Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillax
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-14

Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 17:20

Ik ben mij heel rustig aan het orienteren naar het houden van een paard. Ik heb 18 jaar rij ervaring en een 4tal verzorgpaardjes gehad en later een eigen paard gehad die nu met pensioen is.

Het paard dat ik zelf heb gekocht is 3 jaar lang mijn verzorgpaard geweest dus ik kende hem door en door.

Inmiddels kom ik al 6 jaar niet meer op de manege, heb geen kennissen in de wereld en geen ervaring met het aanschaffen van een onbekend paard. Ik ben mij flink aan het inlezen in kosten, stalling etc, maar de aanschaf vind ik een lastig punt.

Zijn er mensen/diensten die je kunnen helpen bij het kopen van een paard? Mensen die snel gebreken kunnen sporten en geen roze bril op hebben maar objectief kunnen kijken?

Ik kan mij voorstellen dat je snel verliefd wordt en dan misschien wel een miskoop begaat.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:41

voor het medische deel heb je de klinisch keuring van de dierenarts. Of een paard qua karakter en capaciteiten bij jou past heb je iemand nodig die jou goed kent. Paardenvrienden of een instructeur bijvoorbeeld is daar vaak geschikt voor.

Overigens heb ik toen ik op zoek was veel filmpjes gemaakt en die opgestuurd naar ervaren vrienden/kennissen en die zo laten meekijken op afstand. Dat was enorm nuttig, die hebben er nog aardig wat 'mankementen' uitgehaald die ik niet had gezien.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:45

troi schreef:
voor het medische deel heb je de klinisch keuring van de dierenarts. Of een paard qua karakter en capaciteiten bij jou past heb je iemand nodig die jou goed kent. Paardenvrienden of een instructeur bijvoorbeeld is daar vaak geschikt voor.

Overigens heb ik toen ik op zoek was veel filmpjes gemaakt en die opgestuurd naar ervaren vrienden/kennissen en die zo laten meekijken op afstand. Dat was enorm nuttig, die hebben er nog aardig wat 'mankementen' uitgehaald die ik niet had gezien.



Een keuring kost je alleen maar geld. Zeker wanneer je paard goed gekeurd wordt en er toch iets mis blijkt te zijn... zoek maar eens op je keuring is dan waardeloos want dierenartsen dekken zich goed in.
Of zorg voor een bekende dierenarts die je heel goed kent.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:47

Lienek schreef:
troi schreef:
voor het medische deel heb je de klinisch keuring van de dierenarts. Of een paard qua karakter en capaciteiten bij jou past heb je iemand nodig die jou goed kent. Paardenvrienden of een instructeur bijvoorbeeld is daar vaak geschikt voor.

Overigens heb ik toen ik op zoek was veel filmpjes gemaakt en die opgestuurd naar ervaren vrienden/kennissen en die zo laten meekijken op afstand. Dat was enorm nuttig, die hebben er nog aardig wat 'mankementen' uitgehaald die ik niet had gezien.



Een keuring kost je alleen maar geld. Zeker wanneer je paard goed gekeurd wordt en er toch iets mis blijkt te zijn... zoek maar eens op je keuring is dan waardeloos want dierenartsen dekken zich goed in.
Of zorg voor een bekende dierenarts die je heel goed kent.

Als je een paard koopt met gebreken kunnen de kosten leuk oplopen :=

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:49

Lienek schreef:
troi schreef:
voor het medische deel heb je de klinisch keuring van de dierenarts. Of een paard qua karakter en capaciteiten bij jou past heb je iemand nodig die jou goed kent. Paardenvrienden of een instructeur bijvoorbeeld is daar vaak geschikt voor.

Overigens heb ik toen ik op zoek was veel filmpjes gemaakt en die opgestuurd naar ervaren vrienden/kennissen en die zo laten meekijken op afstand. Dat was enorm nuttig, die hebben er nog aardig wat 'mankementen' uitgehaald die ik niet had gezien.



Een keuring kost je alleen maar geld. Zeker wanneer je paard goed gekeurd wordt en er toch iets mis blijkt te zijn... zoek maar eens op je keuring is dan waardeloos want dierenartsen dekken zich goed in.
Of zorg voor een bekende dierenarts die je heel goed kent.


Nou ja verwachten dat een dierenarts alleswetend is is natuurlijk ook wat onrealistisch..

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:55

@yunomi:

Geloof mij, ik heb mijn paard laten keuren voor aankoop en de kosten rijzen inmiddels de pan uit en met grote kans dat ik haar moet laten inslapen. Neem liever iemand met verstand mee want in principe stelt een keuring weinig voor.
En uiteindelijk kan je er niks op verhalen als het paard toch verbreken vertoond. Heel uitgebreid kan ik er niet openbaar op ingaan helaas maar via pb kan ik zeker meer ingaan waarom keuren niet altijd nodig is.

@troi laat ik het zo zeggen dat er een bepaalde opmerking is geplaatst door die desbetreffende da die uit eindelijk afgedaan werd als " het is niks" wat dus wel mega ernstig blijkt te zijn..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:04

Een kennis van mij heeft een paarden taxatie en makelaardij opleiding gevolgd, en die helpt mensen met zoeken/aankopen van hun paard. Voor meer kan je evt kijken op www.hippiquesupport.nl .

Afbeelding

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:18

Inderdaad iemand die je kent meenemen, met verstand van paarden uiteraard. Je geeft aan geen tot weinig contacten te hebben in de paardensport wereld, dus is het bovenstaande idee van liekec ook zeker iets om te overwegen.
Inderdaad filmpjes maken (evt die ook laten zien aan iemand die er verstand van heeft) dit heeft mij ool geholpen om een paard wat eigenlijk best leuk was juist niet te kopen. Je kan namelijk niet alles zien. Zorg er wel voor dat je filmpjes vanuit een andere hoek zijn gemaakt, dan waarin jij naar het paard keek, dat kan namelijk al veel ophelderen (als er wat is natuurlijk)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:26

Als je een paard gevonden hebt wat je bevalt en jullie hebben een klik. Ga dan nóg eens kijken een dag later. En mogelijk nog eens. Ieder paard heeft zijn dagen. Daarna de keuring NIET laten doen door de dierenarts van de eigenaar.
Niet bezuinigen op röntgenfoto's.
Veel mensen vinden het verstandig te laten keuren op pssm.
Je kunt proberen af te spreken dat bij afkeuren de kosten van de keuringen voor de eigenaar blijven.
Vooral bij de keuring ook laten draven op harde ondergrond en op een cirkeltje laten longeren op harde ondergrond.
Neem juist iemand mee die je niet kent, maar die wel kennis van zaken heeft. Voor bekenden kan het moeilijk zijn objectief te blijven.
Alles filmen en ook alles wat die dierenarts zegt filmen.
Vraag om een proefperiode dat je het paard bij jou hebt.

Maar vooral vertrouw je instinct en vooral inzake de mensen, want let op, het probleem is vaak niet wat er gezegd wordt, het is wat er NIET gezegd wordt.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:35

Echte paardenmensen zitten er niet zo op te wachten hun nek uit te steken voor zoiets. De mensen die met je mee willen en zichzelf aanbieden zijn meestal zelfverklaarde deskundigen. Ik zou keuren en verder vooral op je eigen gevoel af gaan :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:48

Lienek schreef:
@yunomi:

Geloof mij, ik heb mijn paard laten keuren voor aankoop en de kosten rijzen inmiddels de pan uit en met grote kans dat ik haar moet laten inslapen. Neem liever iemand met verstand mee want in principe stelt een keuring weinig voor.
En uiteindelijk kan je er niks op verhalen als het paard toch verbreken vertoond. Heel uitgebreid kan ik er niet openbaar op ingaan helaas maar via pb kan ik zeker meer ingaan waarom keuren niet altijd nodig is.

@troi laat ik het zo zeggen dat er een bepaalde opmerking is geplaatst door die desbetreffende da die uit eindelijk afgedaan werd als " het is niks" wat dus wel mega ernstig blijkt te zijn..


Wat voor gebreken gaat het hier dan om? Iets wat met een klinische keuring ook echt aan te tonen was geweest en op het moment van keuren ook aanwezig was? Of had er eigenlijk ook röntgenologisch gekeurd moeten worden?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:59

ruitje schreef:
Echte paardenmensen zitten er niet zo op te wachten hun nek uit te steken voor zoiets. De mensen die met je mee willen en zichzelf aanbieden zijn meestal zelfverklaarde deskundigen. Ik zou keuren en verder vooral op je eigen gevoel af gaan :)


Ik heb een kennis die ik met iedereen mee zou sturen. Hij keurde altijd paarden voor de verzekering. Als ik ga kijken neem ik hem de 2e keer mee. En altijd keuren op basis van ongelijk afspreken. Als de verkoper daar niet mee akkoord gaat wegwezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:58

Ik zou sowieso ook een paardenkenner meenemen naar de afspraak, maar als je dan al filmpjes maakt zou je die ook meteen door kunnen sturen naar je dierenarts om die alvast mee te laten kijken. Dan heb je het beste van twee werelden; en een kenner mee die jouw enthousiasme ook een beetje in toom kan houden ;) en kan kijken of alles wel eerlijk en realistisch is (en kan filmen), en je hebt een dierenarts die al het een en ander kan zeggen over de bewegingen/bouw voordat je de echte keuring ingaat.
Op die manier heb ik dat zelfgedaan. Voor de verkoper was dat wel lastig omdat die redeneerde dat mijn dierenarts het paard niet had gezien en daar dus ook niet over kon oordelen, terwijl mijn da de koop (en ook zelfs keuring) afraadde op basis van een lichte maar chronische onregelmatigheid in de beweging in de video's, en op de foto's de te lange en afwijkend gevormde hoeven plus het feit dat deze volgens de verkoper ook maar 1 a 2x per jaar werden bijgehouden. Ik heb bij dat paard toen het advies van mijn da gevolgd en van de koop afgezien. .

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:59

Waarom maak je niet een volg topic op bokt. Zorg gewoon dat je iemand mee heb om op te nemen

Zorg dat je het volgende hebt:
Draf aan de hand op het harde
Stand fotos
Rij filmpje in alle 3 gangen.

Ik heb oit zo een volgtopic gelezen. TS kreeg echt goed advies.

Natuurlijk ook keuren.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 05:31

Ik zou als verkopende partij dus echt niet blij zijn als mijn paard met filmpjes en al op Bokt zou staan.

Mauve7

Berichten: 899
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:03

Er is hier op bokt een topic "Nieuw paard kopen deel XX", kijk hier eens :j

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:23

Iris82 schreef:
Ik zou als verkopende partij dus echt niet blij zijn als mijn paard met filmpjes en al op Bokt zou staan.


Het topic that ik vermeld had dit ook niet. Filmpjes werder verstuurd naar bokkers die zich aanboden via PB

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Kenner die het kopen van een paard begeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:51

Is er niemand die een realistische kijk heeft op jouw kunnen, je rijden en je ambities die je in zou kunnen schakelen? Een (voormalig) instructeur, kennis met flink wat ervaring, zoiets?

Het meest voorkomende probleem is naar mijn mening namelijk niet dat een paard niet gezond is, maar dat een paard niet past bij de kennis en wensen van de nieuwe eigenaar. Problemen met de gezondheid kan je met logisch verstand, zoveel mogelijk zaken controleren (dat begint al met simpelweg paard en eigenaar eens door google te halen), goed en nuchter kijken en een uitgebreide keuring laten doen (simpel voorbeeld, als jij weinig verstand hebt van beenstanden etc, vraag dan specifiek bij de keuring hoe de DA hem op zijn voeten vind staan, etc) toch aardig beperken. Daar speelt dan alsnog een stukje geluk mee hoor, een kerngezond paard dat toch iets gaat mankeren kan ook gewoon dikke vette pech zijn, dat risico loop je met dieren maar dat wist je zelf vast ook al.

Echter merk ik vooral dat veel kopers zichzelf overschatten of juist een paard kopen dat op termijn tekort gaat komen voor hun ambities. En dan kan hij heel leuk, lief en braaf zijn bij de verkoper maar daar heb jij nog hooguit een paar weken profijt van. Juist voor dat inschatten van het karakter en de capaciteiten van een paard zou ik in jouw geval aanraden iemand mee te nemen.

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:07

Er zijn inderdaad aankoopbegeleiders. Met wat zoekwerk op internet kun je onafhankelijke aankoopbegeleiders 'inhuren' om mee te gaan naar de paarden die je wilt bekijken :j