik af moeten zeggen.
Water wil je? War vind jij belangrijk?
De mensen die ik heb leren kennen tijdens mijn studie zijn nu 15 jaar later nog steeds mijn beste vrienden. Dat wil je ook niet missen. De groep van de stage nootjes is uit elkaar gevallen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paarden houden naast studie, haalbaar of onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:53

Even buiten de tijd om. Hoe wil je het financieel gaan doen. Je schrijft een tussenjaar te nemen zodat je een buffer op kan bouwen voor je toekomst. Maar als je een paard hebt zal die buffer waarschijnlijk alweer zo goed als weg zijn. Zeker als blijkt dat je door je studie en paard geen tijd hebt om voldoende uren te maken bij een bijbaantje.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:00

Suada schreef:
@Eapy Je leert jezelf inderdaad kennen in dat geval en ik kan me ook voorstellen dat je je eigen grenzen leert kennen. Welke full-time studie heb jij gevolgd als ik vragen mag? Persoonlijk weet ik ook zeker dat ik ondanks alle mental breakdowns die ik ga hebben het 't allemaal waard gaat zijn, de paarden zijn voor mij ook echt een rustplekje en verder ben ik onwijs gemotiveerd voor mijn studie en leer ik (Thank the lord) ontzettend makkelijk.



Heel fijn dat stal voor jou een rustplekje is, je zult het nodig hebben! Ik heb economie gedaan. Het belangrijkste voor mij was de big picture blijven zien - is dit over een maand, een jaar nog steeds zo erg? En, als ik straks wil werken en hopelijk kinderen mag krijgen, dan is het toch net zo druk? Dan ben ik toch net zo moe?

Goed bedenken waarvoor je het doet, je einddoel(en) in zicht houden. Positief blijven chick, you can do it!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:03

Sjolvir schreef:
TS heeft het over dgk, dat is echt meer dan 10 contacturen. Nichtje van mij deed ooit rechten die zat ook meer thuis dan op de uni, maar dat is niet bij alle studies zo.


Yes snap ik! Wat ik bedoel te zeggen is dat universitaire studies vaak weken hebben met 10 contacturen, en een maand later weken waar je dagelijks van 09.00 tot 17.00 op de universiteit zit. Dat was bij mij iig zo (economie) en ook bij veel andere studenten. :)

(sorry voor de dubbele post!)

MonDos
Berichten: 57
Geregistreerd: 08-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:06

Ik werk 40 uur in de week, heb daarnaast mijn huishouden, paard met veulen en volg ook nog een HBO studie.

Gelukkig heb ik een verzorgster die mijn paarden 1 avond in de week doet en ik die avond kan gebruiken voor mijn studie en de weekenden.
Bij mij is alleen misschien wel het voordeel dat het een thuisstudie is.

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:06

Nog andere met ervaring? :D