Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:22

Hallo Bokkers!

Ik zit met een aantal vragen waar ik graag feedback op wil hebben!
Ik wil namelijk al van kleins af aan een eigen paard en ik woon sinds vorig jaar september met mijn vriend samen, deze zomer krijgt mijn vriend een fulltime baan voor een jaar en dat geeft ons de mogelijkheid of eerlijk gezegd mij een mogelijkheid om een eigen paard te kopen. We leven nu van "mijn" geld wat makkelijk te doen is er straks wordt het verdubbeld. Ik heb gelijk een gesprek gehad met mijn vriend of ik ook mijn droom kan waarmaken, ik ben de gelukkige met zo'n vriend die mij dat hartstikke gunt omdat hij weet hoe gek ik ben van paarden en hoe lang ik eigenlijk al zon "beestje" wil! Natuurlijk zit ik met twijfels het is natuurlijk niet zomaar iets maar ik wil er echt voor gaan en ik zit nu al iedere dag marktplaats af te sneupen! Wat is jullie mening? Van vriendinnen/vrienden familieleden zijn alle reacties heel verschillend, ik weet het allemaal niet meer en vraag echt even hulp!!!! :(:)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:25

Gewoon doen :D

Mocht het toch niet werken dan weet je dat daarna tenminste en heb je geen spijt van iets wat je niet gedaan hebt.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:26

Heb je er tijd voor? Waar moet het paard gestald staan? Weet niet waar je woont, maar prijzen van pensionstallingen kunnen vooral in de Randstad flink oplopen.

Als je tijd hebt en het kunt betalen gewoon doen!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:33

LiiNd_Y schreef:
Heb je er tijd voor? Waar moet het paard gestald staan? Weet niet waar je woont, maar prijzen van pensionstallingen kunnen vooral in de Randstad flink oplopen.

Als je tijd hebt en het kunt betalen gewoon doen!



Ik woon in Friesland! De prijzen zijn hier gelukkig niet zo hoog! *\o/* dus daar ben ik heel blij mee :) ik ben nog een student! Dus ik ga 4 dagen in de week fulltime naar school maar zoek liever ook een weiland/paddock in de buurt zodat ik gewoon op mijn fiets of scooter naar mijn paardje kan!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:35

Sizzle schreef:
Gewoon doen :D

Mocht het toch niet werken dan weet je dat daarna tenminste en heb je geen spijt van iets wat je niet gedaan hebt.



Ik word heel blij van dit soort reacties hihi _/-\o_ . Mijn nicht ontmoedigde mij vanavond al dat het enorm duur kan zijn en dat je minimaal een spaarpotje van 3000 euro moet hebben.... ik weet niet of dit klopt? Ik had namelijk zelf meer aan 700 euro spaarpotje gedacht!

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:37

ilseadema2 schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon doen :D

Mocht het toch niet werken dan weet je dat daarna tenminste en heb je geen spijt van iets wat je niet gedaan hebt.



Ik word heel blij van dit soort reacties hihi _/-\o_ . Mijn nicht ontmoedigde mij vanavond al dat het enorm duur kan zijn en dat je minimaal een spaarpotje van 3000 euro moet hebben.... ik weet niet of dit klopt? Ik had namelijk zelf meer aan 700 euro spaarpotje gedacht!


Met een spaarpotje van 700 euro ga je echt niet ver komen bij de dierenarts. Dus nee ik zou het je niet aanraden met zo'n spaarpot.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:39

Hoe ziet het er financieel uit ná dat jaar fulltime werk? Ik ben er niet tegen als iemand een paard heeft terwijl hij geen dikke vette portemonnee heeft, maar een béétje vooruit denken is in dit geval niet verkeerd denk ik. Aangezien de baan maar voor een jaar is? Daarna is dat paard er nog steeds en moet verder betaald worden.

Als daar goede vooruitzichten zijn, zeg ik ook: doen! Hartstikke leuk!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:40

Tijd moet je er voor maken ;)
Ik zou zeggen doen!
Heb 6 jaar geleden mijn eerste paard gekocht en geen moment spijt van gehad. Ondanks dat ik een gezin heb met 2 kinderen en het paard 5 jaar elders had staan lukte het wel qua tijd en financieel. Hij werd een echt gezinspaard. Is helaas vorig jaar overleden.
Maar nu hebben we zelfs een huisje buiten af gekocht en 2 'nieuwe' paardjes aan huis. Ikzelf werk niet, alleen mijn man. Maar het lukt ons allemaal wél!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:41

Met een spaarpotje van 700 euro ga je echt niet ver komen bij de dierenarts. Dus nee ik zou het je niet aanraden met zo'n spaarpot.
[/quote][/quote]


Oké hmmmm... ik heb nu een verzorgpony en de eigenares zei zelfs dat zij het deed met 500 euro in de maand en dat dat te doen was... en dan zit de hoefsmid/ontwormen/inentingen etc gewoon bij het maand bedrag in dus... die 700 euro is gewoon een buffer als er bijv iets ergs gebeurd of het paard ziek wordt etc

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:47

ilseadema2 schreef:
Met een spaarpotje van 700 euro ga je echt niet ver komen bij de dierenarts. Dus nee ik zou het je niet aanraden met zo'n spaarpot.
[/quote]


Oké hmmmm... ik heb nu een verzorgpony en de eigenares zei zelfs dat zij het deed met 500 euro in de maand en dat dat te doen was... en dan zit de hoefsmid/ontwormen/inentingen etc gewoon bij het maand bedrag in dus... die 700 euro is gewoon een buffer als er bijv iets ergs gebeurd of het paard ziek wordt etc[/quote]

Met 500 euro maandelijks ga je het wel redden inderdaad. Maar persoonlijk zou ik zenuwachtig worden van zo'n klein potje. Ik was laatst 250 euro al kwijt voor iets heel onbenulligs. Stel je paard krijgt koliek en moet naar de kliniek? Dan is 700 euro niet genoeg vrees ik. Ik weet ook dat er mensen zijn die niks achter de hand houden, maar persoonlijk zou ik dan geen paard nemen. Kan je niet beter even doorsparen 6 maanden totdat je potje wat groter is? 6 x 500 euro is toch inderdaad al 3000 euro.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:48

Als een paard een keertje goed ziek wordt is 700 zo op. Beter een grotere buffer aanleggen bijv op aparte bankrekening. Koliek operatie is bijv al zo'n 3000.
Paard kost geen 500 in de maand dus als je dat al kunt missen heb je zo een potje bij elkaar gespaard.
Laatst bijgewerkt door cissy op 27-03-17 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:49

GamblersCup schreef:
Hoe ziet het er financieel uit ná dat jaar fulltime werk? Ik ben er niet tegen als iemand een paard heeft terwijl hij geen dikke vette portemonnee heeft, maar een béétje vooruit denken is in dit geval niet verkeerd denk ik. Aangezien de baan maar voor een jaar is? Daarna is dat paard er nog steeds en moet verder betaald worden.

Als daar goede vooruitzichten zijn, zeg ik ook: doen! Hartstikke leuk!


Super daar ben ik blij mee!! :) Ik ben ook zeker niet iemand die hier een snelle beslissing over wil maken integendeel! Mijn vriend doet werk en leren op het HBO en dat volgt hij 4 jaar hij moet dus ook echt voor zijn studie een leerbedrijf hebben waar hij salaris krijgt anders kan hij zijn school niet voortzetten, dus dat geeft mij wel gelukkig zekerheid! Als ik het paard ga kopen is het ook niet dit jaar! Ik ben namelijk echt iemand die zoveel nadenkt en piekert en het dan misschien gaat doen, ik wil echt een half jaar zekerheid bij mijn vriend zijn baan en over de financiën. Ik heb nu alles al opgeteld en dan kan het goed uit maar ik wil het toch eerst nakijken en dan begin volgend lente een aankoop doen!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:50

Tessaaa schreef:
ilseadema2 schreef:
Met een spaarpotje van 700 euro ga je echt niet ver komen bij de dierenarts. Dus nee ik zou het je niet aanraden met zo'n spaarpot.



Oké hmmmm... ik heb nu een verzorgpony en de eigenares zei zelfs dat zij het deed met 500 euro in de maand en dat dat te doen was... en dan zit de hoefsmid/ontwormen/inentingen etc gewoon bij het maand bedrag in dus... die 700 euro is gewoon een buffer als er bijv iets ergs gebeurd of het paard ziek wordt etc[/quote]

Met 500 euro maandelijks ga je het wel redden inderdaad. Maar persoonlijk zou ik zenuwachtig worden van zo'n klein potje. Ik was laatst 250 euro al kwijt voor iets heel onbenulligs. Stel je paard krijgt koliek en moet naar de kliniek? Dan is 700 euro niet genoeg vrees ik. Ik weet ook dat er mensen zijn die niks achter de hand houden, maar persoonlijk zou ik dan geen paard nemen. Kan je niet beter even doorsparen 6 maanden totdat je potje wat groter is? 6 x 500 euro is toch inderdaad al 3000 euro.[/quote]



Als ik een paard koop wordt dat ook pas begin volgend lente! Ik wil namelijk niet zomaar zon grote beslissing nemen!!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:52

cissy schreef:
Als een paard een keertje goed ziek wordt is 700 zo op. Beter een grotere buffer aanleggen bijv op aparte bankrekening. Koliek operatie is bijv al zo'n 3000.
Paard kost geen 500 in de maand dus als je dat al kunt missen heb je zo een potje bij elkaar gespaard.



Dat is fijn! Wat hebben jullie als buffer als ik vragen mag? Wat is reeel?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:52

Als je gaat kopen: laat m keuren! Vertrouw niemand op zn mooie blauwe ogen en neem iemand mee met verstand van paarden.
Dat kan je een hoop geld en frustraties schelen. Bokt staat vol met verhalen over paarden kopen en achteraf dikke spijt.

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:55

Chasey schreef:
Tijd moet je er voor maken ;)
Ik zou zeggen doen!
Heb 6 jaar geleden mijn eerste paard gekocht en geen moment spijt van gehad. Ondanks dat ik een gezin heb met 2 kinderen en het paard 5 jaar elders had staan lukte het wel qua tijd en financieel. Hij werd een echt gezinspaard. Is helaas vorig jaar overleden.
Maar nu hebben we zelfs een huisje buiten af gekocht en 2 'nieuwe' paardjes aan huis. Ikzelf werk niet, alleen mijn man. Maar het lukt ons allemaal wél!



Ontzettend jammer dat jullie gezinspaard helaas is overleden... maar mooi dat jullie weer twee nieuwe paardjes hebben!! :) ik hoor inderdaad vaker dat een man alleen werkt en dat het financieel nog betaald kan worden heel fijn zeg! Geeft mij ook een beetje een goed gevoel dat een paard kopen niet alleen voor mensen is met een wat dikkere portemonnee!!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:57

cissy schreef:
Als je gaat kopen: laat m keuren! Vertrouw niemand op zn mooie blauwe ogen en neem iemand mee met verstand van paarden.
Dat kan je een hoop geld en frustraties schelen. Bokt staat vol met verhalen over paarden kopen en achteraf dikke spijt.



Een goeie! Zal ik zeker doen! Ik hoorde vanavond ook al een horror verhaal... dus dit laat ik zeker doen!!!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:57


GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:57

Wat een enorme bullshit weer. Alsof iedereen even 3000 euro op een rekening heeft staan voor zijn paard. Bewijs maar :') :') _O-

Het is natuurlijk fijn om een degelijk potje te hebben, of weten dat je op iemand terug kunt vallen. Maar ook al heb ik het bijvoorbeeld wel (maar ik heb dan ook een paard, twee ezels en 3 katten), en zijn dierenartsrekeningen niet mals, ik heb in de afgelopen 30 jaar echt geen 3000 euro ineens moeten betalen. Of 2000. Of 1000. Je paard verzekeren vindt ik de grootste onzin die er bestaat (kost enorm veel, en ze hebben altijd weer uitvluchten) als je een beetje een normaal potje hebt. Gewoon elke maand wat aanvullen. Als mijn paard een koliekoperatie zou moeten krijgen, gaat de stekker eruit. Daar begin ik niet aan. Met verschillende redenen, hoofdzakelijk voor het welzijn van mijn dier (na 2 koliekoperaties en vooral de enorm lange, vervelende, dieronvriendelijke nasleep er van voor de betreffende dieren van dichtbij te hebben meegemaakt).



Laat je geen onzin op de mouw spelden TS! Ik denk dat 85% van de mensen het prima doen met een paar honderd euro als spaarpotje.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:59

ilseadema2 schreef:
Oké hmmmm... ik heb nu een verzorgpony en de eigenares zei zelfs dat zij het deed met 500 euro in de maand en dat dat te doen was... en dan zit de hoefsmid/ontwormen/inentingen etc gewoon bij het maand bedrag in dus... die 700 euro is gewoon een buffer als er bijv iets ergs gebeurd of het paard ziek wordt etc

Om je even uit die droom te helpen: mijn paard heeft 2x een simpel wondje op de kroonrand gehad. Kosten liepen op tot 300 euro omdat het in het verband moest ivm risico op infectie.
Een stalgenootje haar paard was ziek, kosten van de kliniek waren het tienvoudige van mijn kosten. Dus een potje van minimaal 1500 is echt aan te raden, heb zelf 3000 achter de hand liggen.

Verder gewoon doen! Als je de reserves echt hebt (dus niet denken ik spaar wel tijdens dat ik m'n paard heb) en je kan financieel wat hebben is het echt zo ontzettend leuk :)

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:03

GamblersCup schreef:
Wat een enorme bullshit weer. Alsof iedereen even 3000 euro op een rekening heeft staan voor zijn paard. Bewijs maar :') :') _O-

Het is natuurlijk fijn om een degelijk potje te hebben, of weten dat je op iemand terug kunt vallen. Maar ook al heb ik het bijvoorbeeld wel (maar ik heb dan ook een paard, twee ezels en 3 katten), en zijn dierenartsrekeningen niet mals, ik heb in de afgelopen 30 jaar echt geen 3000 euro ineens moeten betalen. Of 2000. Of 1000. Je paard verzekeren vindt ik de grootste onzin die er bestaat (kost enorm veel, en ze hebben altijd weer uitvluchten) als je een beetje een normaal potje hebt. Gewoon elke maand wat aanvullen. Als mijn paard een koliekoperatie zou moeten krijgen, gaat de stekker eruit. Daar begin ik niet aan. Met verschillende redenen, hoofdzakelijk voor het welzijn van mijn dier (na 2 koliekoperaties en vooral de enorm lange, vervelende, dieronvriendelijke nasleep er van voor de betreffende dieren van dichtbij te hebben meegemaakt).



Laat je geen onzin op de mouw spelden TS! Ik denk dat 85% van de mensen het prima doen met een paar honderd euro als spaarpotje.



Erg bedankt voor je berichtje! :D Ik heb namelijk ook met veel eigenaren gesproken en die zeiden dat 700 euro een mooi potje is, vaak kan je ook bij ons in iedergeval maandelijks bij de DA aflossen als het bijv "verkeerd uitkomt". Wat ik wel heel interessant vind is je verhaal over koliek! Zou je mij daar meer over kunnen vertellen? Een vriendin van mij heeft namelijk 3000 euro moeten betalen en haar paard is daarna alsnog overleden... ik ben er niet helemaal in thuis en wil er graag meer over weten!!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:11

Heb mijn paard ook laten opereren aan koliek. Ze heeft het overleefd maar was daarna een kasplantje. Dat doe ik dus nooit meer. Hier dus ook geen 3000 euro achter de hand maar eerder ook 500 tot 700 euro

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:17

Ik kan je er alleen maar mijn eigen ervaringen over vertellen, van de twee paarden bij mij op stal. Beide wel overleefd. Maar juist daarna, 6 maanden boxrust, niet naar buiten op het land, na een tijd voorzichtig een rondje stappen aan de hand op het terrein, een paard dat het niet begrijpt, er last van heeft, op exploderen staat omdat er geen beweging is. Alleen al het 6 maanden in een box houden is een dikke no-go voor mij. Een paard leeft in het nu, en kan niet verder kijken of denken dat het weer beter wordt, met een beetje geluk. Dus dan maar je paard onder de drugs, elke dag weer, voordat ie aan de hand flipt. Etc etc. Dat doe ik mijn dier niet aan.

En dan de kans van slagen. Heel laag, heel onzeker. Je eigen ervaring, de ervaring die ik hierboven lees. Dat komt zó vaak voor. Daar ga ik niet voor, dat risico neem ik niet voor mijn dier. Doe je hem geen plezier mee.

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:20

hengstveulen schreef:
Heb mijn paard ook laten opereren aan koliek. Ze heeft het overleefd maar was daarna een kasplantje. Dat doe ik dus nooit meer. Hier dus ook geen 3000 euro achter de hand maar eerder ook 500 tot 700 euro



jeetje wat heftig zeg! Erg bedankt voor je berichtje!

Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:23

GamblersCup schreef:
Ik kan je er alleen maar mijn eigen ervaringen over vertellen, van de twee paarden bij mij op stal. Beide wel overleefd. Maar juist daarna, 6 maanden boxrust, niet naar buiten op het land, na een tijd voorzichtig een rondje stappen aan de hand op het terrein, een paard dat het niet begrijpt, er last van heeft, op exploderen staat omdat er geen beweging is. Alleen al het 6 maanden in een box houden is een dikke no-go voor mij. Een paard leeft in het nu, en kan niet verder kijken of denken dat het weer beter wordt, met een beetje geluk. Dus dan maar je paard onder de drugs, elke dag weer, voordat ie aan de hand flipt. Etc etc. Dat doe ik mijn dier niet aan.

En dan de kans van slagen. Heel laag, heel onzeker. Je eigen ervaring, de ervaring die ik hierboven lees. Dat komt zó vaak voor. Daar ga ik niet voor, dat risico neem ik niet voor mijn dier. Doe je hem geen plezier mee.




Jeetje wat enorm heftig zeg! Heel begrijpelijk dat je dit niet weer doet! Als ik voor zo'n keuze sta denk ik wel even 100 x na... maar als ik dit lees is het me wel duidelijk.... man oh man, wat een ontzettende heftige periode ook voor het paard en natuurlijk voor jou! Bedankt in ieder geval! :)