Welk ras past bij ons

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 11:01

Ik weet niet zo goed onder welke topic ik dit onderwerp moet plaatsen. Anyway. Wij denken eraan om een eigen pony of paard te kopen. De bedoeling is dat we een rustige nuchterfamiliepaardje zullen zoeken. Zelf ben ik gek van haflingers en zowel ik als mijn dochter kunnen daar prima op rijden. (Zorgen al 4jaar voor een waar we echt alles mee kunnen doen)
We zijn beide tussen de 1m60 en 1m63 en wegen resp 50 en 60kg. Mijn man geeft echter aan dan ook wel te willen leren paardrijden en die is bijna 190 en weegt ong 85 a90 kg. Daardoor valt een haflinger af.
Een fries of tinker heb ik nu in mijn gedachte maar ik heb een poosje voor een fries gezorgd en ook in de manege regelmatig op Friezen gereden.. ik vind ze niet zo lekker zitten.. gooien hoog op en moeten behoorlijk aangespoord worden tot lopen. Nu weet ik ook dat er echt wel voorwaartse friesen of tinkers zijn hoor.. maar hebben jullie nog andere suggesties? Ik wil niet te groot. Heb ooit voor een kwpn er gezorgd van 167.. een behoorlijke pittige tante maar ik voelde maar niet zeker bij.. een pittige haflinger kan ik prima af maar dat is mijn zelfvertrouwen omdat hij wat kleiner is.

Ik hoor graag jullie reacties. Een Andalusiër lijkt me ook leuk.. schijnen vrij vlak te rijden en een nuchter karakter te hebben.. ik vind ze ook mooi.. maar ja zijn die geschikt voor mijn man. Ik neig naar een nee.
Zelf denk ik aan een tinker maar hopelijk zijn er nog andere suggesties.

Onze ambities zijn.. beetje dressuur, een f proefje op de manege, heb geen echte zz ambities mar goed wel zo leuk als ze wat kunnen wijken,schouderbinnewaarts, traver ed kunnen... springen lijkt ons ook erg leuk en buiten rijden lijkt ons geweldig. (Doen we nu ook allemaal)Liefst wat vlakke gang en goed uit te zitten.. mijn dochter wilt op les.

Hebben jullie nog ideeen voor ons?

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:03


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:30

Voor een langer iemand kan een PRE (Andalusier) ook prima hoor. De mijne was 1.60 en ik ben 1.70. Hij was (nog) rank gebouwd maar doordat de meeste wat steviger zijn past een langer iemand ook prima.
Al moet ik er bij zeggen dat ze heel nuchter zijn (meestal) maar tegelijk ook wel pittig kunnen zijn. Je moet zelf wel stevig in je schoenen staan en gelijkmatig zijn bij de meeste (al is dat uiteindelijk bij veel paarden een vereiste natuurlijk). Daarnaast is het qua aanschaf wel een beetje een andere prijscategorie..

Wat hier boven aangeraden wordt (Groninger) zou ik ook even verder kijken. Ik vind het vaak leuke, stabiele paarden die mooi kunnen bewegen en breed inzetbaar zijn.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:34

Gelders paard :-) Maar net als Groningers lastig verkrijgbaar (meer vraag dan aanbod). Mijn Gelderse is om en nabij de 1.62, maar rondgeribt. Daardoor heb je veel body onder je en kun je er makkelijk een volwassene op kwijt zeg maar. Ook qua karakter en je gebruiksdoeleind een perfecte match (hoewel er ook binnen de Geldersen makkelijkere en meer pittige bloedlijnen zijn).

Tinkers hebben vaak een korte rug, daar moet je als volwassene maar net een zadel op kwijt kunnen waar je in past. Idem voor een PRE.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:41

Olympia96 schreef:
Tinkers hebben vaak een korte rug, daar moet je als volwassene maar net een zadel op kwijt kunnen waar je in past. Idem voor een PRE.


Wat betaalbaar is bedoel je :'). Maar wel een goed punt.. Door de bouw zit je bij de PRE vaak met op maat gemaakte zadels die ook weer extra kosten..

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:43

Dat een fries of tinker sloom zou zijn is een beetje een misvatting. Ieder manege paard is afgestompter dan een privé paard. (Mijn Fries reageert op de minste beenhulp)
Fries zou ik je niet aanraden ivm de over het algemeen weke rug. Daar zou ik niet graag iemand van 90 kg op zetten.

Ik zou jezelf niet te veel blindstaren op een 'ras'. Je moet kijken of het klikt en goed voelt, en misschien heb je dat bij een kwpner wel terwijl je dat niet had verwacht. Want je zult ook niet iedere haflinger even leuk vinden.
Misschien wel een leuke kruising?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:50

Welsh cob?
Als je van wat robustere paarden houd dan komen de Noriker en Schwarzwalder fuchs ook zeker in aanmerking.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:51

Een ras hoeft niet heel veel te zeggen... Onze tinker is geen slome Henkie, maar ook geen snelheidsmaniak. Daarentegen ken ik haflingers die niet vooruit te branden zijn.

Misschien kun je je zoekopdracht algemener houden- je komt vaak de paarden tegen die je niet verwacht.

Als je man wil kijken of hij het wat vindt, wil hij niet eerst een paar keer lessen volgen?

Sommige Tinkers zijn stronteigenwijs en sterk, die moet je niet als beginnerspaard hebben (anderen weer wel).

Als je in termen van rassen denkt, Shire? Belg? Hele mooie paarden, sterk, groot, lief.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:54

Zelf zou ik niet zo zeer naar ras kijken maar naar je eisen:

- hoogte (in dit geval een redelijk schofthoogte)
- leeftijd
- niveau
- doel
Etc

En daarop zoeken en dan kom je vanzelf iets leuks tegen komen, goed zoeken en weten waarnaar je zoekt :j

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:59

Vanwege je man zou ik niet gaan voor een paardje kleiner dan 1.65. Dat is 25cm kleiner dan hij. Normaal houd ik zelfs de grens aan van 20cm kleiner als maximum, maar dat is wel op jouw lengte (en de mijne).

Muronia

Berichten: 19544
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:01

Als ik je wensenlijstje zo bekijk dan denk ik dat een Groninger heel goed bij jullie zou kunnen passen. Het zijn over het algemeen nuchtere betrouwbare paarden, kunnen ook goed wat extra gewicht dragen en zijn breed inzetbaar voor wat je zou willen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 12:58

Mijn man heeft al diverse lessen gevolgd en vind het leuk maar heeft het nooit echt doorgezet. Ik rij al 9 jaar en onze dochter nu 5. Onze zoon heeft voorheen ook gereden maar vond dressuur niet zo leuk maar buitenrijden helemaal geweldig. Mijn man ziet zichzelf vnl buiten bezig zijn. Het wordt vnl voor mij en mijn dochter maar goed ik zet hem niet op een haflinger..
Dat niet alle tinkers sloom zijn weet ik. een kennis van ons heeft er een en die is zo voorwaarts als wat. Fries heb ik er vier van bereden en bij alle vier had ik zoiets van nee dit is het niet... Een grote kwpner heb ik verzorgd en ik vond dat echt heel pittig.. maar lag meer aan het karakter van het dier. Dat ik me niet moet blindstaren op een ras snap ik hoor.. een Groninger of Gelders paard had ik zelf ook al aan gedacht....
korte rug had ik niet eens zo 123 bij stilgestaan maar wel een punt. ws moeten we ook twee zadels..
prijs is geen probleem we hebben een aardig zakcentje... karakter daarintegen wel... Het zal een lastige zoektocht worden naar een all Rounder die ook nog een knappe leeftijd heeft en onze wensen grotendeels kan vervullen, maar ik hoef niet van vandaag op morgen een paard. Als het een jaar of langer zal duren heb ik hier geen problemen mee. Zoek liever wat langer naar de juiste dan te snel een beslissing te nemen en later spijt krijgen

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:42

Paard is dus primair voor jouw en je dochter, zoek daar dus een paard voor en kijk naar de mogelijkheid om er 1 te huren/lenen als manlief keertje mee wil of laat hem eens kennis maken met mennen. Jullie zijn beide niet zo groot en dan is een paard dat groot genoeg is voor je man makkelijk te veel paard voor jullie (en zeker je dochter).

Fries/anda zijn geen gewichtsdragers en passend zadel vinden kan lastig zijn. Tinker idem qua zadels.
Hoeveel kennis/tijd hebben jullie? Want er komen hier meteen een aantal rassen voorbij met veel behang (en bijbehorende extra zorg), plus dat die erg sterk kunnen zijn. Goed opvoeden doet veel, maar dat bijhouden is ook iets wat je moet kunnen en echt brave dieren kosten wat (als ze al te koop komen).

Haflinger valt niet meteen af voor je man qua gewicht/lengte al kan passend zadel uitdaging zijn, vierkantsmodel kan beter gewicht dragen en klassiekere dieren hebben genoeg massa.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:27

Een Gelderse of Groninger.

Fijne ongecompliceerde dieren.

Mijn man rijd op mijn Gelderse van 168 en is 190 lang.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:29

tamary schreef:
Paard is dus primair voor jouw en je dochter, zoek daar dus een paard voor en kijk naar de mogelijkheid om er 1 te huren/lenen als manlief keertje mee wil of laat hem eens kennis maken met mennen. Jullie zijn beide niet zo groot en dan is een paard dat groot genoeg is voor je man makkelijk te veel paard voor jullie (en zeker je dochter).

Fries/anda zijn geen gewichtsdragers en passend zadel vinden kan lastig zijn. Tinker idem qua zadels.
Hoeveel kennis/tijd hebben jullie? Want er komen hier meteen een aantal rassen voorbij met veel behang (en bijbehorende extra zorg), plus dat die erg sterk kunnen zijn. Goed opvoeden doet veel, maar dat bijhouden is ook iets wat je moet kunnen en echt brave dieren kosten wat (als ze al te koop komen).

Haflinger valt niet meteen af voor je man qua gewicht/lengte al kan passend zadel uitdaging zijn, vierkantsmodel kan beter gewicht dragen en klassiekere dieren hebben genoeg massa.


Ik ga hier helemaal in mee. Van je man is het maar afwachten of hij in praktijk daadwerkelijk de lessen weer oppakt én doorzet. Voordat hij veilig en zelfstandig naar buiten kan zal hij toch een uur of 150-200 aan rijervaring op moeten doen. Koop het paard dus niet mede voor hem. Waar je wel voor zou kunnen kiezen is een paard dat beleerd is onder het zadel en voor de kar. Dan zou je man menlessen kunnen gaan volgen (ook dan geldt: eerst veel ervaring op laten doen) zodat hij met paard en wagen naar buiten kan.
Dat maakt dat je wel weer prima naar een haflinger kunt gaan kijken. Mocht je man incidentieel eens een ritje willen maken kun je wel kijken naar een breder type, al zijn die momenteel dun gezaaid. Bij de Fjorden heb je meer kans op een wat breder exemplaar, dus dat is misschien ook nog de moeite van het kijken waard.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:35

Groninger!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 19:25

ik heb ervaring met het behang van een haflinger en fries... en wij zorgen nu 5 jaar voor een haflinger dus heb me aardig verdiept in de zorg voor dit soort ras. Een fries trekt mij ook niet. Een tinker ken ik niet.. alleen van vrienden. Een kwpner heb ik dus zelf negatieve ervaring mee maar zoals ik zei dat was een pittige merrie met een zeer gesloten houding. Ook de eigenaar is hier lang mee bezig geweest en kwam maar moeilijk door... een swarchwalder Fuchs ziet er enorm leuk uit. heeft wat weg van een haflinger. Ik snap jullie opmerking dat ik een voor mij en mijn dochter moet zoeken en mijn man dan evt volgt... maar goed daarom was dat ook mijn vraag.. wie weet zijn er bep rassen die ik totaal over het hoofd heb gezien. Ook begrijp ik dat het ene paard de andere niet is.. heb idd ook een haflinger gezien waar niet meer te rijden viel zo sterk dat hij was. Ik zal ook zeker gaan zoeken naar een karakter dat bij ons past dan een soort dat bij ons past. Maar groot wil ik zeker niet.. Bedankt tot dusver

En ja mijn kennis.. ik heb afgelopen jaren veel workshops gevolgd beurzen bezocht en clinics gevolg dus weet wel het eea mbt zorg voor een paard. Soms denk ik meer te weten dat mijn huidige eigenaar van onze verzorgpaard.. Maar alles weet ik uiteraard niet..

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:38

Andalusiër en halve Fries hier op stal staan geweldige paarden .Familie is er weg van. :)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:49

Een fries zou ik niet doen, zeker niet als je nu al weet dat je het niet lekker vindt zitten.
Daarnaast hebben Friezen niet altijd de beste ruggen, en zijn niet de meest makkelijke paarden.
Een Tinker zou ik je ook niet aanraden, natuurlijk zitten er goede tussen, maar de meeste lopen niet heel makkelijke een goede dressuurproef.
Swarchwalder Fuchs zijn best leuke paarden, maar ook niet om dressuur mee te rijden, en springen zijn deze paarden echt geen ster is.
Je geeft aan geen KWPN'er te willen, maar KWPN is een type, en je hebt daar zo veel verschil in.
Verdiep je in de afstamming van een paard, geld eigenlijk voor elk paard waar je naar wil kijken.

En toen ik je OP las dacht ik net als andere hier ook aan een Gelderse (Groninger kan ook redelijk vergelijkbaar)
Deze paarden worden gefokt om allround te zijn en op karakter.
Werkwillig, maar geen zeikerds die alles eng vinden.
Kunnen zeer leuk dressuur lopen, springen en voor een wagen (mist opgeleid hiervoor natuurlijk)

Met zn paard kun je alle kanten op.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welk ras past bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:55

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:02

Ik zou ook eens gaan zoeken naar een ier. Iers sportpaard(hunter). Deze zijn vaak allround, hebben de hoogte mee en uitzondering daar gelaten maar ken ze alleen met een top instelling aan karakter.