Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:08

Mag ik ook mee praten O:) ?
Ik speel een beetje vals want mijn puppy was al ruitermak toen hij vorig jaar van mij werd, maar ik ben pas echt zelf met hem aan het werk gegaan na de sneeuw begin dit jaar. Inmiddels zit er een rem, stuur en gas op, en heb ik mijn eerste bosritje gemaakt!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1917833&lr=514192589


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:35

Afbeelding
Mijn puppy had wat problemen met aansingelen, dus dan maar zonder zadel totdat zadelmaker is geweest :+ (oh, en bitloos :P)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:22

@BalouK Dat is wel een heel heftige reactie zeg! Fijn ook dat je het wel snel oplost! Ik wissel ook (meer uit luiheid maar toch) bit en sidepull af :j
@Suikermeisje Achtjes stappen is ook best een goede oefening toch?
@Klijntje Haha jij had eigenlijk meer armen nodig :+ Ik heb dubbele lijnen maar gewoon opgegeven :+
@nine1987 Wat een leuk dier! En ook goed dat je zo'n beslissing maakt! Je kent tenslotte het dier en jezelf het beste

Vorige week is de zadelpasser langs geweest, zadel lag niet helemaal goed meer dus dat heeft ze bijgewerkt. Nu kunnen we dus weer lekker het bos in!
Maar eerst ben ik weer aan de slag gegaan met longeren, voor wat meer ontspanning, en rijden, om de hulpjes er net wat beter in te krijgen. Is wel zo fijn met al die bomen om je heen :+

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:08

Iedereen gaat zo snel! En wat een leuke vorderingen!
Hier ging het vandaag wat minder. Had een groot deel van de middag gespeeld met de pony, waardoor de wind was opgestoken toen ik wilde gaan rijden. Hij is altijd zo braaf, ik kreeg hem natuurlijk zadel- en ruitermak, en heb altijd zonder enig probleem kunnen opstappen. Maar vandaag dus niet... Mijn moeder hing, maar hij schoot weg en omdat we hem dus allebei vast hadden knalde dat lekker in zijn mond, met als gevolg dus dat hij omhoog kwam en met zijn achterhand richting mijn mams draaide, die nog licht gewond was van de vorige lompe (stal)actie... Dus die hield het meteen voor gezien...
Toen eerst even een rondje gewandeld, en gaan stuiteren en hangen totdat hij dat braaf deed (~10 sec), en toen alsnog zonder problemen opgestapt. Rijden was daarna alsnog wel chaotisch, en hij liep flink te schuimen en te knagen op het bit, dus ik heb er echt maar kort op gezeten.
Tijdens het rondstappen is hij alsnog wel weggesprongen, van de boom die net buiten de bak staat en aan het kraken was in de wind :+ Daar is hij dus bij het eerste opstijgen waarschijnlijk ook van geschrokken...
Maar goed, maandag in de herkansing. Dan hopen we weer op de lieve knol die ik gewend ben :j

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:01

Eight: Met stuiteren bedoel ik, voet in de beugel, aanstalten maken om op te stijgen zonder dat echt te doen, en 'meelopen' (meer hoppen, dus vandaar stuiteren) totdat hij stil staat. Wat leuk ook dat je in galop bent geweest! Dat is vast erg gaaf geweest :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:35

Eight schreef:
Worden ze daar niet onrustig van? Niet bekritiserend bedoeld, want ik weet dat er veel verschillende methoden zijn om een paard te beleren. Ik heb het zelf nooit eerder gezien en ben altijd nieuwsgierig naar andere methoden :) hopen dat het vandaag beter gaat, een schrikkerig paard is nooit prettig. Ik moet zeggen dat ik het ook altijd goed merk als het hard waait, dan zijn ze heel anders dan op een windstille zonnige dag.

Misschien worden ze daar inderdaad onrustig van, maar ik ben vooral 'meegehopt' omdat ik niet wil dat hij leert dat weglopen = niet opstappen. Dus ik 'hop' alleen maar als hij niet rustig blijft staan :j Gebaseerd op een filmpje "naughty dressage horse" (youtube) :)
Verder ben ik dus gisteren in de herkansing gegaan, en het ging fantastisch! *\o/* Nou had ik dus zaterdag het opstijgen al een paar keer extra zonder problemen geoefend, maar gisteren hoefde ik echt niks te proberen, hij bleef gewoon hartstikke braaf staan en hij was tijdens het hele rijden erg relaxed!


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:54

Top Bobje! Wat leuk om er nou eindelijk op te zitten!
Zoals in de reactie direct boven jouw laatste bericht: Het gaat weer gewoon helemaal goed bij mij :j

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:09

Ik ben gisteren ook weer met mijn jonkie het bos in geweest! Hij was super enthousiast, zelfs wat vreugdebokjes op het eerste pad :+ en mijn oude pony kon hem helemaal niet bijhouden :j

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:59

Daar kan ik alleen maar over meepraten M_Jacky! Ik ga ook regelmatig met mijn jonkie het bos in, nog wel samen met mijn oudje, maar hij loopt al sinds de eerste rit voorop!
Verder gaat het dressuurmatig ook steeds beter, hij begint het beter te snappen, dus hebben we minder conflicten. Ik ben erg blij met mijn veelzijdige paardje!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:37

Met de mijne heb ik helaas een finke stap terug moeten nemen. Hij ging steeds harder rennen, wat waarschijnlijk een balansprobleem was, dus heb ik het longeren weer opgepakt.
Ik rij de mijne (4 jaar) 3x per week, vaak kort (denk zo'n 20 min), ik stop vaak als hij braaf gedaan heeft wat ik wilde (en ik ben (nog) niet veeleisend). Wel ga ik het bos in met mijn jonkie, omdat ik dat een hele goede training vind in zijn fase van de training (het is fijn voor vertrouwen, balans, conditie, etc etc), en dat duurt altijd wel minstens een uur. Ik ben ook een keer bijna 3 uur weg geweest.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:48

Bij mij was het ook 10 dagen na de wolfskiezen, maar ik trainde op dat moment toch bitloos (en reed nog niet) dus was niet zo'n probleem

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:52

Ik ben op stal gaan oefenen door steeds als hij wel een snoepje kreeg, er heel overdreven "braaf" bij te roepen, zodat hij de uitspraak met het snoepje ging associëren. Dat lijkt te werken nu :-)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:07

Ik probeerde mijn jonkie te verhuizen naar een nieuwe pensionstal, en hij liep de trailer niet op |( Bijna 2 uur geprobeerd, alles gedaan (zelfs mijn überbrave oudje ernaast gezet, die zonder aarzelen de trailer op liep), maar het hielp niet. en dat terwijl hij de trailer zo op liep toen ik hem net gekocht had!
Nu een andere oplossing zoeken. Hopelijk lukt het snel, zodat ik ook weer een succesverhaal kan delen! (en eindelijk fatsoenlijk kan gaan trainen in een bak ipv een wei met bak-afmetingen...)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:53

Ja, het is gelukt! *\o/* *\o/* *\o/*
Vandaag een andere wagen gehuurd en met een andere aanpak (en 2 kapotte halsters later) is hij uiteindelijk de trailer ingekomen, en hij staat nu op zijn nieuwe stalletje!
@Madje: Jazeker, ook voerbeloningen heb ik geprobeerd, en het hielp om zijn aandacht erbij te houden, maar totaal niet om hem verder de trailer in te krijgen. Vandaag heb ik helemaal geen voer gebruikt (pas toen hij erop stond), en het is toch gelukt!
De truuk bleek te zijn dat ik weglopen echt super onprettig moest maken, zodat hij ging heroverwegen of die trailer wel zo eng was, en uiteindelijk werkte dat.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:22


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:55

Ik ben juist naar een stal mét binnenbak verhuisd, dus ik kan voor het eerst in jaren wel doortrainen ondanks de regen/sneeuw/andere neerslag!
Hij is super afgeleid, maar gelukkig kan hij ook nog gewoon alles wat ik hem al geleerd had :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:04

Celine_Famke schreef:
Ik kan helaas niet echt een stal vinden die aan mijn eisen voldoen die een binnenbak hebben!

Want ik wil namelijk 's winters dat mijn paard lekker overdag buiten kan, waar ze kan rennen en spelen en knuffelen met andere paarden. En gevoerd wordt.
En 's nachts op stal met onbeperkt hooi. + zelf krachtvoer regelen.
En ik wil dichtbij het bos/duin/strand :D

Overal waar ik nu een binnenbak tegenkom staan ze 's winters naar mijn idee veel te veel binnen of op een te kleine paddock of individueel etc.. En krijgen te weinig ruwvoer of het ligt niet in een mooie omgeving..

Ach ja.. Voor nu doe ik het maar met deze stal haha! Staat ze tenminste met 30 vriendjes elke dag op een enorm stuk land. En naast het bos :D + grote stal, onbeperkt hooi en eigen krachtvoer. Met de natte buitenbak 's winters moet ik het dan maar even doen helaas.. Haha!

Ik heb ongeveer dezelfde eisen als jij, en een stal gevonden die hier volledig aan voldoet, én binnen mijn budget! Ik vind zelf dat ik daar echt ontzettend veel mazzel mee heb gehad! O:)
Alleen ik stond dus ergens met alleen een buiten'bak', en meneer was dus nog niet eerder in een binnenbak geweest, en dat was toch wel even meer wennen dan ik me had gerealiseerd. Die bakranden (en spiegels) zijn toch wel spannend!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:26

In de buurt van Wageningen :+
Mijne is echt een rots als hij ergens van schrikt, en daar heb ik wel mazzel mee! Woensdag, toen ik voor het eerst gereden heb, was het aan het dooien, waardoor het sneeuw op het dak aan het schuiven was, iets dat alle paarden spannend vonden. Hij is 1x opzij gesprongen (1 kant van de bak is open), daarna helemaal niks meer! Ondanks de andere paarden die wel aan de kletter gingen!

Oh, en vandaag voor het eerst in mijn eentje een rondje buiten gereden! Op ons vorige plekje zijn we ook vaak het bos in geweest, maar altijd samen. Hij liep wel vaak voorop, dus heb het maar gewoon gedaan, en het ging heerlijk!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:29

Haha gisteren weer gereden, 3e keer ooit in een binnenbak. Hij blijft veel spanning opbouwen (spiegels in elke hoek en 1 bij de B, doodeng natuurlijk, en die wand... Dalijk valt die zomaar om!) dus ben ik kinderliedjes gaan zingen :+ Andere mensen zullen wel raar gekeken hebben :+ Maar het werkte, en daar gaat het om!
@Bobje: ziet er goed uit, hoor, niks te zien van gebrek aan fanatisme!
@Sanne: Fijn als ze zo lief zijn! Mijne ook al vroeg zonder zadel (eigenlijk al voordat ik met zadel ging rijden :+) maar verkleed durf ik nog niet helemaal aan O:)
@Suikermeisje: Precies, dat stuur (maar vooral de rem) moeten echt werken voordat je er zonder zadel opstapt! Wel fijn dat je ook bitloos fijn rondstuurt!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:01

Ja dat ken ik, en als het je wel lukt ga je meestal toch klemmen, met alle gevolgen van dien

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:48

Ik longeer al heel lang niet meer voor het rijden, en ik rij echt lang niet elke dag. Maar dat geeft niet, hij is toch wel braaf (en als hij dat niet is dan doe ik net alsof hij toch braaf is :+)
Maar goed, ik ben weer lekker het bos in aan het gaan met de mijne! Hij heeft deze maand (dwz de afgelopen 4 weken) al zijn vuurdoop gehad alleen in het bos (net zo braaf, kwam er pas op de terugweg achter dat 'ie alleen was :') ) en als bomproef paard voor een ander, ouder, achteraf nog nooit het bos in geweest zijnd paard *\o/*
En natuurlijk trainen we braaf door in de dressuur en ook probeer ik hem vanaf de grond naast lenig ook sterk te krijgen. Op naar allemaal leuke dingen het komende jaar, te beginnen met een Working Equitation les over 2 weekjes!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:26

Bij ons is de longeer nog net te doen, alleen het midden is keihard. Langs de rand was het gewoon zacht. Gelukkig hier ook een binnenbak die gewoon het jaar door goed is!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:36

Ik wilde even delen dat mijn monster en ik vanavond voor het eerst gaan springen! Nou heb ik precies vanavond mijn springzadel uitgeleend, dus dan maar met dressuurzadel :+ In het bos stapt hij rustig over omgewaaide beuken van 50-60 cm dik, dus moet goed komen!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:17

Inmiddels alweer bijna een jaar na de vorige reactie, maar ik vroeg me af hoe het met alle paardjes gaat!
Ik zag dat Jappeloe ontzettend goed gaat en lekker aan het springen is, en hoe gaat het met de andere in 2017 beleerde paardjes?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, anne7, Astrid_Brann, MirjamRobin, onpaard, Sanet en 34 bezoekers