Leeftijd van pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 15:33

Ten eerste weet ik niet op dit bericht hier op de goede plek staat maar ik waag het er op.

Momenteel ben ik samen met mijn vriendin opzoek naar een pony. Nu vonden wij een advertentie van een '3 jarige pony' met allemaal fotos waarin deze uitgebreid bereden werd.

Nu wilden wij vandaag een afspraak maken om deze pony te bekijken. Dus aan de telefoon met de verkopers:

: hallo, waar zoeken jullie naar
: een jonge pony waarmee wij deze zomer aan de slag kunnen
: oh maar hij is pas 2 en moet nog 3 worden dus je kunt nog niet echt met hem aan de slag. Dat moet je sowieso niet doen met een pony van 3.
: oke, bij de advertentie staat dat hij 3 is en al bereden wordt
: alle paarden worden op 1 januari een jaar ouder, zo werkt dat nu eenmaal.

Vriendelijk bedankt en opgehangen.

Nu vraag ik me af, is dit normaal? Als een pony nog niet klaar is om echt bereden te worden en nog geen drie is, is het dan 'gewoon' om alleenmaar rijfotos te plaatsen en de pony te verkopen als een 'sportpony'?

Ik vond het in iedergeval een beetje vreemd.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:38

Vreemd verhaal. Ik zou hier dan ook zeker geen pony kopen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:45

Als verkoper krijg je flink wat reacties van kinderen/jongeren waar in de communicatie al uit blijkt dat ze nog niet handig genoeg zijn voor jonge net ingereden paarden/pony's, dus raad je dan het dier af.

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 15:47

cobiie schreef:
Als verkoper krijg je flink wat reacties van kinderen/jongeren waar in de communicatie al uit blijkt dat ze nog niet handig genoeg zijn voor jonge net ingereden paarden/pony's, dus raad je dan het dier af.


Op een van de fotos zat er een meisje van een jaar of 8 op, bovendien, wat heeft dat te maken met het verhaal over de leeftijd van de pony? Etc?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:52

Ik ben het er niet mee eens maar zo gebeurd het wel vaker. En er word inderdaad geteld vanaf januari al doe ik dat zelf niet met vooral jonge paarden

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:55

Een drie jarige is geen pony waar 2 vriendinnen deze zomer iedere dag lekker vol op kunnen rijden. Die jonkies worden vaak maar weinig en kort gereden om ze goed te managen.
Dat er foto's zijn gemaakt met een jong kind erop vind ik niet raar, ziet er verkooptechnisch beter uit dan met een 40 jarige volwassen man. ;)

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 15:58

cobiie schreef:
Een drie jarige is geen pony waar 2 vriendinnen deze zomer iedere dag lekker vol op kunnen rijden. Die jonkies worden vaak maar weinig en kort gereden om ze goed te managen.
Dat er foto's zijn gemaakt met een jong kind erop vind ik niet raar, ziet er verkooptechnisch beter uit dan met een 40 jarige volwassen man. ;)


Ik begrijp heel goed dat het niet verstandig is om met 2 meiden een zomer lang op een 2 jarige te rijden. Probleem is allen dat de pony werd geadverteerd als 3 jarige waarmee je aan de slag zou kunnen gaan. Vandaar.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:06

Loeka_Polly schreef:
cobiie schreef:
Een drie jarige is geen pony waar 2 vriendinnen deze zomer iedere dag lekker vol op kunnen rijden. Die jonkies worden vaak maar weinig en kort gereden om ze goed te managen.
Dat er foto's zijn gemaakt met een jong kind erop vind ik niet raar, ziet er verkooptechnisch beter uit dan met een 40 jarige volwassen man. ;)


Ik begrijp heel goed dat het niet verstandig is om met 2 meiden een zomer lang op een 2 jarige te rijden. Probleem is allen dat de pony werd geadverteerd als 3 jarige waarmee je aan de slag zou kunnen gaan. Vandaar.

De pony zal 2 jaar en iets van 11 maand oud zijn, de meeste veulens worden rond deze tijd van het jaar geboren dus zal zo goed als 3 jaar oud zijn.
Aangezien hun ook aangeven dat ze rekenen vanaf jan, wordt de pony 3 dit jaar. Als die in dec geboren is is die al minimaal 2,5 jaar.

Maar je kan toch met de pony aan de slag :? , alleen moet je bij geen enkele 3 jarige verwachten er 7 dagen in de week erop rond te kunnen rijden als je wilt dat die gezond oud wordt.

De verkoper verwacht waarschijnlijk dat de combi van jullie en de pony niet ideaal zal zijn en dat is zijn/haar goed recht natuurlijk. Gelukkig zijn er meer dan genoeg pony's te koop, dus ga lekker verder met jullie zoektocht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:22

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:39

Op 1 januari verjaren alle paarden. deze is dus officieel 3. Maar die mag dan pas licht aangereden zijn en daar kun je nog niet volledig mee gaan werken.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:59

Niks officieels aan hoor.
En alspaard pas in aug drie word moet je hem in januari zeker nog niet inrijden

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 21:02

Ik wil nog even aangeven dat ik absoluut niet van plan was 7 dagen in de week met welke pony ook aan het werk te gaan. Maar ik vind verschil zitten tussen een pony van nog geen 3 en een pony van bijna 4, die kan in mijn ogen best 4x per week een licht ritje maken.

Ik begrijp ook zeker dat zij ons deze pony afraden, ik wilde hem zelf ook niet meer vanwege de jonge leeftijd.

Het ging mij vooral om het feit dat de pony wordt geadverteerd als 3 jarige en reeds onder het zadel zijnde. In de advertentie stond bijvoorbeeld dat hij al ervaring had in het bos, in het water, met dressuur, zonder zadel rijden en 'dat kinderen er zo mee weg rijden' vandaar dat ik aannam dat deze pony al ruim 3 was en je hiermee 'aan de slag' zou kunnen inde zin: zo'n 4x per week een ritje maken.

Ik begrijp ook dat ik dit dus niet goed begrepen heb.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:11

anjali schreef:
Op 1 januari verjaren alle paarden. deze is dus officieel 3. Maar die mag dan pas licht aangereden zijn en daar kun je nog niet volledig mee gaan werken.

Dit vind ik echt onzin :o Als de geboortedatum bekend is, is januari echt niet de officiƫle verjaardag.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:45

vevina schreef:
anjali schreef:
Op 1 januari verjaren alle paarden. deze is dus officieel 3. Maar die mag dan pas licht aangereden zijn en daar kun je nog niet volledig mee gaan werken.

Dit vind ik echt onzin :o Als de geboortedatum bekend is, is januari echt niet de officiƫle verjaardag.

Jawel hoor,dat komt uit de wereld van de renpaarden.Men probeert daar dan ook om de veulens zo vroeg mogelijk in het jaar geboren te laten worden omdat ze dan fysiek verder zijn dan hun maanden later geboren collega's die als jaargenoten aan dezelfde races gaan deelnemen. Nou meen ik zelfs dat renpaarden al op 2-jarige leeftijd gaan racen,maar helemaal zeker weet ik dat niet.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:50

Ik zie het wel vaker gebeuren dat er paarden en pony's onder de 3 al beleerd zijn en ingereden worden. %)

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:54

Anjali:
Ik kan begrijpen voor wedstrijden of als de geboortedag niet bekend is dat 1 januari makkelijk is. Maar waarom als fokker/handelaar je paard verkopen als 3 jarige terwijl die dat zeker nog niet is?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Leeftijd van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:06

Ik denk dat het een goede verkoper is.
Hij zoekt een geschikte eigenaar met ervaring met jonge pony's.
Het is duidelijk dat je dat niet hebt, gezien je vragen.

Een brave 3 jarige voor een ervaren ruiter is een moeilijke jonge pony voor een minder ervaren ruiter.
Vaak hoor je "met bloed zweet en tranen" zijn we zover gekomen, maar dat is meestal te danken aan te weinig ervaring en niet aan een zogenaamde moeilijke pony.
Pony's leren sneller dan de ruiter en dan loop je dus steeds achter de feiten aan.
Zie het als een leraar die nog veel fouten maakt, daar krijg je als leerling geen motivatie van.