Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:56

Sjolvir schreef:
connepon85 schreef:
Hehe Sjolvir, ik herken je gevoel ;)

Leuk he?! Dan voel je je af en toe compleet belachelijk..
Maar ach.. voor aantal mensen ben ik toch al raar gezien mijn keuze in paarden. (voor zover het keuze is en niet het lot :+ )

Ach ja, uiteindelijk heb je met niemand anders te maken. Maar het fijne is dat je uiteindelijk een beter resultaat krijgt. Ik merk dat nu echt heel erg aan mijn paard. Die begint echt heel fijn te lopen. Zonder dat ik iets aan de voorkant hoef te doen.

connepon85

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:40

Zojuist nieuwe antwoorden op vragen toegevoegd en nog een paar filmpjes van leden. Mogelijk komen er nog twee bij, maar daar moet ik nog toestemming voor krijgen.

Binnenkort gaan we starten met de live Q&A maar daarover meer in de mail!

Maandag heb ik weer een bespreking met Rien en gaan we ook het werkboek doornemen. Hopelijk kan hij daarna online!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:34

*Update* *Update* *Update*

Het werkboek van module 1 staat online en volgende dinsdag live Q&A!

(Zie ook de mail die ik erover heb verstuurd)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:29

aestate schreef:
Is er eigenlijk een aparte nederlandse en internationale website? Ik kwam er namelijk net achter dat als ik via de mail inlog ik geen toegang heb tot de module (en die pagina is in het nederlands). Als ik dit doe door gewoon dressagepro op te zoeken, kom ik op de internationale pagina kom en heb ik wel toegang, maar dat daar staat het werkboek nog niet op.

Er is inderdaad sinds eind januari een aparte Nederlandse versie. Zou je me misschien even kunnen mailen op info@dressagepro.com? Dan kan ik ervoor zorgen dat je toegang hebt. Voor de Nederlandse versie moet je hier inloggen: http://training.dressagepro.nl

Je kunt daar ook altijd een nieuw wachtwoord opvragen als je die niet meer weet of als die niet werkt (om wat voor reden dan ook).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:07

daydream schreef:
Waar kan je je inschrijven voor t webinar? ik kon t niet vinden van t weekend...

Op de pagina Q&A. Als je naar de online training gaat, zie je die link onder de links naar de modules. :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:56

daydream schreef:
Thanks, gevonden! Echt de enige plek waar ik NIET had gezocht... ;-)

Fijn dat je het hebt gevonden. :) Waar had je verwacht dat het zou staan?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:20

Mado1971 schreef:
Ik heb me inmiddels aangemeld en het is erg de moeite waard!

Fijn om te horen! :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:12

Joki schreef:
Ik ben juist combinaties aan het maken. Misschien begrijp ik het niet goed genoeg maar als ik het systeem strikt na probeer te rijden zoals ik het begrijp dan merk ik dat op de langere termijn meer vasthoudt in haar mond. Als ik het combineer met mijn hele kapstok aan lessen die ik bin verschillende trainers gehad heb een met de basis die ik gehad heb, merk ik wel dat het werkt. En misschien dat ik het gewoon niet goed begrepen heb (want ik heb met mijn vorige paard een paar keer les gehad bij rien en dan merkte ik de verbetering echt wel) of dat ik toch een shortcut wil nemen maar voor mijn gevoel werkt dit

Hey Joki! Zou het misschien mogelijk zijn om een filmpje te maken voor Rien? Dan kan Rien namelijk zien waarom je niet het gewenste resultaat krijgt. Misschien dat er iets is wat in de online training nog duidelijker naar voren moet worden gebracht en wat dus even moeten benadrukken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:26

Ik denk dat niemand het 100% doet zoals in de training wordt genoemd, alleen al om de simpele reden dat we niet zo goed kunnen rijden als Rien. Het is alleen de kunst om erachter te komen waar de verschillen zitten.

In principe kun je er vanuit gaan dat als Rien op je paard zou stappen, hij hetzelfde zou kunnen laten zien als op de voorbeeldfilmpjes. De reden waarom het ons niet lukt, is omdat we fouten maken. We storen bijvoorbeeld ons paard in de beweging, hebben iets te veel druk op een teugel, reageren niet snel genoeg bij het voorwaartser maken van ons paard etc. etc.

Daarom is het heel handig als je een filmpje maakt zodat Rien daar feedback op kan geven. En daarnaast moeten Rien en ik bekijken of we, aan de hand van de vragen en filmpjes die we krijgen, extra ondersteunend materiaal moeten maken om het nog duidelijker te maken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:38

Ha ladies, door de e-mail van Promisse werd ik weer even op het forum gewezen. Leuk dat jullie er weer actief mee bezig zijn. Gisteren nieuwe filmopnames gemaakt. Deze zomer lukte het niet goed met plannen, maar nu gelukkig weer het een en het ander ingepland.

Het plan is om de modules op te delen in aparte lessen en veel praktijkvoorbeelden toe te voegen. Gisteren twee combinaties op de film gezet en volgende week dinsdag weer.

De video's worden ook onderdeel van de nieuwe instructeursopleiding van de KNHS trouwens. Dus heel leuk dat ze de instructeurs ook willen opleiden met die trainingsvisie.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:53

Leuk dat er filmpjes en foto's voorbij komen.

Ik les overigens alweer een tijdje bij de dochter van Rien omdat Rien het zo druk heeft. Zondag rijd ik sinds lange tijd weer bij Rien tijdens DressagePro Live.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:48

Hey hey allemaal,

ik ben benieuwd wie er gisteren allemaal waren. Ik heb (van wat ik heb meegekregen door alle drukte) genoten van Rien's uitleg. Ik ben vandaag met Morgan's training bezig, maar morgen hoop ik nieuw materiaal toe te kunnen voegen aan de website. Maar pin me er nog even niet aan vast; misschien dat ik dinsdag even een "vrij moment" moet inplannen want is de laatste tijd gekkenhuis.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:58

Promisse schreef:
Ik raak steeds enthousiaster hoe meer ik van de cursus gezien heb! Ik vind het een hele complete cursus en echt dik het geld waard. Dus voor ieder die nog twijfelt: ik heb er zeker geen spijt van!!!

Heel leuk om te horen! En er gaat nog heel veel bij komen

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:14

Succes Mirjam!

Zojuist 2 video's toegevoegd aan module 1, waarbij Rien les geeft aan twee combinaties. Ik ben nu nog twee video's aan het uploaden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:15

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:32

petra8 schreef:
Ik twijfel ook al een tijdje, niet vanwege het geld maar omdat ik me er geen voorstelling van kan maken. Is er ergens een stukje beeldmateriaal beschikbaar zodat ik een indruk kan krijgen van de onlinetraining?

Nee, helaas nog niet. Mogelijk verandert dat nog wel in de toekomst, want er zijn wel meer mensen die er om vragen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:33

darkadia schreef:
connepon85 schreef:
Oja, en voor diegene die meelezen en interesse in de training hebben, vandaag ook de optie toegevoegd dat je in 12 termijnen van €26,96 kunt betalen. Daarna houd je onbeperkt toegang: https://dressagepro.nl/online-programma ... rand-prix/

Ah dat is een hele fijne optie! Ik heb nu gebruik gemaakt van de eerdere optie om met module 1 aan de slag te kunnen. Al heb ik op dit moment geen paard om het te testen... geblesseerd...morgen echo...

Balen van de blessure. Hopelijk herstelt je paard goed. Voor diegene die overigens module 1 al hebben, ga ik even kijken hoe ik de andere modules in een betaalplan zou kunnen verwerken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:05

mirjamalvaro schreef:
Leuk die nieuwe filmpjes. Heb nu nog meer een schreeuwend stemmetje in mijn hoofd "ik wil les van Rien". :')
Vooral met de 7 jarige stresskip merrie, volgens mij komen wij dan totaal anders de les uit _O-

Maar ben ook al heel blij met de vordering zo van de online cursus hoor. :))

Haha ja snap ik helemaal. Ik heb overigens nog twee filmpjes toegevoegd. (Deel 2 van filmpje over drie basisvoorwaarden en een kort filmpje bij voorwaartse drang)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:30

Nou ik lees het nu gelijk mee dus het hoeft niet apart gemaild te worden ;)

Ik ken de dvd's van Zeilinger ook en miste daar juist meer uitleg, maar dat is misschien persoonlijk.

xyzutu2, heb je ook de voorbeelden gezien van 3/5/8 jarige paarden? Want de filmpjes die jij beschrijft is de theoretische uitleg en daarna zie je de praktijk. Dat is geen voice-over, want dat is het geluid van Rien die naast de camera staat.

We zijn nu overigens beeldmateriaal aan het maken op het KNHS-centrum met praktijkvoorbeelden dus daar krijgen we er meer van.

Ik weet niet helemaal welk deel je bedoelt met het laatste dat ik Rien filmde en niet de ruiter. Was dat van het beeld bij de KNHS? Daar gaf Rien aan het einde nog een samenvatting gericht op de camera terwijl de ruiter aan het uitstappen was. Ik kan me niet voorstellen dat je dat deel bedoelt?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:19

xyzutu2 schreef:
Jammer dat je er als maker niets van herkent, dan wordt het lastig om er iets mee te doen en wordt het ook erg lastig voor mij om uit te leggen wat ik bedoel.

Maar goed, een poging: ik kan als kijker natuurlijk niet zien dat iemand naast de camera staat. 8-) Ik heb volgens mij de eerste vier theorievideos gezien en vond die echt vreselijk taai en niet-visueel. Dan maakt het mij niet uit of iemand naast de camera staat te praten of niet; als dat wat er gezegd wordt iets totaal anders is dan ik in beeld gereden zie dan vind ik dat gewoon een screensaver zonder meerwaarde. En dat vind ik persoonlijk echt een doodszonde bij educatief bedoelde videos.

Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. :+ Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'.

Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt.
Hetzelfde geldt voor voorwaarts rijden wat een stokpaardje van zijn theorie lijkt. Dat is prima, maar nu hoor ik 'voorwaarts is goed, voorwaarts is beter', maar iedereen met een beetje dressuurmatig verstand weet dat teveel voorwaarts net zo fout is als te weinig voorwaarts. Het heeft dus geen zin om een pratend hoofd tegen een camera in een theoriedeel uit te laten leggen dat voorwaarts belangrijk is, je moet die persoon tijdens die uitleg zelf op een paard zetten, laten zien hoe dat paard loopt als hij onder zijn tempo loopt, dat hij een veertje krijgt als hij op het juiste tempo loopt en vervolgens wanneer hij over de kop loopt. En dat doe je dan bij voorkeur niet met 1 paard, maar bij 2 of meer zodat de kijker al tijdens het theoriedeel zijn oog schoolt in hoe die theorie eruit hoort te zien.
Nu schoolt het theoriedeel alleen het oor omdat de plaatjes er niet toe doen en dat is heel erg gek voor een videocursus.

Van mijn vriendin hoorde ik trouwens dat er later meerdere ruiters gefilmd worden en dat het dan leuker en leerzamer wordt, vooral de extra filmpjes vond ze leuk, maar als ik zelf de cursus had gekocht en zo de eerste vier hoofdstukken zou hebben gezien zou ik echt not amused zijn geweest voor dat bedrag. Het zou kunnen dat alle volgende delen beter in elkaar zitten en het hele niet visuele theorie-idee is losgelaten, maar dat weet ik niet.

Het zou trouwens best kunnen dat ik hier extra kritisch op ben omdat ik nou eenmaal zo'n redacteur ben en teveel super voorbeelden van educatieve paardendvd's heb gezien, maar ik vond dit echt heel erg apart. Een tip: als je nu aan het filmen bent dan zou ik niet alleen de lessen filmen die voorbij komen, maar ook live annoteren welke onderwerpen voorbij komen en hoe je die fragmenten kunt gebruiken in het theoriedeel. In plaats van dat je dan een Rien hebt die aan de camera vertelt dat je niet met de hand mag tegenwerken kun je dan namelijk en een fragment van een meewerkende ruiterhand laten zien en een fragment met een tegenwerkende ruiterhand en hoe hij daar in die les op reageerde. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Los daarvan zou ik toch ook echt een externe redacteur mee laten kijken, in elk geval om mee te kijken of jouw beeld van wat de kijker ziet wel klopt, of dat je als maker dingen invult die jij met je voorkennis al weet, en of je dingen wel echt visualiseert in plaats van alleen auditief uitlegt. En dat moet je eigenlijk voor het filmen al scherp hebben, want jij moet als filmmaker aangeven dat als we het over X gaan hebben, er een ruiter moet zijn die in elk geval 1x vol in beeld laat zien wat X is, hoe het niet moet en hoe het wel moet. Alleen achteraf bij elkaar knippen en plakken volstaat in de meeste gevallen bij paardenfilms niet omdat ruiters vaak zo ver van de camera rijden dat je gewoon niet ziet wat die hand nou precies goed of fout doet. Als je met ruiters een belangrijk detail wilt uitleggen, dan moet je daar over het algemeen echt close-ups voor inplannen.

Maar goed, just my two cents. :)

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik ga er absoluut mee aan de slag en kijken of ik het kan meenemen in het nieuwe videomateriaal. Ook een tipje van mijn kant. Bedenk bij jezelf wel met wat voor idee je naar de video's hebt gekeken. Je zegt namelijk zelf al dat je redacteur bent, dus misschien dat je daardoor een hele andere bril op had en vraag jezelf ook af of je nu echt wil helpen of gewoon kritiek wilt uiten. Er zijn namelijk een paar punten die je noemt, en ook de manier waarop je het noemt, dat ik een beetje twijfel aan je insteek.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:30

Even ter aanvulling op wat ik bedoel met andere insteek. Ik krijg weleens e-mails van mensen die heel kritisch zijn en dan onderaan de mail bieden ze hun eigen diensten aan. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het vertalen van video's of teksten op de website. Noem maar op. In mijn ogen een bijzondere manier om te proberen om aan werk te komen, maar dat wordt dus zo gedaan. Ik kreeg dat gevoel ook een beetje bij de manier waarop je je kritiek formuleerde, maar misschien bedoelde je het heel anders. :+

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:05

Ik zal even ingaan op de kritiekpunten die je noemt. Natuurlijk mag je kritiek uiten en misschien was je eerste reactie ook een beetje ongenuanceerd omdat je misschien niet had verwacht dat diegene over wie je het hebt (ik dus) mee leest op Bokt. Als dat wel zo is, zou ik dat nooit op die manier formuleren, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik bedoel niet dat je niet kritisch kunt zijn, maar ik vond het een beetje erg ongenuanceerd.

Anyway, hierbij mijn inhoudelijke reactie op jouw punten:

1. Je noemt dat het beeld wat bij de theoriefilmpjes zitten absoluut niets te maken hebben met wat Rien zegt. Ik heb net de eerste vier video's bekeken (introductie / voorwaartse drang / voltes / hoe lang duurt deze fase).

In alle theorievideo's komt beeld aan bod waar iets wordt getoond waar Rien het op dat moment over heeft. Zou het misschien kunnen zijn (niet verkeerd bedoeld) dat je een ander begrip hebt van datgene waar Rien het over heeft en dat je daardoor niet herkent wat je op beeld ziet? Bijvoorbeeld het verschil in evenwicht tussen een paard dat in het natuurlijke evenwicht loopt en een paard waarbij het evenwicht al wordt beïnvloed?

===

2. Je zei: "Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. :+ Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'."

Hier vind ik dat je een goed punt hebt. Het filmpje wat je noemt heb ik vorige week toegevoegd en hoort bij de laatste video die onder extra staat. Ik ga hem daarheen verplaatsen.

===

3. Je zei vervolgens: "Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt."

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je niet per se direct moet ingaan op hoe je iets voor elkaar krijgt met alle voorbeelden die je zou kunnen bedenken, maar eerst bepaalde principes moet uitleggen. De nieuwe opzet van de training is dat de modules worden opgesplitst in lessen en dat je bij elke les het algemene verhaal hebt met wat de bedoeling is en daarna alle praktijkvoorbeelden. En nogmaals, het is niet zo dat de beelden die bij het theoriedeel staan niet over datgene gaat wat hij noemt.

===

Wat je zegt over dat het heel fijn is om feedback te krijgen, is absoluut waar. Maar vind je zelf ook niet dat je toon een beetje erg negatief was? Of nam ik het zo op, omdat ik mij aangevallen voelde? Hmm.. momentje voor mij ook om in de spiegel te kijken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 05:34

xyzutu2 schreef:
Mijn toon was inderdaad negatief zoals ik al hierboven schreef, gewoon omdat ik een teleurgestelde kijker was. In die teleurstelling zit al een bepaalde negativiteit ingebakken. ;) Als dit een topic was geweest waarin iemand om tips had gevraagd voor een filmpje dan had ik heel anders gereageerd. Maar dit is nou eenmaal geen filmtips-topic, maar een recensies-over-een-cursus-topic. Ik gaf mij recensie, jij wilde meer weten, en schrijft vervolgens steeds dat ik te negatief ben, dingen niet goed zie en naar een baan solliciteer. Dat ik negatief ben klopt, die teleurstelling is waar mijn hele review om draaide, :+ maar vanuit jouw kant als producent vindt ook een hoop negatieve projectie richting de 'klager' plaats. En dat vind ik wel opmerkelijk.

Ik vind het dan ook lastig om weer op jouw stuk te reageren, want dan zit ik weer college te geven en ik weet niet wat ik dan weer over mezelf afroep, maar goed:
1. Stel, iemand vertelt honderduit over op vier benen lopen. Je laat een paard zien dat al die tijd door de bak draaft. Jij vindt dat een goede educatieve video want dat paard loopt op vier benen. Ik vind het een slechte educatieve video, want als je écht wilt uitleggen wat op vier benen lopen is, dan heb je niet alleen een paard nodig dat dat netjes toont zoals in jouw video, maar ook een paard dat dat niet goed doet. Vervolgens legt de 'stem' uit waar specifiek de verschillen in beweging bij het paard zitten (zodat je het oog van de kijker echt schoolt) en legt ook uit wat het verschil is in wat de ruiters doen. Misschien liep het slechte paard slecht door een slechte ruiter, misschien is het paard gewoon jong. Voor jou misschien oninteressant, maar voor de kijker de essentiele informatie die hij nodig heeft om echt te begrijpen wat op vier benen lopen wel is en wat het niet is, en wat in die balans de rol is van het paard en wat de rol is van de ruiter.
In jouw aanpak hoor je iemand uitleggen hoe je een taart bakt terwijl je een plaatje van de voltooide taart ziet. In de echt educatieve aanpak zie je tijdens de voice over helemaal hoe die taart gemaakt werd, hoe het deeg hard/zacht geklopt werd, hoe nat/droog de geweekte rozijnen moeten zijn enz. Dat is onmogelijk in spreektaal uit te leggen, dat moet je echt zien. Dus ik snap dat jij vindt dat jouw theoriedeel alles laat zien wat het moet laten zien want je hebt het plaatje van de taart en de uitleg, maar ik vind dat gewoon niet educatief.

3. Eigenlijk zie hierboven. Principes apart uitleggen en uitdiepen is top, daar ben ik helemaal voor en dat doen alle andere cursusaanbieders die ik ken ook, maar je moet ze wel echt uitleggen en inzichtelijk maken. Als je alleen maar het eindplaatje laat ronddraven en de hulpen die wél besproken worden nooit duidelijk in beeld brengt dan ontneem je de mensen dus de kans om dat principe echt te begrijpen, herkennen en in plaatjesvorm (goed én fout) in hun hersens op te slaan.

Als jouw standpunt is dat je theoriedelen zoals je schrijft helemaal in balans zijn qua woord en beeld, dan denk ik dat gewoon lessen/trainingen laten zien inderdaad geslaagder is, want dan heb je gewoon automatisch het praatje dat bij het plaatje hoort, en aangezien die training/les zelf al educatief bedoeld was in real life, zie je als kijker ook duidelijker welke hulp fout is (de leraar roept fout! 8-) ) en wanneer het goed is (goed! 8-) ). Dat is veel leerzamer dan iemand horen vertellen dat dingen fout en goed kunnen zijn maar dat nooit praktisch in beeld gebracht zien worden.
Alleen als je daar weer losse theoriestukjes met een algemeen verhaal bij wilt maken dan zou ik dat persoonlijk niet op de huidige manier aanpakken. Ik vind dat echt zonde van een instructeur die juist zo goed is in (en beroemd om) hoe goed hij dingen concreet kan maken, in praktijk weet te laten zien en ook doordat zijn hele systeem klopt heel duidelijk het verschil tussen goed en fout kan laten zien. Theorie is niet theoretisch, dat is een ontzettend groot misverstand; theorie kan (en moet!) juist heel praktisch zijn als je wilt dat mensen hem echt begrijpen. Ik vind het echt zonde om die visuele kracht die je met zo'n instructeur in huis hebt niet volledig tot zijn recht te laten komen in de theoriedelen die ik nu heb gezien en ik ken een hoop voorbeelden die dat anders en in mijn ogen beter doen. That's all.

Bedankt voor je uitleg; ik ga er mee aan de slag.