In augustus komt mijn boek uit! #Groninginneboek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

In augustus komt mijn boek uit! #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:33

Groninginneboek
Het begint er telkens meer op te lijken dat in september het allereerste Groninginneboek verschijnt :):) Prelude, alias de Groningin, publiceert al bijna twintig jaar zo nu en dan een epistel waarin ze probeert 'het mensdom' te heropvoeden door hen inzicht te laten vergaren in de paardelijk soort - overigens met wisselend succes.

In het kader van het jubileumjaar van Stamboekvereniging Het Groninger Paard ligt de kopij voor een speciaal boekje klaar en het begint er de schijn van te krijgen dat dit er in het najaar, gedrukt en wel, komt! :) Om de feestvreugde met jullie te delen volgen er in de aanloop naar de presentatie een aantal blogs van de hoef van Preludes zoon Gruno. In het boekje komen onder meer vijftien avonturen van de Groningin zelf.

Afbeelding
Foto: IN

Een maatje meer

“In vergelijking met veel andere zware paarden vallen onze Groningers nog net binnen de bandbreedte van het reguliere assortiment”, dat heb ik eens horen zeggen. U zult nu vast denken: ‘het reguliere assortiment’? Hoe bedoel je dat precies, paard? Wel, het blijkt dat de mensheid, teneinde onze tere rug en benen te onteren, tal van hulpmiddelen heeft om de zogenaamde ‘paardensport’ (waarbij het paard sport en de mens… euh… nu ja… ook aanwezig is) te beoefenen. Wagentjes met lamoen, ijzerbeslag, tuig, westernzadels, peesbeschermers, voltigesingels, bitten… Al deze pathologische hulpmiddelen kennen zo hun afmetingen. En wat blijkt nu? De meeste Groningers kunnen nog net toe met een standaardmaatje. Klaarblijkelijk is dat noemenswaardig.

Als je het aan mij vraagt valt bovenstaande nog te bezien. Niemand vraagt het mij weliswaar, maar ik heb ettelijke malen mogen constateren dat de bandbreedte nogal zoek lijkt zodra het om mijn maten gaat. Drie hiephiepjes voor de standaarddeviatie. Voor uw beeldvorming: ik ben een ruin met een stokmaat boven de 1.70m met stevig botwerk en de weelderige ronde vormen die ook mijn moeder typeren.


Afbeelding
Foto: Claudia Dermois

Een aantal voorbeelden:
• Na een robbertje hoefijzerwerpen in het weiland – dat heet geluk te brengen, maar bracht mij vooral een afbrokkelend hoefje en gebrek aan balans – werd de hulp ingeroepen van een dienstdoende hoefsmid die verschrikt constateerde dat hij ‘maat jubelteen helaas niet in zijn standaardassortiment had’;
• Na een drachtigheidsverlof bleek mijn moeder nauwelijks nog in het lamoen van Baas’ concourswagentje te passen;
• Toen de paardenspeciaalzaak (die benaming doet anders vermoeden, maar het betreft hier een zaak in spullen voor onze verzorging en niet een winkel in paarden – vergelijkbaar met een ‘babywinkel’ die geen zuigelingen verkoopt, doch… U begrijpt mijn punt) eens op 1 januari 25% korting gaf op één product naar keuze en abusievelijk vergat daarbij te vermelden ‘*zadels uitgezonderd’, stond Mens hevig in dubio. Zou ze het gedroomde zadel aanschaffen met het risico dat het voor mijn inmiddels uitgezwaarde, omvangrijke corpus te krapjes zou zijn of waagde ze de gok? Na veel zadel(aan)passessies op de maanlandingsbodem van de bak achter de paardenspeciaalzaak bleek het zadel nipt te passen. Meer aanpassingen zouden de stevigheid tenietdoen;
• Een gewonnen halster of hoofdstel blijkt bij benadering vaak aan de kleine kant en oogt bovendien wel heel smalletjes rond mijn liefelijke toet;
• Beenbescherming voor mij koopt Mens bij een obscuur internetzaakje dat tenminste levert in XXL – en dan nog valt het soms tegen hoeveel ruimte mijn onderbenen in die neopreen peeskappen hebben;
• Mijn frontriem met opzichte *blingbling* moest uitgelegd worden om pijnvrij over mijn voorhoofd te passen - ettelijke centimeters;
• Een tragisch dieptepunt vormt de – gelukkig weer op de retour zijnde – hype met de oornetjes. De mensheid had en masse besloten dat het nog niet genoeg was beenbescherming, zadeldek en handschoentjes qua kleur op elkaar af te stemmen: in een ruimte waar in geen velden of wegen ook maar één Drosophila melanogaster te bekennen was moest het paard in kwestie daarbij nog getooid worden met een oornetje in dezelfde tint. Mens heeft mij in een ijdele bui één keer zo`n ding over mijn hoofd getrokken. Halverwege mijn oorschelp eindigde het kleinood – meer stof had het gewoon niet – en zo werd de aandacht nog meer toegetrokken naar mijn niet bepaald klein uitgevallen oren.
En zo voort, en zo verder.

Afbeelding
Foto: IN

“Geeft niks hoor Gruun, veel mensen hebben eveneens een maatje meer. Jij bent gelukkig ook nog een maatje meer lief.” Fluisterde Mens in m`n oor. En dat kon ik extra goed horen, omdat het netje maar tot halverwege kwam.

U

Gruno


Afbeelding
Foto: Vivian van der Kooij
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 02-08-17 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel veranderd op verzoek TS

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:08

Super leuk stuk!!

Ach lieverd en als je jezelf een beetje teveel maatje meer vindt dan stuur maar een pbtje. Mijn maatje veel meer past niet eens in jouw XXL. Jij bent mega slank hoor!! <3

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:09

Prachtig en zo herkenbaar. Mijn gouden trots past ook niet in de standaard maten, menig strotouwtje heb ik al nodig gehad om zaken te verruimen.
Dat is natuurlijk, naar Wiesels voorbeeld, heel normaal. Soms moet je de waarheid wat verkleinen om niet te kwetsen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:13

Wat leuk!!!! Toen ik jaren geleden in het bezit was van de Groninger Hendrik v. Hanno (thans politiepaard Joep in Utrecht), heb ik deze stukjes met zo ontzettend veel plezier mogen lezen!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:23

Haha, geweldig leuk geschreven zeg dit! :) Heb om sommige stukjes hardop moeten lachen.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:00

Heel herkenbaar (soms helaas) ;) . Leuk geschreven weer!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:44

He super leuk geschreven! Gruuntje <3

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:52

Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:56

Leuk geschreven. En niks mis met een paardje meer ;)

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:58

Rocamor schreef:
Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

En zo is het precies. :j

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:24

Heerlijk geschreven.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:19

Uums is back :D Geweldig!

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:37

Paard met humor :) Geweldig geschreven :D

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:40

O wat fijn om weer iets van jouw Groningers te lezen! Heel fijn en wat een leuk idee van het boek!

plp
Berichten: 324
Geregistreerd: 13-02-17
Woonplaats: Maarssen

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 05:36

Wat leuk om dit te lezen.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:05

Geweldig geschreven, ik kan niet wachten tot het Groninginneboekje klaar is! Ik heb dit verhaal ook voorgelezen aan mijn Gronings meisje en Ver(Gr)onia moest er ook om lachen!
Afbeelding

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:22

Ontzettend leuk stuk, warm uit het Groningenhart. Hoewel ik wel wat Groningse taal miste hier en daar ;)

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 00:00

Afbeelding
Selka schreef:
Ach lieverd en als je jezelf een beetje teveel maatje meer vindt dan stuur maar een pbtje. Mijn maatje veel meer past niet eens in jouw XXL. Jij bent mega slank hoor!! <3

Haha, dank u! Dat zal Gruun goed doen :(:) Wat een prachtige Gelderse trouwens, jouw IM Ahoy-merrie <3 |(
tiwi1969 schreef:
Prachtig en zo herkenbaar. Mijn gouden trots past ook niet in de standaard maten, menig strotouwtje heb ik al nodig gehad om zaken te verruimen.
Dat is natuurlijk, naar Wiesels voorbeeld, heel normaal. Soms moet je de waarheid wat verkleinen om niet te kwetsen.

:') Strotouwtjes, inderdaad! Bij jouw vosseprinses dus ook al :Y) Hier hangen eveneens veel 'tuigverruimers' van pakjestouw in de schuur. Doorn in het oog van de perfectionistische akkerbouwer des huizes O:)
hoogendroog schreef:
Wat leuk!!!! Toen ik jaren geleden in het bezit was van de Groninger Hendrik v. Hanno (thans politiepaard Joep in Utrecht), heb ik deze stukjes met zo ontzettend veel plezier mogen lezen!

Nah, wat leuk! Gaaf trouwens, 'Brave Hendrik'/ Joep bij de politie! Is hij ook zo`n kasteel van een paard? Onze Hanno-zoon was Preludes eerste veulen en meteen nogal een big boy… :o
Frummels schreef:
Haha, geweldig leuk geschreven zeg dit! :) Heb om sommige stukjes hardop moeten lachen.

fliam schreef:
Heel herkenbaar (soms helaas) ;) . Leuk geschreven weer!

Nayomie schreef:
He super leuk geschreven! Gruuntje <3

Rocamor schreef:
Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

Ir111 schreef:
Rocamor schreef:
Nou Gruuntje, ook je schrijfkunst is Groots (met een Hoofdletter G), dus dat staat mooi in verhouding.

En zo is het precies. :j

jeetje77 schreef:
Heerlijk geschreven.

assie schreef:
O wat fijn om weer iets van jouw Groningers te lezen! Heel fijn en wat een leuk idee van het boek!

plp schreef:
Wat leuk om dit te lezen.

Tjeempie, wat aardig allemaal! :oo Ik brief het door aan mijn gruundioos lieve paard.
Hi Nayomie :wave:
belle_boef schreef:
Leuk geschreven. En niks mis met een paardje meer ;)

Haha, ook dat, inderdaad! Meer paard voor je geld, enzo… :+
Prrrr schreef:
Uums is back :D Geweldig!

Howdie, vroegere modlega :D
Murosch schreef:
Geweldig geschreven, ik kan niet wachten tot het Groninginneboekje klaar is! Ik heb dit verhaal ook voorgelezen aan mijn Gronings meisje en Ver(Gr)onia moest er ook om lachen!

Wat een heerlijke foto! :D Even een reactie op niveau *zie foto*
Seven schreef:
Ontzettend leuk stuk, warm uit het Groningenhart. Hoewel ik wel wat Groningse taal miste hier en daar ;)

Scherp! +:)+ Gelukkig mocht ik ook wat stukjes van Prelude naar het Gronings vertalen voor Stichting t Grunneger Bouk :D

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:17

Heerlijk lijkt me dat, deel dat soort teksten ook gerust zegt een Groningse Drenth :D

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:24

Wat superleuk geschreven :D

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:55

Ken nait wachten tot bouk ien winkel ligt. Dou mie der moar aine! "Mens" mout veul deur blieven schrieven. Groutnis oet Ollerom.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:20

Oké dit is nou echt geniaal geschreven!!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

"PPO's, bladblazers & kantjesmaaiers" #2 #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 23:39

Groninginneboek

In het najaar lijkt het eerste 'Groninginneboek' te verschijnen. Prelude, alias de Groningin, publiceert al bijna twintig jaar zo nu en dan een epistel waarin ze probeert 'het mensdom' te heropvoeden door hen inzicht te laten vergaren in de paardelijk soort - overigens met wisselend succes.

In het kader van het jubileumjaar van Stamboekvereniging Het Groninger Paard ligt de kopij voor een speciaal boekje klaar en het lijkt er telkens meer op dat het in het najaar, tastbaar en wel, uitkomt! :# Om de feestvreugde met jullie te delen volgen er in de aanloop naar de presentatie een aantal blogs van de hoef van Preludes zoon Gruno. In het boekje komen onder meer vijftien avonturen van de Groningin zelf. De vorige blog plaatste ik namens hem hier: [PP] "Een maatje meer"-blog uit het Groninkrijk #Groninginneboek

Afbeelding
Foto: Gera Tuma

PPO’s, bladblazers & kantjesmaaiers

“Een groot voordeel van dit type warmbloedpaard is haar veelzijdigheid. Dressuur, springen, voltige, aangespannen, western riding en TREC: voor de basis van deze disciplines is dit sterke en onverschrokken paard heel geschikt.” Dit hoorde ik door de luidsprekers tijdens onze demonstratie. We waren weer eens op een paardenevenement waar het Groninger Paard werd geëtaleerd en wij, dociele vierbeners, moesten voordoen hoe we niet schrokken van zaken als een paraplu die uitgeschud werd, een aerobicsbal die onder onze welgevormde buiken werd doorgetikt en een stel pseudo-hooligans die met veel gerucht – edoch weinig overtuigend kwaadaardig – op ons afrende. Op dagen als zulke denk ik: was het niet eenvoudiger wanneer ik gewoon wél deed alsof iedere verdacht uitziende bloembak naast een dressuurring een PPO1 is? Zou ik me bij iedere passerende tuk tuk (u verwacht het vast niet, maar die hebben we hier in het Groningerland – nicht ärgern, nur wundern2) ogenschijnlijk een rolberoerte schrikken en vol pathos richting sloot springen, dan leerden Mens en de mensheid het misschien wel af me mee te slepen naar overal & nergens om het gepoch over mijn zogeheten ‘gouden karakter’ te illustreren met opblaaskrokodillen, bladblazers, rookmachines en andere ongein.
Afbeelding
Foto: Vivian van der Kooij

Heel goed kon ik het verhaal dat de woordvoerder vertelde niet volgen; er leken wat technische uitdagingen aangaande het geluid3 en ze praatte iets te dicht op de microfoon, waardoor er voortdurend iets leek te ploffen. Voor een loswerkend dressuurpaard in de aangrenzende ring voldoende reden lekker mee te ploffen met de neus tussen de knieën en de rug bol, maar dit geheel terzijde. Wat ik wel uit de flarden kon destilleren was de boodschap: het Groninger Paard is doorgaans vriendelijk, veelzijdig en coöperatief. Uit het publiek hoor ik er dan steevast minimaal één mens op iets zurig toontje achteraan zeggen: “Nou, ik ken anders een Groninger die…” of “Mijn vroegere verzorgfjord was anders ook heel mak hoor hé.” Ik begrijp dat u nu denkt: ‘Maar Gruun, dan ga je toch fijn met je imponerende billenwerk bovenop zo`n real life reaguurder zitten?’ Deze gedachtegang kan ik volgen, maar als pacifistische flegmaticus kies ik liever voor een andere aanpak: die van de kennisoverdracht.

Daarom bij dezen - om verdere misvattingen te voorkomen, dan wel te ontkrachten: ik ben een paard. Dientengevolge ben ik een wezen van vlees, bloed en nog een rijtje basisingrediënten. Van nature is mijn soort een prooidier dat zich senang voelt in een kudde en vlucht wanneer er gevaar dreigt. Om kort te gaan: vinden wij het plezierig wanneer iemand ons tijdens een gezapig blokje om ingeblikt en (on)wel, luid claxonnerend voorbijraast teneinde indruk te maken op onze amazone? Koesteren wij warme gevoelens voor wapperend plastic in tuintjes dat gevogelte dient af te schrikken? Stellen wij uitzonderlijk veel prijs op Boeing AH-64 Apaches die, om volk en vaderland te beschermen weliswaar, tijdens oefeningen zo laag overscheren dat onze molaren bijkans uit onze kaken trillen? Geenszins. Dat het ene paard koelbloediger reageert op deze van nature afschrikwekkende zaken dan het andere, wil niet zeggen dat het er daarom graag aan blootgesteld wordt.
Afbeelding
Foto: http://www.draversfoto.nl

Om nog een duit in het zakje te doen van de verholen criticaster in het publiek: ook in heb zo mijn nukken. Kantjesmaaiers vind ik bijvoorbeeld afgrijselijk. Niet alleen verwoesten zij regelmatig grazig groen (ach en wee!), maar daarenboven doen zij dit met een buitensporig hysterisch geluid. Dat geluid is bovendien niet constant, maar pulserend. Wat meedenkende mensenburgers vaak doen wanneer zij met zo`n abject apparaat een weerloze bos brandnetels te lijf gaan en in hun gezichtsveld een edele vierbener ontwaren is het volgende: keurig wachten tot de vierbener voorbij is (hulde!) en juist dan, zodra deze één flard van een millimeter voorbij is en het ding dus niet meer kan zien, het apparaat weer vol gas openzetten. Verhoogde hartslag van paard & ruiter gegarandeerd – op z`n minst (hetzelfde geldt overigens voor het starten van auto`s: bij voorkeur geschiedt dit als de voluptueuze billen van uw vierhoevige vriend juist het vehikel gepasseerd zijn – alsof u het graag in vol ornaat op de motorkap ziet landen).

Leef u eens in. Het kost niets, maar probeert u zich eens te verplaatsen in dat prachtige dier dat uw soort eeuwenlang hielp met zaaien, oogsten, zeulen en zwoegen. U, paardminnend volk, zult er vast reeds uw best voor doen en daar bent u om te prijzen. Derhalve, zegt het voort: een paard is geen mens.
Afbeelding

Hoefnoten:
1 Een PPO is een Potentieel Paardetend Object. Dat kan van alles zijn: een vorkheftruck, een kip, een met veel bombarie uit de sloot opvliegende eend, een modderplas waarvan je niet kunt zien waar je voetje blijft zodra je het erin steekt, bladblazers, een kind dat zich zonder aanwijsbare motoriek op een rammelend fietsje voortbeweegt, een gek bloemetje in de berm…
2 Waar het Goethe betreft ga ik prat op mijn Duitse voorvaderen.
3 Nu ik erover nadenk: die zijn er nogal vaak op hippische evenementen. Ik durf het vermoeden van een causaal verband tussen de sekse van de meeste organisatoren en al die storende microfoons uiteraard niet uit te spreken – ik kijk wel uit!
4 De bundel ’n Peerd is gain mìns’ werd uitgegeven door het Huis van de Groninger Cultuur

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 23:45

Seven schreef:
Heerlijk lijkt me dat, deel dat soort teksten ook gerust zegt een Groningse Drenth :D

:D Haha, dat zellen wie doun! Nedersaksisch is ja apmoal ain pot nat :')

Getup schreef:
Wat superleuk geschreven :D

Thanks! Ik geef het door _/-\o_

FokkoGVR schreef:
Ken nait wachten tot bouk ien winkel ligt. Dou mie der moar aine! "Mens" mout veul deur blieven schrieven. Groutnis oet Ollerom.

Stief bedankt! Wie goan t pebaaiern :j

Maeve schreef:
Oké dit is nou echt geniaal geschreven!!

Baie danki!

Voor wie het leuk vindt: dit is stukje nummer 2 [PP] "PPO's, bladblazers & kantjesmaaiers" #2 #Groninginneboek

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: "PPO's, bladblazers & kantjesmaaiers" #2 #Groninginneboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 23:54

Wat weer een geweldige teksten.