Graag antwoord zsm (spoed)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riancadeboer
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-17

Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:39

Hallo bokt mensen,
Dit is mijn eerste bericht hier hahah dus ik weet nog niet helemaal hoe alles werkt maar ik heb een enorm belangrijke vraag.. Ik ben deze week op vakantie in Drenthe en ik ben al meerdere keren langs een weitje gereden waar een paard staat die er enorm verwaarloosd uitziet... Ik ben geen paardenheld maar ik ben na 10 keer aanbellen (er was niemand thuis) toch de wei in gegaan. Het was een schat van een paard want zelfs ik durfde haar te poetsen en te aaien. Ik heb haar helemaal schoon gepoets en ook haar hoeven uitgekrabt die helemaal vol met stenen zaten. Ook heeft zij een scheur in haar hoef en dat is volgens mij heel pijnlijk voor zo'n dier. Haar hele vacht zit ook onder de klikken en het haar bij haar ogen is helemaal weg, ze heeft ook meerdere kale plekken over haar hele lichaam. Het huis zelf staat te koop en het ziet eruit alsof er al jaren niemand meer is geweest. Ik ga morgen de makelaar bellen en dan proberen erachter te komen wat het nummer is van de eigenaar ( als die er überhaupt is). Ik heb met mijn ouders overlegd en omdat wij al een tijdje opzoek zijn naar een paardje, zou ik haar mogen kopen. Maar ik heb dus nu advies nodig van een van jullie paardenmensen... Wat kan ik denken jullie nu het beste doen? En stel dat ik geen informatie over de eigenaar krijg, wat moet ik dan doen?
Ik hoor enorm graag snel iets terug!! Dankjewel alvast!...
Laatst bijgewerkt door Riancadeboer op 25-04-17 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:41

haha is het toevallig vakantie in nl? verder uit de wei blijven want je hebt zojuist de wet overtreden

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:42

144 bellen en niet in de wei komen.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:42

Ik denk dat je, ondanks dat het uit een goed hart komt, met je vingers niet ongevraagd aan een paard van een ander moet zitten. Al helemaal niet in je eentje bij een vreemd dier. Mooi dat je het paard mag kopen maar bedenk dat er van alles mee aan de hand kan zijn, dier hoeft niet van de eigenaren van de woning te zijn. Dus wees niet te enthousiast.

Donnaa_

Berichten: 370
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:44

144 bellen, verder niet meer zomaar in de wei komen!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:50

Ik denk dat als je serieus in contact wil komen met de eigenaar, de makelaar dan idd best een goede optie is.

Ik zou er als ik jou was wel rekening mee houden dat de eigenaar misschien helemaal niet wil verkopen. Verwaarloosd zien ze er trouwens in deze periode al snel uit, ze laten haar los, raken wat stoffig en voila: verwaarloosd paard.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:05

Oef...ik vind het best wel heel brutaal eerlijk gezegd. Onverstandig ook. En gespleten hoef gebeurt wel vaker hoeft niks ernstigs te zijn. En haar in deze tijd ziet er nu eenmaal niet uit. Wat hierboven al gezegd is dus..144 bellen en verder wrvan af blijven hoe goedbedoeld ook.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:07

ik wil je niet aanmoedigen om de wei in te gaan en de wet te overtreden, maar ik denk dat ik hetzelfde had gedaan en vind het eigenlijk wel goed dat je bent gaan kijken als hij er zo uit ziet :)

inderdaad even 144 bellen, als het paard er echt verwaarloosd uitziet gaan ze wel even kijken volgens mij.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:14

sadekeshia schreef:
ik wil je niet aanmoedigen om de wei in te gaan en de wet te overtreden, maar ik denk dat ik hetzelfde had gedaan en vind het eigenlijk wel goed dat je bent gaan kijken als hij er zo uit ziet :)


Ik zou het toch niet moeten merken, dat een totaal onbekende die vindt dat mijn paard er verwaarloosd uitziet besluit om erbij in het land te kruipen.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:19

Ik vind het eerlijk gezegd ook best brutaal dat je zomaar bij de pony de wei in gaat.
Wellicht is het een oudere pony die slecht kan verharen en de scheur in de hoef hoeft niet persé ernstig te zijn.
Oudere pony's krijgen vaak kale plekken en dat kan er inderdaad heftiger uitzien dan dat het werkelijk is.
Als je er echt van overtuigd bent dat dit verwaarlozing is kun je het beste uit de weide blijven en de dierenbescherming inschakelen.

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:21

Ik vind het heel goed dat je een oogje in het zeil houd... Misschien kun je een briefje ophangen voor de eigenaar. Of even aanbellen bij omwonende en anders inderdaad de (dieren) politie erbij halen.

Een vriendin van mij heeft onlangs ergens een verwaarloosde shet gevonden. ze hield hem al een tijdje in de gaten... uiteindelijk een instantie erbij gehaald. Dit heeft niet meer mogen baten het dier is ter plekken afgemaakt... Dus ik zou zeker op onderzoek gaan. Maar niet zelf gaan dokteren...

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:23

Je bent op vakantie? Misschien zou je de eigenaar van de camping of waar je dan ook bent, kunnen vragen hoe het zit met het paard?
En van paard en wei afblijven. Het is niet van jou en het is niet jouw terrein.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:28

mocht het een serieus iets zijn: niet de wei in gaan. Je zegt een aantal dingen waaruit blijkt dat je geen/weinig ervaring hebt met paarden.

Bel 144, en blijf er weg, voor je eigen veiligheid.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je bent overigens beter af met een jonge, gezonde pony- een 'opknapper' vereist kennis en kunde, en kan vaak beter niet naar iemand gaan (zonder deskundige begeleiding)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:29

Kan ook gewoon een oud paard zijn.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:32

Je bent niet een paardenheld zeg je maar je wil wel een paard kopen? Dat lijkt me net zoals zomaar de wei ingaan, bij een onbekend paard, best onverstandig...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:33

Vjestagirl schreef:
sadekeshia schreef:
ik wil je niet aanmoedigen om de wei in te gaan en de wet te overtreden, maar ik denk dat ik hetzelfde had gedaan en vind het eigenlijk wel goed dat je bent gaan kijken als hij er zo uit ziet :)


Ik zou het toch niet moeten merken, dat een totaal onbekende die vindt dat mijn paard er verwaarloosd uitziet besluit om erbij in het land te kruipen.

Nou inderdaad. Totaal geen spoedgeval dus totaal geen reden om die wei in te kruipen en ook nog eens te gaan poetsen -:(- . Wegwezen.

Rianca, je klinkt niet alsof je veel kennis hebt van paarden, laat het alsjeblieft gewoon aan professionals over. Als je je zorgen maakt neem dan inderdaad contact op met de eigenaar en/of 144 maar blijf verder van dat dier af.

Oh en dat kopen: doe maar niet.

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:36

Ik zou als eigenaar helemaal niet blij zijn als er iemand ongevraagd mijn weide inkomt, en dan zelfs nog aan mijn paarden zit.
Wat als er iets met jou gebeurd was? Als het toch geen braaf paard was, je had gestampt of ... Dan is de eigenaar verantwoordelijk. Terwijl die helemaal van niks niet weet!

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:52

Ik zou woedend zijn, als eigenaar maar ook als ouder. Ben je nou helemaal? Paard had je ook een goede trap kunnen verkopen. Jij weet immers niet of die wel of niet lief is van te voren.

Je hebt niks te zoeken op het terrein van een ander bij een dier van een ander, behalve als het een dringende nood situatie is waar het dier gevaar loopt als je niet meteen iets doet, wat dit gewoon niet is.

Als je echt vermoed dat het paard verwaarloosd is bel je daarvoor de juiste instanties, dus 144, die het deskundige kunnen beoordelen. Je gaat niet zelf het weiland in wandelen en ook nog het dier borstelen. Super brutaal. Bah.

Heb zelf ook zo vaak last gehad van kinderen die denken dat ze boven de regels staan en bij mijn paard en shet het land in gingen, want de shet was 'verwaarloosd'. Word er daarom ook heel boos om.

Ze was aan het wisselen van vacht en ja, dan zaten er korte plekken tussen de nog dikke stukken haar, omdat ze op leeftijd was en het verharen wat moeizamer ging. Maar dat werd door meiden die geen idee hebben waar ze het over hadden, gezien als verwaarloosd en hup, het weiland in, gewapend met borstel. 1 meisje is toen hard getrapt want mijn shet was super bang voor vreemden in het begin dus toen ze achter haar aan gingen vangen... Ja, eigen schuld dikke bult.

Je hebt niks te zoeken in zo'n weiland. Het siert je dat je begaan bent met het dier, maar dan bel je dus 144 en ga je er niet zelf in wandelen.

Anoniem

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:11

Inderdaad, super dat je begaan bent met een dier, maar als het geen noodsituatie is (dus dier verdrinkt, stikt, is uitgebroken, loopt op de weg of stal staat in de fik) blijf je ten alle tijden met je jatten van andermans beesten af!

Mijn pony is ook oud, in de rui op dit moment maar laat me er niet achter komen dat Penny meisjes aan haar zitten.

Het kan ook nog eens gevaarlijk zijn. Stel je voor hij schrikt, trapt of bijt.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:22

Het is toch 1 april geweest Ik mag hopen dat dit niet serieus is.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:32

Ik las jou topic en ik dacht serieus, ach een meisje van een jaar of 11 a 12 jaar die voor een paard op komt. Zeker niet verstandig om het weiland in te gaan maar goed, jong meisje.. Die wordt aangesproken en denkt de volgende keer hopelijk een 2e keer na..
Toen dacht ik toch even snel op jou profiel te kijken, Serieus 18 of is dat een verkeerd ingevulde leeftijd. Want als iemand van 18 jaar moet je toch echt wel beter weten..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:35

Het is meivakantie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:36

Ik vind wel dat er heel erg hatelijk gereageerd word op dit topic. Nee ik zou ook niet blij zijn als dit bij mij gebeurd maar als het hele verhaal hoe de TS het omschrijft klopt heeft ze 10 keer aangebeld en klinkt/lijkt het alsof het huis onbewoonbaar is. Ben het wel eens met nooit zomaar iemands erf of land in lopen, helemaal als je niet zo'n held bent snap ik niet dat je wel iemand anders land in durft te lopen naar een vreemd paard die je inderdaad ook een trap had kunnen verkopen. Ik denk dat als de pony inderdaad verwaarloosd is en er inderdaad geen eigenaar in de wijde omgeving te vinden is dat ie blij was met jou aandacht maar verder zou ik dit inderdaad aan de dierenpolitie over laten.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:36

fjordnina schreef:
Het is meivakantie...


Ja daar dacht ik ook net aan... En vraag me af of haar leeftijd klopt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:40

tijger22 schreef:
fjordnina schreef:
Het is meivakantie...


Ja daar dacht ik ook net aan... En vraag me af of haar leeftijd klopt :o


Dat laatste heb ik inderdaad ook..