''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:04

Hoi Bokkers,

De titel zegt het al een beetje. Toch zal ik het nog even uitleggen. Ik heb al een jaar of 5 een weiland die ik in de zomer ook verhuur voor andere paarden. Ze staan dan lekker samen met mijn eigen paard en kunnen in de zomermaanden volop genieten. *\o/*

Dit jaar gaat het iets minder en heb ik eigenlijk geen huurders. Het geld maakt mij niet zo heel veel uit maar voornamelijk gaat het om dat mijn paard niet alleen komt te staan. Nu heb ik al zoveel reacties gekregen ''dan gooi je er toch een shetlander bij''. :?

Je neemt toch een paard omdat je een klik hebt en je 'er iets mee wilt doen'. In plaats van er bij gooien als maatje en er niks mee doen. + de bijkomende kosten voor iets 'wat er maar staat'. :$

Mijn paard zou nummer 1 zijn wat ik zielig vind voor het shetje. Mocht mijn paard komen te overlijden dan zou ik het shetje misschien verkopen? -O-

Zijn er meer mensen die zo denken of zie ik het verkeerd? Ik zou het graag willen begrijpen O:) :+

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:09

Als een paard buiten komt, eten krijgt en een vriendje heeft zal het hem worst wezen als ie nummer 2 is :')

De bijkomende kosten voor "wat als" is wel een geldig argument en goed om daarbij stil te staan. Een shetje kost net zoveel als ie ziek wordt als iets groters.

Je zou een advertentie kunnen plaatsen voor gezelschapspaard gezocht: internet staat er bol mee. Paarden die geblesseerd zijn etc, dan kan je altijd het plekje gratis aanbieden ipv huur te vragen omdat jij er ook mee geholpen bent.

Als je toch iets wil kopen hoeft het ook geen shetje te zijn. Een knappe Welsh pony kan ook...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:11

Tja paarden zijn kuddedieren. Ze voelen zich ongelukkiger zonder paarden vriendjes dan aandacht van mensen. Soortgenoten zijn toch wel een eerste levensbehoefte voor ze, aandacht van mensen is (hopelijk een leuke) bijkomstigheid

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:11

Ja, ach. Ik zou het ook gezegd hebben. Je kunt toch een leuk shetje uitkiezen als je er perse 1 wil waar je een band mee krijgt? Die shet heeft er niets van als jij er niet mee werkt, hooguit op het gewicht letten. Maar hoe doe je het in de winter dan?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:13

Ik denk dat het de shet of eender ander paard aan zijn achterste zou oxideren al jij meer aandacht geeft aan je paard dan aan hem :D .
Je moet altijd opletten met paarden vermenselijken. Paarden zijn geen mensen. Zij denken niet zoals wij. Ze kunnen het heel leuk vinden om samen te werken, maar de meeste paarden zijn even gelukkig als ze gewoon lekker eten en drinken hebben en goed verzorgd worden.

Maar je moet wel kijken want het belangrijkste is. Of je paard staat alleen te verpieteren in een weitje, omdat jij geen zin hebt in extra werk in een pony waar je toch niets mee wilt doen verder. Of jij zit opgescheept met extra kosten en werk, omdat je paard per se een maatje wilde waar hij heel gelukkig mee is en gewoon mee kan doen waar hij voor geboren is, kuddedier zijn.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:14

MariekeS_ schreef:
Als je toch iets wil kopen hoeft het ook geen shetje te zijn. Een knappe Welsh pony kan ook...


De bijkomende kosten vind ik zeker iets om over na te denken. Ik sta er namelijk wel voor open om een shetje aan te schaffen maar dit soort dingen houd mij toch tegen..

Ik zou dan eerder voor een shetlander gaan dan een Welsh pony aangezien ik er verder niks mee zou doen. Af en toe wandelen, maar geen rijden etc. ;)

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:16

Utixo schreef:
Ja, ach. Ik zou het ook gezegd hebben. Je kunt toch een leuk shetje uitkiezen als je er perse 1 wil waar je een band mee krijgt? Die shet heeft er niets van als jij er niet mee werkt, hooguit op het gewicht letten. Maar hoe doe je het in de winter dan?


Ik sta van de winter op een stal naast mijn weiland. Overdag zouden ze eventueel op de wei kunnen. Voor een nacht neem ik aan dat ze wel samen in een stal kunnen (stal is 4x4 geloof ik)?

Maar waarschijnlijk zal de stalhuur dan ook wel omhoog gaan. Zo'n shetje eet niet niks _O-

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:19

Ik heb vorig jaar ook een shet maatje erbij gekocht voor mijn pony. Nu een jaar verder klikt het tussen die twee nog steeds niet echt en staat mijn shetje alweer een paar weken apart omdat zij toch niet volledig op het gras kan staan, ze wordt snel dik en is gevoelig voor hb.
Als gezelschap voor op het land zou ik goed kijken naar wat voor soort pony je koopt. Shetjes zijn over het algemeen snel dik en ook wel gevoelig voor hb. Houd daar dus rekening mee.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:19

Kwanyin schreef:
Maar je moet wel kijken want het belangrijkste is. Of je paard staat alleen te verpieteren in een weitje, omdat jij geen zin hebt in extra werk in een pony waar je toch niets mee wilt doen verder. Of jij zit opgescheept met extra kosten en werk, omdat je paard per se een maatje wilde waar hij heel gelukkig mee is en gewoon mee kan doen waar hij voor geboren is, kuddedier zijn.



Precies wat ik denk! Aan de ene kant maakt mij het totaal niet uit dat ik 500 euro kwijt ben voor zo'n beestje. Ook een hoefsmid etc. is geen probleem. Maar zodra het ziek wordt kunnen de kosten hoog oplopen + de maandelijkse stalkosten. Voor de rest zou het mij een worst schelen hoe die eruit ziet, ik knap hem wel op :(:)

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:51

bellehorses schreef:
Ik heb vorig jaar ook een shet maatje erbij gekocht voor mijn pony. Nu een jaar verder klikt het tussen die twee nog steeds niet echt en staat mijn shetje alweer een paar weken apart omdat zij toch niet volledig op het gras kan staan, ze wordt snel dik en is gevoelig voor hb.
Als gezelschap voor op het land zou ik goed kijken naar wat voor soort pony je koopt. Shetjes zijn over het algemeen snel dik en ook wel gevoelig voor hb. Houd daar dus rekening mee.


Nog twee punten om rekening mee te houden. Nu denk ik dat dat wel mee zal vallen aangezien mijn paard met alles vriendin wilt worden (moet alsnog van twee kanten komen). En ik heb mijn weiland gebaseerd op een paddock Paradise, dus dikheid zal meevallen :D

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:56

Toen ik 8 jaar geleden mijn eerste paard kocht zeiden mensen ook, gooi er maar een shetje bij! Prima besluit, ze stonden lekker samen, shetje mocht soms mee uit wandelen, die kwam niks te kort. In aanschaf is een shet gewoon goedkoop, en in onderhoud buiten de da kosten om is die ook goedkoper geweest dan een groot paard.

Het is wel belAngrijk twee dezelfde type pony's te hebben. Anders krijg je gedoe met voeren. Met mijn andere kon het prima samen, mochten beide weinig op het gras. Maar met een paard dat snel mager wordt is een shet vaak een slechte combi. En, ze breken uit bij slechte hekken.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:02

Het is een stuk investering in het welbevinden van jouw andere paard.

Dus misschien doe jij er niets mee, en ben je wel geld kwijt, maar eigenlijk ben je dat geld kwijt voor je andere paard, om die paardwaardiger te houden.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:08

Hoezoo schreef:
Utixo schreef:
Ja, ach. Ik zou het ook gezegd hebben. Je kunt toch een leuk shetje uitkiezen als je er perse 1 wil waar je een band mee krijgt? Die shet heeft er niets van als jij er niet mee werkt, hooguit op het gewicht letten. Maar hoe doe je het in de winter dan?


Ik sta van de winter op een stal naast mijn weiland. Overdag zouden ze eventueel op de wei kunnen. Voor een nacht neem ik aan dat ze wel samen in een stal kunnen (stal is 4x4 geloof ik)?

Maar waarschijnlijk zal de stalhuur dan ook wel omhoog gaan. Zo'n shetje eet niet niks _O-


Je wilt een groot paard en een shetje de hele winter elke nacht samen in een box van 4x4 zetten? Houd er dan rekening mee dat ze niet kunnen liggen of rollen. Dat is ook niet heel vriendelijk voor ze.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:15

Hoezoo schreef:
Utixo schreef:
Ja, ach. Ik zou het ook gezegd hebben. Je kunt toch een leuk shetje uitkiezen als je er perse 1 wil waar je een band mee krijgt? Die shet heeft er niets van als jij er niet mee werkt, hooguit op het gewicht letten. Maar hoe doe je het in de winter dan?


Ik sta van de winter op een stal naast mijn weiland. Overdag zouden ze eventueel op de wei kunnen. Voor een nacht neem ik aan dat ze wel samen in een stal kunnen (stal is 4x4 geloof ik)?

Maar waarschijnlijk zal de stalhuur dan ook wel omhoog gaan. Zo'n shetje eet niet niks _O-


Samen in een stal kan wel lastig worden. Mijn paard is echt super sociaal naar anderen, vind iedereen leuk en heeft in de wei werkelijk nog nooit ruzie gehad, maar zodra je hem in een stal op sluit met een ander paard gaat hij zich irriteren en naar een paar uur mept hij het andere paard een hoekje in. Dus hier zou ik wel voorzichtig mee zijn.

Als je geen huurder kan vinden lijkt een shet me idd een goede oplossing. En wat er verder ook gezegd word, als het eten heeft, een vriend heeft en buiten kan spelen zijn ze zo tevreden hoor

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:23

Naast ons hadden mensen hun welshje alleen staan, nadat hij altijd bij andere had gestaan. Zo sneu, hij werd kribbig, beet iedereen, deed al lelijk als je met een zadel of halster aankwam. Nu sinds kort hebben ze er een maatje bij, beestje is niet meer stuk te krijgen, helemaal op geleefd, mensen vonden het onzin, hij moest maar alleen staan. Maar inmiddels zijn ze terug op hun mening.. Paardje hoorde gewoon een maatje te hebben.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen voor paarden die door trauma's of dergelijke niet bij andere kunnen maar volgens mij is die van jou wel sociaal als ik zo lees.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:32

Citaat:
Samen in een stal kan wel lastig worden. Mijn paard is echt super sociaal naar anderen, vind iedereen leuk en heeft in de wei werkelijk nog nooit ruzie gehad, maar zodra je hem in een stal op sluit met een ander paard gaat hij zich irriteren en naar een paar uur mept hij het andere paard een hoekje in. Dus hier zou ik wel voorzichtig mee zijn.


Hier is de shet dan de baas, dat kan ook nog :D

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:40

Wij hebben ook een shetlander als oppas voor 2 grote paarden.

Ik vind onze shettieplettie ook wel eens zielig omdat ze nr3 is. Er wordt niets mee gedaan op een borstelbeurt per maand na dan.
Maar wat wil een paard nog meer? We letten op haar gewicht en ze heeft 24/7 vrije uitloop, gezelschap en water en ruwvoer. en een vitamine en mineralen aanvulling. Zo zielig is dat niet.
Als ze op haar vorige plek was gebleven was het leven niet veel 'rijker' geweest.

Ze komt soms wel even langs voor een knuffel en die kan ze krijgen. Verder leeft ze heel zelfstandig.

Ze krijgt wel haar ontworming maar de smid is er nog nooit bij nodig geweest. Dierenarts kosten zouden er aan kunnen komen en dat is prima. Maar voor haar zou de grens van hoeveel kosten ik zou willen maken wel eerder bereikt zijn.
Ze is echt 'voor erbij' en ze is inderdaad een 2e rangs burger bij ons in de wei :+ Maar erg zal ze dat niet vinden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:21

Ik vind het in ieder geval de complimenten waard dat je goed nadenkt over de eventuele aanschaf van een extra pony. Is het geen optie om een pony te leasen/bruikleen? Iemand die niet persé afstand wil doen van zijn/haar (oude) pony maar deze een goede plek wil geven/goede oude dag wil bezorgen?

Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind zijn uitspraken (niet hier in dit topic, maar je hoort het regelmatig) als "mijn paard/pony verpietert als ik er niets mee doe" en dat Shetlanders daar dan geen last van schijnen te hebben. Imo heeft welk paard dan ook (van Shetlander tot kwpn), niet persé behoefte aan allerlei activiteiten met een mens, mits het behoorlijk is voorzien in zijn basisbehoeften (veel buiten met leuke weidegenootjes, goed voer, hoefsmid, da wanneer nodig, noem maar op). Oftewel: schaf je een Shetlander voor erbij en bied je deze een fijn huis, dan zal Shet er lak aan hebben of je er iets mee doet of niet. Wij mensen beelden ons vaak in dat onze geliefde viervoeters niet zonder ons kunnen (buiten het zorgen voor basisbehoeften uiteraard) als in dat we van alles met ze moeten ondernemen, maar ik denk dat paarden niet zo denken :+

Overigens is een Shetlander, mocht het medische problemen krijgen, vaak wel degelijk goedkoper dan een paard dat vier keer zoveel weegt omdat medicatie op gewicht word gedoseerd. Maar dan blijft het alsnog de vraag of een keer honderd euro aan da-kosten voor het 2e-rangs-paardje al teveel is...

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:28

Ook ik heb een Shetlander aangekocht als vriendje voor mijn paard voor bij ons op het weiland.
Ik heb hem nu 3 jaar, gekocht als 2 jarig hengst maar wel van een erg goede fokker en het was dus ook geen goedkope pony van om de hoek.
De enige kosten die ik buiten het normale aan hem gehad heb zijn de castratiekosten op zijn 4 en laatst de tandarts om een kies te trekken die gespleten was.
Hij staat gewoon 8 uur per dag mee op de weide zonder gewichtsproblemen of HB toestanden.
Ook wordt er gewoon weinig met de pony gedaan, zelfs poetsen schiet er vaak over maar hij is echt nog steeds blij hoor. Hij kent niets meer dan een halster, poetsen, wassen en wandelen en voor de rest hoeft hij helemaal niets.

Ik was zelfs zo verliefd op het beestje dat ik toen mijn paard toch weer op pension ging, ik een tweede shet bij heb gekocht om de eerste weer gezelschap te houden :+ :Y)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:33

Ik zou dan niet voor een shirt gaan die enkel hoeft te grasmaaien. Beetje pech en dan wordt ie dik van lucht en hoefbevangen. Dan zou ik eerder voor een paard wat van zijn oude dag mag genieten gaan die het gras goed kan gebruiken.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:50

Ik heb er ook een shetje 'bijgegooid' toen mijn paard tijdelijk alleen stond. Ik heb een enorme klik met die kleine, maar doen er weinig mee.
Mijn paard en de shet zijn onafscheidelijk geworden. De shet is hartstikke gelukkig :)
Hij kan iedere dag het hele jaar door naar buiten met nu twee paarden vriendjes, krijgt lekker eten en een keer per week komt zijn verzorgster lekker met hem knuffelen en wandelen. Als ik zelf tijd over heb ga ik ook leuke dingen met hem doen. (Tussendoor wordt hij natuurlijk wel extra gepoetst ed) Helemaal top geregeld zo!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:03

Ik ben juist iemand die vind dat een shetje geen grasmaaier hoeft te zijn omdat er geen tijd voor hem is.
Ik heb bewust voor "een shetje" gekozen en is dan ook mijn nummer 1.

Het is leuk een shetje voor erbij maar toch hebben ze vaak echt wel beweging nodig als ze dagen op de wei staan.
Mijne is na zn casteratie gaan dichtgroeien en moet enorm met hem opletten.
Dus bij mijn shet zou het er zo even bij gooien niet opgaan.
En nee toen ik hem kocht was hij gewoon een super mooie slanke shet hengst die zichzelf genoeg beweging gaf.
Ik denk dat als je goed zou kijken naar veel shetjes die er gewoon bij staan dat er een hoop zijn met overgewicht.
Maar dat is mijn mening.

Paard alleen is ook rot maar met die reden heb ik hem dus ook moeten verhuizen en castreren soms is je eigen weide/stal aanhouden niet meer de oplossing.

Lastige situatie maar zou er zeker niet te luchtig over denken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:58

Hier ook een grasmaaier-shet als gezelschap.
Bij elkaar 3 jonge paarden dus rennen doen ze genoeg.
Ik heb niet echt een klik met de shet (ofwel met shetten in het algemeen) maar dat betekent niet dat ik er niet lief voor kan zijn ? Hij doet het super goed met zijn 2 vriendjes en hij krijgt van mij gewoon een kroel en een poetsbeurt.
Het is een ontzettend lief ding maar qua karakter zou hij als rijpaard of menpaard niet bij mij passen (stel dat hij 1.60 zou zijn dan he).
Hij is echt wel gelukkig en krijgt van mij dus gewoon een portie aandacht, kleine moeite...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:00

Ik heb dus ook niets met shetten.
Daarnaast zijn de weides ook niet shet proof.

Dus ik heb er destijds gewoon een grote bij gegooid.
Dan kon ik er mee klooien als ik er wel zin in had.
Voor de prijs maakt het niet erg veel uit, ja de aanschaf iets.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:02

Denk ook eens na over een ouder paard als gezelschap :)
Dat was mijn oplossing: paardlief kwam bij huis te staan, ik had geen zin in huurders en een kennisje had een oudere merrie van 21 die niet meer de sport in kon vanwege een blessure. Verder nog een fit paard.
Nou, 1+1=2 :) De merrie is een geweldig maatje voor mijn rijpaard. Ze hebben ongeveer dezelfde voerbehoeftes en ze zijn gewoon heel goede maatjes :)
Natuurlijk gaat de merrie ook gewoon naar dierenarts, hoefsmid en tandarts, maar verder kost ze mij weinig. Wel is het zo dat ze in de afgelopen 2,5 jaar wel wat meer kwaaltjes heeft gekregen, dus het is een aflopende zaak nu. Maar zo lang ze gelukkig oogt, mag ze fijn maatje zijn voor mijn andere paard.

Soms zijn met eigenaren van dergelijke paarden ook wel constructies te verzinnen dat zij de zorg aan jou overdragen, maar dat zijzelf wel verantwoordelijk blijven voor de kosten oid :)